eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.5هزار دنبال‌کننده
665 عکس
414 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔎جنگ شناختی و تکنیک "پاره حقیقت گویی" در میدان دانش ▫️ترجمه ها چگونه کانالیزه می‌شوند و چرا فقط کاریکاتوری از حقیقت غرب را طرح می‌کنند؟ ▫️چرا در ایران نیز به یک شبیه است؟ ▫️چرا کتابی تحت عنوان " خدایی در کار نیست" اثر استیون هاوکینگ در ایران پنج بار ترجمه ترجمه شده ولی همین کتاب که در غرب، پنجاه بار نقد شده، حتی ترجمه یکی از آن نقدها نیز صورت نگرفته است؟ ▫️چرا و چگونه "غرب در غرب" با "غرب در شرق" تفاوت فاحش دارد؟ ▫️ترجمه استعماری و ترجمه ضداستعماری به چه معناست؟ 🆔@asre_tabyin
🔎شارلی ابدو و خط جدید جنگ شناختی ▫️مدل جنگ شناختی در سطح افکار عمومی متفاوت از عرصه های دانشی و سیاستگذاری است. در این ساحت، واژه‌ها، نمادها و تصاویر هستند که عملیات می‌کنند و سوژه را در ذهنیت مخاطب، عرشی یا فرشی می‌سازند. ▫️حال که بعد از پروژه هشتگ "زمستان دینداری" شارلی ابدو وارد صحنه شده و راس کاریزماتیک نظام به تعبیر وبری را نشانه می‌رود، حکایت و چرایی جدی‌تری دارد. در واقع جنگ شناختی از مساله حجاب ستیزی و امنیت گریزی به فاز لیدرستیزی و ایجاد در ساحت سیاسی رسیده است. ▫️نقطه قوت این نظام در حل و فصل آشوب ها، همبستگی اجتماعی(جمهوریت) ذیل دینداری(اسلامیت) است. جنبش "بدون سر" در صدد بود که پروژه تجزیه را از کانال جمهوریت علیه اسلامیت یا همان جمهور بی‌دین و سکولار تحت تعابیری چون زمستان دینداری و لائیسیته(بی‌دینی) به سرانجام برساند که بازهم موفق نشد. ▫️عامل اتصال جمهوریت و اسلامیت، دستگاه ولایت بود که عقلانیت اجتماعی را با معنویت اسلامی گره زده و امکان هر نوع عملیات تجزیه را خنثی نمود. راه چاره این جنبش برون مرزی، عبور از ولایت فقیه و قداست زدایی است. ▫️ابزار این در ساحت افکارعمومی، تخریب نمادهای مثبت، تولید واژه های منفی و کاریکاتوری و طنزآلود است. علی رغم عدم موفقیت این جنبش در رسیدن به اهدافش، محک زدن میزان حساسیت جامعه نسبت به مقدسات و باورها و در قبال بنیادهای فکری_اعتقادی از طریق اهانت، تابوشکنی، طنز و تمسخر، لایه های پنهان این پویش کاریکاتوری در مطبوعات زردی چون شارلی ابدو ست. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
🔎دوقطبی اجتماعی نتیجه آرایش دفاعی رسانه! ▫️تا زمانی که قواعد بازی هجومی را بلد نباشیم و آرایش دفاعی و پدافندی ثابتی(تازه همینو هم ناقص اجرا می‌کنیم) را در تمامی موقعیت ها اتخاذ کنیم، در به همان پاشنه خواهد چرخید که باید در زمین و سطحی، مشغول کنشگری و جهاد!!؟ باشیم. ▫️وقتی رسانه و روشنفکر ما بلد نباشد طرح مساله کند و توان شبکه شدن و را برای مخاطب نداشته باشد، باید هم شاهد این باشیم که دعوای دو فوتبالیست داخل چمن یا بازخوردهای منفی گفتگوی یک جانباز عزیز در تلویزیون، فضای ذهنی و مجازی را آلوده کند. ▫️چه بسا از هر زد و خوردی در مستطیل سبز یا هر گفتگویی در جعبه جادویی، بایستی دو قطبی درو کنیم و حتی امتداد آن را در ماجرای توهین شارلی ابدو نیز که کلیت کشور را با زدن راس مقدس و رهبری معززش دنبال می‌کند شاهد باشیم. واقعا