⚫ منافق ⚫
👈 پیغام سوم:
/در ادامهء معرفی منافقان در سورهء بقره، آیهء ۱۶ را می خوانیم:
🌹🌹أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ فَمَا رَبِحَت تِّجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ.
آنان کسانى هستند که گمراهى را با (از دست دادن) هدایت خریده اند. و (این) تجارت آنها سودى نداده. و هدایت نیافته اند. ۱۶ بقره.
تفسیر: آنان شرایط هدایت که عمدهء آنها عقل و پیامبران هستند را داده و گمراهی را خریده اند. عجب حماقتی.
در حقیقت، تکرار گناه و خطا و فراموشی و غفلت، قدرت تشخیص حق از باطل را در اینان از بین برده و سعادت هدایت را به شقاوت گمراهی می فروشند و هیچ سودی هم از این تجارت نابخردانه نمی کنند. نه در آخرت و نه حتی در دنیا.
👈 در ادامه با تشبیهی پرمعنا می فرماید:
🌹مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ.
آنان همانند کسانى هستند که آتشى افروخته اند (تا از تاریکى رهایى یابند)، ولى همینکه آتش، اطرافشان را روشن ساخت، خداوند روشنایى آنها را گرفته و در تاریکیها رهایشان مى سازد، در حالیکه (چیزى را) نمى بینند. آنها کر و لال و کورند. لذا (از راه خطا) باز نمى گردند. ۱۷ و ۱۸ بقره.
■ 👈 منافقان با انتخاب راه نفاق، چنین مى پنداشتند که مى توانند در همه حال موقعیت خویش را حفظ کنند و از هر خطر احتمالى مصون بمانند، از منافعى که به هر دو طرف راست و چپ مى رسد، استفاده کرده، تا هر دسته که غالب شود، آنها را از خود بداند. اگر مؤمنان پیروز شوند در صف مؤمنان، و اگر غلبه با کافران باشد با آنها باشند.
آنها خود را افرادى زیرک و باهوش مى پندارند!!!
ولی با پیشرفت در این مسیر، بطور طبیعی، قدرت تشخیص را از دست داده و مانند انسانهای کر و لال و کور می مانند!!
و این نهایت بدبختی و شقاوت است.
🌹رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً ۚ إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ.
پروردگارا! دلهایمان را، بعد از آنکه ما را هدایت کردى، (از راه حق) منحرف مگردان. و از سوى خود، رحمتى بر ما ببخش، زیرا تویى بخشنده! ۸ آل عمران.
و باز اینکه از خدا می خواهیم ما را منحرف نگرداند، به این معنی است که در واقع از خدا می خواهیم تا در مسیر هدایت که مسیر اولیه است، ثابت قدم باشیم و کمکمان کند تا در چاله های انحراف سقوط نکنیم که در اینصورت بطور طبیعی و طبق قانون خلقت، در همین مسیر پیش می رویم تا جایی که آثار انحراف بر ما غالب میشود و دیگر راه بازگشتی نیست. وگرنه خداوند انسان را خلق کرد و مسیر هدایت را با روشنی به او نمایاند، ولی این انسان جاهل، با اختیار خود مسیر هدایت را به مسیر گمراهی می فروشد.
✨ حدیث ۱۱۸۸ نهج الفصاحه ✨
🌸 پیامبر بزرگوار اسلام فرموده اند :
پیش از آنکه مرگ فرا رسد توبه کنید و پیش از آنکه گرفتار شوید کار نیک انجام دهید 💫
👈 یعنی اعمال نیک، مانع گرفتاری میشود.
/ ادامه فرداإن شاءالله/
⚫ منافق ⚫
پیغام چهارم:
/در پیغام قرآنی روز گذشته در آیات ۱۷ و ۱۸ سورهء بقره خواندیم، خداوند، منافقان را به کسانی تشبیه کرده است که در تاریکی، آتشی روشن میکنند ولی خیلی زود خاموش شده و در تاریکی فرو می روند. و آنها مانند انسانهای کر و لال و کور هستند.
