🔰شهید دوران، حقیقتی شبیه افسانهها
🗓۳۰ تیر ۱۳۶۱ شهادت سرلشگر خلبان شهید عباس دوران
🔻رهبر انقلاب اسلامی: ما در سابقهى اين پايگاه [پایگاه هوایی شهید نوژه همدان] كسى مثل شهيد عباس دوران را داريم، كه بهخاطر ايمان جان خودش را آشكار و صريح بر سر يك هدف گذاشت. اگر ماجراى شهيد دوران را در كتابها خوانده بوديم يا امروز هر كس مىخواند، احتمال مىداد كه #افسانه باشد؛ اما ما آن را با چشم خودمان ديديم، كه اگر نديده بوديم، مىگفتيم افسانه است. اينها شوخى نيست؛ اينها عظمت دارد؛ همت انسانها اينجور است و ما بايستى در هر بخشى همت كنيم. ۱۳۸۳/۰۴/۱۸
📌تصویری از حضور فرمانده کل قوا بر مزار سرلشگر خلبان شهید #عباس_دوران در اردیبهشتماه ۱۳۸۷ در شیراز
@Khamenei_ir0
🔰 لوح| #همان_پرچم
🔺️ رهبرانقلاب: پرچمی که در مقابل انقلاب ایستاده، همان پرچمی است که در مقابل ابراهیم و موسیٰ و عیسیٰ برافراشته بود. آنها نابود شدند و موسیٰ و عیسیٰ و ابراهیم زندهاند. علّت این است که خدای متعال به حضرت موسیٰ فرمود: نترسید، دچار اشتباه در محاسبه نشوید، خدا با شما است، اِنَّنی مَعَکُما.
🖨 نسخه چاپ👇
http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=43075
✨مشکل در طرز تفکر است
اخیرا با مردی صحبت می کردم که می گفت: "استاد، من سخنان تو را در مورد شاد بودن و لذت بردن از زندگی در تلویزیون تماشا کردم. اما فکر می کنم این سخنان در مورد من صدق نمی کند. "
او تعریف کرد پنج یا شش سال قبل، یک تجربه ی دردناک جدایی را از سر گذرانده است. قلبش شکسته بود و ناخوش شده بود. او گفت: "به نظر می رسید نتوانم آن احساسات را تحمل کنم. هر روز صبح با ناراحتی از خواب بیدار میشدم و روزم را شروع می کردم، در حالی که بار این غم به شدت بر روی شانه هایم سنگینی می کرد. به خانه برمی گشتم و دوباره با ناراحتی به رختخواب میرفتم." او می گفت: "جلسات مشاورهای زیادی را پشت سر گذاشته، اما به نظر نمی رسید که پیشرفتی کرده باشد.
او از من پرسید، "فکر می کنی می توانی مشکلات عاطفی من را حل کنی؟" من مستقیما به او پاسخ دادم، "جناب، من حقیقتا باور نمی کنم که شما یک مشکل عاطفی داشته باشید. بلکه معتقدم مشکل در طرز تفکر شما است."
"منظورتان چیست؟
اولین چیزی که صبح هنگام از خواب بیدار شدن به ذهنتان می رسد چیست؟"
او پاسخ داد: "به این فکر می کنم که چقدر تنها و آزرده خاطر هستم."
در طول روز چه چیز بیشتر فکر تو را مشغول می کند؟"
"به این فکر می کنم که چقدر زندگی ام آشفته است و این که اشتباهات زیادی مرتکب شده ام و این که ممکن است تمام آنها را تکرار کنم."
"و هنگامی که به تخت خواب می روی، به چه فکر می کنی؟" دوباره به همین موضوعات فکر می کنم."
