eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.5هزار دنبال‌کننده
665 عکس
414 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
عصرتبیین عصررسانه
🔎مدیریت فرهنگی و سه گانه تربیتیِ بومیان عصر دیجیتال 🔹برای تربیت نسل نوجوان چه باید کرد؟ سوالی است
نسل Z؛ ضرورت بازشناسی و مدیریت فرهنگی هوشمندانه 🔹اصل مدیریت بحران این است که را شناسایی و ترمیم کنیم. قبلا هم نوشتیم که در بخش های زیادی از اغتشاشات، تینیجرهای ۱۵ تا ۲۳ ساله را بدلیل چابکی بالا، سطح هیجانی و انرژی فوق العاده و از همه مهمتر، مبنی بر به این نسل، همراه کرده بودند. 🔹نسلZ و که عصر ماقبل اینترنت را درک نکرده اند و بعنوان و نودی معروف شده اند، نیاز به هندسه تربیتی و مواجهه حرفه ای و دلسوزانه دارند. 🔹در یادداشت👈 مدیریت فرهنگی و سه گانه تربیتیِ بومیان عصر دیجیتال به این موضوع پرداخته ایم و سه فاز گذشته خوب، حال خوب و آینده خوب را برای ارتباط هوشمندانه با این نسل خاص و حساس مطرح کرده ایم که امیدواریم مورد توجه دغدغه مندان عرصه مدیریت فرهنگی و تعلیم و تربیت قرار بگیرد. 🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎روایت نحوه کشته شدن مهسا موگویی در فولاد شهر اصفهان از زبان شاهدان عینی ✍شاید برای امر فرهنگی در مبتذل ترین صورت بتوان با اعتراض(نه اغتشاش) و شعار و تحصن همراهی کرد چرا که شان و منزلت فرهنگ، فکری و کرسی محور است. اما وقتی امتداد این ابتذال به خشونت و برسد، مدار ماجرا امنیتی شده و در همه جای دنیا جز مشت آهنین کارساز نیست. 🔸کاش جریان های اصلاح‌طلب و نوچه های سلبریتی‌شان که عده ای را اعتراض جمعی می‌خوانند، بلد بودند که زمین بازی را فرهنگی و فکری اداره کنند تا معدود هواداران فریب خورده‌شان با لیدری منافقین، را چاشنی مطالباتشان نکنند. 🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تکنیک‌های شناسایی اخبار جعلی! 🔴هر روز هزاران خبر مختلف در فضای مجازی تولید و منتشر میشه که برخی از اونا هستند. 🔺این اخبار جوری طراحی شده اند که کاملا واقعی به نظر برسند. ⏪ اعتنا نکردن به اخبار جعلی، از جمله مهارت های حضور در و است که باید کسب کنیم. اما چگونه بی اعتنا باشیم؟ 🔸در این ویدیو کلیپ با چندتا از تکنیک هایی که میتونن در زمینه تشخیص اخبار جعلی به ما کمک کنند، آشنا می شویم. 🌐کانال عصرجدید،‌عصررسانه 🆔@andisheengelabi
(۱)؛ 🔎صنعت فرهنگ، افول معرفت و مرگ معنا در حاد واقعیت 🔹سلبریتی کیست و اساسا چه نقشی در جامعه شناسی برایش نوشته شده است؟ در یک تعریفی گفته می‌شود سلبریتی یعنی «آدمی که خیلی ها بدلیل تبلیغات مکرر و سبک خاص زندگی یا جذابیت بصری اش وی را می شناسند و جزییات زندگی اش برای این خیلی ها مهم است.» 🔸اگر بی مقدمه بخواهیم فکت های مربوط به این پدیده را بیان کنیم باید گفت: ستاره ها و قهرمانان در نتیجه شایستگی هایشان صاحب نام می‌شوند ولی سلبریتی‌ها ضربدر رسانه و بعلاوه رپورتاژ و (تبلیغات مایل به فریب)، اذهان و قلوب را تسخیر کرده و مرکز توجه واقع می‌شوند. 