eitaa logo
عصر زنان
3.1هزار دنبال‌کننده
456 عکس
155 ویدیو
14 فایل
📌 پایگاه تحلیلی تخصصی «عصر زنان» ✅ محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان، جنسیت و خانواده ✓ ادمین کانال @asrezanan_admin ✓ سردبیر @Es_shafiee 🌐 عصر زنان در اینستاگرام، روبیکا، بله: @asrezanan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
عصر زنان
‼️ رویداد کتاب تهران با هدف معرفی زن کنشگر انقلابی برگزار می‌کند: این رویداد که تا بحال کتاب‌های مختلفی را از جمله، تنها گریه کن، استاد، خاتون و قوماندان و... را با هدف معرفی زن کنشگر انقلابی مورد نقد و بررسی قرار داده است، در نهمین رویداد خود کتاب " آسِنا و راز کنیسه" را مورد بررسی قرار خواهد داد. 🔸کتاب «‌‌‌‌‌‌‌‌آسِنا و راز کنیسه» نگاهی داستانی به واقعه خیبر دارد و در حاشیه آن، داستان آسنا دختر یهود را نیز روایت می‌کند‌. آسنا پس از مرگ پدر و مادرش با پدربزرگش صدقیا، خاخام اعظم زندگی می‌کند. صدقیا که در علوم غریبه نیز بی‌نظیر است دل‌بسته حضرت علی(ع) شده است. 🔸اکنون در کنیسه او به خیانت متهم شده است. او باید پیغامی را به مدینه ببرد اما چون تحت نظر است از آسنا می‌خواهد این وظیفه سنگین و خطرناک را انجام دهد. آسنا سرانجام پس از تحمل مشقت بسیار، از عهده این کار بر‌می‌آید و نزد پدربزرگ و مسلمانان سربلند می‌شود. 📚 دعوتید به نهمین رویداد کتاب تهران 💠رویدادی برای نوجوان 🔰با معرفی کتاب «آسِنا و راز کنیسه» 🔅با حضور: خانم سمانه خاکبازان، نویسنده کتاب 🗓 جمعه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۲ ⏰۱۵ الی ۱۷ 📍 باغ کتاب تهران، سالن هشت سینما 🟢 ورود برای عموم آزاد و رایگان است. 📌لینک خرید و مطالعه کتاب taaghche.com/book/123507 iranketab.ir/book/67147-asena ‏🌐 @ruydadeketab ŸŸپایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🔻 |@asrezanan_ir|
🏴| شهادت مظلومانه حضرت زهرا(س) تسلیت باد ▪️جانم فدای غصه حیدر برای تو عالم، تمام، یک‌سره، بی‌کم، فدای تو! 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
عصر زنان
📌فاطمه (س) زن زندگی، زن انقلاب؛ جلسه دوم 🗓 برگزار شده در مشهد، هیئت نخبگانی آل یاسین، 4 دی ماه 140
فاطمه س زن زندگی، زن انقلاب.mp3
9.63M
📌فاطمه (س) زن زندگی، زن انقلاب؛ جلسه سوم 🗓 برگزار شده در مشهد، هیئت نخبگانی آل یاسین، 4 دی ماه 1401، توسط آقای محمد امین رضایی 📃 شرح مختصر مباحث؛ -جایگاه انسان در نظام انديشه دینی -خلافت نوعیه انسان ها اعم از مؤمن و کافر -تبیین نظریه استخلاف شهید صدر -آثار سه گانه مستخلف( انسان)،مستخلف ( خدا)، مستخلف عنه (طبیعت و زمین) -مساله اصالت فرد-جامعه و جانشینی انسان به مثابه یک کل( حیثیت مجموعی) -آثار نظریه استخلاف در اقتصاد -تفاوت بازار در اقتصاد اسلامی و بازار آزاد -زن و مرد هر دو جانشین خدا روی زمین هستند 🔻متن جلسه سوم 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
عصر زنان
صوت استاد محمدی جورکویه.mp3
44.09M
