🌹🌹 در تفسیر آیهء ۱۸ سورهء محمد، در پیغام قرآنی روز گذشته، بخش اول روایتی بسیار مهم را از پیامبر بزرگوار اسلام خواندیم که پیش بینی شرایط بسیار تلخی را در امت اسلامی فرموده اند.
شرایطی که اگر انتخاب هوشمندانه نداشته باشیم، شاهد آن خواهیم بود.
👈 بخش دوم:
در آنزمان، به تزئین مساجد می پردازند، مانند معابد یهود و نصارا. قرآنها را می آرایند بدون عمل به محتوای آن. مناره های مساجد، طولانی و صفوف نمازگزاران، فراوان اما دلها نسبت به یکدیگر دشمن و زبانها مختلف است.
درآنزمان پسران را با طلا تزیین می کنند و لباسهای ابریشمی و دیباج می پوشند و از پوست پلنگ برای خود لباس تهیه می کنند.
در آنزمان زنا آشکار می گردد، معاملات با غیبت و رشوه انجام می گیرد، دین را فرو می نهند و دنیا را بر می دارند.
در آنزمان طلاق، فزونی می گیرد و حدی برای خدا اجرا نمیشود. اما با این وجود به خدا ضرر نمی زنند بلکه خودشان زیان می کنند.
در آنزمان زنان، خواننده و آلات لهو و نوازندگی آشکار میشود و اشرار امتم به دنبال آن می روند.
در آنزمان حج، وسیله ای میشود برای تفریح یا تجارت یا ریا و تظاهر.
در آنزمان اقوامی پیدا میشوند که قرآن را برای غیر خدا فرامی گیرند و با آن همچون آلات لهو رفتار می کنند، و اقوامی روی کار می آیند که علم دین را برای غیر خدا فرامی گیرند (کسانیکه علم دین را فرا می گیرند برای ضربه زدن به دین).
فرزندان نامشروع، فراوان میشود و قرآن را بصورت غنا می خوانند و برای دنیا بر یکدیگر سبقت می گیرند.
در آنزمان پرده های حرمت دریده میشود، گناه، فراوان و بدها بر نیکان مسلط می گردند. فقر، فزونی می گیرد و مردم با انواع لباسها (و مقامها) بر یکدیگر فخر می فروشند. بارانهای بی موقع می بارد. قمار و آلات موسیقی را جالب می شمرند و امر به معروف و نهی از منکر را زشت می دانند بگونه ای که مومن در آنزمان از همهء امت، خوارتر است. قاریان قرآن و عبادت کنندگان، پیوسته به یکدیگر بدگویی می کنند و در ملکوت آسمان، آنها را افرادی پلید و آلوده می خوانند.
در آنزمان ثروتمند بر فقیر رحم نمی کند تا آنجا که نیازمندی در میان جمعیت به پا می خیزد و اظهار حاجت می کند و هیچکس چیزی در دست او نمی نهد.
سپس فرموده است: اینست معنی سخن پروردگار که فرمود فقد جاء اشراطها.
در این هنگام، سلمان فارسی از پیامبر سوال کرد، آیا واقعاً همهء اینها واقع خواهدشد؟! پیامبر فرمود: قسم به آنکه جانم در دست اوست، همهء اینها واقع خواهد شد.
تفسیر علی بن ابراهیم، ج۲، ص۳۰۷.
و تفسیر نورالثقلین، ج۵، ص۳۴.
و تفسیر صافی و تفسیر نمونه، ذیل همین آیه.
۲۴ خرداد ۱۴۰۳
⚫ از فرمایشات حضرت باقرالعلوم، آقا محمدبن علی بن الحسین علیه السلام:
🖤 از سستی و بی قراری بپرهیز، که این دو، کلید هر بدی میباشند، کسیکه سستی کند، حقی را ادا نکند. و کسیکه بی قرار شود، بر حق صبر نکند.
بحارالانوار، ج۷۵، ص۱۷۵.
🖤 تواضع، راضی بودن به نشستن در جایی است که کمتر از شأنش باشد، و به هر که رسیدی سلام کنی، و جدال را هر چند حق با تو باشد، ترک کنی.
بحارالانوار، ج۷۵، ص۱۷۶.
