eitaa logo
آیات الهی
51 دنبال‌کننده
63 عکس
20 ویدیو
0 فایل
سلام. با نام و یاد خدا. امید است خداوند منان بر ما منت گذارده و ما را در یادگیری و عمل به قرآن یاری فرماید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🖤تسلیت شب شهادت خلیة الرسول🖤 ✨ جزء بیستم ✨ 🌹🌹إِنَّ قارُونَ کانَ مِنْ قَوْمِ مُوسى فَبَغى.... قارون از قوم موسى بود، اما بر آنان ستم کرد، ما آن قدر از گنجها به او داده بودیم که حمل کلیدهاى آن براى یک گروه زورمند مشکل بود(بعضی گفته اند ۱۰ نفر و بعضی گفته اند ۴۰ نفر). (بخاطر آورید) هنگامى را که قومش به او گفتند: این همه شادى مغرورانه مکن، که خداوند شادى کنندگان مغرور را دوست نمى دارد. ۷۶ قصص. 👌 سپس با پندهایی بسیار مهم ادامه دادند: 🌹وَ ابْتَغِ فِیما آتاکَ اللّه الدّارَ الآخِرَةَ.... در آنچه خدا به تو داده، سراى آخرت را بطلب، و بهره ات را از دنیا فراموش مکن، و همان گونه که خدا به تو نیکى کرده نیکى کن، و هرگز در زمین در جستجوى فساد مباش، که خدا مفسدان را دوست ندارد. ۷۷ قصص. ◾ اما قارون از روی جهل و نادانی پاسخ داد: 🌹قالَ إِنَّما أُوتِیتُهُ عَلى عِلْم عِنْدِی.... (قارون) گفت: این ثروت را بوسیلهء دانشى که نزد من است به دست آورده ام! آیا او نمى دانست که خداوند اقوامى را پیش از او هلاک کرد که نیرومندتر و ثروتمندتر از او بودند؟! (و هنگامى که عذاب الهى فرا رسد)، از گناهان مجرمان سؤال نمى شوند. ۷۸ قصص. تفسیر: لا یُحِبُّ الفَرِحین، اشاره به شادی بیش از حد در نعمت است. یعنی زمان عطای نعمت آنقدر سرخوش میشود و یا مغرور می گردد که بکلی از خداوند غافل میشود. خداوند چنین شادمانی را دوست ندارد (إِنَّ اللّه لایُحِبُّ الْفَرِحیِن). سپس فرموده: از آنچه خدا داده برای آخرت استفاده کن و دنیا را هم فراموش مکن. 👈 یعنی دنیا هدف نیست، دنیا وسیله است. به این معنی که از رزق عطا شده برای دنیای خود و خانواده استفاده کنیم، اما مهمتر، ساخت آخرتمان است. و انجا که فرموده وَ أَحْسِنْ کَما أَحْسَنَ اللّه إِلَیْکَ، به معنی خدا به تو نیکی کرده تو هم به دیگران نیکی کن، اشاره به این دارد که: 👈 حالا که خداوند از ثروت و عقل و قدرت مدریت و.... هر عطای دیگری به شخصی بیشتر از دیگران بخشیده، او هم باید مازاد دارایی و از هر آنچه رزق اوست به دیگران ببخشد. نه اینکه تجمل گرا شود و اسراف کند. وَ لاتَبْغِ الْفَسادَ فِی الأَرْضِ، یعنی روی زمین فساد نکن. 👈 اشاره به کسانی دارد که از هر راهی بدنبال ثروت اندوزی هستند، حتی با ظلم به دیگران. سپس فرموده او گفت: هر چه دارم از علم و زحمت خودم است! 👈 هر زمان که بخاطر داشته هایمان به زحمات خود اشاره کردیم و از وجود اقدس خداوند غافل شدیم بدانیم که غرور، ما را فرا گرفته و این زمان، زمان خطرناکی است. و آنجا که فرموده: از مجرمان سوال نمیشود، به این معنی است که: 👈 آنقدر همه چیز پس از مرگ برای انسان روشن می‌شود که نیازی به توضیح نیست و این سوال با سوال از حساب و کتاب فرق دارد. سپس به سرنوشت این انسان مغرور اشاره فرموده: 🌹فَخَرَجَ عَلى قَوْمِهِ فِی زِینَتِهِ....  (روزى قارون) با تمام زینت خود در برابر قومش ظاهر شد، آنها که خواهان زندگى دنیا بودند گفتند: ایکاش همانند آنچه به قارون داده شده است ما نیز داشتیم! به راستى که او بهرهء عظیمى دارد! ۷۹ قصص. 🌹وَ قالَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ.... اما کسانیکه علم و دانش (بهرهء دینی) به آنها داده شده بود گفتند: واى بر شما! ثواب الهى براى کسانیکه ایمان آورده اند و عمل صالح انجام مى دهند بهتر است، اما جز صابران، آنرا دریافت نمى کنند. ۸۰ قصص. 👈◾ ولی گوش قارون دنیاطلب و مغرور، این نصایح را نمی شنید. پس: 🌹فَخَسَفْنا بِهِ وَ بِدارِهِ الأَرْضَ..... پس ما، او و خانه اش را در زمین فرو بردیم، و گروهى نداشت که او را در برابر عذاب الهى یارى کنند، و خود نیز نمى توانست خویشتن را یارى دهد. ۸۱ و آنها که دیروز آرزو مى کردند به جاى او باشند (هنگامى که این صحنه را دیدند) گفتند: واى بر ما! گوئى خدا رزق را بر هر که از بندگانش بخواهد گسترش مى دهد یا تنگ مى گیرد، اگر خدا بر ما منت ننهاده بود (و ثروتی عطا کرده بود که ما دچار غرور ناشی از آن میشدیم)، ما را نیز به قعر زمین فرو مى برد! اى واى! گوئى کافران هرگز رستگار نمى شوند. ۸۲ قصص. وَ لایُلَقّاها إِلاَّ الصّابِرُونَ، یعنی فقط صابران می دانند پاداشی که برای مومنان در نظر گرفته شده از دنیا، بهتر است. هر چقدر هم که دارایی، فراوان باشد، اشاره به این دارد که: 👈 انسان باایمان در همه حال صبور است. چه زمانیکه به او رزق فراوانی عطا شود و چه آنزمان که در فقر باشد و محرومیت. نه آنزمان که بهرهء دنیا نصیب او شد دچار هیجان شادمانی و غرور میشود، و نه اگر از دنیا نصیبی نبرد، دچار یأس و ناامیدی می گردد. 👌 او در همهء شرایط، هیجانات خود را کنترل می کند و صبور است و شکرگزار.
