eitaa logo
آیات الهی
51 دنبال‌کننده
63 عکس
20 ویدیو
0 فایل
سلام. با نام و یاد خدا. امید است خداوند منان بر ما منت گذارده و ما را در یادگیری و عمل به قرآن یاری فرماید.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹أَفَمَن كَانَ مُؤْمِنًا كَمَن كَانَ فَاسِقًا ۚ لَّا يَسْتَوُونَ. آیا کسیکه باایمان بوده همچون کسى است که فاسق بوده؟! نه، آنها برابر نیستند. ۱۸ سجده. تفسیر: فسق، مفهوم گسترده اى دارد که هم کفر را شامل مى شود، و هم گناهان دیگر را. این کلمه در اصل، از جملهء فَسَقَتِ الثَّمَرَةُ (یعنى میوه از پوستش خارج شد)، گرفته شده. میوه مادامى که در پوست خود قرار دارد، سالم است، همینکه از پوست خارج شد، فاسد مى شود، پس بدنبال فسق، فساد است. فاسق کسی است که از فرمان خالق سرپیچی میکند. بر اساس منطق، وقتی کسی چیزی را درست میکند و می آفریند، هیچکس بهتر از خود او نمیداند چه روشی برای آن وسیله خوب است و چه روشی خوب نیست. و اگر کسی به میل خودش و بدون در نظر گرفتن سفارشات سازنده از آن وسیله استفاده کند، قطعا خرابی به بار می آید و باز هیچکس بخوبی سازنده نمیتواند آنرا اصلاح کند. حالا با این مثال به عالم خلقت و خالق هستی نگاه کنیم. هیچکس به خوبی خالق نمی داند چه راه و روشی برای مخلوق بهتر است و اگر انسان بخواهد غیر از آنچه خداوند فرموده عمل کند قطعا خرابی به بار خواهد آمد و در اینصورت هم هیچکس به جز خالق نمی تواند امور را اصلاح کند. امروز بحث حجاب بسیار داغ شده، بنابراین ما هم اگر بخواهیم برای روشن شدن موضوع، به قانونی از قوانین خدا بپردازیم به قانون حجاب رجوع می کنیم 👇 حجاب یکی از قوانین خلقت است. حجاب چشم، حجاب گوش، حجاب زبان،....و حجاب تن. چه برای مرد و چه برای زن. ابتدا با قانون شکنی و فسق، حجاب رعایت نمیشود و پس از آن فساد و بی بندوباری حادث می گردد. و پس از آن اولین جامعه ای که آسیب می بیند خانواده است. اتفاقی که سالهاست در جوامع به اصطلاح پیشرفته شروع شده و کم کم شاهد آثار مخرب آن در خود آن جوامع و متاسفانه در افراد و جوامع پیرو، خواهیم بود. ✅ اما در آیهء بعد، نقطهء مقابل فاسق را معرفی فرموده: 🌹أَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ جَنَّاتُ الْمَأْوَىٰ نُزُلًا بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ. اما کسانیکه ایمان آوردند و کارهاى شایسته انجام دادند، باغهاى جاویدان بهشتى از آن آنها خواهد بود، این وسیلهء پذیرایى (خداوند) از آنهاست به پاداش آنچه انجام مى دادند. ۱۸ سجده. 🍃 ایمان و عمل صالح. هر یک به تنهایی جایگاهی در پیشگاه خداوند ندارند. اگر این دو با هم و در کنار هم عمل کنند نتیجه بخش خواهد بود. 👈اما نُزُلاً بِما کانُوا یَعْمَلُونَ، یعنی پذیرایی خداوند از مومنان بخاطر اعمالشان. 🌺 نُزُل به پذیرائى اولیه از مهمان گفته میشود، مثل چای یا شربت. یعنی جنات مأوى با تمام نعمتها و برکاتش، نخستین وسیلهء پذیرائى از این میهمانان الهى است، و به دنبال آن، مواهب و برکات دیگرى هست که هیچکس جز خدا نمى داند. 👈👈👈 حالا که همه جا صحبت از حجاب است و ما هم اشاره به آن کردیم، خالی از لطف نیست در روزهای آینده آیات حجاب را با هم بخوانیم که یکی از مهمترین اوصاف مومن است.
✨ وصف مومن ✨ آیات حجاب ( ۱ ) 🌹🌹 وَيَا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ فَكُلَا مِنْ حَيْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَٰذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ. و اى آدم! تو و همسرت در بهشت ساکن شوید. و از هرجا که خواستید، بخورید! اما به این درخت نزدیک نشوید،که از ستمکاران خواهید بود. ۱۹ 🌹فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ لِيُبْدِيَ لَهُمَا مَا وُورِيَ عَنْهُمَا مِن سَوْآتِهِمَا وَقَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَٰذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَن تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِينَ. سپس شیطان آن دو را وسوسه کرد، تا آنچه را از اندامشان پنهان بود، آشکار سازد (یعنی اولین گام شیطان برای فریب انسان، ریختن حجاب اوست). و گفت: پروردگارتان شما را از این درخت نهى نکرده مگر بخاطر اینکه (اگر از آن بخورید)، هر دو فرشته خواهید شد، (و جاودانه در بهشت) خواهید ماند. ۲۰ و برای آنها سوگند یاد کرد که من برای شما از خیرخواهانم. ۲۱ و به این ترتیب، آنها را با فریب (از مقامشان) فرود آورد. و هنگامیکه از آن درخت چشیدند، اندامشان بر آنها آشکار شد. و براى پوشاندن خود، از برگهاى (درختانِ) بهشتى جامه دوختند. و پروردگارشان آنها را ندا داد که: آیا شما را از آن درخت نهى نکردم، و نگفتم که شیطان براى شما دشمن آشکارى است؟! ۲۲ اعراف. تفسیر: آنها قبل از ارتکاب این خلاف، برهنه نبودند بلکه پوششى داشتند که در قرآن، نامى از چگونگى این پوشش برده نشده است. و پس از نافرمانی پروردگار، آن نعمت را از دست داده اند. بر خلاف آنچه در تورات تحریف شده آمده که آدم از ابتدا برهنه بوده است و منظور خدا از برهنه شدن آدم، لباس تکریم و احترام اوست!! در پاسخ باید گفت خداوند از ابتدای خلقت آدم، او را لباس پوشانید وگرنه چرا باید آنان پس از برهنه شدن خود را با برگ درختان بپوشانند؟ 