📌رویداد تخصصی "حجاب از نگاه علم" 🔻به همت آکادمی اخلاق پژوهی و انجمن علمی معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی با همکاری مراکز علمی و فرهنگی کشور 🗓در تاریخ 8 مهر با موضوع "سیاست جنایی اسلام در مساله حجاب" 🔸و با ارائه‌ی دکتر علی محمدی جورکویه برگزار گردید. 📃 شرح مختصر مباحث نشست؛ در بحث پیشگیری اجتماعی سیاست جنایی اسلام در بحث بی‌حجابی اسلام راهبردی که در پیش گرفته است اولا سعی کرده است حکم حجاب را به عنوان یک واجب شرعی تبیین کند و ثانیا در کنار بیان وجوب حجاب و حدود آن فلسفه آن را هم بیان کرده است. یعنی بیان می‌کند که پوشش یک امر لازم است و دلیل آن را نیز بیان می‌کند تا حدود پوشش را بدانند و فلسفه آن را دریابند تا آن را بپذیرند و به این نتیجه برساند افراد جامعه را که حجاب امری مفید برای آن‌ها است. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
📌آنچه در محافل اندیشه‌ورزی و خبری حوزه زنان گذشت؛ 🔻استعمار زن به سبک کلاه پهلوی/ صحیفه امام خمینی 📎 اینجا بخوانید 🔻الگوی سوم زن ایرانی وظایف اجتماعی خود را همچون سنگر خانه انجام می‌دهد/مریم حاجی عبدالباقی 📎 اینجا بخوانید 🔻شعار روز زن امسال : این سرزمین شیر زنان است، قهرمان/ دکتر انسیه خزعلی 📎 اینجا بخوانید 🔻مبانی نظری الگوی سوم/ دکتر ابوالفضل اقبالی 📎 اینجا بخوانید 🔻داستان عجیب سرکار خانم لاله مسلمان/ دکتر مهدی تکلو 📎 اینجا بخوانید 🔻انسجام اجتماعی آیا با عبور از حجاب صورت می‌پذیرد؟/ فاطمه معصومی 📎 اینجا بخوانید 🔻یلدا زنان ترین دورهمی ایرانیان / عالیه سادات 📎 اینجا بخوانید 🔻هویت جنسی زن در فیلم ابلق 📎 اینجا بخوانید 🔻تن فروشی برای بیلبورد / جنس اول 📎 اینجا بخوانید 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
| ♦️با تکرار استقامت می‌کنیم ✍🏼 | خانم مریم اردویی 🔸دیدار ویژه رهبر انقلاب با بانوان برای دومین سال متوالی برگزار شد. دیداری که در آن بانوانی از دغدغه‌هایشان گفتند؛ از آلودگی هوا، فیلترینگ تا موضوع مهم درمان امن زنان که سال‌هاست از نظر وزارت بهداشت در وضعیت اضطرار است! اگرچه برخی از این دغدغه‌ها محل طرحش نزد مسئولان دولتی بود که باید آن را چاره کنند اما رهبری صبورانه و پدرانه شنیدند و نکته برداشتند و با صحه گذاردن بر درستی مطالبات فرمودند: «گله‌گزاری‌ها و شِکوه‌ها و احیانا پیشنهادها باید به ما داده بشود؛ کار ما نیست، کار مسئولین دولتی است، امّا درعین‌حال ما سفارش می‌کنیم، تأکید می‌کنیم و از مسئولین می‌خواهیم که اینها را ان‌شاءالله دنبال کنند؛ امیدواریم که این اتّفاق بیفتد.» گفت و شنودها که تمام شد، پدر روی سخنش را به سمت غرب برگرداند و یک بار دیگر استقامت بر جمله‌ی « در مسئله‌ی زن، ما از غرب طلبکاریم» را به رخ همگان کشید و با تهاجم به تمدن غرب تناقضات عملی آنها را در رفتار با زن که برخاسته از بی‌منطقی‌شان است، به چالش کشید؛ که چرا «زن می‌تواند حتّی با پوشش نیمه‌عریان در جلسات رسمی شرکت کند امّا مرد بایستی با لباس کامل، کراوات هم بزند یا پاپیون هم بزند و شرکت کند؟» 