🔎سه سکانس و روایت مستند از ماجرای ایذه و شهادت کیان پیرفلک/ چهار فاکتور موثر در جنگ روایت ها
▫️#فیلم_اول مربوط به آن شب کذایی در ایذه است. زمانی که نیروهای نظامی و انتظامی با دست خالی در خیابان گیر افتاده بودند.
▫️#فیلم_دوم مربوط به روایت یکی از حادثه دیدگان در آن شب است که ماشین خانواده کیان از کنارش عبور کرده بود.
▫️#فیلم_سوم مربوط به گزارشی از پدر کیان، مادرش و برخی افراد حادثه دیده در ایذه است.
✍مادامی که در جنگ روایت ها، فاکتورهای لازم را نداشته باشیم لشکر سایبری کاذب بیگانه، #افکارعمومی را مسموم کرده و درمینوردد.
▫️جنگ روایت ها مبتنی بر ۱.انگاره سازی منفی، ۲.ایجاد #ناامیدی، ۳.تولید نفرت و ۴.زایش خشونت عمل می کند. #چهار_عنصر 1⃣سرعت 2⃣احساسات 3⃣تکنیک 4⃣فراگیری، عوامل موثر در شکل گیری روایت غالب در سطح افکار عمومی است.
▫️مکمل روایت سازی، تکنیک #انبوه_سازی_دروغ و #لشکر_مجازی_کاذب، وارد کارزار جنگ رسانه ای می شود تا القای شکست و تحمیل ضعف و هزینه تراشی را به دنبال داشته باشد.
🆔@asre_tabyin
از فاشیستهای سنتی تا تروریستهای مدرن؛ #ریبرندینگ_جوخه_ترور
🆔@asre_tabyin
#رادیوگفتگو
بررسی ۳ رمز عملیاتی رسانههای بیگانه؛ اغتشاش_اعتصاب_ترور
✒️ویژه رفتارشناسی رسانه های بیگانه
🔹 درگاههای پخش 👇
◀️ رادیو گفت و گو، موج FM ردیف 103.5 مگاهرتز
◀️ اپلیکیشن ایرانصدا: iranseda.ir
◀️ تارنمای رادیو گفتوگو: radiogoftogoo.ir
🔹#پخش_زنده، یکشنبه(امروز)۲۹ آبانماه/ساعت ۱۶:۰۰
🔻مهمانان برنامه:
🔸دکترعلیرضا داودی کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی
🔸حجت الاسلام دکتر علیرضامحمدلو، کارشناس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی
🔸محمدرضا چپریان/ کارشناس مسائل رسانه
🔸علیاکبر غلامی/ مدیربخش فارس پلاس خبرگزاری فارس
🆔@asre_tabyin
🔎چرایی شانتاژها و جنگ روانی علیه تیم ملی
🔹از یازده مطلب اخیر صفحه ورزشی رسانه تروریستی سعودی اینترنشنال، ده مطلب پیرامون اغتشاشات است و صرفاً یک مطلب به صحبتهای جانی #اینفانتینو پرداخته است.(اینفانتینو از اروپا و تاریخ استعماری ۳۰۰۰ساله اش در کنفرانس مطبوعاتی انتقاد کرده بود)
❔سؤال، چرا این رسانهها اینگونه به ورزش نگاه میکنند و در تلاشند تا مردم را علیه تیم ملی یک کشور که آبروی آن کشور است بشورانند؟
▫️پاسخ، علت چنین رفتاری را باید تفاوت #کارکردهای_ورزش_ملی و قهرمانی با کارکردهای این رسانهها دانست.
🔸ورزشهای ملی مانند فوتبال خصلتی که دارد موجب وحدت جامعه میگردد. فقیر و غنی، فارس و غیر فارس، شیعه و سنی هنگامی که به ورزش ملی میرسند اختلافها را کنار میگذارند و برای آنها ورزش ملی یک #هویت_ایرانی میسازد. و این با رویکرد رسانه تجزیهطلبی مانند ایراناینترنشنال در تضاد است.
