eitaa logo
عصر زنان
3.1هزار دنبال‌کننده
463 عکس
169 ویدیو
15 فایل
📌 پایگاه تحلیلی تخصصی «عصر زنان» ✅ محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان، جنسیت و خانواده ✓ ادمین کانال @asrezanan_admin @charkhtabyan ✓ سردبیر @Es_shafiee 🌐 عصر زنان در اینستاگرام، روبیکا، بله: @asrezanan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
| ♦️ ارمغان انقلاب برای "آزادی" زنان ✍🏼|معصومه فاطمی ▪️آزادی شعاری پر طمطراق است که منادیان آن سعی می کنند در لوای آن، فرهنگ مطلوب خود را بسازند اما فرق بین ارمغان آزادی امام خمینی و ارمغان آزادی شاه چیست؟ ▫️ زنان در خانه نشسته، نیمی از جمعیت ایران بودند که زنان عاطل و باطلی به حساب می‌آمدند که فقط شعار آزادی می‌توانست آنها را از خانه به جامعه بکشاند و حیا و عفاف، مهم‌ترین مانع شعار آزادی بود اما طولی نکشید که چالش آزادی برای زنان رقم خورد و زنان بودند که بین حجاب و خانه نشینی یا نیازهای معمول زندگی مثل درمان، حمام، خرید و... یکی را باید انتخاب می‌کردند. پس از لغو قانون کشف حجاب، همچنان تحصیل و اشتغال برای زنان محجبه، ارمغان آزادی پهلوی ها را به چالش می کشید.این در حالی بود که زنان می توانستند با حجاب درکشوری مثل انگلیس حضور اجتماعی داشته باشند. امام از سال42 بود که فرمودند برای آزادی «کرارا اعلام خطر کردم و می‌کنم» «مگر مردها آزادند که زن ها می‌خواهند آزاد باشند؟» ▫️ارمغان آزادی شاه، فقط حضور زنان در دانشگاه یا سیاست نبود بلکه زنان در کاباره‌ها، فیلم‌های پورن و شهر نو آزاد بودند. بیش از 40 سال بود که زنان در دوره پهلوی به دانشگاه راه یافته بودند اما زنان روسپی سه برابر زنان دانشگاهی بودند و کاباره‌ها و خانه‌های فساد 5برابر کتابخانه ها بود. ▫️امام فرمودند: «در این مملکت الان مردها آزادند؟ در چه چیز آزادند؟» «آزاد مرد و آزاد زن با لفظ درست می‌شود؟» «به اسم اینکه زن را می‌خواهند آزاد کنند ظلم کردند»‌«به اسم اینکه برای زن می‌خواهند مقام درست کنند، زن را از مقام خودش پایین آوردند» «از مقام انسانیت زن را فروکشید به مرتبه حیوان»«زنان مانند مردان زندان‌های ایران را پر کردند» ▫️امام آزادی را همراه با رشد، تربیت و امنیت زن می‌دیدند. یعنی زن آزادی در رشد داشته باشد و امنیت و تربیت او در کنش اجتماعی با اختلال مواجه نشود. ترسیم مسیر آزادی، موجب شد، همان زنان به ظاهر خانه نشین، کوشش کنند، برای ایجاد انقلاب، حصار تنگ آزادی خیالی پهلوی را پاره کنند و در کوچه و خیابان ها راهپیمایی کردند، یا از زندان های مخوف سر درآوردند و یا جان بدهند. ▫️زنان آموختند باید برای ساخت جامعه کنش سیاسی کنند و طلب آزادی خواهی، گستره وسیع‌تری از زنان را شامل شد که چارچوب جدیدی از آزادی را طلب می‌کردند. زنان در بینش سیاسی و دینی عمیق تر شده بودند، انقلاب که به وقوع پیوست زنان ثمره آزادی همراه با امنیت و عزت و کرامت را چشیدند و این را می‌توان در آمار حضور زنان در سیاست، اجتماع، اقتصاد و فرهنگ دید. ▫️اکنون