👈 لازم است ترجمهء بعضی از کلمات را در آیهء ۲۰ بدانیم: ✔ليبدى یعنی《تا ظاهر كند》 ✔وورى یعنی《پوشيدن و مستور كردن》 ✔سوأتهما یعنی《چيزى كه آشكار شدنش ناپسند است》 👈👈👈 یعنی آن اندام در آدم و حوا که پوشیده بود، ظاهر شد و ظاهر شدنش ناپسند بود و این ظاهر شدن، به جهت فرمانبرداری از شیطان و نافرمانی خداوند اتفاق افتاد. این اندام ناپسند می تواند فقط شرمگاه باشد و یا بیشتر از آن، شاید هم وسعت این اندام در آدم و حوا متفاوت باشد. اشارهء مستقیم در این آیه نشده، اما در آیات دیگر حجاب، واضحتر بیان شده است. 👈 بهر حال، اولین نیت شیطان برای از راه بدر کردن انسان، برهنه کردن اوست‌ و مطلب دیگری که می‌توان از متن این آیهء شریفه درک کرد اینست که برهنگی، نتیجهء نافرمانی خداست و زینت پوشش و حجاب، به دلیل فرمانبرداری از خداوند است. / ادامه در پیغام فردا إن شاءالله/
✨ وصف مومن ✨ آیات حجاب ( ۲ ) 🌹🌹يَا بَنِي آدَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُم مِّنَ الْجَنَّةِ يَنزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْآتِهِمَا ۗ إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ ۗ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ لِلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ. اى فرزندان آدم! شیطان شما را نفریبد، آن گونه که پدر و مادر شما را از بهشت بیرون کرد، و لباسشان را از تنشان بیرون ساخت تا اندامهایی که پوشیده بود ظاهر شد. چه این که او و طایفه اش شما را مى بینند از جایى که شما آنها را نمى بینید. (اما بدانید) ما شیاطین را اولیاى کسانى قرار دادیم که ایمان نمى آورند. ۲۷ اعراف. تفسیر: اولین فریبی که شیطان به انسان داد، باعث شد او از جایگاه والایی که در پیشگاه خدا داشت تنزل و سقوط کند و از نعمت بزرگ حجاب، محروم گردد. قدر حجابمان را بدانیم، فرقی نمی کند زن هستیم یا مرد و در حفظ آن کوشا باشیم. 👈 اما شیطان و همکارانش. حساب شیطان و همکارانش از سایر دشمنان جداست، او و همکارانش شما را مى بینند در حالیکه شما آنها را نمی بینید و به راستى باید در برابر چنین دشمن ناپیدائى که لحظات حملهء او را با دقت نمى توان پیش بینى کرد، همیشه آماده دفاع بود. با سلاح قدرتمند تقوا. 👈 👈 اما در پایان آیه جمله اى بیان مى کند که در حقیقت پاسخى است به یک ایراد مهم که ممکن است به ذهن آدمی برسد و آن اینکه: چگونه خداوند دادگر و مهربان، دشمنى را با این قدرت بر انسان مسلط ساخته؟ دشمنى که هیچگونه موازنهء قوا با او ندارد، به هر کجا بخواهد مى رود، بدون اینکه کسى حضورش را احساس کند، حتى طبق بعضى از روایات در درون وجود انسان همچون جریان خون در رگها حرکت مى کند. کافی، ج۲، ص۴۴۰. آیا این با عدالت پروردگار سازگار است؟! ✅ خداوند در پایان آیه در پاسخ به این سؤال احتمالى، مى فرماید: ما شیاطین را اولیاء و سرپرستان افراد بى ایمان قرار دادیم (إِنّا جَعَلْنَا الشَّیاطینَ أَوْلِیاءَ لِلَّذینَ لایُؤْمِنُونَ). یعنی گامهاى نخستین از طرف خود انسان برداشته مى شود، و اجازهء ورود شیاطین به روح از طرف خود انسان داده مى شود. بنابراین، کسانیکه دریچه هاى روح خود را به روى شیاطین ( اعم از انس و جن ) ببندند، آنها قدرت عبور از آنرا نخواهند داشت. آیات دیگر قرآن نیز شاهد همین حقیقت است: 🌹إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذینَ یَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذینَ هُمْ بِهِ مُشْرِکُون. تسلط شیطان بر آنهاست که به او عشق می ورزند و او را سرپرست خود انتخاب کرده اند و کسانیکه او را پرستش مى کنند. ۱۰۰ نحل. 🌹إِنَّ عِبادی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطانٌ إِلاّ مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْغاوینَ. تو بر بندگان من تسلط نخواهى داشت، مگر بر گمراهانى که از تو پیروى مى کنند. ۴۲ حجر. 🍃 👈 بنابراین درست است که ما شیطان و همکارانش را نمى بینیم، ولى رد پاى آنها را مى توانیم مشاهده کنیم: هر جا مجلس گناه است، در هر نقطه اى وسائل معصیت، آماده است، در هر موقع که پاى زرق و برق دنیا و تجمل پرستى به میان مى آید، به هنگام طغیان غرائز، و در موقع برافروخته شدن آتش خشم و غضب، حضور شیطان قطعى است. و امروزه هم که صفحات مجازی، بهترین جایی شده برای مانور او و یارانش از جن و انسان. ✅ و به یاد داشته باشیم هیچ قدرتی بالاتر از قدرت خدا نیست. هرچه ارتباطمان با خدا قویتر باشد، نیروهای شرور از انس و جن، و حسرتها و حسادتها و چشم زخم و هر نیروی شرور دیگری کمتر می توانند بر ما اثر کنند. 🟢 خواندن نماز در اول وقت، دائم الذکر بودن، قرائت روزانهء قرآن، چشم پاکی، رعایت حجاب و..... اینها همه به دفع شیاطین از انسان، کمک و یاری رسانند.
