از عوامل افسردگی، نارضایتی است.
نارضایتی از زندگی...
نارضایتی از اطرافیان...
نارضایتی از شرایط...
نارضایتی از شغل...
اما ریشهء نارضایتیها کمبود و کاستی نیست.
ریشهء آن ناشکری است.
ندیدن نعمتها...
پرتوقعی...
دنیاطلبی...
خودخواهی...
بی صبری...
🌹🌹وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ.
و به یاد آورید هنگامى را که پروردگارتان اعلام داشت: اگر شکرگزارى کنید، بر شما افزون خواهم کرد. و اگر ناسپاسى کنید، مجازاتم شدید است! ۷ ابراهیم.
✨ وصف مومن ✨
✅ خلاف گنهکار، مومن است.
🌹🌹وَمَن يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَىٰ وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّىٰ وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ ۖ وَسَاءَتْ مَصِيرًا....
هر که بعد از آشکار شدن هدایت براى او، با پیامبر مخالفت کند، و از راهى جز راه مؤمنان پیروى نماید، ما او را به همان سو که مى رود مى بریم. و به دوزخ داخل مى کنیم. و چه بد فرجامى است. ۱۱۵ نساء.
تفسیر: این آیات در بارهء کسانی است که با وجود اینکه خداوند راه هدایت را بوسیلهء پیامبر بزرگوار روشن فرمود، باز هم به بیراهه می روند.
و در تفسیری دیگر آمده، در مورد کسانی هم هست که پس از آنکه از زشتی خلافی که انجام داده اند آگاه میشوند، بجای توبه و بازگشت، در پیروی از باطل، لجاجت می کنند. و حتی ممکن است از دین هم خارج شوند.
👈 یُشاقِق از مادهء شقاق، به معنى مخالفت آگاهانه، توأم با عداوت و دشمنى است.
منظور از سبیل المؤمنین، راه توحید، خداپرستى و اصل اسلام است. همان مسیری که قرآن، پیامبر و اهل بیت، روشن کرده اند. اگر مومنی برنامه ای یا نظری یا حکمی صادر کند که در قرآن و سنت، بطور مشخص به آن اشاره نشده، نمیتوان به آن گفت سبیل المومنین و مخالفت با آن، مخالفت با سبیل المومنین نیست. صرفاً یک مخالفت سلیقه ای می باشد. آنجایی مخالفت جایز نیست که، برنامه و حکم صادره، در قرآن و سنت کاملا مشخص و روشن است.
مثلا برگزاری مراسم سوگواری برای امام حسین.
گریه بر امام حسین علیه السلام و بزرگداشت عاشورای حسینی، به منظور احیاء دین و قرآن است. و بسیار از طرف معصومین، به این امر سفارش شده ایم. برنامه هایی که در این رابطه وجود دارد، سبیل المومنین است مانند پیاده روی اربعین.
◾ اما سرنوشت مخالفان سبیل المومنین، عاقبت شوم در این جهان و همچنین عاقبت دردناک در آن جهان دارد.
در این جهان همانطور که قرآن مى فرماید: روز به روز در مسیر غلط خود راسخ تر مى شوند و زاویهء انحراف آنها از جادهء حق، با پیشروى در بیراهه بیشتر مى گردد و این سرنوشتى است که خود آنها براى خویشتن انتخاب کرده اند، و بنائى است که پایه گذارى آن به دست خودشان شده است، بنابراین هیچگونه ستمى دربارهء آنها به عمل نیامده.
و اینکه مى فرماید: نُوَلِّهِ ما تَوَلّى: ما او را به همان راه که مى رود مى کشانیم، اشاره به همین سلب توفیق معنوى، و عدم تشخیص حق و پیشروى در بیراهه است.
و آنجا که مى فرماید، نُصْلِهِ جَهَنَّم،َ اشاره به سرنوشت آنها در رستاخیز است.
👈 👈 در آیات بسیاری می خوانیم خداوند بر فهم و چشم و گوش گنهکاران، مهر می زند.
به این معنی است که آنها فرصتهای زیادی را که در اختیارشان قرار می گیرد، با بی توجهی از دست می دهند و بطور طبیعی، فهم و شعور و چشم و گوششان در مقابل حق بسته میشود و سزاوار کنار گذاشتن میشوند.
🕌 آقا اباعبدالله فرموده اند:
یاَ یُّهَا النّاسُ نافِسوا فِى المَکارِمِ وَ سارِعوا فِى المَغانِمِ وَ لا تَحتَسِبوا بِمَعروفٍ لَم تَجعَلوا.
اى مردم در خوبىها با یکدیگر رقابت کنید و در بهره گرفتن از فرصتها شتاب نمایید و کار نیکى را که در انجامش شتاب نکردهاید، به حساب نیاورید.