👈 در ادامه، تشبیه زیبای دیگری در آیهء ۱۹ سورهء بقره می خوانیم که فرموده است:
🌹🌹أَوْ كَصَيِّبٍ مِّنَ السَّمَاءِ فِيهِ ظُلُمَاتٌ وَرَعْدٌ وَبَرْقٌ يَجْعَلُونَ أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِم مِّنَ الصَّوَاعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ ۚ وَاللَّهُ مُحِيطٌ بِالْكَافِرِينَ.
یا همچون بارانى که از آسمان، در شب تاریک همراه با رعد و برق (در بیابان) ببارد. آنها از ترس مرگ، انگشتانشان را در گوشهاى خود مى گذارند. تا صداى صاعقه ها را نشنوند. و خداوند به کافران احاطه دارد. ۱۹ بقره.
تفسیر: تشبیه منافقان است در میان مومنان:
شبى است تاریک و ظلمانى پرخوف و خطر، باران به شدت مى بارد، و برق پرنورى مى جهد، صداى غرش وحشت زا و مهیب رعد، نزدیک است پرده هاى گوش را پاره کند، انسانى بى پناه در دل این دشت وسیع و ظلمانى و پر از خطر، حیران و سرگردان مانده است، نه پناهگاه مورد اطمینانى وجود دارد که به آن پناه برد و نه ظلمت اجازه مى دهد گامى بسوى مقصد بردارد.
آنها از ترس مرگ انگشتها را در گوش خود مى گذارند تا صداى وحشت انگیز صاعقه ها را نشنوند.
و سپس مى فرماید، خداوند به کافران احاطه دارد و آنها هر کجا بروند در قبضهء قدرت او هست.
👈 سپس در آیهء بعد می فرماید:
🌹يَكَادُ الْبَرْقُ يَخْطَفُ أَبْصَارَهُمْ...
(روشنایى خیره کنندهء) برق، نزدیک است چشمانشان را برباید. هر زمان که (برق صفحهء بیابان را) براى آنها روشن مى سازد، (چند گامى) در پرتو آن راه مى روند. و چون تاریکى آنها را فرا مى گیرد، مى ایستند. و اگر خدا مى خواست، گوش و چشم آنها را از بین مى برد. زیرا خداوند بر هر چیزى تواناست. ۲۰ بقره.
شدت برق آنجنان زیاد است که هر لحظه ممکن است چشمانشان از دست برود. هر زمان که برقى مى زند و صفحهء بیابان تاریک، روشن مى شود، چند گامى در پرتو آن راه مى روند، ولى بلافاصله ظلمت بر آنها مسلط مى شود و آنها در جاى خود متوقف مى گردند.
آنها هر لحظه، خطر را در برابر خود احساس مى کنند، چرا که در دل این بیابان نه کوهى به چشم مى خورد، و نه درختى تا از خطر رعد، برق و صاعقه جلوگیرى کند، هر آن ممکن است هدف صاعقه اى قرار گیرند و در یک لحظه خاکستر شوند!
👈 چون صاعقه ها به هر بر آمدگى از زمین حمله مى کنند، اما در دل بیابان جز آنها بر آمدگى پیدا نمى شود که صاعقه متوجه آن گردد، بنابراین خطر، جدى و حتمى است.
■ 👈 خلاصه نمى دانند چه کنند؟ مضطرب و پریشان، حیران و سرگردان بر جاى خود ایستاده، نه راهى در میان شن هاى بیابان پیداست و نه راهنمائى که در پرتو هدایت او گام بر دارند.
حتى این خطر وجود دارد که غرش رعد، گوش آنها را پاره و نور خیره کنندهء برق چشمشان را نابینا کند. اگر خدا بخواهد گوش و چشم آنها را از میان مى برد. چرا که خدا به هر چیزى تواناست.
👈 👈 به تعبیر دیگر، پیشرفت سریع اسلام، همچون برق آسمانى چشم آنها را خیره کرده، و آیات قرآن که پرده از رازهاى نهانیشان بر مى دارد همچون صاعقه ها آنها را هدف قرار مى دهد.
آنها در میان مؤمنانى که همچون سیل خروشان و بارانى پرپشت به هر سو پیش مى روند قرار گرفته اند، و چون به پناهگاه مطمئن ایمان، پناه نبرده اند از شر صاعقه هاى مرگبار مجازات الهى در امان نیستند و امید به راه نجات نیست.