زنان برای تغییر، آزادی بیان داشتند و پس از بیان، آزادی کنش را تجربه می‌کردند. زنان ایرانی چپ، راست یا انقلابی، آنچه را که از مسائل زنانه تمایل داشتند در قالب تظاهرات، کمپین، سازمان مردم نهاد یا هر ظرفیت دیگری درخواست می‌کردند و این آزادی تا جایی است که حتی خواست زنانه خلاف رویه های موجود جمهوری اسلامی را شامل می‌شود و این را می‌توان از راهپیمایی علیه حجاب در سال 1357 تا اغتشاش به نام زن زندگی آزادی در سال1401 دید و این آزادی طیف گسترده‌ای از نوجوان دبیرستانی تا مسئول اپوزیسیون نما را شامل می شود. در حالی که راهپیمایی آرام و بدون شعار زنان مشهدی برای حجاب خواهی در سال 1356 به زندان های مخوف ساواک ختم شد. ▫️ زنان در پی این آزادی توانستند تا حد مناسب و غیرقابل قیاس با پهلوی، به تغییر سطح سواد سپس دانش زنان، تغییر قوانین و ساختارهای تضعیف کننده زنان، گشایش عرصه‌های جدید اجتماعی و... بپردازند. هرچند هنوز برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله است، اما زنان دریافتند برای آزادی نباید از ارزش زن بکاهند وگرنه نتیجه‌اش جز ابتذال کاباره‌ای نخواهد بود. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 پایگاه تحلیلی عصر زنان با همکاری موسسه شناخت برگزار می‌کند: ♨️ جریان سلسله‌نشست‌های تخصصی عصر زنان ♨️ فصل اول: مساله زن در جمهوری اسلامی؛ از گفتمان تا میدان ♨️ نشست اول: حجت‌الاسلام قنبریان 📅 زمان: شنبه ۲۲ بهمن 🕰 ساعت ۱۵ 📡 پخش زنده در کانال ایتا 🌐|@asrezanan_ir|
♦️ قیام علیه متحجرین مصاحبه حجت‌الاسلام قنبریان با روزنامه وطن امروز ▪️جمهوری اسلامی جمعی است بین دو دیدگاه اسلام لیبرال و اسلام متحجر. در مساله حضور اجتماعی زنان، جریان متجر اصل را بر خانه‌نشینی و پرده‌نشینی گذاشته و جریان مقابل آن یعنی لیبرال حضور اجتماعی زن را می‌پذیرد اما نقش‌هایی که به او می‌دهد، نقش‌های مردانه است. حرف نو انقلاب اسلامی وسط این ۲ است که از طرفی حضور اجتماعی داشته باشد اما هندسه حضورش هم، هندسه طرازی باشد و به سمت نقش‌های فیک و پوشالی نرود. ▪️الان جریان تحجر درباره مساله زنان به خاطر مناسبات دچار یک انفعال شده، نه اینکه گفتمان خود را تصحیح کرده باشد، عملا نظم جدید زمانه او را وادار به عقب‌نشینی کرده و علی‌القاعده تغییر سنگر داده است. ▪️شهید مطهری تصریح می‌کند حجاب تأنیث و زنانگی او را می‌پوشاند و او را با حیثیت مشترک با مردان که همان حیثیت انسانی اوست، وارد عرصه جامعه می‌کند تا بتواند آن تکالیف را انجام دهد. این چیزی است که انقلاب اسلامی محکم بر آن ایستاده است و مقابل متحجران است. @m_ghanbarian 📥 متن کامل مصاحبه 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«مساله زن در جمهوری اسلامی؛ از گفتمان تا میدان» ▪️این روزها و پس از غائله «زن، زندگی، آزادی» کمتر کسی است که مساله زن را در جمهوری اسلامی خط مقدم مبارزه له و علیه حاکمیت نداند. گرچه از ابتدای انقلاب و حتی پیش از آن، زنان نسبت به پیشینه‌ی تاریخی-اجتماعی