"آقا من یک روانشناس یا یک روان درمان گر نیستم، ولی فکر می کنم مشکل از احساسات شما
نیست. احساسات شما درست همان طور که خداوند می خواهد کار می کند. احساسات ما واکنشی به افکار ما است. احساسات خوب و بد وجود ندارد و این افکار ما است که احساسات ما را کنترل می کند. هنگامی که تمام روز با افکار ناراحت کننده این طرف و آن طرف می روی، احساس ناراحتی می کنی. همان طور که اگر افکار همراه با خشم را در سر داشته باشی، عصبانی خواهی شد. اما چنانچه افکاری سرشار از شادمانی و موفقیت در سر داشته باشی، مطمئنا شاد خواهی بود و به سوی موفقیت پیش می روی. نمی توانی تمام روز با فکر کردن به افرادی که به تو آسیب رسانده اند و فکر کردن به اشتباهاتت سپری کنی و انتظار داشته باشی زندگی شاد و مثبتی را تجربه کنی. تو باید
گذشته را به حال خود رها کنی و این واقعیت را بپذیری که خداوند آینده ی باشکوهی را برایت
در نظر دارد. او می خواهد که تو از نو شروع کنی. این واقعیت را همیشه در نظر داشته باش که
خداوند وعده داده است کاری می کند که وضعیت به نفع تو دگرگون شود. انتخاب کن که افکار مثبتی در سر بپرورانی و راجع به موارد خوشایند فکر کنی.(نقل از یک روان شناس)
✅ کانال آوای معرفت👇
🆔 @avaymarefat
✍️ در بعضی نسخه های کتاب اقبال الاعمال تألیف سید بن طاووس (م 664 ق) آمده است:
در بعضی کتابهای شیعیان عجم دیده ام که زیارت #امام_رضا_علیه_السلام در روز 23 ذی قعده ـ از دور و نزدیک ـ مستحب است.
(اقبال الاعمال، ج 2، ص 23، پاورقی)
▫️مرحوم حاج شیخ عباس قمی در کتاب های مفاتیح الجنان در قسمت اعمال ماه ذی قعده و الانوار البهیه، صفحه 244 سخن سید بن طاووس را نقل کرده است.
▫️همچنین بنا به روایتی، شهادت #امام_رضا_علیه_السلام در این روز اتفاق افتاده است هرچند بنابر مشهور روز آخر ماه صفر 203 این اتفاق رخ داده است.
🚩 23 ذی قعده به عنوان روز زیارتی #امام_رضا_علیه_السلام شهرت یافته است.
💐 روایات مربوط به فضیلت زیارت #امام_رضا_علیه_السلام :
🔅#پیامبر_اکرم_(ص):
سَتُدفَنُ بَضعَةٌ مِنّي بأرضِ خُراسانَ، لا يَزُورُها مُؤمِنٌ إلّا أوجَبَ اللّهُ عزّ و جلّ لَهُ الجَنَّةَ و حَرَّمَ جَسَدَهُ على النّارِ.
زود باشد كه پارهاى از تن من در خاك خراسان دفن شود. هيچ مؤمنى آن را زيارت نكند مگر آن كه خداوند عزّ و جلّ بهشت را بر او واجب و بدنش را بر آتش دوزخ حرام گرداند.
▫️بحار الأنوار: 102/ 31/ 1
🔅 #امام_علی_علیه_السلام:
سَيُقتَلُ رُجُلٌ مِن وُلدِي بِأرضِ خُراسانَ بِالسَّمِّ ظُلما، اسمُهُ اسمِي، و اسمُ أبِيهِ اسمُ ابنِ عِمرانَ موسى عليه السلام، ألا فَمَن زارَهُ في غُربَتِهِ غَفَرَ اللّهُ تعالى ذُنوبَهُ.
زودا كه مردى از فرزندان من در خاك خراسان به زهر ستم كشته شود؛ نام او نام من است و نام پدرش نام پسر عمران، موسى عليه السلام. بدانيد كه هر كس او را در غربتش زيارت كند، خداوند متعال گناهانش را بيامرزد.
