eitaa logo
عصر زنان
3.1هزار دنبال‌کننده
462 عکس
169 ویدیو
15 فایل
📌 پایگاه تحلیلی تخصصی «عصر زنان» ✅ محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان، جنسیت و خانواده ✓ ادمین کانال @asrezanan_admin @charkhtabyan ✓ سردبیر @Es_shafiee 🌐 عصر زنان در اینستاگرام، روبیکا، بله: @asrezanan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
جریان شناسی فمنیسم| نقد و بررسی آن 🔰مدرسه فکرت با همکاری رسانه‌ی تخصصی عصر زنان برگزار می‌کند: 🔺شش جلسه ۹۰ دقیقه‌ای 📍تدریس خانم سمیه حاجی اسماعیلی چهارشنبه‌ها | ساعت ۱۵ الی ۱۶:۳۰ | از ۲۰ دی‌ماه| فقط بصورت حضوری | با گواهی پایان‌دوره 🔹جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آی‌دی @madrese_fekrat پیام بدهید. 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
📌 آنچه در محافل اندیشه‌ورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛ 🔻لزوم نمایش چهره زن ارزشمند و با عفت در رسانه / بیانات رهبری 📎 اینجا بخوانید 🔻اصلاح قوانین برای استیفای حقوق ذاتی بانوان ضروری است/ دکتر سکینه سادات پاد 📎 اینجا بخوانید 🔻کتاب «مسئله حجاب»؛ خط بطلانی بر دروغ‌های منتسب به اسلام در مواجهه با مقام زن است/ دکتر فرحناز افضلی‌قادی 📎 اینجا بخوانید 🔻کلیشه‌زدایی از ذهنیت مردان درباره کار خانه/ دکتر ابوالفضل اقبالی 📎 اینجا بخوانید 🔻خانه نشینی هفت ساله زنان ایرانی / معصومه فاطمی 📎 اینجا بخوانید 🔻حیات عاطفی زن / امین جواهری 📎 اینجا بخوانید 🔻نقش تاریخی اسلام در احیای شخصیت زن 📎 اینجا بخوانید 🔻تاراج تاریخ عفت زنان رشتی توسط رضاخان و تاریخ نویسان رضاخانی / عالیه سادات 📎 اینجا بخوانید 🔻تولید در سینمای مستقل پر چالش است/ مجتبی اسپنانی 📎 اینجا بخوانید 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| 🔻مراجعه به تصویر ♦️پشت به زین یا زین به پشت 🔹این موضوع خارج از فضای رسانه‌ای از جهات متعددی قابل نقد و بررسی است. اولین سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که اولویت این مطالبه تا چه حد است و چند درصد از جامعه‌ی زنان را به خود اختصاص می‌دهد؟ به فرض برطرف شدن موانع قانونی موتورسواری زنان تا چه اندازه به تبعات اجتماعی این تصمیم اندیشیده شده است؟ با توجه به این سخن رهبر انقلاب که « حق کرامت الهی زن، بالاترین حقوق زن است» آیا در جامعه‌ای که از نظر ساختارهای اقتصادی گرفتار سیاست‌های نئولیبرالی و سرمایه‌داری است، بسترسازی برای پیک موتوری شدن زنان، می‌تواند تکریم زن محسوب شود یا به نفع لیبرال‌های سرمایه‌دار است؟ مگر نه این است که جریان سرمایه‌داری ید طولایی در ساخت نقش‌های کاذب اجتماعی برای زنان دارد و آنها را به سمت کالا شدن سوق می‌دهد. آیا پذیرش این موضوع، زنان را به پیک‌های ارزان‌قیمت رستوران‌ها، فست‌فودها و اسنپ موتوری بدل نمی‎کند؟ آیا چنین شغلی مناسب ویژگی‌های جسمی و روحی زن است یا آنها را به پادوهای زیردست مردان تبدیل می‌کند؟ موقعیتی که بر طبق بیانات رهبر انقلاب حالت تکبر زن در برابر نامحرم را از بین برده و تسلط مردانه بر او را به دنبال خواهد داشت. 