حال این رسانه و فرهنگ و مدیریت افکارعمومی گریستن توام با تامل دارد. ▫️هنوز ۴۸ ساعت از فرمایشات خاص رهبرانقلاب پیرامون تئوری دین در باب زن و نقدهای بنیادین ایشان علیه تفکر زن ستیز غرب نگذشته که علی‌رغم برداشت های متفاوت رسانه ای و نزدیک به دوقطبی دیگر، باز هم شاهد مصرف خام از کلام ایشان هستیم و تبیین اجتماعی و امتداد تئوریکش به محاق رفته است. در حالی که همین بیانات و پیوست های رسانه ای تئوریک این صحبت ها توان مانور بیشتری داشت. ▫️هنوز چند روز از سالگرد شهادت حاج قاسم و وفات آیت الله مصباح یزدی نگذشته که شاهد نامساله های فرهنگی و اجتماعی هستیم که افکار عمومی را درگیر می‌کند و را رقم می‌زند که جای بسی تاسف دارد... علیرضا محمدلو لینک مطلب: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/10/24/1-25/ 🆔@asre_tabyin
شماره 25 نشریه دانش رسانه.pdf
5.82M
📕 *هفته نامه علمی، تحلیلی، تخصصی دانش رسانه* 💢 شماره بیست و پنجم *"دانش رسانه"* با سرفصلهای محتوایی ذیل منتشر شد: ⭕️ *سرمقاله* ▪️ وارد مرحله جنگ ادراکی شدیم! ⭕️ *علوم رسانه* ▪️ آموزش سواد رسانه­ ای با رویکرد نشانه شناختی ▪️ رسانه‌ها و یادگیری اجتماعی ⭕️ *تکنيک هاي رسانه اي* ▪️ شگردهای رسانه ای در علوم شناختی ▪️ سه لایه جنگ شناختی و تحلیل تغییرات اجتماعی ⭕️ *رسانه شناسي* ▪️ بررسی جنگ شناختی در سری «کالاف دیوتی» ▪️ تحلیل انیمیشن فهرست مقدس ⭕️ *توليد محتوا* ▪️ درباره محتوای کورنر استون چه می دانید؟ ▪️ كاركرد تبلیغ در تغییر نگرش ⭕️ *حکمراني فضاي مجازي* ▪️ رسانه سلیمانی در برابر سلیمانی رسانه­ ها؛ ▪️ دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای در ایران ⭕️ *گزارش کنشگری دفاتر* ▪️ آخرين توليدات محتوايي مديريت فضاي مجازي و رسانه هاي نوين 🆔@asre_tabyin
8.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔎الگوی عریان در یک سکانس از شبکه نمایش خانگی 🔻تقریبا تمام کدهای جنگ شناختی را می توانید در همین تک سکانس ۱۸۰ ثانیه ای مشاهده کنید. 1️⃣گاهی فکر می‌کنیم که در ماجرای ارتباط با قشر خاکستری، فسفر بیشتری باید بسوزانیم و انرژی بیشتری صرف کنیم. 2️⃣گاهی حس می کنیم که ارتباط موثر با بخشی از قشر خاکستری جامعه‌ را از دست داده‌ایم و زبان همدیگر را تا حد زیادی متوجه نمی‌شویم. 3️⃣گاهی حس می کنیم که فرایند رمزگذاری_رمزگشایی میان ما و مخاطب عادی به صورت تقابلی درآمده و معنا و برداشت معکوسی از پیام های همدیگر دریافت می‌شود. 4️⃣گاهی حس می کنیم که زمین ارزش های دینی و خط و مشی سیاسی و کلان روایت های مقدس جامعه، مین‌گذاری شده و مخاطب با گارد بالا و پیش ذهنیت در مواجهه با روایت و ادبیات پذیرفته و معتبر ما قرار می‌گیرد. 5️⃣ زیر پوست شهر چه می‌گذرد؟ چگونه شبکه خانگی تمامیت فرهنگ جامعه را در می‌نوردد و ایجاد می‌کند؟ 6️⃣ بذر زاویه ها و نفرت ها علیه خط و مشی دینی و ملی و اجتماعی در سکانس های طنزی رقم می‌خورد که در قالب شبکه نمایش خانگی، به (از بودجه و جیب بیت المال) می‌رسد. ، ✍️علیرضامحمدلو لینک مطلب: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/10/24/1-26/ 🆔@asre_tabyin
