✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «شیعه و جنایتکاران کربلا»
روز دوشنبه، ١۴٠١/٠۵/١٠
✍️ مناسبت روز: امروز سومین روز ماه حزن و اندوه است و مورخین آوردهاند که در این روز، امام حسین (ع) و اهلبیت گرامی ایشان در سرزمین کربلا مستقر شدند و عمربن سعد ملعون با لشگری چهار، شش یا نه هزار نفری وارد صحرای کربلا شد و در مقابل کاروان حسینی صفآرایی کرد؛ لذا سخن امروز را با لعن و نفرین به تمامی کسانی که با حضور خود در کربلا ولو بهصورت سیاهیلشگر، باعث رعب و وحشت کودکان و زنان گردیدند، آغاز مینمائیم؛
یکی از شبهاتی که در این ایام از جانب برخی از نواصب و وهابیون در فضای مجازی و حقیقی مطرح میشود، این است که میگویند کوفه پایگاه شیعیان بوده و تمامی لشکریان چند هزار نفری که روبروی امام حسین(ع) ایستادند، همه از شیعیان کوفی بودهاند، بنابراین شیعیان خودشان امامشان را دعوت و پس از آن ایشان را کشتهاند و حالا پس از هزار و چند صد سال هنوز برای او عزاداری میکنند و اشک میریزند! لذا این موضوع اصلاً به بنیامیه و پیروان خلفاء راشدین مربوط نمیشود!
✅ برای پاسخ به این شبهه به سراغ مصاحبه استاد محمدحسین رجبی دوانی مورخ و پژوهشگر معاصر تاریخ اسلام در تاریخ ۱۳۹۳/۰۹/۰۹ با گروه فرهنگی نسیم میرویم که با نگاه تاریخی دقیق به این شبهه پاسخ گفتهاند:
✍️ بیشک نسبت دادن لشکر ابن زیاد ملعون به شیعه، جفای عظیمی است، چرا که طبق تاریخ حداقل نیمی از مردم کوفه مخالف اهلبیت بودهاند و نیم دیگر هم «شیعه» نبودند بلکه حداکثر هواخواه حضرت علی (ع) بودند، چنانچه «ابن ابی الحدید» شارح اهل سنت نهجالبلاغه میگوید که: «وقتی حضرت علی (ع) به خلافت رسیدند، شهرهای مهم و مؤثر در عرصه سیاسی اجتماعی عالم اسلام، مدینه، مکه، کوفه، بصره، مصر و دمشق بوده است، که عموم مردم مکه و شام، و بیشتر مردم مصر و مدینه و بصره با حضرت مخالف بودند و در کوفه نیز نیمی از مردم دشمن آن حضرت بودند و نیمی دیگر از آنها هواخواه امام بودند» و سپس تصریح میکند که آنها شیعه حضرت علی (ع) نبودند بلکه فقط هواخواه ایشان بودند؛
البته عقل سلیم حکم میکند که امیرالمؤمنین (ع) مرکز خلافتشان را جایی انتخاب کنند که بیشترین پذیرش را دارند منتهی این که گفته میشود کوفیان «شیعه» بودند، این یک دروغ و جفای بزرگ تاریخی نسبت به شیعه است، زیرا «شیعه» به کسی اطلاق میشود که امیرالمؤمنین (ع) را امام اول و جانشین بلافصل پیامبر (ص) بداند و خلافت خلفای پیش از آن حضرت را قبول نداشته باشد، این در حالی است که در تاریخ آمده، حضرت علی (ع) در کوفه چندین بار که خواستند از روش خلفای پیشین انتقاد کنند، کوفیان فریاد "وا ابوبکرا و واعمرا"سر دادند و حضرت مجبور شدند سکوت کنند و نتوانستند بسیاری از بدعتهای خلفاء را در همین کوفه در هم بشکنند!