✨ حدیث ۲۹۴۷ نهج الفصاحه ✨
🌸 پیامبر بزرگوار اسلام فرموده اند:
هر که ستمگری را کمک کند که بوسیله باطل خویش حقی را پایمال کند، از حمایت خدا و پیغمبر برون باشد.
👈 👈 آیا پاسخ ندادن به حملهء دشمن به خاک پاکمان، کمک به ستمگری نیست که بوسیلهء باطل خویش، حق را پایمال می کند؟!!
⚫️ منافق ⚫️
■ 👈 نتیجهء نافرمانی از فرمانده کل قوا در جنگها: ( ۱ )
🌹🌹إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِينَ أَلَن يَكْفِيَكُمْ أَن يُمِدَّكُمْ رَبُّكُم بِثَلَاثَةِ آلَافٍ مِّنَ الْمَلَائِكَةِ مُنزَلِينَ.
در آن هنگام که به مؤمنان مى گفتى: آیا کافی نیست که پروردگارتان، شما را به سه هزار نفر از فرشتگان، که (از آسمان) فرود مى آیند، یارى کند؟! ۱۲۴ آل عمران.
👈 در ادامه فرموده اند:
🌹 بَلَىٰ ۚ إِن تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَيَأْتُوكُم مِّن فَوْرِهِمْ هَٰذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُم بِخَمْسَةِ آلَافٍ مِّنَ الْمَلَائِكَةِ مُسَوِّمِينَ.
آرى، اگر استقامت و تقوا پیشه کنید، و دشمن به همین زودى به سراغ شما بیاید، پروردگارتان شما را به پنج هزار نفر از فرشتگان نشان دار، مدد خواهد داد. ۱۲۵ آل عمران.
تفسیر: پس از پایان جنگ احد، لشکر اسلام به مدینه بازگشتند و لشکر پیروز مشرکان بسرعت بسوى مکه حرکت کردند، ولى در اثناى راه این فکر براى آنها پیدا شد که چرا پیروزى خود را ناقص گذاردند؟
چه بهتر که به مدینه بازگردند، شهر را غارت کنند و مسلمانان را در هم بکوبند.
👈 آیات فوق نازل شد و به مومنین، راه تازه و پراستقامتی را نشان داد و به دنبال آن یک فرمان عمومى از ناحیه پیامبر براى خروج از مدینه و حرکت بسوى مشرکان داده شد، و حتى مجروحان جنگ و در میان آنها حضرت امیر علیه السلام که بیش از شصت زخم بر تن داشت، آمادهء پیکار با دشمن شده و از مدینه خارج شدند.
این خبر به گوش سران قریش رسید و از این روحیه عجیب مسلمانان سخت به وحشت افتادند! آنها احتمال دادند شاید جمعیت تازه نفسى از مدینه به مسلمانان پیوسته اند، و ممکن است برخورد جدید، نتیجهء نهائى جنگ را به زیان آنها تغییر دهد. لذا فکر کردند براى حفظ پیروزى خود، بهتر این است که به مکه بازگردند، همین کار انجام شد و به سرعت راه مکه را پیش گرفتند.
👈 سپس فرموده اند:
🌹وَمَا جَعَلَهُ اللَّهُ إِلَّا بُشْرَىٰ لَكُمْ وَلِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُكُم بِهِ ۗ وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِندِ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ.
ولى این (یارى فرشتگان) را خداوند فقط براى بشارت، و اطمینان خاطر شما قرار داده. وگرنه، پیروزى تنها از جانب خداوند تواناى حکیم است. ۱۲۶ آل عمران.
🌹لِيَقْطَعَ طَرَفًا مِّنَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَوْ يَكْبِتَهُمْ فَيَنقَلِبُوا خَائِبِينَ.
(این وعده را که خدا به شما داده) براى اینست که قسمتى از کافران را قطع کند. یا آنها را با ذلت برگرداند. تا مأیوس و ناامید، بازگردند. ۱۲۷ آل عمران.
👈 وعدهء پیروزی برای آن دسته از مومنان است که شرایط تحقق این وعدهء را داشته باشند حتی اگر در میدان نبرد به پیروزی نرسیده باشند 👇
فرمانبرداری بی چون و چرا از فرمانده، حفظ استقامت و استحکام در مقابل دشمن حتی اگر پیروز میدان نبرد است، و از دست ندادن امید و نشاط برای ادامهء راه، و کسب پیروزیهای بعدی.
