هدایت شده از خبرگزاری بسیج پیربکران شهرستان فلاورجان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حسرت!
حالا که خیلی ها برای نشستن بر صندلی ریاست جمهوری به میدان آمده اند لازم است این فیلم ها پخش شود تا بدانیم مطلوب جامعه ایرانی چه شخصیتی دارد!
این فیلم را ببینید🖤🖤🖤
@Basijnews_isf
هدایت شده از 🇮🇷 با شهدا ..... تا خدا 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠مکالمهی عجیب و دیدهنشدهی #شهید_سلیمانی و #شهید_رئیسی در داخل ضریح امامرضا علیهالسلام...
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
#bashohada_takhoda
🔹 شهدا دلها را تصرف میکنند .....
🔹 با ذکر صلوات نثار ارواح شهدا این پست را برای مخاطب هاتون هم ارسال کنید .
✨ الّلهُمَّصَلِّعَلَیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍ
وَعَجِّلْفَرَجَهُمْ
🆔 ما را در پیام رسان های ایرانی دنبال کنید:
ایتا 🌹 روبیکا 🌹 بله 🌹 سروش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این انقلاب آدم کم نداره اما ما یک آدم باشرف از دست دادیم.
چقدر خوب حرف زد
دلم نیومد شما نبینید 🌱
صراط:
صراط:
بسم الله الرحمن الرحیم
امام خمینی(س) از نگاه اندیشمندان و رهبران سیاسی زمان خود
نلسون ماندلا:
رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی و قهرمان مبارزه با نژاد پرستی آپارتاید
امام خمینی(س) فرزند مشهور اسلام بود. او در امر نشان دادن راه درست به نسلهای حاضر و آینده مسلمانان سهم به سزایی داشته است.
راشد الغنوشی:
رهبر جنبش اسلامی النهضه تونس
شخصیت امام خمینی(س) به مثابه رهبری عقیدتی، سیاسی و انقلابی که رنج همهی زحمتکشان را به دوش دارد، جلوه میکند که در واقع تبلور آمال و آرزوهای همهی ملت است و آنها را در مسیری روشن و درست هدایت میکند.
فهمی هویدی:
اندیشمند بزرگ جهان عرب
امام خمینی(س) پیروزی مستضعفین و پیشرفت مهم موازع اسلامی را در جهان معاصر محقق ساختند. گفتههای ایشان ثابت نمود که دین عنصری فعال و موثر در بر انگیختن ملتهاست. برخلاف کسانی که مدعی بودند که دین عنصری است برای افیون ملل و عامل خمودی و سستی آنها.
دکتر حسن البناء:
رهبر وقت اخوان المسلمین
حضرت امام خمینی(س) اندیشمندی است که هزارهی دوم میلادی را به پایان برد و پیوسته پرتو افکار نورانیاش بر فراز هزارهی سوم خواهد درخشید. اندیشمندی که خاستگاه تفکرش اسلام ناب و اندیشههای اصولی بوده و در بردارندهی گرایشهایی است که همان میراث اهل بیت(ع) است.
الوین تافلر:
اندیشمند و نظریه پردازی مشهور آمریکایی
امام خمینی(س) با استفاده از نیروی مذهب، بخش قابل توجهی از قدرتی که مدتها در انحصار دولتها بود در کنترل گرفت. وقتی امام خمینی(س) فتوای قتل سلمان رشدی را صادر کردند در واقع برای حکومتهای دنیا پیامی تاریخی فرستاد که بسیاری از دریافت و تحلیل آن عاجز ماندند و مظنون واقعی پیام امام(س) چیزی نبود مگر فرا رسیدن عصری جدید از حاکمیت جهانی، که غربیها باید آن را با دقت مورد نظر و بررسی قرار دهند زیرا امام خمینی(س) نخبهای است که حرکتی را شروع کرده است و در ادامه حرکتش قلمرو اندیشههای بشری، هم جایگاه حکومتهای دولتی و هم اقتدار دولتهای ملی و محلی را تغییر میدهد.
احمد شیخ زهیر:
امام جماعت مسجد شهر بوستون آمریکا
امام خمینی(س) در قلب ماست و همه او را عاشقانه دوست دارند.
علی حسن مووینی:
رئیس جمهور وقت تانزانیا
امام خمینی(س) رهبر انقلاب اسلامی ایران در زمان ما به پیروزی مظلومین علیه ظالمین کمک به سزایی کرد. این انقلاب نیروی خود را مصروف مبارزه برای آزادی آفریقا از استعمار و نیز مبارزهی جهانی علیه ظلم و استثمار نمود.
راجیو گاندی:
نخست وزیر فقید هند
با رحلت امام خمینی(س) جهان یک رهبر روحانی و انقلابی عظیم و دارای دید وسیع را از دست داده است.
امام بخاری:
رهبر مسلمانان هند
امام خمینی( س) مردی مومن، مجتهد، تاریخ ساز در سده اخیر بود، مرد مجاهدی که نظیر او در صد سال اخیر وجود نداشته است. امام خمینی(س) چنان ذخیرهای در دنیا باقی گذاشت که صدها سال زبانزد همه خواهد بود.
عمر کرامی:
نخست وزیر اسبق لبنان
بیداری اسلامی در جهان مرهون قیام امام خمینی(س) است.
اسقف کاپوچی:
اسقف بیت المقدس
امام خمینی(س) فقط متعلق به ایران نیست. تمام محرومان دنیا چه مسلمان و چه غیر مسلمان او را نجات دهندهی خود می دانند.
دکتر رمضان عبدا..:
دبیر کل جنبش جهاداسلامی فلسطین
امام خمینی(س) الگوی والای بشریت برای رسیدن به عزت، کرامت و سربلندی است و باید سیرهی امام راحل برای امت اسلامی بازگو شود تا این امت راه درست زندگی کردن را در پیش گیرد. امام(س) برای امت اسلامی بازگو شود تا این امت راه درست زندگی کردن را در پیش گیرد. امام راحل(س) برای انسانهای مصلح و برای نسلهای آینده چراغ هدایت، توشهی زندگی و ذخیرهی انسانیت است.