▫️عيون أخبار الرِّضا: 2/ 259/ 17
🔅#امام_باقر_علیه_السلام :
إنَّ بَينَ جَبَلَي طُوسَ قَبضَةً قُبِضَتْ مِنَ الجَنَّةِ، مَن دَخَلَها كانَ آمِنا يَومَ القِيامَةِ مِنَ النارِ.
ميان دو [رشته] كوه طوس، خاكى است كه از بهشت آورده شده است. هر كه به آن خاك [براى زيارت] قدم گذارد، در روز قيامت از آتش دوزخ ايمن باشد.
▫️عيون أخبار الرِّضا: 2/ 256/ 6
🔅 #امام_کاظم_علیه_السلام:
إنَّ ابنِي عَلِيّا مَقتولٌ بِالسُّمِّ ظُلما و مَدفونٌ إلى جَنبِ هارُونَ بِطُوسَ، مَن زارَهُ كَمَن زارَ رسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله.
فرزندم على به زهر ستم كشته و در كنار هارون، در طوس دفن مىشود. هر كه او را زيارت كند مانند كسى است كه رسول خدا صلى الله عليه و آله را زيارت كرده باشد.
▫️عيون أخبار الرِّضا: 2/ 260/ 23
🔅 #امام_رضا_علیه_السلام:
ما زارَنِي أحَدٌ مِن أولِيائي عارِفا بِحَقِّي إلّا تَشَفَّعتُ لَهُ يَومَ القِيامَةِ.
هيچ يك از دوستان من كه عارف به حق و مقام من باشد زيارتم نكند مگر اين كه در روز قيامت شفاعتش كنم.
▫️عيون أخبار الرِّضا: 2/ 258/ 16
🔅 #امام_رضا_علیه_السلام:
مَن زارَنِي عَلَى بُعدِ دارِي، أتَيتُهُ يَومَ القِيامَةِ في ثلاثِ مَواطِنَ حتّى اخَلِّصَهُ مِن أهوالِها: إذا تَطايَرَتِ الكُتُبُ يَمينا و شِمالًا، و عِندَ الصِّراطِ و عِندَ المِيزانِ.
هر كه مرا در ديار غربت زيارت كند، روز قيامت در سه جا به داد او مىرسم و از هراسها و سختيهاى آنها نجاتش مىدهم: وقتى كه نامههاى اعمال از راست و چپ پراكنده شوند و هنگام گذشتن از صراط و موقع سنجيدن ميزان [اعمال].
▫️عيون أخبار الرِّضا: 2/ 255/ 2
@avaymarefat
#حضرت_معصومه #میرزای_قمی
💠 عنایت و شفاعت حضرت معصومه سلام الله علیها
🔻در زمان رضاشاه که عمامه برداري بود، پدربزرگ ما به قم مي آيد. ايشان نقل ميكرد -در کتاب ها هم به همين مضمون نقل شده است- خشکسالي و قحطي شده بود. علماء به حرم حضرت معصومه سلام الله عليها مي روند بست مي نشينند.
🔸 يکي از آنها، آیت الله ميرزاي قمي را در خواب ميبيند. ميرزا مي فرمايد: «اين حوائج را از ما بخواهيد، [اگر] شفاعت عالم را خواستيد، سراغ حضرت معصومه سلام الله عليها برويد.»
🔹 اين مضمون در روايات هم هست، حتي قبل از تولد حضرت معصومه، امام صادق عليه السلام مي فرمايند: «تدخل بشفاعتها شيعتي الجنة بأجمعهم» شيعيان به شفاعت اين بانوي گرامي وارد بهشت مي شوند.
🔸 خدا ما را قدرشناس اين نعمت قرار دهد و فهيم نسبت به عنايات آن بزرگوار، كه باعث توفيق ما مي شود. ما گاهي خلط و خبط در ذهنمان اتفاق مي افتد و اين عنايات و اين دعوتنامه را نميبينيم، از بس که خود محوريم و سعي خودمان را ميبينيم.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
@avaymarefat
🔻 اگر ميزان ما اميرالمؤمنين (عليهالسلام) است، آن ميزان دقیق است. يک هزارم گرم را هم نشان ميدهد. حبه و ذره را هم نشان ميدهد، در قيامت نشان ميدهد، در دنيا هم نشان ميدهد.