۲۴ خرداد ۱۴۰۳
🌺 حرکات امامان علیهم السلام برای تشکیل حکومت اسلامی. برگرفته از کتاب ارزشمند انسان ۲۵۰ ساله 🌺
💚 دورهء امام محمد باقر علیه السلام ( ۱ )
دورهء امام باقر دقیقا ادامهء دورهء امام سجاد است. یعنی زمینه سازی برای اینکه امام بعد ایشان بتوانند حکومت اسلامی تشکیل دهند، اما با این تفاوت که حالا شیعه احساس وجود میکند و دعوت شیعی که پس از حادثهء کربلا بعلت خفقان و سخت گیری خلفا متوقف شده بود، اینک به برکت تلاشهای مخفیانه امام سجاد، در بسیاری از اقطار کشورهای اسلامی مخصوصا در حجاز و عراق و خراسان ریشه دوانده و قشر وسیعی را به خود متوجه ساخته است.
بزرگانی مثل طاووس یمانی، قتادة بن دعامه و ابوحنیفه و بسیاری بزرگان دیگر.
و اینک آوازهء دانش وسیع امام باقر، بزرگان را به سمت ایشان می کشاند و همه برای استفاده، یا برای احتجاج و مجادله به ایشان روی می آوردند.
خلفای مروانی هم که پس از ۲۰ سال اقتدار عبدالملک مروان، روی کار آمده بودند، چندان به کار تشیع نپرداختند و بیشتر به سرگرمی، و به جاه و جلال مشغول بودند. در نتیجه امام باقر و یارانشان تا حدودی از تعرضات آنها در امان بودند.
👈 صحبت در بارهء این امام همام زیاد است اما، امام خامنه ای در این کتاب ارزشمند، به دو نکته توجه بیشتری کرده اند:
یکی مبارزات امام باقر است با تحریف معارف و احکام اسلامی، و دوم عبارت است از تشکل.
مبارزه با تحریف یعنی چه؟
یعنی اینکه اسلام، احکام و معارفی دارد برای انسان و زندگی بشر که اگر همگان به آنها آگاهی داشته باشند، هرگز حکومتهای فسق و فجور، ستمگر و بیخبران از دین را تحمل نخواهند کرد لذا بیشترین اهتمام خلفا بر این بود که بوسیلهء چهره های مورد قبول مردم، احکام حکومت را تحریف کنند.
مثلا در بارهء《 اولی الامر 》که خداوند فرمان اطاعت از آنها را در قرآن فرموده، اینجور مردم را به باور رسانده بودند که اولی الامر کسی است که بتواند به مردم مسلط شود. این حرف آنقدر ناعاقلانه است که فقط با متصل کردن آن به دین میتواند مورد قبول عده ای واقع شود.
و یا خود خلفا زمانیکه احساس میکردند در میان مردم جایگاهشان محکم شده حرفی را که دوست داشتند، بنام اسلام به خورد مردم می دادند. و آنرا بصورت فرهنگ رایج در می آوردند. یک فرهنگ ضد اسلام.
💚 لذا امام باقر یک مبارزهء فرهنگی را آغاز نمود. یعنی باید ذهنها را عوض می کرد و راه را برای حکومت الهی هموار می نمود و بر حکومت شیطانی و طاغوت می بست.
راه بسیار دشواری پیش روی امام باقر بود اما ایشان بخوبی آنرا انجام دادند. با دیگران ارتباط می گرفتند و ذهنها را روشن می کردند بدون لحظه ای توقف.
کار دیگر حضرت عبارت است از تشکل.
تشکل یعنی چه؟
/إن شاءالله فردا/
۲۵ خرداد ۱۴۰۳
🌺 حرکات امامان علیهم السلام برای تشکیل حکومت اسلامی. انسان ۲۵۰ ساله 🌺
💚 ادامهء دورهء حضرت امام باقر علیه السلام ( ۲ )
در پیغام روز گذشته خواندیم یکی از جنبهه های مبارزاتی حضرت باقر، مبارزه با تحریف احکام اسلام بود و دوم تشکل.
در مبارزه با تحریف، اذهان عمومی را که با خدعهء خلفا، به فرهنگ ضد اسلام گرایش پیدا کرده بودند، آشنا کردند به مکتب تشیع.
👈 اما تشکل:
دومین حرکت امام باقر در مبارزه با طاغوت، این بود که افراد و شاگردانی را تربیت کند و به نقاط مختلف بلاد اسلامی بفرستد بعنوان وکیل و نایب خود و آنها تبلیغات و تعلیمات آن حضرت را در میان مسلمانان بعهده بگیرند. و در زمان مقتضی با پیوستن آنها به یکدیگر تشکل عظیمی از شیعیان ایجاد شود.
🟢 👈 در روایات از این اصحاب امام باقر بنام اصحاب 《سِرّ و رازداران》 یاد شده مثل جابربن یزید جعفی و فضیل بن یسار.
