eitaa logo
مجله خردورزی
5.7هزار دنبال‌کننده
377 عکس
66 ویدیو
11 فایل
خردورزی، یک مجلۀ اندیشه‌ای، آزاد و مستقل با هویت اسلامی است که تأملی دارد بر تطبیق مبانی نظری بر انگاره‌های شناختی انسان در جامعۀ مدرن. سایت خردورزی (دسترسی به آرشیو و خرید مجله): kheradvarzi.com ارتباط با ادمین: @erfankhalilifar
مشاهده در ایتا
دانلود
بازدید جناب آقای وحید جلیلی از غرفه شناخت پژوه
🔻سقف شیشه‌ای ‼️موانع دستیابی زنان به سطوح عالی مدیریتی ▫️سقف شیشه‌ای بیان می‌کند که زنان و اقلیت‌ها در دستیابی به سطوح بالای سلسله مراتب شغلی، همواره با شکست و ناکامی مواجه می‌شوند و بسیار کم پیش‌می‌آید به پست‌های عالی در سازمان‌ها برسند. این ناکامی موجب می‌شود که آنها تصور کنند یک سقف شیشه‌ای وجود دارد، یعنی موانعی تبعیض‌آمیز در مسیر تلاش خود برای دستیابی به سطوح عالی مدیریتی در سازمان‌ها مشاهده می‌کنند. ▫️با بررسی تأثیر چهار بُعد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در توانمندی زنان، ملاحظه شده که عواملی همچون فقر اقتصادی، نگرش منفی نسبت به نقش زنان، عدم مشارکت در امور اجتماعی، عدم مشارکت سیاسی، عدم تلاش برای کسب حقوق برابر با مردان، نداشتن عزت‌نفس، خود اثربخشی، استقلال کاری و عدم احساس قدرت، همگی موجب کاهش توانمندی زنان در جامعه شده است. ▫️مطالعات نشان می‌دهد حضور کم‌رنگ زنان در عرصه‌های مدیریتی، به دلیل نداشتن مهارت‌های مدیریتی نیست؛ بلکه متأثر از علل عوامل محیطی و شرایط فرهنگی حاکم بر سازمان‌ها است. ▫️در جوامعی که شرایط تعادل مناسب و مشارکت عادلانۀ زنان و مردان در فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی فراهم نشده و همچنین فرصت‌های عادلانۀ بروز خلاقیت و شکوفایی استعداد زنان و مردان برقرار نشده است، فرایند توسعۀ آن جامعه چندان قابل‌توجه و مطلوب نخواهد بود. 📝 دکتر مریم خانمحمدی، پژوهشگر جامعه‌شناسی و مدرس دانشگاه ➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ شرط شهید شدن، شهید بودن است... 💯📮@SHAHAB_GRAPHY
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️ جریان روشنفکری چرا جمعیت میلیونی را نمی‌بیند؟ 👤 سیدحسین شهرستانی 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
تعلیق پدیدارشناسانه ما در فقدان رئیس جمهور درست در همان ساعات سخت و نفس‌گیر عصر یکشنبه که گروههای امداد و نجات در تکاپوی عملیات بازیافتن بالگرد حامل رئیسی و یارانش بودند، ما نیز عملیات بازیابی و از نو پیدا کردن او را در ذهن و ضمیر خود آغاز کردیم. ما که میگویم کم و بیش یعنی همه ما از امثال من که فی الجمله در زمره حامیان او به حساب می آمدیم و پیشتر برای پیروزی اش در انتخابات کوشیده بودیم تا منتقدان درون جبهه ای و برون جبهه ای و بخش بزرگی از مردم معمولی؛ گم شدن جسم رییس جمهور گویی نوعی تعلیق پدیدارشناسانه ایجاد کرد که به ما امکان میداد به نحو دیگرگون با او مواجه شویم. پیشتر او هر چند پیش چشممان بود ولی نمیدیدیمش. اگر هم میدیدیم بیشتر کاستی‌های او در نسبت با ایدئال‌های ذهنیمان را می‌دیدیم. اینک اما فرصت شده بود تا در تصور فقدان، رئیسی او را در تحقق‌ها و فعلیت‌هایش از نو پیدا کنیم گروه‌های امداد و نجات سپیده صبح دوشنبه جسم سوخته رییسی را باز یافتند، اما عملیات بازیابی کاراکتر او برای ما تا همین حالا ادامه دارد و راستش من فکر می‌کنم تا مدتها ادامه خواهد یافت. كاستيكا براداتان در کتاب «جان‌دادن در راه ایده‌ها» با استفاده