🔸 ممکن است با این توجیه که «بخشی از زنان این شغل را پذیرفته‌اند، پس باید بستر را فراهم کرد» مواجهه شویم. اما در جواب به این توجیه، باید گفت کدام سیاست‌های اقتصادی و فرهنگی زنان را به این وادی کشانده است؟ آیا بهتر نیست پای صحبت این زنان نشست و با طرح‌های اقتصادی صحیح و کارآفرینی درست آنها را به سمت بسترهایی هدایت کرد که هم کرامت آنها را حفظ کند و هم امنیتشان را؟ اما فارغ از بحث اشتغال، باید به این موضوع از منظر شرعی و فقهی هم نگریست؛ البته نه فقه فردی که فقه اجتماعی. وقتی نظام اسلامی در مواجهه با تکثرهای اجتماعی با ناسازگاری بین امیال و خواسته‌های مردم و احکام شرعی مواجهه می‌شود، فقه نظام چه پاسخی برای آن دارد؟ آیا برای تصویب این قانون هیچ پیوست تحلیلی در نظر گرفته شده است که با توجه به بستر کنونی جامعه که در خدمت کشف حجاب است، این قانون قرار است تکمیل‌کننده‌ی کدام پازل و پیش‌برنده‌ی اهداف کدام جریان فرهنگی باشد؟ این سوال وقتی جدی‌تر می‌شود که نیم نگاهی به تاریخ موج اول جنبش فمنیسم داشته باشیم. 🔹روزنامه گاردین در مقاله‌ای با عنوان «چگونه دوچرخه به نماد آزادی زنان تبدیل شد» می‌نویسد: « صد سال پیش، آلیس هاوکینز، به عنوان یکی از فمنیست‌های طرفدار حق رأی زنان، در اطراف شهر لستر انگلستان، سوار بر دوچرخه اقدام به تبلیغ جنبش حقوق زنان کرد. او به عنوان اولین بانویی که در این شهر جوراب شلواری پوشید، خشم عمومی را برانگیخت. در طول مبارزه برای به دست آوردن حق رای، دوچرخه نه تنها به یک ابزار، بلکه نمادی برای رهایی زنان تبدیل شد.» در واقع دوچرخه از یک سو ابزاری برای تغییر پوشش و رهایی زنان از لباس‌های بلند آن زمان بود و از سویی دیگر نمادی برای آزادی بیشتر. در ادامه‌ی همین مقاله نقل قولی از سوزان بی آنتونی، رهبر حقوق مدنی آمریکا در سال 1896آمده که می‌‌گوید: «من فکر می کنم [دوچرخه] بیش از هر چیز دیگری در دنیا برای رهایی زنان موثر بوده است. هر بار که زنی را با دوچرخه می‌بینم خوشحال می‌شوم. وقتی زن سوار بر دوچرخه می‌شود، به او احساس اعتماد به نفس و استقلال دست می‌دهد و به دوردست‌ها می‌رود. تصویری از زنانگی بی بند و بار و رها» 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصرزنان 🌐 |@asrezanan_ir|
عصر زنان
| ✍| مریم اردویی ♦️از مدارای پدرانه تا کینه‌ی قلدرانه 🔹یکی از نکات قابل توجه در دیدار اخیر رهبر انقلاب با مردم قم، تفاوت موضع‌گیری ایشان در مقابل افرادی بود که اقدام به کشف حجاب می‌کنند. در فروردین ماه گذشته در دیدار با هیئت دولت، با تأکید بر اینکه کشف حجاب یک حرام شرعی و سیاسی است، علت عمده‌ی کشف حجاب‌ها را به ناآگاهی و عدم توجه به نقشه‌ی دشمن و دستان پشت پرده نسبت دادند نه به لجبازی و معارضه با نظام اسلامی. به عبارت دقیق‌تر بدون ذره‌ای کوتاه آمدن از اصول اساسی شریعت و تسلیم نمودن شرع به عرف تلاش کردند تا پای افرادی که قربانی فضای جنگ شناختی شده و از سر جهل حجاب از سر برداشته‌اند، را از باتلاق کشف حجاب بیرون کشیده و بدون هل دادن آنها به زمین بازی دشمن به آغوش جامعه‌ی اسلامی بازگردانند. رویکردی تربیتی که می‌توان آن را مدارای پدرانه نسبت به فرزند فریب‌خورده نامید. اما در دیدار اخیر از موضع قبلی یک گام پا را فراتر گذاشته و فرمودند: «مسئله صرفاً این نیست که حالا قضیّه‌ی حجاب را یک عدّه‌ای نمی‌دانند یا ملاحظه نمی‌کنند؛ نه، یک عدّه‌ای انگیزه دارند ــ البتّه عدّه‌ی کمی ــ برای مخالفت و معارضه.» 