@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #شیطان_و_جن_شناسی مبحث؛ #ابزارهای_شیطان جلسه ششم (3)
✍نجوا
🔶نجوا از القائات شیطان است تا در کسانی که ایمان آوردهاند، دلتنگی پدید آورد: ﴿إِنَّمَا النَّجْوَى مِنَ الشَّیْطَانِ لِیَحْزُنَ الَّذِینَ آمَنُوا﴾ (المجادله/ 10). شیطان منافقان و بیماردلان را تشویق کرده بود که با یکدیگر نجوی کنند تا مسلمانان را اندوهگین کنند و خیال کنند بلایی بر سرشان خواهد آمد. خدای سبحان بعد از آنکه نجوی را با آن شرایط برای مؤمنان تجویز فرمود، مؤمنان را خاطرجمع کرد که این توطئهها نمیتواند به شما گزندی برساند، مگر اینکه به اذن خداوند باشد. پس بر خدا توکّل کنید و از ضرر نجوای منافقان اندوهگین نشوید. او وعده داده که هر کس بر او توکّل کند، خدا برایش کافی است (الطّلاق/3). اگر به خدا ایمان دارند، باید بر او توکّل کنند که او در دفع شرّ دشمنان کافی است.
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (شیطان و جن شناسی روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #شیطان_و_جن_شناسی مبحث؛ #ابزارهای_شیطان جلسه ششم(4)
✍ایجاد فراموشی
🔶فراموشی از نگرانیهای همیشگی بشر بوده است، چراکه از این طریق خسارتهای زیادی متوجّه او شده است که حتّی برخی از آنها جبرانناپذیر بوده است و گاهی هستی آنها را نیز به مخاطره انداخته است. از همه مهمتر اینکه فراموشیهایی هستند که موجب خسران در آخرت و ابدیّت انسان میشوند. به همین دلیل، شیطان از این شیوه نیز برای رسیدن به مقاصد خود استفاده میکند: ﴿اسْتَحْوَذَ عَلَیْهِمُ الشَّیْطَانُ فَأَنسَاهُمْ ذِکْرَ اللَّهِ﴾ (المجادله/19). نسیان به معنای فراموشی و گاهی نیز به معنای ترک فعل است ( قرطبی، 1364، ج17: 306). این فراموشی از چند روی میتواند مصداق داشته باشد. گاهی فراموشی در قلب، گاهی در سلوک و گاهی در عمل صورت میپذیرد که البتّه شیطان به همة این موارد تمسّک میجوید. وقتی که فردی ذکر خدا را فراموش کند، به همین حال باقی نمیماند، بلکه بدون اینکه نجاتدهندهای داشته باشد، پیوسته در دام شیطان قرار دارد و او را تا اسفلالسّافلین میکشاند (ر
مدرّسی، 1419ق.، ج 15: 188).
🔷خداوند متعال در آیة دیگری پیامبر(ص) را به این خطر شیطانی هشدار میدهد: ﴿وَإِمَّا یُنسِیَنَّکَ الشَّیْطَانُ فَلاَ تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّکْرَى مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ﴾ (الأنعام/68). از نظر مفسّران شیعه، گرچه ظاهر آیه خطاب به پیامبر اسلام(ص) است، امّا در واقع، مقصود دیگران هستند؛ زیرا پیامبر(ص) معصوم از خطا و فراموشی است. اگر چنین نباشد، سخن و عمل وی حجّت نخواهد بود ( مغنیه، 1424ق.، ج 3: 206).
🔶مورد دیگر به فراموشی انداختن یکی از زندانیانی بود که یوسف به او سفارش میکند او را نزد پادشاه یاد کند تا شاید از زندانی که به ناحق گرفتارش شده، رهایی یابد. امّا شیطان این سفارش را از یاد او برد و باعث شد عمر یوسف مدّتها در زندان صرف شود: ﴿فَأَنسَاهُ الشَّیْطَانُ ذِکْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فِی السِّجْنِ بِضْعَ سِنِینَ﴾ (یوسف/42).