شهید فتحی شقاقی:
رهبر پیشین سازمان جهاد اسلامی فلسطین
پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به مردم فلسطین اعتماد به نفس داد. این انقلاب به ما فهماند که پیروزی ما در گرو پیروزی از امام خمینی (س) است. انتفاضه یکی از ثمرات بیداری اسلامی است که امام خمینی (س) در منطقه و بویژه در فلسطین به وجود آورد.
نوری مالکی:
نخست وزیر عراق
امام خمینی(س) ثابت کرد که اسلام قادر است بر اساس اصول اندیشهها و حفظ هویبت خود در عصر پیشرفت علوم حکومت تشکیل دهد. مستضعفان جهان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با الهام از رهنمودهای ایشان با روحیه ی حق طلبی به مقابله با استکبار نسبت به جمهوری اسلامی کینه می ورزند، شعار نه شرقی نه غربی که امام مطرح کرد کشورهای کوچک جهان را به استقلال طلبی در برابر قدرتهای بزرگ تشویق کرد.
جلال طالبانی:
رئیس جمهور عراق
قاطعیت امام(س) در رویارویی با استعمار و توطئههای آنها، خاری در چشم استعمارگران بود و حرکت امام توانست توطئههای آنان را خنثی سازد.
مسعود بارزانی:
رهبر حزب دموکرات کردستان عراق
امام خمینی(س) به عنوان بزرگترین شخصیت سیاسی و دینی عصر، افقهای تازهای در برابر مسلمانان و مظلومان جهان گشود. کردهای عراق همواره از حمایت معنوی و انسانی امام(س) بهرهمند بوده و ارادت خاصی به ایشان دارند.
سید ساجد نقوی:
رهبر شیعیان پاکستان
در مورد شخصیت الهی حضرت امام(س) سخنان زیادی ایراد شده، اما هنوز این مردم خدا شناخته نشده است و باید بیش از پیش در راه شناخت زندگی این امام بزرگ(س) تلاش کرد و آن را معیار خودسازی قرار داد. یاد امام برای همیشه در دلهای محرومان و مستضعفان باقی خواهد ماند.
بی نظیر بوتو:
نخست وزیر فقید پاکستان
جمهوری اسلامی برای ما از اهمیت بسیاری برخودار است . پیام های امام خمینی(س) در آینده نیز چراغ هدایت مسلمانان است و ملت های مسلمان در آینده نیز از پرتو نورانی افکار و اندیشه های والای حضرت امام استفاده خواهند کرد.
غلام اسحاق خان:
رئیس جمهور وقت پاکستان
امام خمینی(س) تنها رهبر ایران نبودند بلکه رهبر بزرگ جهان اسلام بودند. ایشان شخصی بسیار شجاع و دارای بینش عمیق اسلامی و عزتی که به اسلام برگرداندند تا ابد باقی خواهد ماند.
دکتر مصطفی ایوب:
دانشمند مسلمان آمریکایی و مسؤول گروه مطالعات ادیان در دانشگاه تامبل آمریکا
بنده معتقدم که از جمله مهم ترین تاثیرات نهضت امام خمینی رحمه الله این بوده که حکومت در یک کشور بزرگ و با اهمیت اسلامی را از ماهیت لائیکی آن به ماهیت اسلامی و دینی مبدل ساخت و بدین ترتیب جمهوری اسلامی الگویی برای جنبش های اسلامی جهان گردید. من بر این باورم که از لحاظ قدرت فکری، امام تنها یک فرد یا پدیده فردی نبود بلکه یکی از سازندگان تاریخ بود.
دکتر ادریس کتانی:
نویسنده معروف مراکشی و از اعضای مجمع کبار العلماء مغرب
به عقیده من مهم ترین کار امام خمینی(س) حفاظت از اسلامی ماندن انقلاب پس از پیروزی بود. برای توضیح مطلبم نیاز دارم قسمتی از تاریخ معاصر را که، خود شاهد آن بودهام برای شما بازگو کنم.
احمد هوبر:
اندیشمندان مسلمان اهل سوئیس
هنگامی که من از سال 79- 1978 (57- 1356) به مطالعه درباره امام خمینی رحمهالله به خصوص از منابع ایرانی شروع نمودم، به طرز عجیبی شگفت زده شدم، چراکه امام خمینی (س) اولین رهبر مذهبی در قرن ماست که انقلابی را به وجود آورد که همزمان سه وجهه مذهبی، سیاسی و فرهنگی را در خود جمع کرده بود.
دکتر غیاث الدین صدیقی:
متفکر آزاد اندیش انگلیسی و عضو پارلمان مسلمانان انگستان
شخصیت امام خمینی(س) تاثیر عمیقی بر دنیای جدید و به خصوص بر امت اسلامی داشته است. مدتها بود که ما رهبری نداشتیم که آنچه را میگفت تاثیر داشته باشد. به نظر من این مهمترین خصوصیت امام خمینی(س) بود، مردم احساس میکردند که هر آنچه ایشان انجام میدادند، هیچ دلیلی جز برای عزت اسلام و کیان اسلامی نداشت.
پروفسور حامد:
استاد اسلام شناسی در دانشگاه کالیفرنیای آمریکا
یک مسلمان هرچه قدر بخواهد از یک شخصیت بزرگ معنوی تعریف و تمجید کند، به خاطر آنکه بزرگی و عظمت تنها از آن خداست و نمیتوان شخصی غیر از خداوند را با این صفات خواند، بهتر است در عوض به کارگیری چنین لفظی گفته شود که عظمت و بزرگی خداوند بنحو نادری در آن فرد جلوه پیدا کرده و او را به آیتی از «الله» مبدل ساخته است. امام خمینی(س) قطعا چنین آیتی بود. هرکس که سعادت حضور درکنار او را داشته باشد میداند، زیارت وی حتی هنگامی که او یک کلمه سخن نیز نمیگفته، عمیق ترین تاثیر را بر روی آدمی میگذاشت. راز این تاثیر در همان ویژگی الهی نهفته است.