سراسر دورهء نوزده سالهء امامت امام باقر از لحظهء شهادت پدر در سال ۹۵ که در حضور فرزندان، امام باقر را بعنوان جانشین خود اعلام فرمود تا سال ۱۱۴ که شهادت ایشان است، تماما احیاء فرهنگ اسلامی است و تعلیم و تربیت شاگردان بزرگی که تشکل شیعی را منسجم کنند برای ایجاد حکومت شیعی بدست امام صادق.
👈 اصحاب سِرّ، در مناطق مختلف مسلمان نشین تحرک داشتند، از مدینه و کوفه تا مناطق دورتر از شام، مرکز حکومت بنی امیه و خراسان.
👈 داستان جالبی از جابر جعفی یکی از اصحاب سِرّ امام باقر بخوانیم تا با معنای واقعی رازداری و سختیهایی را که این اصحاب تحمل کرده اند تا راز امام باقر برملا نشود، بیشتر آشنا شویم:
نعمان بن بشیر می گوید با جابر در سفر حج همراه بودم. در راه بازگشت به کوفه، در بین راه یک نفر نامه ای به او داد. جابر نامه را بوسید و خواند و چهره اش گرفته شد و در ادامهء راه شادمان نبود. به کوفه رسیدیم. فردای آن روز برای عرض ادب خدمت جابر رسیدم که با منظرهء شگفت آوری روبرو شدم:
جابر بر نی سوار بود و گردنبندی از استخوان گوسفند بر گردن داشت و شعرهای بی سر و ته می خواند و می دوید.
نگاهی به من کرد و هیچ نگفت. کودکان دور او را گرفته و بازی می کردند. و مردم به یکدیگر می گفتند جابر دیوانه شده.
در آنزمان هشام بن عبدالملک، خلیفهء وقت به حاکم کوفه نوشته بود، مردی بنام جابربن یزید جعفی را پیدا و گردن بزن. وقتی حاکم کوفه سراغ او را گرفت همه گفتند از حج برگشته و دیوانه شده. او را یافت و همانگونه دید که مردم می گفتند.
این یعنی رازداری برای پیشوا.
در اواخر زندگی امام محمد باقر، یکبار حکومت وقت ایشان و فرزندشان امام صادق را احضار کرد. این دو بزرگوار به شام رفتند که پایتخت امویها بود.
خلیفه، قبل از حاضر شدن این بزرگواران در جلسهء، حاضرین را آماده کرده بود برای تهمت زدن و شماتت امام باقر.
آنچه در آنجا رخ میدهد بسیار خواندنی است.
/فردا إن شاءالله/
۲۶ خرداد ۱۴۰۳
خداوندا! در روز عرفه خود را برای شناخت و درک قربانگاه گناهانم آماده می کنم....
قربانگاه عادتهای زشت و ناپسند، قربانگاه نافرمانیها و طغیان در پیشگاه ذات اقدست.
قربانگاه فرمانبرداری از شیطان.
روز عرفه معرفی توانائیهای انسان است برای قرار گرفتن در مسیر درست بسمت تعالی....
بسوی قرب الهی.
و چه زیبا اباعبدالله، راهی شد.....
نه به قربانگاه گناه، او با همهء هستیش بسمت قربانگاه عشق راهی شد.
دعای عرفه 💚
السلام علیک یا اباعبدالله.
۲۷ خرداد ۱۴۰۳
🌺 عرفه، روز شناخت.
شناخت خداوند و شناخت توانائیهایی که به انسان عطا فرموده تا بتواند در برابر گناه و پلیدی مقاومت کند و خود را پاک سازد 🌺
👈 آیا امام حسین، حج خود را نیمه تمام گذاشت و به کربلا عزیمت نمود؟
هیچکس مجاز نیست عمل حج را نیمه تمام رها کند و اگر کسی احرام ببندد بر او واجب است تا پایان کار، اعمال حج را انجام دهد.
🟢 امام حسین اواخر ماه رجب سال ۶۰ بسمت مکه حرکت کرده و اوائل شعبان به مکه رسیدند.
و چون هر کسیکه میخواهد وارد شهر مکه شود باید احرام ببندد، لذا اباعبدالله هم قبل از ورود به شهر مکه محرم شده و عمرهء مفرده بجا آوردند.
اگر ایشان تصمیم داشتند که حج تمتع را انجام دهند باید دوباره محرم می شدند اما در هیچ جایی از تاریخ ثبت نشده که ایشان به مواقیت رفته و دوباره محرم شده اند.