لذا کوفیان شأنی را که برای خلفای پیشین قائل بودند برای أميرالمومنين (ع) قائل نبودند و آوردهاند که کوفیان در زمان حکومت حضرت علی (ع)، حتی «حی علی خیر العمل» در اذان که خلیفه دوم برداشته بود را نمیگفتند و اصلاح آن را از حضرت نمیپذیرفتند! پس چگونه میتوان گفت که اینها «شیعه» بودند! آنها حداکثر هوادار امیرالمؤمنین به عنوان خلیفه چهارم بودند و خلفای پیشین را در همه چیز حتی بدعتهایشان اطاعت میکردند، لذا در نهجالبلاغه میبینید که چگونه دل حضرت را به درد آورده و امام نسبت به آنها گلایهها کردهاند؛
بنابراین اگر میبینیم برای امام حسین (ع) دوازده هزار نامه از کوفیان رسیده، این به این معنا نیست که کوفه ١٢ هزار شیعه داشته است، اگر اینطور بود که اصلاً عالم اسلام دگرگون میشد! درست است که نهضت نامهنگاری با امام را برخی شیعیان در کوفه، مانند سلیمان ابن صرد، حبیب ابن مظاهر، و مسلم ابن عوسجه، و عابس آغاز کردند، اما پس از آن، بسیاری از غیر شیعیان به این حرکت پیوستند و این موضوع به دلیل تحقیری بود که کوفیان در زمان حاکمیت بنی امیه با آن مواجه شده بودند و آنها میخواستند به واسطه دعوت امام از این ذلت بیرون بیایند لذا برای امام حسین (ع) هزاران نامه نوشتند؛
البته مخالفان و دشمنان مکتب اهلبیت میخواهند اینطور القاء کنند که هر کس امام را دعوت کرده و با حضرت مسلم (ع) بیعت نموده شیعه است، اما غافل از اینکه آنها به سبب همین موضوع که شیعه نبودند و به امامت و ولایت الهی امام حسین (ع) اعتقادی نداشتند، اینقدر زود جا زدند و متأسفانه در روبروی امام قرار گرفتند؛
✍️ بر این اساس با قاطعیت میتوان گفت که در کربلا، حتی یک شیعه را نمیتوانید پیدا کنید که با امام جنگیده باشد؛ البته شاید برخی از آنها ترسیده و به کمک امام نیامده باشند، اما هرگز شیعیان در بین لشگر جنایتکار کربلا نبودهاند.
@astanfatemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: روز سوم محرم الحرام
موضوع: #احکام_عزاداری
❓اگر شخصی در روضهها به صورتش دست بزند تا جایی که صورتش زخم شود، یا کبود شود، آیا این عمل مشکلی دارد؟
✅ در پاسخ باید عرض کنیم در حد کبود شدن (معمولی) که حالا ممکن است با زنجیر زدن با سینه زدن بدن کبود شود، اگر ضرر معتنابهی برای بدن نداشته باشد به نظر مقام معظم رهبری اشکالی ندارد؛ اما کارهایی فراتر از اینها که ممکن است دشمنان سوء استفاده کنند، مثل مجروح کردن خود، یا بدن را زخم کردن و قمه زدن یا مثل عبور از روی آتش و امثال اینها که در بعضی جاها برخی از افراد انجام میدهند، چون به هر حال اینها اعمال مستندی نیستند و نه در عزاداریها وارد شده و نه سیره (اهلبیت و بزرگان دین) بر این بوده است و امروزه هم دشمنان از اینگونه اعمال علیه مکتب اهلبیت علیهمالسلام و پیروان این مکتب سوءاستفاده میکنند، اگر در آن حد باشد، بله اشکال دارد؛ اما اگر در همین حد که متعارف است سینه میزنند، زنجیر میزنند، بدنشان ممکن است سرخ شود، یا کمی کبود شود، در حد متعارفش که ضرر معتنابهی برای بدن نداشته باشد، اشکالی ندارد.
❓برهنه شدن در سینه زنی به شرط این که نامحرم نباشد اشکال دارد؟
✅ شایسته است عزاداری به شیوه مرسوم و سنتی که با لباس انجام میگرفته، برگزار گردد.
📚منبع: khamenei.ir
@astanfatemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: روز سوم ماه #محرم الحرام
موضوع امروز: «شیعه و جنایتکاران کربلا»
روز دوشنبه، ١۴٠١/٠۵/١٠
@astanfatemi
ر-ميرباقري-9-5-1401.mp3
1.86M
🎵 #منبر_حرم
🔸آیت الله #میرباقری | روضه
⏱۹مرداد 1401
▪️◾️🔳◾️▪️
کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
▪️ @astanfatemi
س-ميرباقري-9-5-1401.mp3
9.52M
🎵 #منبر_حرم
🔸آیت الله #میرباقری
▫️موضوع: اصحاب عاشورا برای شهادت لحظه شماری میکردند
⏱۹ مرداد 1401
▪️◾️🔳◾️▪️
کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
▪️ @astanfatemi
م-شالبافان9-5-1401.mp3
8.96M
🎵 #نوا_حرم
💠 روضه و سینه زنی |حاج حسن شالبافان
⏱۹مرداد 1401
▪️◾️🔳◾️▪️
کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)
🆔 @astanfatemi
IMG_20220801_185658_220.jpeg
1.47M
📸 #عکس_روز
🔺عکاس: خانم صبوحی
▫️موضوع: گنبدوگلدسته
▪️◾️🔳◾️▪️
کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
🆔@astanfatemi
💠 پیامبر صلی الله علیه وآله فرمودند:شهادت حسین علیه السلام آتشی در دل مؤمنان درانداخته است که هرگز سرد نخواهد شد.