ارشاد القلوب دیلمى، ص ۷۳.
/إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار میگیرد/
✨ وصف مومن ✨
◾ نجوا.
اصولا خلاف اخلاق و رابطهء اجتماعی صحیح است که دو یا چند نفر در حضور بقیه با هم نجوا کنند. حتی اگر فردی بخواهد از مشکلاتش برای دیگری بگوید و درددل کند و کمک بخواهد. اما چون بقیه از آنچه آنها می گویند اطلاعی ندارند، ممکن است به خود بگیرند و ناراحت و غمگین شوند.
گاهی هم دو یا چند نفر، فقط در حضور خودشان نجوا می کنند و کسی آنجا حاضر نیست. اما نجوایی که به دیگران خسارت می زند. این هم خلاف اخلاق است.
پیش از این، حرفهای درگوشی، بخصوص در بارهء این و آن خلاصه میشد به دیدارهایی که فرد مورد نظر در آن دیدار حاضر نبود. ولی این فرصت همیشه قابل دسترسی نیست.
اما اینک که با تشکیل صفحات مجازی، بستر امنی، برای نجوا و حرفهای درگوشی فراهم شده، متاسفانه آزادی بیان میان افرادی که مقید به رازداری و امانتداری نیستند، به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.
چه غیبتها، چه تهمتها، چه افشای اسرار و چه گفتگوهای زشت یواشکی که صورت نمی گیرد.....
که گاهی هم باعث اختلاف و دعوا میان افراد بی اطلاع میشود.
بنابراین خوبست فرمایش خداوند را در این باره بدانیم 👇👇👇
🌹أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ مَا یَکُونُ مِنْ نَجْوَى ثَلَاثَةٍ إِلَّا هُوَ رَابِعُهُمْ وَلَا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سَادِسُهُمْ وَلَا أَدْنَى مِنْ ذَلِکَ وَلَا أَکْثَرَ إِلَّا هُوَ مَعَهُمْ أَیْنَ مَا کَانُوا ثُمَّ یُنَبِّئُهُمْ بِمَا عَمِلُوا یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِنَّ اللَّهَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ.
آیا نمیدانی که خداوند آنچه را در آسمانها و آنچه در زمین است میداند، هیچگاه سه نفر با هم نجوی نمیکنند مگر اینکه خداوند چهارمین آنهاست، و هیچگاه پنج نفر با هم نجوی نمیکنند مگر اینکه خداوند ششمین آنهاست، و نه تعدادی کمتر و نه بیشتر از آن مگر اینکه او همراه آنهاست هر جا که باشند، سپس روز قیامت آنها را از اعمالشان آگاه میسازد، چرا که خداوند به هر چیزی داناست. ۷ مجادله.
🌹أَلَمْ يَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ سِرَّهُمْ وَنَجْوَاهُمْ وَأَنَّ اللَّهَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ.
آیا نمى دانستند که خداوند، اسرار و سخنان درگوشىِ آنها را مى داند. و خداوند داناى اسرار نهان است؟! ۷۸ توبه.
🌹أَمْ يَحْسَبُونَ أَنَّا لَا نَسْمَعُ سِرَّهُمْ وَنَجْوَاهُم ۚ بَلَىٰ وَرُسُلُنَا لَدَيْهِمْ يَكْتُبُونَ.
آیا آنان مى پندارند که ما اسرار نهانى و سخنان درگوشى آنان را نمى شنویم؟! آرى، فرستادگان ما نزد آنها هستند و مى نویسند. ۸۰ زخرف.
👈 👈 در زشتی این عمل، همین بس که بدانیم:
🌹إِنَّمَا النَّجْوَىٰ مِنَ الشَّيْطَانِ لِيَحْزُنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَلَيْسَ بِضَارِّهِمْ شَيْئًا إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ.
نجوا تنها از سوى شیطان است. تا مؤمنان را غمگین سازد. ولى نمى تواند هیچگونه ضررى به آنها برساند جز به فرمان خدا. پس مؤمنان تنها بر خدا توکّل کنند ( و نگران نباشند ). ۱۰ مجادله.
👈 یعنی نجوا هرگز از سوی فرد باایمان صورت نمی گیرد بلکه هرکه نجوا می کند گوش به فرمان شیطان است و برای خسارت زدن به مومنین.....
مگر اینکه...... 👇👇👇
🌹 لَّا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِّن نَّجْوَاهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلَاحٍ بَيْنَ النَّاسِ ۚ وَمَن يَفْعَلْ ذَٰلِكَ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا.
بسیارى از سخنان درگوشى آنها، خیر و سودى ندارد. مگر کسیکه (از این راه)، دعوت به کمک کردن به دیگران، یا کار نیک، یا اصلاح در میان مردم کند. و هر که براى بدست آوردن خشنودى خداوند چنین کند، بزودى پاداش بزرگى به او خواهیم داد. ۱۱۴ نساء.