🖤 امشب آسمان میهمانی ارجمند دارد. امشب آسمان جور دیگری است. جشن استقبال با شکوهی بر پا کرده اند. اما زمینیان..... امشب، شب خداحافظی زمینیان است با شکوه خلقت... و چه فقدان جبران ناپذیری!! امشب، خاک یتیم می‌شود. خاک یعنی من، یعنی تو، یعنی همهء زمین.
✨ جزء بیستم و یکم ✨ 🖤 تسلیت شهادت امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام 🖤 🌹🌹یُدَبِّرُ الأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الأَرْضِ ثُمَّ یَعْرُجُ إِلَیْهِ فِی یَوْم کانَ مِقْدارُهُ أَلْفَ سَنَة مِمّا تَعُدُّونَ. امور این جهان را از آسمان بسوى زمین تدبیر مى کند، سپس در روزى که مقدار آن هزار سال از سالهائى است که شما مى شمرید، بسوى او بالا مى رود (و دنیا پایان مى یابد). ۵ سجده. تفسیر: این آیه در بارهء آفرینش و حیات، سپس پایان جهان سخن فرموده است. خداوند، امور زمین را از آسمان تدبیر می کند آنگاه که جهان پایان بیابد همه بسوی او بازگشت داده میشویم. اما در بارهء مدت زمان هزارساله که اشاره فرموده است، تفاسیر متعددی بیان شده حتی پیروان بعضی مسلکهای ساختگی، از این آیه سوء استفاده کرده و هزار سال را به معنای پایان عمر دین می دانند!! 👈 برای بیان بهترین تفسیری که موجود است باید به آیهء ۴ معارج رجوع کنیم: 🌹تَعْرُجُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ. فرشتگان و روح (آن فرشته مقرب خداوند) بسوى او عروج مى کنند در روزى که مقدارش پنجاه هزار سال است. ۴ معارج. در بیان اینکه میان این آیه که زمان روز قیامت را پنجاه هزار سال بیان فرموده و آیهء مورد بحث که هزار سال فرموده، منافاتی نیست، باید اشاره کنیم به حدیث حضرت امام صادق: 👇 🌸 امام صادق علیه السلام در تفسیر این نکته فرموده اند: پیش از آنکه در روز قیامت به حساب شما برسند در همین دنیا از خود حساب بکشید، زیرا در قیامت پنجاه توقفگاه است که درنگ در هرکدام برای حسابرسی، هزار سال به طول می‌انجامد. سپس این آیه را تلاوت فرمود: فِی یَوْمٍ کانَ مِقْدارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ. الکافی، ج۸، ص۱۴۳. وسایل الشیعهًْ، ج۱۶، ص۹۵. بحار الأنوار، ج۶۷، ص۶۴. ✅ پس منظور از هزار سال اشاره به یکی از موقفهای پنجاه گانهء روز قیامت دارد. یعنی عروج ملائکه که فرمان خداوند را در تدبیر امور جهان انجام می دهند، در یکی از این موقفها بسوی خداوند صورت می گیرد و همهء امور، را از ابتدای خلقت تا پایان جهان به خداوند متعال عرضه می دارند. و در موقفهای دیگر، انسانها به انواع مختلف مورد حسابرسی قرار می گیرند. ◾ و چه سخت خواهد بود........ 💚 اما پیامبر بزرگوار اسلام در بارهء سختی روز حساب برای مومنین فرموده اند: قسم به کسیکه جان محمد به دست اوست، آنروز براى مؤمن، سبک و آسان مى شود، آسان تر از یک نماز واجب که در دنیا مى خواند. مجمع البیان، ج۱۰، ص۳۵۳. 👌 اما رمز موفقیت در رسیدن به این جایگاه چیست؟ آنرا خداوند در آیهء ۵ معارج فرموده است 👇 🌹فَاصْبِرْ صَبْرًا جَمِيلًا. پس صبر جمیل پیشه کن. ۵ معارج. صبر جمیل به معنى شکیبائى زیبا و قابل توجه است، و آن، صبر و استقامتى است که تداوم داشته باشد، یأس و نومیدى به آن راه نیابد، و توأم با بى تابى و جزع و شِکوِه و آه و ناله نگردد. صبر جمیل یعنی مقاومت در برابر سختیهای راه رسیدن به خشنودی خدا، که گرفتار خستگی و کوچکترین انحرافی نگردیم. ◾در غیر این صورت جمیل نیست.
