خیلی نرم و موذیانه دارن تلاش میکنن شهدا رو از زندگی هامون حذف کنن
حذف واژه "شهید" از نقشه اسنپ و تپسی.
#نفوذ
✖️برکات و فواید فوق العادۀ «احیای سنت عزاداری در صحرا»
🔻برترین عمل در روز عاشورا زیارت حضرت در کربلا است، اما کسی که نمیتواند، به صحرا یا پشت برود. امام باقر(ع) در حدیث معتبری ثواب زیارت کربلا در روز عاشورا را معادل «دو میلیون حج و دو میلیون عمره و دو میلیون جهاد در رکاب رسول خدا(ص)» برشمردند. و فرمودند اگر کسی قادر بر رفتن به کربلا نبود، به صحرا یا پشت بام خانهاش برود و به حضرت سلام کند و بر آن حضرت گریه کند، به همان ثواب میرسد. (کامل الزیارات، ص۱۷۵)
احیای این سنت که در گذشته بر اساس توصیۀ امام باقر(ع) رایج بوده است، فواید و برکات فراوانی دارد. از جمله:
1️⃣ اثر نور در حل مشکلات فردی و اجتماعی
کارهای پرثواب باعث افزایش نورانیت انسان میشود و این نور یک اثر واقعی در عالم میگذارد. در روایتی میفرماید خدا گاهی به واسطۀ یک فرد نورانی، بلایایی را از یک جامعه دفع میکند. پس نور دهها وصدها هزار نفر چه اثری در عالم خواهد داشت؟
2️⃣ آثار دنیوی کارهای پرثواب
دستورات خداوند قبل از اینکه باعث سعادت انسان در آخرت شوند، سعادت و منافع دنیوی انسان را تأمین میکنند. اثر صدقه، جهاد و صلۀ رحم، قبل از آخرت، در دفع بلا و زندگی بهتر ما در همین دنیا دیده میشود. این حجم اعجابانگیز از ثواب برای «عزاداری عاشورا در صحرا» قطعاً بیحکمت نیست و قطعاً به همین مقدار، آثار کمنظیر و اعجابانگیزی در زندگی ما دارد.
3️⃣ معرفت و سوز بهتر و بیشتر نسبت به واقعۀ کربلا
واقعۀ عظیم کربلا و مصائب آن در صحرا اتفاق افتاده است. امام حسین(ع) و زنان و بچههایش در صحرا محاصره شدند و از آب منع شدند. عزاداری در صحرا و در جوار خاک، باعث افزایش معرفت و توجه ما به حقائق کربلا و سوز دل ما میشود. تجربۀ کمنظیر اینگونه عزاداریها را رزمندهها در جبههها داشتند.
4️⃣ خاطرهای به یادماندنی و اثرگذار
رفتن به صحرا برای عزاداری، به سادگی عزدارای در خانه یا محله نیست؛ نیازمند عزم، زحمت و یک سفر کوتاه است. اما این زحمت و زمانی که صرف میکنیم، باعث بهیادماندنیتر و اثرگذارتر شدن عاشورا برای ما میشود. و اثر سازنده و قدرتآفرین عاشورا تا مدت زیادی در روح و روان ما میماند.
5️⃣ اثر زحمت
معمولاً کاری که انسان برایش بیشتر زحمت بکشد، اثرش هم بیشتر است. اینکه انسان به جای عزاداری پای تلویزیون، طبق روایت، به پشت بام یا صحرا برود، زحمت دارد، اما همین زحمتی که میکشد، «توجه قلبی» او به امام حسین(ع) و بهرهمندیاش را خیلی بیشتر میکند. شبیه اتفاقی که در اعتکاف یا پیادهروی اربعین میافتد.
6️⃣ تعظیم شعائر حسینی و یاری حضرت زینب(س)
وظیفۀ ما نسبت به امام حسین(ع) اظهار محبت و ادب و بزرگ داشتن او است. کسی که با پای پیاده به زیارت اربعین میرود، میخواهد ارادت و ادب فراوان خود نسبت به سالار شهیدان را نشان دهد. رفتن به پشت بام خانه یا صحرا برای عزاداری در عاشورا، یک اظهار ادب و بزرگداشت ویژه برای امام حسین(ع) است و به همه نشان میدهد که امام حسین(ع) تا چه حد برای ما عزیز است. یعنی با این کار معرفت به حسین(ع) در جامعه تثبیت و تقویت میشود.