✅ 👈 ( لازم به ذکر است که مؤمنان در جنگ احد هم مانند بدر، پیروز میدان بودند اما خود آنها باعث شدند نتیجهء جنگ تغییر کند. إن شاءالله خواهیم خواند).
/ ادامه، فرداإن شاءالله/
⚫️ منافق ⚫️
■ 👈 نتیجهء نافرمانی از فرمانده کل قوا در جنگها:
( ۲ )
در پیغام قرآنی روز گذشته خواندیم، پس از آنکه مسلمانان در جنگ احد شکست خورده و به مدینه بازگشتند، لشکر پیروز دشمن در حال بازگشت بسمت مکه بود که تصمیم گرفت به مدینه برگردد و کار را یکسره کند. در این هنگام خداوند آیاتی نازل فرمود و فرمان بازگشت سپاه اسلام به میدان نبرد داده شد و مومنین، گوش به فرمان پیامبر راهی میدان شدند حتی مجروحانشان... و این باعث شد تا دشمن بترسد و به مکه بازگردد.
👈 پس از آن خداوند در بارهء لشکر اسلام فرمودند:
🌹🌹الَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِلَّهِ وَالرَّسُولِ مِن بَعْدِ مَا أَصَابَهُمُ الْقَرْحُ ۚ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَاتَّقَوْا أَجْرٌ عَظِيمٌ.
کسانیکه دعوت خدا و پیامبر را، پس از جراحاتى که به ایشان رسید، اجابت کردند. (و بسوى میدان نبرد بازگشتند)، براى کسانى از آنها، که نیکى کردند و تقوا پیشه نمودند، پاداش بزرگى است. ۱۷۲ آل عمران.
تفسیر: این آیات در مورد مومنانی است که به فرمان خدا و پیامبر در جنگ احد شرکت کردند و پس از شکست، دوباره جمع شدند و تا مسافتی بدنبال سپاه دشمن حرکت کردند تا دشمن تصور نکند مسلمانان بواسطهء شکستشان ضعیف و دچار تزلزل شدند.
اما بعضی از مسلمانان به بهانه ای به فرمان دوم عمل نکردند و در مدینه باقی ماندند و بعضی از آنها که عمل کردند خلوص نداشتند، لذا خداوند فرموده برای بعضی از آنها پاداش بزرگی است نه برای همهء آنها.
کلمهء مِنْهُمْ، به معنی بعضی از آنهاست.
👈 آنگاه در آیهء بعد، یکى از نشانه هاى پایمردى و استقامت آنها را به این صورت بیان مى فرماید:
🌹الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ.
(همان) کسانیکه (بعضى از) مردم، به آنان گفتند: دشمنان براى (حمله به) شما گرد آمده اند. از آنها بترسید! اما این سخن، بر ایمانشان افزود و گفتند: خدا ما را بس است و او بهترین حامى ماست. ۱۷۳ آل عمران.
👈 و بدنبال این استقامت و ایمان و پایمردى آشکار، خداوند نتیجهء عمل آنها را بیان کرده و مى فرماید:
🌹فَانقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ وَفَضْلٍ لَّمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَاتَّبَعُوا رِضْوَانَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ.
به همین جهت، آنها (از این میدان) با نعمت و فضل پروردگار، بازگشتند. در حالیکه (بر خلاف تصور دیگران) هیچ بدى به آنان نرسید. و خشنودى خدا را بدست آوردند. و خداوند داراى فضل و بخشش بزرگى است. ۱۷۴ آل عمران.
💚 👈 فرق میان نعمت و فضل، از این نظر است که نعمت، پاداشى است به اندازهء استحقاق، و فضل، اضافه بر استحقاق است.
یعنی خداوند به مومنانی که با خلوص در جنگ با دشمنان دین شرکت می کنند، و گوش به فرمان ولی امر خود هستند، بیشتر از استحقاقشان نعمت عطا می فرماید، ضمن اینکه خشنودی خداوند را هم بدست می آورند.