🔹اما کارکرد اصلی و امروزی این پدیده در جامعه چیست؟ ژان بودریار فیلسوف و جامعه شناس فرانسوی در این رابطه را طرح کرده و می‌گوید: از میانه قرن بیستم ما دوباره به وضعیتی برگشته‌ایم که . نه اینکه ارجاعی وجود ندارد (دالی به مدلولی ارجاع نمی‌دهد)، بلکه منظور این است که کمپانی‌های تفریحی و رسانه‌های توده‌ای، غیر واقعیت را جانشین آن ساخته‌اند.(دستکاری واقعیت و غیبت حقیقت) 🔸حال این چگونه رقم خورد؟ با صرف نظر از تاریخچه مفهوم سلبریتی و در نگاه فیلسوف علوم اجتماعی، در گذشته و قبل از عصر مدرن و رسانه، میوه فرهنگ، محصول زمین معرفت بود. جلوتر از اقتصاد و سیاست و امنیت، عمیق ترین و پایدارترین عنصر اجتماعی، فرهنگِ معرفت پایه بود. با ظهور مدرنیته و غلبه فراگیر سرمایه داری در سلول های جامعه، به تعبیر آدورنو جای فرهنگ را گرفت. 🔹معرفت که ستون خیمه فرهنگ بود، وجه پایداری اش را از دست داد و تبدیل به گشته و وارد فضای بساز و بفروش شد. در بعد فلسفی، نسبیت بر فرهنگ حاکم گردید و با ظهور رسانه، سیالیت فرهنگ به اوج خود رسید و ارتکازات(مفاهیم رسوخ یافته در ذهن به مرور زمان) و عادات برساخته، از معرفت ناب و پایدار سبقت گرفت. 🔸غلبه ارتکازات و اطلاعات بر معرفت باعث شد منزلت دانش و معرفت، در حد و تکثرات اجتماعی کاهش یابد. علم، دیگر یک مقوله مقدس تلقی نمی‌شد و حتی تجربه و science هم همانند دین و تجربه دینی در غرب، به امری شخصی بدل شد. 🔹، همه جایی و هرجایی شد و ابتذال و افول معرفت بر جهان غرب سایه انداخت. رسانه بقدری فراگیر شد که هرکسی می‌توانست با رسانه ای که در اختیار دارد، ادعای معرفت و کشف یا کنترل واقعیت داشته باشد. 🔸 هم در نسبت با همین شرایط ابتذال گونه و با توجیه آزادی و ، مطرح شد چرا که هرکسی بدون ضابطه می توانست هر سخن و داده ای را در نزد افکار عمومی منتشر کند. 🔸این غلبه اطلاعات و داده های رسانه ای بر معرفت(باور صادق موجه)، باعث عناصر سرگرمی و تفنن همچون بازیگران و هنرمندان تئاتر و سینما و نشستن آنها بر مسند باورسازی و ساخت ارتکازات اجتماعی گردید. 🔹دیگر عالمان و اندیشمندان و فیلسوفان بر نبودند. راهبردی ترین گزاره های اجتماعی با تکرار و تکرار و تکرار از طریق تریبون های رسانه ای در ذهنیت عموم جامعه رسوب یافت و به بدل گردید که دستپخت عناصر سرگرمی ساز جامعه بود. 🔸(Edutainment) جای تعلیم و تربیت سنتی را گرفت و بازی و بازیگری و هنر بر مسند تولید و انتقال معرفت اجتماعی تکیه زد. اینکه چگونه و به چه چیزی فکر بکنیم را هم رسانه تعیین می‌کرد! چرا که ارباب رسانه در راس هرم قدرت قرار گرفتند. 🔹در نهایت اینکه معرفت جای خود را به اطلاعات و ارتکازات داد و فرهنگ هم با تغییری بنیادین به معنای "افکار عمومی" تقلیل یافت. پدیده سلبریتی با فالوورها و شخصیت کاذبش، حاد واقعیت و را به بهترین شکل ترجمه کرد و را رقم زده و فاتحه واقعیت را هم خواند. 🔻امروزه و در ساحت افکارعمومی، احترام و قداست و تایید و اطاعتی که همزاد فرهنگ و معرفت بود، در سایه فضای مجازی و جهان رسانه‌‌زده، ازآن بلاگرها، ولاگرها و سلبریتی هاست که این پدیده، نتیجه یا همان عبور از واقعیت به سمت برساخت‌ها، نشانه ها و مجازهاست. ✍️علیرضامحمدلو، تحلیلگر رسانه و علوم اجتماعی لینک مطلب: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/07/06/1-10/ 🌐کانال عصرجدید،‌عصررسانه 🆔@andisheengelabi