👈 👈 باز هم دقت شود حتی اگر حرف درگوشی، چنین باشد که خداوند فرموده، سعی شود در حضور دیگران صورت نگیرد. چون آنها از ماهیت گفتگوی نجواکنندگان بی خبرند.
به قول فرمایش امام خمینی، کسانی هنگام ظهور با آقا امام زمان مخالفت می کنند که امروز با ولایت فقیه مخالفند.
خواهران و برادران باایمانم!
امروز زمان تبیین است.
به خودمان و دیگران، اصلح را معرفی کنیم.
در میان کارآمدها، ملاک سنجش فقط رضایت خدا و مومنین باشد.
🖤 تسلیت شهادت آقا امام جواد 🖤
🌺 حرکات امامان علیهم السلام برای تشکیل حکومت اسلامی. برگرفته از کتاب ارزشمند انسان ۲۵۰ ساله 🌺
مروری بر دوران امام جواد:
امام محمد تقی، در نوجوانی به امامت و رهبری امت اسلام منصوب شدند و همین موضوع شرایط را برای ایشان به مراتب سخت تر کرد.
سالهای کوتاه امامت ایشان، تماما در جهادی فشرده با دشمن گذشت. بطوریکه در سن ۲۵ سالگی، وجودشان برای دشمن غیر قابل تحمل شد و ایشان را با زهر کین، به شهادت رساند.
بخشی از دورهء امام جواد همزمان بود با مامون، قاتل پدرشان، حضرت رضا.
مامون امام جواد را مجبور کرد تا با دختر وی ازدواج کند. هدف او از این ازدواج این بود که نوه اش فرزند رسول خدا باشد اما هیچ فرزندی حاصل این ازدواج نشد.
به دستور امام جواد، کنیزی بنام سمانه مغربیه را خریداری کردند و حاصل ازدواج امام با او، ۴ یا ۵ فرزند است از جمله امام هادی.
درسی که این امام بزرگوار در طول زندگی کوتاهشان داده اند، اینست که باید در مقابل قدرتهای منافق و ریاکار همت کنیم و دیگران را هم برای این مقابله برانگیزیم.
نفاق و دوروئی آنست که در پوشش اسلام، بر خلاف اسلام عمل می کنند و البته شناختن آنها برای عموم آسان نیست.
این امام بزرگوار، تمام عمر کوتاهشان به مبارزه با قدرت مزّور و ریاکار عباسی گذشت.
/ 👈 در آستانهء امتحانی بزرگ قرار داریم و قرار است فردی با انتخاب ما بر مسند تصمیم گیری برای مردم بنشیند.
اول که از خدا یاری می طلبیم که او می داند و ما نمی دانیم.
و بعد با مطالعهء کافی و اعتماد به افراد مطلع، إن شاءالله بهترین فرد، انتخاب شود /
امام جواد اولین کسی هستند که بحث آزاد را بنیان گذاری کرده اند. البته اینگونه مباحثه ها در دوران دیگر ائمه هم مرسوم بود ولی در زمان امام جواد به شکلی نظیف انجام گرفته است.
یعنی مباحثه ایشان به سوال و پاسخ ختم نمیشد. ایشان با علمای بزرگ به مباحثه بصورت بحث آزاد و علنی می نشستند.
امام جواد، در این جلسات بخوبی مجلس را در دست می گرفته اند و با استدلال و سخنان دقیق، حقانیت خود را به اثبات می رسانده اند. یک ناطق قدرتمند.
خلفای عباسی، امام جواد را چند نوبت به بغداد احضار کردند و آخرین بار که طولانی تر از بقیه بود، ایشان را به شهادت رساندند و در کاظمین کنار پدر بزرگشان، امام موسی بن جعفر به خاک سپردند.
پس از شهادت امام جواد، امام هادی در سن ۸ سالگی به امامت رسیدند. یک دوران سخت و پرخطر.
✨ از اعمال ماه ذی الحجه ✨
پیامبر فرموده اند: عبادت و کار نیک، در هیچ ایامی به اندازهء این ایام فضیلت ندارد. اقبال، ص۳۱۷.
انجام اعمالی در دههء اول، سفارش شده که در اینجا به چند عمل از مهمترینها، اشاره می کنیم:
✨ اول، روزه گرفتن در نه روز اول است. امام کاظم فرمود: روزهء نه روز اول ماه ذی الحجه، ثواب روزهء یک عمر را دارد.
✨ دوم، یک نماز دو رکعتی است که در ده شب اول، بین نماز مغرب و عشاء خوانده میشود با این کیفیت:
در هررکعت پس از سورهء حمد و قل هوالله احد، یکبار آیهء ۱۴۲ سورهء اعراف را می خوانیم:
🌹 وَوَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ۚ وَقَالَ مُوسَىٰ لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ.