🔹نکته‌ی قابل تأمل دیگر در بیانات ایشان که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفت اشاره به دو رویکرد غالب موجود در دنیا در رابطه با هویت زنانه و تمام مسائل مربوط به زن بود؛ رویکرد غرب و رویکرد اسلام. به عبارت دقیق‌تر دیگری غالبی که دنیا حتی در کشورهای غیرغربی در حال ترویج آن است، زن غربی است تا زن شرقی. این تقسیم‌بندی نشان می‌دهد در عصر کنونی که تقابل بیشتر بین تمدن غرب و انقلاب اسلامی است اگر دقت لازم را در جهت گفتمان‌سازی نداشته باشیم و به تصور اینکه غالب جامعه‌ی زنان، زن شرقی هستند، با راهبردی غلط زنان جامعه را به دامان زن غربی هل خواهیم داد. چراکه زن صرفا خانه‌دار را با این انگاره که او نسبتی با الگوی سوم زن ندارد و اسیر مردسالاری سنتی است به فضای دیالکتیکی تضادآلود غربی خواهیم کشاند. 🔸کنش‌ها و واکنش‌هایی که پس از این دیدار بین فعالین این حوزه به وجود آمد مؤید این مطلب است. چراکه آنچه بیشتر و پس از بیانات رهبری در جامعه بازتاب داشت این جملات بود: «در مدیریّت‌های گوناگون، مشاغل گوناگون اجتماعی و دولتی، حضور زنان هیچ محدودیّتی ندارد.» «وظیفه‌ی زن مطلقاً این نیست که در خانه کار کند. غذا پختن، رخت شستن، تر و تمیز کردن وظیفه‌ی زن نیست.» حرف‌های درستی که اگر در کانتکس خودش و در کنار دیگر بیانات مطرح شده دیده نشود و مثل همیشه گزینشی و جهت‌دار با آنها برخورد شود می‌تواند کارکرد خود را از دست داده و به ضد خود بدل شود. حاشیه‌ی دیگری که بعد از این جلسه رقم خورد بحث بر سر تکراری بودن بیانات رهبری در رابطه با موضوع زن بود. شاید بتوان بخشی از این نقد را در رابطه با تکرار این مفاهیم و مواضع پذیرفت. بخشی که ناظر به مردم و نخبگانی است که در رابطه با بیانات ولی جامعه به قدری اهمال کارند که امام جامعه را به وادی تذکرات مدام کشانده‌اند. کسانی‌که سال‌ها وزیر و وکیل و مسوول در جمهوری اسلامی بوده‌اند اما با انفعال در مقابل گفتمان رقیب و فاصله گرفتن از ادبیات وحی نقطه قوت اسلام را که «مسئله‌ی زن» است به نقطه ضعف بدل کرده‌اند. 🔹اما آیا تکرار همیشه نشان از عقب‌ماندگی مطلق دارد؟ یقینا چنین انگاره‌ای از سخنان دیروز به صواب نزدیک نیست. چراکه در خود قرآن نیز بارها شاهد تکراریم «فبای آلاء ربکما تکذبان» و نمازی که روزانه 5 بار تکرار می‌کنیم که این تکرار برای رشد است و تثبیت. حتی رهبر انقلاب قبل‌تر در پاسخ به این انتقاد که «حرف‌های رهبری تکراری است» فرموده بودند: «این تکرار نیست، این استقامت است، این سخنِ حق را در دل نگه داشتن و حفظ کردن و پای آن ایستادن است.» منطقی که از دل «فاستقم کما امرت و من تاب معک» برآمده است. استقامتی که پیامبر (ص) در موردش فرموده: «شیبتنی سوره‌ی هود لمکان فاستقم کما امرت و من تاب معک» و رهبر انقلاب اینگونه تفسیرش کرده است: «پیغمبر فقط مأمور نیست که خودش ایستادگی کند؛ باید خیل عظیم مؤمنان را هم در همین راه به ایستادگی وادار کند....مؤمنین را در بین دو جاذبه‌ی قوی - جاذبه‌ی فشار دشمن و جاذبه‌ی فشار درونی دل هوسران - و این دو مغناطیس، در خط مستقیم نگه داشتن و هدایت کردن، به گمان زیاد، این، آن کاری است که پیغمبر را پیر کرد.» 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