✨ جزء بیستم و دوم ✨ دلیل وجود شیطان: 🌹🌹وَ ما کانَ لَهُ عَلَیْهِمْ مِنْ سُلْطان إِلاّ لِنَعْلَمَ مَنْ یُؤْمِنُ بِالآخِرَةِ مِمَّنْ هُوَ مِنْها فِی شَکّ وَ رَبُّکَ عَلى کُلِّ شَیْء حَفِیظٌ. او سلطه بر آنان نداشت (بر مردمان). مگر براى اینکه مؤمنان به آخرت را، از آنها که در شک هستند باز شناسیم، و پروردگار تو، نگاهبان همه چیز است. ۲۱ سباء. تفسیر: هیچکس مجبور به پیروى وسوسه هاى شیطان نیست. یعنی خداوند توان مقابله در برابر شیاطین را به انسان عطا فرموده وگرنه هیچوقت از او نمی خواست تا در مقابل شیطان ایستادگی کند. ◾ این خود ما هستیم که به او اجازه می دهیم به قلب ما ورود کند. اینرا خود شیطان هم در روز قیامت به مردمی که به او معترض میشوند که تو ما را گمراه کردی نیز می گوید: 👈 وَ ما کانَ لِی عَلَیْکُمْ مِنْ سُلْطان إِلاّ أَنْ دَعَوْتُکُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ. من سلطه اى بر شما نداشتم، جز این که شما را دعوت کردم، و شما هم دعوت مرا اجابت نمودید. ۲۲ ابراهیم. ( و این اجابت بخاطر ضعف ایمان است). 💚 خداوند بر همه چیز داناست و خیلی خوب از درون و باطن بندگانش باخبر است اما، هرگز به علمش از باطن اشخاص، و اعمال بالقوهء آنها کسى را مجازات نمى کند، بلکه باید میدان امتحان فراهم گردد، وسوسه هاى شیاطین و هواى نفس شروع شود، تا هر که آنچه در درون دارد با کمال آزادى اراده و اختیار، بیرون بریزد، زیرا تا در خارج عملى انجام نشود، استحقاق ثواب و عقاب حاصل نمى شود. 👈 به تعبیر دیگر، تا آنچه بالقوه است فعلیت نیابد، و بصورت عمل خوب یا بد، انجام نشود، کسى را پاداش نمى دهند و مجازات نمى کنند. خداوند از نیات باخبر است اما تا آن نیت به انجام نرسد، شایستهء پاداش و یا مستحق عذاب نیست. البته آثار خوب و بد این نیات در مجموع زندگی فرد نمایان می‌شود، اما مهم اینست که به فعلیت برسد. 👈 در آیهء مورد بحث، افراد در مقابل وسوسه های شیطان، دو گروهند: مومنان، و کسانیکه ایمانشان ضعیف است و در شک هستند. مومنین که به یاری خدا و استقامتی که در برابر شیاطین دارند، از وسوسه ها محفوظند. اما وقتی بسراغ افراد بی ایمان می رود، آنها را براحتی آلوده به انواع گناه می کند. ◾ و وقتی توانست به قلب افراد در شک نفوذ کند آرام نمی گیرد و ماموریت او هنوز تمام نشده، حالا باید پایه های نفوذ خود را مستحکم کند و آنانرا تا مرز بی ایمانی بکشاند. 👈 اینجاست که اگر در مسائل دین و مذهبمان، و به مومنین و حرکت آنها، دچار شک یا تردیدی شدیم، به آن تن ندهیم و از منابع قابل اعتماد، شک خود را برطرف سازیم. 👌 اما در پایان آیه برای اینکه مومن اطمینان خاطر پیدا کند که مقابلهء او در برابر شیطان، نزد خدا فراموش نمیشود و خداوند در طول این مسیر از او مراقبت می کند، فرموده است: وَ رَبُّکَ عَلى کُلِّ شَیْء حَفِیظٌ. خداوند حافظ همه چیز است. 👈◾ آنگاه در همین جزء ۲۲، در سورهء فاطر می خوانیم: 🌹وَ لَوْ یُؤاخِذُ اللّهُ النّاسَ بِما کَسَبُوا....... اگر خداوند مردم را به سبب کارهائى که انجام داده اند مجازات کند، جنبنده اى را بر پشت زمین باقى نخواهد گذاشت! ولى (به لطفش) آنها را تا سر آمد معینى تاخیر مى اندازد اما هنگامیکه اجل آنان فرا رسد، (خداوند هر که را به مقتضاى عملش جزا مى دهد) او نسبت به بندگانش بیناست. ۴۵ فاطر. 🖤 پس چه بسیارند مردمانی که تن به وسوسه های شیطان و یارانش از انس و جن می دهند، و چه کم هستند کسانیکه به خدا و دین او، و جانشینان او در زمین، و به کتاب او، و به آخرت یقین دارند و به یاری خدا و با تحمل سختیهای راه، در امتحانات الهی سربلند هستند.
🖤 تسلیت سومین شب شهادت قرآن ناطق بدست غاصبان ولایت 🖤 ◾ گناه جاری: گناهی است که آثار آن بعد از مرگ ما هم باقی است و تا پایان جهان ادامه دارد. و روز قیامت، انبوهی از گناه، گریبان ما را می گیرد که از آنها بی‌خبریم. نشر آنچه به آن علم نداریم و ایجاد شبهه، دروغ و تهمتی که دیگران آنرا باور کنند، کلامی نادرست و زشتی که از خود به یادگار می گذاریم، ایجاد بدعتها و رسم و رسوم غیر معمول، نشر تفکر نادرست در بین مردم و بسیاری از رفتارها و گفتارها که تاثیر آن تا بعد از مرگ ما ادامه دارد. بخصوص کسانی باید به این مهم دقت کنند که در میان خانواده، و جامعه از جایگاه و قدر و منزلتی برخوردارند و دیگران آنها را الگویی مناسب می دانند و به علم او اعتماد دارند. 🌹يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يُحِيطُونَ بِهِ عِلْمًا. خداوند آنچه را پیش رو دارند، و آنچه را پشت سر گذاشته اند مى داند. در حالیکه آنها به او احاطهء علمى ندارند. ۱۱۰ طه. روز قیامت، آنچه را پشت سر گذاشته ایم، اعمالی است که در دنیا انجام داده ایم. اما آنچه پیش رو داریم چیست؟ در حالیکه با مرگ، همهء فرصتها تمام میشود!! آنچه پیش رو داریم آثاری است که پس از مرگ ما از اعمالمان در دنیا باقی می ماند از خیر و شر و روز قیامت بعنوان آنچه در پیش رو داریم در مقابلمان حاضر می گردد. از خودمان اعمال نیک باقی گذاریم، اعمالی که آثار آن مایهء عزت و سربلندیمان شود. همه و ما را دعا کنید.