عصرتبیین عصررسانه
#سلبریتی_شناسی (۱)؛ 🔎صنعت فرهنگ، افول معرفت و مرگ معنا در حاد واقعیت 🔹سلبریتی کیست و اساسا چه نقشی
🔎سوادرسانه یعنی شناخت درست پدیده‌ها و پرهیز از هیجان در توزیع محتوا! دو سه روز اخیر برخی از بزرگواران در رسانه های ارزشی با ذوق خاصی از در حال فعالیت رسانه ای و روشنگری!؟ بودند که امروز با پُست ایران سیاه این ورزشکار شاید دچار یاس فلسفی شده باشند. دلیل داستان هم ذوق زدگی و تعجیل در کنش رسانه ای و فقدان تحلیل از هاست. سلبریتی یعنی بنده سه چیز: میزان فالوور، بازدید و پسند(لایک) در موقعیت مدیریت بحران و جنگ روانی، روی این جماعت از هرنوعش حساب نکنید لطفا و بازنشرشون ندید که فقط است! 🆔@andisheengelabi
🔎جنگ روانی؛ روانشناسی آشوب و میدان اغتشاشات! 🔸جنگ روانی در میدان یعنی هدایت اعتراضات و تعمیم و تبدیل کردن آن‌ها به آشوب سراسری که نیازمند سه عنصر اساسی است. آشوب میدانی اگر سه فاکتور انرژی، احساسات و خشونت را بقدری کافی داشته باشد فرم و شکل می‌گیرد. 🔹حال در میدان اغتشاشات این چند روز اخیر، شاهد این سه ضلعی بودیم که و لیدرهای میدانی جرات و توان و ضریب مضاعفی به آنها داده بودند. 1️⃣شاخه انرژیک ماجرا را نوجوانان هفده هجده ساله تشکیل می دادند. این سنین با توجه انرژی و هیجان بالا شور و شعله ماجرا را افزوده و خیابان‌گردی های شبانه را رخ خاصی می‌بخشیدند. 2️⃣شاخه احساسی و رمانتیک ماجرا هم توسط دختران و زنان جوانی رقم می‌خورد که بطور ابزاری و مکانیکی در وسط هیاهو حاضر شده و شعارهای مهندسی شده مثل؛ زن، زندگی، آزادگی سر می‌دادند. 3️⃣شاخه رادیکال ماجرا هم زمانی بود که شعارهای احساسی ضربدر انرژی‌های انفجاری می‌شد و با لیدری عناصر مسلح آموزش دیده، در مجموع به با طبیعت و اشیاء و مردم و پلیس ختم می‌شد. بانک و اتوبوس و آمبولانس را آتش می زدند و با پلیس و بسیج و مردم عادی به درگیری های جدی و خونین می‌پرداختند. 🔹این سبک مدیریت میدان در اغتشاشات اخیر که ۱.عامل آشوب و ۲.نقطه ضعف مخاطب و ۳.بُرد رسانه ای را مدنظر قرار داده و با تراکم انسانی پایین، اثر رسانه ای حجیمی را رقم می‌زند قابل تامل جدی روانشناختی و جامعه شناختی است. 🔸در باب مقایسه اغتشاشات اخیر با فتنه ۸۸ باید عرض کنم که آن قصه بشدت عمیق تر و طویل تر بود و هشت ماه تمام مملکت را به چالش کشید نه هشت روز. مساله ملی شده بود و پای ۴۰ میلیون رای وسط بود و از حیث فراگیری و عمق مساله کاملا قیاس مع الفارقی است. 🔹در همان ۸۸ نیز خشونت و درگیری عمیق وجود داشت و آمریکا و صهیونیست و انگلیس و کومله پای کار بودند، اما یادمان نرود که شبکه اجتماعی آن دوره فقط فیسبوک و توییتر فیلتر بود و فراگیری شبکه اجتماعی و و رادیکال اصلا در این حد نبود. 