👈 سپس برای اطمینان بخشیدن به مومنین که در جنگ با دشمنان هراسی نداشته باشند می فرماید:
🌹إِنَّمَا ذَٰلِكُمُ الشَّيْطَانُ يُخَوِّفُ أَوْلِيَاءَهُ فَلَا تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ.
این فقط شیطان است که پیروان خود را (با سخنان و شایعات بى اساس) مى ترساند. از آنها نترسید. و تنها از (مخالفت) من بترسید اگر ایمان دارید. ۱۷۵ آل عمران.
/إن شاءالله در پیغام فردا علت شکست مسلمانان در جنگ احد را می خوانیم/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطعا همینطور خواهد شد.....
درود بر رهبرم 💚
⚫️ منافق ⚫️
■ 👈 نتیجهء نافرمانی از فرمانده کل قوا در جنگها:
( ۳ )
■ چه شد که مسلمانان در جنگ احد شکست خوردند؟
👈 در ماجراى جنگ احد، مسلمانان در آغاز جنگ با اتحاد و شجاعت خاصى جنگیدند، و بزودى پیروز شدند، لشکر دشمن از هم پراکنده شد و موجى از شادى سراسر لشکر اسلام را فرا گرفت.
ولى نافرمانى جمعى از تیراندازان که در شکاف کوه عینین به فرماندهی عبداللّه بن جبیر مى جنگیدند و رها کردن آن سنگر حساس، و مشغول شدن بعضی از آنها و دیگران به جمع آورى غنائم، سبب شد که ورق برگردد و شکست سختى به لشکر اسلام وارد شود.
هنگامیکه مسلمانان با دادن تلفات و خسارات سنگین به مدینه بازگشتند با یکدیگر مى گفتند مگر خداوند به ما وعدهء فتح و پیروزى نداده بود؟ پس چرا در این جنگ شکست خوردیم؟
👈 در این هنگام آیهء ۱۵۲ آل عمران نازل شد:
🌹 وَلَقَدْ صَدَقَكُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ ...
خداوند، وعدهء خود را بشما (دربارهء پیروزى) تحقق بخشید. در آن هنگامکه دشمنان را به فرمان او، به قتل مى رساندید. تا اینکه سست شدید. و در کار (حفظ سنگرها) به نزاع پرداختید. و بعد از آنکه خداوند آنچه را دوست مى داشتید (از غلبه بر دشمن) به شما نشان داد، نافرمانى کردید. بعضى از شما، خواهان دنیا بودند. و بعضى خواهان آخرت. سپس خداوند شما را از غلبه بر آنان بازگرداند. (و پیروزى شما به شکست انجامید) تا شما را بیازماید. و او شما را بخشید (بعد از توبه) و خداوند نسبت به مؤمنان، داراى احسان و بخشش است.
✔✔ وعدهء پیروزى تا زمانیکه دست از استقامت و پیروى از فرمان پیغمبر برنداشته بودند ادامه داشت. شکست از آن زمان شروع شد که سستى و نافرمانى، آنها را فرا گرفت.
/یعنى اگر تصور کنیم که وعدهء پیروزى بدون قید و شرط است، سخت در اشتباهیم، تمام وعده هاى پیروزى مشروط به پیروى از فرمان خداست.
همیشه نگهدارى پیروزیها از بدست آوردن آن مشکل تر است/
👈 در آیهء بعد، خداوند صحنهء پایان احد را به مسلمانان یادآورى مى کند و مى فرماید:
🌹 إِذْ تُصْعِدُونَ وَلَا تَلْوُونَ...
(بخاطر بیاورید) هنگامى را که از کوه بالا مى رفتید و (یا در بیابان) پراکنده مى شدید، و به هیچکس (از عقب ماندگان) نگاه نمى کردید، در حالیکه پیامبر از پشت سر، شما را صدا مى زد. سپس (خداوند)، اندوهها را یکى پس از دیگرى به شما جزا داد. این بخاطر آن بود که دیگر نه براى از دست رفتن چیزى (مانند غنایم جنگى) غمگین شوید، و نه بخاطر مصیبتهایى که بر شما وارد مى گردد. و خداوند از آنچه انجام مى دهید، آگاه است. ۱۵۳ آل عمران.
