✨ وصف مومن ✨
👈 مومن، کم فروش و گرانفروش نیست.
🌹🌹 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ.
وَيْلٌ لِّلْمُطَفِّفِينَ....
بنام خداوند بخشندهء مهربان.
واى بر کم فروشان!
آنانکه وقتى براى خود پیمانه مى کنند، حق خود را بطور کامل مى گیرند.
اما هنگامیکه مى خواهند براى دیگران پیمانه یا وزن کنند، کم مى گذارند.
آیا آنها گمان نمى کنند که برانگیخته مى شوند؟
در روزى بزرگ؟!
روزى که مردم در پیشگاه پروردگار جهانیان مى ایستند. ۱ تا ۶ مطففین.
تفسیر: وَیْل به معنى شر، غم، اندوه، هلاکت، عذاب دردناک، و یا وادى سخت و سوزانى در دوزخ است، و معمولاً این واژه به هنگام نفرین و بیان زشتى چیزى بکار مى رود. بهرحال تعبیرى است کوتاه اما مفاهیم زیادى را تداعى مى کند.
🌸 در روایتى از امام صادق علیه السلام آمده:
خداوند، وَیْل را دربارهء هیچکس در قرآن قرار نداده، مگر اینکه او را کافر نام نهاده است، همانگونه که مى فرماید:
فَوَیْلٌ لِلَّذِیْنَ کَفَرُوا مِنْ مَشْهَدِ یَوْم عَظِیْم: واى بر کافران از مشاهده روز بزرگ.
نورالثقلبن، ج۵، ص۵۲۷.
⚫ 👈 این روایت به این معنی است که، کم فروشى بوى کفر مى دهد.
👈 آنگاه در بارهء نامهء اعمال بدکاران و جایگاه آنان می فرماید:
🌹كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الْفُجَّارِ لَفِي سِجِّينٍ...
هرگز چنین نیست (که آنها درباره قیامت مى پندارند)، به یقین نامهء اعمال بدکاران در سجّین است.
تو چه مى دانى سجّین چیست!
نامه اى است رقم زده شده و سرنوشتى است حتمى.
واى در آن روز بر تکذیب کنندگان. ۷ و ۸ و ۹ مطففین.
⚫ 👈 منظور از کتاب، همان نامهء اعمال انسانهاست که هیچ کار کوچک و بزرگ را از نظر دور نداشته است، و همه چیز بى کم و کاست در آن ثبت است.
و سجّین یعنى جهنم.
🌸 در حدیثى هم از امام باقر علیه السلام مى خوانیم:
أَلسِّجِّیْنُ الأَرْضُ السّابِعَةُ وَ عِلِیُّونَ السَّماءُ السّابِعَةُ:
سجین زمین هفتم و علیین آسمان هفتم است (اشاره به پائین ترین و برترین مکان).
نورالثقلین، ج۵، ص۵۳۰.
⚫ وای بر مطففین. کمفروشان و گرانفروشان.
👈 کم فروشی فقط مخصوص کسبه نیست. در هر لباس و در هر شغلی که هستیم نباید کم فروشی کنیم:
از والدین که از وظیفهء خود در قبال فرزندان، کم می گذارند تا معلم و استاد و کارکنان ادارات و پزشک و مسئولین و ..... همه کسانی که با نام انسان روی خاک قدم گذاشته اند و مسئولیت و وظیفه ای دارند.
/ إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار میگیرد/
✨ وصف مومن ✨
👈 مومن، کمفروشی و گرانفروشی نمی کند ( ۲ )
🌹🌹أَوْفُوا الْكَيْلَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُخْسِرِينَ....
حق پیمانه را ادا کنید (و کم فروشى نکنید)، و به دیگران زیان نرسانید.
و با ترازوى صحیح وزن کنید!
و حق مردم را کم نگذارید، و در زمین تلاش براى فساد نکنید!
از (نا فرمانى) کسیکه شما و اقوام پیشین را آفرید بپرهیزید. ۱۸۱ تا ۱۸۴ شعرا.
تفسیر: بعضى از مفسران چنین تصور کرده اند که این فرمانها، تأکید یکدیگر هستند، در حالیکه دقت کافى نشان مى دهد، این پنج دستور، اشاره به پنج مطلب اساسى و متفاوت است و یا چهار دستور است و یک جمع بندى کلی.