7️⃣ امام خمینی: هیاهو میخواهد!
امام خمینی(ره): «اگر فقط مقدّسى بود و توى اتاق و توى خانه مینشست براى خودش و هى زيارت عاشورا میخواند و تسبيح میگرداند، نمانده بود چيزى، هياهو مى خواهد. هر مكتبى هياهو میخواهد» (صحیفه امام، ج۸، ص۵۲۷) منظور امام این است برای حفظ و تقویت راه امام حسین(ع)، باید محبت و معرفت شدید همۀ ما به امام حسین(ع) در جامعه و جهان دیده شود. شبیه پیادهروی اربعین، که این ارادت در اوج خودش دیده میشود. در حال حاضر، با توجه به اهمیت رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصلۀ اجتماعی، و برگزاری مراسم در فضای باز، یکی از بهترین راههای عزاداری عاشورا، عزدارای در صحرا است.
منبع: گروه پژوهشی بیان معنوی
🔴پاسخ به شبهه: چرا امام حسین(ع) پس از اطلاع از شهادت مسلم بن عقیل کماکان به سمت کوفه حرکت کردند؟ وقتی کوفیان عهدشکنی کردند چرا امام مسیر را تغییر ندادند؟
♦️پاسخ: از آنجا که شيعيان و دوست داران اهل بيت در کوفه از حضرت خواسته بودند که به سمت ايشان برود، حضرت ابتدا عمو زاده خود، مسلم بن عقيل را براي ارزيابي اوضاع کوفه و عراق به سمت ايشان فرستاد . حضرت مسلم هم بعد از ابلاغ پيام امام حسين ـ عليه السلام ـ به جمع آوري نيرو و سلاح پرداخت و طي نامه اي اوضاع کوفه را به امام حسين ـ عليه السلام ـ گزارش داد و نوشت که هيجده هزار نفر براي طرفداري از شما با من بيعت کرده اند. اين گزارش را 27 روز قبل از شهادتش نوشت.
♦️ به همين جهت بود که موقع شهادت به عمر بن سعد وصيت کرد که: چون من به حسين ـ عليه السلام ـ نامه نوشتم به کوفه بيايد ، شما کسي را بفرستيد که از اين سفر صرف نظر کند.پس حضرت مسلم وظیفه خود را بدرستی انجام داد.
♦️ولي اگر از کوفه هم نامه هايي نمي رسيد امام سکوت نمي کردند بلکه در برابر فجايع و منکرات حکومت ساکت نبود چنانکه مي فرمايند: من از روي خود پسندي و گردنکشي (براي تشکيل حکومت) و فساد و بيدادگري، قيام نکرده ام، بلکه براي اصلاح امت جدم حرکت کردم و براي امر به معروف و نهي از منکر قيام نمودم و به سيره و روش جدم و پدرم علي ـ ع ـ عمل مي کنم.
♦️حضرت اين آيه را تلاوت مي نمايند: من المومنين رجال صدقوا ما عاهدوا الله عليه فمنهم من قضي و منهم من ينتظر و ما بدلوا تبديلا؛ از مومنان مرداني هستند که به آن چه با خدا بستند صادقانه وفا کردند، پس برخي از آنها پيمان خود را به انجام رساندند و برخي شان در انتظار و هرگز پيمان خود را تغيير ندادند.
♦️امام نمي گويند، پس چون کوفه را گرفتند، مسلم و هاني کشته شدند، ما کارمان تمام شد و شکست خورديم، از همين جا بر گرديم، جمله اي که حضرت بيان داشتند فهماند که مطلب چيز ديگري است. يعني مسلم به وظيفه خود عمل کرد حالا نوبت ماست.