🔸 در این رویکرد تربیتی امام جامعه با در نظر گرفتن تکثر موجود در جامعه و ظرفیت‌های متفاوت ایمانی تلاش می‌کند بدون عقب‌نشینی از احکام شرعی افراد بیشتری از مردم را با خود همراه کند و با تبیین و مدارا، پرده‌های ظلمانی جهالت را که به موجب فضای شبهه‌آلود بر اذهان سایه افکنده با سرانگشتان پدرانه، کنار زند و فرزندانش را به آغوش بکشد و در گام بعدی برای مغرضان پرونده‌ای جدا باز کند. دقیقا شبیه سیره‌ی امیرالمؤمنین علیه ‌السلام که بدون تقریر و امضای بدعت‌های به وجود آمده در سال‌های حکومت خلفاء همچون نماز تراویح و .... به خاطر حفظ مصالح نظام اسلامی، تغییر و اصلاح آنها را به تأخیر انداخت تا فاهمه‌ی عمومی آماده‌ی پذیرش اشتباه شود. به عبارتی حکم مشخص اما اجرا نیازمند مدارا بود. نکته‌ی مهم دیگری که در این بیانات به آن اشاره کردند، نقش دستان پلید انگلیس خبیث در ماجرای کشف حجاب رضاخانی بود؛ دستانی که هنوز هم در پس پرده مشغول کارند. قائله‌ی کشف حجاب رضاخانی ریشه در کینه‌ای دیرینه داشت که انگلیس از زن مسلمان ایرانی به دل گرفته بود و تا هنوز به صورت نقطه‌ای مغفول در دل تاریخ باقی مانده است در حالی‌که این کینه هنوز پا برجاست. 🔹حدود نیم قرن قبل از قائله‌ی کشف حجاب، وقتی دستان استعمار پیر انگلستان به گلوگاه اقتصادی مردم قلاب شد و امتیاز توزیع و فروش توتون و تنباکو طی یک قرارداد استعماری به کمپانی رژی واگذار گردید، نهضتی به نام «نهضت تنباکو» بر پا شد که تا قبل از آن چنین خیزشی سابقه نداشت. علما فهمیده بودند که این قرارداد فراتر از اقتصاد، فرهنگ و سیاست‌ کشور را نیز هدف گرفته است. آنها می‌دیدند که هجوم اروپایی‌ها، سر و شکل ظاهری بازار را تغییر داده و بوی رواج فرهنگ بیگانه و تشبه به کفار به مشام می‌رسد. فتوای میرزای شیرازی تا اندرونی شاه نفوذ کرد و انیس‌الدوله سوگلی ناصرالدین شاه، طرف منافع ملت و حمایت از مرجعیت دینی ایستاد و با قدرت نرم زنانه، نهضت را در داخل قصر پیگیری کرد. ملکه‌ی متشرع ایران در پاسخ به سؤال متحیرانه‌ی شاه که «چرا قلیان‌ها را جمع می‌کنند و جدا می‌کنند؟» معتقدانه جواب داد: «برای آنکه قلیان حرام شده» و وقتی شاه با رگ ورم کرده گفت: «چه کسی حرام کرده؟» با همان منطق متشرعانه پاسخ داد: «همان کس که مرا به تو حلال کرده»؛ پاسخی که دهان شاه را چنان بست که دیگر به هیچ یک از نوکرانش دستور نداد برایش قلیان چاق کنند. اینگونه تیر خلاص به قرارداد رژی زده شد. 🔸قریب به نیم قرن بعد که بی‌غیرتی قانونی شد و کشف حجاب اجباری، یکی از کارشناسان استعماری لندن با اشاره به انیس‌الدوله و داغی که با حمایتش از حکم تحریم تنباکو بر دل منطق استعماری انگلیس گذاشته بود گفت: «ما با اجراي اين سياست کشف حجاب در ايران نطفه‌ی آن ‌گونه رويدادها (حمايت ملکه دربار قاجار از فتواي مرجع تشيع) را خشک کرديم و براي هميشه از تکرار آن جلوگيري نموديم.» اعترافی که هم نشان از استعماری بودن کشف حجاب دارد و هم اثرگذاری زن مسلمان و با هویت ایرانی. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصرزنان 🌐 |@asrezanan_ir|