#عکس_نوشت #حدیث
▪️◾️🔳◾️▪️
کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
https://eitaa.com/joinchat/4045733908C710c8085de
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «٣٠ هزار نفر در برابر ٧٢ نفر؟!»
روز سهشنبه، ١۴٠١/٠۵/١١
✍️ مناسبت روز: امروز چهارمین روز از ماه محرمالحرام است که در کتب تاریخی آمده در چنین روزی در سال ۶١ هجری قمری، ابن زیاد ملعون مردم کوفه را در مسجد جمع کرد و با تهدید و تطمیع آنها، جمع زیاد دیگری را به کربلا گسیل داشت؛ بهطوری که برخی از مورخین نوشتهاند ١٣ هزار نفر در قالب ۴ گروه به سپاه عمر بن سعد ملعون که تا آن زمان حدود ده هزار نفر بودند، پیوستند و در برابر کاروان حسینی صفآرایی نمودند؛ البته این پایان کار نبود و طبق برخی از مستندات تاریخی تا روز عاشورا، حدود هفت تا ده هزار نفر دیگر نیز به لشگر عمربنسعد پیوستند تا با بیش از ٣٠ هزار نفر با سپاه ٧٢ نفری امام بجنگند!
❓لذا یکی از سؤالات و شبهاتی که پیوسته در طول تاریخ مطرح شده این است که به راستی تعداد لشگر یزید و همچنین تعداد جنگجویان کاروان حسینی چند نفر بودهاند؟ و اگر واقعاً سپاه امام تنها ٧٢ نفر بودهاند، چه نیازی به تدارک بیش از ٣٠ هزار نفر در لشگر عمر بن سعد بوده است؟!
✅ برای پاسخگویی به این سؤال، ابتدا باید عرض کنیم که مسلماً «آمار» نقش بنيادی در ارائه روشن از سيمای يك فرايند و حادثه تاريخی دارد، ليكن در رابطه با حادثه تلخ کربلا، اعداد مختلفی برای سپاهيان دو طرف ذکر گردیده، اما این موضوع تفاوت زیادی را در اصل حادثه کربلا ایجاد نمیکند، چراکه آنچه كه مسلم است، مجموع سپاهيان حضرت اباعبدالله (ع) بسیار اندک بوده و طبق قول مشهور که شيخ مفيد (ره) در ارشاد، صفحه ۴۴٧ به آن اشاره نموده بجز شخص امام، تنها ٧٢ نفر (٣٢ نفر سواره و ۴٠ تن پياده بودهاند؛ و البته در روایت دیگری که علامه مجلسی (ره) در بحارالأنوار، جلد ۴۵،صفحه ۴ آورده، اصحاب امام حسین را ١۴۵ نفر ( ۴۵ نفر سواره و ١٠٠ تن پياده ذكر کرده است، اما بالاخره در اصل موضوع که قلیل بودن تعداد اصحاب حضرت است، تفاوتی وجود ندارد؛
در رابطه آمار سپاهیان یزید نیز اعداد متفاوتی ذکر شده و آمار از ١۴ هزار تا ٣۵هزار و بیشتر در کتب مختلف تاریخی آمده، اما به نظر مىرسد گزارش قابل اعتماد در اینباره، دو روایت از شیخ صدوق (ره) در امالى، مجلس ٢۴، ص ١٧٧ میباشد که آمار ٣٠ هزار نفری سپاه يزيد را تأیید مینماید؛ اما به هر حال با این ارقام نیز در اصل موضوع که کثرت لشگریان یزید در کربلا بوده، تفاوتی ایجاد نمیشود؛
✅ اما در پاسخ به سؤال دوم که در برابر ٧٢ نفر، چه نیازی به تدارک چند ده هزار نفر نیرو بوده است؟ باید به چند نکته مهم اشاره نمائیم:
1️⃣ تمامی افراد لشگر عمر بن سعد به ظاهر مسلمان بودهاند و حتی در برخی از کتب تاریخی نام برخی از صحابه پیامبر (ص) و تابعین در این لشگر ذکر شده، لذا آنها از زبان پیامبر (ص) در رابطه با امام حسین (ع) سخنان بسیاری شنیده بودند؛ سخنانی همچون:
⬅️ «حسن و حسين(ع) دو سرور جوانان اهل بهشتند، هر كه آنان را دوست بدارد، مرا دوست داشته و هر كه با آنان دشمنى كند، با من دشمنى كرده است» (بحارالأنوار، ج۴٣، ص٣٠۴)
⬅️ «حسین از من است و من از حسین هستم؛ خدا دوست دارد كسی را كه حسین دوست دارد و حسین فرزندی از فرزندان من است» (سنن ترمذی، ج ۵، ص ۶۵٨؛و ارشاد شیخ مفید، ج ۲، ص ۱۲۷)
لذا آنها از رویارویی و کشتن امام حسین (ع) به شدت وحشت داشتند، از همین رو ابنزیاد ملعون تصمیم گرفت که با ایجاد کثرت سپاه، قبح این جنایت بزرگ را در بین مردم کوفه بشکند و بهگونهای در بین آنها «مسابقه رذالت» برپا کند؛
2️⃣ از آنجا که طبق تاریخ، سران بنیامیه، خودشان نیز از کشتن امام بسیار وحشت داشتند و حتی بعد از ماجرای کربلا نیز یزید و ابن زیاد هر کدام به نحوی از این جنایت تبرّی جُستند؛ لذا ابن زیاد ملعون تمامی سعی خود را بهکار گرفت تا بیشترین جمعیت ممکن از تمامی قبیلههای ساکن در کوفه در این کارزار حضور و نقش داشته باشند تا این جنایت بزرگ، کمترین اثر و بازخورد منفی را برای بنیامیه داشته باشد؛
3️⃣ بنیامیه، جنگ های صدر اسلام مانند جنگ بدر و جنگ احزاب را کاملاً به یاد داشتند که عدد لشگر کفر بسیار زیادتر از سپاهیان اسلام بود، اما مسلمانان با قدرت ایمان به خداوند متعال و با بهرهگیری از امدادهای غیبی بر لشگریان بزرگ کفار غلبه نمودند، لذا بنیامیه از این موضوع نیز به شدت وحشت داشتند و برای جلوگیری از تکرار آن، تا میتوانستند بر تعداد لشگریان خود در کربلا افزودند تا مبادا سرنوشت این جنگ نیز مانند «بدر و احزاب» شود؛
✍️ لذا با توجه به نکات فوقالذکر، کاملاً بدیهی است که ابن زیاد ملعون اگر میتوانست باز هم بر شمار لشگریان در کربلا میافزود تا با کمترین ریسک و احتمال خطر به همهی اهداف خبیثانه خود در این جنگ نابرابر دست یابد.
@astanfatemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: روز چهارم ماه #محرم الحرام
موضوع امروز: «٣٠ هزار نفر در برابر ٧٢ نفر؟!»
روز سهشنبه، ١۴٠١/٠۵/١١
@astanfatemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: روز چهارم محرم الحرام
موضوع: #احکام_عزاداری
❓آیا پخش سخنرانی و مداحی و مانند آن، از بلندگوی مسجد و حسینیه جایز است؟
✅ اگر چه اقامه مراسم و شعائر دینی در زمانهای مناسب در مسجد و حسینیه از بهترین کارها و جزو مستحبات مؤکد میباشد، ولی واجب است برگزار کنندگان مراسم از اذیّت و ایجاد مزاحمت برای همسایگان پرهیز کنند، هرچند با قطع صدای بلندگوی خارج مجلس و اختصاص آن به داخل باشد.
❓آیا می توان از اموال بیت المال برای مراسم عزاداری استفاده کرد؟
✅ بطور کلی اینگونه امور تابع قوانین و مقررات اداره مربوطه میباشد و تخلف از آن جایز نیست؛ و اگر بر طبق قوانین و مقررات باشد، مانع ندارد.