✨ جزء بیستم و سوم ✨ گفتگوی بندگان با یکدیگر در قیامت: 🌹فَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلى بَعْض یَتَساءَلُونَ..... بعضى رو به بعضى دیگر کرده از یکدیگر سوال می کنند. یکى از آنها مى گوید: من همنشینى داشتم، که پیوسته مى گفت: آیا باور کرده اى، که وقتى ما مُردیم و به خاک و استخوان مبدل شدیم، (بار دیگر) زنده مى شویم، و جزا داده خواهیم شد؟! ۵۰ تا ۵۳ صافات. سپس ادامه می دهد: 🌹قالَ هَلْ أَنْتُمْ مُطَّلِعُونَ.... آیا شما مى توانید از او خبرى بگیرید؟ اینجاست که نگاهى مى کند، ناگهان او را در میان دوزخ مى بیند. (به او) مى گوید: به خدا سوگند نزدیک بود مرا (هم) به هلاکت بکشانى! و اگر نعمت پروردگارم نبود، من نیز از احضار شدگان بودم! ۵۴ تا ۵۷ صافات. تفسیر: در حقیقت، این پیغام ادامهء پیغام قرآنی روز قبل است که خداوند در آیهء ۲۱ سباء فرمودند: شیطان برای اینست تا مردمان را وسوسه کند که مومن به قیامت از کسیکه شک دارد مشخص شده و شناخته شوند. در آیات مورد بحث، شیطان، یکی از یاران خود از جنس انس را به سراغ مومنی فرستاده تا او را به انحراف کشد اما خداوند یاری فرموده و بندهء باایمان خود را بواسطهء صبر و استقامتی که در برابر وسوسه های شیاطین دارد، از انحراف نجات می دهد و در قیامت، او بهشتی و دوست نادرستش جهنمی خواهند بود. ◾👈 در مقطعی دیگر، جهنمیان به گفتگو با یکدیگر می پردازند که این خبر، بسیار پندآموز است: ◾ پیشوایان گمراه را به دوزخ هدایت می کنند سپس پیروان گمراهشان به آنان ملحق میشوند. آنگاه پیشوایان به یکدیگر می گویند: 🌹هذا فَوْجٌ مُقْتَحِمٌ مَعَکُمْ لا مَرْحَباً بِهِمْ إِنَّهُمْ صالُوا النّارِ. این گروهى است که همراه شما وارد دوزخ مى شوند خوشآمد بر آنها مباد، همگى در آتش خواهند سوخت! ۵۹ ص. 👈 سپس گروه تازه وارد که این سخن را می شنوند به گروه اول (به رهبران گمراه خود) می گویند: 🌹قالُوا بَلْ أَنْتُمْ لا مَرْحَباً بِکُمْ أَنْتُمْ قَدَّمْتُمُوهُ لَنا فَبِئْسَ الْقَرارُ. بلکه خوشآمد بر شما مباد که این (عذاب) را شما براى ما فراهم ساختید. چه بد قرارگاهى است اینجا!! ۶۰ ص. ◾ گروه اول کسانی هستند که در کلام و عمل توانسته اند گروه دوم را که ضعیف النفس هستند به انحراف بکشند و خط فکری آنها را به مانند خود کنند. گروهی ضعیف النفس که برای مخالفت با مومنین بدنبال هر فرصتی هستند و به سمت هر انحرافی کشیده میشوند. و هرگز بدنبال رفع شک و تردید از ذهن خود نیستند تا تحقیق کنند ببینند آیا الگوهایشان درست می گویند یا خیر؟ اینان همانهایی هستند که شیطان می تواند در قلب آنها نفوذ کرده و با وسوسه های بی اساس خود، آنان را به قعر دوزخ هدایت کند. 👈 سپس با دیدن الگوهای خود در جهنم به خداوند عرضه می دارند: 🌹قالُوا رَبَّنا مَنْ قَدَّمَ لَنا هذا فَزِدْهُ عَذاباً ضِعْفاً فِی النّارِ. پروردگارا! هر که این (عذاب) را براى ما فراهم ساخته، عذابى مضاعف در آتش بر او بیفزا! ۶۱ ص. 👈◾ مانند همین گفتگو را در سورهء اعراف می خوانیم: 🌹رَبَّنا هؤُلاءِ أَضَلُّونا فَآتِهِمْ عَذاباً ضِعْفاً مِنَ النّارِ.... پروردگارا! اینها ما را گمراه کردند، عذاب مضاعف از آتش براى آنها قرار ده! خداوند می فرماید: برای همهء شما عذاب، مضاعف است اما نمی دانید. ۳۸ اعراف. 👈 چرا عذاب آنها مضاعف است؟! بخاطر انحراف خودشان و به انحراف کشیدن دیگران. ✅ اما بازگردیم به گفتگوی جهنمیان در سورهء ص. آنان پس از آنکه از پروردگار برای الگوهای خود عذاب مضاعف می خواهند، به یکدیگر می گویند 👇 🌹وَ قالُوا ما لَنا لانَرى رِجالاً کُنّا نَعُدُّهُمْ مِنَ الْأَشْرارِ؟..... چرا مردانى را که ما از اشرار مى شمردیم (در اینجا و در آتش دوزخ) نمى بینیم؟! آیا ما آنان را مسخره می کردیم یا (به اندازه اى حقیرند که) چشمها آنها را نمى بیند؟! ۶۲ و ۳ ص. 💚 چه مومنینی که در دنیا مورد تمسخر گنهکاران قرار نمی گیرند. مدام به آن مومنان خرده می گیرند و بدگوئی آنها را می کنند و مورد ایراد و اتهام قرار می دهند. اما آن مومنین با صبر و استقامت مسیر حق را طی می کنند و همگی، نتیجه را روز قیامت می بینند که هر یک در چه جایگاهی قرار دارد! اما اصولا دوزخیان در این جهان نیز، گرفتار تخاصم و نزاعند و روح پرخاشگرى و نزاع و جدال بر آنها حاکم است، هر روز با کسى به مخالفت و درگیری می پردازند، اما در قیامت که پرده ها کنار می رود آنچه در درون داشتند ظاهر مى گردد، و در جهنم به جان هم می افتند. ✅ سپس بخاطر مطمئن شدن بندگان به این اخبار فرموده است: 🌹إِنَّ ذلِکَ لَحَقٌّ تَخاصُمُ أَهْلِ النّارِ. گفتگوی خصمانه دوزخیان یک واقعیت است. ۶۴ ص.