/ إن شاءالله از امشب، به مدت ده شب، این نماز را بخوانیم؛ و از فردا به مدت نه روز، روزه بگیریم/
✨ سوم، آقا امام محمد باقر فرموده اند: خداوند این پنج دعا را بوسیلهء جبرئیل براى حضرت عیسى علیه السلام، هدیه فرستاد، تا در ایام این دهه، آنها را بخواند.
آن پنج دعا چنین است:
۱) اَشْهَدُ اَنْ لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ، وَحْدَهُ لاٰ شَریکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ الْحَمْدُ، بِیَدِهِ الْخَیْرُ، وَهُوَ عَلىٰ کُلِّ شَىْءٍ قَدیرٌ.
۲) اَشْهَدُ اَنْ لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ، وَحْدَهُ لاٰ شَریکَ لَهُ، اَحَداً صَمَداً، لَمْ یَتَّخِذْ صٰاحِبَةً وَلاٰ وَلَداً.
۳) اَشْهَدُ اَنْ لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ، وَحْدَهُ لاٰ شَریکَ لَهُ، اَحَداً صَمَداً، لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ، وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً اَحَدٌ.
۴) اَشْهَدُ اَنْ لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ، وَحْدَهُ لاٰ شَریکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ الْحَمْدُ، یُحْیى وَیُمیتُ، وَهُوَ حَىٌّ لاٰ یَمُوتُ، بِیَدِهِ الْخَیْرُ، وَهُوَ عَلىٰ کُلِّ شَىْءٍ قَدیرٌ.
۵) حَسْبِىَ اللهُ وَکَفىٰ، سَمِعَ اللهُ لِمَنْ دَعٰا، لَیْسَ وَرٰآءَ اللهِ مُنْتَهىٰ، اَشْهَدُ لِلهِ بِمٰا دَعٰا، وَاَنَّهُ بَرىءٌ مِمَّنْ تَبَرَّءَ، وَاَنَّ لِلهِ الْأٰخِرَةَ وَالْأُولىٰ.
اقبال، ص۳۲۳.
و در زادالمعاد آمده اگر این شهادتها هر روز ۱۰ مرتبه خوانده شود، به روایت عمل شده.
/ با توضیح اینکه این دعا، یا به زبان عربی بر حضرت عیسی نازل شده و یا امام باقر آنرا به زبان عربی برگردانده اند/
✨ و چهارم، امیر مومنان فرموده اند: ۱۰ روز اول، این تهلیلات را روزی ۱۰ مرتبه بخوانیم:
لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ الّلَیٰالى وَالدُّهُورِ، لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ اَمْوٰاجِ الْبُحُورِ.
لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ وَرَحْمَتُهُ خَیْرٌ مِمّٰا یَجْمَعُونَ، لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ الشَّوْکِ وَالشَّجَرِ.
لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ الشَّعْرِ وَالْوَبَرِ، لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ الْحَجَرِ وَالْمَدَرِ.
لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ لَمْحِ الْعُیُونِ، لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ فِى اللَّیْلِ اِذٰا عَسْعَسَ، وَالصُّبْحِ اِذٰا تَنَفَّسَ.
لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ الرِّیٰاحِ فِى الْبَرٰارى وَالصُّخُـورِ، لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ مِـنَ الْیَـوْمِ اِلـىٰ یَـوْمِ یُنْفَخُ فِى الصُّورِ.
اقبال، ص۳۲۴.
🌺 همه و ما را دعا کنید 🌺
🌼 نماز روز اول ماههای قمری:
دو رکعت نماز با این کیفیت:
در رکعت اول، بعد از حمد، ۳۰ مرتبه سورهء توحید.
و در رکعت دوم، بعد از حمد، ۳۰ مرتبه سورهء قدر.
🌼سپس دعای ارزشمندی که مشتمل است بر آیات کلام الله:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا، كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كَاشِفَ لَهُ إِلّا هُوَ، وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ، يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ، وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْراً، مَا شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلّا بِاللَّهِ، حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ، وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ، إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ، لا إِلَهَ إِلّا أَنْتَ، سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ، رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ، رَبِّ لا تَذَرْنِي فَرْداً، وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ.
زادالمعاد، ص ۴۶۲.
✨ وصف مومن ✨
🌹🌹وَاسْتَفْتَحُوا وَخَابَ كُلُّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ.
و (پیامبران از خدا) تقاضاى فتح و پیروزى (بر کفار) کردند. و (سرانجام) هر گردنکش حق ستیزى، ناامید و نابود شد. ۱۵ ابراهیم.