🔸اگر ورزش ملی وحدتساز است او قصد دارد که دیگرساز باشد و هر ایرانی به جای عشق و افتخار به تیم ملی کشورش، انگشت اتهام را به سمت دیگری نشانه رود و هم وطنش را بیغیرت و یا به صفت قبیحه دیگری معرفی کند. کارکرد دیگر ورزش ملی مانند فوتبال تزریق روحیه نشاط به جامعه است در صورتی که طرف مقابل به دنبال #سیاهنمایی_مطلق از جامعه است و آنچه میتواند نشاط را به جامعه آورد را به طور کلی منتفی میداند و با آن در ستیز است.
🔸لذا ما بیشتر از اینکه با یک موضوع ورزشی مواجه باشیم با یک جنگ شناختی از نوع فوتبالی مواجهیم. طرف مقابل تلاش دارد تا هر آنچه مؤلفههای ملتساز وجود دارد از پرچم و سرود ملی گرفته تا فوتبال و هر ورزش قهرمانی دیگری را از جامعه ما بزداید. در این جنگ شناختی وظیفه هر ایرانی باغیرتی در گام اول خنثیسازی تاکتیک دشمن است. باید تلاش کنیم که فوتبال عامل وحدتساز درون جامعه ما شود نه #عامل_غیریتساز و تفرقهافکن. نکته دوم؛ قبول کنیم همین که در این جنگ شناختی سنگین، این بازیکنان پای به زمین گذاشتهاند خود شاه مهرهای برای باطل کردن جنگ شناختی ابو ارهها بودهاند.
🔹شروع بازیها قطعاً شروع حاشیهها خواهد بود؛ سرود خواندن یا نخواندن، خوشحالی کردن یا نکردن و... . در این حاشیهها یک انسان وطنپرست نباید موضوعات فرعی را بر موضوعات اصلی یعنی مقابله با #جنگ_شناختی دشمن اولویت دهد و وارد تقابل با هموطن خود گردد. با #اولویتبندی اجازه ندهیم در این زمین پر از مین، قربانی جنگ شناختی دشمن شویم.
✍یعقوب ربیعی
🆔@asre_tabyin
▫️جنگ روایت ها را بیشتر بشناسیم!
1⃣ده فاز #جنگ_روایتها در مقام تحلیل و تبیین عملیاتی/ از انگاره سازی تا اغتشاش و براندازی
2⃣تکنیک های #کنش_رسانهای_موثر در جنگ روایت ها
3⃣ده فاز عملیات تجزیه؛ از کشته سازی تا جریان سازی
4⃣یک بُرد فوتبالی و هشت شکست فرافوتبالی!
5⃣عملیات ترور با توسل به رمزگشایی تقابلی و کلیدواژه "کار خودشونه"
🆔@asre_tabyin
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
10.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بازیکنان #انگلیس احتمالا فردا همانند ۳۵ بازی گذشته زانو بزنند
🛑تفسیر خاصی نکنید
⭕️بازیکنان تیم ملی #فوتبال انگلیس در اعتراض به #نژاد_پرستی در بازیهای مختلف پیش از آغاز بازی زانو میزنند لذا در بازی فردا مقابل ایران درصورت تکرار این صحنه، مراقب تفسیرهای جانبدارانه باشید.
⭕️#رسانه های ضدانقلاب با سوء استفاده از این اقدام سعی دارند آنرا به #ایران نسبت دهند درحالی که این زانو زدن در 35 بازی گذشته این تیم انجام شده و به قتل جورج فلوید توسط پلیس آمریکا برمیگردد.