👈 👈 آیا اگر زنی بخاطر فقر، تن‌فروشی کند گنهکار است؟ و آیا ثروتمندان جامعه از مردم و حکومت، در گناه او شریکند یا خیر؟ 🌹 الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُم بِالْفَحْشَاءِ ۖ وَاللَّهُ يَعِدُكُم مَّغْفِرَةً مِّنْهُ وَفَضْلًا ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ. شیطان، شما را (هنگام انفاق) وعدهء فقر و تهیدستى مى دهد. و به زشتیها امر مى کند. ولى خداوند وعدهء آمرزش و فزونى بشما مى دهد. و خداوند، رحمت و قدرتش گسترده، و (به هر چیز) داناست. (و به وعدهء خود وفا مى کند). ۲۶۸ بقره. تفسیر: شیطان به هنگام انفاق، به مومن وعدهء فقر و تهیدستى مى دهد، و مى گوید تأمین آیندهء خود و فرزندانتان را فراموش نکنید، و از امروز فردا را ببینید و آنچه بر خویشتن رواست بر دیگرى روا نیست و امثال این وسوسه هاى گمراه کننده. بعلاوه او مومن را وادار به معصیت و گناه مى کند (وَ یَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشاءِ). فَحْشاء به معنى هر کار زشت و بسیار قبیح است. به این معنی که شیطان بوسیلهء ترس از فقر و تهیدستى انسان را وادار به کسب مال از انواع طرق نامشروع مى کند. تعبیر به امر کردن شیطان، اشاره به همان وسوسه هاى اوست، که اصولاً تسلیم در برابر وسوسه های شیطان از کوته بینی است. زیرا کسیکه می گوید انفاق و بذل مال، چیزى جز کم کردن مال نیست، این همان نظر کوته بینانهء شیطانى است، در صورتیکه انفاق، ضامن بقاى اجتماع، تحکیم عدالت اجتماعى، و سبب کم کردن فاصلهء طبقاتى و پیشرفت همگانى و عمومى مى باشد، و این یک نظر بلند می خواهد که سرچشمه اش وعده های الهی است. ضمناً اگر فحشاء را به معنى مطلق فساد اخلاقی بگیریم، ارتباط آن با ترک انفاق بر کسى پوشیده نیست، زیرا سرچشمهء بسیارى از گناهان، و بى عفتى ها و خودفروشى ها، فقر و تهیدستى است. ⚫️ البته این چیزی از بار گناه فاسدان کم نمیکند و مجازات آنها قطعی است مگر توبه و جبران کنند، ولی کسیکه از انفاق به او ممانعت کرده در فحشای او شریک است (دقت کنیم). 👈 در زبان عرب به شخص بخیل، فاحش مى گویند. روح البیان، ج۱، ص۴۳۱. در حقیقت، رابطهء بخل با فحشاء در همین است. اگر کسی بخاطر فقر تن به فحشا دهد، هرچند کار زشت او قابل توجیه نیست و فقر او چیزی از بار گناهش کم نمی کند، اما افراد توانمندی که از فقر او باخبر بودند و می توانستند او را از نیازمندی نجات دهند ولی بی تفاوت گذر کردند، در فحشای او شریکند، حالا از خانواده و اقوام او، همسایگان، ثروتمندان جامعه و حکومت. (دقت کنیم). بگذریم از کسانیکه عمل زشت برایشان عادت شده و حتی اگر نیاز هم نداشته باشند خود را از فحشاء حفظ نمی کنند. سپس فرموده: خداوند از سوى خود آمرزش، فضل و بخشش را بشما وعده مى دهد (وَ اللّهُ یَعِدُکُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَ فَضْلاً). منظور از مغفرة، آمرزش گناهان است و منظور از فضل، زیاد شدن سرمایه ها در پرتو انفاق. و ضامن این وعده، جملهء آخر همین آیه است: خداوند قادر و توانا، و عالم است (وَ اللّهُ واسِعٌ عَلیمٌ). ⚫️⚫️⚫️ اما مراقب باشیم و بدانیم، هرگز یک انسان پاکدامن و با ایمان، یک مرتبه در آغوش فساد قرار نمى گیرد، بلکه گام به گام این راه را مى سپرد: گام اول، معاشرت و دوستى با آلودگان است. گام دوم، شرکت در مجلس آنها. گام سوم، فکر گناه. گام چهارم، ارتکاب مصادیق مشکوک و شبهات. گام پنجم، انجام گناهان صغیره. و بالاخره در گام هاى بعد گرفتار بدترین کبائر مى شود. هرگز فکر نکنیم که این وضعیت، گریبان ما را نخواهد گرفت. شیاطین اعم از انسانهای خبیث و جنهای شرور، همیشه و در همه جا در کمین مومنین هستند.