🍃 در یک مورد، دستور به ادا کردن حق پیمانه مى دهد، و در جاى دیگر توزین با ترازوى درست، و مى دانیم سنجش کالاها، یا از طریق کیل است و یا وزن. ( کیل به معنی پیمانه).
در ضمن، کم فروشى هم طرقى دارد، گاهى ترازو و پیمانه درست است ولى حق آن ادا نمى شود، و گاه ترازو خراب است و پیمانه نادرست و قلابى، و در آیات فوق به همهء اینها اشاره شده.
🍃 پس از روشن شدن این دو تعبیر، به سراغ لا تَبْخَسُوا میرود به معنى کم گذاردن ظالمانه از حقوق مردم، و گاه به معنى تقلب و نیرنگى که منتهى به تضییع حقوق دیگران مى گردد.
بنابراین، جملهء فوق هر گونه غش، تقلب، تزویر و خدعه در معامله، و هر گونه پایمال کردن حق دیگران را شامل مى شود ( که فقط مخصوص کسبه نیست. شامل حال سرپرستانی هم میشود که تامین مالی خانواده بر عهدهء آنهاست ).
🍃 اما چهارمین تذکر، جملهء لا تَکُونُوا مِنَ الْمُخْسِرِینَ است.
یعنی علاوه بر کمفروشى، هر عاملى را که سبب زیان و خسران طرف مقابل در معامله بشود در برمى گیرد. (دقت کنیم).
⚫ 👈 و از آنجا که نابسامانى هاى اقتصادى سرچشمهء از هم گسیختگى نظام اجتماعى مى شود، در پایان این دستورات بعنوان یک جمع بندى، هم خطاب به مردم و هم به حکومتها مى فرماید: وَ لا تَعْثَوْا فِی الأَرْضِ مُفْسِدِینَ: در زمین فساد نکنید، و جامعه ها را به تباهى نکشانید و به هر گونه استثمار و بهره کشى ظالمانه و تضییع حقوق دیگران پایان دهید.
/ إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار میگیرد/
✨ وصف مومن ✨
👈 مومن، رباخواری نمی کند.
🌹🌹الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا ۗ وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا ۚ فَمَن جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَانتَهَىٰ فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَمَنْ عَادَ فَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ.
کسانیکه ربا مى خورند، (در قیامت) مانند کسیکه بر اثر تماس شیطان، دیوانه شده (و تعادل خود را از دست داده) بر مى خیزند. این، بخاطر آنست که گفتند: بیع مانند ربا است در حالیکه خدا بیع را حلال کرده، و ربا را حرام. و اگر کسى اندرزى از جانب پروردگارش به او رسد، و (از رباخوارى) خوددارى کند، سودهاى پیشین (قبل از نزول این آیه) از آن اوست. و کار او به (عفو) خدا واگذار مى شود. اما کسانیکه (به ربا خوارى) بازگردند اهل دوزخند. و جاودانه در آن خواهند بود. ۲۷۵ بقره.
تفسیر: رباخوارى موجب افزایش فقر در جامعه، تراکم ثروت در دست عده اى محدود و محرومیت اکثر افراد اجتماع، پیدایش بخل، کینه، نفرت و ناپاکى است.
■ و آنجا که فرموده رباخوار در قیامت مانند کسی است که بر اثر تماس با شیطان، مجنون شده، شخص رباخوار تشبیه به آدم مصروع یا دیوانهء بیمار گونه اى شده که به هنگام راه رفتن قادر نیست تعادل خود را حفظ کند و بطور صحیح گام بر دارد.
■ آیا آنها به هنگام ورود در عرصه محشر به شکل دیوانگان و مصروعان محشور مى شوند؟ یا این حالت مربوط به دنیای آنهاست؟
👈 اکثر مفسران این حالت را در قیامت می دانند.
ولى بعضى هم مى گویند منظور، تجسم حال آنها در زندگى این دنیا است، زیرا عمل آنها همچون دیوانگان است که فاقد تفکر صحیح اجتماعى هستند و حتى نمى توانند منافع خود را در نظر بگیرند، و مسائلى مانند تعاون، همدردى، عواطف انسانى، نوع دوستى براى آنها، مفهومى ندارد.