✨ وصف مومن ✨ آیات حجاب ( ۳ ) در آیات ۳۲و ۳۳ احزاب، همسران پیامبر مخاطبان خاص و عموم زنان باایمان مخاطبان عام خداوند هستند: 🌹🌹يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاءِ ۚ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا. اى همسران پیامبر! شما همچون یکى از زنان نیستید (که با احکام دین آشنایی ندارد)، تقوا پیشه کنید. پس به گونه اى هوس انگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند، و سخن، شایسته بگویید. ۳۲. 🌹وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ ۖ وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا. و در خانه هاى خود بمانید، و همچون دوران جاهلیت نخستین (در میان مردم) ظاهر نشوید، و نماز را برپا دارید، و زکات را بپردازید، و خدا و پیامبرش را اطاعت کنید. خداوند فقط مى خواهد پلیدى (گناه) را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد. ۳۳. تفسیر: الحمدالله رب العالمین در جامعه ای زندگی می کنیم که احکام دین مدام به گوشمان می رسد، پس مخاطب این آیه فقط زنان پیامبر نیستند، بلکه همهء زنان مومن مورد نظر خداوند هستند. حضور ضروری بانوان در سطح جامعه، مشاغلی است که الزاما باید بانوان آنرا انجام دهند و همچنین رسیدگی به ضروریتهای خانواده و فرزندان در بیرون از منزل. که البته یک بانوی باایمان در انجام این ضرورتها هم، هرگز نباید حدود اجتماعی خود را نادیده بگیرد. 👈 👈 👈 در عصر حاضر، حضور نداشتن در منزل، فقط به این معنی نیست که از منزل بیرون برویم. بلکه مشغول شدن به تمام اموری است که بانوان را از مسائل خانواده غافل میکند. اموری که در وقت نزول قرآن کریم نبوده ولی مصداق این آیهء شریفه است. مثل تماشای غیر ضروری برنامه ها و فیلمهای تلوزیون، تلفنهای طولانی و غیر ضروری و البته مهمتر از همه، سیر غیر ضروری در صفحات مجازی ◾ اما مهمترین رکن در رعایت حدود برای هر انسانی حفظ حجاب است. و حفظ حجاب اولین حافظ اوست از تمام خطرها. بخصوص ما مسلمانان که الحمدالله، رعایت حجاب در کتاب آسمانیمان بطور صریح و با جزئیات بیان شده. 👈 حجاب تن، حجاب ذهن، حجاب زبان و بطور کلی حجاب بر هر حرکتی که حدود محرم و نامحرم را از بین می برد. فی المثل همین گفتگوهای صمیمی و بی پرده که بعضا در بین خواهران و برادران در مجازی صورت می گیرد 👉 ⚫ اما در این آیهء شریفه، یک تعبیری وجود دارد از بعضی مردان!! فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ ◾ یعنی بانوان و دختران گرامی! اگر زیبایی های خدادادی خود را در معرض دید همگان قرار دهید، و اگر به گونه ای هوس انگیز سخن بگویید، و اگر مثل دوران جاهلیت، آرایش کنید و به خیابان‌ها بروید بخصوص فقط برای وقت گذرانی، مردانی که در دلهایشان بیماری است به شما طمع می کنند. مردانی که چشم پاک نیستند. ◾ خواهران و دختران عزیز ما! چرا زیباییهایی را که متعلق به شماست در معرض نگاه مردان بیمار دل، قرار می دهید تا شما را چشم چرانی کنند؟!! آیا هزینه می کنید و خود را می آرائید برای لذت چشم مردان بیماردل؟!! ⚫ 👈 هستند زنانی که دچار خلأها و کمبودهای شدید عاطفی باشند و بخواهند با خودنمایی و ارائهء تن خود به دیگران، عقده گشایی کنند. حساب اینان با کسانیکه از روی ناآگاهی خود را به نمایش می گذارند جداست. ⚫ 👈 و باز هستند زنانی که بطور عمد و بخاطر ساختارشکنی و توهین و تحقیر مؤمنان دست به خودآرایی و جلب توجه می زنند. حساب اینها هم از زنان ناآگاه جداست. 🟢 خواهرم! دخترم! حجاب یعنی من تصمیم می گیرم و تعیین میکنم که تو مرد چشم چران و بیماردل، چه مقدار از زیبایی‌های مرا ببینی.
✨ وصف مومن✨ آیات حجاب ( ۴ ) فرمان حجاب به مردان 👇👇 🌹🌹قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى لَهُمْ إِنَّ اللّهَ خَبِیرٌ بِما یَصْنَعُونَ. به مردان مؤمنان بگو چشم هاى خود را فرو گیرند، و عفاف خود را حفظ کنند، این براى آنان پاکیزه تر است. خداوند از آنچه انجام مى دهند آگاه است. ۳۰ نور. تفسیر: مشخص نفرموده از چه چیز چشمان خود را فرو گیرند، بنابراین یعنى از مشاهدهء تمام آنچه نگاه به آنها حرام است چشم برگیرند. از نگاه هوس آلود به زنان چه در حضورشان، و چه در فیلمها یا عکسها. یا حتی در بارهء زن نامحرم حرف زدن یا گوش دادن و یا....... فکر کردن. 👈 انسان به هنگام نگاه کردن معمولاً منطقه وسیعى را زیر نظر مى گیرد، هر گاه زن نامحرمى در حوزه دید او قرار گرفت چشم را چنان فرو گیرد که آن زن از منطقهء دید او خارج شود یعنى به او نگاه نکند، اما راه و چاه خود را ببیند. غَضّ یعنی کاهش. یعنی نگاه خود را کاهش دهد. به این معنی که وسعت نگاه خود را طوری کم کند که زن نامحرم در دید او نباشد. 👈 یحفظوا فروجهم، در این آیه معنی گسترده ای دارد. یعنی حفظ خود از هرگونه بی عفتی. بی عفتی در دنیای واقعی یا مجازی. که بی عفتی در دنیای مجازی، به زنای مجازی تعبیر می‌شود. همچنانکه بی عفتی در ذهن، زنای ذهن است. 👈 👈 👈 و مفهوم دیگر یَحفَظوُا فُروجَهُم، حجاب ظاهری است. اگر می بینیم برای مردان، وسعت حجاب مشخص نشده به این دلیل است که مردان در صدر اسلام لباسی بر تن داشتند که هیچ قسمت از بدنشان نمایان نبود و کاملا پوشیده بود و لباس‌های تنگ و کوتاه و بدن نما به تن نمی کردند. اما از آنجائیکه ملت‌های مختلف، پوشش‌های متفاوت دارند نمی‌توان انتظار داشت لباس مردان صدر اسلام را بر تن کنند. اما بطور قطع لباسی باید پوشیده شود که هیچ قسمت از بدن، دیده نشود، بدن نما نباشد و جلب توجه کند. 👈 👈 آنگاه بعنوان اخطار، براى کسانیکه نگاه هوس آلود و آگاهانه به زنان نامحرم مى افکنند و گاه آنرا غیر اختیارى قلمداد مى کنند، مى فرماید: خداوند از آنچه انجام مى دهید مسلماً آگاه است.