✨ جزء بیستم و چهارم ✨ شهادت اعضاء بدن در قیامت: 🌹🌹 وَيَوْمَ يُحْشَرُ أَعْدَاءُ اللَّهِ إِلَى النَّارِ فَهُمْ يُوزَعُونَ... و (یاد کن) روزى را که دشمنان خدا بسوى دوزخ گردآورى مى شوند، و آنان نگه داشته مى شوند تا به یکدیگر ملحق شوند. ۱۹. وقتى به آن مى رسند(به موقف حساب و کتاب و یا به دوزخ)، گوشها و چشمها و پوستهاى تنشان به آنچه انجام مى دادند گواهى مى دهند. ۲۰ فصلت. تفسیر: چه شاهدانی قوی تر از اعضاء پیکر خود انسان؟!! که شهادتشان به هیچ وجه قابل انکار نیست، چرا که در همهء صحنه ها حاضر و ناظر بوده، و حالا به فرمان الهى به سخن آمده اند! 💫در آیهء ۶۵ یس، فرموده پاها گواهی می دهند. 💫و در آیهء ۲۴ نور، سخن از شهادت زبان و دست و پاهاست. 💫و در این آیه شهادت چشم و گوش و پوست. پس آنروز، روز رسوائى بزرگ است، روزى است که تمام وجود انسان به سخن در مى آیند و تمامى اسرار او را فاش مى کنند. اینجاست که رو به پوست هاى تن خود کرده، فریاد مى زنند: 🌹وَقَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدتُّمْ عَلَيْنَا ۖ قَالُوا أَنطَقَنَا اللَّهُ الَّذِي أَنطَقَ كُلَّ شَيْءٍ وَهُوَ خَلَقَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ. چرا بر ضد ما گواهى دادید؟! جواب مى دهند: همان خدایى که هر موجودى را به سخن در آورده ما را گویا ساخته (تا حقایق را بازگو کنیم). و او شما را نخستین بار آفرید، و بسوى او بازگردانده مى شوید. ۲۱ فصلت. در حقیقت گنهکاران، زبان به اعتراض گشوده و به پوستهای خود می گویند ما که سالیان دراز شما را نوازش دادیم، از سرما و گرما حفظ کردیم، شستشو و نظافت و رسیدگی نمودیم، شما چرا این چنین؟! (اما این انسان خودخواه، از گناهانی که بوسیلهء اعضاء بدنش انجام داده چیزی نمی گوید!!!). 👈چرا آنها تنها از پوست تنشان این سؤال را مى کنند نه از سایر گواهان، مانند چشم و گوش؟ احتمالا بخاطر اینست که، گواهى پوست، از همه گسترده تر و وسیع تر است و همهء اعضاء مختلف بدن را پوست فراگرفته. 👉 ✅ چه کنیم تا از هول آنروز سخت و هولناک در امان باشیم؟ یکی از مهمترین کارها و رفتارهایی که می توانیم در این راستا انجام دهیم در آیات ۳۴ و ۳۵ همین سوره بیان شده است: 🌹وَ لاتَسْتَوِى الْحَسَنَةُ وَ لاَ السَّیِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِی هِىَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ عَداوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِىٌّ حَمِیمٌ. هرگز نیکى و بدى یکسان نیست. بدى را با نیکى دفع کن، ناگاه (خواهى دید) همان که میان تو و او دشمنى است، گوئى دوست گرم و صمیمى است. 👌 آنگاه به کسانی اشاره فرموده که به این درجه از گذشت می رسند: 🌹ما یُلَقّاها إِلاَّ الَّذِینَ صَبَرُوا وَ ما یُلَقّاها إِلاّ ذُو حَظّ عَظِیم. اما جز کسانیکه داراى صبر و استقامتند به این مقام نمى رسند، و جز کسانیکه بهرهء عظیمى (از ایمان و تقوا) دارند به آن نائل نمى گردند. ✅ باز هم صبر و استقامت در مسیر حق تعالی. ظرفیت خود را در برابر همگان بالا ببریم و زودرنج و نکته بین و سختگیر نباشیم. اگر رفتارها و گفتارهای سوء دیگران به ما آسیبهای جدی و غیر قابل جبران نمی زنند، از آنها گذشت کنیم، مگراینکه گذشت ما او را ظالمتر کند و مورد بی مهری بیشتری قرار بگیریم. اگر کسی به ما آسیب زد اما مستقیم یا غیر مستقیم پشیمانی خود را ابراز کرد یا حتی خودمان متوجه پشیمانی او شدیم، ببخشیم و بگذریم که بحث و جدل، جز سوهان روح نیست. 🖤آدمهای کوچک به دیگران سخت می گیرند. 💚و آدمهای بزرگ به خودشان. 🌺 بزرگ باشیم تا خدا به ما بزرگی فرماید.
کمترین کاری که می توانم برایتان انجام دهم شرکت در راهپیمائی روز قدس است. خروش بین المللی. 🌹🌹بِنَصْرِ اللّهِ یَنْصُرُ مَنْ یَشاءُ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الرَّحِیمُ. وَعْدَ اللّهِ لایُخْلِفُ اللّهُ وَعْدَهُ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النّاسِ لایَعْلَمُونَ. به سبب یارى خداوند، و او هر که را بخواهد یارى مى دهد، و او صاحب قدرت و رحیم است. این وعده اى است که خدا فرموده، و خداوند هرگز از وعده اش تخلف نمى کند، ولى بیشتر مردم نمى دانند. ۵ و ۶ روم.