تفسیر: وقتیکه پیامبران همهء وظایف خود را در برابر قوم خویش انجام داده و کسانیکه باید ایمان بیاورند ایمان آورده و بقیه در کفر اصرار داشتند و پیوسته رسولان را تهدید مى کردند، آنان از خدا تقاضاى فتح و پیروزى بر کافران کردند (وَاسْتَفْتَحُوا).
خداوند هم دعاى آن مجاهدان راستین را به اجابت رسانید و سرانجام هر گردنکش منحرفى ناامید و نابود شد.
💚 دعا کردن از مهمترین عوامل است در پیروزیها و موفقیتها.
👈 جبار یعنی کسیکه سرکش است و فرمانبردار نیست.
و کلمهء عنید به معنى سمت و ناحیه است و در اینجا به معنى انحراف و گرایش به غیر راه حق آمده است.
پس یعنی جبار اشاره به صفت نفسانى یعنى روح سرکش، و عنید اشاره به اثر آن صفت در افعال انسان دارد که او را از حق، منحرف مى گرداند.
بنابراین روح سرکش را در متن زندگی، در خود مهار کنیم تا زمینه ساز مهار آن در برابر فرامین خداوند باشد.
🌸 پیامبر فرموده اند:
جبار عنید کسى است که از گفتن لا إله إلاّ الله خوددارى کند. نورالثقلین، ج۲، ص۵۳۲.
🌸 و امام باقر علیه السلام فرموده اند:
العَنیدُ المُعرِضُ عَنِ الحَقِّ:
عنید کسى است که از حق رویگردان باشد. همان مدرک.
◾ آنگاه مجازات جبار عنید را بیان می فرماید:
🌹مِّن وَرَائِهِ جَهَنَّمُ وَيُسْقَىٰ مِن مَّاءٍ صَدِيدٍ.
به دنبال او جهنم خواهد بود. و از آب بد بوى متعفّنى نوشانده مى شود. ۱۶ ابراهیم.
🌹يَتَجَرَّعُهُ وَلَا يَكَادُ يُسِيغُهُ وَيَأْتِيهِ الْمَوْتُ مِن كُلِّ مَكَانٍ وَمَا هُوَ بِمَيِّتٍ ۖ وَمِن وَرَائِهِ عَذَابٌ غَلِيظٌ.
آنرا جرعه جرعه سر مى کشد. و هرگز حاضر نیست به میل خود آنرا بیاشامد. و مرگ از هر جا به سراغ او مى آید. ولى با این همه نمى میرد. و در پى او، عذاب شدیدى است! ۱۷ ابراهیم.
◾ انواع وسایل عذاب و ناراحتى براى او فراهم مى گردد و مرگ از هر جا به سراغش مى آید، ولى با اینهمه نمى میرد. چرا که در دنیا، همه از او در آزار و ناراحتی بوده اند.
و در ادامه می فرماید: و به دنبال آن، عذاب شدیدى است (وَ مِنْ وَرَائِهِ عَذَابٌ غَلِیظٌ).
به این معنی که آنچه از شدت مجازات و کیفر که در فکر آدمى مى گنجد و حتی آنچه نمى گنجد، در انتظار ستمگران خودخواه و جباران عنید و گنهکار است.
شاید هم، این عذابها در برزخ است و بدنبال آن در قیامت عذاب شدیدتری در انتظار.
/ کلمهء جبار گاهى بر خداوند نیز اطلاق مى شود که به معنى اصلاح کنندهء موجود نیازمند به اصلاح است یا کسیکه بر همه چیز تسلط دارد. بعضی هم گفته اند به معنای جبران کننده است /
🕌 آقا اباعبدالله فرموده اند:
فَإیّاكَ أنْ تَكونَ مِمَّن یَخافُ علی العِبادِ مِن ذنوبِهِم و یَأمَنَ العقوبةَ مِن ذَنبِهِ.
از كسانی نباشید كه بر گناه بندگان بیم دارند و از عقوبت گناه خویش آسوده خاطرند.
تحف العقول ص۲۳۹.
/إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار میگیرد/
✨ وصف مومن ✨
🌹🌹وَقَالَ الَّذِي آمَنَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُونِ أَهْدِكُمْ سَبِيلَ الرَّشَادِ.
کسیکه (از قوم فرعون) ایمان آورده بود گفت: اى قوم من! از من پیروى کنید تا شما را به راه صواب، راهنمایى کنم. ۳۸ غافر.
👈 👈 راه صواب چیست؟
🌹يَا قَوْمِ إِنَّمَا هَٰذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا مَتَاعٌ وَإِنَّ الْآخِرَةَ هِيَ دَارُ الْقَرَارِ
اى قوم من! این زندگى دنیا، تنها متاع زودگذرى است. و فقط آخرت سراى پایدار است. ۳۹ غافر.