🔷آیة دیگر در این زمینه، مربوط به مقدّمة جریان ملاقات حضرت موسی(ع) با خضر(ع) است: ﴿قَالَ أَرَأَیْتَ إِذْ أَوَیْنَا إِلَى الصَّخْرَةِ فَإِنِّی نَسِیتُ الْحُوتَ وَمَا أَنسَانِیهُ إِلَّا الشَّیْطَانُ أَنْ أَذْکُرَهُ وَاتَّخَذَ سَبِیلَهُ فِی الْبَحْرِ عَجَبًا﴾ (الکهف/63). گویا شیطان خواسته است با این کار، موسی(ع) و همراهش دیرتر به ملاقات آن عالم دست یابند (مکارم شیرازی و دیگران، 1374، ج12: 485).
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (شیطان و جن شناسی روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #شیطان_و_جن_شناسی مبحث؛ #ابزارهای_شیطان جلسه ششم (5)
✍ ایجاد دشمنی
🔶یکی از شیوههای مستمر استکبار، ایجاد اختلاف میان مردم برای رسیدن به آمال خود بوده است. مبتکر این شیوه، شیطان است. قرآن میفرماید شیطان از طریق قمار و شراب بین شما دشمنی میاندازد تا به اهداف خود برسد: ﴿إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَن یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء فِی الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ وَیَصُدَّکُمْ عَن ذِکْرِ اللّهِ وَعَنِ الصَّلاَةِ﴾ (المائده/91).
🔷او میخواهد شما را از ذکر خدا و نماز بازدارد. اینکه عداوت و بغضاء تنها از آثار شراب و قمار دانسته شده، از این جهت است که این اثر در آن دو ظاهرتر است؛ زیرا نوشیدن شراب باعث تحریک سلسلهاعصاب میشود و عقل را تخدیر و عواطف عصبی را به هیجان درمیآورد. در این حالت است که سر از رسوایی درآورده، هر فسق و فجوری را چه دربارة مال و آبروی خود، چه دربارة دیگران در نظرش زینت داده، او را به هتک جمیع مقدّسات دینی و اجتماعی وامیدارد. دزدی، خیانت و دریدن پردة حیا درباره محارم خود، فاش کردن اسرار، ورود به خطرناکترین ورطههای هلاکت و امثال آن را در نظرش ناچیز جلوه میدهد. آمار ممالک به اصطلاح مترقّی که نوشیدن مشروبات الکلی در بین آنان رواج دارد، نشان میدهد که ارقام جنایات و حوادث ناگوار در اثر نوشیدن آن بسیار وحشتناک است.
🔶اگر فردی در راه قمار پیروز شد و از این راه، مالی به دست آورد، چون این مال را به زحمت کسب نکرده، در راه صحیح هم خرج نمیکند. اگر در قمار مغلوب شود و مال خود را ببازد که همین بیپولی و زیانکاری، او را به کینهتوزی نسبت به حریف قمارباز خود وادار میکند و در نتیجه، یک عمر را توأم با حسرت یا خشم و عصبانیّت سپری میکند ( طبـاطبـائی، 1417ق.، ج6: 123).
🔶 همچنین گفته شده، افراد بر سَرِ مال و همسر خود قمار میکردند، سرانجام افراد مال و همسر باخته، در پس زانوی غم مینشستند و نقشه میکشیدند که انتقام خود را از رقبا بگیرند. بدین ترتیب، قماربازی نتیجهای جز کینه و عداوت ندارد ( طیّب، 1378، ج4: 462).
🔷قرآن کریم بارها به عداوت خود شیطان نیز اشاره کرده است ( یس/60؛ الأعراف/22؛ البقره/168 و 208؛ الأنعام/143؛ یوسف/5؛ الزّخرف/62 و الإسراء/53).