📌آنچه در محافل اندیشه‌ورزی و خبری حوزه زنان گذشت؛ 🔻بیانات رهبری در دیدار اقشار مختلف بانوان 📎 اینجا بخوانید 🔻 نخستین رویداد حمایت از طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه در ورزش بانوان / دکتر انسیه خزعلی 📎 اینجا بخوانید 🔻مومنان هرگز از داشتن حجاب پشیمان نمی‌شوند/حجت الاسلام والمسلمین انصاریان 📎 اینجا بخوانید 🔻تأکید رهبر انقلاب بر رعایت حقوق زنان؛ زن شرقی و غربی الگو نیست / دکتر عاطفه خادمی 📎 اینجا بخوانید 🔻زنان فلسطینی رهبران فرهنگ توحیدی اندیشه مقاومت هستند/ دکتر زهرا شریف 📎 اینجا بخوانید 🔻الگوی سوم زن، نه شرقی و نه غربی/ دکتر حسنیه آقام‌علیلو 📎 اینجا بخوانید 🔻درباره مفهوم استقلال زن / دکتر ابوالفضل اقبالی 📎 اینجا بخوانید 🔻آن‌ها در فیلم‌هایشان مذهبی‌ها را فقط تمسخر نمی‌کنند بلکه دیوانه هم می‌کنند / عالیه سادات 📎 اینجا بخوانید 🔻زنان، سوبژکتیویتیه و فمینیسم/ سید علی متولی امامی 📎 اینجا بخوانید 🔻حفظ کرامت زن 📎 اینجا بخوانید 🔻آیا تکرار همیشه نشان از عقب‌ماندگی مطلق دارد؟ تکرار در بیانات رهبری چرا؟/ مریم اردویی 📎 اینجا بخوانید 🔻بانوان ایرانی قله‌های موفقیت را فتح خواهند کرد/رقیه سادات مؤمن 📎 اینجا بخوانید 🔻اما ما مانده‌ایم/ فاطمه مرادی 📎 اینجا بخوانید 🔻جلسه نقد کتاب «شبهات زن در نهج‌البلاغه و پاسخ به آن‌ها» 📎 اینجا بخوانید 🔻معرفی کتاب مادران و همسران شهدا 📎 اینجا بخوانید 🔻پیام تصویری خبرنگار زن اهل غزه به دیدار رهبر معظم انقلاب با بانوان 📎 اینجا بخوانید 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
ما نسبت به امام امت تکلیف داریم. وظیفه رهبری تکرار در صورت غفلت است اما وظیفه‌ی ما غفلت و هدر دادن ایشان در دیدارهای نامطبوع و بدموقع نیست. نقد به تکرار نه نقد به رهبری بلکه نقد به وضعیت ماست و هر کسی که باید بار ایشان را جلوتر می‌برد. هزینه کردن رهبری یعنی ایشان را پاسخگوی شبهات کردن. او فداکار است و فدا می‌شود اما در این صورت متهم به اسراف و جفا هستیم. حتی ظرائف بحث ایشان در همین دیدار هم مورد توجه واقع نشده است چه رسد به انبوه مباحث قبلی و پروژه‌های ایشان. @Mahdi_Takallou 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
عصر زنان
صوت استاد نوروزی.mp3
31.19M
📌رویداد تخصصی "حجاب از نگاه علم" 🔻به همت آکادمی اخلاق پژوهی و انجمن علمی معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی با همکاری مراکز علمی و فرهنگی کشور 🗓در تاریخ 9 مهر با موضوع "حجاب، اجبار یا آزادی در انتخاب پوشش" 🔸و با ارائه‌ی دکتر طهورا نوروزی برگزار گردید. 📃 شرح مختصر مباحث نشست؛ وقتی می‌خواهیم در بحث قانون حجاب بحث کنیم، روی یک قانون بحث می‌کنیم که مبانی فقهی و حقوقی دارد. مبانی دینی و حقوقی در اسلام و غرب شاکله‌هایی دارد. اولین ویژگی که قانون و حقوق در مبانی دینی ما در اسلام دارد، در سالام مهم‌ترین قوانین، قوانین فطری و الهی می‌باشد یعنی برآمده از فقه هستند و انسان در مقابل این قوانین مقاومت ندارد. قوانیی اسلام چون فطری است یک تسهیل‌گری و سهولت برای انسان دارد. دومین شاخص مبانی حقوقی ما در اسلام بحث عدالت و توازن است. در قوانین اسلامی شاخصه عدالت و توازن را داریم. در موضوع حجاب وقتی متمرکز می‌شویم برای زن یک هویت انسانی داریم و یک هویتی که مربوط به خود زن است. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