میخائیل گورباچف:
رهبر شوروی سابق
او فراتر از زمان میاندیشید و در بعد مکان نمیگنجید. او توانست اثر بزرگی در تاریخ جهان برجای بگذارد.
هنری کسینجر:
وزیر خارجه اسبق آمریکا
آیتالله خمینی، غرب را با بحران جدی برنامه ریزی مواجه کرد، تصمیمات او آنچنان رعدآسا بود که مجال هر نوع تفکر و برنامه ریزی را از سیاستمداران و نظریه پردازان سیاسی میگرفت. هیچکس نمیتوانست تصمیمات او را از پیش حدس بزند، او با معیارهای دیگری، غیر از معیارهای شناخته شده در دنیا، سخن میگفت و عمل میکرد. گویی از جایی دیگر الهام میگرفت، دشمنی آیتالله خمینی با غرب، برگرفته از تعالیم الهی او بود. او در دشمنی خود نیز خلوص نیت داشت.
دکتر فرانسیسکو اسکودرو بداته:
رئیس فدراسیون جوامع اسلامی اسپانیا
چهره حیات بخش امام خمینی(س) در جهان اسلام امری غیر قابل اغماض می باشد و ایشان یکی از بزرگترین شخصیتهای قرن حاضر محسوب می شوند.
سیدحسن نصرالله:
دبیرکل حزب الله لبنان
دفاع از جمهوری اسلامی ایران یک مسئولیت شرعی است و رابطه میان جمهوری اسلامی ایران و مسلمانان لبنان یک رابطه عقیدتی و ریشهدار است که از رهبری واحد اسلامی نشات گرفته است
شیخ راغب حرب ازرهبران حزب الله لبنان:
ملت مسلمان لبنان انقلاب اسلامی ایران را از انقلاب خود میداند، جریان انقلاب اسلامی منافع ابرقدرتهای سلطهگر را به خطر انداخته است
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘روحش شاد وراهش پر رهروباد
حامد سبزی پور ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ بغض بیپایان "توماس گولد" نماینده مجلس ایرلند: امیدوارم نتانیاهو در جهنم بسوزه، روح مردم یهود کجاست؟ چطور اجازه میدهند که دولتشان چنین جنایتی بر علیه انسانها مرتکب شود
┏━━ °•🖌•°━━┓
@jahad_tabein
┗━━ °•🖌•°━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️آخرین حضور سردار حاج قاسم سلیمانی در مراسم رحلت امام خمینی، خرداد سال٩٨
🏴 بهمناسبت ایام سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)
#سالروزارتحال_ملکوتی_امام_خمینی_برمسلمانان_جهان_تسلیت_باد🖤 🍀 اللّهُــمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّــکَ الفَــــرَج 🍀
🔻مقدمتان را به این کانال 2 هزارنفری
🟩⬜️🟥امامتفاوت وعالی
گرامی می داریم
https://eitaa.com/madahanpirbakran
🔴 نامه حضرت آیتالله خامنهای به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاههای ایالات متحده آمریکا
✍ بسم الله الرّحمن الرّحیم
🔻این نامه را به جوانانی مینویسم که وجدان بیدارشان آنها را به دفاع از کودکان و زنان مظلوم غزّه برانگیخته است.
🌱جوانان عزیز دانشجو در ایالات متّحدهی آمریکا! این، پیام همدلی و همبستگی ما با شما است. شما اکنون در طرف درست تاریخ ــ که در حال ورق خوردن است ــ ایستادهاید.
🔻شما اکنون بخشی از جبههی مقاومت را تشکیل دادهاید، و در زیر فشارِ بیرحمانهی دولتتان ــ که آشکارا از رژیم غاصب و بیرحم صهیونیست دفاع میکند ــ مبارزهای شرافتمندانه را آغاز کردهاید.
🌱جبههی بزرگ مقاومت در نقطهای دور، با همین ادراک و احساسات امروز شما، سالها است مبارزه میکند. هدف این مبارزه، توقّفِ ظلمِ آشکاری است که یک شبکهی تروریست و بیرحم به نام «صهیونیستها»، از سالها پیش بر ملّت فلسطین وارد ساخته و پس از تصرّف کشورشان، آنها را زیر سختترین فشارها و شکنجهها گذاشته است. نسلکشیِ امروز رژیم آپارتاید صهیونیست، ادامهی رفتار بشدّت ظالمانه در دهها سال گذشته است.
🔻فلسطین یک سرزمین مستقل است با ملّتی متشکّل از مسلمان و مسیحی و یهودی، و با سابقهی تاریخی طولانی. سرمایهداران شبکهی صهیونیستی پس از جنگ جهانی، با کمک دولت انگلیس، چند هزار تروریست را بتدریج وارد این سرزمین کردند؛ به شهرها و روستاهای آن هجوم بردند؛ دهها هزار نفر را کشتند یا به کشورهای همسایه راندند؛ خانهها و بازارها و مزرعهها را از دست آنان بیرون کشیدند، و در سرزمین غصبشدهی فلسطین، دولتی به نام اسرائیل تشکیل دادند.
🌱بزرگترین حامی این رژیم غاصب، پس از نخستین کمکهای انگلیسی، دولت ایالات متّحدهی آمریکا است که پشتیبانیهای سیاسی و اقتصادی و تسلیحاتی از آن رژیم را یکسره ادامه داده و حتّی با بیاحتیاطی غیر قابل بخشش، راه برای تولید سلاح هستهای را به روی او گشوده و به او در این راه کمک کرده است.
🔻رژیم صهیونیست از روز اوّل، سیاست «مشت آهنین» را در برابر مردم بیدفاع فلسطین به کار گرفت و بیاعتنا به همهی ارزشهای وجدانی و انسانی و دینی، روزبهروز بر بیرحمی و ترور و سرکوبگری افزود.