اصولا ایشان در آن ایام تصمیم به انجام حج تمتع نداشتند. 👇
🟩 از آنجائیکه قبل از فرا رسیدن ماه ذی الحجه، نامه های فراوانی از کوفه به امام حسین رسیده و از ایشان برای تشکیل حکومت شیعی دعوت کرده بودند، لذا امام حسین هیچ تصمیمی برای انجام فریضهء حج تمتع نگرفته و احرام نبستند و آماده می شدند برای عزیمت به کوفه.
🟩 اما اینکه چرا ایشان روز هشتم ذی الحجه مکه را بسمت کوفه ترک کردند به این دلیل بود که در این ایام، همهء مسلمانانی که برای انجام فریضهء حج به مکه عزیمت کرده اند در آن سرزمین جمع هستند و امام حسین بخوبی می توانستند علل خروج از مدینه و سفر به کوفه را برای مردم بیان کنند.
و البته اینکه ایشان در آن ایام، احرام نبسته و آمادهء حج نشدند توجه مردم را بیشتر بسوی ایشان جلب کرده و همه کنجکاو شدند که پسر پیامبر چرا در همچین ایامی در مکه آمادهء حج نمیشود؟!!
✅ بخشی از خطبهء امام حسین که در هفتم ذی الحجه ایراد فرموده اند و نشان می دهد حضرت احرام نبسته و تصمیم به خروج از مکه قبل از روزهای انجام مناسک حج را داشته اند:
مرگ برای فرزندان آدم همانند گردنبند بر گردن دختران جوان است، اشتیاق من برای دیدار پدر و جدم و رفتگان خاندان، همانند اشتیاق یعقوب برای دیدار یوسف است.
گویا میبینیم درجایی که برای کشتنم مقرر شده گرگها بند بند مرا از هم جدا میکنند و فرار از آن نیست و بر بلاهای او صابریم و او اجر ما را کامل خواهد کرد پس کسی که حاضر است ایثار کند و جانش را در این راه بدهد و با ما بیاید، بداند که من فردا حرکت میکنم إن شاء الله.
( با توضیح اینکه حاجیان، روز هشتم ذی الحجه احرام می بندند و آمادهء انجام مناسک میشوند. و روز هفتم که امام حسین از مردم دعوت بعمل آوردند هنوز کسی احرام نبسته بود و می توانستند با امام، همراه شوند).
👈 و حالا در روزهای بسیار مهم هشتم و نهم و دهم ذی الحجه، جای خالی پسر پیامبر و کاروان ایشان و هزاران نفر از مردم که همراه ایشان قصد کوفه را کرده بودند بخوبی دیده میشد و این سوال که چرا اباعبدالله با خلیفه مخالف است، پررنگتر گشته و ذهنها را به خود مشغول می کرد.
◾ متاسفانه، مسلم بن عقیل که برای حصول اطمینان از عزم کوفیان به آنجا سفر کرده بود و البته نامه ای در تایید دعوتنامه ها در ۱۱ ذی القعده برای امام حسین فرستاده بود در همین هشتم ذی الحجه به شهادت رسید و خبر شهادت او در بین راه مکه به کوفه، به امام حسین رسید و همهء مردمی که ایشان را همراهی می کردند، از ادامهء سفر دست کشیده و کاروان امام حسین را ترک کردند.
فقط خانواده و یاران امام که از مدینه همراه ایشان بودند باقی ماندند.
⚫ سلام بر محرم....
گرچه محرم، ماه غم و عزاداری بر مصیبت عظمای جنایات وارده بر امام حسین و کاروان ایشان است، اما این عزاداریها به شیعیان ایشان انرژی و انگیزهء مضاعف می دهد برای ایستادگی و مقاومت، و عزم جنگ و مبارزه با دشمنان.
🟢 به تعبیری میتوانیم اولین نقطهء آغاز حرکت امام حسین بسمت کربلا و مصیبت عظمای شهادت ایشان و اسارت خانوادهء حضرت را روز بزرگ غدیر خم بدانیم.
با بزرگداشت عید غدیر، این روز را احیاء کنیم و به معرفی بهتر علل حرکت امام حسین و درک بیشتر آن بپردازیم.
۲۷ خرداد ۱۴۰۳
✨ از اعمال عصر روز عرفه و شب عید قربان✨
🌸 قبل از غروب روز عرفه، دعای عشرات بخوانید.
اقبال، ص۴۱۶.
🌸و دعای:
يَا رَبِّ إِنَّ ذُنُوبِي لاَ تَضُرُّكَ وَ إِنَّ مَغْفِرَتَكَ لِي لاَ تَنْقُصُكَ فَأَعْطِنِي مَا لاَ يَنْقُصُكَ وَ اِغْفِرْ لِي مَا لاَ يَضُرُّكَ.