✨ جزء بیستم و پنجم ✨ 🌹مَنْ کانَ یُرِیدُ حَرْثَ الآخِرَةِ.... کسیکه زراعت آخرت را بخواهد، به کشت او برکت و افزایش مى دهیم و بر محصولش مى افزائیم، و کسیکه فقط کشت دنیا را بطلبد، کمى از آن به او مى دهیم اما در آخرت هیچ بهره اى ندارد! ۲۰ شوری. تفسیر: بینش اسلام در بارهء دنیا. چرا خداوند نام اسلام را بر آخرین کلامش گذاشت؟ چون آخرین کلام خدا، کاملترینِ آنست. و اسلام یعنی تسلیم. پس کسیکه بدنبال سعادتمندی است باید تسلیم فرامین خدا و میرو راستین پیامبر اسلام باشد. اینکه خداوند فرموده طالب دنیا، بهره ای در آخرت ندارد، حقیقت محض است و قطعا کسیکه طالب دنیاست بهره ای در آخرت ندارد. 👈 آیا باید تارک دنیا شویم؟ خیر. این آیه در بارهء کسی است که هدفش دنیاست. ولی کسیکه دنیا را وسیلهء ساخت آخرت قرار می دهد، هدفش آخرت است. ✨در پیغام قرآنی جزء بیستم، مفصل خواندیم. ✅ برای معیشت بهتر تلاش کنیم اما دلبستهء دنیا نشویم و برای رفاه بیشتر، خود را به آب و آتش نزنیم و همه را بسپاریم به مصلحت خدا، زیرا: 🌹وَ لَوْ بَسَطَ اللّهُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ لَبَغَوْا فِى الأَرْضِ وَ لکِنْ یُنَزِّلُ بِقَدَر ما یَشاءُ إِنَّهُ بِعِبادِهِ خَبِیرٌ بَصِیرٌ. هر گاه خداوند رزق را براى بندگانش وسعت بخشد، در زمین طغیان و ستم مى کنند، از این رو به مقدارى که مى خواهد (و مصلحت مى داند) نازل مى کند، که نسبت به بندگانش آگاه و بیناست! ۲۷ شوری. 👈 البته به هیچ وجه برای ما قابل تشخیص نیست که بدانیم خداوند به چه حساب و کتابی، رزق را در بین بندگانش تقسیم میکند؟ گاهی همانطور که در جزء هفتم خواندیم، نعمت فراوان، عذاب است. گاهی واقعا ثروت بعضیها، رزق خدا نیست! دارایی از راه حرام و شبهه دار است. گاهی هم خداوند رزق را عطا می کند اما خودمان با اشتباه و سوء مدریت آنرا از دست می دهیم. 👌یک نکته: ولخرجی و بخل، هر دو دارایی را نابود می کند. در اولی سرمایه تمام میشود و در دومی بی برکت. ✅ بهرحال ما فقط موظفیم برای معیشت بهتر تلاش کنیم اما نه به اندازه ای که از امور دیگر زندگی و از طاعت و عبادت خدا غافل شویم و مهمتر اینکه نباید دلبستهء دنیا شویم. و نه ولخرج باشیم و نه بخیل. 👈 و بدانیم: 🌹ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصِیبَة فَبِما کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ کَثِیر. هر مصیبتى به شما رسد بخاطر اعمالى است که انجام داده اید، و بسیارى را نیز عفو مى کند! ۳۰ شوری. 👆 این نکتهء بسیار مهمی است. 👈 و نکتهء مهمتر اینکه: 🌹فَما أُوتِیتُمْ مِنْ شَىْء فَمَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ ما عِنْدَ اللّهِ خَیْرٌ....... آنچه به شما عطا شده متاع زودگذر زندگى دنیاست، و آنچه نزد خداست براى کسانیکه ایمان آورده و بر پروردگارشان توکل مى کنند بهتر و پایدارتر است. همان کسانیکه از گناهان بزرگ و اعمال زشت اجتناب می ورزند، و هنگامى که خشمگین مى شوند عفو مى کنند. و کسانیکه دعوت پروردگارشان را اجابت کرده و نماز را برپا مى دارند و کارهایشان به صورت مشورت در میان آنهاست و از آنچه به آنها روزى داده ایم انفاق مى کنند. و کسانیکه هر گاه ستمى به آنها رسد یارى مى طلبند (اگر آن ستم، قابل گذشت نیست و آسیبهای جدی دارد و اگر خود به تنهایی قادر به دفاع نیستیم) ۳۶ تا ۳۹ شوری. ✅ 👈 اما شیطان همنشین چه کسی میشود و او را تا کجا می برد؟ 🌹وَ مَنْ یَعْشُ عَنْ ذِکْرِ الرَّحْمنِ..... هر که از یاد خدا رویگردان شود شیطان را به سراغ او مى فرستیم پس همواره قرین اوست! و آنها ( شیاطین )، این گروه را از راه (خدا) باز مى دارند، در حالیکه گمان مى کنند هدایت یافتگان حقیقى آنها هستند! تا زمانى که نزد ما حاضر شود مى گوید: ایکاش میان من و تو فاصلهء مشرق و مغرب بود، چه بد همنشینى بودى. ۳۶ و ۷ و ۸ زخرف.