🔻 آنچه در محافل اندیشه‌ورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛ 🔻 حقوق برابر زن و مرد مسلمان /امام خمینی 📎 اینجا بخوانید 🔻امروز بانوان مسلمان در خط مقدم جبهه حق ایستاده‌اند / دکتر انسیه خزعلی 📎 اینجا بخوانید 🔻خانم ها پیشتاز انقلاب اسلامی هستند/ آیت الله مصباح یزدی 📎 اینجا بخوانید 🔻تکرار رهبر معظم انقلاب به معنای تاکید و بها دادن به موضوع زنان است/ دکتر معصومه ظهیری 📎 اینجا بخوانید 🔻جرائم جنسی در انگلستان و ولز / هادی طاهری 📎 اینجا بخوانید 🔻مقاله جنسیت، هویت زنانه و مشارکت سیاسی در ایران / اعظم دستوری و همکاران 📎 اینجا بخوانید 🔻تحلیل بیانات رهبری در دیدار با بانوان/ دکتر مهدی تلکو 📎 اینجا بخوانید 🔻 «حرکت» زنانه یا «جنبش» زنانه؟/جعفرعلیان‌نژادی 📎 اینجا بخوانید 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
♦️ «حسبی الله» ✍🏼 | الهه سادات شفیعی 💠 در میان صفحات و کانال‌های مختلف پرسه میزنم، تا شاید تصویری، عکس‌نوشته‌ای، یا متنی مناسب با حال و هوای این روز‌های جوگندمی پیدا کنم. روزهایی که شادی و پایکوبی برای سال جدید میلادی را با رقص کودکان غزه در خون خود در هم آمیخته است. روزهایی که ولادت حضرت مادر را با شهادت فرزند خلفش در یک جام ریخته و ما را مست می‌کند. مادری که هر آنچه به فرزندانش آموخته، در کمال زیست کرده است. بانویی که ابتدا مادر شهید شد و بعد الگوی بی‌بدیل شهادت را با جان خویش به تصویر کشید. 💠 این روز‌ها چه مادرانی که مادری را به اوج رسانده‌اند و پاره‌های روح و تن خود را در راه او، که به تنهایی همه چیز را کفایت می‌کند، خیرات کرده‌اند. 💠 این روز مبارک مادرانی که معنای مادری را با فدا کردن فرزندانشان به چالش می‌کشند و با قلبی چاک چاک، و آهی جگر سوز سر در گریبان کرده و زمزمه می‌کنند: حسبی الله... 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصرزنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ♨️گفتگویی صمیمی با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ♨️ موضوع: جایگاه زن در جمهوری اسلامی از گفتمان تا میدان ▫️دکتر انسیه خزعلی 📺 فایل کامل تصویری 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
🔻 آنچه در محافل اندیشه‌ورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛ 🔻اگر شما پذیرفتید این رو زن است / امام خمینی ◾️ اینجا بخوانید 🔻حفظ سهم خانواده / آیت الله خامنه ای ◾️ اینجا بخوانید 🔻غربت حضرت خدیجه در زمان وضع حمل/صدوق ◾️ اینجا بخوانید 🔻بت‌های ایستاده‌ی تکراری و تبر روی زمین‌مانده‌ ابراهیم / دکتر مهدی تکلو ◾️ اینجا بخوانید 🔻تیتر سایت گاردین: کلیشه‌ها را کنار بگذارید حجاب یک سبک و قدرت زنانه است ◾️ اینجا بخوانید 🔻گفتمان سنتی، گفتمان انقلاب و لایحه ارتقا امنیت زنان/ مجید دهقان ◾️ اینجا بخوانید 🔻گلزاری از شهدا در یک خانه/عالیه سادات ◾️ اینجا بخوانید 🔻من شما بانوان را به رهبری قبول دارم/ عالیه سادات ◾️ اینجا بخوانید 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