♦️از طرف ديگر حتي اگر امام حسين ـ ع ـ از مسير کوفه باز مي گشت يزيد از بیعتی که از امام حسين ـ عليه السلام ـ مي خواست ، دست بردار نبود. چنانچه امام در بين راه مکه به عراق به منزلي مي رسند که با فردي سخن از رفتن به سوي کوفه به ميان مي آيد، آن فرد ديدگاه خود را از رفتن به کوفه بيان مي کند و امام را از اين کار منع مي نمايد.
♦️حضرت مي فرمايند: اي بنده خدا کار صحيح بر من مخفي نيست و امر الهي تغيير نمي کند. به خدا سوگند: اينان تا خون دل مرا نریزند از من دست نخواهند کشيد.
♦️ شبيه همين جواب را به برادرش محمد حنفيه فرمود: که اگر به هر مخفی گاهی برويم آنها از ما دست برنخواهند داشت.
♦️لذا اگر امام از مسير کوفه هم بر مي گشتند در جاي ديگر مي بايست با حکومت به مبارزه بر مي خواست. از اين رو بهترين مکان را که از قبل براي قيام عليه حکومت غاصب و متظاهر به فساد يزيد انتخاب کرده بود در پيش گرفتند و در بين راه که خبر شهادت مسلم رسيد آن دسته از مردمي که به هواي حکومت و رسيدن به مقام و يا رسيدن به مال و غنيمتي امام را همراهي مي کردند و از درک ماهيت قيام امام حسين ـ ع ـ عاجز بودند، آن حضرت را ترک کردند و تنها کساني باقي ماندند که از شهادت و مبارزه عليه ظلم ، هراسي در دل نداشتند.
♦️چنانچه همگي گفتند: بعد از شهادت مسلم باز نمي گرديم تا انتقام خون او را بگيريم يا آنچه او چشيد ما هم بچشيم، حضرت نيز فرمودند: «بعد از شهادت مسلم و عقيل در دنيا خيري نيست».
📚 منابع: قمي، شيخ عباس، نفس المهموم ص۱۱۳./محمدي اشتهاردي، محمد، سوگ نامه آل محمد (ص)، ص۱۷۹./ابن شهر آشوب، مناقب آل ابي طالب، ج۳، ص۲۴۱./احزاب / ۲۳./صافي گلپايگاني، لطف الله، ص34 ـ ۳۷./شيخ مفيد، الارشارد ج ۲، ص۷۶./هيثمي، نورالدين، مجمع الزوائد،ج۹، ص ۴۰۶.
⁉️متن شبهه👇👇👇
آیا میدانستید، در زیارت عاشورا وقتی میخوانند، اللهم العن الاول و الثانی و الثالث و الرابع، ویزید خامسا ..چه کسانی هستند؟؟؟
اولی قابیل پسر حضرت ادم، که پایه گذار قتل و فساد بود.
دوم قیدار فرزند سالف، قاتل شتر صالح نبی ع است.
سومی پادشاه رومانی بیلاطس، قاتل حضرت یحیی ع، بخت النصر پادشاه سفاک وظال نورالله شوشتری(ره) ص 291
✅پاسخ شبهه👇👇👇
1⃣لطفا مروج شایعه نباشید
منبع ذکرشده صحیح نیست.
بیان امام باقر علیهالسلام در زیارت عاشورا که در واقع دانشگاه تعلیم اصول «تولی و تبری» است، همان است که فرمودند و ضرورتی ندارد که ما برای ضمایر آن مصداق یابی نماییم. اگر لازم بود نام ببرند، میبردند و ابایی نداشتند. چنان چه نام برخی را بیان داشتند.
امام علیهالسلام دقت و توجه زائر (شیعه یا سنی) امام حسین علیه السلام را در این زیارت به نکتهی بسیار مهمی جلب مینمایند. میفرمایند: با توجه به ماجرای اسفبار کربلا که مشهود عینی همگان بود، شما مردم «یزید» شناس شدید و او را ملعون مینامید (چنان چه حتی بسیاری از اهل سنت وی را لعنت میکنند)؛ اما سطحینگر و ظاهرگرا نباشید.