👈 👈 پیامبر فریاد مى زد بندگان خدا بسوى من بازگردید بسوى من بازگردید من رسول خدایم (اِلِىَّ عِبادَ اللّهِ اِلَىَّ عِبادَ اللّهِ فَاِنِّى رَسُولُ اللّهِ).
ولى هیچیک از آنها به سخنان او توجه نداشتند.
در این هنگام غم و اندوه، یکى پس از دیگرى بسویشان رو آورد.
اندوه شکست، اندوه از دست دادن جمعى از افسران و سربازان شجاع، اندوه مجروحان، اندوه شایعهء شهادت پیامبر و واقعیت جراحات ایشان..... اینها همه نتیجهء آن مخالفتها بود.
👈 چرا خداوند، لحظات آخر جنگ احد را یادآوری کرده است:
چون بعضی از آنها با فریب خود چیزى بر خلاف آنچه در میدان جنگ واقع شده بود، ادعا میکردند و با کتمان اشتباهات، ادعای پیروزی می کردند!!
خداوند به این دسته، یادآور شده است که شکست را بپذیرید و به آن اقرار کنید و عبرت بگیرید و هرگز بخاطر از دست رفتن غنائم جنگی و جراحات وارده ناراحت نشوید و احساس سستی، و ضعف و شکست نکنید.
⚫ منافق ⚫
🌹🌹لَّا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۖ وَمَن يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلَّا أَن تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً ۗ وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ ۗ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ.
افراد با ایمان نباید به جاى مؤمنان، کافران را دوست و سرپرست خود انتخاب کنند. و هر که چنین کند، هیچ رابطه اى با خدا ندارد (و پیوند او به کلى از خدا گسسته مى شود). مگر اینکه از آنها تقیه کنید (و بخاطر هدفهاى مهمترى کتمان نمایید). خداوند شما را از (نافرمانى) خود، برحذر مى دارد و بازگشت (شما) بسوى خداست. ۲۸ آل عمران.
تفسیر: این آیه در واقع یک درس مهم سیاسى، اجتماعى به مومنان مى دهد که بیگانگان را هرگز بعنوان دوست و حامى و یار و یاور نپذیرند، و فریب سخنان جذاب و اظهار محبتهاى به ظاهر صمیمانهء آنها را نخورند، زیرا ضربه هاى سنگینى که در طول تاریخ بر افراد با ایمان و با هدف واقع شده، در بسیارى از موارد از همین رهگذر بوده است.
■ ■ اصلا واژهء استعمار به معنى اقدام به عمران و آبادى است. آنها با نام عمران و آبادى وارد مى شوند و هنگامیکه جاى پاى خود را محکم کردند، بى رحمانه بر جامعه مى تازند و همه چیز را به یغما مى برند.
👈 جملهء مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِیْنَ، اشاره به این دارد که در زندگى اجتماعى، همه نیاز به دوستان و یاورانى دارند، در این شکی نیست، ولى افراد با ایمان باید اولیاى خود را از میان افراد با ایمان انتخاب کنند، و تأکید بر این موضوع در این آیهء شریفه به این معنی است که این دو، از یکدیگر بیگانه و آشتى ناپذیرند.
جملهء فَلَیْسَ مِنَ اللّهِ فِى شَىْء، به معنی نداشتن رابطه با خدا، اشاره به اینست که اگر افرادى با کافران پیوند دوستى و همکارى برقرار سازند، ارتباطشان با خداوند و با مومنین گسسته مى شود.
👈 👈 سپس بعنوان یک استثناء مى فرماید: مگر اینکه از آنها بپرهیزید و تقیه کنید.
تقیه اى که براى حفظ نیروها و جلوگیرى از هدر رفتن قوا و امکانات است و سرانجام با پیروزى بر دشمن همراه خواهد بود.
■ که اگر مومنی برای خاطر پیوند و برقراری رابطه با آنان ابراز دوستی کند، دیگر در اینصورت به معنای تقیه نیست بلکه به معنای سازش است.
👈 و در پایان آیه، هشدارى به همهء مومنین داده، مى فرماید:
خداوند شما را از (نافرمانى) خود بر حذر مى دارد، و بازگشت (همهء شما) بسوى خداست.