🔺مدرسه فکرت با همکاری رسانه‌ای تخصصی عصر زنان برگزار می‌کند: 🔰اکران مستند «زن چیست؟» همراه با نقد و بررسی مستند ◀️توسط دکتر محمدرضا کدخدایی 🔸دوشنبه ۱۸ دیماه؛ ساعت ۱۴ الی ۱۷ 🔹جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @madrese_fekrat پیام بدهید. 🔸شرکت در این برنامه بصورت حضوری می‌باشد. 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
جریان شناسی فمنیسم| نقد و بررسی آن 🔰مدرسه فکرت با همکاری رسانه‌ی تخصصی عصر زنان برگزار می‌کند: 🔺شش جلسه ۹۰ دقیقه‌ای 📍تدریس خانم سمیه حاجی اسماعیلی چهارشنبه‌ها | ساعت ۱۵ الی ۱۶:۳۰ | از ۲۰ دی‌ماه| فقط بصورت حضوری | با گواهی پایان‌دوره 🔹جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آی‌دی @madrese_fekrat پیام بدهید. 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
📌 آنچه در محافل اندیشه‌ورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛ 🔻لزوم نمایش چهره زن ارزشمند و با عفت در رسانه / بیانات رهبری 📎 اینجا بخوانید 🔻اصلاح قوانین برای استیفای حقوق ذاتی بانوان ضروری است/ دکتر سکینه سادات پاد 📎 اینجا بخوانید 🔻کتاب «مسئله حجاب»؛ خط بطلانی بر دروغ‌های منتسب به اسلام در مواجهه با مقام زن است/ دکتر فرحناز افضلی‌قادی 📎 اینجا بخوانید 🔻کلیشه‌زدایی از ذهنیت مردان درباره کار خانه/ دکتر ابوالفضل اقبالی 📎 اینجا بخوانید 🔻خانه نشینی هفت ساله زنان ایرانی / معصومه فاطمی 📎 اینجا بخوانید 🔻حیات عاطفی زن / امین جواهری 📎 اینجا بخوانید 🔻نقش تاریخی اسلام در احیای شخصیت زن 📎 اینجا بخوانید 🔻تاراج تاریخ عفت زنان رشتی توسط رضاخان و تاریخ نویسان رضاخانی / عالیه سادات 📎 اینجا بخوانید 🔻تولید در سینمای مستقل پر چالش است/ مجتبی اسپنانی 📎 اینجا بخوانید 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| 🔻مراجعه به تصویر ♦️پشت به زین یا زین به پشت 🔹این موضوع خارج از فضای رسانه‌ای از جهات متعددی قابل نقد و بررسی است. اولین سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که اولویت این مطالبه تا چه حد است و چند درصد از جامعه‌ی زنان را به خود اختصاص می‌دهد؟ به فرض برطرف شدن موانع قانونی موتورسواری زنان تا چه اندازه به تبعات اجتماعی این تصمیم اندیشیده شده است؟ با توجه به این سخن رهبر انقلاب که « حق کرامت الهی زن، بالاترین حقوق زن است» آیا در جامعه‌ای که از نظر ساختارهای اقتصادی گرفتار سیاست‌های نئولیبرالی و سرمایه‌داری است، بسترسازی برای پیک موتوری شدن زنان، می‌تواند تکریم زن محسوب شود یا به نفع لیبرال‌های سرمایه‌دار است؟ مگر نه این است که جریان سرمایه‌داری ید طولایی در ساخت نقش‌های کاذب اجتماعی برای زنان دارد و آنها را به سمت کالا شدن سوق می‌دهد. آیا پذیرش این موضوع، زنان را به پیک‌های ارزان‌قیمت رستوران‌ها، فست‌فودها و اسنپ موتوری بدل نمی‎کند؟ آیا چنین شغلی مناسب ویژگی‌های جسمی و روحی زن است یا آنها را به پادوهای زیردست مردان تبدیل می‌کند؟ موقعیتی که بر طبق بیانات رهبر انقلاب حالت تکبر زن در برابر نامحرم را از بین برده و تسلط مردانه بر او را به دنبال خواهد داشت. 🔸 ممکن است با این توجیه که «بخشی از زنان این شغل را پذیرفته‌اند، پس باید بستر را فراهم کرد» مواجهه شویم. اما در جواب به این توجیه، باید گفت کدام سیاست‌های اقتصادی و فرهنگی زنان را به این وادی کشانده است؟ آیا بهتر نیست پای صحبت این زنان نشست و با طرح‌های اقتصادی صحیح و کارآفرینی درست آنها را به سمت بسترهایی هدایت کرد که هم کرامت آنها را حفظ کند و هم امنیتشان را؟ اما فارغ از بحث اشتغال، باید به این موضوع از منظر شرعی و فقهی هم نگریست؛ البته نه فقه فردی که فقه اجتماعی. وقتی نظام اسلامی در مواجهه با تکثرهای اجتماعی با ناسازگاری بین امیال و خواسته‌های مردم و احکام شرعی مواجهه می‌شود، فقه نظام چه پاسخی برای آن دارد؟ آیا برای تصویب این قانون هیچ پیوست تحلیلی در نظر گرفته شده است که با توجه به بستر کنونی جامعه که در خدمت کشف حجاب است، این قانون قرار است تکمیل‌کننده‌ی کدام پازل و پیش‌برنده‌ی اهداف کدام جریان فرهنگی باشد؟ این سوال وقتی جدی‌تر می‌شود که نیم نگاهی به تاریخ موج اول جنبش فمنیسم داشته باشیم. 🔹روزنامه گاردین در مقاله‌ای با عنوان «چگونه دوچرخه به نماد آزادی زنان تبدیل شد» می‌نویسد: « صد سال پیش، آلیس هاوکینز، به عنوان یکی از فمنیست‌های طرفدار حق رأی زنان، در اطراف شهر لستر انگلستان، سوار بر دوچرخه اقدام به تبلیغ جنبش حقوق زنان کرد. او به عنوان اولین بانویی که در این شهر جوراب شلواری پوشید، خشم عمومی را برانگیخت. در طول مبارزه برای به دست آوردن حق رای، دوچرخه نه تنها به یک ابزار، بلکه نمادی برای رهایی زنان تبدیل شد.» در واقع دوچرخه از یک سو ابزاری برای تغییر پوشش و رهایی زنان از لباس‌های بلند آن زمان بود و از سویی دیگر نمادی برای آزادی بیشتر. در ادامه‌ی همین مقاله نقل قولی از سوزان بی آنتونی، رهبر حقوق مدنی آمریکا در سال 1896آمده که می‌‌گوید: «من فکر می کنم [دوچرخه] بیش از هر چیز دیگری در دنیا برای رهایی زنان موثر بوده است. هر بار که زنی را با دوچرخه می‌بینم خوشحال می‌شوم. وقتی زن سوار بر دوچرخه می‌شود، به او احساس اعتماد به نفس و استقلال دست می‌دهد و به دوردست‌ها می‌رود. تصویری از زنانگی بی بند و بار و رها» 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصرزنان 🌐 |@asrezanan_ir|
عصر زنان
| ✍| مریم اردویی ♦️از مدارای پدرانه تا کینه‌ی قلدرانه 🔹یکی از نکات قابل توجه در دیدار اخیر رهبر انقلاب با مردم قم، تفاوت موضع‌گیری ایشان در مقابل افرادی بود که اقدام به کشف حجاب می‌کنند. در فروردین ماه گذشته در دیدار با هیئت دولت، با تأکید بر اینکه کشف حجاب یک حرام شرعی و سیاسی است، علت عمده‌ی کشف حجاب‌ها را به ناآگاهی و عدم توجه به نقشه‌ی دشمن و دستان پشت پرده نسبت دادند نه به لجبازی و معارضه با نظام اسلامی. به عبارت دقیق‌تر بدون ذره‌ای کوتاه آمدن از اصول اساسی شریعت و تسلیم نمودن شرع به عرف تلاش کردند تا پای افرادی که قربانی فضای جنگ شناختی شده و از سر جهل حجاب از سر برداشته‌اند، را از باتلاق کشف حجاب بیرون کشیده و بدون هل دادن آنها به زمین بازی دشمن به آغوش جامعه‌ی اسلامی بازگردانند. رویکردی تربیتی که می‌توان آن را مدارای پدرانه نسبت به فرزند فریب‌خورده نامید. اما در دیدار اخیر از موضع قبلی یک گام پا را فراتر گذاشته و فرمودند: «مسئله صرفاً این نیست که حالا قضیّه‌ی حجاب را یک عدّه‌ای نمی‌دانند یا ملاحظه نمی‌کنند؛ نه، یک عدّه‌ای انگیزه دارند ــ البتّه عدّه‌ی کمی ــ برای مخالفت و معارضه.» 