اقبال، ص۴۲۰.
🌸 و همچنین دعای:
اَللَّهُمَّ لاَ تَحْرِمْنِی خَیْرَ مَا عِنْدَکَ لِشَرِّ مَا عِنْدِی فَإِنْ أَنْتَ لَمْ تَرْحَمْنِی بِتَعَبِی وَ نَصَبِی فَلاَ تَحْرِمْنِی أَجْرَ الْمُصَابِ عَلَى مُصِیبَتِهِ.
اقبال، ص۴۲۰.
🌸 و شب عید قربان را احیاء بدارید به عبادت و به نماز.
اقبال، ص۴۲۱.
🌸 و این دعا را بخوانید:
یَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِیَّهِ یَا بَاسِطَ الْیَدَیْنِ بِالْعَطِیَّهِ یَا صَاحِبَ الْمَوَاهِبِ السَّنِیَّهِ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ خَیْرِ الْوَرَى سَجِیَّهً وَ اغْفِرْ لَنَا یَا ذَا الْعُلَى فِی هَذِهِ الْعَشِیَّهِ.
مصباح کفعمی، ص۶۴۷.
🌸 و زیارت اباعبدالله، اگر مقدور نشد، زیارتنامهء ایشان از راه دور.
اقبال، ص۴۲۱.
🌸 روز عید قربان، نماز عید با کیفیت نماز عید فطر.
زادالمعاد، ص۳۱۹.
🌸 و روز دهم و یازدهم، این تکبیر را تکرار کنید:
اَللهُ اَکْبَرُ، اَللهُ اَکْبَرُ، لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ وَ اللهُ اَکْبَرُ، اَللهُ اَکْبَرُ، و للهِِ الْحَمْدُ، اَللهُ اَکْبَرُ عَلى ما هَدانا؛ اَللهُ اَکْبَرُ عَلى ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَةِ الاَْنعامِ; وَ الْحَمْدُ لِلّهِ عَلى ما أبْلانا.
کافی، ج ۴، ص ۵۱۷.
۲۷ خرداد ۱۴۰۳
۲۷ خرداد ۱۴۰۳
🌹🌹قَالَ نُوحٌ رَبِّ إِنَّهُمْ عَصَوْنِی وَاتَّبَعُوا مَنْ لَمْ یَزِدْهُ مَالُهُ وَوَلَدُهُ إِلَّا خَسَارًا.
نوح عرض کرد پروردگارا! آنها نافرمانی من کردند، و از کسانی پیروی نمودند که اموال و فرزندانشان چیزی جز زیانکاری بر آنها نیفزوده. ۲۱ نوح.
● کاش با انتخاب ما کسانی بر سر کار نیایند که اموال و فرزندانشان جز خسارت و زیان، چیزی برای ما ندارند.
۲۸ خرداد ۱۴۰۳
🌺 حرکات امامان علیهم السلام برای تشکیل حکومت اسلامی. انسان ۲۵۰ ساله 🌺
ادامهء دوران امام باقر ( ۳ )
در پیغام دوم خواندیم، در اواخر عمر امام باقر، خلیفهء وقت، ایشان و امام صادق را به شام احضار کرد و جلسه ای آماده کرده بود برای تهمت و توهین به امام.
در حقیقت، جلسه ای ترتیب داده بود میان رهبران دو جبهه. جبههء آل الله و جبههء متخاصم تا با دشنام و تندی، روحیهء امام باقر را تضعیف کند و رجال حکومتی شاهد این تحقیر باشند و قدرت خلیفه افزون شود و با نشر اخبار این نشست، بتواند یاران امام باقر را که قابل شناسائی نبودند، خشمگین و خلع سلاح کند.
💚 حضرت باقر وارد جلسه شد و بر خلاف رسم آنروز که باید خلیفه را امیرالمومنین خطاب می کرد رو کرد به حاضران و با دست آنها را نشان داد و گفت سلام علیکم و بلافاصله نشست.
اولین آتش کینه در دل هشام روشن شد.
هشام امام را خطاب کرده می گوید: شما اولاد علی همیشه میان مسلمانان رخنه و نفاق ایجاد کرده اید و از روی نابخردی، خود را پیشوا و امام خوانده اید.
همه ساکت بودند. امام می ایستد و رو به امرا و رجال حکومتی با لحنی تحقیر آمیز سخن می گوید.