🌱دولت آمریکا و شرکایش، حتّی از یک اخم در برابر این تروریسم دولتی و ظلم مستمر، دریغ کردند. امروز هم برخی اظهارات دولت ایالات متّحده در قبال جنایت هولناک غزّه بیش از آنچه واقعی باشد، ریاکارانه است.
🔻«جبههی مقاومت» از دل این فضای تاریک و یأسآلود سر برآورد و تشکیل دولت «جمهوری اسلامی» در ایران، آن را گسترش و توانایی داد.
🌱سردمداران صهیونیسم بینالمللی که بیشترین بنگاههای رسانهای در آمریکا و اروپا متعلّق به آنها یا زیر نفوذ پول و رشوهی آنها است، این مقاومتِ انسانی و شجاعانه را تروریسم معرّفی کردند! آیا ملّتی که در سرزمین متعلّق به خود در برابر جنایتهای اشغالگران صهیونیست از خود دفاع میکند، تروریست است؟ و آیا کمک انسانی به این ملّت و تقویت بازوان او کمک به تروریسم به شمار میرود؟
🔻سردمداران سلطهی قهرآمیز جهانی، حتّی به مفاهیم بشری هم رحم نمیکنند. رژیم تروریست و بیرحم اسرائیل را دفاعکننده از خود وانمود میکنند، و مقاومت فلسطین را که از آزادی و امنیّت و حقّ تعیین سرنوشت خود دفاع میکند، «تروریست» مینامند!
🌱من میخواهم به شما اطمینان دهم که امروز وضعیّت در حال تغییر است. سرنوشت دیگری در انتظار منطقهی حسّاس غرب آسیا است. بسیاری از وجدانها در مقیاس جهانی بیدار شده و حقیقت در حال آشکار شدن است. جبههی مقاومت هم نیرومند شده و نیرومندتر خواهد شد. تاریخ هم در حال ورق خوردن است.
🔻بجز شما دانشجویانِ دهها دانشگاه در ایالات متّحده، در کشورهای دیگر هم دانشگاهها و مردم به پا خاستهاند. همراهی و پشتیبانی استادان دانشگاه از شما دانشجویان حادثهی مهم و اثرگذاری است. این میتواند در قبال شدّت عمل پلیسیِ دولت و فشارهایی که بر شما وارد میکنند، تا اندازهای آرامشبخش باشد. من نیز با شما جوانان احساس همدردی میکنم و ایستادگی شما را ارج مینهم.
🌱درس قرآن به ما مسلمانان و به همهی مردم جهان، ایستادگی در راه حق است: فَاستَقِم کَما اُمِرت؛(۱) و درس قرآن دربارهی ارتباطات بشری این است: نه ستم کنید و نه زیر بار ستم بروید: لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون.(۲) جبههی مقاومت با فراگیری و عمل به این دستورها و صدها نظائر آن به پیش میرود و به پیروزی خواهد رسید؛ باذن الله.
توصیه میکنم با قرآن آشنا شوید.
سیّدعلی خامنهای
۱۴۰۳/۳/۵
🍃🇵🇸🇮🇷🍃
هدایت شده از ماه اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 #استوری
نقاشی و انتقال مفهوم...
╔══════╗
🆔👉🏻 @maheisfahan
╚══════╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 جمهوری اسلامی، ابتکار ماندگار امام(ره)
✏️ رهبر انقلاب: امام ابتکارات زیادی داشتند لکن این مهمترین ابتکار امام است، و آن عبارت است از «جمهوری اسلامی.»
🗓 ایام سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از خبرگزاری بسیج شهرستان فلاورجان
سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین ۱۵ خرداد تسلیت باد
از غم دوست در این میکده فریاد کشم دادرس نیست که در هجر رخش داد کشم
در آستانه سالروز رحلت رهبری فرزانه و مقتدایی حکیم، بار دیگر ایران اسلامی غرق در عزا و ماتم میشود.
روحالله خمینی (ره) بزرگمردی از تبار نور بود که بهراستی روح خدا بود و انقلابی را رقم زد که همچون انفجار نور در برابر سایه ظلمت رژیم ستمشاهی، نور امید را در دل ستمدیدگان خسته از ظلم و استعمار روشن کرد و آزادی و آزادگی را معنایی تازه بخشید. امام خمینی (ره)، شخصیت همیشه ماندگاریست که نماد یک رهبر مردمی بود؛ از میان مردم برخاست، با مردم زیست و درنهایت یک نظام مردم سالار دینی را به یادگار نهاد.
از دیگرسو نیز، فرارسیدن نیمهی خردادماه، یادآور قیام یاران باوفای ایشان، ملت مؤمن و انقلابی است که در ١٥خرداد ١٣٤٢، به مرجع تقلید خود لبیک گفته و مبارزات خود را آغاز کردند و بدینترتیب نقطهی عطفی را در آغاز انقلاب اسلامی و خیزش اسلامخواهانه رقم زده و الگویی کامل از مبارزه به تمامی آزادی خواهان جهان ارائه کردند.
اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره معمار و بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره)، سالگرد رحلت آن یار سفر کرده و شهدای والامقام ۱۵خرداد را به محضر حضرت ولیعصر(عج) و مقام معظم رهبری و مردم همیشه در صحنه و شهیدپرور و ولایتمدار تسلیت عرض مینمایم.