اما از آنجا که وضع انسان در جهان دیگر، تجسمى از اعمال او در این جهان است، ممکن است این آیه اشاره به هر دو معنى باشد.
👈 پس آیا سرچشمهء جنون، شیطان است؟
در بعضی موارد بله.
بعضى از کارهاى شیطانى و اعمال بى رویه و نادرست، سبب یک نوع جنون شیطانى می گردد، یعنى به دنبال آن اعمال، شیطان تعادل روانى او را بر هم می زند. (بسیار دیده ایم).
👈 👈 رباخواران می گویند بیع، همان ربا است اما خداوند توضیح می دهد اینطور نیست زیرا در بیع، هر دو طرف در سود و زیان شریکند اما در ربا یک طرف متضرر و یک طرف سود می برد. گرچه در واقع کسیکه رباخواری میکند سودی نمی برد بلکه ضرری بزرگ در دنیا و آخرت متوجه او خواهد بود ولی او نمی داند.
👈 سپس راه را به روى توبه کاران باز گشوده، مى فرماید:
کسانیکه قبل از نزول این آیه، رباخواری کرده اند اشکالی ندارد اما بعد از نزول این آیه، هر که به رباخواری ادامه دهد جایگاه او دوزخ است و جاودان هم در آن می ماند.
/ إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار میگیرد/
✨ وصف مومن ✨
👈 مومن، رباخواری نمی کند. ( ۲ )
🌹🌹 يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبَا وَيُرْبِي الصَّدَقَاتِ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيمٍ.
خداوند، ربا را نابود مى کند. و صدقات را افزایش مى دهد و خداوند، هیچ ناسپاسِ گنهکارى را دوست نمى دارد. ۲۷۶ بقره.
تفسیر: یَمْحَقُ اللّهُ الرِّبا وَ یُرْبِی الصَّدَقاتِ، یعنی نقصان و نابودى تدریجى در ربا، و نمو و رشد تدریجى در صدقه.
⚫ 👈 به این معنی که ثروت نامشروعی که رباخوار به وسیلهء دسترنج طبقه زحمتکش جمع مى کند، قطعا به طریقی نابود خواهد شد ضمن اینکه بذر دشمنى و کینه را در دل قشر نیازمند جامعه که با او معامله کرده اند، مى پاشد بطورى که تدریجاً تشنهء خون رباخوار مى گردند، و جان و مالش را در معرض خطر قرار مى دهند. (مطالعهء زندگی و پرونده های قضایی آنها گویای نابودیشان در همین دنیاست).
این نابودى تدریجى که قرآن فرموده، علاوه بر افراد رباخوار، براى اجتماع رباخوار نیز هست. یعنی جوامعی که در آنها رباخواری امری عادی است و برخورد جدی با آن نمیشود، هم تدریجا نابود خواهند شد (دقت کنیم).
🟢 👈 و برعکس، کسانیکه با عواطف انسانى و دلسوزى در اجتماع گام مى نهند و از سرمایه و اموالى که تحت اختیار دارند انفاق کرده و یا قرض الحسنه می دهند و بهرحال به شکلی در رفع نیازمندى هاى مردم مى کوشند، با محبت و عواطف عمومى مواجه مى گردند، و سرمایهء آنها نه تنها در معرض خطر نیست، بلکه با همکارى عمومى، رشد طبیعى خود را مى نماید، همین است که قرآن مى فرماید: و انفاق ها را افزایش مى دهد.
🍃 همین حکم در مورد اجتماع هم صدق می کند:
در اجتماعى که به نیازمندى هاى عمومى رسیدگى شود، قدرت فکرى و جسمى طبقه زحمتکش و کارگر که اکثریت اجتماع را تشکیل مى دهد به کار مى افتد، و به دنبال آن یک نظام اقتصادى صحیح که بر پایهء همکارى عمومى است بوجود می آید و عموم جامعه از آن بهره مند میشوند.
⚫⚫ و کَفّار هم به کسى گویند که بسیار ناسپاس و کفران کننده است، و اَثِیم، کسى است که گناه زیاد مرتکب مى شود.