💚 👈 پس از حمد و ثنای خداوند و درود بر پیامبر می فرماید:
ای مردم! به کجا می روید؟! و چه سرانجامی برایتان در نظر گرفته اند؟ بوسیلهء ما بود که خداوند، گذشتگان شما را هدایت کرد و بدست ما نیز مُهر پایان زده خواهد شد. اگر امروز شما دولت مستعجل دارید، ما را دولت دیرنده خواهد بود و پس از دولت ما کسی را دولت نیست. مائیم اهل عاقبت که خدا فرمود: عاقبت متعلق است به اهل تقوا.
این خطاب امام باقر، متوجه عالی ترین مقامات دولتی است که در چنین مجلس با عظمتی گرد خلیفه را گرفته اند.
امام باقر با این نطق کوتاه آنان را از ادامهء مجلسی که آماده کرده بودند منصرف کرد.
آنها دیدند اگر نتیجهء این دیدار به گوش همگان برسد، هر شنونده ای را به حقانیت امام باقر وا میدارد، ضمن اینکه امراء خلیفه، قدرت پاسخگویی به امام را نداشتند، و برای دستگاهی که دهها سال خود را از تبلیغات علوی دور نگاه داشته بود، قطعا پخش این نشست عواقب خوبی نداشت، لذا خلیفه، عکس العمل خشونت را پیش گرفت و امام و همراهانشان را به زندان انداخت. سپس دستور میدهد بدون سر و صدا امام باقر را به خانه اش برگردانید. آنها را سوار بر اسبهای تندرو کرده و بدون هیچ توقفی راهی مدینه کردند. پس از سه شبانه روز، ذخیرهء آب و نان آنها تمام شد و در این زمان به شهر مدین رسیده بودند.
طبق فرمان، اهل شهر دروازه ها را بسته و توشه ای به آنها ندادند. یاران امام از گرسنگی و تشنگی به ستوه آمده بودند.
امام باقر بر بلندی رفته و مردم شهر را خطاب قرار داده، به آنان نهیب می زند و می فرماید:
ای مردم شهر ستم پیشگان! منم ذخیرهء خدا که خدا در بارهء آن گفته است: ذخیرهء خدا برای شما بهتر است اگر مومن باشید.
(بقیة الله خیر لکم إن کنتم مومنین. ۸۶ هود).
در اینزمان مردی از اهل شهر به همشهریان فریب خورده هشدار میدهد که: این همان نهیبی است که شعیب به گمراهان زمان خود زد.
دروازه ها را باز میکنند و پذیرای امام باقر و یارانشان میشوند.
خبر به هشام می رسد. دستور قتل مرد مدینی را می دهد.
اما برخورد امام باقر با این حادثه و امثالهم چگونه بوده است؟
/ ادامه فردا إن شاءالله/
۲۸ خرداد ۱۴۰۳
🌺 حرکات امامان علیهم السلام برای تشکیل حکومت اسلامی. انسان ۲۵۰ ساله 🌺
ادامهء دوران امام محمد باقر علیه السلام ( ۴ )
روز گذشته خواندیم هشام دستور قتل مردی را از اهل مدین داد که مردم شهر را هوشیار کرد که به امام باقر و یارانشان یاری رسانند.
👈 اما موضع امام:
امام از پیکار رویاروی اجتناب ورزیده و دست به شمشیر نمی برند. و دستهایی را هم که قبضهء شمشیر را می فشرند، آرام کرده و به موقعیت شناسی وا میدارند.
برادرشان زید را که در تنگنای غلیان احساسات، رخصت قیام می خواهد، به آرامش دعوت میکنند.
بیشترین تکیه امام باقر بر فعالیتهای فکری و فرهنگی بود و تقیه سیاسی.
ایشان برای آرام دل یارانشان و نوید آیندهء دلخواه، آرمان بزرگ شیعی را برای آنان مطرح می فرمود و ایجاد نظام اسلامی و حکومت علوی را بشارت می داد. بشارت آینده ای که دور نیست.
👈 یکی از نمونه های این بشارتها را اینطور نقل کرده اند:
خانهء امام باقر از دوستدارانشان پر بود. پیرمردی وارد شد و پس از عرض ادب و ارادت به پسر رسول خدا عرض کرد: من امر و نهی شما را پذیرنده ام و انتظار می کشم که زمان پیروزی شما کی فرا خواهد رسید. اکنون آیا برای من امیدی دارید؟
امام او را کنار خود نشانید و فرمود: از پدرم علی بن الحسین هم همین سوال را پرسیدند. پدرم فرمود: اگر در این انتظار بمیری، بر پیامبر و بر علی و بر حسن و حسین و علی بن الحسین وارد خواهی شد و دلت خنک و جانت کامیاب و چشمت روشن خواهد شد و همراه گزاره نویسان خداوند در آغوش آسایش و گشایش جای خواهی گرفت. و اگر زنده بمانی در همین جهان، روزگاری را خواهی دید که چشمت روشن شود و با ما و در کنار ما برترین جایگاه را خواهی پیمود.