زیارت عاشورا متذکر میگردد که یزید، این جوان بدمست، جانی و ظالم، صاعقه نبوده که به ناگاه از آسمان نازل شود و یا زلزله نبود که به ناگاه زیر پای امت اسلامی را بلرزانده و تخریب نماید، بلکه حاصل چهار جریان انحرافی قبل از خود و نتجهی بیبصیرتی نسبت به چهار جریان انحرافی پیشین بود. لذا تأکید مینماید «و یزید خامساً – و پنجمینشان یزید».
زیارت عاشورا با این بیان صریح میآموزد که جریانشناس و جریانگرا باشید، نه این که روی افراد خاص تکیه کنید. به فرمایش حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام: «حق را بشناسید، اهلش را خواهید شناخت»، نه این که شخصگرا باشید و دائم به دنبال مصادیق و اشخاص بگردید.هرچند که باتوجه به ترتیب این ذکرشریف،کاملا مشهوداست که مرتبتینش ازسقیفه برخاسته اند.
مشکل اختلاف میان شیعه و سنّی، به زیارت عاشورا بر نمیگردد که گمان کنیم کنار گذاشتن آن موجب رفع اختلافات شده و یا زیارت امام حسین (ع) از دور یا نزدیک موجب تشدید اختلافات میشود. این دروغی القایی برای حذف فرهنگ عاشورا در اذهان عمومی شیعه و سنّی است.
این که شایع میکنند زیارت عاشورا موجب تشدید اختلافات شیعه و سنی میشود، به ضرر اهل سنّت است، چرا که ناخودآگاه القا مینماید آنها طرفداران معاویه و یزید هستند، در حالی چنین نیست. چهارمین خلیفهی آنان حضرت علی علیهالسلام هستند و اکابرشان و حتی بسیاری از خودشان به اهل بیت (ع) اردات داشته و دارند. فقط وهابیت که ساخته و پرداخته و نیز دست نشانده و انگلیس و امریکاست، عناد دارند.
پس جریان گرا و جریانشناس باشید تا هم ناشر شبهه و شایعه نباشید و هم آن چهار حرکت انحرافی صدراسلام و تحرکات انحرافی ازآن به بعد را بشناسید
2⃣ در مقدمه ی عربی کتاب الاستبصار جناب شیخ طوسی که زندگینامه ی ایشان در آن مقدمه آورده شده در مورد این متن که از ایشان هست اینطور آورده شده :
((برخی از افراد رفتند پیش خلیفه ی عباسی که نامش احمد بود و شروع کردند از شیخ بدگویی کردن که شیخ به صحابه اهانت کرده است و گفتند که دلیل ما بر این مطلب این هست که شیخ در زیارت عاشورا آورده : اللهم العن خص انت اول ظالم بالعن من و ابدأ به أولا ثم الثانی و الثالث و الرابع که منظورش صحابه هستند . خلیفه ی عباسی دستور داد تا شیخ طوسی را نزد او ببرند و جریان را به او گفت که برخی نسبت به شما اینطور گفته اند ، که جناب شیخ طوسی فرمود مصداق این چهار لعن غیر از آن چیزی هست که آن ها گمان کرده اند و فرمود مراد از اولی قابیل فرزند حضرت آدم است که برادرش هابیل را کشت و دومی قیدار است که شتر حضرت صالح را نحر کرد و سومی قاتل حضرت یحیی هست که از سرکشان بنی اسرائیل بود و چهارمی ابن ملجم مرادی قاتل علی بن ابی طالب هست .
و خلیفه این حرف را از ایشان پذیرفت و به ایشان مقام و منزلتی بالاتر داد و بدگویان را مجازات نمود.))
چون این کلام شیخ در مقام تقیه بوده است نمی توان از آن یقینا این برداشت را داشته باشیم که مصداق همین افراد هستند و حال اینکه برفرض این را روایت بدانیم ابهام دارد و بهتر است که ما مصداقی برای این چهار لعن نگیریم که اگر می خواست چنین باشد خود معصوم مصادیق را می فرمودند.