📚منبع: khamenei.ir
@astanfatemi
ر ميرباقري10-5-1401.mp3
1.51M
🎵 #منبر_حرم
🔸آیت الله #میرباقری | روضه
⏱۱۰مرداد 1401
▪️◾️🔳◾️▪️
کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
▪️ @astanfatemi
س مير باقري 10-5-401.mp3
10.16M
🎵 #منبر_حرم
🔸آیت الله #میرباقری
▫️موضوع: حماسه کربلا لازمه امتسازی نبی مکرم اسلام بود
⏱۱۰ مرداد 1401
▪️◾️🔳◾️▪️
کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
▪️ @astanfatemi
م شالبافان 10-5-401.mp3
8.88M
🎵 #نوا_حرم
💠 روضه و سینه زنی |حاج حسن شالبافان
⏱۱۰ مرداد 1401
▪️◾️🔳◾️▪️
کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)
🆔 @astanfatemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با اشک روضه صبح من آغاز می شود
خیس است هرشب ازغم تو بالشم حسین "علیه السلام"
#استوری
▪️◾️🔳◾️▪️
کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
https://eitaa.com/joinchat/4045733908C710c8085de
IMG_20220802_174109_028.jpg
1.44M
📸 #عکس_روز
🔺عکاس: حسین محبی
▫️موضوع: زائر
▪️◾️🔳◾️▪️
کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
🆔@astanfatemi
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «چرایی عدم حضور ایرانیان در قیام حسینی»
روز چهارشنبه، ١۴٠١/٠۵/١٢
✍️ مناسبت روز: امروز پنجمین روز از ماه محرمالحرام است و بر اساس نظر برخی از مورخان در این روز «شَبَث بن رِبعِی» به دستور عبیدالله بن زیاد ملعون با چهار هزار نیروی سواره وارد کربلا شد؛ او یکی از شخصیتهای بسیار بیثبات در تاریخ اسلام است؛ که بارها به لشگر خیر و دوباره به لشگر شرّ پیوسته و در واقعه کربلا نیز ابتدا به امام حسین (ع) نامه نوشته و از حضرت دعوت نموده، اما با تسلط ابنزیاد بر کوفه بار دیگر تغییر موضع داده و در روز عاشورا فرماندهی نیروهای پیاده سپاه عمر بن سعد را بر عهده داشت؛
همچنین در روز پنجم محرم، عبیداللّه بن زیاد دستور داد تا ۵۰۰ نفر به فرماندهی «زجر بن قیس» بر سر راه کربلا بایستد و هر کسی را که قصد همراهی امام حسین(ع) را داشت به قتل برسانند؛
«زجر» نیز ابتدا از یاران حضرت علی(ع) در جنگهای جمل و صفین بود اما پس از شهادت آن حضرت، به معاویه پیوست؛ او در واقعه کربلا، رئیس پاسبانان کوفه بود و پس از آن جنایت بزرگ، سرهای شهدا را به همراه اسیران کربلا از کوفه به شام نزد یزید بن معاویه برد؛ لذا در آغاز سخن، پایداری در راه حق و عاقبت به خیری را از خداوند منان درخواست مینمائیم؛
✍️ اما در سخن امروز نیز همانند روزهای گذشته محرم به یکی دیگر از شبهات قیام حسینی میپردازیم؛
❓از جمله سؤالاتی که در رابطه با حماسه حسینی مطرح شده، این است که چرا حتی یک نفر از ايرانيان که ادعای پیروی از مکتب اهلبیت عصمت و طهارت (ع) را دارند، در قیام حسینی حضور نداشته و از یاری حضرت خودداری نمودهاند؟
✅ ابتدا باید عرض کنیم که اگر چه در تاریخ کربلا به تصریح اسمی از ایرانیان را به ثبت نرسیده که مثلاً بگویند این افراد ایرانی در سپاه امام حسین (ع) حضور داشتهاند، اما برخی از مورخین اشاره به حضور تعدادی از «موالیان» در بین اصحاب امام حسین (ع) در کربلا نمودهاند که «موالی» بیشتر به مسلمانان غیرعربی گفته میشد که به یکی از تیرهها و قبایل بزرگ عرب پیوند خورده بودند، لذا برخی، این مولیان را ایرانی دانستهاند، منتها سند و مدرکی برای اثبات آن ارائه نکردهاند؛
همچنین در یکی از کتب معاصر نیز آمده که عدهای از ایرانیان قصد پیوستن به کاروان حسینی را داشتهاند ولی عمر بن سعد متوجه شده و ممانعت نموده است، ولی برای این مطلب نیز سند معتبری ارائه نشده است؛
✍️ لذا در پاسخ به این شبهه، نکته مهم این است که بدانیم تصوری که ما امروز از «ایران» و «ایرانی» وجود دارد با آن دوره کاملاً متفاوت است و در آن زمان اصلاً چیزی به عنوان شیعیان امروز ایرانی وجود نداشته است!