✨ وصف مومن✨ آیات حجاب ( ۵ ) فرمان حجاب به زنان 👇👇 🌹🌹وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُنَّ أَوِ التّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی الإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلى عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللّهِ جَمِیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ. و به زنان مومن بگوچشمهای خود را فرو گیرند و عفاف خود را حفظ کنند (تا اینجا با فرمان حجاب به مردان، یکی است، بدون هیچ تفاوتی). 👈 از این قسمت، فرمان حجاب مخصوص زنان است: و زینت خود را آشکار ننمایند (اعم از زیباییهای خدادادی، آرایش، زینت آلات و لباسهای زینتی) جز آن مقدار که نمایان است (گردی صورت و مچ دست تا پایین بدون آرایش و زینت، که همانرا هم در مرتبه های بالای حجاب، می پوشانند). و روسریهای خود را بر سینهء خود افکنند بطوریکه روی سینه را بپوشاند ( جُیوُبِهِن ). و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان، پدرانشان، پدران شوهران، پسرانشان، پسران شوهران، برادرانشان، پسران برادران، پسران خواهران و زنان خود یا کنیزانشان یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند یا کودکانی که از زنان آگاهی ندارند. آنها (زنان مومن) هنگام راه رفتن چنان پاهای خود را بر زمین نزنند تا زینت پنهانشان آشکار شود (الان میتواند صدای پاشنهء کفش باشد) و همگی بسوی خدا توبه کنید تا رستگار شوید. ۳۱ نور. 🌸 ملاحظه کنید رعایت حجاب برای مردان و زنان هیچ تفاوتی با هم ندارد و با کلمات مثل هم بیان شده. فقط در مواردی که بین آقایان و خانمها، تفاوت در نوع خلقت آنها وجود دارد، بخاطر زیبائیهایی که به زن عطا فرموده، وسعت حجاب هم متفاوت میشود، بنابراین تفسیر بخش اول آیه، همانست که روز قبل در تفسیر فرمان حجاب به مردان خواندیم. در اینجا تکرار نمی کنیم 🌸 /قبل از تفسیر ادامهء آیه، ذکر این نکته لازمست که زن مومن در قرآن یعنی هر زنی که ایمان به اسلام دارد. یعنی زن مسلمان. بر خلاف تصور بعضی که فکر میکنن زن مومن، یعنی زنی که ایمان بالایی دارد و نتیجه می گیرند حجاب فقط برای آنهاست. خیر اینطور نیست. حجاب برای تمام زنان مسلمان است و هر چه ایمان، قوی تر باشد حجاب هم کاملتر خواهد بود. لذا در این آیه که حالت عمومی دارد سخنی از چادر برده نشده، دقت کنیم: چادر، کاملترین حجاب است/ تفسیر آیه: بر طبق این آیه، زنان مسلمان باید لباس مناسبی بپوشند که زیباییهای خدادادی نمایان نباشد یعنی تنگ و کوتاه نباشد و رنگ و طرح آن هم جلب توجه نکند، زیرا رنگ لباس، زینت آن است و کاملا باید پوشیده باشد. و آرایش و زینت آلات استفاده نکنند مگر برای گروههایی که ذکر شده، و سر و گردن و سینهء خود را هم با لباسی جداگانه بپوشانند. خِمار. خِمار پارچه ای بوده که زنان و مردان بر سر می انداخته اند احتمالا بخاطر اقلیم. اما فقط آنرا روی سر می انداخته اند بدون اینکه آنرا بسته نگه دارند. خداوند در این آیه خطاب به زنان فرموده است، آن خِمار را که روی سر می اندازید طوری ببندید که روی سینه را هم بگیرد. نه باز باشد و نه کوتاه. بسته باشد و بلند. ✅ بنابراین بر اساس این آیهء شریفه، دختران و بانوان مسلمان باید مو، گردن و سینه، و اندام خود را بپوشانند، آنهم با لباسی موقر و بدون جلب توجه. 👈 و یکی از گروههایی که بانوی مسلمان می تواند مقابل ایشان حجاب نداشته باشد، زنان خود است. زنان خود یعنی زنان مسلمان. یعنی بانوان مسلمان باید در مقابل زنان غیر مسلمان هم حجاب داشته باشند. چون زن غیر مسلمان بدون داشتن تعهدی ممکن است از ظاهر بدون حجاب زن مسلمان برای مردان نامحرم سخن بگوید. 👈 در ادامه، برای تکامل این حجاب، آیهء ۵۹، احزاب نازل شد که إن شاءالله فردا میخوانیم. در پیغام فردا خواهیم دید که از منظر قرآن، زنان بدون حجاب کامل، زنانی هستند که از نظر اجتماعی، دارای منزلت و جایگاه خوب و باارزشی نیستند.
✨ وصف مومن ✨ آیات حجاب ( ۶ ) پس از آیهء ۳۱ نور که در پیغام روز گذشته خواندیم، آیهء ۵۹ احزاب نازل شد برای تکمیل حجاب ۳۱ نور: 🌹🌹 يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا. ای پیامبر! به زنانت و دخترانت و زنان مومن بگو جلبابهای خود را نزدیک به خود، بر خویش فرو افکنند، اینکار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است (و اگر تا کنون کوتاهی کرده اند توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده و مهربان است. تفسیر: قبلا گفتیم مخاطب آیات حجاب، همهء زنان مسلمان است. حجاب در آیهء ۳۱ نور، و یا حجاب با چادر. حالا ممکن است بانوی مسلمانی به اختیار خودش با فرمان حجاب مخالف باشد که در اینصورت هیچ هرجی بر او نیست اگر در اماکن خصوصی و مربوط به خودش نافرمانی کند. اما اگر در اماکنی که متعلق به عموم مردم جامعه است، بصورت علنی با این فرمان مخالفت کند و باعث آزار دیگران شود قابل توبیخ است. بی حجابی، هم از نظر علمی، هم شرعی و هم عرفی قبیح و زشت است. ادامهء تفسیر: بعضی از بانوان به حکم حجاب و پوششی که در آیهء ۳۱ نور نازل شده بود از روى ساده اندیشى، درست عمل نمی کردند، لذا آیهء فوق تأکید مى کند که در رعایت آن دقیق باشید. و از آنجا که نزول این حکم، جمعى از این زنان با ایمان را نسبت به گذشته پریشان ساخت، در پایان آیه مى فرماید: خداوند همواره غفور و رحیم است (وَ کانَ اللّهُ غَفُوراً رَحِیماً). 👈 👈 جلباب در زبان عربی به معنی پارچهء بزرگ و مشکی است. که از همان زمان صدر اسلام بصورت چادر روی حجابی که در آیهء ۳۱ نور فرمان داده شده بود، می پوشیدند، و به مرور زمان تغییراتی در دوخت آن صورت گرفت و بصورت چادرهای امروز درآمد. هرچند همهء انواع چادرهایی که امروز بانوان بر سر دارند، حجاب کامل نیست. 👈 چرا رنگ چادر، مشکی سفارش شده؟ چون یکی از جنبه های زینتی لباس، رنگ آنست و رنگ مشکی، کمترین جلب توجه را دارد و ابهتی به زن می دهد که مزاحمتها را دفع می کند. در حقیقت این آیه، تکمیل کنندهء حجابی است که در آیهء ۳۱ نور فرمان داده شده. یعنی چادر، روی حجاب ۳۱ نور.و یُدنین یعنی، نزدیک به خود باشد، یعنی چادر، رها نباشد، به اصطلاح آنرا جمع نگه دارند نه باز. 