آدرس : الإستبصار فيما اختلف من الأخبار، مقدمةج1، ص: 14
آدرس دوم : كشف الأسرار في شرح الإستبصار، ج2، ص: 9
سبک زندگی حسینی
9⃣الگو گیری از حضرت ابوالفضل
🏴امشب شب تاسوعاست امشب باید از عباس بن علی گفت و نوشت .
1⃣بخش اول الگو گیری از زندگی حضرت ابوالفضل علیه السلام اشاره به مادر شجاع ایشان است .
🌹امام علی علیه السلام وقتی بعد از حضرت زهرا سلام الله علیها میخواستند ازدواج کنند معیارشان برای ازدواج که به جناب عقیل برادرشان گفته بودند:
👈زنی از خاندان شجاع و وارسته بود
و خانم ام البنین واقعا اینگونه بود . زنی صاحب کمالات فوق العاده زیاد که ۴ پسر رشیدش در کربلا در رکاب امام حسین علیه السلام شهید شدند .
✅نتیجه :به معیارهای انتخاب همسر باید توجه داشت که در آینده فرزندان مان تاثیر دارد.
2⃣نکته بعدی الگوگیری از حضرت ابوالفضل : #ادب و #احترام حضرت در مقابل امام حسن و امام حسین علیه السلام هست که از همان کودکی از مادرش آموخته بود.
🏴نکته های بعدی الگوگیری از حضرت ابوالفضل را در ماجرای کربلا پی میگیریم .
3⃣ #بصیرت حضرت ابوالفضل العباس وقتی برایش در همچین شبی یعنی شب تاسوعا برایش امان نامه آوردند اما حاضر نشد امان نامه دشمن را بپذیرد و راضی نشد که امام خود را تنها گذارد .
✅این امر نشان دهنده بصیرت والای ایشان در انتخاب راه و مسیر هست
🌹امام صادق (عليه السلام) درباره بصیرت ایشان فرمودند: «عمويم عباس بن علي (عليه السلام) بصيرتي نافذ و ايماني محكم داشت. همراه برادرش حسين جهاد كرد، به خوبي از بوته آزمايش بيرون آمد و شهيد از دنيا رفت...(📚ذخیره الدارین ص۱۲۳)
3⃣#وفاداری حضرت ابوالفضل علیه السلام : زمانی که به شریعه فرات نزدیک شد و به آب دسترسی پیدا کرد اما آب را ننوشید به خاطر اینکه میدانست که امام و فرزندانش تشنه است. #سقای_دشت_کربلا در میدان نبرد هم تمام تلاش خود را کرد حتی دو دستش را داد تا بتواند آب را به خیمه ها برساند اما نشد ..به نظرم برای همین است که لقب #باب_الحوائج به حضرت ابوالفضل داده میشود تا به خاطر دو دست بریده تا روز قیامت دستگیر همه باشد .(یا ابوالفضل)
5⃣ #شجاعت و جنگاوری فوق العاده حضرت ابوالفضل که #علمدار سپاه امام حسین علیه السلام بود و تا آخرین نفس هم از حرم و خیمه ها محافظت میکرد و هم وقتی در شریعه فرات با دشمن روبرو شد جانانه جنگید .
6⃣ اما نکته بارز زندگی حضرت ابوالفضل العباس 👈 #ولایت_مداری ایشان و عشق و علاقه فوق العاده زیاد ایشان به امام حسین علیه السلام و اطاعت پذیری ایشان بود .
🏴 آنجا که شب عاشورا خطاب به امام حسین علیه السلام گفت "ای کاش هزارها جان داشتیم در راه تو فدا میکردیم "
7⃣ #عبد_صالح است حضرت ابوالفضل
👈در زیارت نامه ایشان میخوانیم :
🏴السّلامُ عليکَ ايُّها العبدُ الصّالحُ المطيعُ للهِ وَ لِرسولهِ و لِأميرِلمؤمنينَ وَ الحسنِ و الحسينِ صلّي اللهُ عليهم🏴
🔺این زیارت را ابن قولویه قمی به سند معتبر از ابو حمزه ثمالی از امام صادق علیهالسلام نقل میکند. این را گفتم که بدانید این کلام امام صادق علیهالسلام است. کلام ما نیست که در آن گزافه گویی و این جور چیزها باشد. امام علیه السلام خطاب به عموی بزرگوارش میفرماید: سلام بر تو ای عبد صالح!