•┈┈┈••✾••┈┈┈•
#رسانه #سواد_رسانه
🔻انجمن سواد رسانه طلاب
🆔 @savad_rasaneh
-ویراست دوم- مهسا امینی.pdf
6.74M
بررسی #تکنیکهای_اقناعی و روش های عملیات روانی در اغتشاشات اخیر
🔻مناسب جهت #تدریس و #کلاسداری و اجرای تخصصی و عمومی
🆔@asre_tabyin
هدایت شده از روحانیت امروز
☑️پازل اقامه دین و حضور اجتماعی روحانیت چگونه تکمیل میشود؟
🔻علیرضا محمدلو، طلبه درس خارج و دانشجوی دکتری فلسفه علوم اجتماعی:
🔸«تامپسون» در پاسخ به پرسش سنت چیست و چگونه باید خصوصیات آن را درک کرد؟چهار وجه سنت را از هم تمیز داده است؛ وجه هرمنوتیک(چارچوبی برای درک جهان) وجه هنجاری(الگوهایی راهنمای عمل) وجه مشروعیت(منبع حمایتی برای اعمال قدرت) و وجه هویت(راهی برای ایجاد شخصیت).
🔸به نظر میرسد اگر در عبارتی دقیقتر، سنّت را مابازاء دین تعریف کنیم و کارکردهای مشابهی را برای نهاد دین و روحانیت قبول کنیم، ایرادی متوجه این مسأله نباشد. در تعریف اندیشمندان مسلمان نیز، مجموعه باورها، ارزشها و احکام را ارکان و ماهیت دین برشمردهاند که تقریبا همطراز با نگاه تامپسون به سنت از منظر صورتبندی و کارکردی است.
🔸با این تعریف و رویکرد به دین، مأموریت روحانیت هم تا حدودی روشن میشود. اگر دینداری، تبلیغ دینداری و اقامه دینداری را سه وظیفه راهبردی حوزه و روحانیت بدانیم، به لحاظ کارکردی بایستی آن چهار محور را به عنوان عوامل، فرایند یا نتایج اقامه دین با خود داشته باشد.
🔸حال با این اوصاف از دین و مأموریتهای روحانیت، در مواجهه با مسأله مستحدثهای چون غائله اخیر این نهاد چگونه عمل کرد؟ آیا انتظارات را به صورت حداکثری برآورده کرده یا به لغزشها، غفلتها و فواصلی نابجا از مواضع، راهبردها و کنشگریهای مورد توقع مبتلا شد؟ به نظر این نوشتار انتظارات از حوزه و روحانیت محقق نشد و دچار روزمرگی یا نگاه کاریکاتوری به مأموریتها و تعارف در پذیرش مسئولیتها گردید که چرایی آن را در نوع نگاه به دین و کارکردهایش باید جستجو کرد.
🔸فارغ از مقدمات بعیده و حدوسطهای طولانی و در یک آنالیز فشرده از ابعاد چهارگانه دین و روحانیت، همانطور که بیان شد، بعد از انقلاب، وجه هرمنوتیکی و تفسیری دین که از ابتدای امر، مورد توجه بود و در دهه شصت و هفتاد بعد انقلاب هم از پس هجمههای شدید شبهات کلامی و فلسفی موفقیتهایی به دست آورد. تربیت یافتگان فاضل، مؤسسات فخیم و کتب علمی فراوان از نتایج مثبت چالشهای وجه هرمنوتیکی دین و سنت بعد از انقلاب بود.
🔸بعد هنجاری دین نیز رشد و اقبال بالایی را به صورت نهادی تجربه کرد و تریبونهای متعدد و منابر تبلیغی و گفتمان عام حوزه و روحانیت در فضای تبلیغی، با رویکرد سبک زندگی ساماندهی شد. هرچند این گفتمان بعد از دهه هفتاد و با ظهور رسانههای مجازی اولا بروزرسانی از جهت فرم و کارکرد نشده و ثانیا در ساحت فردی و شهروندی باقی ماند.
🔸وجه مشروعیت بخش دین و کارکرد آن در قدرت که ما به مشارکت در اقامه دین ترجمه میکنیم هم متأسفانه به حضور روحانیت در مناصب اجرایی(بیشتر) و تقنینی(کمتر) تقلیل یافت. در حالی که دین و روحانیت بایستی در فرایند نظامسازی و فرایندپردازی حضور چابکتری نشان میداد و این وجه از کارکرد دین نیز دچار مغالطه و به تعبیری اشباع کاذب شد.