📌حجت الاسلام دکتر محمدلو در نشست "اخلاق در دنیای متاورس" مطرح کرد: 🔴رسانه منفعل سبب غافلگیری «فقه و فلسفه» از فناوری‌های جدید می‌شود ♻️در این نشست که به همت خبرگزاری ایکنا و با حضور دکتر آل داوود برگزار شد، حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدلو در بخشی از گفتگو بیان داشتند؛ 🔸 یک تکنولوژی جهانی و پلی میان جهان فیزیکی و است. در واقع متاورس به عنوان یک بستر مجازی چند کاربره در زمان واقعی است که افراد می‌توانند در سراسر جهان از طریق یک شبکه اینترنت به یکدیگر متصل شوند. 🔹شکل‌گیری این دنیای جدید می‌تواند مجموعه‌ای از مسائل و موضوعات اخلاقی را نیز به دنبال داشته باشد. اما در کشورمان تجربه نشان داده که متأسفانه حوزویان و دانشگاهیان درباره ، ورودی تأخیر داشته‌اند و البته فناوری‌های جدید منتظر اقدام اخلاق‌پژوهانه ما نمی‌مانند؛ 🔸بنابراین مهم است که بدانیم در برخورد با این فناوری جدید، چگونه رفتار و درباره آن کنیم... 🌐ادامه گفت و گو در لینک: https://iqna.ir/fa/news/4107937 ✅عصر تبیین 🆔@asre_Tabyin
14.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ببینید/بخشی از گفتگوی حجت الاسلام محمدلو با خبرگزاری ایکنا؛ 🔸آنچه فلاسفه ما به تبع فیلسوفان غربی مثل چالمرز فیلسوف ذهن مطرح کردند، متاورس جهانی است که امکان جدیدی را ایجاد می‌کند و فضایی بین واقعیت و دنیای مجازی و لایه‌ای از امکان‌های وجود است. 🔹ما در فلسفه اسلامی سه عالم داریم؛ عالم ماده، عالم مثال و عالم عقل. عالم ماده، عالمی است که فضا اشغال می‌کند، قابل لمس است و چگالی دارد. عالم عقل فضایی انتزاعی و کلی است و عالم مثال هم می‌تواند متاورس را تشبیه و تبیین کند. 🔸بنابراین ما در فلسفه اسلامی این ظرفیت را داریم که به این مسئله طعنه بزند و به بحث‌هایی که امثال چالمرز مطرح می‌کنند نزدیک شود یا نقد بکند؛ که به عنوان فیلسوف ذهن، متاورس را عالم واقعی پنداشته است، برخلاف دیدگاه‌هایی که متاورس را امتداد توهم و تخیل می‌شناسند. یعنی متاورس جهانی است که خیال ما را امتداد می‌دهد و یا توهم ما را چاق می‌کند. 🔹چالمرز می‌گوید این یک امکان جدید، وجود و جوهر جدید است. حال باید بحث کنیم که در ادبیات فلسفی خود چه داریم که بتوانیم بحث متاورس را تئوریزه کنیم. 🌐ادامه گفت و گو در لینک: https://iqna.ir/fa/news/4107937 ✅عصر تبیین 🆔@asre_Tabyin
♦️محمد؛ دومین نام پرطرفدار در هلند 🔹براساس اعلام مقامات هلند، نام «محمد» دومین نام پرکاربرد برای نوزادان متولد شده در این کشور در سال ۲۰۲۲ بوده است. بیشترین نام‌گذاری هم مربوط به نام «نوح» بود./فارس 🆔@asre_Tabyin
🔎کج روایت مسموم بی‌بی‌سی از بیانات رهبرانقلاب ▫️در اغتشاشهای اخیر هم دست دشمن خارجی عیان بود که حالا یک عدّه‌ای انکار کردند.اینجا هم مهم‌ترین بخش حرکت دشمن مسئله‌ی تبلیغات بود. این کسانی که آمدند وارد شدند و اینها را راه‌ انداختند، هدفشان برطرف کردن ضعفهای کشور نبود؛ هدفشان از بین بردن نقطه‌های قوّت کشور بود. ▫️میخواستند نقاط قوّت ما را از بین ببرند: امنیّت،تحصیل علم، رشد تولید داخلی،گردشگری بلاشک اینها خیانت بود و دستگاه‌های مسئول هم با خیانت برخورد جدّی و میکنند، و باید هم بکنند.