✨جزء بیست و ششم✨ 🌹🌹يَوْمَ نَقُولُ لِجَهَنَّمَ هَلِ امْتَلَأْتِ وَتَقُولُ هَلْ مِن مَّزِيدٍ. (بخاطر بیاورید) روزى را که به جهنم مى گوییم: آیا پر شده اى؟! و او مى گوید: آیا افزون بر این هم هست؟! ۳۰ ق. تفسیر: این همان است که در آیهء ۱۳ سجده می خوانیم: 🌹لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النّاسِ أَجْمَعِینَ: سوگند یاد مى کنم که دوزخ را از جن و انس پر مى کنم. در این باره تفاسیر متعددی بیان شده. بعضی گفته اند معنی انکار دارد یعنی جهنم کاملا پر شده باز هم هست؟!! بعضی گفته اند جهنم مایل به وسعت است تا گنهکاران بیشتری را در خود جای دهد. بهر حال این آیه، بخوبى نشان مى دهد که دوزخیان بسیارند، و جهنم منظرهء هولناک و وحشتناکى دارد، تهدید الهى جدى است، بگونه اى که فکر دربارهء آن، لرزه بر اندام هر انسانى مى افکند، و هشدار مى دهد، نکند یکى از آن نفرات تو باشى! و همین اندیشه مى تواند او را در برابر گناهان بزرگ و کوچک کنترل کند. 👈 سپس اشاره به وضعیت بهشتیان در آنروز فرموده: 🌹وَ أُزْلِفَتِ الجَْنَّةُ لِلْمُتَّقِینَ غَیرَ بَعِید. (در آنروز) بهشت را به متقین نزدیک مى کنند، و فاصله اى از آنان ندارد. ۳۱ ق. 💚 این نهایت اکرام و احترام خداوند به متقین است که بجای نزدیک کردن آنان به بهشت، بهشت را به آنان نزدیک می کند. 👌 متقین چه کسانی هستند؟ در این آیات به ویژگیهایی از متقین اشاره فرموده که از اهمیت بسیاری برخوردار است: 🌹هَذَا مَا تُوعَدُونَ لِکلِّ أَوَّاب حَفِیظ. این چیزى است که به شما وعده داده مى شود، براى توبه کاران و کسانیکه پیمان ها را حفظ مى کنند. ۳۲ ق. 💫 اَوّاب، به معنی بازگشت، نشان مى دهد که بهشتیان پرهیزگارانى هستند که هر عاملى بخواهد آنها را از اطاعت خدا دور سازد، فوراً متوجه مى شوند و به طاعت او باز مى گردند، و از تقصیرات و غفلت هاى خود توبه مى کنند تا به مقام نفس مطمئنه برسند. 💫 و دومین ویژگی متقیان در این آیات، حَفیِظ است. این ویژگی بطور مطلق آمده و بیانگر اینست که انسان متقی در همهء جنبه ها از خود مراقبت می کند. 👈 در ادامهء این اوصاف، در آیهء بعد به دو وصف دیگر آنها اشاره فرموده، که در حقیقت توضیح و تفسیرى است براى اوصاف گذشته، مى فرماید: 🌹مَّنْ خَشىَ الرَّحْمَنَ بِالْغَیْبِ وَ جَاءَ بِقَلْب مُّنِیب. کسیکه از خداوند رحمان در نهان بترسد و با قلبى پر انابه در محضر او حاضر شود. ۳۳ ق. 👈 در پنهان، دارای خشیت الهی هستند. در جزء نهم خواندیم خشیت با خوف متفاوت است. خوف الهی ترس از عذاب و اشتیاق برای پاداش است که در انسان خوف از خدا ایجاد می کند. و خشیت، ترسی توام با تعظیم و اکرام است که به جهت احساس مسئولیت در پیشگاه خداوند و تعظیم به ذات اقدس او در انسان نمود پیدا می کند و مرتبهء بالاتری از خوف است. این خوف و خشیت، سبب مى شود که قلب آنها منیب باشد (به معنی توبه کار)، دائماً متوجه خدا گردد، و به طاعت او اقبال کند، و از هر گناه و لغزشى توبه نماید، و این حال را تا پایان عمر ادامه دهد، و با همین حالت وارد عرصهء محشر گردد. 👌 سپس، مى افزاید: کسانیکه داراى این چهار صفت هستند، هنگامیکه بهشت به آنها نزدیک مى شود فرشتگان الهى بعنوان احترام و اکرام به آنها مى گویند: به سلامت وارد بهشت شوید: 🌹ادْخُلُوهَا بِسَلام ذَلِک یَوْمُ الخُْلُودِ. به سلامت وارد بهشت شوید، امروز روز جاودانى است. ۳۴ ق. جاودانى نعمتها، و جاودانى بهشت با تمام مواهبش. ✅ پس از بیان دو بشارت سلامت و خلود جاودانه در بهشت، به دو بشارت دیگر اشاره فرموده است: 🌹لهَُم مَّا یَشاءُونَ فِیهَا وَ لَدَیْنَا مَزِیدٌ. هر چه بخواهند در آنجا براى آنها هست، و نزد ما نعمت هاى بیشترى است. ۳۵ ق. 💚 متقیان در بهشت هر چه بخواهند موجود است. پس دیگر چه نعمتی باقی می ماند افزون بر آن؟!! 👈 البته با دانستن اینکه بهشتیان در جایگاه و مرتبهء خودشان هر چه بخواهند موجود است، نه از مراتب بالاتر. گرچه الله اعلم. او می داند و ما نمی دانیم. از دو جنبه میتوان به این افزونی پرداخت. اول اینکه نعمتهایی هستند که در ذهن محبوس انسان در این دنیا نمی گنجند لذا خداوند آنها را بیان نفرموده. و دوم اینکه مواهب الهی در بهشت، بیش از اعمالی است که بهشتیان انجام داده اند. 💚 یعنی موازنه اى میان پاداش الهى و اعمال مؤمنان نیست، بلکه، از آن افزون و بسیار برتر و بالاتر است، و این یعنی فضل بی انتهای خداوند عزوجل.