به این معنی که رباخواران نه تنها با ترک انفاق و قرض الحسنه و صرف مال در راه نیازمندى هاى عمومى، شکر نعمتى که خداوند به آنها ارزانى داشته را بجا نمى آورند، بلکه آنرا وسیلهء هرگونه ظلم، ستم، گناه و فساد قرار مى دهند و طبیعى است که خدا چنین کسانى را دوست نمى دارد.
/ إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار میگیرد/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما مطالبه گران جهادیم......
هیهات من الذله.
السلام علیک یا اباعبدالله 💚
فرمایشات رهبری در تاریخ ۱ / ۱ / ۹۲
✨ وصف مومن ✨
👈 مومن، رباخواری نمی کند. ( ۳ )
🌹🌹يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ.
اى کسانیکه ایمان آورده اید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، و آنچه را از (سود) ربا باقى مانده، رها کنید اگر ایمان دارید. ۲۷۸ بقره.
تفسیر: آیهء فوق، با ایمان به خدا شروع شده و با ایمان ختم شده است. در واقع تأکیدى است بر این معنى که رباخوارى با روح ایمان سازگار نیست، بنابراین، هنگامى ایمان براى آنها حاصل مى شود که تقوا پیشه کنند و باقى ماندهء ربا یعنى مطالباتى که در این زمینه دارند را رها سازند.
■ در حقیقت ممکن است رباخواران از بین مومنین باشند اما ایمانی که راسخ نیست و تقوا در آن راهی ندارد و بی فایده است و فقط ظاهر ایمان را یدک می کشند.
👈 سپس در آیهء بعد، لحن سخن را تغییر داده، و با شدت با رباخواران برخورد کرده، هشدار مى دهد:
🌹فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ ۖ وَإِن تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِكُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ.
اگر چنین نمى کنید، بدانید خدا و رسولش، به شما اعلان جنگ مى کنند. و اگر توبه کنید، سرمایه هایتان(بدون سود)، از آن شماست (که به این صورت)، نه ستم مى کنید، و نه بر شما ستم مى شود. ۲۷۹ بقره.
اگر به کار خود همچنان ادامه دهند و در برابر حق و عدالت تسلیم نشوند، و به مکیدن خون مردم محروم مشغول باشند، پیامبر اسلام ناچار است با توسل به جنگ، جلوی آنها را بگیرد.
👈 این همان جنگى است در آیهء ۹ حجرات فرمان داده اند:
🌹فَقاتِلُوا الَّتی تَبْغی حَتّى تَفیءَ إِلى أَمْرِ اللّهِ: با گروهى که متجاوز است پیکار کنید تا به فرمان خدا گردن نهند.
🌸 لذا در روایتى مى خوانیم: هنگامیکه امام صادق شنیدند، شخص رباخوارى با نهایت جرأت ربا مى خورد و نام آنرا لِبا (به معنی شیر آغوز) مى نهد، فرمودند: اگر دست بر او یابم، او را به قتل مى رسانم.
وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۴۲۹.
👈 👈 یعنی حکم قتل در مورد کسانى است که منکر تحریم ربا هستند.
⚫ 👈👈 و بنا به گفتهء مفسران بزرگ، فَأْذَنُوا بِحَرْب مِنَ اللّهِ، یعنی آگاه باشید! که خدا و رسولش با شما رباخواران، پیکار خواهند کرد.
در واقع اعلان جنگ از سوى خدا و رسول، به این گروه است، نه اعلان جنگ از طرف این گروه با خدا و رسول!
بنابراین، آنچه در سخنان بعضى معروف است که در ترجمه آیه مى گویند: رباخوار با خدا اعلان جنگ کرده درست نیست، بلکه این خدا و رسول هستند که با رباخوار پیکار می کنند. (دقت کنیم).
✔ و این یعنی رباخواری در حکومت اسلامى جایی ندارد و کسانی را که منکر تحریم ربا هستند را باید به قتل رساند.
👈 اما در ادامه فرموده: اگر توبه کنید و دستگاه رباخوارى را برچینید حق دارید سرمایه هاى اصلى خود را که در دست مردم دارید (به استثناى سود) از آنها جمع آورى کنید و این قانونِ کاملاً عادلانه ایست.
/ إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار میگیرد/
✨ وصف مومن ✨
👈 مومن، رباخواری نمی کند. ( ۴ )
🌹🌹وَإِن كَانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلَىٰ مَيْسَرَةٍ ۚ وَأَن تَصَدَّقُوا خَيْرٌ لَّكُمْ ۖ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ.
و اگر (بدهکار)، قدرتِ پرداخت نداشته باشد، او را تا هنگام توانایى، مهلت دهید. و هرگاه براى خدا به او ببخشید بهتر است. اگر آگاه باشید! ۲۸۰ بقره.
تفسیر: خداوند در ادامهء فرمان توبه به رباخواران بطور اخص و به همهء کسانیکه به دیگران قرض داده اند بطور عام فرموده است، به بدهکار فرصت پرداخت بدهیشان را بدهند.
✅ در قوانین اسلام، تصریح شده هیچگاه نمى توان خانه و وسائل زندگى ضرورى افراد را بخاطر بدهى آنها توقیف کرد یا از آنها گرفت، بلکه طلبکاران تنها از مازاد آن مى توانند حق خود را بگیرند و این حمایت روشنى است از حقوق قشرهاى ضعیف جامعه.
✅ و در پایان آیه مى فرماید: و چنانچه قدرت پرداخت ندارند به او ببخشید براى شما بهتر است اگر بدانید (وَ أَنْ تَصَدَّقُوا خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ).
این در واقع گامى فراتر از مسائل حقوقى است، یک مسئلهء اخلاقى و انسانى است که بحث حقوقى سابق را تکمیل مى کند و به طلبکاران مى گوید، در اینگونه موارد که بدهکاران سخت در مضیقه اند اگر بدهى آنان بخشوده شود، از هر نظر براى شما بهتر است.
یعنی اگر وضعیت مالی کسیکه قرض داده طوری است که میتواند از طلب خود صرف نظر کند بهتر است.
👈 و در آیهء بعد، با یک هشدار شدید، مسئلهء ربا را پایان مى دهد و مى فرماید:
🌹وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ۖ ثُمَّ تُوَفَّىٰ كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ.
و از روزى بپرهیزید (و بترسید) که در آنروز، بسوى خدا باز گردانده مى شوید. سپس به همه، (پاداشِ) آنچه را انجام داده، بطور کامل بازپس داده مى شود. و به آنها ستم نخواهد شد. ۲۸۱ بقره.
👈 👈 👈 همهء ما توجه داشته باشیم، روزى در پیش است که همهء اعمال انسان بدون کم و کاست به او داده مى شود، و تمام آنچه را که در بایگانى عالم هستى نگهدارى شده، یکجا به دست وى مى سپارند، آن گاه است که از نتایج شوم گناهان وحشت مى کند اما این محصول، چیزى است که بدست خود او کاشته شده و کسى به او ستم نکرده بلکه این خود اوست که به خویش ستم روا داشته است: وَ هُمْ لایُظْلَمُونَ .
/ إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار میگیرد/
✨ وصف مومن ✨
👈 مومن، اموال دیگران را به باطل نمی خورد.
🌹🌹وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِّنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ.
و اموال یکدیگر را به باطل (و ناحق) در میان خود نخورید. و براى خوردن بخشى از اموال مردم به گناه، (قسمتى از) آنرا به قضات ندهید، در حالیکه مى دانید (این کار، گناه است). ۱۸۸ بقره.
تفسیر: در اینکه منظور از باطل در اینجا چیست، تفسیرهاى مختلفى ذکر کرده اند.
🍃 بعضى، آنرا به معنى اموالى که از روى غصب و ظلم بدست مى آید دانسته اند.
🍃بعضى اشاره به اموالى که از طریق قمار و مانند آن فراهم مى گردد.
🍃 و بعضى آنرا اشاره به اموالى مى دانند که از طریق سوگند دروغ (و انواع پرونده سازى هاى دروغین بدست مى آید).
🍃 👈 ولى مفهوم آیه، عمومیت دارد و همهء این مسائل و غیر اینها را شامل مى شود، زیرا باطل که به معنى زایل و از بین رونده است، همه را در بر مى گیرد،
🌸 آقا امام باقر فرموده اند:
منظور، سوگند دروغ است.
مجمع البیان، ذیل همین آیه.
🌸 و در روایتى از آقا امام صادق، تفسیر به قمار شده است.