پیرمرد می رفت و امام به او می نگریست و می فرمود: هر که می خواهد به مردی از اهل بهشت بنگرد، به این مرد نگاه کند.
بحارالانوار، ج ۴۶، ص۳۶۱.
👈 ابوحمزه ثمالی می گوید: از امام باقر شنیدم که فرمود: خداوند تشکیل حکومت علوی را سال ۷۰ معین کرده بود. چون حسین کشته شد، خداوند بر خاکیان خشم گرفت و آن سال را تا ۱۴۰ به تاخیر انداخت. ما این موعد را به دوستان نزدیک گفتیم و آنها آنرا افشا کردند و پردهء استتار گشوده شد. پس از آن خدا دیگر موعدی معین نساخت.
( اگر هم فرموده، امامان آنرا به کسی نگفته اند).
الکافی، ج۱، ص۳۶۸.
💚 ۱۹ سال امامت امام باقر، همه تلاش است و مبارزه و عبور از سنگلاخی صعب العبور.
و سرانجام، دستگاه اموی تصمیم به حذف ایشان گرفت. تصور کرد که با به شهادت رساندن امام باقر، نفس راحتی کشیده و به گرفتاریهای داخلی و مرزها خواهد رسید، اما با تدبیری از امام مواجه شد که برای بعد از شهادت خود اندیشیده بود.
امام به فرزندشان امام صادق دستور دادند بخشی از دارائی مرا بمدت ۱۰ سال صرف عزاداری و گریستن بر من کن. مکان و زمان عزاداری را هم تعیین فرمود. صحرای منا در موسم حج.
اگر پیامی بود که باید به همهء جهان اسلام می رسید، فرصتی از این مناسب تر نبود. و چرا صحرای منا؟ چون حاجی در بازگشت از سفر عرفات، ۳ شب آنجا اتراق می کند و این فرصت زیادی است. پس بطور طبیعی همهء حاضران، گذرشان به مجلس عزایی که ۳ شبانه روز برپاست می افتد. کم کم همه پرسیدند: مگر مرگ او طبیعی نبوده؟ چه کسی او را کشته؟ او را مسموم کرده اند؟ چرا؟ آیا خطری برای خلیفه بوده؟ و دهها استفهام و ابهام و پرسش، و پاسخ صاحبان عزا که در انبوه جمعیت پراکنده اند.
یک شبکهء تبلیغاتی عظیم در آن روزگار. و اینست نقشهء موفق امام باقر و جهاد پس از شهادتشان.
۲۹ خرداد ۱۴۰۳
✨ وصف مومن ✨
فتح آشکار ( ۱ )
🌹🌹بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُّبِينًا....
بنام خداوند بخشنده مهربان.
ما براى تو پیروزى آشکارى را فراهم ساختیم. تا خداوند گناهان گذشته و آینده اى را که به تو نسبت مى دادند ببخشد (و حقانیت تو را ثابت نموده) و نعمتش را بر تو تمام کند و به راه راست هدایتت فرماید. و پیروزى شکست ناپذیرى نصیب تو کند. ۱ و ۲ و ۳ فتح.
تفسیر: بعضی از مفسران، این فتح عظیم را فتح مکه می دانند و بعضی دیگر، صلح حدیبیه. إن شاءالله این صلحنامه را در پیغام فردا می خوانیم.
اما بهرحال، فتح عظیمی که در این آیات بیان شده، فتحی است بی نظیر در تاریخ اسلام که هم در زمان خودش و هم برای آینده، نقش مهمی در بسط اسلام و مسلمین داشته است.
💚 خداوند چهار موهبت عظیم در سایهء این فتح، نصیب پیامبرش فرمود: مغفرت، تکمیل نعمت، هدایت، و نصرت.