✅"عبد صالح" به چه معناست؟
👌به طور کلی صلاحیت و شایستگی هر کس و هر چیزی به این است که به آن غایت و غرضی که برای آن خلق شده برسد.
✅✅اهمیت حضرت ابوالفضل و نقش ویژه ایشان در کربلا را وقتی متوجه میشویم که میخوانیم که امام حسین علیه السلام بعد از شهادت ایشان می فرمودند :
"الان انکسر ظهری و قلت حیلتی "
اینک #کمرم_شکست و راه چاره بر من محدود شد .
✅نتیجه: گاهی در مورد حضرت ابوالفضل برخی مداحان فقط به زیبایی چهره ایشان میپردازند بله ایشان قمر منیر بنی هاشم هست اما آنچه که عباس بن علی را محبوب دلها کرد علاوه بر صورت زیبا، سیرت زیبای ایشان بوده است.
📝محمدلو
@hagigatevasel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوزی که امشب وفردا تازه شد برای ما سردار
#محرم_صفر
#تاسوعای_حسینی
🏴🏴🏴
🍃◾ ابالفضل العباس علیهالسلام خود را كه در آب میبيند گويا حسين علیهالسلام را ديده است، بنابراین در مییابد که صلاحیت دارد تا قربانی حسين علیهالسلام شود.
🍃 ابالفضل العباس علیهالسلام پسر علی علیهالسلام است اوكه در «ليله المبيت» برجای پيامبر صلیاللهعلیهوآله خوابيد تاجان خود را فدای پيامبر كند.
◾🍃 *در كربلا «ليله المبيت» ديگری برپاست عباس علیهالسلام به شهادت میرسد تا شريعت حسين علیهالسلام زنده بماند.*
🗓بمناسبت روز تاسوعا،
🏴توسلبهحضرتعباس/۲
💠رهبرانقلاب
‼️امروز، روز تاسوعاست و رسم بر این است که در این روز، گویندگان و نوحهسرایان، راجع به شهادت اباالفضل العبّاس روضه بخوانند. آنطور که از مجموع قراین به دست میآید، از مردان رزمآور -غیر از کودک شش ماهه، یا بچه یازده ساله- اباالفضل العبّاس آخرین کسی است که قبل از امام حسین به شهادت رسیده است؛ و این شهادت هم باز در راه یک عمل بزرگ -یعنی آوردن آب برای لبتشنگان خیمههای اباعبدالله الحسین- است. در زیارات و کلماتی که از ائمه علیهمالسّلام راجع به اباالفضل العبّاس رسیده است، روی دو جمله تأکید شده است: یکی بصیرت، یکی وفا. بصیرت اباالفضل العبّاس کجاست؟ همه یاران حسینی، صاحبان بصیرت بودند؛ اما او بصیرت را بیشتر نشان داد. در روز تاسوعا، مثل امروز عصری، وقتی که فرصتی پیدا شد که او خود را از این بلا نجات دهد؛ یعنی آمدند به او پیشنهاد تسلیم و اماننامه کردند و گفتند ما تو را امان میدهیم؛ چنان برخورد جوانمردانهای کرد که دشمن را پشیمان نمود. گفت: من از حسین جدا شوم!؟ وای بر شما! اف بر شما و اماننامه شما! ۷۹/۱/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓بمناسبت روز تاسوعا،
🏴توسلبهحضرتعباس/۳
🔷معنی مغفول تاسوعاءوعاشوراء؛