این دو جمله، بر مسئلهء تحریم دوستى با دشمنان خدا تأکید مى کند.
از یک سو مى گوید از مجازات و خشم و غضب خداوند بپرهیزید، و از سوى دیگر مى فرماید اگر مخالفت کنید بازگشت همهء شما بسوى اوست و نتیجهء اعمال خود را خواهید گرفت.
⚫ منافق ⚫
🌹🌹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ...
اى کسانیکه ایمان آورده اید! اگر از کسانیکه کافر شده اند اطاعت کنید، شما را به گذشته هایتان باز مى گردانند. ۱۴۹ آل عمران.
تفسیر: چه زیانى از این بالاتر که انسان اسلام را با کفر، و سعادت را با شقاوت و حقیقت را با باطل معاوضه کند؟!
👈 👈 کدام انسان عاقل بخصوص اگر ایمانش قوی باشد، پس از پیمودن راه پر افتخار تکامل معنوى و مادى در پرتو تعلیمات اسلام، به نقطه اول که نقطه کفر و فساد است سقوط مى کند؟ آیا این سقوط، در این موقع، بزرگ ترین زیانکارى نیست که دامنگیر انسان خواهد شد؟!!
👈 پس از آن، در آیهء بعد تأکید مى کند که شما بالاترین پشتیبان و بهترین یاور را دارید:
🌹 بَلِ اللَّهُ مَوْلَاكُمْ ۖ وَهُوَ خَيْرُ النَّاصِرِينَ.
(آنها تکیه گاه شما نیستند،) بلکه ولی و پشتیبان شما، خداست. و او بهترین یاوران است. ۱۵۰ آل عمران.
💚 یاورى که هرگز مغلوب نمى شود و هیچ قدرتى با قدرت او برابرى ندارد در حالیکه یاوران دیگر ممکن است گرفتار شکست و نابودى شوند.
👈 آنگاه برای اینکه مومنین اطمینان بیشتری برای مقابله با دشمن پیدا کنند، از امدادهای غیبی می فرماید:
🌹سَنُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ بِمَا أَشْرَكُوا بِاللَّهِ.....
بزودى در دلهاى کافران، به سبب این که، چیزهایى را براى خدا همتا قرار دادند که (خداوند) هیچ گونه دلیلى درباره آن نازل نکرده بود، رعب و وحشت مى افکنیم. و جایگاه آنها، آتش است. و چه بد است جایگاه ستمکاران! ۱۵۱ آل عمران.
🌸 پیامبر بزرگوار اسلام فرموده اند:
یکى از امتیازاتى که خداوند به من داده است اینست که مرا به وسیلهء انداختن ترس در دل دشمن پیروزى داده است.
مجمع البیان، ذیل آیه مورد بحث.
وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۳۵٠.
👈 👈 👈 این موضوع اشاره به یکى از عوامل مهم پیروزى در جنگ ها مى کند که مخصوصا امروز بسیار مورد توجه است. زیرا یکى از مهمترین عوامل پیروزى، روحیهء سرباز است و آنقدر که روحیهء عالى سربازان در پیروزى تأثیر دارد کم و کیف آنها و چگونگى سلاح آنها اثر ندارد.
اسلام با تقویت روح ایمان، عشق به جهاد و افتخار به شهادت و اتکاى به خداوند قادر منان این روح را در مجاهدان خود به عالى ترین وجهى پرورش داده است.
👈 👈 👈 درست به همین دلیل، هنگامیکه مسلمانان در جنگ احد با دادن تلفات و خسارات سنگین به مدینه بازگشتند، پیامبر بزرگوار به فرمان خداوند سبحان، به لشکر اسلام دستور دادند در پی لشکر پیروز دشمن حرکت کنند تا او خیال نکند می تواند مسلمانان شکست خورده را مغلوب کند و از بین ببرد!
و زمانیکه دشمن دید مسلمانان، بدون هیچگونه ناراحتی از شکست و بدون هیچگونه احساس ضعف، بلکه قدرتمندانه در پی آنها حرکت کرده اند، رعب و ترسی در دلش افتاد و ورق برگشت.......بطوریکه احساس ضعف کردند و نه تنها به مدینه و مسلمانان، حمله نکردند بلکه زمانیکه به مکه رسیدند شرایط یک لشکر شکست خورده را داشتند.
