tahlile_sadre_eslam_4.mp3
10.97M
سلسله جلسات تحلیل صدر اسلام توسط حضرت آیت الله مصباح یزدی
جلسه چهارم(بدعت گذاری وتبعیت از هوای نفس)
✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️
نویسنده: استاد جعفر سبحانى
بدعت چيست و بدعت گذار كيست؟
استاد جعفر سبحانى معناي لغوي بدعت "بدعت" در لغتبه معنى كار نو و بى سابقهاى است كه بيانگر نوعى حسن وكمال در فاعل مىباشد، چنانكه يكى از صفات خداوند "بديع" است:‹بديع السمواتو الارض›› (بقره/117). مفهوم اصطلاحى بدعت نيز آن است كه انسان چيزى را كه جزو شريعت نيست، به آن نسبت دهد، و كوتاهترين عبارت براى تعريف اصطلاح بدعت آن است كه بگوييم: ادخال ما ليس من الدين في الدين.
بدعت گذارى در دين از گناهان كبيره بوده و در حرمت آن هيچ ترديدى نيست. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود:كل محدثة بدعة و كل بدعة ضلالة، و كل ضلالة في النار" (1) نكته مهم در مسئله بدعت، تنها اين است كه مفهوم بدعتبه صورتى جامع و مانع تعريف و تبيين شود تا بدعت از غير آن تميز داده شود در اين زمينه، براى درك حقيقتبدعت، بايستى به دو مطلب توجه نمود:
1. بدعت، نوعى تصرف در دين، از طريق افزودن يا كاستن شريعت است. بنابر اين، آنجا كه نوآورى ربطى به دين و شريعت نداشته ، بلكه به عنوان يك مسئله عرفى و عادى انجام گيرد، بدعت نخواهد بود(هرچند مشروع بودن آن مشروط به اين است كه ابداع و ابتكار مزبور در شرع محرم و ممنوع نباشد). فىالمثل، بشر از نظر مسكن و پوشاك و ديگر وسايل زندگى همواره دستبه نوآوريهايى مىزند و بويژه در عصر ما بسيارى از روشها و ابزارهاى معمول زندگى دگرگون شده و براى نمونه انواع ورزشها و تفريحات جديد پديد آمده است . بديهى است همه اينها يك نوع بدعت (به معنى نوآورى) بوده، ولى ارتباط به بدعت در شرع ندارد. تنها، چنانكه گفتيم، حلال بودن آنها و استفاده از آنها مشروط به اين است كه مخالف با احكام و موازين شرع نباشند. مثلا، اختلاط زن و مرد بدون حجاب در مجالس و محافل، كه از ارمغانهاى فاسد غرب مىباشد، حرام است ولى بدعت نيست، زيرا كسانى كه در اين محافل شركت مىكنند، اين كار را به عنوان يك عمل مشروع كه اسلام بر آن صحه نهاده انجام نمىدهند، بلكه احيانا با اعتقاد به اينكه امرى مخالف شرع است، روى عدم مبالات تن به اين كار مىدهند. لذا گاه تنبه يافته و تصميم جدى مىگيرند كه ديگر در آنها شركت نورزند.
براى توضيحات فوق، چنانچه ملتى روز يا روزهايى را براى خود موسم شادى و گردهمايى معين كنند، اما نه به اين قصد كه شرع چنين دستورى داده است، چنين كارى بدعت نيست، هرچند بايستى حليت وحرمت آن از جهات ديگر مورد بحث و بررسى قرار گيرد.
از اينجا روشن مىشود كه بسيارى از نوآوريهاى بشرى در زمينه هنر، ورزش، صنعت وغيره از قلمرو بدعت اصطلاحى بيرون بوده، و آنچه درباره آنها مطرح است مسئله حلال و حرام بودن آنها از جهات ديگر است كه خود ملاك و مقياس خاص خويش را دارد.
2.اساس بدعت اساس بدعت در شرع به اين نكته باز مىگردد كه چيزى را به عنوان يك امر شرعى كه دين به آن فرمان داده به كار برند ، در حاليكه براى مشروعيتت آن، اصل يا ضابطهاى در شرع وجود نداشته باشد; ولى هرگاه كارى را كه انسان به عنوان يك عمل دينى انجام مىدهد، دليل شرعىيى(به صورت خاص، يا كلى و عام) بر مشروعيت آن وجود داشته باشد، آن عمل بدعت نخواهد بود. ازينروست كه علامه مجلسى، عالم بزرگ شيعى، مىگويد:" البدعة في الشرع ما حدث بعد الرسول[بما انه من الدين] و لم يكن فيه نص على الخصوص ولا يكون داخلا في بعض العمومات". (2) : بدعت در شرع، چيزى است كه پس از رسول گرامى حادث شده و دليل شرعى خاص يا عامى نيز بر جواز آن در كار نباشد.