خود جایگاه پررنگ‌تری در عرصه‌های عمومی پیداکرده بودند؛ لکن در گذر زمان و آمیختگی بیشتر جامعه‌ی ایرانی با فرهنگ و ساختار مدرن، چالش‌ها و مسائل جدی‌تری در حوزه‌ی زنان در عرصه‌های عمومی سر برآورد که به‌نظر می‌رسد ناشی از تعارضات میان نگرش‌های سنتی و نوپدید به مساله زن و به تبع خانواده است. در میانه‌ی این چالش‌ها و تعارضات، آنچه بیش از پیش اهمیت می‌یابد، بازخوانی گفتمان اصیل انقلاب اسلامی در خصوص مساله زن و نیز واکاوی میزان و امکان تحقق این گفتمان در جامعه‌ی مسلمان ایرانی است. شاید بتوان گفت شعارهای بنیادین انقلاب همچون «استقلال، آزادی» و «نه شرقی، نه غربی» در خصوص مساله‌ی زن، نیازمند بازخوانی دقیق و ویژه‌ای است تا بتوان این مفاهیم بنیادین را در نسبت به وضعیت زن در جمهوری اسلامی در چهل‌ساله‌ی دوم انقلاب مورد تبیین و تعیین قرار داد. ▪️با توجه به این مهم، پایگاه تخصصی تحلیلی عصر زنان، در نظر دارد در پرونده‌ی ویژه خود که از دهه فجر انقلاب اسلامی آغاز می‌شود، سلسله نشست‌هایی را با موضوع «مساله زن در جمهوری اسلامی، از گفتمان تا میدان» با اساتید مختلف برگزار کرده و از منظرهای مختلف به واکاوی مفاهیم بنیادین گفتمان انقلاب در خصوص مساله زن و میزان و امکان تحقق آن بپردازد. در این نشست‌ها قرار است در خصوص پرسش‌های زیر به گفتگو بنشینیم: ✅ گفتمان انقلاب اسلامی که به تعبیر رهبری آن، جایگاه الگوی سوم را برای زن مسلمان ایرانی به ارمغان آورد دارای چه مولفه‌هایی درخصوص هویت زن و منزلت آن است؟ ✅ زن نه شرقی و نه غربی چه شاخصه‌هایی دارد و این شاخصه‌ها برای زن مسلمان ایرانی معاصر چه میزان امکان تحقق دارد؟ ✅ ارمغان انقلاب برای «استقلال» و «آزادی» زنان چه بوده است و این مفاهیم در نسبت با انسان مدرن عصر حاضر چگونه قابل تبیین و تعریف است؟ ✅ جمهوری اسلامی به مثابه ساختار سیاسی محقق در ایده‌ی انقلاب اسلامی چه میزان توانسته است مولفه‌ها و شاخصه‌های مد نظر خود را نسبت به هویت زن مسلمان ایرانی محقق کند؟ ✅ در ساختار سیاسی و اجتماعی موجود چه میزان امکان تحقق زن الگوی سوم وجود دارد و تحقق آن چه امکان هایی را پیش روی زن مسلمان ایرانی در عصر حاضر قرار می‌دهد؟ ✅ تحقق هویت زن مسمان ایرانی آنگونه که مد نظر گفتمان اصیل انقلاب اسلامی است، در ساختار مدرن کنونی با چه موانعی مواجه است؟ و... ✍🏼| فاطمه داداشی 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
از موؤده تا محرره.pdf
812.1K
♦️ از موءودة تا مُحرّره 🔹با موضوع: زن، حجاب، امر به معروف و ولاء اجتماعی 🖌 حجت الاسلام محسن قنبریان @m_ghanbarian 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 سلسله نشست‌های زنان و انقلاب اسلامی 🔰 میزگرد تخصصی «ماجرای حذف ایران از کمیسیون مقام زن» 🔸باحضور: ✓ مریم صفاران ✓ مهدیه شادمانی ✓ بهاره اخوان 📅 ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۱ ⏱ ساعت ۱۰ الی ۱۲ http://Goharshadfestival.ir 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|