🔸 در این رویکرد تربیتی امام جامعه با در نظر گرفتن تکثر موجود در جامعه و ظرفیت‌های متفاوت ایمانی تلاش می‌کند بدون عقب‌نشینی از احکام شرعی افراد بیشتری از مردم را با خود همراه کند و با تبیین و مدارا، پرده‌های ظلمانی جهالت را که به موجب فضای شبهه‌آلود بر اذهان سایه افکنده با سرانگشتان پدرانه، کنار زند و فرزندانش را به آغوش بکشد و در گام بعدی برای مغرضان پرونده‌ای جدا باز کند. دقیقا شبیه سیره‌ی امیرالمؤمنین علیه ‌السلام که بدون تقریر و امضای بدعت‌های به وجود آمده در سال‌های حکومت خلفاء همچون نماز تراویح و .... به خاطر حفظ مصالح نظام اسلامی، تغییر و اصلاح آنها را به تأخیر انداخت تا فاهمه‌ی عمومی آماده‌ی پذیرش اشتباه شود. به عبارتی حکم مشخص اما اجرا نیازمند مدارا بود. نکته‌ی مهم دیگری که در این بیانات به آن اشاره کردند، نقش دستان پلید انگلیس خبیث در ماجرای کشف حجاب رضاخانی بود؛ دستانی که هنوز هم در پس پرده مشغول کارند. قائله‌ی کشف حجاب رضاخانی ریشه در کینه‌ای دیرینه داشت که انگلیس از زن مسلمان ایرانی به دل گرفته بود و تا هنوز به صورت نقطه‌ای مغفول در دل تاریخ باقی مانده است در حالی‌که این کینه هنوز پا برجاست. 🔹حدود نیم قرن قبل از قائله‌ی کشف حجاب، وقتی دستان استعمار پیر انگلستان به گلوگاه اقتصادی مردم قلاب شد و امتیاز توزیع و فروش توتون و تنباکو طی یک قرارداد استعماری به کمپانی رژی واگذار گردید، نهضتی به نام «نهضت تنباکو» بر پا شد که تا قبل از آن چنین خیزشی سابقه نداشت. علما فهمیده بودند که این قرارداد فراتر از اقتصاد، فرهنگ و سیاست‌ کشور را نیز هدف گرفته است. آنها می‌دیدند که هجوم اروپایی‌ها، سر و شکل ظاهری بازار را تغییر داده و بوی رواج فرهنگ بیگانه و تشبه به کفار به مشام می‌رسد. فتوای میرزای شیرازی تا اندرونی شاه نفوذ کرد و انیس‌الدوله سوگلی ناصرالدین شاه، طرف منافع ملت و حمایت از مرجعیت دینی ایستاد و با قدرت نرم زنانه، نهضت را در داخل قصر پیگیری کرد. ملکه‌ی متشرع ایران در پاسخ به سؤال متحیرانه‌ی شاه که «چرا قلیان‌ها را جمع می‌کنند و جدا می‌کنند؟» معتقدانه جواب داد: «برای آنکه قلیان حرام شده» و وقتی شاه با رگ ورم کرده گفت: «چه کسی حرام کرده؟» با همان منطق متشرعانه پاسخ داد: «همان کس که مرا به تو حلال کرده»؛ پاسخی که دهان شاه را چنان بست که دیگر به هیچ یک از نوکرانش دستور نداد برایش قلیان چاق کنند. اینگونه تیر خلاص به قرارداد رژی زده شد. 🔸قریب به نیم قرن بعد که بی‌غیرتی قانونی شد و کشف حجاب اجباری، یکی از کارشناسان استعماری لندن با اشاره به انیس‌الدوله و داغی که با حمایتش از حکم تحریم تنباکو بر دل منطق استعماری انگلیس گذاشته بود گفت: «ما با اجراي اين سياست کشف حجاب در ايران نطفه‌ی آن ‌گونه رويدادها (حمايت ملکه دربار قاجار از فتواي مرجع تشيع) را خشک کرديم و براي هميشه از تکرار آن جلوگيري نموديم.» اعترافی که هم نشان از استعماری بودن کشف حجاب دارد و هم اثرگذاری زن مسلمان و با هویت ایرانی. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصرزنان 🌐 |@asrezanan_ir|