👈 👈 👈 و آنجا که فرموده است حجاب داشته باشید تا شناخته شوید، دو تفسیر وجود دارد که منافاتی هم با هم ندارند. اول اینکه در صدر اسلام، کنیزان، بدون حجاب و یا با حجاب کم در جامعه حاضر می شدند. چون کنیز بودند و جایگاه و منزلت اجتماعی بالایی نداشتند و معمولا اخلاق را هم رعایت نمیکردند. البته نه به این معنی که آزار آنان آزاد بوده، ولی احکام اسلام در بارهء این دو گروه از زنان با هم متفاوت بوده است ( زنان آزاد و کنیز ). و دوم تفاوت زن مسلمان با ایمان از زنان بی بندوبار است. چون بی بندوبارها حتی اگر حجاب هم داشته باشند، قطعا آنچنان زننده است که موجب جلب توجه بیماردلان میشود. 👈 👈 👈 به این معنی که بانوانی که خود را بوسیلهء حجاب، حفاظت نمی کنند، ارزش و منزلت بالایی برای خودشان قائل نیستند. در واقع، کسیکه حجابش را رعایت نمی کند، آنقدر نادار است که هیچ چیز جز جسمش برای ارائه دادن و دیده شدن ندارد. و آنقدر از سطح شعور پائینی برخوردار است که تشخیص نمی دهد جسمش متعلق به خود اوست و باید در حفظ آن کوشا باشد. و در پاسخ بعضی که می گویند بی‌حجابی در کشورهایی که آنرا آزاد گذاشته اند باعث عادی شدن شده و دیگر نگاههای آزار دهنده وجود ندارد، باید گفت، گرایشهای جنسی هرگز عادی نمیشوند چون خالق، این گرایش را در نهاد انسان قرار داده. چیزی که در آن کشورها اتفاق افتاده، عادی شدن نیست، بی ارزش شدن است و زمانیکه این گرایش طبیعی بی ارزش شود، هرزگی بدنبال آنست. ابتدا گرایش به جنس مخالف حلال، بی ارزش میشود، سپس گرایش پیدا می کنند به جنس مخالف حرام، آنهم بی ارزش میشود و رو می آورند به همجنس، و از آنهم اشباع نمیشوند و روی می آورند به حیوانات و این بی ارزشی در تمام این مراحل، هرزگی است.
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹 إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِيَةً يَرْجُونَ تِجَارَةً لَّن تَبُورَ. به یقین کسانیکه کتاب الهى را تلاوت مى کنند و نماز را برپا مى دارند و از آنچه به آنان روزى داده ایم پنهان و آشکار انفاق مى کنند، تجارتى (پرسود و) بى زیان و خالى از کساد را امید دارند. ۲۹ فاطر. تفسیر: تلاوت، به معنى قرائت سرسرى و خالى از تفکر و اندیشه نیست، خواندنى است که سرچشمهء فکر باشد، فکرى که سرچشمهء عمل صالح گردد، عملى، که از یکسو، انسان را به خدا پیوند دهد، که مظهر آن نماز است، و از سوى دیگر، به خلق خدا ارتباط دهد که مظهر آن انفاق است، انفاق از تمام آنچه خدا به انسان عطا فرموده، از علم، از مال و ثروت و نفوذ (به معنی گره گشایی از همهء مردم )، از فکر و نیرومندی، از اخلاق و تجربیات، و خلاصه، از تمام مواهب خدا دادى. این انفاق، گاهى مخفیانه صورت مى گیرد، تا نشانهء اخلاص کامل باشد و آبروی نیازمند به خطر نیفتد (سِرّاً). و گاه آشکارا، تا مشوق دیگران گردد و تعظیم شعائر شود (عَلانِیَةً). مراقب باشیم ریا نشود و آبروی کسی نریزد. 👈 البته منظور از انفاق آشکار، بیشتر از آنکه انفاق اموال باشد، انفاق علم است و گره گشایی از خلق. آیهء بعد، هدف مؤمنان راستین را از تلاوت قرآن و بپا داشتن نماز و انفاق از آنچه خدا به آنها روزی داده، چنین بیان مى فرماید: 🌹لِيُوَفِّيَهُمْ أُجُورَهُمْ وَيَزِيدَهُم مِّن فَضْلِهِ ۚ إِنَّهُ غَفُورٌ شَكُورٌ. (آنها این اعمال صالح را انجام مى دهند) تا خداوند اجر و پاداش کامل به آنها دهد و از فضلش بر (پاداش) آنها بیفزاید که او آمرزندهو شکرگزار (و قدردان) است. ۳۰ فاطر. 👈 این جمله، در حقیقت اشاره به نهایت اخلاص آنهاست. که در اعمال نیک خود جز به پاداش الهى نظر ندارند، هر چه مى خواهند، از او مى خواهند، و براى ریا و تظاهر، تحسین و تمجید این و آن، گامى بر نمى دارند، چرا که مهمترین مسئله در اعمال صالح، همان نیت خالص است. أُجُور(جمع اجر) به معنى مزد است. یعنی خداوند در برابر اعمال صالح بندگان به آنها مزد می دهد. گوئى بندگان را در مقابل اعمال صالح، طلبکار خود مى داند، در حالیکه بندگان هر چه دارند، از اوست، حتى قدرت براى انجام اعمال صالح نیز از سوى او عطا شده. و از این تعبیر، محبت آمیزتر، جملهء وَ یَزِیدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ است که به آنان نوید مى دهد، علاوه بر پاداش معمولى، که گاهى صدها یا هزاران برابر عمل است، باز از فضل خود بر آن مى افزاید، و مواهبى که در هیچ فکرى نمى گنجد، و هیچکس در این جهان توانائى تصور آن را ندارد، از فضل گسترده اش به آنها مى بخشد. 🌸 پیامبر در تفسیر همین آیه فرموده اند: منظور مقام شفاعت است که به آنها داده مى شود، تا دربارهء کسانیکه در دنیا به آنها خوبى کرده اند، ولى بر اثر اعمالشان مستحق عذابند، شفاعت کنند. مجمع البیان، ذیل همین آیه. به این ترتیب، آنها نه تنها خود، اهل نجاتند، که براى دیگران نیز به فضل پروردگار مایهء نجات خواهند بود. 👈 در بسیارى از آیات قرآن، این جهان به تجارتخانه اى تشبیه شده، که تاجران آن، انسانها، مشترى پروردگار بزرگ، متاع آن عمل صالح، و بها بهشت و رحمت و رضاى اوست. 💚 آیهء ۱۰ سورهء صف، ۱۱۱ توبه، ۲۰۷ بقره و ۷۴ نساء. ✅ و این تجارت، عجیب ترین تجارت است، چراکه امتیازاتى دارد، که در هیچ تجارتى وجود ندارد: ۱) تمام سرمایه را خود خدا در اختیار فروشنده گذارده، سپس در مقام خریدارى بر مى آید! ۲) او خریدار است، در حالیکه هیچ نیازى به خریدارى این اعمال ندارد، چرا که خزائن همه چیز نزد اوست. فقط نفع بندگان، مدّ نظر خداست. ۳) او متاع قلیل را به بهاى گزاف مى خرد. ۴) حتى متاع بسیار ناچیز را خریدار است. 🌹فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّة خَیْراً یَرَهُ. ۷ زلزال. ۵) گاه، بها را هفتصد برابر و گاه افزونتر از آن مى دهد. ۲۶۱ بقره. ۶) علاوه بر پرداخت این بهاى عظیم، باز از فضل و رحمتش آنچه در فکر نمى گنجد بر آن مى افزاید: وَ یَزِیدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ(در آیهء مورد بحث). 💚 👈 تجلی این رفتار را گاها در انسانهای بزرگ می بینیم زمانیکه بطور ناشناس، سرمایه ای در اختیار فرد نیازمند قرار میدهند و خودشان آنرا خریداری می کنند. خداگونه باشیم.