🔶امّا در مقابل، خداوند بین قلوب انسانها الفت و دوستی برقرار میکند ( آلعمران/103؛ الأنفال/63 و الحجرات/10).
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (شیطان و جن شناسی روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #شیطان_و_جن_شناسی مبحث؛ #ابزارهای_شیطان جلسه ششم (6)
✍فسادانگیزی گامبهگام
🔶شیطان در رسیدن به اهداف خود، شیوة گامبهگام نیز پیشه میکند؛ از جمله اینکه در امر به فحشا و منکر از این طریقـه استفاده میکند:﴿وَمَن یَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنکَرِ﴾ (النّور/ 21).
🔷نفوذ افکار و اعمال شیطانی گاه به صورت تدریجی و کمرنگ است و اگر در همان گامهای نخست کنترل نشود، زمانی انسان متوجّه میگردد که کار از کار گذشته است. بنابراین، هنگامی که نخستین وسوسههای اشاعة فحشا یا هر گناه دیگری آشکار میشود، باید همان جا در مقابل آن ایستـاد تا این آلودگی گسترش پیدا نکند.
🔶دوستی با افراد فاسد، شرکت در مجالس آنان، ارتکاب گناهان کوچک، ارتکاب گناهان بزرگ و در نهایت، قساوت قلب و بدعاقبتی و پایانی شوم، نمونهای از گامهای شیطان است (قرائتی، 1383، ج6: 160).
🔷 پس باید با هوشیاری مواظب گامهای نخست شیطان بود و از همراهی با او ممانعت به عمل آورد تا مقهور دامهای مخفی او نشد.
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (شیطان و جن شناسی روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #شیطان_و_جن_شناسی مبحث؛ #ابزارهای_شیطان جلسه ششم (7)
✍تهاجم همهجانبه
🔶دشمن قسم خورده تا به هر شکلی که بتواند برای گمراهسازی انسان هجوم آورد: ﴿ثُمَّ لآتِیَنَّهُم مِّن بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَیْمَانِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِمْ﴾ (الأعراف/17).
🔷با این عبارات، شیطان نقشه و روش خود را بیان میکند و میگوید: ناگهان بندگان تو را از چهار طرف محاصره میکنم تا از راهت منحرف سازم. از این آیات میتوان استفاده کرد که مقصود از ﴿مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ﴾، حوادث ناگواری است که در زندگی برای آدمی پیش میآید و مراد از «خَلف»، اولاد و اعقاب اوست. مقصود از ﴿إِیمَانِهِم﴾، سعادت و دین او و منظور از ﴿شَمَائِلِهِم﴾، بیدینی میباشد، بدین معنا که فحشا و منکرات را در نظر آدمی جلوه داده، وی را به ارتکاب معاصی و آلودگی به گناهان و پیروی هوای نفس و شهوات وادار میسازد. ممکن است تعبیر جهتهای ذکر شده در آیه، کنایه از این باشد که شیطان، انسان را محاصره میکند و سعی دارد به هر وسیلة ممکن برای وسوسه و گمراهی او بکوشد ( مکارم شیرازی و دیگران، 1374، ج6: 110).
🔶از امام باقر(ع) روایت شده است که منظور از «حملة پیش رو» این است که آخرت را در نظر ایشان بیارزش میکنم و منظور از «حملة پشت سر»، این است که آنها را به جمع مال و بخل از ادای حقوق واجب تشویق میکنم تا مال برای ورثه باقی بماند. مقصود از «حملة سمت راست» این است که دین آنها را فاسد میکنم و گمراهی را در نظر آنان نیکو جلوه میدهم. منظور از «حملة سمت چپ» این است که لذّتها و شهوات را بر دلهای ایشان غالب میکنم ( طبرسی، 1372، ج4: 623 و مجلسی، 1403ق.، ج60: 152).
