eitaa logo
مجله خردورزی
7.3هزار دنبال‌کننده
422 عکس
71 ویدیو
11 فایل
خردورزی، یک مجلۀ اندیشه‌ای، آزاد و مستقل با هویت اسلامی است که تأملی دارد بر تطبیق مبانی نظری بر انگاره‌های شناختی انسان در جامعۀ مدرن. سایت خردورزی (دسترسی به آرشیو و خرید مجله): kheradvarzi.com ارتباط با ادمین: @erfankhalilifar
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻سیاست‌های نوآورانه و تغییر جهان ‼️ ضرورت تدوین اهداف سیاستی چندگانه در توسعۀ هوش مصنوعی در ایران ▫️دسترسی محدود پژوهشگران و توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی به منابع، کتابخانه‌ها و پلتفرم‌های باز، توسعۀ هوش مصنوعی در کشور را به تعویق خواهد انداخت. ذات فناوری‌های نوظهور، از جمله هوش مصنوعی، اشتراک‌گذاری داده‌ها در سطح ملی و بین‌المللی است. ▫️در بسیاری از کشورها نوآوری‌های بخش عمومی با پذیرش فناوری‌های دیجیتال، از جمله هوش مصنوعی عجین شده و بسیاری از دولت‌ها بر تقویت پذیرش هوش مصنوعی در بخش عمومی تمرکز کرده‌اند. ▫️انتظار می‌رود که توسعۀ هوش مصنوعی با حفظ ارزش‌های مهم انسانی آمیخته باشد. همچنین، رفاه اجتماعی و توسعۀ اقتصادی از طریق به‌کارگیری هوش مصنوعی، می‌توانند جزء اهداف سیاستی به‌شمار آیند؛ زیرا هدف اصلی توسعۀ فناوری‌ها رؤیت پیامدهای مثبت آنها در جامعه است. 📝دکتر الهام فهام، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی ➕ جهت خرید شماره ششم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻آنجا که هوش مصنوعی نیست ‼️ تأملی فلسفی پیرامون هوش مصنوعی ▫️به نظر می‌رسد رفتارهای ادراک-پایۀ هوش مصنوعی، علی‌الاصول با رفتارهای ادراک-پایۀ انسان، «این‌همانی کیفی» یا «وحدت نوعی» پیدا نمی‌کنند. ▫️رفتارهای ادراک-پایۀ هوش مصنوعی در توازی با شناخت الگوریتمی قرار دارند. شناخت الگوریتمی، شناختی قاعده‌مند است و شناخت قاعده‌مند ضرورتاً شناختی کُلّی است. ▫️رفتارهای هوش مصنوعی الگوریتمیک و قاعده‌مند و به تبع در توازی با ادراک کُلّی و مفهومی انسانی است، نه ادراک پدیداری، حضوری و شخصی. ▫️در پیمایش‌های کلان، به جای نمونه‌برداری تصادفی، می‌توان با تکیه بر هوش مصنوعی حجم بسیار بالاتری از داده‌ها -حجمی نزدیک به کلّ جامعۀ آماری- را تجزیه و تحلیل کرد. اما به نظر می‌رسد در عین تصدیق به فایده و لزوم استفاده از هوش مصنوعی، این نوع دیدگاه‌های رادیکال از نقش شناخت‌های پدیداری در علم اجتماعی غفلت می‌ورزند. 📝دکتر سید علی سیدی فرد، عضو گروه فلسفۀ علوم انسانی مؤسسۀ حکمت و فلسفۀ ایران ➕ جهت خرید شماره ششم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻عصب روایت‌شناسی ‼️ رویکردی جدید به رابطۀ شناخت و روایت ▫️اصطلاح «روایت‌شناسی شناختی» توسط مانفرد جان، در سال 1997 وضع شده؛ ولی سابقۀ پژوهش‌ها با موضع ارتباط ادبیات، زبان و شناخت به دهۀ هشتاد و نود برمی‌گردد. روایت‌شناسی شناختی، عمدتاً با این فرضیه که