تفسیر: در واقع این فرد مومن در تایید سخنان حضرت موسی و رد سخنان فرعون که سعی می کرد مردم را با وعده های دروغین از حضرت موسی و سخن حق، دور کند، اینگونه مردم را آگاه می کرد که فریب سخنان وسوسه انگیز فرعون را نخورید، دنیا متاع زودگذری است و ارزش این را ندارد که آخرت را به آن بفروشیم.
به این معنی که این چند روز عمر، به سرعت مى گذرد، و چنگال مرگ، گریبان همه را مى گیرد، و از فراز باشکوهترین قصرها، به زیر خاک مى کشاند، قرارگاه زندگى ما جاى دیگرى است.
👈 سپس در ادامه به نکتهء مهمی اشاره می کند:
🌹مَنْ عَمِلَ سَيِّئَةً فَلَا يُجْزَىٰ إِلَّا مِثْلَهَا ۖ وَمَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ فِيهَا بِغَيْرِ حِسَابٍ.
هر که بدى کند، جز به مانند آن کیفر داده نمى شود. ولى هر که کار شایسته اى انجام دهد خواه مرد یا زن در حالیکه مؤمن باشد چنین کسانى وارد بهشت مى شوند و در آن، روزى بى حسابى به آنها داده خواهد شد. ۴۰ غافر.
👈 در این آیه به ۴ نکتهء مهم اشاره شده است:
🌸 اول اینکه عدالت خداوند در مورد گنهکاران کاملا رعایت میشود و فقط به مقدار جرمشان جریمه مى شوند.
🌸 دوم اشاره به فضل بى انتهاى خدا به مومنان است، که در مقابل یک عمل صالح، پاداش بى حساب می دهد، و هیچگونه موازنه اى در آن رعایت نخواهد شد. یعنی پاداشى که هیچ چشمى ندیده، و هیچ گوشى نشنیده، و حتى به فکر هیچ انسانى خطور نکرده است.
🌸 در سومین مطلب، لزوم توأم بودن ایمان و عمل صالح را، یاد آور مى شود. یعنی ایمان بدون عمل صالح فایده ای ندارد و اعمال خوب اگر بخاطر ایمان نباشد، شایستهء پاداش بی حساب نیست.
🌸 و چهارمین یادآوری، مساوات مرد و زن در پیشگاه خداوند و در ارزشهاى انسانى است. یعنی اینکه درست است که زن و مرد، تفاوتهای فردی بسیاری دارند اما حقوقشان در پیشگاه خداوند یکسان است. یعنی اگر بانویی بعنوان پیامبر به بشر معرفی نشده، بخاطر این نیست که زن شایستگی این مقام را ندارد! بلکه چون بانوان برای حضور در سطح کلان جامعه، محدودیتهایی دارند قطعا نمی توانند از عهدهء مسئولیت سنگینی مثل پیامبری بربیایند، وگرنه می توانند در پیشگاه خداوند صاحب درجات بسیار بالایی شوند مثل بانوانی که معرف حضورند:
آسیه، مریم، ام المومنین خدیجه کبری و زهرای اطهر.
👈 👈 👈 اما اگرچه متاع این جهان، ناچیز است و ناپایدار، ولى مى تواند وسیلهء رسیدن به پاداش بى حساب گردد.
و تعبیر به مِثْلَها، اشاره به اینست که مجازاتهاى عالم دیگر شبیه همان کارى است که انسان در این دنیا انجام داده است، شباهتى کامل و بدون نقص.
🟢 در آیاتی از قرآن کریم، پاداش عمل صالح به ده برابر، و در آیاتی به هفتصد برابر و در آیات مورد بحث، پاداش الهی بی حساب عنوان شده.
این به این معنی است که پاداش خداوند به خلوص و روح عمل نیکی که انجام میشود بستگی دارد. گاه ده برابر، گاه صد برابر و گاهی هم بی حساب.
مثلا یکی از اعمالی که مشخصا خداوند پاداش آنرا بی حساب وعده فرموده، صبر و شکیبایی است.
✨ وصف مومن ✨
🌹🌹لَخَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَكْبَرُ مِنْ خَلْقِ النَّاسِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ...
آفرینش آسمانها و زمین از آفرینش انسانها عظیم تر است، ولى بیشتر مردم نمى دانند. ۵۷ غافر.
تفسیر: خداوند خطاب به کسانیکه در بارهء معاد به مجادله می پردازند، فرموده است که آفرینش شما بزرگتر از آفرینش آسمانها و زمین نیست که برپایی معاد، سخت و دشوار باشد. و به انسان متکبر، گوشزد می کند که به آفرینش جهان تفکر کن تا ناچیزی خود را در مقابل خلقت جهان باعظمت، دریابی تا مبادا غرور و خودپسندی، باور معاد و روز حساب و کتاب را از یادت ببرد.