🔸شاید اگر بخواهیم جای خالی های اساسی مبتنی بر اتفاقات اخیر برای جمهوری اسلامی معرفی کنیم، فضای مجازی، نوجوانان و زنان سه نقطه جدی برای پرداخت و برنامه ریزی دقیق تر هستند. 🔹آموزه ها و کارکردهای نظام بایستی بازخوانی شود و مساله حقوق زنان هم به درستی تبیین شده و تعامل بهتری با کف جامعه صورت بگیرد.در بخش فضای مجازی نیز تدابیر سریع تر و جدی تری برای حکمرانی سایبری و و ارتقای سوادرسانه ای صورت بگیرد. ✍️علیرضامحمدلو، تحلیگر رسانه لینک مطلب: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/07/06/1-11/ 🆔@andisheengelabi
عصرتبیین عصررسانه
ده فاز #جنگ_روایت‌ها در مقام تحلیل و تبیین عملیاتی/ از انگاره سازی تا اغتشاش و براندازی علیرضامحمدل
🔎کشته سازی؛ تلاش مذبوحانه برای احیای اغتشاشات خاموش 🔻در یک روند طبیعی از اغتشاشات، 1⃣بدلیل ضعف ایدئولوژیک در اغتشاشگران 2⃣تراکم انسانی پایین در کانون های شورش 3⃣فرار یا دستگیری لیدرهای آشوب، فضای التهاب رو به افول و کم سویی می‌رود. 🔸در چنین شرایطی برای ادامه هرچند محدود و شعله ور نگهداشتن اغتشاشات، چه بسا پروژه های جدید کلید بخورد که نیاز به آشنایی با فرایند روایت سازی است. و پست ریپلای شده با عنوان ده فاز جنگ روایت‌ها در مقام تحلیل و تبیین عملیاتی/ از انگاره سازی تا اغتشاش و کشته سازی و براندازی را مطالعه بفرمایید. 🆔@andisheengelabi
🔸‏بر اساس خروجی سامانه معتبر تاک واکر ۷۶ میلیون هشتگ توسط ۴۶۲ هزار نفر زده شده است؛ چیزی کمتر از «نیم درصد» جمعیتِ ایران! با توجه به قطعی نت، عمده این تعداد را آلبانی نشین‌ها و براندازهای خارج از کشور تشکیل داده‌اند. 🆔@andisheengelabi
عصرتبیین عصررسانه
#هشتگ_سازی_و_توهم_اکثریت 🔸‏بر اساس خروجی سامانه معتبر تاک واکر ۷۶ میلیون هشتگ توسط ۴۶۲ هزار نفر زده
🔎از هشتگ سازی سایبری تا مارپیچ سکوت خواص و خشونت لمپن‌ها! 🔸شاید برای ما سوالی طرح شود که چرا عده ای یک شبه تغییر رنگ می‌دهند و یکهو کشف حجاب کرده یا لایو و استوری همسو با براندازان و اغتشاشگران کار می کنند؟ از برخی عمامه به سرهای سکولار تا روشنفکران غرب زده و در انتها هم سلبریتی های سرگردان! 1️⃣هشتگ سازی و تکنیک ترندینگ 🔸غیر از قلیل معاندین و اهل بغض و کینه، پاسخ مابقی را در مفهومی بنام توهم اکثریت باید جستجو کرد. تکنیک ساده ای که به مدد پلفترم های توییتر و اینستاگرام و حاکمیت سایبری بیگانه، براحتی افراد را احاطه کرده و فریب می‌دهد. 2️⃣اکثریت سازی کاذب و برساخته 🔸اما فرایند اکثریت سازی کاذب چگونه رخ می‌دهد و چگونه باعث فریب می‌شود؟ ‏بر اساس خروجی سامانه معتبر تاک واکر، ۷۶ میلیون هشتگ پیرامون مهسا امینی، توسط ۴۶۲ هزار نفر زده شده است؛ چیزی کمتر از «نیم درصد» جمعیتِ ایران! 