از استعاره‌ای سینمایی می‌گوید کیفیت مرگ هر کس تعیین کننده معنای کلی زندگی اوست. در واقع با مرگ گویی کل سکانسها و پلانهای پراکنده یک سرگذشت به یکباره تدوین می‌شوند و معنای نهایی خود را می یابند. به این سیاق شهادت دراماتیک رئیسی پرواز کردن سوختن و یگانه شدن با خاک و سنگ و درختان کوه‌های جنگلی منتهی الیه شمال غربی ایران گویی کل زندگی او را یکباره برای ما معنادار کرد زندگی بچه یتیم تهیدست مشهدی را که همچون بسیاری دیگر از همگنان خود با انقلاب اسلامی از حاشیه مناسبات اجتماعی ایران به متن آن آمد. طی چهار دهه در جایگاه‌های مختلف نظم برآمده از انقلاب به انجام تکلیف و ماموریت خود برخاست و نهایتا نیز جان خود را بر سر انجام یکی از همین ماموریتها نهاد. رئیسی از نیمه دهه نود مشخصا به سطح اول سیاست ایران وارد شد. اما مدل سیاست ورزی او نیز خاص خودش بود او نه مانند راهبردی سیاست ورزی میکرد و نه چون ، تاکتیکی بلکه سیاست را نیز همچون نوعی ماموریت و تكليف به‌جای می‌آورد. شاید مهمترین مفهوم توضیح دهنده سیاست او در کنار تکلیف و ماموریت تقوا بود مشیی علی الظاهر انطباقی با روح زمانه نداشت اما با شهادت نامنتظره و عروجش به بلندای ذهن و نفوذ به سویدای دل بخش بزرگی از ایرانیان امکانها و پتانسیلهای خود را ظاهر ساخت. "سیاست" تقوا؛ این است مهمترین معنای زندگی ابراهیم رئیسی و در همان حال بزرگترین میراث سیاسی او برای آینده ما. ✍️سجاد صفارهرندی؛ عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
رئيس جمهور اسلامی ناسازه دموکراسی مدرن ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی و امثال او محصول همان صندوق های رایی است که جهان مدرن آن را تنها راه معتبر برای تشکیل دولت میداند اما با یک تفاوت چشم گیر. سیستم یا نظام رای گیری که در اصطلاح دموکراسی یا حکمرانی مردم نامیده می شود، در عمل چرخه بسته و یکپارچه ایست که سرمایه داری خون رسان آن است و زیر ابر ضخیم رسانه‌های ،امپریالیستی زیست جهانی فروبسته در خود را بنا می کند؛ همان زیست جهانی که بودریار میگوید استعاره در آن مرده است نه آنکه از شدت کسوف تصویری سیمای خورشید پوشیده شده باشد بل آنکه هر چه هست تصویر است. ایران با از سر گذراندن پایان تلخ مشروطیت که به استبدادی غربی و مورد پشتیبانی روشنفکران مرتجع غربگرا، انجامید طرح بازیابی خود را خارج از نظام موجود جهان بنا کرد قیام پانزده خرداد چهل و دو سرآغاز خروج ایران از نظم رایج جهان بود که در نهایت همه ساختارها و میکروارگانیسم‌های مدرن را زیر بهمن پنجاه و هفت به تعلیق برد. دموکراسی مدرن برای تکنیکال کردن حکمرانی و انسان زدایی از آن، فرم و شکلی خنثی از نظام رای گیری را تنها راه نجات بشر از لویاتان یا گرگ صفتی نفس قدرت طلب آدمی معرفی کرد اما حیات واقعی بر سیاره زمین حیاتی معنادار و سیاسی بود که سیاست زدایی و انسان زدایی را بر نمی تابید عنصری کمی و مادی به نام سرمایه در غیاب معنابخشی خدا اعتبار بخش و قوام بخش نظام سیاسی در کشورها و جامعه بین المللی شد. انقلاب اسلامی با خودآگاهی تاریخی نه شرقی نه غربی، تمدن موجود را ماده بنای تمدنی متعالی و پیشرو قرار داد. نیچه در قرن نوزدهم مرگ خدا را در تمدن غرب اعلام کرده بود. قریب یک قرن بعد از او فوکو از مرگ انسان پرده برداشت طرح انقلاب اسلامی اما احیاء سروری عبادالله بر سیاره بود که هم خدا را و هم انسان را میخواست وارد ساختار اداره و حکمرانی زمین کند استعاره ولایت فقیه و یگانگی ملت و امت