🔸وجه هویتبخش دین در غائله اخیر بیشتر خود را نشان داد؛ چه در ساحت هواداران و چه در ساحت معترضین، فریب خوردهها و اغتشاگران. با این ترجمه که از دهه هشتادی مدافع و دهه نودی سلام فرماندهخوان(که اکثریت بودند) تا هلیاها و اسکیتسواران نوجوان خیابان چمران و...(اگرچه کم بودند) و تمام آن اقلیتی که تحت تأثیر شبکههای مجازی، در ناآرامی ها شرکت کردند، بایستی از این وجه دین بیشتر سیراب شوند.
🔸به نظر میرسد که روحانیت در حوادث اخیر به دلیل غلبه وجه هرمنوتیکی و مواجهه ضعیف با وجه هنجاری(تمام دین را به تمام مردم نگفتیم و تردیدها را شفاف نکردیم و شبهات لایف استایل را نصفه رها کردیم) در ساحت حل مسأله و در جایگاه بخشی از راه حل قرار نگرفت.
🔸از سویی نیز در وجه مشروعیت بخش و اتصال با قدرت نیز شایسته بود پیشتاز و پیشران عمل میکرد و فارغ از کلیشههای رسمی همچون سخنگوی دولت به دل جمعیت معترض و مردد و سرگردان و مستشکل میزد که نرفت و نزد و از قافله ریبرندینگ و ارائه تصویر نو و ماندگار از روحانیت جا ماند.
🔸البته که در غائله اخیر وجه هنجاری دین بهانه شد تا وجوه سهگانه به چالش کشیده شود؛ ولی روحانیت در باد و یاد قوت وجه بینشی توقف کرد و غافلگیر شد. هرچند که پیشفرض پیچیدگی جنگ ترکیبی امروز کاملا مورد پذیرش است.
🔸کوتاه سخن آنکه روحانیت برای اقامه دین سزاست که از مقام فیلسوف به ساحت راهبردنویس فرهنگ و استراتژیست قانون و کنشگر عدالت تغییر وضعیت دهد تا اقامه دین را تضمین کند. جدای از بازیگری درست در وجه مشروعیت بخش قدرت، در بعد هویتساز نیز میدان تبلیغ و فرهنگسازی را جدیتر از گذشته و با امتداد مجازی و میدانی وسیع تری دنبال کند تا از فرایند برساخت افکارعمومی کنار گذاشته نشده و منزوی نشود. اقامه دین در عصری نو، با «ارائه تمام وجوه روحانیت» ممکن است تا از خطر تحریف و انزوا در امان بماند.
@rohaniyatemrooz_ir
🔻زیست اینستاگرامی_توییتری و توهم براندازی با زندگی در جهان موازی!
◽️محمدرضا شفیعی تهیه کننده، در توییتی خبر از فیلمبرداری برخی پروژههای سینمایی با پلانهایی در دو وضعیت بی حجاب و باحجاب خبر داد(با احتمال و توهم انقلاب).
▫️تقریبا طبیعی است که وقتی خارج از کشور(اینستاگرام و توییتر) زندگی بکنی، دچار #مغالطه_سیاسی میشوی. شب و روز را جابجا درک میکنی و علاوه بر زمان و مکان، از وضعیت و اکثریت هم #درک_وارونه پیدا میکنی.
▫️کنشهای های آشوبناک و تفکرات وارونه نتیجه #زیست_حبابی است که در پلتفرمهای بیگانه رقم خورده و تفکرات و دیدگاه های عده ای را #گروگان گرفته است.
▫️شاید بهترین مصداق برای #قفس_آهنین که ماکس وبر از آن برای تعریف و توصیف مدرنیته نام میبرد، همین اتمسفر اینستاگرام و توییتر امروزی باشد.
▫️#بازتولید_خشونت_هوشمند در خدمت ایدئولوژی خشن آمریکایی_صهیونیستی با هدف براندازی در واقعیت یا #توهم_براندازی در جهان موازی(هولوگرافیک) و حادواقعیت(واقعیت خلق شده)!
✍علیرضامحمدلو، کارشناس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی
🆔 @asre_tabyin