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹 ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتَابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا ۖ فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ وَمِنْهُم مُّقْتَصِدٌ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَيْرَاتِ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ. سپس این کتاب (آسمانى) را به گروهى از بندگان برگزیدهء خود به میراث دادیم. ولى بعضى از آنان برخود ستم کردند، و بعضى از آنان میانه رو بودند، و بعضى به اذن خدا در نیکیها (از همه) سبقت گرفتند، و این، همان فضیلت بزرگ است. ۳۲ فاطر. تفسیر: ارث، به چیزى گفته مى شود که بدون زحمت بدست مى آید، و خداوند این کتاب بسیار بزرگ را به همین گونه در اختیار مسلمانان قرار داده است. 👈 زحمتها را پیامبر اکرم، حضرت زهرا و ائمهء اطهار کشیده اند. البته پیشوایانمان، روشنترین مصداق هستند و علماء و دانشمندان امت، و صالحان و شهدائى که در طریق پاسدارى از این کتاب آسمانى، و تداوم بخشیدن به دستورات آن تلاش و کوشش کردند نیز، بعنوان بندگان برگزیده خداوند میتوانند باشند. 👈 سپس این وارثان را به سه گروه تقسیم میکند: از میان آنها عده اى به خویشتن ستم کردند، و گروهى راه میانه را در پیش گرفتند، و گروهى به فرمان خدا در نیکیها بر دیگران سبقت گرفتند. کسانیکه شایستگی لازم را برای سبقت گرفتن در خیر داشته باشند، به فرمان و اجازهء خدا، به مقام سابقوالخیرات می رسند و آنها را بهترین نگهبابان قرآن قرار می دهد واین همان فضل بزرگ است. 👈 👈 خداوند پاسدارى قرآن را، بعد از پیامبرش بر عهدهء امت اسلامی گذاشته، امتى که برگزیدهء خداست، ولى در میان این امت، گروههاى مختلفى یافت مى شود. بعضى در پاسدارى از این کتاب، و عمل به احکامش کوتاهى کرده، و در حقیقت بر خویشتن ستم نمودند، اینها مصداق ظالِمٌ لِنَفْسِهِ مى باشند. گروهى دیگر، به این وظیفهء پاسدارى و عمل به کتاب قیام نموده اند، اما لغزشها و نارسائى هائى در کار خود نیز دارند، اینها مصداق مُقْتَصِد (میانه رو) مى باشند. و بالاخره، گروه ممتازى وظائف سنگین خود را به نحو احسن انجام داده، و در این میدان مسابقهء بزرگ، بر همگان سبقت گرفته اند، این گروه، همانها هستند که در آیهء فوق از آنها به عنوان سابِقٌ بِالْخَیْراتِ بِإِذْنِ اللّهِ تعبیر شده. یعنى از تمام امتهای مسلمان در انجام نیکیها پیش می افتند، در فراگیرى علم و دانش، در تقوا و پرهیزگارى، در عبادت و خدمت به خلق، در جهاد و کوشش، در نظم و حساب، و در ایثار و فداکارى، در همهء این امور پیشگام هستند. قطعاً حاملان چنان میراثى تنها چنین کسانى مى توانند باشند. ✔ در اینجا سؤالى مطرح است و آن اینکه: چرا نخست از گروه ظالمان، بعد میانه روان، و سپس سابقین بالخیرات سخن مى گوید، در حالیکه از جهاتى عکس آن اولى به نظر مى رسد؟! بعضى گفته اند: هدف، بیان ترتیب مقامات مردم در سلسلهء تکاملى است. از مرحلهء عصیان و غفلت(مرحلهء ظلم)، به مقام توبه و انابه(مرحلهء مقتصد)، و سرانجام توجه و قرب به خدا(سابقو الخیرات). مجمع البیان، ذیل همین آیه. بعضى هم گفته اند: این گروه بندی بخاطر فزونى و کمى افراد این سه گروه است، ظالمان اکثریت را تشکیل مى دهند، و مقتصدان در مرحله بعد، و سابقین بالخیرات که خاصان و پاکانند، از همه کمترند، هر چند از نظر کیفیت از همه بالاترند. تفسیر فی ظلال القرآن، ذیل همین آیه. 🌸 اما امام صادق فرموده اند: ظالم را از این نظر مقدم داشته تا از رحمتش مأیوس نگردد، و سابقین به خیرات را از این رو مؤخر نموده تا به عملشان مغرور نگردند. تفسیر ابوالفتح رازی، ج۹، ذیل همین آیه. ✅ البته هر سه معنى، منافاتی با هم ندارند.