🔸 کمي چشمان ما مادي است و فقط اوزان ظاهري را ميبيند و براي محتواها خيلي ارزش و وزن قائل نيست. با اينکه قرآن ميفرمايد: «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ» يعني خير را تشبيه به اوزان ظاهري ميکند. نيت وزن دارد، عمل وزن دارد، عزم و اراده وزن دارد. هرکدام وزن خودشان را دارند.
🔹 انسان اگر اهل اين تشخيص شد، حتي در فکر کردنهايش هم ملاحظه ميکند. ميبيند که فکر بد سنگيني ميآورد. يک دوره سلوک عملي يعني همين که روح پالايش شود، سنگينيها را حس کند و از آلودگيها خارج شود.
🔸 مثالی ديگر: ما خيلي کم روبهروي آيينه قرار ميگيريم. اينکه ميفرمايد: «المؤمن مرآت المؤمن؛ مؤمن آیینه مؤمن است.» يعني همان ترازو، که سبک و سنگين را نشان می دهد. اگر عقب افتادم، نشان دهد. اگر تندروي و افراط کردم، نشان دهد. اگر تفريط کردم نشان دهد.
🔸 اگر کسي اهل معنا شود، حتی اگر بر سر قبور علماي صالح برود، و نصيب او شود که در محضر و در مقابل آيينه قرار بگيرد، کاستيهاي خودش را ميبيند، چه برسد به اصحاب اهلبيت، و چه برسد به زیارت اهلبيت علیهم السلام.
🔹 به زيارت امام رضا علیه السلام ميرويم ولي در محضر نيستيم. زيارت ميخوانيم ، گريه ميکنيم، متوسل مي شویم، ثواب ميبريم. فضا، فضاي مختلف الملائکه (رفت وآمد ملائکه) هست، رحمت در آنجا زياد است، اما در محضر امام(ع) واقع شدن يک معناي ديگري دارد که نصيب هر کسي نميشود.
🔸 اگر یک بار در محضر قرار بگیریم چیزهایی به ما نشان می دهند که تا به حال ندیده ایم. آنگاه متوجه می شویم که در دفتر زندگی یک خط صاف نکشیده ایم.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
@avaymarefat
#نبی_اکرم #علم
💠 معنای اُمّی بودن پیامبر
🔻چرا به رسول اکرم صلی الله علیه و آله «اُمّی» میگویند؟ شايد يک بخش از معناي اُمّي اين باشد که پیامبر اکرم سر سفره داشته هاي نظري و توهمي و تخيلي قدما نمينشيند، بلکه مستقيم حقیقت را از طریق وحی دريافت ميکند. یک بار دیگر لازم است از دید قرآن، علوم بازخوانی شود. وببینیم قرآن به چه چیزی علم می گوید؟
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
@avaymarefat
"دانایِ نادان نما"
💎 در افسانه های قدیم، حکایت پیری فرزانه آمده است که اسب خوبی داشت. روزی اسبش سر به صحرا می گذارد و گم می شود. پس اهالی برای تسلیت نزد او می آیند. پیر به آنها می گوید؛ از کجا می دانید که این خبر بدی است؟! چند روز بعد اسب پیرمرد همراه با چند اسب خوب دیگر بر می گردد. دوباره اهالی نزد او می آیند تا تبریک بگویند. پیرمرد می گوید؛ از کجا می دانید که این خبر خوبی است؟! چند روز بعد پسر پیرمرد از یکی از اسب ها فرو می افتد و پایش می شکند. باز اهالی نزدش می آیند تا تسلیت بگویند. پیر مرد می گوید؛ از کجا می دانید که خبر بدی است؟! چندی بعد جنگی در می گیرد و همه جوانان را به جنگ فرا می خوانند جز پسر پیرمرد را. دوباره اهالی نزد پیرمرد می آیند تا تبریک بگویند ... و این چرخه ی خوب و بد، تبریک و تسلیت همچنان چون روز و شب می چرخند. انسانهای سطحی در برابر هر واقعه ای که در زندگی شان رخ می دهد بلافاصله بر اساس احساس شان دست به قضاوت می زنند. آنها خوب و بدهای ذهنی شان را بر هر ماجرایی تحمیل می کنند بی آنکه این هستی و ماجراهایش را بشناسند. حال آنکه یک سالک، احساساتش بر او خدایی نمی کند. او آرام و با طمأنينه است زیرا از دامگه برداشت ها و قضاوتها رسته و تمام وجودش یک "مشاهده" ناب است. "لِکَیلا تَأسُوا عَلَی ما فاتَکم و لا تَفرَحُوا بِما آتاکُم"(به آنچه از دست می دهید محزون نشوید، و به آنچه بدست می آورید شادمان نگردید!) عمل به این آیه، حکمت ناب است. حقیقت زهد است. فرزانگی است.