در هویت به پا خاسته «ایرانی اسلامی» نظام جدیدی را بر پا ساخت. رییس جمهور حاصل جمع سرمایه و رسانه‌ی قارونها نیست. پول و تصویر، دو عنصر کمی و اعتباری با دخالت عامل معنابخشی خارج از اعتبار انسان به نام الله تبدیل به کیفیتی معنادار شدند تبدیل کردن توده ی شکل پذیری از اجتماع انسانهای بی هویت به مردمانی که فی نفسه و تک تک فارغ از کمیت سرمایه و قدرت شان نوامیس و خلفای الهی اند و در نظامی از حق و تکلیف رابطهای طولی میان امام و امت را می سازند شاهکار سیاسی انقلاب اسلامی بود. دولتمرد نماز شب خوان و فرعونیت زدایی از دولت روشنفکری مرتجع و قرن هجدهمی ایرانی همراه با دیگر وفاداران تمدن غرب در نظام کمی مدرن استحاله شده است. و به زعم خویش هویتی انترناسیونال یافته حال آنکه نفی هویت خود منجر به فروریزی آخرین مقاومت انسانی در ماهیت ضد انسانی تمدن غربی است. روشنفکری مرتجع ایرانی بیش از هر دولت و حکمرانی در برابر دولت سید ابراهیم رئیسی صف آرایی کرد. آن رقیب درست گفته بود که سید ابراهیم از نظام ارتجاعی و تقلیدی آموزش مدرن جز شش کلاس نیاموخته بود و برای ریاست جمهوری مدرن تربیت نشده بود. او مدرس دوره‌های اجتهادی الهیات اسلامی و سالها قاضی القضات دادگاه‌های حقوقی جمهوری اسلامی ایران بود که در نظامی از حق و تکلیف الهی رای می‌نوشت و حقوق الهی را جاری می‌کرد اهل تهجد و بندگی بود اینها مخل کارکرد جایگاهی است که خواست قدرت به ما هو قدرت از مقومات بنیادین آن است. رئیسی نماز شب خوان در عصر نرمالیزاسیون انقلاب و انقلابی‌ها، فانوس راهنمایی برای پیمودن عهدی جدید شد بعد از رخداد انقلاب اسلامی و عبور از کوران حوادث دهه شصت تا رحلت امام خمینی به نظر می‌رسید راهی جز بنای یک ژاپن اسلامی نداریم و باید آرمانهای بلند و باشکوه ابتدای انقلاب را در موزه‌ها و صندوق امانات بانک ها نگاهداری کنیم و در مناسبت‌های تقویمی آنها را به جشن یا سوگی اداری گرامی بداریم. دولت سیزدهم اما سنتی دیگر از حکمرانی را پایه گذاری کرد. بر خلاف نقد رایجی که این دولت را فاقد شعار و سیاست زدا معرفی میکند دولت سید ابراهیم رئیسی را میتوان دولتی نامید که بیش از هر چیز انجام وظایف معمول قوه مجریه را منظور و هدف خود قرار داده بود همان که امام خمینی رحمت الله علیه فرموده بود جمهوری اسلامی، نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم دولت رئیسی نه دولت سازندگی بود، نه دولت اصلاحات نه دولت عدالت و نه دولت تدبیر و امید همه این شعارها را در تار و پود اراده و تصمیم دولت آورده بود و کار ویژه‌اش به انجام رساندن وظایف دولت جمهوری اسلامی بود دولتی که برتری و درخشندگی اش در شب تاریک زمین که هیچ دولتی، هیچ دولتی جز لفاظی و حرافی جرات یا اراده اقدامی عملی در برابر لویاتان هفت سری به نام رژیم صهیونیستی نداشت بیشتر به چشم آمد. ✍محمد علی روزبهانی عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران @kheradvarzi_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹بخشی از جناح سیاسی تلاش می‌کند تشییع خیابانی را به لشگرکشی خیابانی تفسیر کند تا بخواهد با آن بحران صندوق انتخابات را بپوشاند 🔹برخی با تنش‌سازی و لولوسازی از رقیب رای بالایی گرفتند اما هیچوقت محبوب نبودند؛ کما اینکه در دولت قبل آقای ظریف محبوبتر از روحانی بود. 🔹اتفاقی که در مراسم تشییع رخ داد معنایی به حال عمومی بخشید که پیش از آن نبود و این قدرت مکانیزمهای تاریخی است که در ایران وجود دارد. سیدحسین شهرستانی، مدیرگروه حکمت هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی @kheradvarzi_com @farhikhteganonline