◾ و اینکه فرموده، بیشتر مردم نمیدانند، اشاره به جهل انسان است که نتیجهء آن، غرور و تکبر خواهد بود.
و در آیهء بعد، با یک تشبیه جامع و کامل، متکبر جاهل را با فرد باایمان مقایسه کرده و می فرماید:
🌹وَمَا يَسْتَوِي الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِيرُ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَلَا الْمُسِيءُ ۚ قَلِيلًا مَّا تَتَذَكَّرُونَ.
هرگز نابینا و بینا یکسان نیستند. و ( همچنین ) کسانیکه ایمان آورده، و اعمال صالح انجام داده اند با بدکاران. هرچند شما کمتر متذکّر می شوید. ۵۸ غافر.
👈 مومن و بدکار، همانگونه با هم متفاوتند که بینا و نابینا.
تعبیر نابینا در مورد آدم نادان و بى خبرى است که پرده هاى کبر و غرور، بر چشمانش افتاده، و اجازهء درک حقایق را به او نمى دهد، و در مقابل او فرد بینا است که در پرتو نور، علم و استدلالات منطقى، حق را مشاهده مى کند.
انسان بینا به حق و حقیقت، هم در اعتقاد، راسخ است هم در انجام اعمال صالح. نمیشود کسی بگوید من اعتقاد دارم ولی مثلا نماز نخواند.
نه ایمان به تنهایی مورد قبول است، و نه اعمال نیکی که برای رضای خدا نیست.
👈 آنگاه می فرماید:
🌹إِنَّ السَّاعَةَ لَآتِيَةٌ لَّا رَيْبَ فِيهَا وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يُؤْمِنُونَ.
روز رستاخیز به یقین آمدنى است، و شکّى در آن نیست. ولى اکثر مردم ایمان نمى آورند. ۵۹ غافر.
👈 اینکه اکثر مردم ایمان نمى آورند، نه بخاطر آنست که مسئلهء قیام قیامت، مطلبى مخفى و مبهم است، بلکه یکى از علل عمدهء انکار قیامت، تمایل به آزادى در بهره گیرى بى قید و شرط از دنیا، و هر گونه هوسرانى و هوس بازیست، همچنین آرزوهاى دور و دراز دنیایی، مانع از آن مى شود که انسان به فکر قیامت باشد و نسبت به آن اظهار ایمان کند.
(خود را با اعمالمان بسنجیم، نه با آرزوهایمان).
در حقیقت، انسان چه بخواهد و چه نخواهد، باور داشته باشد یا نداشته باشد، قیامت آمدنیست و حساب و کتاب برپا خواهد شد، اما انسان غافل اینرا نمیداند.
👈👈 آنگاه مطلب بسیار مهمی را در بارهء متکبران فرموده است:
🌹وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ.
پروردگار شما گفته است: مرا بخوانید تا (دعاى) شما را اجابت کنم. به یقین کسانیکه از عبادت من تکبر می ورزند بزودى با ذلت وارد دوزخ مى شوند. ۶۰ غافر.
راه نجات از عذاب دوزخ، تنها اینست که بدون غرور و تکبر، بندگی خدا کنیم و از طاعت و عبادت او غافل نشویم.
✔ استجابت دعا که در این آیه بیان شده عمومیت دارد، اما جز برای متکبران ( دقت کنیم ).
✨ وصف مومن ✨
🌹🌹الَّذِينَ آمَنُوا بِآيَاتِنَا وَكَانُوا مُسْلِمِينَ....
کسانیکه به آیات ما ایمان آوردند و تسلیم بودند، (به آنها خطاب مى شود) شما و همسرانتان در نهایت شادمانى وارد بهشت شوید. ۶۹ و ۷۰ زخرف.
تفسیر: ایمان و تسلیم.
ایمان، اعتقاد حقیقی و راستین است و تسلیم، عمل مومن است در پیشگاه خداوند و تسلیم بودن در برابر اوامر الهی.
🍃 به آنها خطاب میشود وارد بهشت شوید (ادْخُلُوا الْجَنَّةَ). دعوت میهمان به بهترین مکان موجود.
🍃 دومین نعمت، بودن همسران مومن و بااخلاق در کنار هم است. همانطور که در دنیا کنار هم آرامش داشته و راضی و خشنود بوده اند، در آخرت هم کنار هم خواهند بود. چون بهترین همسران بهشتی، همسران باایمان و بااخلاقی هستند که در دنیا کنار هم بوده اند.
👈 سپس به نعمتهای دیگر بهشت اشاره شده که در اختیار آنان قرار می گیرد:
🌹يُطَافُ عَلَيْهِم بِصِحَافٍ مِّن ذَهَبٍ وَأَكْوَابٍ.....