فعالیت‌های ادبیات لزوماً بر معماری ذهن و شناخت انسان تأثیر می‌گذارد، به بررسی تولید معنا می‌پردازد. ▫️یکی از رویکردهای روایت‌شناسی شناختی، بدن‌مندی است. این رویکرد از نظریات «نسل دوم علوم‌شناختی» سر برآورده و معتقد است که آگاهی، بدن و جهان، به هم وابسته‌اند و یکدیگر را تعیین می‌کنند. ▫️یکی دیگر از اهداف این کتاب، یافتن و بررسی اجزای تشکیل‌دهنده و ویژگی‌های صوری روایت است که توسط ساختاری از لایه‌های پایین شناخت ساماندهی می‌شود؛ بنابراین امکان اتصال تجربه‌های ذهنی به سازوکارهای مغز را دارد. 📝سید احسان حسینی، دانشجوی دکترای سیاست‌گذاری فرهنگی ➕ جهت خرید شماره ششم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻مغز در خمره ‼️آیا ما در ماتریکس زندگی می‎کنیم؟ ▫️سناریوی مغز در خمره، یک آزمایش فکری است که می‎گوید اگر مغز از بدن جدا شود و در آزمایشگاهی به کمک ابررایانه‎ای به آن محرک‎های عصبی داده شود، می‎تواند همچنان بدون مشکل به حیات شناختی خود ادامه دهد. در فیلم کلونی کوچکی از انسان‎ها که واقعیت وجودی خود و توهمات ماتریکس را کشف کرده‎اند، مغز خود را از کنترل‎کننده‎های ماشینی رها کرده‎اند و در زیر زمین، در مکانی به نام صهیون زندگی می‎کنند و به مبارزه برای آزادی، علیه کنترل هوش مصنوعی ادامه می‌دهند. در هر انسان واقعی، بازخورد ناقص همیشه باعث تحریف بدن و احساس ما نسبت به بدن و اختلالات خودانگاره می‌شود، به دلیل اینکه این بازخورد درونی و اصلاحی برای احساس ما از خود و دیگران، بسیار مهم است. 📝محمد احمد خانلو، دانشجوی دکترای علوم اعصاب شناختی ➕ جهت خرید شماره ششم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
مجله خردورزی
🔻چرا در قفسِ هیچ‌کسی کرکس نیست؟ ‼️تأثیر اسکیما در مواجهه مخاطب با سینما ▫️اسکیما به طرح‌واره یا طرح ذهنی در فارسی برگردانده شده است. از نظر محققین، از آن جایی‌که ذهن قادر نیست پیچیدگی‌هایی که در هرلحظۀ زیست در جهان با آن مواجه می‌شود را با سرعت عمل کافی پردازش کند، الگوهایی می‌سازد که از طریق آنها و با قرار دادن آن موضوع در آن دسته و الگو صرفه‌جویی کند. ▫️اسکیما می‌تواند بر نحوۀ درک و تفسیر مخاطبان از فیلم‌ها تأثیر بگذارد. در واقع ازاین‌رو که ما به کمک اسکیماهای ذهنی خود اتفاقات را شناسایی و درک می‌کنیم، اسکیما کمک می‌کند تا فیلم‌ها را بهتر درک کنیم؛ اما همچنین می‌تواند باعث ایجاد پیش‌داوری دربارۀ فیلم‌ها شود. طرح‌وارۀ بیننده، مفهومی است که به فرایندهای شناختی و عاطفی اشاره دارد که بیننده هنگام تماشای فیلم درگیر آن می‌شود. ▫️کارگردان برای القای حس ترس از دوربین‌های نزدیک، صداهای ناگهانی، تدوین سریع، روایت غیرخطی و نمادهای تاریک استفاده می‌کند. در تجربۀ یک کارگردان، عناصر مختلف زبان فیلم مانند دوربین، صدا، تدوین، روایت و نمادگرایی برای ایجاد یک طرح‌وارۀ خاص برای فیلم مؤثر هستند. ▫️اسکیما در یک فرایند جالب‌توجه، هم موجب آموختن می‌شود و هم بر نحوۀ آموختن مؤثر است. اسکیمای ما از یک پدیده، موجب می‌شود پدیده‌های نزدیک به آن را از دریچۀ اسکیمای موجود درک کنیم؛ بنابراین یک راه آسان‌تر برای آموختن آن ایجاد شده است. از طرف دیگر، آموزه‌های جدید، اسکیمای جدید می‌سازند و مفهوم از قبل آموخته شده را عمیق می‌کنند. 