🔳فرمانده ناحیه بسیج شهرستان فلاورجان
سرهنگ پاسدار رسول قاسمی
┄┅═✧●🇮🇷●✧═┅┄
کانال رسمی حامدسبزی پور:
اندیشه های سیاسی امام خمینی (س)
بخش اول: اقسام سیاست
بخش دوم: اهداف سیاست
بخش سوم: حکومت و دولت
بخش چهارم: مردم و حکومت
مقدمه
اندیشه های سیاسی امام خمینی (س) ، متاثر از ابعاد مختلف اندیشه ایشان در حوزه های عرفان، فلسفه، کلام و فقه است؛ به گونه ای که می توان در آثار گوناگون ایشان، نظام اندیشه ای یا منظومه فکری منسجم یافت که اجزای آن با هم مرتبطند؛ از همین رو برای فهم اندیشه سیاسی امام خمینی (س) ، باید مبانی و مؤلفه های اصلی اندیشه ایشان را دریافت. بنیادهای اندیشه فکری امام خمینی (س) ، بر محور توحید قرار دارد و ارزش های معنوی و اخلاق متعالی از مسائل اساسی حیات آدمی است. در این نظام فکری، حاکمیت مطلق از آن خداوند است و نظام هستی، عدالت محور و هدفمند است و بیهوده آفریده نشده است. امام خمینی (س) براساس اعتقاد به جامعیت دین اسلام و رهایی بخشی آن، بر این باور است که دنیا و آخرت ارتباطی تنگاتنگ دارند و اسلام برای تمام شئون فردی و اجتماعی انسان برنامه دارد. ایشان با تعریف سیاست به محورهای سه گانه رابطه حاکم و مردم، رابطه حاکم و دولت های خارجی و جلوگیری از مفاسد، معتقد است آموزش های اسلام درباره اصول سیاست، از اصول عبادی آن بیشتر است و با وجود مباحثی چون مبارزه و جهاد، احکام حقوقی و جزایی و احکام مالی موجود در اسلام، جدایی دین از سیاست، چنان که سالیان دراز تبلیغ و ترویج شد، قابل پذیرش نیست و اساساً منطق اسلام، این جدایی را نمی پذیرد. سیاست در نگاه امام خمینی (س) به معنای راه بردن جامعه به موازین عقل و عدل و انصاف است؛ از این رو موضوع سیاست در اندیشه ایشان، نه قدرت است، نه دولت و نه مدیریت بحران؛ بلکه تدبیر عادلانه مبتنی بر تقوا و هدایت است که باید برآورنده مصالح افراد و جامعه باشد و این معنی، بدون تشکیل حکومت حق، دست یافتنی نیست؛ چنان که پیامبر (ص) و امامان (ع) نیز چنین هدفی را دنبال می کردند. بر پایه این باور و بینش فقهی، بلکه عرفانی و فلسفی که امام خمینی (س) در عالم نظر، درباره سیاست داشت، در حوزه کنش و فعل سیاسی هم وارد شد و رهبری یک نظام سیاسی اجتماعی را براساس آن نظریات به عهده گرفت. در باور امام خمینی (س) آمیختگی دین و سیاست در اسلام، به اندازه ای است که هر کس قایل به جدایی میان آنها باشد، هیچ کدام را نشناخته است. از این رو، ایشان در بیشتر آثار خود، بر پیوند اسلام و سیاست، تاکید کرده و اجرای احکام اسلام را منوط به تشکیل حکومت دانسته است و تشکیل حکومت را نیز بر فقیهان عادل و عارف به همه احکام اسلام و صالح برای حکمرانی، واجب شمرده است. امام خمینی (س) با تکیه بر جامعیت اسلام و تعطیل نشدن احکام الهی در هیچ زمانی، تاکید می کند همان دلایلی که در زمان حضور پیامبر (ص) و ائمه (ع) ، حاکمیت و رهبری سیاسی آنان را ایجاب می کرد، در زمان غیبت نیز وجود دارد؛ از این رو، ایشان دخالت روحانیت در سیاست را جزو وظایف قطعی آنان می داند و خود نیز به این وظیفه عمل کرد. به باور امام خمینی (س) نه تنها روحانیت بلکه هر مسلمانی، موظف به قیام برای خداست. قیام برای خدا، هم عرصۀ فردی انسان را شامل می شود و هم عرصۀ حیات اجتماعی او را؛ بدین معنا که اصلاح جامعه از مفاسد و انحرافات اجتماعی، استبداد و بردگی طاغوت ها تنها با «قیام لله» امکان پذیر می شود و اصلاح جامعه بدون اصلاح فرد از رذایل و انحرافات اخلاقی ممکن نیست. با توجه به مبانی یادشده، مهم ترین محورهایی که اندیشه های سیاسی امام خمینی (س) را می توان از آن دریافت، عبارت اند از:
بخش اول: اقسام سیاست
امام خمینی (س) بر اساس نگرش خود به جهان هستی و جایگاه انسان در آن، وظایف محول شده به انسان و هدفی که سیاست دنبال می کند، آن را به سه نوع شیطانی، نفسانی (دنیوی یا حیوانی) و الهی تقسیم کرده است:
سیاست شیطانی: سیاستی که مبتنی بر پیچش و انحراف، افترا، دروغ و فریب است و به سلطه گری و دیکتاتوری ختم می شود. این سیاست به جای حفظ مصلحت عموم، در پی جلب منافع فردی، شخصی و گروهی است و برای دستیابی به اهداف خود، از ابزار شیطانی استفاده می کند. چنین سیاستی که خلاف فطرت الهی بشر است، از نظر سیاست اسلام مردود است. امام خمینی (س) سیاست های استکباری، به ویژه سیاست دولت آمریکا، انگلیس، شوروی (سابق) و همه ابرقدرت های غرب و شرق در برابر ملت های دیگر را که تنها به دنبال بهره کشی و نه سودرساندنِ متقابل اند، از جمله سیاست های شیطانی می داند.
سیاست نفسانی و دنیوی: در این نوع سیاست هرچند معیارها و اهداف صحیح است و از سلطه و دروغ به دور است، اما به دلیل توجهِ صرف، به بُعد جسمانی و مادی انسان، سیاستی حیوانی و دنیایی شمرده می شود. در این نوع سیاست، جنبه های مثبت این جهانی وجود دارد و هدف آن برآوردن مصالح عمومی و اجتماعی است؛ ولی به بُعد روحانی، معنوی و تامین سعادت آخرت توجهی ندارد.