( براى پذیرایى آنها) ظرفهاى طلایى و جامهاى (شراب طهور) را گرداگرد آنها مى گردانند. و در آنجا هر چه دلها مى خواهد و چشمها از آن لذت مى برد آماده است. و شما جاودانه در آن خواهید ماند. ۷۱ زخرف.
🍃 در سومین نعمت مى فرماید: ظرفها و جامهاى طلائى و جامها که بوسیلهء خدمتکاران مخصوص در اختیار بهشتیان قرار می گیرد. در بارهء این نعمت، تنها سخن از ظرف هاى طلا به میان آمده، و از غذا و نوشیدنى هاى آن بحثى نشده، احتمالا این بخاطر اینست که نوشیدنیها و غذاها در ذهن محبوس ما نمی گنجد.
🍃 و دربارهء چهارمین و پنجمین نعمت می فرماید: در بهشت آنچه دل مى خواهد و چشم از آن لذت مى برد موجود است.
🍃 ششمین نعمت که در پایان آیه بیان شده جاودانگی است (وَ أَنْتُمْ فِیها خالِدُونَ).
تا مبادا فکر زوال نعمت، خاطر آنها را مکدر سازد و از آینده نگران کند.
در اینجا براى اینکه روشن شود اینهمه نعمتهاى بهشتى را به بها مى دهند نه به بهانه، مى افزاید:
🌹وَتِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ.
این بهشتى است که شما وارث آن مى شوید بخاطر اعمالى که انجام مى دادید. ۷۲ زخرف.
🌸 پیامبر فرموده اند:
هر که، بدون استثناء منزلگاهى در بهشت و منزلگاهى در دوزخ دارد، کافران منزلگاه دوزخى مؤمنان را به ارث مى برند، و مؤمنان جایگاه بهشتى کافران را.
نورالثقلین، ج۲، ص۱۰۳.
✔ تفسیر دیگری هم از این آیه شده و آن اینکه: آنچه دریافت مى دارند، در مقایسه با اعمالشان آنقدر برترى دارد که گوئى همه را بی زحمت از فضل الهى به دست آورده اند. بی زحمت مانند ارث.
🍃 و هفتمین نعمت:
🌹لَكُمْ فِيهَا فَاكِهَةٌ كَثِيرَةٌ مِّنْهَا تَأْكُلُونَ.
و در آن براى شما میوه هاى فراوان است که از آن مى خورید. ۷۳ زخرف.
پس از بیان نوشیدنیها، در آیه ای جداگانه، به میوه های بهشتی اشاره شده.
این بدلیل اهمیت میوه است.
✅ از خوردن میوه غافل نشویم. خود، اهل خانه و نیازمندان.
🌹🌹فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ.
پس بسوى خدا فرار کنید. ۵۰ ذاریات.
فرار بسوی پناهگاهی امن، زمانی اتفاق می افتد که وحشت و ترسی وجود دارد.
💚 مأمن و پناه، خداست......
وحشت و ترس چیست؟
گناه، ظلمت جهل، انحراف، غمها، غصه ها، نگرانیها، افسوسها، تنهائیها، دلتنگیها......
🌸 یا عِمادَ مَنْ لا عِمادَ لَهُ، یا سَنَدَ مَنْ لا سَنَدَ لَهُ، یا ذُخْرَ مَنْ لا ذُخْرَ لَهُ، یا حِرْزَ مَنْ لا حِرْزَ لَهُ، یا کَهْفَ مَنْ لا کَهْفَ لَهُ، یا کَنْزَ مَنْ لا کَنْزَ لَهُ، یا رُکْنَ مَنْ لا رُکْنَ لَهُ، یا غِیاثَ مَنْ لا غِیاثَ لَهُ، یا جارَ مَنْ لا جارَ لَهُ، یا جارِیَ اللَّصیقَ یا رُکْنِیَ الْوَثیقَ، یا اِلهی...
ای تکیه گاه کسیکه تکیه گاهی ندارد، ای پشتوانهء کسیکه پشتوانه ندارد، ای ذخیرهء تهیدستان، ای نگهدار کسیکه نگهداری ندارد، ای پناهگاه کسیکه پناهگاهی ندارد، ای گنج بی گنجان، ای پایهء محکم کسیکه پایهء محکمی ندارد ای فریادرس کسیکه فریادرس ندارد، ای همسایهء بی همسایگان، ای همسایهء به من پیوسته، ای رکن استوار من، ای معبود من.....
فرازی از دعای زیبای مشمول.
🌹قُلْ مَن بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَهُوَ يُجِيرُ وَلَا يُجَارُ عَلَيْهِ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ.
بگو: چه کسى حاکمیت همه موجودات را در دست دارد، و (به بى پناهان) پناه مى دهد، و نیاز به پناه دادن ندارد؟! ۸۸ مؤمنون.