ابن حجر عسقلانى، دانشمند مشهور اهل سنت، نيز مىگويد:" البدعة ما احدث و ليس له اصل في الشرع، و ما كان له اصل يدل عليه الشرع فليس ببدعة" (3) : بدعت چيزى است كه (پس از پيامبر) پديد آمده باشد، دليلى حاكى از جواز آن در شريعتيافت نشود; و آن چيزى كه اصل و ريشهاى در دين دارد، بدعت نخواهد بود.
آرى، هرگاه عملى را كه به شرع نسبت مىدهيم مستند به دليلى خاص يا ضابطهاى كلى در شرع باشد، مسلما بدعت نخواهد بود. صورت نخست (وجود دليل خاص) نياز به بيان ندارد. مهم توضيح قسمت دوم است، زيرا چه بسا ممكن استيك عمل ظاهرا حالت نوآورى داشته و در تاريخ اسلام بىسابقه باشد ولى معنا تحت ضابطهاى قرار گيرد كه شرع اسلام آن را به صورت كلى پذيرفته است. به عنوان نمونه، مىتوان از سرباز گيرى عمومى ياد كرد كه امروزه در نوع كشورها اجرا مىشود. دعوت جوانان به خدمت زير پرچم به عنوان وظيفه دينى، هرچند حالت نوآورى دارد، ولى چون يك اصل و قاعده دينى پشتيبان آن استبدعت نخواهد بود. زيرا
tahlile_sadre_eslam_6.mp3
10.4M
جلسه ششم:(هوای نفس،اصلی ترین عامل انحراف)
سلسله جلسات تحلیل صدر اسلام توسط حضرت آیت الله مصباح یزدی
20.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠بیانات امام خامنه ای
🎥 #کلیپ_نموداری
🔸مقابله با طراحی دشمنان
❌🔸 بسیار مهم 🔸❌
🔴 همایش بزرگ #استیضاح_روحانی روحانی حق ملت، تکلیف مجلس
🔰امام خامنهای:
ضمانت اجرای این وظیفه نیز در خود مجلس پیشبینی شده است که حقّ تحقیق و تفحّص، حقّ ردّ و قبول مدیران ارشد قوّهی مجریّه، حقّ تذکّر و سؤال و استیضاح، از آن جمله است.
(پیامِ آغاز به کار مجلس یازدهم)
🔴⬅️ با سخنرانی:
🔸 حججاسلام #وفسی ، #ذوالنور ، میرزایی، #نیک_بین ، #نقدعلی ، #معظمی ، حسن زاده، #رسایی و 🔸 آقایان #حاجی_دلیگانی ، #کوشکی ، #غضنفری ، #مومن_نسب ، #جاویدنیا ، #کیارش ، #علوی ، جلال زاده، آصفری، خانم دکتر معصومیاصل،
🔸 پدر معزز شهید احمدیروشن، پدر معزز شهید حدادیان
🔸و با حضور جمعی از طلاب و اقشار مختلف انقلابی شهر مقدس قم؛
🔸📱پخش زنده این مراسم از کانال @jebheh در روبیکا و گپ و سروش
🔸🕢 دوشنبه، ۲۸ مهرماه ۹۹، ساعت ۱۸، شهر مقدس قم
نمونه ای از عمل تا بهنگام بدلیل بی بصیرتی 👆👆👆👆
الان وقت استیضاح نیست و نتیجه هر چه باشد به نفع روحانی و جبهه اصلاح طلبان خواهد بود
دقت کنیم، هوشیار باشیم 👌👌👌👌
🗓سالروزهجرت پیامبر به مدینه
🏳ایثارامیرالمومنیندرلیلهالمبیت
💠رهبرانقلاب
‼️پیامبر ۲۳سال سختترین مجاهدتها را داشت، در ۱۳سال مکه امیرالمومنین بود که در کنار پیغمبر در سختترین مواقف، ایستاد. بعد آن وقتی که ۱۳سال رنج داشت به پایان میرسید، درست است که هجرت رسول اکرم هجرت از روی اجبار و ناچاری و زیر فشار قریش و مردم مکه بود، اما آیندهی روشنی داشت. همه میدانستند که این هجرت مقدمهی کامیابیهاست، مقدمه پیروزیهاست. درست در آنجایی که یک نهضت از دوران محنت دارد وارد دوران راحت و عزت میخواهد بشود، در همان لحظه که همه معمولاً تلاش میکنند زودتر خودشان را برسانند -تا از مناصب اجتماعی چیزی را بگیرند، در همین لحظه امیرالمؤمنین آماده شد تا در بستر پیغمبر، در شبی ظلمانی و تاریک بخوابد تا پیغمبر بتواند از مکه خارج بشود. توی آن شب، کشته شدن آن کسی که در این بستر میخوابد، قطعی بود. این ایثار امیرالمؤمنین خود یک حادثه فوقالعاده مهم است، اما زمان این ایثار هم بر اهمیت آن میافزاید. زمان کی است؟ آن وقتی که بنا است این دوران محنت بهسربیاید. بنا است بروند حکومت تشکیل بدهند، راحت باشند. در این لحظه این ایثار را امیرالمؤمنین میکند. هیچ انگیزه شخصی باید در یک انسانی وجود نداشته باشد تا اقدام به یک چنین حرکت بزرگی بکند! ۶۸/۲/۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
♦️صاحب جمله «معتادا کرونا نمیگیرن» بازداشت شد
🔹️رضا همدانی معتادی که بهطور علنی در یک گفتگوی تلویزیونی به معتاد بودن خود اعتراف کرده بود و با جمله معروف «معتادا کرونا نمیگیرن» در اینستاگرام به شهرت رسیده بود، چندی پیش توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران دستگیر و به یکی از مراکز ترک اعتیاد اجباری که زیر مجموعه پلیس ناجا به شمار میرود، منتقل شده است./روزنامه فرهیختگان
🔻حجتالاسلاموالمسلمین عابدینی نماینده ولیفقیه در استان قزوین:
🔳 دولتمردان به جای حواشی در گرفتاریها به فریاد مردم برسند
◻️ متأسفانه امروز برخی جامعه را دچار شبهه کرده اند که شاید واقعا رفع مشکلات ما در کمک گرفتن از آمریکاست و باید این ارتباط شکل بگیرد در صورتی که این عده ذلت پذیری را برای مردم به ارمغان میآورند.
◻️در ماجرای صلح امام حسن(ع) با معاویه برخی که شناخت کافی از امام نداشتند، قضاوتهای نادرستی از این ماجرا داشتند.
◻️ دولتمردان زمانی که نوکری مردم را پذیرفتند باید به جای اینکه به مسائل حاشیهای بپردازند در گرفتاریها به فریاد مردم برسند.
حاشیه سازی کار راحتی است، نباید مردم را مشغول به این موارد کرد و از مدیریت و حل مشکلات اقتصادی فاصله گرفت.
✨﷽✨
🌼پرسش جالب شهید مطهری از مردان طالب همسر دوم!
✍در فقه اسلامی میگویند: «اگر بیم داری که استعمال آب برای بدنت زیان دارد وضو نگیر»، «اگر بیم داری که روزه برایت زیان دارد روزه نگیر». این دو دستور در فقه اسلامی رسیده است. شما افراد بسیاری را میبینید که میپرسند: میترسم آب برایم زیان داشته باشد، وضو بگیرم یا نگیرم؟ میترسم روزه برایم ضرر داشته باشد، روزه بگیرم یا نگیرم؟ البته این پرسشها پرسشهای درستی است. چنین اشخاصی نباید وضو بسازند و نباید روزه بگیرند.
ولی نصّ قرآن کریم است که «اگر بیم دارید که نتوانید میان زنان خود به عدالت رفتار کنید، یک زن بیشتر نگیرید». با این حال آیا شما در عمر از یک نفر شنیدهاید که بگوید: میخواهم زن دوم بگیرم اما بیم دارم که رعایت عدالت و مساوات میان آنها نکنم، بگیرم یا نگیرم؟ من که نشنیدهام. حتماً شما هم نشنیدهاید.
💥سهل است، مردم ما با علم و تصمیم اینکه به عدالت رفتار نکنند زنان متعدد میگیرند و این کار را به نام اسلام و زیر سرپوش اسلامی انجام میدهند. اینها هستند که با عمل ناهنجار خود اسلام را بدنام میکنند.
📚استاد مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص۳۵۲