وسائل الشیعه، ج۱۷،ص۱۶۴و ۷.
■ 👈 در واقع سوگند دروغ و قمار از روشن ترین مصداق هاى اموال باطل است. و می دانیم خُلف وعده، عمل نکردن به عهد و پیمان و هر گونه معاملهء خلاف واقع، در زمرهء دروغ است.
■ 👈 بنابراین هر گونه تصرف در اموال دیگران از غیر طریق صحیح و به ناحق، مشمول این نهى الهى است.
تمام معاملاتى که هدف صحیحى را تعقیب نمى کند و پایه و اساس عقلائى ندارد، نیز مشمول این آیه است.
👈 در ادامهء آیه مى فرماید: براى خوردن قسمتى از اموال مردم به گناه، بخشى از آنرا به قضات ندهید در حالیکه مى دانید (گناه است).
در اینباره هم دو تفسیر وجود دارد.
اول اینکه فرد برای اینکه مال حرام مورد نظر را به حکم قاضی بدست آورد بخشی از آنرا به قاضی رشوه میدهد تا حکم به نفع او صادر شود.
تفسیر دوم اینست که فرد، مالی را در دست دارد که می داند از آن او نیست مثلا اموالی که شاهدی برای آن وجود ندارد. وقتی صاحب اصلی، آنرا طلب میکند و یا کسی اعلام می کند که این اموال از آنِ آن فرد نیست، آن فرد با وجود اینکه میداند واقعا این اموال از آن او نیست اما چون شاهدی وجود نداد نزد قاضی می رود و قاضی طبق مدارک ظاهری که موجود است حکم را به نفع آن فرد صادر می کند که البته صدور این حکم چیزی از بار گناه آن فرد کم نمی کند، اما گناهی گردن قاضی نیست.
🌸 که پیامبر بزرگوار اسلام فرموده اند:
من بشرى مثل شما هستم (و مأمورم طبق ظاهر، میان شما داورى کنم) گاه نزاعى نزد من طرح مى شود، و شاید بعضى در اقامهء دلیل از دیگرى نیرومندتر باشد و من به مقتضاى ظاهر دلیلش به سود او قضاوت مى کنم اما بدانید چنانکه من حق کسى را (بر حسب ظاهر) براى دیگرى قضاوت کنم (و در واقع مال او نباشد فکر نکنید چون پیامبر به نفع او حکم کرده، براى او حلال است) آن قطعه اى از آتش است، اگر آتش را مى خواهد، آنرا بپذیرد، و گرنه آنرا رها سازد.
کافی، ج۷، ص۴۱۴.
/ إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار میگیرد/
✨ وصف مومن ✨
👈 مومن، اموال دیگران را به باطل نمی خورد ( ۲ ).
🌹🌹يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَن تَكُونَ تِجَارَةً عَن تَرَاضٍ مِّنكُمْ ۚ وَلَا تَقْتُلُوا أَنفُسَكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا.
اى کسانیکه ایمان آورده اید! اموال یکدیگر را در میان خود به باطل (و از طرق نامشروع) نخورید. مگر اینکه تجارتى با رضایت طرفین شما انجام گیرد. و خودکشى نکنید. خداوند نسبت به شما مهربان است. ۲۹ نساء.
تفسیر: باطل در مقابل حق است و هر چیزى را که ناحق، بى هدف و بى پایه باشد در برمى گیرد.
■ خوردن اموال هم یعنی هر گونه تجاوز، تقلب، غش، معاملات ربوى، معاملاتى که حد و حدود آن کاملاً نامشخص باشد، خرید و فروش اجناسى که فایده منطقى و عقلائى در آن نباشد، خرید و فروش وسائل فساد و گناه، همه در تحت این قانون کلى قرار دارند. که در روایات بعنوان مصداق بارز حرامخوری، کسب مال از قمار است و با دروغ.
👈 اما در ادامهء آیه، تفاوت دخل و تصرف در اموال مردم بصورت حرام را از حلال بیان فرموده است:
🍃 👈 مگر اینکه تصرف شما در اموال دیگران از طریق داد و ستدى باشد که از رضایت باطنى دو طرف سرچشمه بگیرد (إِلاّ أَنْ تَکُونَ تِجارَةً عَنْ تَراض مِنْکُمْ).