@avaymarefat
💠 #هزار_خدا_هزار_هزار_خدا
🔷بخش اول
در روایت آمده است اگر در سینه کسی قرآن باشد آن سینه شرافت دارد!
حتی آمده است اگر کسی حافظ قرآن است ، نسبت به برطرف کردن رذایل اخلاقی باید بیش از دیگران تلاش کند ، چون سینه ی او ظرف قرآن شده و او نسبت به دیگران جایگاه ویژه تری دارد!
پیامبر ص فرمود : سینه ای که در آن آیه ای از قرآن باشد دیگر نباید در آن سینه حسد و کبر و ....باشد ، چرا که آن سینه شرافت دارد و از غل و غش به دور است!
«َ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ بِالتَّخَشُّعِ فِي السِّرِّ وَ الْعَلَانِيَةِ لَحَامِلُ الْقُرْآنِ وَ إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ فِي السِّرِّ وَ الْعَلَانِيَةِ بِالصَّلَاةِ وَ الصَّوْمِ لَحَامِلُ الْقُرْآنِ ثُمَّ نَادَى بِأَعْلَى صَوْتِهِ يَا حَامِلَ الْقُرْآنِ تَوَاضَعْ بِهِ يَرْفَعْكَ اللَّهُ وَ لَا تَعَزَّزْ بِهِ فَيُذِلَّكَ اللَّهُ يَا حَامِلَ الْقُرْآنِ تَزَيَّنْ بِهِ لِلَّهِ يُزَيِّنْكَ اللَّهُ بِهِ وَ لَا تَزَيَّنْ بِهِ لِلنَّاسِ فَيَشِينَكَ اللَّهُ بِهِ مَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فَكَأَنَّمَا أُدْرِجَتِ النُّبُوَّةُ بَيْنَ جَنْبَيْهِ وَ لَكِنَّهُ لَا يُوحَى إِلَيْهِ وَ مَنْ جَمَعَ الْقُرْآنَ فَنَوْلُهُ «1» لَا يَجْهَلُ مَعَ مَنْ يَجْهَلُ عَلَيْهِ وَ لَا يَغْضَبُ فِيمَنْ يَغْضَبُ عَلَيْهِ وَ لَا يَحِدُّ فِيمَنْ يَحِدُّ وَ لَكِنَّهُ يَعْفُو وَ يَصْفَحُ وَ يَغْفِرُ وَ يَحْلُمُ لِتَعْظِيمِ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أُوتِيَ الْقُرْآنَ فَظَنَّ أَنَّ أَحَداً مِنَ النَّاسِ أُوتِيَ أَفْضَلَ مِمَّا أُوتِيَ فَقَدْ عَظَّمَ مَا حَقَّرَ اللَّهُ وَ حَقَّرَ مَا عَظَّمَ اللَّهُ.»
(الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 604)
سوال← اگر بخواهیم همه ی قرآن را در یک کلمه چکیده کنیم و عصاره قرآن را در یک کلمه بیاوریم آن چیست؟!
مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان فرمود اگر قرآن را در یک کلمه خلاصه کنیم آن یک کلمه این است:
«التوحيد الذي هو الغرض الوحيد فيما يدعو إليه القرآن الكريم و الدين الفطري القويم»
(الميزان، ج3، ص: 283)
قران کتاب توحید است. ایشان می فرمایند :
«و هاهنا مسلك ثالث مخصوص بالقرآن الكريم لا يوجد في شيء مما نقل إلينا من الكتب السماوية، و تعاليم الأنبياء الماضين سلام الله عليهم أجمعين، و لا في المعارف المأثورة من الحكماء الإلهيين، و هو تربية الإنسان وصفا و علما باستعمال علوم و معارف لا يبقى معها موضوع الرذائل، و بعبارة أخرى إزالة الأوصاف الرذيلة بالرفع لا بالدفع.
... و هذا المسلك الثالث مبني على التوحيد الخالص الكامل الذي يختص به الإسلام على مشرعه و آله أفضل الصلاة هذا.»
( الميزان، ج1، ص: 358 - 360)
آنقدری که ما از کتب سابق سراغ داریم هیچ کتابی مانند قرآن ، اسماءالله در آن تجلی پیدا نکرده است!
کتاب های تورات و انجیل با وجودی که تحریف هم شده اند باز هم در آن ها بروزی از اسماءالله وجود ندارد.
تورات بروزی از حقوق و قوانین است ، و حتی خودِ کلمه ی تورات هم به معنای قانون است ، انجیل هم یک کتاب تبشیری است. نه در تورات و نه در انجیل فضا فضای اسماء الله و توحید به این معنا نیست!
درست است که می خواهند جامعه را اداره و منضبط کنند ولی این انضباط اجتماعی خیلی رنگ و بوی عرفان و حقیقت و اسماءلله ندارد!
اما خاصیت قرآن کریم این است که در عین این که انضباط اجتماعی ایجاد می کند و دستورات اجتماعی دارد و قوانین کیفری و جزایی را بیان می کند اما همه ی این ها با تجلی خدای متعال است و درواقع همه احکام و معارف قرآن از دل توحید آمده اند!
🌸 @avaymarefat🌼
💠 #هزار_خدا_هزار_هزار_خدا
🔷بخش دوم
🔶 جالب است بدانید از عرفانی ترین سوره های قرآن سوره هایی مثل طلاق ، مجادله و نساء است.
به این آیه دقت کنید می فرماید:
الرِّجالُ قَوّامُونَ عَلَی النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلی بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ(نسا:۳۴)
«مردان، سرپرست و نگهبان زنانند، بخاطر برتریهایی که خداوند (از نظر نظام اجتماع) برای بعضی دیگر قرار داده است و بخاطر انفاقهائی که از اموالشان در مورد زنان می کنند»
اگر خداوند قوانین را برای خانواده آورده است که مرد بر زن ولایت دارد این خودش شعبه ای از توحید است!
خلاصه حرف قرآن و ظرافت آن در این است که میخواهد همه را متوجه خدا بکند اما ما گاهی آن را اشتباه میگیریم.
اگر بخواهیم اسلام را در یک کلمه تفسیر بکنیم یا به عنوان مثال بخواهیم یک مسلمان و مومن را در ذهنمان تداعی کنیم اولین ویژگی که در ذهن شما می آید چیست ؟
میدانید که بعضی کلمات بار معنایی دارند به تعبیر مرحوم شهید صدر کلمات "قرن اکید" دارند ، انسان به محض اینکه یک سری از واژه ها را میشنود ترشحات ترس در بدن او منتشر میشود یک سری از کلمات ترشحات امید را منتشر میکنند!