‼️اتسع به کسر الف یعنی وسعت پیدا کرد، اتساع یعنی گسترده شدن، بالا رفتن ظرفیت. التاسوعاء یعنی جایی که بتوان ظرفیت را بالا برد؛ و تاسوعاء یعنی روزی که ظرفیت بالا میرود و در سینهها فراخی ایجاد میشود و به جای تنگی، وسعت مییابد. عشر به کسر عین و عشرت، به معنای معاشرت و مصاحبت است. معاشر به ضم میم یعنی مصاحب و عاشر اسم فاعل عشر است که خودش ثلاثی مجرد اسم مصدر عشرت است. خداوند میفرماید: «وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» (نساء/۱۹) با زنان آن گونه که شایسته آنان است معاشرت کنید. عشیر یعنی همدم و رفیق؛ «وَ لَبِئْسَ الْعَشِیر ُ» (حج/۱۳) چه بد دوستی انتخاب کردهاند و چه بد معاشر و رفیقی است! و عاشورا از ریشه عِشْر به کسی گفته میشود که معاشرت خصلت او باشد. العاشوراء جایی که میل به معاشرت و رفاقت شدت میابد و عاشورا مبالغه است از میل به معاشرت؛ یعنی روزی که میل معاشرت و رفاقت با امام(ع) به شدت بالا میرود. این دو نام از ابداعات امام سجاد (علیهالسلام) است و اگر در بعضی از روایات از پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) از عاشورا گفته شده است، اکثرا جعلیات بنیامیه برای کم کردن اثرات عاشورای امام حسین (علیه السلام) است، اما در مورد تاسوعا تقریباً نداریم که قبلاً از امام سجاد (علیه السلام) لغت تاسوعا به کار برده شده باشد و این معنا از عاشورا و تاسوعا خیلی عاشقانه است.
برگرفته از کتاب «سفری از عاشورا تا اربعین» تألیف عبدالله مستحسن
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
sedayeenghelab 166.mp3
5.1M
📢 #صدای_انقلاب شماره: 166
💠 قسمت اول
🎙 عاشورا نتیجه تحریف
#دکتر_یدالله_جوانی
#عاشورا
#محرم
#تحریف
#فرهنگی
#ماجرای_بی_پایان_امان_نامه
🌴طرح #با_کاروان| شب نهم محرم
🔳 #موضوع: به دیدار هر کسی نباید رفت‼️
▪️عصر تاسوعا شمر که از قبیله ام البنین(س) بود، به نزدیکی خیمه گاه امام حسین(ع) رفت و خطاب به حضرت عباس(ع) گفت: برای شما امان نامه ای از عمر بن سعد آوردم. شما از این ساعت در امان هستید!، مشروط بر این که از یاری برادرتان حسین دست برداشته و #سپاهش را ترک کنید..!!
▪️حضرت عباس که کانون بصیرت، غیرت و وفاداری بود، بر او بانگ زد و فرمود: بریده باد دستان تو و لعنت خدا بر تو و امان نامه تو. ای دشمن خدا، ما را فرمان می دهی که از یاری برادر و مولایمان حسین دست برداریم و سر در طاعت ملعونان و ناپاکان در آوریم. آیا ما را امان می دهی ولی برای فرزند رسول خدا(ص) امانی نیست؟
شمر از پاسخ دندان شکن فرزندان ام البنین، ناامید و خشمناک شد و با سرافکندگی به خیمه گاه خویش برگشت.
🔘 پذیرش هر توافق، مذاکره و دعوتی خطاست!!
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✍ مقام عباس، تجلی #بصیرت در #عمل است!
همهی اصحاب عاشورا، اهل بصیرت بودند، اما عباس را، مقام بصیرت این قیام خواندهاند!
ـ بصیرت، شجاعت میآورد؛
مثل وقتی که دشمن برایش اماننامه آورد... و او پشیمانشان کرد!
ـ بصیرت، قدرت میآورد؛
مثل وقتی که اول برادرهایش را به میدان میفرستد.... میخواهد با سهم قربانی بیشتری، در کنار امامش باشد!
ـ بصیرت، وفاداری میآورد؛
مثل وقتی که پنجه در فرات دارد، و آب نمینوشد!
▪️راز پایداری در میدان ... نه !!
راز عباس شدن ... #بصیرت است!
خیلی ها در میدان میمانند، اما عباس نمیشوند!
عباس؛ یعنی قیمت هر چیزی را، به اندازهای که هست بدانی ...