📌 آنچه در محافل اندیشه‌ورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛ 🔻شورای فقهی زنان تشکیل می‌شود/ دکتر سکینه پاد 📎 اینجا بخوانید 🔻چرا باید با تخلف سلبریتی‌ها قاطعانه‌تر از مردم عادی برخورد کرد؟ / دکتر ابوالفضل اقبالی 📎 اینجا بخوانید 🔻 صدور گواهینامه موتور برای بانوان/ دکتر انسیه خزعلی 📎 اینجا بخوانید 🔻چالش نبود اتاق فکر برنامه‌ریز و اندیشه‌ورز برای زنان/ مینو اصلانی 📎 اینجا بخوانید 🔻در نفی جنسیت‌زدگی و جنسیت‌زدایی؟ / دکتر مهدی تکلو 📎 اینجا بخوانید 🔻زن ترازِ انقلاب اسلامی / واکاوی سخنان رهبر انقلاب در دیدار زنان/ مهدیه منافی 📎 اینجا بخوانید 🔻جمعیت‌سیاست‌زده/ فاطمه امی 📎 اینجا بخوانید 🔻سینمای بدون قهرمان‌های ارزشی زنانه فقط به درد نخل گرفتن از دشمن می‌خورد/ این دو فیلم را مشاهده بفرمایید تا درد را بهتر لمس کنیم/ عالیه سادات 📎 اینجا بخوانید 🔻مادر فریده مصداق مجاهدت زنانه‌ بانوان در گفتمان الگوی سوم است/ مستند 📎 اینجا بخوانید 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
| 🗞 عقب گرد بهداشت باروری در انگلیس! 📌" به گزارش خبرگزاری گاردین تعداد زنان بریتانیایی که در طول بارداری جان خود را از دست می‌دهند افزایش بسیاری یافته است. آمارهای منتشر شده بیانگر این هستند که مرگ و میر مادران باردار در طول ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ به ۱۳.۴۱ مرگ از هر ۱۰۰۰۰۰بارداری رسیده است. این درحالی است که آمار ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ ، ۸.۷۹ بود. بر اساس مطالعات انجام شده زنانی که در طول مدت بارداری‌شان "افسردگی" را تجربه می‌کنند بیشتر از سایرین در معرض از دست دادن جان خود هستند." 🔸در این گزارش هشداری جدی برای توجه به سلامت روان مادران در بارداری و بعد از زایمان تا یک سال داده می شود. در کنار اهمیت دادن به سلامت جسمانی مادر، لازم است روح و روان مادر مورد توجه قرار گیرد و به آن پرداخته شود. در دوران بارداری به دلیل شرایط هورمونی و رشد جنین، بدن مادران وارد شرایط جدیدی می شود. برای حفظ سلامت روان مادران باردار، طبق تحقیقات انجام گرفته کیفیت رابطه با همسر و خانواده خود و خانواده همسر بسیار اهمیت دارد. رابطه با همسر در این دوران از اهمیت بسزایی برخوردار است. همراهی و همدلی در این دوران تاثیر چشم گیری بر سلامت مادر دارد و بهتر است این گونه مسائل به همسران آموزش داده شود. 🔹نکته‌ی دیگری که قابل تامل است اهمیت ویژه‌ی سلامت روان برای زنان و خصوصا برای مادران باردار می‌باشد. فقدان این مولفه برای تمام زنان باردار خواه آنان که زیست‌شان در کشورهای توسعه یافته‌ای به ماننده انگلستان است و خواه آنان که زیست‌شان در کشورهای توسعه نیافته‌ای چون کشورهای آفریقایی است، می‌تواند چالش‌ساز باشد. 