هدایت شده از مجله خردورزی
تعلیق پدیدارشناسانه ما در فقدان رئیس جمهور
درست در همان ساعات سخت و نفسگیر عصر یکشنبه که گروههای امداد و نجات در تکاپوی عملیات بازیافتن بالگرد حامل رئیسی و یارانش بودند، ما نیز عملیات بازیابی و از نو پیدا کردن او را در ذهن و ضمیر خود آغاز کردیم.
ما که میگویم
کم و بیش یعنی همه ما از امثال من که فی الجمله در زمره حامیان او به حساب می آمدیم و پیشتر برای پیروزی اش در انتخابات کوشیده بودیم تا منتقدان درون جبهه ای
و برون جبهه ای و بخش بزرگی از مردم معمولی؛ گم شدن جسم رییس جمهور گویی نوعی تعلیق پدیدارشناسانه ایجاد کرد که به ما امکان میداد به نحو دیگرگون با او مواجه شویم.
پیشتر او هر چند پیش چشممان بود ولی نمیدیدیمش. اگر هم میدیدیم بیشتر کاستیهای او در نسبت با ایدئالهای ذهنیمان را میدیدیم. اینک اما فرصت شده بود تا در تصور فقدان، رئیسی او را در تحققها و فعلیتهایش از نو پیدا کنیم گروههای امداد و نجات سپیده صبح دوشنبه جسم سوخته رییسی را باز یافتند، اما عملیات بازیابی کاراکتر او برای ما تا همین حالا ادامه دارد و راستش من فکر میکنم تا مدتها ادامه خواهد یافت.
كاستيكا براداتان در کتاب «جاندادن در راه ایدهها» با استفاده از استعارهای سینمایی میگوید کیفیت مرگ هر کس تعیین کننده معنای کلی زندگی اوست.
در واقع با مرگ گویی کل سکانسها و پلانهای پراکنده یک سرگذشت به یکباره تدوین میشوند و معنای نهایی خود را می یابند.
به این سیاق شهادت دراماتیک رئیسی پرواز کردن سوختن و یگانه شدن با خاک و سنگ و درختان کوههای جنگلی منتهی الیه شمال غربی ایران گویی کل زندگی او را یکباره برای ما معنادار کرد زندگی بچه یتیم تهیدست مشهدی را که همچون بسیاری دیگر از همگنان خود با انقلاب اسلامی از حاشیه مناسبات اجتماعی ایران به متن آن
آمد.
طی چهار دهه در جایگاههای مختلف نظم برآمده از انقلاب به انجام تکلیف و ماموریت خود برخاست و نهایتا نیز جان خود را بر سر انجام یکی از همین ماموریتها نهاد.
رئیسی از نیمه دهه نود مشخصا به سطح اول سیاست ایران وارد شد. اما مدل
سیاست ورزی او نیز خاص خودش بود او نه مانند #هاشمی راهبردی سیاست ورزی میکرد و نه چون #احمدینژاد، تاکتیکی بلکه سیاست را نیز همچون نوعی ماموریت و تكليف بهجای میآورد.
شاید مهمترین مفهوم توضیح دهنده سیاست او در کنار تکلیف و ماموریت تقوا بود مشیی علی الظاهر انطباقی با روح زمانه نداشت اما با شهادت نامنتظره و عروجش به بلندای ذهن و نفوذ به سویدای دل بخش بزرگی از ایرانیان امکانها و پتانسیلهای خود را ظاهر ساخت.
"سیاست" تقوا؛ این است مهمترین معنای زندگی ابراهیم رئیسی و در همان حال بزرگترین میراث سیاسی او برای آینده ما.
✍️سجاد صفارهرندی؛ عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
هدایت شده از مجله خردورزی
رئيس جمهور اسلامی ناسازه دموکراسی مدرن
ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی و امثال او محصول همان صندوق های رایی است که جهان مدرن آن را تنها راه معتبر برای تشکیل دولت میداند اما با یک تفاوت چشم گیر.