برای استعمار ملت های اسلامی است و هدفی جز چیرگی بر تمام کشورهای اسلامی و محروم ساختن مسلمانان از استقلال ندارد؛ بر همین اساس، اولویت اول امت اسلامی، حل مسئله فلسطین است و دراین باره به ویژه برخی از سران کشورهای عرب در منطقه، مسئول اند. بااین حال، در منطق امام خمینی (س) ، نپذیرفتن سلطه به معنای رد هرگونه ارتباط با دولت های خارجی نیست و ایشان مبادله و معامله با کشورهای دیگر را در عین حفظ استقلال، می پذیرد و معتقد است جمهوری اسلامی خواهان زندگی مسالمت آمیز با همه کشورهای جهان است؛ از همین رو در حوزه ملی، مسئولیت مسئولان سیاست خارجی کشور را یادآوری کرده و آنان را به اتحاد، حفظ استقلال و منافع کشور، رابطه نیکو با کشورهای اسلامی و دولت هایی که در امور ایران دخالت نمی کنند، نیز وابسته نبودن به قدرت ها توصیه می کند؛ چنان که اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، بر نفی هرگونه سلطه گری و سلطه پذیری، دعوت به حق و صدور انقلاب، مبارزه با ظلم و حمایت از محرومان، احترام متقابل و همزیستی مسالمت آمیز، عدم تعهد به غرب و شرق و احیای هویت اسلامی مسلمانان قرار گرفت؛ پذیرش عضویت در سازمان های بین المللی، به رغم انتقاداتی که به آنها وارد است، نتیجه همین باور به ارتباط براساس احترام متقابل و روابط حسنه با کشورهای دنیاست.
آزادی
امام خمینی (س) با تکیه بر اصل توحید به عنوان والاترین باور دینی، بر این نکته تاکید می کند که انسان نباید سرسپردۀ هیچ موجود دیگری جز خدا باشد. به تصریح ایشان اصل آزادی بشر برآمده از توحید است و این اصل مبتنی بر آموزه های اسلامی و حق ابتدایی بشر است که قانون، وظیفه برآوردن بهینۀ آن را بر عهده دارد. از لوازم تعیین قلمرو آزادی در جامعه بر اساس قوانین شریعت و قوانین حاکم بر جامعه مسلمان، توجه به «مصلحت» عمومی است و از نظر امام خمینی (س) آزادی تا جایی پذیرفته است که ناسازگار با مصلحت نباشد. مصلحت اسلام، مصلحت نظام و مصلحت مردم، سه مصداق اصلی اند که در اندیشه ایشان به عنوان محدودۀ آزادی به آنها توجه شده است. آزادی اندیشه، آزادی بیان، آزادی سیاسی و آزادی قلم، محورهای مهم آزادی فردی و اجتماعی در اندیشه سیاسی امام خمینی (س) است که در پرتو حفظ مصلحت عمومی، بر آن تاکید شده است و بخش مهمی از اندیشه سیاسی ایشان، به مناسبات دو مفهوم عدالت اجتماعی و آزادی، که هر دو برای جامعه ضروری است، اختصاص دارد.
حق و قانون
امام خمینی (س) با اعتقاد به حقوق ذاتی انسان ها، که امری فطری و خدادادی است، یکی از مهم ترین اهداف تشریع دین در وهله اول و پس از آن هدف مهم سیاست و حکومت را آگاهی مردم از حقوق خود و تلاش برای رسیدن به آن می داند و بر این باور است که اسلام تنها دینی است که در آن حقوق همه اقشار جامعه رعایت شده است. از نظر ایشان آزادی های فردی و اجتماعی در چارچوب قانون، که مبنای آن اصل اساسی توحید و برابری همه انسان ها در برابر خداوند است، از جمله حقوق اولیه هر انسانی است و کسی حق ندارد این حقوق را ضایع کند. اعتقاد به اینکه اصلاح حقوق ممکن نیست مگر با اتکا به مبدا معنوی و اساساً حکومتی می تواند ادعای رعایت حقوق همه افراد جامعه را داشته باشد که دولتش مبتنی بر عقاید الهی و دینی باشد و خود را در برابر یک قدرت بزرگ مسئول ببیند، موجب این باور راسخ در امام خمینی (س) بود که تنها اسلام است که با نگاه جامع به همه ابعاد انسان، حقوق بشر را به کمال، تضمین کرده است و رعایت حقوق بشر، تنها با حفظ حدود الهی میسر خواهد بود و این حدود به مصلحت جامعه بشری است. بر همین اساس امام خمینی (س) قانون را ضامن رسیدن به حقوق تمام افراد جامعه و حکومت اسلامی را نیز حکومت قانون و تامین کننده استقلال، آزادی و عدالت اجتماعی می داند که سرلوحه حقوق بشر و مورد تایید جوامع بشری است. ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بر این نکته اصرار ورزید که همه افراد باید خود را با قانون تطبیق دهند و در برابر آن تسلیم باشند؛ زیرا قانون و قانون گذاری اصولاً مقدمه ای برای اجرای عدالت، پرهیز از ظلم و تبعیض، اصلاح امور و جلوگیری از وقوع تدریجی انحراف ها است. ایشان در تقسیم قانون به قانون تکوینی و تشریعی، رعایت قوانین موضوعه بشری مانند قانون اساسی را در کنار قوانین فطری و تشریعی و به شرط تخطی نکردن قانون از حدود شرع الهی، لازم و ضروری می شمارد و معتقد است تخلف از این قانون که در آن حقوق همه اقشار و گروه های جامعه به تساوی رعایت شده است، برای هیچ کس جایز نیست. ایشان در جمهوری اسلامی ایران، بر وضع قانون اساسی مطابق موازین اسلام و نیز بر جایگاه مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به عنوان دو نهاد مسئول، تاکید کرده است.
از دیدگاه امام خمینی (س) ، این نوع سیاست، که تمام سیاست های مادی دنیای غرب و شرق را در بر می گیرد، اگر به طور درست هم اجرا شود، در نهایت سیاستی تک بعدی و ناقص است، چون تنها نیازهای مادی و خیر و صلاح حیوانی را در نظر می گیرد. ایشان ضمن انتقاد از این سیاست، معتقد است انسان مانند حیوان نیست که خوراک و پوشاک، تمام شئون او را تشکیل دهد.