و امامت را ، پای ارزشهایِ اشتباهیِ دنیا، ذبح نکنی!
روزمان را با #قرآن اغاز کنیم
وقتی #عباس پیش مرگ #حسین بن علی علیه السلام می شود
[سوره البقرة (2): آيه 207]
وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ (207)
و از مردم كسى است كه براى كسب خشنودى خدا، جان خود را مىفروشد و خداوند نسبت به بندگان مهربان است.
تفسیر نور
✅🔰پيامها:
1- پيش مرگِ اولياى خدا شدن، يك ارزش است. «مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي»
2- بزرگترين سود آن است كه انسان بهترين متاع را كه جان و ابروی اوست به خالق خود بفروشد، آن هم نه براى بهشت و يا نجات از دوزخ، بلكه فقط براى كسب رضاى او. «ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ»
3- با توجّه به شأن نزول آيه، ستايش از كسى است كه جان و آبروی خود را در معرض خطر قرار داد، «مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ»
⚜
💢 عاق اولاد!!! 💢
آیت الله مجتهدی تهرانی(ره):
«خدا ما را عاق والدین و عاق اولاد قرار ندهد.
عاق والدین که معلوم است. یعنی کاری نکنیم که پدر و مادر از ما ناراضی باشند. اما خیلیها عاق اولاد را نمیدانند.
-اگر شما به پسرت حرام دادی خورد، عاق اولاد شده ای. اگر اسم بد روی پسرت بگذاری، او در قیامت جلویت را خواهد گرفت، که مگر حسن و حسین چه عیبی داشت که روی من نگذاشتی؟»
عمو نرو، ما رو تنها نگذار
.
قمر بنی هاشم علیه السلام غیر از علمداری سه مسئولیت مهم داشت.
حافظ خیام بود، تا او بود شاید کودکان از ناامنی نترسیدند.
محافظ سیدالشهداء سلام الله علیه بود و تا بود اهل حرم بر جان حضرت کمتر نگران شدند.
ابوالقربه و سقا بود، همه به او امید داشتند بالاخره آب بیاورد.
سیدالشهدا علیه السلام هم به او امید داشت.
وقتی از کنار علقمه برنگشت، اهل حرم هم صدا با کروبیان صیحه زدند:
علی العباس واویلا
حسین تنهاست واویلا
سیدی و مولای یا اباالفضل ما هم امشب به تو امیدواریم.
خدایا به آن لحظه تحیر و یاس عباس از رساندن آب، ما را از دیدار و شهادت در راه امام زمان ارواحنافداه ناامید نگردان.
#تاسوعا
پ.ن: تصویر اثر زیبا و جانسوز آقای علی میری است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ وداع عجیب پدر با پسر
من به چشم خویشتن دیدم که جانم میرود .
برای تجسم روضه ی آقا علی اکبر(ع) وداع شهید مدافع حرم حسین حریری رو با پدر ببینید.
🖤 لوح| بصیرت اباالفضل العبّاس
◾ حضرت آیتالله خامنهای: «بصیرت اباالفضل العبّاس کجاست؟ در روز تاسوعا، به او پیشنهاد تسلیم و اماننامه کردند و گفتند ما تو را امان میدهیم؛ چنان برخورد جوانمردانهای کرد که دشمن را پشیمان نمود. گفت: من از حسین جدا شوم؟ وای بر شما! اف بر شما و اماننامه شما. ۷۹/۱/۲۶
🖨 سایر کیفیتها👇
http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=37810
📌آخرین #وصیت امام #حسین(ع)
امام #باقر(ع) فرمود:
چون هنگام وفات پدرم رسید، من را به سینه خود چسبانده و فرمود:
تو را وصیت می کنم به آنچه پدرم #حسین بن علی(ع) در هنگام وفات من را به آن وصیت کرد. ازجمله اینکه فرمود:
سخت بپرهیز از #ظلم و #ستم به کسی که دربرابر تو #یار و #یاوری جز خدای یکتا ندارد.
📚 کلینی، كافى، ج۲، ص۳۳۱