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیام فضلی نژاد مدیر مسئول مجله نقد اندیشه: کنشگران فرهنگی ما نباید اجازه دهند تا به نام آیت الله رئیسی، یک و تندرو که اساس اصالت فرهنگی ایران را ساقط کند، روی کار بیاید. شهدای ما آنها که به مقام شهید رسیدند، متحجر نبودند. @kheradvarzi_com
رژیم فرعونی اسراییل باید دقیقا چه کند تا شما آن را جنایت جنگی و نسل‌کشی محسوب کنید؟ هیچ بخشی از نظام بین المللی قانونمندی که عمدتا با معماری آمریکا بنا شده جرات نمی‌کند از جنایتکاران رژیم آمریکا سوال کند: اگر اعلام منطقه ايمن و بمباران چادرهای آوارگان در آن منطقه با بمبهای آتش زا جنایت جنگی و نسل‌کشی نیست پس اساسا برای این رژیم فرعونی اسراییل باید دقیقا چه کند تا شما آن را جنایت جنگی و نسل‌کشی محسوب کنید؟ خدایا! ما ملت‌های به‌اصطلاح جهان اسلام از ۱۹۴۸ به بعد چه خطاها و تقصیرهایی مرتکب شده‌ایم که حاصل‌جمع آن نظامی شده که در روز روشن مردمی کاملا بی دفاع و بی پناه را به‌مثابه شبه انسان‌هایی سلاخی می‌کنند و کمترین صدای آه و وایی هم از این دول شیطانی جهان اسلام برنمی‌خیزد! آری ما ملت‌های جهان اسلام بد ملت‌هایی بودیم و هستیم که حاصل‌مان شده این دول ذلیل و خائن و آلت فعل فرعونيان و قارونیان این جهان‌. بارخدايا! بحق این خونهای بناحق ریخته شده، توفيق توبه و دگرگونی قلوب به ما ملل جهان اسلام عطا فرما! ✍️سعید زیبا کلام @kheradvarzi_com
مجله خردورزی
🔻اغتشاش جنسیت ‼️فهم حجاب در بستر زوجیت و تعادل جنسیتی ▫️حجاب بیش از هر چیزی، نوعی حائل میان زن و مرد و پاسدار قانون زوجیت است. حجاب، نه صرفاً به معنای پوشش و پوشیدگی، بلکه در معنای عام خود، تمایز میان زن و مرد را حفظ می‌کند تا زنانگی و مردانگیِ هر کدام در مدار خود باقی‌مانده و توسعه یابند. ▫️مراقبت از خلط هویت‌های زنانه و مردانه، تنها به سطوح جسمی و مربوط به اخلاق جنسی خلاصه نمی‌شود؛ بلکه غایت اصلی، جلوگیری از ادغام یا انقیاد هویت جنسیتی مذکر و هویت جنسیتی مؤنث است و ایدۀ حجاب این‌گونه به حرکت متعادل تاریخی و نظم جنسیتی متعادل کمک می‌کند. ▫️زدودن حجاب تنها به ایجاد نوعی هرج‌ومرج جنسی نمی‌انجامد؛ بلکه در یک آسیب مهم‌تر و کلان‌تر، این آشفتگی در تنظیم اراده‌ها و رابطۀ زن و مرد و هویت‌های جنسیتی پدید می‌آید. زدودن حجاب به تضعیف زوجیت منجر می‌شود. ▫️حجاب مشخص می‌کند چه کسی زن و زنانه است و چه کسی مرد و مردانه. پوشش و لباس این رسالت را در خصوص جسم و اندام انجام می‌دهد؛ اما بدون فهم حجاب در بستر هویت و بدون حراست از هویت و شخصیت زنانه و مردانه و شکوفایی آنها، چالش‌های جنسی و فیزیکی نیز به‌سادگی قابلیت بهبودی ندارند. 📝 مهدی تکلّو، پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه ➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
💥دومین فراخوان همایش بین‌المللی 🖇به مناسبت سالگرد رحلت استاد محمدحسین فرج‌نژاد 🎁همراه با هدایای ارزنده و اعطای تندیس سال دشمن شناسی ⏰زمان برگزاری: ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ ⏱ مهلت ارسال آثار: ۲۵ تیر ۱۴۰۳ 👈جهت کسب اطلاعات بیشتر به آی دی ایتا @farajnejad_ir یا سایت زیر مراجعه فرمایید: 🌐farajnejad.ir/hamayesh2 📲مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد: http://eitaa.com/joinchat/1842479109C6a0ba6652b