سیاست انسانی و الهی: در این نوع سیاست، افزون بر تامین نیازهای مادی و حیوانی انسان، تلاش برای شکوفایی ارزش های انسانی و معنوی نیز در دستور کار است. نظام سیاسی مطلوب از نگاه امام خمینی (س) ، نظام ارزشی و الهی است که حاکم، عهده دار تدبیر حکیمانه دنیوی و اخروی جامعه است. این سیاست صراط مستقیمی است که از دنیا آغاز و به آخرت ختم می شود و تمام ابعاد زندگی انسان را در بر می گیرد. امام خمینی (س) این نوع سیاست را ویژه پیامبران (ع) ، اولیا (ع) و علمای بیدار اسلام می داند و از همین منظر، اسلام را مساوی حکومت با همه شئونی که دارد می شمارد و احکام اسلام را قوانین این حکومت قلمداد می کند؛ از این رو حاکم اسلامی، باید خود تربیت شده به آداب و ارزش های اسلامی باشد. براین اساس در نگاه امام خمینی (س) «چگونه حکومت کردن» ملازم با «چه کسی می تواند حکومت کند» است و این دو در ارتباط منطقی با هم هستند.
بخش دوم: اهداف سیاست
از مهم ترین اهداف سیاست در اسلام، تحقق عدل و معنویت در جامعه و به وجود آوردن یک جامعه معتدل و عاری از انحرافات است و در نظر امام خمینی (س) ، سعادت انسان در گرو تحقق عدالت در جامعه است و تحقق عدالت در جامعه وابسته به تامین استقلال، آزادی و رعایت قانون و حقوق مردم براساس مصالح عمومی است:
عدالت
امام خمینی (س) در پیوند نگرش فقهی ـ کلامی خود با اندیشه سیاسی، حکومت را در ارتباطی ژرف با عدالت می بیند. در این نگاه، حکومت، ابزاری برای «گسترش عدالت» است تا در پرتو اجرای کامل عدالت اسلامی، مردم به آرامش برسند و جان و مال و آبروی آنان حفظ شود و شایستگی حکومت نیز با شاخصه عدالت شناخته می شود. ایشان معتقد است هدف اساسی اسلام، تحقق قسط و عدل در جامعه است و اصلاح جامعه و برقراری عدالت در آن، شیوه تمام پیامبران و اولیای الهی بوده است؛ از این رو عدالت از نظر امام خمینی (س) ، تنها فضیلتی در حوزه اخلاق فردی نیست؛ بلکه یک شاخص اساسی است که تحقق بسیاری از ارزش ها مانند آزادی، مبتنی بر وجود آن است. از مهم ترین دلایل قیام علیه رژیم پهلوی نیز تکیه بر عدالت خواهی و باور راسخ به برپایی عدالت اجتماعی در جامعه بود؛ زیرا برپایی عدالت و تامین حقوق اجتماعی مردم نیازمند سازوکاری است که تنها در قالب حکومت، شدنی است و آزادی به عنوان نعمت بزرگ الهی نیز جز در سایۀ حکومت عدل الهی به دست نمی آید. برابری حاکمان جامعه با فرودستان و تاثیرگذارنبودن موقعیت های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در میزان برخورداری افراد از حقوق شهروندی، پرهیز از رفتار خودسرانه و تلاش همگانی برای حرکت در چارچوب قانون توزیع عادلانه درآمدهای عمومی و تلاش برای رفاه و آسایش همگان به ویژه فرودستان و زاغه نشینان از جمله مصادیق تحقق عدالت در جامعه از نگاه امام خمینی (س) است.
استقلال
به باور امام خمینی (س) نخستین نماد ترقی و تمدن یک جامعه، استقلال آن جامعه است که از حقوق اولیۀ بشر و ارزش حیات او است؛ چنان که کشته شدن در راه کسب استقلال کشور را بالاترین افتخار خود می شمارد و معتقد است اسلام و قانون اساسی نیز ضامن استقلال جامعه اند. ایشان استقلال را در معنای وابسته نبودن به غیر، سرپیچی از پیروی بیگانگان، نفی دخالت و نفوذ بیگانگان، به دست گرفتن سرنوشت و مقدرات خویش و ادارۀ مستقل مملکت به کار می بَرَد و در مجموع، استقلال را یک مفهوم فراگیر در ابعاد سیاسی، فرهنگی، اقتصادی می داند که تنها در صورت قطع کامل رگه های وابستگی در تمام ابعاد آن میسر خواهد بود. ایشان اهتمام ویژه ای به حفظ استقلال ایران داشت. امام خمینی (س) در دوران نهضت اسلامی، پیش شرط دستیابی به استقلال و هدف اولیه نهضت را سرنگونی رژیم پهلوی قرار داد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز تاثیر افزایش قدرت ملی در کسب استقلال را از نظر دور نداشت و با کافی دانستن عزم ملی در نجات از وابستگی، نیروهای مسلح، وحدت مردم و مسئولان و رعایت شعار اصولی «نه شرقی، نه غربی» در همه ابعاد را تضمین کننده استقلال کشور دانست. از آنجا که امام خمینی (س) در رهبری انقلاب اسلامی، جز منطق اسلام، منطق دیگری را به کار نمی برد و عدالت، آزادی و استقلال را تنها در سایه اسلام جستجو می کرد، اصل استقلال جامعه اسلامی را نیز از بنیادهای اساسی اسلام می دانست و معتقد بود اسلام مسلمانان را از قبول هر گونه سلطۀ کفار نهی کرده؛ از همین رو ایشان مسئله فلسطین را در دنیای اسلام، بسیار بااهمیت می شمارد و معتقد است رژیم غاصب اسرائیل، حاصل تبانی و همفکری قدرت های استعماری
رعایت حقوق افراد جامعه براساس قوانین اسلام، که در اندیشه امام خمینی (س) اهمیت ویژه ای داشت، مانع از این نبود که در موارد تزاحم حقوق فرد و جامعه یا در خطر قرارگرفتن مصالح عمومی، جامعه را در اولویت قرار دهد و مصلحت جامعه را بالاتر از مصلحت افراد بداند. ایشان بر این باور است که فقیه جامع شرایط (حاکم اسلامی) می تواند برای مصالح عمومی، اوامری صادر یا تصرفاتی کند که با حقوق فردی در تقابل است.