به قول پاولوف ما نسبت به همه چیز شرطی هستیم ، قاعده پاولوف از قواعد مهم روانشناسی است او روی یک سگ آزمایش انجام داد ، اینگونه که همزمان با غذا دادن به او صدای یک زنگوله را هم درمی آورد ، بعد از چندین بار صدای زنگوله به تنهایی هم می توانست باعث ترشخ بزاق در سگ و ایجاد گرسنگی در او شود ، پس گفت وقتی این حیوان اینطور است انسان ها هم همینطور هستند و همه نسبت به یک سری از مفاهیم شرطی می شوند !
یکی از کارهای بسیار مهم رسانه ، تداعی کردن و ایجاد ارتکازات ذهنی ، بین واژه ها و یک سری از مفاهیم است ، مثلاً یک غربی به محض اینکه واژه اسلام را میشنود فرار میکند. چرا که ذهنیت آنها از اسلام تروریست بودن است !
مثلاً خود ما عبارت نماز جمعه را که میشنویم یاد سنهای بالاتر از ۵۰ سال میافتیم تداعی سنی ما نسبت به سن نمازگزاران نماز جمعه افراد پیر است ، از آن طرف برای سینما رفتن اینچنین ذهنیتی نداریم !
کار خدای متعال در قرآن هم همین است او می خواهد برای تکتک حوادث تداعی سازی کند تا همه چیز انسان را به یاد او بیندازد!
فلسفه خلقت این است که خدای متعال خودش را میخواهد نمایش بدهد ، قرآن ، ماه رمضان ، شبهای قدر ، مکه و حتی ائمه همه برای همین هستند همه ماجرا این است که خدای متعال همه را افریده است تا خودش را نشان بدهد.
مثل جلسه خواستگاری ، وقتی دختر چایی می آورد ، چای که موضوعیت ندارد ، چای بهانه است تا همه عروس خانم را ببینند.
خدای متعال هم قرآن را فرستاده است تا خودش را نشان بدهد.
در تک تک حوادثی که ما با آن مواجه هستیم او برنامه اش این است که خودش را نشان بدهد!
🌸 @avaymarefat🌼
💠 #هزار_خدا_هزار_هزار_خدا
🔷بخش سوم
🔶چقدر آیات قرآن زیباست.
با این نگاه قرآن را در این ماه مبارک رمضان بخوانید که ببینید خدا در کجا ها دارد خودش را معرفی می کند.
می فرماید:
هُوَ الَّذِي يُسَيِّرُكُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ ۖ (یونس:۲۲)
«اوست آن که شما را در برّ و بحر سیر میدهد »
سوار مرکب که شدید به یاد چه می افتید؟!
تداعی های ما چیست؟
ببینید قرآن چه میگوید؛
میگوید سوار مرکب که شدید ذکر بگویید.
چرا ما همه جا ذکر داریم؟
این ذکرها را که نیاورده تا زبان ما را مشغول کند این ها برای توجه است ، او با این ذکرها خودش را تداعی سازی می کند ، می خواهد در هر مکان و هر زمان انسان فقط به یاد خدا باشد.
میگوید سوار مرکب که شدی این را بگو:
سُبْحانَ الَّذِی سَخَّرَ لَنا هذا وَما کنّا لَهُ مُقْرِنِینَ * وَ إِنّا إِلی رَبِّنا لَمُنْقَلِبُونَ.(زخرف:۱۳ و۱۴)
«منزّه است خدایی که این مرکب را برای ما مسخَّر ساخت، و گرنه ما توان آن را نداشتیم، وما به سوی پروردگارمان باز می گردیم.»
میگوید سوار مرکب که شدی بگو ؛
چه کسی این را برای من مسخر کرده است ؟
ظاهر آیه ی کریمه در مورد حیوانات است اما نسبت به تمام وسایل نقلیه صدق می کند.
خداست که اراده کرد تا اینها را در تسخیر ما قرار بدهد وگرنه ما نمی تونستیم مقرن باشیم « وَما کنّا لَهُ مُقْرِنِینَ»
نمی توانستیم این حیوانات را تابع خود کنیم و یا نمی توانستیم علم ساخت انواع وسایل نقلیه را کسب کنیم.