🔸خبر ارائه شده توسط گاردین می‌تواند به نوبه‌ی خود برای انسانی که در قرن ۲۱ام زیست می‌کند تلنگری باشد بر آنکه علیرغم پیشرفت‌های مادی و تکنولوژی‌اش، علیرغم دست‌یابی به هوش مصنوعی و بهره‌هایی که از آن می‌برد چقدر از دنیای درون خود و به عبارت بهتر چقدر از بُعد روحانی خود دور و ناآگاه است. چقدر کیفیت زندگی‌اش را تک بُعدی و مادی‌گرایانه پیش برده و چقدر از روح خود، نیازهای روحی‌اش، ارتباط حقیقی با خالق و مبداء وجودی‌اش دور بوده است. این خبر علیرغم غم‌انگیزی‌اش اما در بردارنده‌ی نویدی از انسان قرن ۲۱‌ام است، نویدی که میگوید "بازگشت به اصل خود" برای انسان در حال رخ دادن است. تراژدی هرروز تلخ‌تر می‌شود. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
📌 آنچه در محافل اندیشه‌ورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛ 🔻 مادران در قانون جمعیت باید بصورت ویژه مورد توجه قرار بگیرند/ دکتر انسیه خزعلی 📎 اینجا بخوانید 🔻مسئله ورود زنان به ورزشگاه حل شده اما هنوز برخی رفتارهای غیرفرهنگی وجود دارد/ سینا کلهر 📎 اینجا بخوانید 🔻 فمینیسم در فیلم‌های رخشان بنی اعتماد / نادیا معقولی 📎 اینجا بخوانید 🔻الگوی سوم و امکان نظری آن/ اندیشکده زوج 📎 اینجا بخوانید 🔻شرقی ننگین/ دکتر مهدی تکلو 📎 اینجا بخوانید 🔻گذر از کار خانگی، راهی به سوی فهم خانه‌داری/ صفوراسادات امین‌جواهری 📎 اینجا بخوانید 🔻ساختارها باید اجازه بدهند زن به سوی الگوی سوم‌شدن حرکت کند/ مهدیه منافی 📎 اینجا بخوانید 🔻حجاب استایل آتش زیر خاکستر/ منصوره زالی 📎 اینجا بخوانید 🔻آمار تکان‌دهنده از پورن! 📎 اینجا بخوانید 🔻زنان یمن پابه‌پای مردان یمن مبارزه می‌کنند 📎 اینجا بخوانید 🔻نقد به سیمون دوبوآر 📎 اینجا بخوانید 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
15.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| ♨️بریده‌ای از گفت و گوی صمیمانه با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ❓موقعیت زنان در حکمرانی و سیاست‌گذاری امور کشوری و خصوصا مسائل زنان چگونه است؟! ▫️دکتر انسیه خزعلی، معاونت امور زنان ریاست جمهوری پاسخ می‌دهند. 📺 فایل کامل تصویری 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
📌 آنچه در محافل اندیشه‌ورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛ 🔻به عنوان یک زن؛ از چه فشارهایی باید «رهایی» یابیم؟ / اما موسی صدر 📎 اینجا بخوانید 🔻بررسی و آسیب‌شناسی انگاره‌های جدید در حوزه خانواده/ دکتر زهرا داورپناه 📎 اینجا بخوانید 🔻هژمونیِ گفتمانِ اصالتِ و تاخیر در ازدواج/ دکتر ابوالفضل اقبالی 📎 اینجا بخوانید 🔻بیابید الگوی زن متعادل را /پرستو علی‌ عسگر نجاد 📎 اینجا بخوانید 🔻بانوان تمدن ساز، یاران انقلابی امام هادی/ عالیه سادات 📎 اینجا بخوانید 🔻لیله الرغائب، شب رغبت‌ها یا شب آرزوها؟/ آیت‌الله جوادی آملی 📎 اینجا بخوانید 🔻و اما علاقه به کنترل‌گری/ زهرا کیایی 📎 اینجا بخوانید 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|