✅ طبق این بیان، تمام مبادلات مالى و انواع تجارتها که در میان مردم رایج است چنانچه از روى رضایت طرفین صورت گیرد و جنبهء معقول و منطقى داشته باشد، از نظر اسلام مجاز است.
👈 سپس در پایان آیه، به نکتهء بسیار مهمی اشاره فرموده و مردم را از قتل نفس بازمى دارد. آنها را از خودکشى و انتحار نهی کرده، مى فرماید: خویشتن را نکشید.
در روایات اهل بیت نیز آیهء فوق به همین معنى انتحار تفسیر شده است. نورالثقلین، ج۱، ص۴۷۲.
👈 👈 👈 اکنون این سؤال پیش مى آید که چه ارتباطى میان مسئلهء قتل نفس و تصرف باطل و ناحق در اموال مردم وجود دارد؟!
در حقیقت قرآن با ذکر این دو حکم پشت سر هم، اشاره به این نکتهء مهم اجتماعى کرده است که اگر روابط مالى مردم بر اساس صحیح استوار نباشد و اقتصاد جامعه به صورت سالم پیش نرود، و در اموال یکدیگر به ناحق تصرف کنند، جامعه گرفتار یک نوع خودکشى و انتحار خواهد شد.
علاوه بر اینکه انتحارهاى شخصى افزایش خواهد یافت، انتحار اجتماعى هم از آثار ضمنى آنست.
و از آنجا که خداوند نسبت به بندگان خود، مهربان است به آنها هشدار مى دهد و اعلام خطر مى کند که مراقب باشید مبادا مبادلات مالى نادرست و اقتصاد ناسالم، اجتماعتان را به نابودى و سقوط بکشاند.
/ إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار میگیرد/
✨ وصف مومن ✨
👈 مومن، ستم نمی کند.
🌹🌹 وَإِنَّ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا عَذَابًا دُونَ ذَٰلِكَ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ.
و براى کسانیکه ستم کردند عذابى قبل از آن (در همین جهان) است. ولى بیشترشان نمى دانند. ۴۷ طور.
تفسیر: ظالمان تصور نکنند که فقط عذاب برزخ و قیامت در کار است، بلکه، براى کسانیکه ظلم و ستم کرده اند، مجازاتى نیز قبل از آن در همین دنیا وجود دارد، هر چند اکثر آنها نمى دانند.
👈 در آیات قرآن مجید، عذابهاى دنیا صاعقه، زلزله، سنگ هاى آسمانى، خشکسالى، قحطى، کشته شدن با احکام اسلامی، غرق شدن، خسارت به داشته ها.... نام برده شده. مگر اینکه بیدار شوند و توبه کنند، و بسوى خدا باز آیند.
👈 👈 👈 البته و صدالبته که قضاوت در مورد اتفاقهایی که برای دیگران می افتد، بشدت ممنوع است و جایز نیست.
هیچکس نمی داند گرفتاریها به چه دلیل است. شاید خسارتی به کسی وارد شود برای ارتقاء درجهء او در پیشگاه خداوند.......
و شاید همان خسارت به فردی دیگر وارد شود برای پاک شدن گناه....
و شاید همان خسارت، تقاصی باشد برای فردی دیگر...
کسی چه میداند؟!!
مگر می توانیم تشخیص دهیم؟!
همانطور که قطعا دوست نداریم کسی ما را قضاوت کند هرگز نباید دیگران را قضاوت کنیم.
بجای قضاوت کردن دیگران، خودمان را قضاوت کنیم. حتما آنققققققدر اعمال غلط و اشتباه داریم که اگر خداوند بخواهد همه را پاسخ دهد چیزی از ما روی کرهء زمین باقی نخواهد ماند.
🌹🌹رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ.
پروردگارا! شکیبایى و استقامت را بر ما فرو ریز. وقدمهاى ما را ثابت بدار. و ما را بر جمعیّت کافران، پیروز گردان. ۲۵۰ بقره.
🌺🌺 خداوندا! به ما توفیق سحرخیزى و راز و نیاز با خودت را در طول عمر مرحمت فرما!
پروردگارا! قلب ما را به عشقت مطمئن، و به محبتت نورانى، و به لطفت امیدوار ساز!