👈 سوالاتی در بارهء این آیات:
۱) منظور از پاک شدن گناهان پیغمبر چیست؟
۲) چه ارتباطى میان این فتح آشکار و آمرزش گناهان وجود دارد؟
۳) منظور از جملهء ما تَأَخَّرَ، به معنی گناهان آینده چیست؟
✅ پاسخ:
هنگامیکه مکتبى راستین ظاهر مى شود، و قد می کشد، مخالفانی که موجودیت خود را در خطر مى بینند، هر گونه تهمت و نسبت ناروا به آن مى بندند، شایعه ها مى سازند، دروغ ها مى پردازند، گناهان مختلف براى او مى شمرند و در انتظارند ببینند سرانجام، کارش به کجا مى رسد؟
حال تصور کنیم در بارهء یک انسان الهی که تمام حرفش، توحید و ظلم ستیزی و مبارزه با قدرت طلبی و ثروت اندوزی بوده، چه برخوردی می کردند!
👈 👈 در مورد پیامبر اسلام، این نسبت هاى ناروا و گناهان پندارى، بسیار فراوان بود، او را جنگ طلب، آتش افروز، بى اعتنا به سنت هاى راستین، غیر قابل تفاهم، و مانند آن مى شمردند.
✅ صلح حدیبیه یا فتح مکه بخوبى نشان داد آئین پیامبر، بر خلاف آنچه دشمنان مى پندارند، یک آئین پیشرو و الهى است، و آیات قرآنش ضامن تربیت نفوس انسان ها و پایانگر ظلم و ستم و جنگ و خونریزى است.
💚 او به خانهء خدا احترام مى گذارد، هرگز بى دلیل به قوم و جمعیتى حمله نمى کند، اهل منطق و حساب است، پیروانش به او عشق می ورزند، او به راستى همهء انسانها را بسوى محبوبشان اللّه دعوت مى کند، و اگر دشمنانش جنگ را بر او تحمیل نکنند، او طالب صلح و آرامش است.
به این ترتیب، فتح عظیم، تمام گناهانى که قبل از هجرت، و بعد از هجرت، یا تمام گناهانى که قبل از این ماجرا، و حتى در آینده ممکن بود به او نسبت دهند، همه را شست و نابود کرد.
✔ نتیجه اینکه این گناهان، گناهان واقعى نبود، بلکه گناهانى بود، پندارى، در افکار مردم و در باور آنها.
مشرکان مکه، چه قبل از هجرت، و چه بعد از آن، ذهنیات نادرستى دربارهء اسلام و شخص پیامبر داشتند، که پیروزى هاى بعد بر همهء آنها خط بطلان کشید و در ادامه، اسلام بسرعت گسترش یافت، قلوب آماده را تسخیر کرد، عظمت تعلیمات آن بر همگان آشکار شد، سمپاشى ها را خنثى نمود، نعمت خداوندى را کامل کرد، و راهى مستقیم، بسوى پیروزى هاى عظیم هموار ساخت.
🟢 و همهء کسانیکه به ایشان و پیروانشان افترا بسته و تهمتها می زدند، شاهد این حجم از درستکاری و راستگویی و پیروزیهای الهی بودند. آیندگان هم اگر در بارهء پیامبر بزرگوار اسلام و دین ایشان مطالعه کنند، ایشان را بعنوان انسان برتر، و دین اسلام را بعنوان کاملترین قوانین الهی به بشر خواهند شناخت.
سپس از آرامشی میفرماید که بر دل مومنین نازل فرمود:
🌹هُوَ الَّذِي أَنزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ المُومِنیِن.....
او کسى است که آرامش را در دلهاى مؤمنان نازل کرد تا ایمانى بر ایمانشان بیفزایند. و لشکریان آسمانهاو زمین از آنِ خداست، و خداوند دانا و حکیم است. ۴ فتح.
این سکینه و آرامش، اطمینان خاطری بود به مومنین که بدانند همیشه پیروز هستند. و به ایمان و اعتمادشان به خداوند افزوده شود.
👈 سپس هدف دیگر این فتح مبین را می فرماید:
🌹لِّيُدْخِلَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي...
هدف (دیگر) این بود که مردان و زنان با ایمان را (به سبب فداکارى هایشان) در باغهاى بهشتى وارد کند که نهرها از پاى درختانش جارى است، در حالیکه جاودانه در آن مى مانند، و گناهانشان را ببخشد، و این نزد خدا پیروزى و رستگارى بزرگى است. ۵ فتح.
به این معنی که خداوند شرایط پیروزی و بهشتی شدن را برای مومنینی فراهم می کند که ثابت قدم در مسیر حق می ایستند و بدون کمترین خستگی و یا سستی و یا انحراف از آیات الهی، قدم در مسیر جهاد با دشمنان خدا و دشمنان دین و پیامبر خدا می گذارند و با اعتماد و اتکا به قدرت خداوند منان و با امید و اطمینان به پیروزی، از همه چیز خود در راه حق و حقیقت می گذرند.
۳۰ خرداد ۱۴۰۳