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹 فَالْيَوْمَ لَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئًا وَلَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ...... امروز به هیچکس کمترین ستمى نخواهد شد، و جز آنچه انجام مى دادید، جزا داده نمى شوید. بهشتیان، امروز (به نعمتهاى خدا) مشغول و مسرورند. آنها و همسرانشان در سایه ها بر تختها تکیه زده اند، براى آنها در بهشت میوهء لذت بخش است و هر چه بخواهند در اختیارشان خواهد بود. بر آنها سلام است، این سخنى است از سوى پروردگارى مهربان. ۵۴ تا ۵۸ یس. تفسیر: جزاى همهء انسانها، همان اعمال خودشان است. چه عدالتى از این بهتر و برتر؟! یعنی اعمال نیک و بدى که در این عالم انجام مى دهیم در آنجا همراه ما خواهد بود. همان اعمال، تجسم مى یابد، و در تمام مواقف محشر و بعد از پایان حساب، همدم و همنشین ماست. آیا محصولِ اعمال کسى را به او تحویل دادن، بر خلاف عدالت است؟ 👈 پاسخ یک شبهه: اگر جزای هرکس، مطابق با عملش می باشد، پس چرا جزای نیک، بیش از عمل است؟ ✅ انسان، متناسب با اعمالش، استحقاق پیدا می کند برای دریافت پاداش و یا کیفر. آنجا که انسان را بخاطر اعمال بدش، کیفر می کنند، فقط استحقاق است. اما آنجا که خداوند، براى مؤمنان از فضل و رحمتش هزاران هزار، بیفزاید، مسئلهء تفضّل است، نه فقط استحقاق. 🌸 👈 پس از آن به اولین نعمت مومنان در بهشت اشاره می فرماید که آن مسئلهء آرامش خاطر است: بهشتیان در آنروز چنان به نعمتهاى خدا مشغولند که از هر اندیشهء ناراحت کننده بر کنارند. یکى از آثار این اشتغال ذهن، فراموش کردن اوضاع محشر است. بعد از نعمت آرامش خاطر، که شرط استفاده از همهء مواهب است، به شرح نعمتهاى دیگر پرداخته شده. 🌸 أَزْواج به معنى همسران بهشتى، منظور یا همسران باایمانى است که در این دنیا داشته اند که از همه مطلوبتر است و یا مواردی که توضیحی داده نشده. مثلا در مورد زنان و مردان باایمانی که به هر دلیل در دنیا همسری انتخاب نکرده اند. 🌸 ظلال (سایه ها) اشاره به سایه هاى درختان بهشتى است که تختهاى بهشتیان در لابلاى آن قرار گرفته، و یا سایهء قصرهاى بهشتى، و همهء اینها نشان مى دهد در آنجا آفتاب وجود دارد ولى نه آفتابى آزاردهنده، بهشتیان در سایهء مطبوع درختان بهشتى، نشاط و سرور دیگرى دارند. 🌸 و براى آنها میوهء بسیار لذت بخشى است، و هر چه بخواهند در اختیار آنها خواهد بود. غذاى بهشتیان تنها میوه نیست، ولى تعبیر آیهء فوق نشان مى دهد که میوه های بهشتی، برترین غذاى بهشتیان است. حتى در این جهان نیز، میوه، به گواهى غذاشناسان بهترین و مناسبترین غذا براى انسان است. 🌸 🌸 اما مهمتر از همه، همان مواهب معنوى است که در آخرین آیهء مورد بحث به آن اشاره شده: براى آنها سلام و تهنیت الهى است، این سخنى است از ناحیهء پروردگار رحیم و مهربان (سَلامٌ قَوْلاً مِنْ رَبّ رَحِیم). این سلام پروردگار، که نثار مؤمنان بهشتى مى شود، سلامى است مستقیم و بیواسطه، سلامی از ربّ و پروردگار، آن هم سلامى که از رحمت خاصهء اوست، یعنى مقام رحیمیتش، که تمام الطاف و کرامات در آن جمع است، (عجب نعمتى!). 👈 👈 👈 نکتهء مهمی که باید ذکر شود اینست که تمام نعمتهایی که برای بهشتیان بیان شده، هم برای مردان بهشتی است، هم برای زنان. ✅ إن شاءالله در پیغام فردا در بارهء سلام بهشتی، بیشتر خواهیم خواند.
✨ وصف مومن ✨ سلام بهشتی: 🌹🌹وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَىٰ دَارِ السَّلَامِ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ. و خداوند به دارالسلام (سراى صلح و آرامش) دعوت مى کند. و هر که را بخواهد (و شایسته ببیند)، به راه راست هدایت مى نماید. ۲۵ یونس. تفسیر: اصولاً بهشت، دار السلام است. دنیا هم اگر تمام اصول شرافت و انسانیت در آن رعایت شود، دارالسلام خواهد شد، و فرامین خداوند، انسانها را به دارالسلام دعوت مى کند. اما سلام بهشتی 👇 🌸 گاه فرشتگان در بهشت به بهشتیان سلام می دهند 👇 🌹جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا وَمَن صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ ۖ وَالْمَلَائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِم مِّن كُلِّ بَابٍ. باغهاى جاویدان بهشتى که همراه پدران و همسران و فرزندان صالحشان، وارد آن مى شوند. و فرشتگان از هر درى بر آنان وارد مى گردند. ۲۳ رعد. 🌹سَلَامٌ عَلَيْكُم بِمَا صَبَرْتُمْ ۚ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ. ( و مى گویند) سلام بر شما بخاطر صبر و استقامتتان! چه نیکوست سرانجام سراى جاویدان. ۲۴ رعد. 🌸 گاه، ساکنان اعراف، مومنان را صدا مى زنند و مى گویند 👇 🌹وَبَيْنَهُمَا حِجَابٌ ۚ وَعَلَى الْأَعْرَافِ رِجَالٌ يَعْرِفُونَ كُلًّا بِسِيمَاهُمْ ۚ وَنَادَوْا أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَن سَلَامٌ عَلَيْكُمْ ۚ لَمْ يَدْخُلُوهَا وَهُمْ يَطْمَعُونَ. و در میان آن دو ( بهشتیان و دوزخیان )، حجابى است. و بر اعراف مردانى هستند که هر یک از آن دو گروه را از چهره هایشان مى شناسند. و بهشتیان را صدا مى زنند که: سلام بر شما باد! اما داخل بهشت نمى شوند، در حالیکه امید آنرا دارند. ۴۶ اعراف. 