سیستم یا نظام رای گیری که در اصطلاح دموکراسی یا حکمرانی مردم نامیده می شود، در عمل چرخه بسته و یکپارچه ایست که سرمایه داری خون رسان آن است و زیر ابر ضخیم رسانههای ،امپریالیستی زیست جهانی فروبسته در خود را بنا می کند؛ همان زیست جهانی که بودریار میگوید استعاره در آن مرده است نه آنکه از شدت کسوف تصویری سیمای خورشید پوشیده شده باشد بل آنکه هر چه هست تصویر است.
ایران با از سر گذراندن پایان تلخ مشروطیت که به استبدادی غربی و مورد پشتیبانی روشنفکران مرتجع غربگرا، انجامید طرح بازیابی خود را خارج از نظام موجود جهان بنا کرد قیام پانزده خرداد چهل و دو سرآغاز خروج ایران از نظم رایج جهان بود که در نهایت همه ساختارها و میکروارگانیسمهای مدرن را زیر بهمن پنجاه و هفت به
تعلیق برد.
دموکراسی مدرن برای تکنیکال کردن حکمرانی و انسان زدایی از آن، فرم و شکلی خنثی از نظام رای گیری را تنها راه نجات بشر از لویاتان یا گرگ صفتی نفس قدرت طلب
آدمی معرفی کرد اما حیات واقعی بر سیاره زمین حیاتی معنادار و سیاسی بود که سیاست زدایی و انسان زدایی را بر نمی تابید عنصری کمی و مادی به نام سرمایه در غیاب معنابخشی خدا اعتبار بخش و قوام بخش نظام سیاسی در کشورها و جامعه بین المللی شد. انقلاب اسلامی با خودآگاهی تاریخی نه شرقی نه غربی، تمدن موجود را ماده بنای تمدنی متعالی و پیشرو قرار داد.
نیچه در قرن نوزدهم مرگ خدا را در تمدن غرب اعلام کرده بود. قریب یک قرن بعد از او فوکو از مرگ انسان پرده برداشت طرح انقلاب اسلامی اما احیاء سروری عبادالله بر سیاره بود که هم خدا را و هم انسان را میخواست وارد ساختار اداره و حکمرانی زمین کند استعاره ولایت فقیه و یگانگی ملت و امت در هویت به پا خاسته «ایرانی اسلامی» نظام جدیدی را بر پا ساخت.
رییس جمهور حاصل جمع سرمایه و رسانهی قارونها نیست. پول و تصویر، دو عنصر کمی و اعتباری با دخالت عامل معنابخشی خارج از اعتبار انسان به نام الله تبدیل به کیفیتی معنادار شدند تبدیل کردن توده ی شکل پذیری از اجتماع انسانهای بی هویت به مردمانی که فی نفسه و تک تک فارغ از کمیت سرمایه و قدرت شان نوامیس و خلفای الهی اند و در نظامی از حق و تکلیف رابطهای طولی میان امام و امت را می سازند شاهکار سیاسی انقلاب اسلامی بود.
دولتمرد نماز شب خوان و فرعونیت زدایی از دولت
روشنفکری مرتجع و قرن هجدهمی ایرانی همراه با دیگر وفاداران تمدن غرب در نظام کمی مدرن استحاله شده است.
و به زعم خویش هویتی انترناسیونال یافته حال آنکه نفی هویت خود منجر به فروریزی آخرین مقاومت انسانی در ماهیت ضد انسانی تمدن غربی است. روشنفکری مرتجع ایرانی بیش از هر دولت و حکمرانی در برابر دولت سید ابراهیم رئیسی صف آرایی کرد.
آن رقیب درست گفته بود که سید ابراهیم از نظام ارتجاعی و تقلیدی آموزش مدرن جز شش کلاس نیاموخته بود و برای ریاست جمهوری مدرن تربیت نشده بود.