میگوید سوار که شدی ، راه که افتادی ، به یاد بیاور که:
«إِنّا إِلی رَبِّنا لَمُنْقَلِبُونَ»
توجه کن که یک روز هم بر می گردی ، میروی به سمت خدا میری برای ملاقات با خدا.
در مسیر که میروی از خودت بپرس این تو هستی که می روی یا این خداست که تو را می برد!؟
قرآن می فرماید:
«هُوَ الَّذِي يُسَيِّرُكُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ»
خودت نمی روی ، تو را می برند ، اوست که همه را در دریا و خشکی سیر می دهد.
شب که می خوابی خودت می خوابی یا تو را می خوابانند؟
آیه می گوید خواب دست شما نیست؛
وَ هُوَ الذِی یَتَوَفیـ'کُم بِالیْلِ(انعام:۶۰)
«اوست آن خدائی که شما را در شب توفی میکند و بسوی خود میبرد»
چه کسی از شما محافظت می کند؟!
قرآن به زیبایی همه را مطرح کرده و جواب داده است:
قُلْ مَن یَکلَؤُکم بِالَّیْلِ وَ النَّهَارِ مِنَ الرَّحمَنِ بَلْ هُمْ عَن ذِکرِ رَبِّهِم مُّعْرِضونَ (انبیاء / 42)
«از ایشان بپرس چه کسى است که شما را از رحمان حفظ کند، اگر او بخواهد عذابتان کند؟»
چه کسی در خواب تو را از این رو به آن رو می کند؟
«َ نُقَلِّبُهُمْ ذاتَ الْيَمينِ وَ ذاتَ الشِّمال» (کهف / 18)
صبح که بیدار میشوی چه کسی شما را بیدار می کند؟
پیغمبر اکرم که از خواب بیدار می شدند سجده می کردند و این ذکر را بیان می کردند:
اَلْحَمْدُ ِللهِ الَّذِي اَحْيانِي بَعدَ مَا اَماتَنِي وَ اِلَيهِ النُّشُورُ (الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 539)
«حمد مخصوص پروردگاري است كه مرا پس از مردن (خواب) زنده ام كرد و حشر و نشر من به سوي اوست»
از خودت بپرس چه کسی به من غذا میدهد ؟!
قرآن جواب می دهد:
وَ الَّذي هُوَ يُطْعِمُني وَ يَسْقينِ وَ إِذا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفينِ (شعرا:۷۹ و ۸۰)
«و اوست که به من خوراک و نوشیدنى مى دهد، و هنگامى که بیمار شوم تنها او مرا شفا مى دهد»
حالا روشن می شود که چرا دعای جوشن را می خوانیم؟ آیا این دعا فقط برای ثواب است؟
ماه رمضان وقت چیست؟
وقت انس با اسماءالله است.
سفارش شده است لااقل سه بار دعای جوشن را در ماه رمضان بخوانید.
معمولا رسم بر این بوده که شب های قدر جوشن خوانده شود. که این دلیل خاصی ندارد فقط از باب آن سفارش است که سه بار این دعا خوانده شود.. دعای جوشن ، دعای ابوحمزه ، دعای افتتاح و سحر همه و همه برای این است که در این ماه تمام توجه ها معطوف اسماءالله بشود.
توجه به اسماء الله یعنی ؛
با خدا زندگی کنیم.
میگوید به همسرت علاقه داری؟ از خودت بپرس چه کسی این علاقه را ایجاد کرده؟
وَ جَعَلَ بَيْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً (روم:۲۱)
«(اوست که) میان شما الفت و رحمت برقرار ساخت»
همسرت وقتی برات چایی آورد اول خدا را ببین بعد او را !
به این فکر کن چه کسی محبت تو را در دل او قرار داد؟
حرف قران این است؛
«با این خدا زندگی کن»
🌸 @avaymarefat🌼