🔸با توجه به قطعی نت، عمده این تعداد را آلبانی نشین‌ها و براندازهای خارج از کشور تشکیل داده‌اند. نیز در ایام انتخابات آمریکا در دوره های گذشته به گماشتن ۵۰۰۰ تکاور سایبری علیه ایران اشاره و اذعان کرده بود که یکی از کارویژه های آن‌ها هشتگ سازی و کنترل فضای سایبر تعریف شد. 3️⃣مارپیچ سکوت و گرفتاری سکوهای اعتبار 🔸با هشتگ‌ سازی، اکثریت سازی می‌کنند و نتیجه این عملیات رسانه ای، واقعه ای بغرنج با عنوان مارپیچ سکوت است. این فضا طوری طراحی و مدیریت می شود که عدم همراهی سکوهای اعتبار باعث ضرب و شتم مجازی و چالش های سایبری برای آنها خواهد شد. 🔸فحش های هدفمند و تحریک و توصیه به همراهی با !!، باعث گیر افتادن طیف برجسته و صاحب هوادار و فالوور، در تله مارپیچ سکوت و همراهی با اکثریت برساخته می شود. 4️⃣دیکتاتورخوانی قانون و خشونت رادیکال 🔸هشتگ سازی و اکثریت سازی کاذب و در نتیجه همراهی خواص و گروه های مرجع در تله مارپیچ سکوت باعث اختلال محاسباتی و در عده بیشتری از تصمیم گیران و مردم گردیده و هرگونه تقابل قانونی با مطالبات و اعتراضاتشان را دیکتاتوری و توتالیتر می خوانند. 🔸وقتی عده ای خود را اکثریت دانست و برخی افراد و رسانه های مشهور و شاخص را هم همراه خود دید، تقابل های قانونی را دیکتاتوری ترجمه کرده و دست به خشونت می‌زند. برای مدیریت چنین فضایی از ابتدا بایستی زمین بازی را از دشمن سلب کرد. 🔸تا زمانیکه است، بایستی به بهانه های مختلف شاهد خشونت های برساخته و تعمیم های کاذب باشیم و در سایه گرفتاری خواص و قله ها در مارپیچ سکوت، شاهد خشونت ها باشیم و قانون و امنیت را زیر مشت و لگد آشوب گران غریبانه نظاره کنیم! ✍️علیرضامحمدلو کارشناس و تحلیلگر رسانه لینک مطلب: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/07/06/1-12/ 🆔@andisheengelabi
🔎کوتاه در باب مساله مشترک پیامرسان ایتا و موضوع حجاب! 1⃣با فیلتر شدن پیامرسان های خارجی، استقبال مردم از پلتفرم های داخلی افزایش یافته بطوریکه سرورهای ایتا برای قبول کاربران جدید دچار مشکل شده است. 2⃣پیامرسان های خارجی با زیرساخت های بهتر و سرعت بالا، به فرصتی برای و بستری برای ناامن سازی شرایط کشور در موقعیت های حساس ملی تبدیل شده اند. 3⃣چرخه عرضه و تقاضا در کشور ما بالانس نیست. فاز تقاضا را با بسمت پیامرسان خارجی سوق دادند و حال که استقبال از داخلی ها اوج گرفته و توجیه افکار عمومی هم نسبتا وجود دارد، فاز عرضه ما دچار ضعف و نقصان است. 4⃣همین چرخه معیوب در قضیه حجاب هم حکمفرماست. ذائقه مردم را با فیلم و سریال و سلبریتی و شبکه خانگی تغییر می دهند و فاز تقضای بخشی را آلوده می‌کنند. از طرفی هم در فاز عرضه، امکانات فراگیر مثل فروشگاه و بوتیک های شیک و ارزان برای فراهم نشده است.بحث حمایتی و ترویجی و سینمایی و فرهنگ سازی هنوز پیشکش!! 5⃣نتیجه اینکه فارغ از فاز شناختی و زاویه باورها، در جامعه آسیب می‌بیند و طرف مقابلش بدلیل پروپاگاندای حاکم مثل جشنواره فجر و پاردایم رسانه ای ضدحجاب و و رها، بدلیل تبلیغات و فعالیت میدانی بیشتر، اکثریت پنداری می کند و نتیجه... ✍علیرضامحمدلو 🆔@andisheengelabi