او مدرس دورههای اجتهادی الهیات اسلامی و سالها قاضی القضات دادگاههای حقوقی جمهوری اسلامی ایران بود که در نظامی از حق و تکلیف الهی رای مینوشت و حقوق الهی را جاری میکرد اهل تهجد و بندگی بود اینها مخل کارکرد جایگاهی است که خواست قدرت به ما هو قدرت از مقومات بنیادین آن است.
رئیسی نماز شب خوان در عصر نرمالیزاسیون انقلاب و انقلابیها، فانوس راهنمایی برای پیمودن عهدی جدید شد بعد از رخداد انقلاب اسلامی و عبور از کوران حوادث دهه شصت تا رحلت امام خمینی به نظر میرسید راهی جز بنای یک ژاپن اسلامی نداریم و باید آرمانهای بلند و باشکوه ابتدای انقلاب را در موزهها و صندوق امانات بانک ها نگاهداری کنیم و در مناسبتهای تقویمی آنها را به جشن یا سوگی اداری گرامی
بداریم.
دولت سیزدهم اما سنتی دیگر از حکمرانی را پایه گذاری کرد. بر خلاف نقد رایجی که این دولت را فاقد شعار و سیاست زدا معرفی میکند دولت سید ابراهیم رئیسی را میتوان دولتی نامید که بیش از هر چیز انجام وظایف معمول قوه مجریه را
منظور و هدف خود قرار داده بود همان که امام خمینی رحمت الله علیه فرموده بود جمهوری اسلامی، نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم دولت رئیسی نه دولت سازندگی بود، نه دولت اصلاحات نه دولت عدالت و نه دولت تدبیر و امید همه این شعارها را در تار و پود اراده و تصمیم دولت آورده بود و کار ویژهاش به انجام رساندن وظایف دولت جمهوری اسلامی بود دولتی که برتری و درخشندگی اش در شب تاریک زمین که هیچ دولتی، هیچ دولتی جز لفاظی و حرافی جرات یا اراده اقدامی عملی در برابر لویاتان هفت سری به نام رژیم صهیونیستی نداشت بیشتر به چشم آمد.
✍محمد علی روزبهانی
عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران
@kheradvarzi_com
هدایت شده از جَذَوات | فاطمه داداشی
📌چند خطی درباره قدیسسازی از شهدای این روزها و تبعات آن...
#فاطمه_داداشی
@Jazveh_fatemedadashi
هدایت شده از مجله خردورزی
18.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹بخشی از جناح سیاسی تلاش میکند تشییع خیابانی را به لشگرکشی خیابانی تفسیر کند تا بخواهد با آن بحران صندوق انتخابات را بپوشاند
🔹برخی با تنشسازی و لولوسازی از رقیب رای بالایی گرفتند اما هیچوقت محبوب نبودند؛ کما اینکه در دولت قبل آقای ظریف محبوبتر از روحانی بود.
🔹اتفاقی که در مراسم تشییع رخ داد معنایی به حال عمومی بخشید که پیش از آن نبود و این قدرت مکانیزمهای تاریخی است که در ایران وجود دارد.
سیدحسین شهرستانی، مدیرگروه
حکمت هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
@kheradvarzi_com
@farhikhteganonline
هدایت شده از مؤسسه حضرتزینب(س)
10.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹| #ویدئو
♦️گناه و ذلت
🔻یک کاری بهت پیشنهاد میدن، که میدونی این کار مورد رضایت امام و حضرت زهرا نیست، تقوا یعنی همونجا وایستی.