📝الهام خدادادی، دکتری تخصصی معماری از دانشگاه هنر اصفهان ➕ جهت خرید شماره ششم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻سینما، سارق روح ‼️ذهن؛ سلاحی قدرتمند در جنگ هوش‌ماشین‌های‌نوین ▫️اِلمان‌های موهومی و تأکید بر تخیل و تصور محوری، در زندگی بشریت نهادینه شده و جدای از درآمدزایی نجومی از این طریق، قرار است افکار و ذهنیات ملل، به‌نوعی به سمت‌وسویی خاص و هدفمند هدایت و القای سلیقه و عقیده، به‌صورت کاملاً نامحسوس و ناخودآگاه برای افراد صورت پذیرد. ▫️قدرت احساس و عواطف آن‌قدر مهم است که در واقع کل مکانیزم روح و روان مهم است، آن‌قدر مهم که اگر به چالش بخورد، جسم نیز از درون و حتی از بیرون توسط خود فرد آسیب جدی در حد نقص و خودکشی خواهد دید. ▫️قدرت انسان از منظر روحی و فکری که برآیندی از مغز و توانمندی‌های آن است، می‌تواند تا حدی باشد که آدمی را فراتر از حد تصور و تجسم دنیای مادی و در بُعدهایی دیگرِ موجودیت پیش‌ببرد یا حتی در جهت عکس، آن طوری فروتر از حیوان آن را در پست‌تر از زمین نازل کند که در هیچ وجاهت و شأنیتی قابل‌تعریف نباشد. ▫️مهم‌ترین حوزه‌های علوم شناختی عبارتند از «مدل‌سازی شناختی»، «علوم اعصاب شناختی» و «فلسفۀ ذهن» که ترکیب ادراکی، مضمونی و مفهومی این سه حوزه و پیاده‌سازی فرمول‌های عملیاتی آن بر روی انسان، می‌تواند توازن قدرت در جای‌جای جهان را با راهبردی کاملاً نرم و پس از آن بهره‌بردن از ابزار سخت تغییر دهد. 📝مسعود کارگر، روزنامه‌نگار و منتقد سینما ➕ جهت خرید شماره ششم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
مجله خردورزی
🔻از هویج هم استفاده کنید! ‼️راهکاری برای جلوگیری از اخبار جعلی ▫️اینکه چگونه شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی باید الگوریتم‌های توصیۀ خود را برای سرکوب اطلاعات نادرست اصلاح کنند، محل بحث است. بااین‌حال، جای یک بحث خالی است: چگونه می‎توان آنچه را که کاربران می‎خواهند پست و منتشر کنند، بهبود بخشید؟ در حال حاضر، کاربران، فاقد انگیزه‎های واضح و سریع برای قابل‌اطمینان بودن، هستند. پلتفرم‎های رسانه‌های اجتماعی، باید «هویج» را برای صداقت ارائه دهند. ▫️در حال حاضر، کاربران زمانی پاداش می‎گیرند که پست آنها برای تودۀ مردم جذاب باشد؛ حتی اگر کیفیت پایینی داشته باشد! اگر به کاربران برای قابل‌اعتماد بودن و دقت پاداش داده شود، چه اتفاقی می‎افتد؟ سیستمی که صراحتاً پاداش‎های قابل‌مشاهده‎ای را برای قابل‌اعتماد بودن ارائه می‎دهد، با تمایل طبیعی انسان برای انتخاب کارهایی که منجر به بیشترین پاداش می‎شود، کار می‎کند؛ بنابراین می‎تواند رفتار کاربر را که مطالب قابل‌اعتماد تولید می‏کند، تقویت کند و به دیگران نشان دهد که یک پست قابل‌اعتماد است. ▫️چالشی که برای پیاده‌سازی چنین سیستمی در رسانه‌های اجتماعی وجود دارد، نحوۀ ارزیابی قابل‌اعتماد بودن پست‌ها است. یکی از گزینه‌ها، اضافه‌کردن دکمۀ «اعتماد» و نمایش تعداد کلیک‌های «اعتماد» یک پست است. اگرچه برای جلوگیری از تبدیل به بازی شدن آن باید مراقب بود، اما این ویژگی یک مسیر تعامل برای کاربران فراهم می‎کند و بنابراین، با مدل کسب‌وکار شرکت‎های رسانه‌های اجتماعی سازگار است. ▫️ممکن است برخی استدلال کنند که قدرت هویج در ترویج اطلاعات دقیق در برابر الگوریتم‌های بهینه‌سازی مشارکت و تمایلات انسانی که اطلاعات نادرست را ترویج می‎کنند، کافی نیست. اما این رویکردی است که باید امتحان شود. 📝محمد احمدخانلو، دانشجوی دکترای علوم اعصاب شناختی ➕ جهت خرید شماره ششم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
هدایت شده از مؤسسه حضرت‌زینب(س)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خبر دهید به زهرا که یوسف دگرت به جُرم اینکه ندارد گناه، زندانی‌ست 📮موسسه بین‌المللی حضرت زینب (س) @hazratzainab_com
🔻میانجی‌گری عصبی ‼️فهم درست از زیست‌بوم شناختیِ رسانه ▫️بوم‌شناسی رسانه، مطالعۀ محیط‌های اطلاعاتی است و تلاش می‌کند توضیح دهد که فناوری‌ها و تکنیک‌های ارتباطی، چگونه فرم، کمیت، سرعت توزیع و جهت اطلاعات را کنترل می‌کنند و سوگیری‌ها یا ترکیب‌بندی‌های چنین اطلاعاتی، به‌نوبۀ خود چه تأثیری بر ادراکات، ارزش‌ها و نگرش‌های مردم می‌گذارد. ▫️زیست‌بوم شناختی رسانه (اکوسیستم شناختی رسانه) به معنی شناسایی و ترسیم قلمرویی با اجتماعاتی مشخص از عناصر اجزای زنده و اجزای غیرزنده در ابعاد و لایه‌های مختلف است. این زیست‌بوم، سامانه و روابط منظم در محیط داخلی و بیرونی سازمان رسانه‌‌ای را به نمایش می‌گذارد و جنبۀ کاربردی در تعیین اولویت‌های پژوهشی دارد. 📝دکتر محمدحسین فیروزی، پژوهشگر علوم شناختی و رسانه ➕ جهت خرید شماره ششم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
در باغی پر از واژه‌ها، باغبانی هست که با دقت و ظرافت، شاخه‌های اضافه را هرس می‌کند. او کلمات را مانند گل‌های زیبا می‌چیند و در کنار هم می‌نشاند تا زیباترین دسته‌گل معنا را بسازد. ویراستار، این هنرمند خاموش، همچون نقاشی است که با قلم‌موی ظریف خود، تابلوی نوشته را جلا می‌دهد. او مانند جواهرتراشی ماهر، الماس خام کلمات را می‌تراشد تا درخشش‌شان دو چندان شود. این روز را بر همکاران محترم و اندیشمندمان در بخش نظارت علمی، ویراستاری و نمونه‌خوانی مجله خردورزی که نگهبانان زبان و پاسداران اندیشه هستند و با صبر و حوصله، متون را به زیباترین شکل ممکن آراسته می‌کنند و روح تازه‌ای به کالبد نوشته‌ها می‌دمند. تبریک می‌گوییم. 🌹 روزتان مبارک، ای معماران بی‌ادعای ساختمان کلمات 🌹 فصل‌نامه علوم اجتماعی خردورزی @kheradvarzi_com