🟢 بنابراین اگر شرایط پیروزی از طرف مومنین مبنی بر فرمانبرداری از فرمانده کل قوا و سست نشدن، و نترسیدن از دشمن، فراهم باشد آنگاه امدادهای غیبی به یاری مومنین آمده و آنها را پیروز میدان قرار می دهد.
⚫ اما برعکس:
اگر در فرمانبرداری از فرماندهی کل، کوتاهی کنیم، یا در انجام جهاد سست شویم، یا از دشمن بترسیم، آنگاه ترس بر ما غالب میشود و در مقابل دشمن احساس ضعف می کنیم و میشود آنچه نباید بشود.
⚫ منافق ⚫
🌹🌹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ...
اى کسانیکه ایمان آورده اید! آمادگى خود را (در برابر دشمن) حفظ کنید. و در گروه هاى متعدد، یا بصورت یک گروه، (متناسب با شرایط موجود، بسوى دشمن) حرکت نمایید. ۷۱ نساء.
تفسیر: خداوند در این آیه برای مقابله با دشمن، دو تذکر مهم به مومنین میدهد.
🍃 اول اینکه با کمال دقت مراقب دشمن باشید.
🍃 و دوم، براى مقابله با دشمن از روشها و تاکتیکهاى مختلف استفاده کنید و در دسته هاى متعدد یا بصورت اجتماع، براى دفع دشمن حرکت کنید، این بستگی به شرایط مقابله با دشمن دارد.
✅ 👈 👈 در حقیقت خداوند به مومنین فرمان داده است که براى حفظ امنیت خود و دفاع از مرزهاى خویش، دائماً مراقب باشید، و یک نوع آماده باش مادی و معنوى بطور دائم بر اجتماع حاکم باشد.
👈 سپس در آیهء بعد حضور منافقان را گوشزد می فرماید که مراقب آنها هم باید باشید:
🌹 وَإِنَّ مِنكُمْ لَمَن لَّيُبَطِّئَنَّ فَإِنْ أَصَابَتْكُم مُّصِيبَةٌ قَالَ قَدْ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيَّ إِذْ لَمْ أَكُن مَّعَهُمْ شَهِيدًا.
در میان شما، کسانى هستند، که دیگران را به سستى مى کشانند. اگر مصیبتى به شما برسد، مى گویند: خدا به ما نعمت داد که با آنها شاهد (آن مصیبتها و سختیها) نبودیم.
و اگر غنیمتى از جانب خدا به شما برسد، درست مثل اینکه هرگز میان شما و آنها دوستى و مودتى نبوده، مى گویند: ایکاش ما هم با آنها بودیم، و به رستگارى (و پیروزى) بزرگى مى رسیدیم! ۷۲ و ۳ نساء.
اگر در حین جهاد (اعم از جهاد نرم و یا با سلاح)، شکست و یا شهادتى نصیب مومنین شده باشد، اینها با خوشحالى مى گویند چه نعمت بزرگى خداوند به ما داد که همراه آنها نبودیم تا شاهد چنان صحنه هاى دلخراشى بشویم.
ولى اگر با خبر شوند که مومنین پیروز شده اند، در اینصورت همانند افراد بیگانه اى که گویا هیچ ارتباطى در میان مومنین و آنها برقرار نبوده از روى تأسف و حسرت مى گویند: ایکاش ما هم با مجاهدان بودیم و سهم بزرگى عائد ما مى شد.
👈 نکتهء مهم اینست که خداوند با تعبیر مِنْکُم ( به معنی از شما)، آن منافقان را جزء مؤمنان شمرده است، چون منافقان همیشه در لابلاى مؤمنان حقیقى بوده اند و حتی جزء جمعیت آنها محسوب مى شوند.
👈 سپس در آیهء بعد، وجوب جهاد و پاداش آنرا بیان می فرماید:
🌹 فَلْيُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يَشْرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ ۚ وَمَن يُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا.
کسانیکه زندگى دنیا را به آخرت فروخته اند، باید در راه خدا پیکار کنند. و هرکه در راه خدا پیکار کند، و کشته شود یا پیروز گردد، بزودى پاداش بزرگى به او خواهیم داد. ۷۴ نساء.