بارالها! به ما صبر و شکیبائى و استقامت و ایستادگى در برابر نیروهاى اهریمنى، و کارشکنى هاى دشمنانت مرحمت فرما.
/ إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار میگیرد/
🌼 نماز روز اول ماههای قمری:
دو رکعت نماز با این کیفیت:
در رکعت اول، بعد از حمد، ۳۰ مرتبه سورهء توحید.
و در رکعت دوم، بعد از حمد، ۳۰ مرتبه سورهء قدر.
🌼سپس دعای ارزشمندی که مشتمل است بر آیات کلام الله:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا، كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كَاشِفَ لَهُ إِلّا هُوَ، وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ، يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ، وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْراً، مَا شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلّا بِاللَّهِ، حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ، وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ، إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ، لا إِلَهَ إِلّا أَنْتَ، سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ، رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ، رَبِّ لا تَذَرْنِي فَرْداً، وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ.
زادالمعاد، ص ۴۶۲.
✨ وصف مومن ✨
🌹🌹إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ.
به یقین پرهیزکاران در باغها و مکانهای گستردهء بهشتى جاى دارند. ۴۵ قمر.
تفسیر: نَهَر به معنى مجراى آب فراوان است ولی در این آیه به فضاى گسترده، یا فیض عظیم و نور گسترده گفته شده است.
🌸 پیامبر گرامى اسلام فرموده اند:
النَّهْرُ الْفَضاءُ وَ السَّعةُ لَیْسَ بِنَهْرً جار: نَهَر به معنى فضا و گستردگى است نه به معنى نهر جارى.
درالمنثور، ج۶، ص۱۳۹.
👈 و در آخرین آیه از سورهء قمر، توضیح بیشترى براى جایگاه متقین شده:
🌹فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُّقْتَدِرٍ.
در جایگاه صدق نزد خداوند حاکم مقتدر. ۵۵ قمر.
🍃 در این آیه دو ویژگى برای جایگاه متقین بیان فرموده که همهء امتیازات، در آن جمع است. نخست اینکه، آنجا جایگاه صدق است و هیچگونه باطل و بیهودگى در آن راه ندارد، سراسر حق است و تمام وعده هاى خداوند دربارهء بهشت در آنجا عینیت پیدا مى کند، و صدق آنها آشکار مى شود.
🍃 دیگر اینکه، در جوار و قرب خداست.
کلمهء عند به معنی نزد، اشاره به نهایت قرب و نزدیکى معنوى است، نه جسمانى، آن هم نسبت به خداوندى که هم مالک است و هم قادر، هر گونه نعمت و موهبتى در قبضهء قدرت، و در فرمان حکومت و مالکیت اوست، و به همین دلیل در پذیرائى این میهمانان گرامى فروگذار نخواهد کرد، و تنها خودش مى داند چه مواهبى براى آنها آماده ساخته است.
👈 👈 قابل توجه اینکه در این دو آیه که سخن از مواهب و پاداشهاى بهشتیان است، نخست از مواهب مادى آنها، که باغهاى وسیع و گسترده است سخن مى گوید، سپس از پاداش بزرگ معنوى آنها، که حضور در پیشگاه قرب ملیک مقتدر است، تا انسان را مرحله به مرحله آماده کند، و روح او را به پرواز درآورد و در شور و نشاط فرو برد.
✅ بعضى از مفسران نقل کرده اند، دو نام مقدس ملیک و مقتدر، تأثیر عمیقى در اجابت دعا دارد.
💚 خداوندا! تو ملیک و مقتدرى، ما را چنان توفیقى مرحمت فرما که در سایهء ایمان و عمل و تقوا در جایگاه صدق، در جوار قرب و رحمتت قرار گیریم!
پروردگارا! ما ایمان داریم روز رستاخیز، روزى است وحشتناک و براى گناهکاران تلخ و ناگوار، در آنروز تنها امید ما به لطف و کَرَم توست.
بار الها! به ما روحى بیدار و عقلى هشیار مرحمت کن، تا از سرنوشت پیشینیان درس عبرت بگیریم، و راهى را که به هلاک آنها انجامید نپیمائیم.
آمین، رب العالمین.
/ إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار میگیرد/