📎 حجت الاسلام رحیمی
#گناه #ذلت #حضرت_زهرا
#حجت_الاسلام_رحیمی
#موسسه_حضرت_زینب
📮موسسه بینالمللی حضرت زینب (س)
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام
@hazratzainab_com
هدایت شده از مجله خردورزی
#رصد_اندیشه
رژیم فرعونی اسراییل باید دقیقا چه کند تا شما آن را جنایت جنگی و نسلکشی محسوب کنید؟
هیچ بخشی از نظام بین المللی قانونمندی که عمدتا با معماری آمریکا بنا شده جرات نمیکند از جنایتکاران رژیم آمریکا سوال کند:
اگر اعلام منطقه ايمن و بمباران چادرهای آوارگان در آن منطقه با بمبهای آتش زا جنایت جنگی و نسلکشی نیست پس اساسا برای این رژیم فرعونی اسراییل باید دقیقا چه کند تا شما آن را جنایت جنگی و نسلکشی محسوب کنید؟
خدایا! ما ملتهای بهاصطلاح جهان اسلام از ۱۹۴۸ به بعد چه خطاها و تقصیرهایی مرتکب شدهایم که حاصلجمع آن نظامی شده که در روز روشن مردمی کاملا بی دفاع و بی پناه را بهمثابه شبه انسانهایی سلاخی میکنند و کمترین صدای آه و وایی هم از این دول شیطانی جهان اسلام برنمیخیزد!
آری ما ملتهای جهان اسلام بد ملتهایی بودیم و هستیم که حاصلمان شده این دول ذلیل و خائن و آلت فعل فرعونيان و قارونیان این جهان.
بارخدايا! بحق این خونهای بناحق ریخته شده، توفيق توبه و دگرگونی قلوب به ما ملل جهان اسلام عطا فرما!
✍️سعید زیبا کلام
@kheradvarzi_com
سرمقاله.pdf
195.7K
علیه ارتجاعِ مشدد
🔹«واپسگرایی» با همه شئون و در هیئتی کامل آماده قدرتنمایی است
🔺«ارتجاع مشدد» میخواهد تمام نیروی دین و سنت را چون کالایی، خرجِ قدرتیابی خود کند.
🔺در سیاست ارتجاع باید به همه آیینها و هویتها، نگاهی «تجاری» داشت و از نیروی سرشار آنها برای تأمین منافع شخصی و سیاسی بهره گرفت.
🔺تعمدی در کار است تا کممایهترین و فرصتطلبترین چهرهها به عنوان سردمداران جریان اسلامی در درون انقلاب شناخته شوند.
🔺جناح تحجر برای دستیابی به اهداف خود به آشوبهای سازمانیافته فکری، سیاسی و فرهنگی دامن میزند.
🔺فرصتطلبان و مرتجعان میل شدیدی به «بیمعناسازی» از همهچیز دارند تا جایی که در نهایت، مردم نسبت به همه مفاهیم متعالی، احساس بیگانگی و سرخوردگی کنند.
🔺به رغم آنکه ادعای هویتگراییِ جناح تحجر، گوش فلک را کر کرده است، تنک مایه، سبک رفتار و بیریشه هستند.
▪️گزیدهای از متن سرمقاله مجله نقد اندیشه شماره اول؛ متن کامل در pdf بارگزاری شده آمده است.
@naghdname_ir
هر کُجا پا بنهی حُسن وی آنجا پیداست
هر کُجا سَر بنهی سَجده گه آن زیبا است
هَمه سرگشتۀ آن زلف چلیپٰای ویاند
در غم هجر رُخش این هَمه شور و غوغا است
جُمله خوبان بَرِ حُسن تو سجود آوردند
این چه رنجی است که گنجینۀ پیر و بُرنا است
عاشقان صَدرنشینٰان جَهان قُدسند
سَرفراز آنکه بدرگاه جَمٰال تو گدا است
فارغ از مٰا و منست آنکه بکوی تو خزید
غافل از هردوجَهان کی بههَوای منوما است؟!
برکن این خِرقۀ آلوده و این بُت شکن!
به در عشق فرود آی که آن قبله نما است
امام خمینی (ره)
@naghdname_ir
20.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وضعیت برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری...
@naghdname_ir