( رهبرمعظم انقلاب، ۱۴۰۱/۱۰۱۹) 🔻خب بی‌بی‌سی این محتوای تحلیلی و هم افزا و مثبت آیت الله خامنه‌ای را چگونه به یک پیام و تیتر منفی و رادیکال و واگرا تقلیل داد؟ 1️⃣تحریف و برچسب‌زنی: واژه "معترض" را بجای "اغتشاشگر" نشانده و برچسب "اتهام زنی به معترضان" را جهت تخریب رهبرانقلاب به کار برده است. 2️⃣برجسته سازی، رادیکال‌سازی و منفی‌نمایی پیام: واژه "خیانت" را به دنبال واژه معترضان و در وسط خبر، کرده تا پاراگرافی رادیکال با بار منفی را به خوانش مخاطب برساند. 3️⃣پاره‌حقیقت گویی، حذف و سانسور: واژه "عادلانه" را از کنار واژه "جدی" کرده و علاوه بر این واژگانی، با غفلت عامدانه از بخش ابتدایی و صریح بیانات، بنوعی پاره حقیقت گویی هم کرده است تا فاز هم‌افزا و مثبت کلام‌ در‌ بیان قوت‌های کشور را بسمت منفی و واگرا جهت دهی نماید. ✍️علیرضامحمدلو لینک مطلب:http://www.andishkadeboshra.ir/1401/10/24/1-29/ 🆔@asre_Tabyin
امواج شبهه 18دی 2.mp3
27.12M
🔸با موضوع: اسارت و اهانت، واقعیت غرب در مورد زنان و شبهه افکنی رسانه های معاند در ایران 🔸تهیه و پخش از رادیوگفتگو و اپلیکیشن ایران‌صدا/۱۸ دی ۱۴۰۱ برنامه 🔻کارشناسان برنامه: 🔸خانم دکتر سارا طالبی (استاد دانشگاه و کارشناس رسانه) 🔸حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدلو (کارشناس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی) 🔸ارتباط تلفنی با خانم دکتر معصومه نصیری (کارشناس رسانه و استاد دانشگاه) لینک مطلب: http://www.andishkadeboshra.ir/?p=5789&preview=true 🌐عصر تبیین 🆔@asre_tabyin
▫️در نشست اخلاق در دنیای متاورس و با حضور دکتر آل داود و دکتر محمدلو مطرح شد/۲ + فیلم: ▫️فاصله گرفتن از رویکرد تکنوفوبیایی و تکنوفیلی برای مواجهه معقول با متاورس 🔸مواجهه با مسائل نوظهور یعنی اتفاق‌ها و رویداد‌هایی که ما اسم آن را پدیده‌های نوظهور می‌گذاریم که به زبان فقهی مسائل مستحدثه می‌شود. همانطور که آقای آل‌داود گفتند، ما نه نگاه خوش‌بینانه صرف داریم و نه نگاه بدبینانه صرف. نه تهدیدمحور و نه شیفته، نه تکنوفوبیا و نه تکنوفیلی، نه تکنولوژی‌هراسی و نه تکنولوژی‌زدگی. ▫️در واقع اگر یک نگاه پدافندی داشته باشیم، باید بایستیم و ظرفیت‌های خودمان را فعال کنیم، ظرفیت‌هایی که تمدنی و غنی هستند، یعنی برخلاف فضا‌های کمونیستی و سوسیالیستی که در قبال لیبرالیسم، تئوری مشخصی نداشتند و صرفاً مانند حلقه فرانکفورت و ... نگاه‌های پست مدرن انتقادی داشتند، نگاه‌های ما اثباتی است. یعنی هم نسبت به انسان عصر جدید و هم نسبت به قواعد و پروتکل‌های آن حرف داریم. هم نسبت به فقه و فلسفه آن و هم آینده‌اش حرف داریم. ▫️یعنی نگاه پدافندی ما یک پک کامل است. در هر سه ساحت انسان، نوع بازیگری و زمین بازی‌اش می‌توانیم حرف داشته باشیم و داریم. مهم این است که از نگاه‌های تکنوفوبیایی و تکنولوفیلی جدا شویم و در حدفاصل آن‌ها بایستیم و با آن مواجه شویم. یعنی ما نمی‌توانیم به نوجوان امروزی بگوییم شما گوشی نداشته باش و یا به فلان شبکه نرو، اما می‌توانیم برایش زمین و قواعد طراحی کنیم. یا می‌توانیم در سطح نازل‌تر سواد آن را ارتقا دهیم. 🔸تفصیل گزارش دوم نشست را اینجا مطالعه کنید. 🆔@asre_Tabyin