بخش سوم: حکومت و دولت
به گواهی عقلای جهان، تشکیل حکومت و قانون، ضرورت اساسی در جامعه بشر است و اهداف اجتماعی و سیاسی بشر جز از طریق آن فراهم نمی آید. غایت و هدف سیاست از نظر امام خمینی (س) ، انسان سازی و تحقق عدالت در جامعه توحیدی است و البته این هدف ذیل هدف بالاتر که همان معرفت الله و شناخت عرفان اسلام است قرار می گیرد. امام خمینی (س) اساساً حکومت را وسیله ای برای رسیدن به اهداف بزرگ تر می داند و برای قدرت ذاتی، هیچ شان و اعتباری قائل نیست. ایشان در دیدگاه سیاسی خود، به اقسام حکومت و نتایج آن توجه داشت و بر اساس آن، ضرورت تشکیل حکومت حق براساس قوانین الهی را نتیجه می گرفت. نظریه ولایت فقیه برپایه همین وجه از اندیشه سیاسی ایشان پاگرفت و بنیان های نظری تشکیل نظام اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی را تشکیل داد:
اقسام حکومت
امام خمینی (س) در تبیین نظام سیاسی مطلوب و مشروع مورد نظر خود، حکومت را در اصل از آنِ خداوند می داند و حکومتی را که مشروعیت خود را از غیر خداوند کسب کرده باشد، عملکردی ظالمانه و غیر الهی داشته و تحمیلی باشد، نامشروع می خوانَد. در منطق ایشان همه حکومت های نامشروع، ذیل عنوان طاغوت جای می گیرند و طاغوت همان حکومت های ظالم و نامشروعی اند که در برابر حکومت های الهی طغیان کرده اند. در اندیشه امام خمینی (س) حکومت اسلامی، نه مانند نظام استبدادی است که بر مبنای آرا و گرایش های فردی اداره شود و نه حتی مثل نظام های مشروطه و جمهوری رایج در دنیا، بر اساس قوانین بشری و افکار و خواسته های جمعی از انسان ها بر کل جامعه، حاکمیت پیدا می کند؛ بلکه حکومتی است که در همة زمینه ها مبتنی بر وحی و قانون الهی است. در این معنا، شکل و ساختار حکومت در نگاه ایشان چندان مهم نیست و آن چه اهمیت اساسی و اولیه دارد، نوع، ماهیت و محتوای حکومت است و ایشان به شکل واحدی از حکومت اسلامی که در همه زمان ها ثابت باشد اعتقاد ندارد؛ بااین حال برخی از شکل های رایج حکومت در دنیا را مانند «جمهوری» ـ که اختیار عزل و نصب مسئولان را با مردم می داند ـ ترجیح داده و عاقلانه تر می داند. از مهم ترین مصادیقِ طاغوت و شکل های مطرود حکومت در دیدگاه امام خمینی (س) ، سلطنت و ولایتعهدی یا حکومت فردی مبتنی بر زور و غلبه و بی توجه به خواست مردم است. ایشان همچنین حکومت های دموکراسی موجود در غرب سرمایه داری یا شرق کمونیستی و نیز شکل مشروطه پارلمانی به شکلی که در دوران پهلوی اجرا می شد را غیرقابل قبول می دانست.
ضرورت تشکیل حکومت حق
امام خمینی (س) وجود حکومت برای هر جامعه ای را ضروری و لازم می داند و بر این باور است که بهترین نوع حکومت، حکومتی است که براساس قانون الهی و مجری آن باشد. عنوان کلی که ایشان برای حکومت حق و مطلوب نام می بَرَد، حکومت اسلامی است. تاکید آیات و روایات بر ضرورت تشکیل حکومت اسلامی، ماهیت احکام اسلام و ویژگی هایی چون جامعیت و جهانی بودن آن، نیاز بسیاری از قوانین اسلام، مانند قوانین جزایی در مرحله اجرا به حکومت، ضرورت استمرار اجرای احکام اسلام، تعیین جانشین از سوی پیامبر (ص) و ضرورت استقرار نظام سیاسی مشروع و از میان بردن آثار طاغوت از جامعه را می توان مهم ترین دلایل ضرورت تشکیل حکومت در دوران رسول خدا (ص) و پس از آن برشمرد؛ چنان که انکار آن مستلزم قبول هرج و مرج و خلاف عقل سلیم است. به باور امام خمینی (س) تشکیل حکومت حق، جز با قیام علیه حاکمیت ناصالح ممکن نیست و این قیام، فصل مشترک سیاست و عرفان در اندیشه ایشان است و دو بعد حیات درونی و حیات بیرونی (تهذیب نفس و تهذیب جامعه) را دربرمی گیرد؛ بدین معنا که اصلاح جامعه از مفاسد و انحرافات اجتماعی، تنها با «قیام لله» امکان پذیر می شود و اصلاح جامعه نیز بدون اصلاح فرد از رذایل و انحرافات اخلاقی، ممکن نیست و تاسیس حکومت عدل اسلامی، نتیجه این قیام در هر دو بُعد خواهد بود. امام خمینی (س) به ویژه در حوزه نظر و اندیشه سیاسی، معتقد به حکومت جهانی اسلام و در آرزوی تحقق چنین حکومتی بود و از همین رو به صراحت با مبانی حکومت ملی مانند ملی گرایی، نژادگرایی و عصبیت قومی مخالفت می کرد و ترویج این نوع اندیشه های سیاسی در جهان اسلام را توطئه دشمنان می دانست؛ بااین حال، ایشان از نظر عملی و رفتار سیاسی، با توجه به واقعیت موجود و نظام حاکم بر جهان، حکومت اسلامی را در قلمرو دولت ایران تاسیس کرد و نهادهای حکومت را نیز در چارچوب آن سامان