ایران در آن سالها پس از جنگ و لشگرکشی اعراب و شکست از آنها، تحت سلطه شدید آنها قرار گرفته بودند و به جز شمار بسیار اندک، هنوز مشرف به اسلام نشده بودند و به همین دلیل به اعراب، جزیه پرداخت میکردند؛ و البته همان جمعیت اندک مسلمان شده نیز در بین اعراب بهعنوان شهروندان درجه دو و سه بودهاند تا جایی که حتی سالها بعد از عاشورا و در شورش بر علیه امویان نیز هنوز ایرانیان به عنوان سرباز پیاده نظام قبایل عربی در خراسان فعالیت میکردند و هویت اقدام سیاسی و اجتماعی مستقل نداشتند؛ لذا طبعاً انتظار برای حضور ایرانیان در ماجرای کربلا در سال ۶١ هجری قمری، انتظار بسیار نابجایی میباشد؛
البته در تاریخ به حضور مؤثر شماری از ایرانیان، در قیام مختار سقفی (ره) برای خونخواهی از شهدای کربلا اشاره شده، که آنها نیز علیالقاعده بردگان یا شبه بردگانی بودند که اسلام آورده بودند، و با حمایت مختار، فرصتی برای حضور یافته بودند؛
در پایان این مبحث باید بدانیم که ایرانیان پس از سقوط بنیامیه به تدریج هویت مجدد خود را بدست آوردند و از آن دوران تمایل خود را به انقلاب حسینی به طور جدی نشان دادند؛ تا جایی که در عصر تیموریان، دهها کتاب توسط اهل سنت ایران درباره قیام کربلا و حضرت سیدالشهداء (ع) نوشته شده و از همان دوره نیز کمکم به مکتب اهلبیت (ع) و مذهب تشیع متمایل شدند و مجالس عزاداری اباعبدالله در بین آنها شکل گرفت؛ و این روند تا به امروز که بزرگترین مجالس حسینی در کشور اسلامی ایران برگزار میگردد، همچنان ادامه دارد.
@astanfatemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: روز پنجم ماه #محرم الحرام
موضوع امروز: «چرایی عدم حضور ایرانیان در قیام حسینی»
روز چهارشنبه، ١۴٠١/٠۵/١٢
@astanfatemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: روز پنجم محرمالحرام
موضوع: #احکام_عزاداری
❓کسی که در مراسم عزاداری اهل بیت(ع) نمی تواند گریه کند و اشکش هم جاری نمی شود ولی خود را به حالت گریه در می آورد (تباکی)، آیا این حالت از مصادیق دروغ و دورویی محسوب نمیشود؟
✅ تباکی نسبت به کسی که محزون و ناراحت می باشد، دروغ و دورویی محسوب نمی شود.
❓ارائۀ نوحهها همراه با آهنگهای موزون به صورت زنده یا نوار کاست چه حکمی دارد؟
✅ صِرف موزون بودن، یعنی منطبق بودن بر یکی از آهنگها و الحان موسیقی، به هیچ وجه ملاک حرمت نیست؛ بلکه ملاک لهوی بودن آن است که، مضل عن سبیل الله باشد؛ (لذا) اگر آهنگی، لهوی مضل باشد، چه در نوحه و روضه باشد و چه در غیر روضه، حرام است و نوحه و روضه بودن موجب نمیشود که از حرمت خارج شود.
📚منبع: khamenei.ir
@astanfatemi
ای فاطمه "علیها السلام"
همه چشم ها در روز قیامت گریان است جز چشمی که بر مصیبت های حسین علیه السلام بگرید.
#عکس_نوشت #حدیث
▪️◾️🔳◾️▪️
کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
https://eitaa.com/joinchat/4045733908C710c8085de
ب ظ - فولادي 11-5-1401.mp3
2.51M
📖 #زمزم_احکام
🔘 احکام حجاب
▫️حجت الاسلام و المسلمین فولادی
⏱۱۱مرداد1401
▪️◾️🔳◾️▪️
کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
🆔@astanfatemi