🌸 گاه، بهشتیان به یکدیگر سلام می دهند👇 🌹دَعْوَاهُمْ فِيهَا سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَتَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلَامٌ ۚ وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ. گفتار (و دعاى) آنها در آنجا اینست که: خداوندا، منزهى تو! و تحیت آنها در آن جا سلام است و آخرین سخنشان اینست که: حمد و سپاس، مخصوصِ خداوندى است که پروردگار جهانیان است. ۱۰ یونس. 🌹وَأُدْخِلَ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ ۖ تَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلَامٌ. و کسانى را که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند، به باغهاى بهشتى وارد مى کنند. باغهایى که نهرها از پاى درختانش جارى است. به اذن پروردگارشان، جاودانه در آن مى مانند. و تحیت آنها در آن، سلام است. ۲۳ ابراهیم. 🌸 و گاه، به هنگام قبض روح، این سلام از ناحیهء فرشتگان مرگ به آنها نثار مى شود 👇 🌹الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ طَيِّبِينَ ۙ يَقُولُونَ سَلَامٌ عَلَيْكُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ. همان کسانیکه فرشتگان (مرگ) جانشان را مى گیرند در حالیکه پاک و پاکیزه اند. به آنها مى گویند: سلام بر شما! به پاداش آنچه انجام مى دادید، وارد بهشت شوید. ۳۲ نحل. 🌸 👈 👈 و بالاخره برتر و بالاتر از همهء اینها، سلام پروردگار است 👇 🌹سَلَامٌ قَوْلًا مِّن رَّبٍّ رَّحِيمٍ. سلام (بر آنها)، سخنى است از سوى پروردگارى مهربان. ۵۸ یس. 🌹تَحِيَّتُهُمْ يَوْمَ يَلْقَوْنَهُ سَلَامٌ ۚ وَأَعَدَّ لَهُمْ أَجْرًا كَرِيمًا. تحیت آنان در روزى که به لقاى او مى رسند سلام است. و براى آنها پاداش پرارزشى فراهم ساخته است. ۴۴ احزاب. ✅ 👈 👈 خلاصه اینکه در آنجا نه سخن لغوى شنیده مى شود، و نه کلام بیهوده اى 👇 🌹لَا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا وَلَا تَأْثِيمًا. در آنجا نه لغو و بیهوده اى مى شنوند نه سخنان گناه آلود. ۲۵ 🌹إِلَّا قِيلًا سَلَامًا سَلَامًا. تنها سخنى که مى شنوند سلام است، سلام. ۲۵ و ۶ واقعه. 💚 سلام بر خدا. سلام بر پیامبران و برگزیدگان خدا. سلام بر زنان و مردانی که پرچم توحید را برافراشته اند. سلام بر شهیدان. سلام بر شرافت و انسانیت. و سلام بر تمام خوبیها.....
✨ توصیف مومن ✨ سورهء 《انسان》یا《هل أتی》 یا《دهر》 ( ۱ ) 🌸 ۱۸ آیه از این سوره در وصف حضرت امیر و صدّیقهء طاهره است. از آیهء ۵ تا ۲۲. این آیات بطور خاص در مورد این بزرگواران است و بطور عموم در بارهء همهء مومنین حقیقی 👇 ابن عباس مى گوید: حسن و حسین علیهما السلام، بیمار شدند پیامبر با جمعى از یاران به عیادتشان آمدند، و به على علیه السلام گفتند: اى ابوالحسن! خوب بود نذرى براى شفاى فرزندان خود مى کردى، ایشان و حضرت زهرا نذر کردند و سه روز، روزه گرفتند. 👈 در آن سالها مدینه بخاطر تحریمهای شدید اقتصادی، در فقر شدیدی بود، بخصوص مهاجران. نه شغلی داشتند و نه زمین زراعی. بخصوص امام علی که باید پا به پای پیامبر در امر رسالت، ایشان را یاری می کردند و در تمام جنگها هم کنار پیامبر بودند، به این ترتیب فرصت لازم برای تامین معیشت کافی برای خانواده نداشتند. بطوریکه آن بزرگواران بجز همان افطاری که برای خود آماده کرده بودند، غذای دیگری نداشتند که به نیازمندان بدهند لذا همان غذای خود را به مسکین و یتیم و اسیر که طی سه شب، به امیدی به درب خانهء اهل بیت آمده بودند، تقدیم کردند و خود گرسنه ماندند و کسی هم باخبر نشد (چه بزرگوارانه!!). 💚 شب اول روزه داری، مسکینی به درب منزل آن بزرگواران آمد به‌ امید اینکه اهل بیت پیامبر هستند و او را سیر می کنند. شب دوم یتیمی به همین امید به درب خانهء اهل بیت پیامبر آمد و شب سوم اسیری. 👈 در آنزمان زندانی برای نگهداری اسرای جنگی وجود نداشت و پیامبر آنها را برای نگهداری به مسلمانان می سپرد و خورد و خوراکشان هم بر عهدهء مسلمانان بود. شبی که یکی از مسلمانان، اسیر را به درب خانهء اهل بیت آورد تا او را سیر کنند، خودش هم چیزی برای خوردن نداشت لذا از خانوادهء پیامبر کمک خواست. پس از سه روز، روزه داری و غذا نخوردن، پیامبر بزرگوار، حضرت امیر و فرزندانشان را دیدند. ظاهر رنگ پریده و دستان لرزان آنان گویای گرسنگی شدید بود. جویای احوال شدند. حضرت امیر توضیح دادند و پیامبر به دیدار دخترشان رفتند‌ ایشان را هم در همان وضع پژمردگی و ناتوانی مشاهده کردند. در همین هنگام آیات مذکور توسط جبرئیل بر قلب پیامبر نازل شد. 👈 👈 بعضی منابع: الغدیر، ج۳، ص۱۰۷ تا ۱۱۱. و در کتاب احقاق الحق، ج۳، ص۱۵۷ تا ۱۷۱. حدیث فوق از ۳۶ نفر از دانشمندان و علماى اهل سنت با ذکر مأخذ نقل شده است. 💚💚 این اتفاق افتاد تا شرایط برای نزول وصف حال امیرالمومنین و زهرای مرضیه برای عموم مسلمانان فراهم شود، ضمن اینکه این شرایط سخت باعث رشد آن بزرگواران و ارتقاء به مرتبه ای بالاتر بود. 👈 پس لازم است در شرایط مختلف، آرامش خود را حفظ کنیم و طوری عمل کنیم و تصمیم بگیریم که آن سختی و گرفتاری، پلکان ترقی و رشدمان شود. مبادا رفتار و گفتاری داشته باشیم که در پیشگاه خداوند، نه رشد بلکه تنزل کنیم که همان خسرالدنیا و الآخرة، همین است. هم دچار سختی شویم و هم آن سختی موقعیت ما را در پیشگاه خدا، پائین بکشد. /إن شاءالله این آیات مهم و زیبا را فردا می خوانیم/