🔷همچنین نقل شده است که ملائکه پس از اینکه شیطان گفت از این چهار طریق به انسان حمله میکنم، به خداوند عرض کردند: آیا راهی برای نجات انسان از دست شیطان وجود دارد؟ خداوند پاسخ داد برای انسان دو جهت نجات باقی میماند: یکی بالا و دیگری پایین. وقتی که انسان دستان خود را برای دعا از روی خضوع بالا میآورد و زمانی که پیشانی خویش را از روی خشوع بر زمین مینهد، خداوند گناهان هفتادسالة او را میآمرزد ( فخر رازی، 1420ق.، ج14: 214ـ215).
🔶خداوند به گونه چندضلعی دیگری از حملههای شیطان چنین اشاره میکند: ﴿وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِکَ وَأَجْلِبْ عَلَیْهِم بِخَیْلِکَ وَرَجِلِکَ وَشَارِکْهُمْ فِی الأَمْوَالِ وَالأَوْلادِ وَعِدْهُمْ وَمَا یَعِدُهُمُ الشَّیْطَانُ إِلاَّ غُرُورًا﴾ (الإسراء/64).
🔷معنای آیة شریفه این است که با آوازت از ذرّیّه و فرزندان آدم، هر که را که میتوانی گمراه و به معصیت وادار کن. اینکه فرمود: ﴿وَ أَجْلِبْ عَلَیْهِمْ بِخَیْلِکَ وَ رَجِلِکَ﴾، معنایش این است که برای به راه انداختن آنان به سوی معصیت به لشکریان سواره و پیادهات دستور بده تا پیوسته بر سَرِ آنان بزنند: ﴿وَ شارِکْهُمْ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ﴾، شراکت شیطان با آدمی در مال و فرزند، سهم بردن از منفعت و اختصاص است، مثل اینکه آدمی را وادار کند به تحصیل مال که خداوند آن را از راه حرام مایة رفع حاجت آدمی قرار داده است یا آنکه از راه حلال کسب کند ولیکن در معصیت به کار برد و در اطاعت خدا صرف نکند. پس هر دو از آن مال منتفع شدهاند با اینکه او از رحمت خدا تهیدست است. یا آنکه از راه حرام فرزندی برای آدمی به دنیا آید و یا از راه حلال به دنیا آیند، ولی به تربیت دینی و صالح تربیتش نکند و به آداب خدایی مؤدّبش نسازد. در نتیجه، سهمی از آن فرزند را برای شیطان قرار داده است و سهمی را به خودش اختصاص داده است (طباطبائی، 1417ق.، ج13: 146ـ147).
🔶گرچه مخاطب در آیات فوق، شیطان است و خداوند به عنوان یک فرمان تهدیدآمیز به او میگوید هر چه از دستت ساخته است، بکن، ولی در واقع، هشداری است به همة انسانها که راههای نفوذ شیطان را دریابند و از تنوّع وسائل وسوسههای او آگاه شوند. قرآن در آیة فوق به چهار بخش مهمّ و اصولی از این وسائل اشاره میکند و به انسانها میگوید که از چهار طرف مراقب خویش باشند. این چهار طرف عبارتند از: هجمة تبلیغاتی، تهاجم نظامی، تخریب اقتصادی و انسانی و نیز جنگ روانی (مکارم شیرازی و دیگران، 1374، ج12: 183ـ187).
🔶نمونههایی از آثار این هجمهها مانند بدحجابی و تأثیرهای مخرّب آن، همجنسبازی، فساد مالی و مانند آن را امروزه در جوامع مشاهده میکنیم.
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (شیطان و جن شناسی روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه در کانال اتنا)
@atna_ir
اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
📗کتاب صوتی مسئله حجاب ✍استاد شهید مطهری ◀️قسمت هفتم 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna
قسمت هفتم کتاب صوتی مسئله حجاب استاد شهید مطهری ره 👆👆