eitaa logo
آیات برگزیده
148 دنبال‌کننده
29 عکس
18 ویدیو
3 فایل
این کانال در راستای ترویج فرهنگ قرآن ایجاد شده ،هر روز یک آیه با پیام آن هدیه می گردد ،این کانال را به دوستان معرفی‌کنید
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺🌸سلام  🌸🌺 ☘وقت بخیر  شادکام باشید  ☘ آیه  شریفه ۷از سوره مبارکه " دخان   " تقدیم می گردد  اعوذ بالله من الشیطان الرجیم              رَبِّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا إِن كُنتُم مُّوقِنِينَ [ ﻫﻤﺎﻥ ] ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ ، ﺍﮔﺮ ﻳﻘﻴﻦ ﺩﺍﺭﻳﺪ .(٧) پیام ها و نکته ها : آیه به بیان سومین توصیف پروردگار   اشاره دارد . در آیه قبل به دو توصیف " شنوا " و " دانا" بودن پرودگار و در این آیه به توصیف " یکتایی " خداوند پرداخته است . از آنجا که بسیاری از مشرکان خدایان و ارباب متعدّدی داشتند و برای هر نوع از انواع موجودات ربّی قائل بودند ، در اين آيه با جمله " رَبِّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا" بر همه آنها خطّ بطلان می کشد و اثبات می کند که پرودگار همه موجودات عالم یکی است . اول : هستى تحت يك ربوبيّت و مديريّت است. رَبِّكَ‌ ... رَبِّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُما دوم : قرآن را ساده نگيريم كه فرستنده آن پروردگار آسمان‌ها و زمين و همه‌ى پديده‌هاست. إِنَّا أَنْزَلْناهُ‌ ... رَبِّ السَّماواتِ‌ ... سوم : كسى مى‌تواند نظام را به خوبى اداره كند كه علم كامل به حقايق داشته باشد. «إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ رَبِّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» چهارم :دقّت در آفرينش و اداره و هدايت و تكامل هستى زمينه پيدا كردن يقين مى‌شود. رَبِّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ‌ ... إِنْ كُنْتُمْ مُوقِنِينَ‌ https://t.me/ayatebargozide 🌷🌼☘🌺💐☘🌸🌺🌼🌷
🌺🌸سلام  🌸🌺 ☘وقت بخیر  شادکام باشید  ☘ آیه  شریفه ۸از سوره مبارکه " دخان   " تقدیم می گردد  اعوذ بالله من الشیطان الرجیم              لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ يُحْيِي وَيُمِيتُ رَبُّكُمْ وَرَبُّ آبَائِكُمُ الْأَوَّلِينَ ﻫﻴﭻ ﻣﻌﺒﻮﺩﻱ ﺟﺰ ﺍﻭ ﻧﻴﺴﺖ ، ﺯﻧﺪﻩ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻣﻰ ﻣﻴﺮﺍﻧﺪ، ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺷﻤﺎ ﻭﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﭘﺪﺭﺍﻥ ﭘﻴﺸﻴﻦ ﺷﻤﺎﺳﺖ .(٨) پیام ها و نکته ها : آیه به بیان ادامه اوصاف پروردگار   اشاره دارد . در این آیه به چهارمین ، پنجمین ، ششمین و هفتمین توصیف به یکتایی معبود ، زنده کردن بعنوان پنجمین توصیف و می‌راندند بعنوان ششمین توصیف و در هفتمین و آخرین توصیف به اولین بودن خدا بعنوان پروردگار پیشینیان پرداخته است . بنابراین معبودی جز او نمی تواند وجود داشته باشد .آیا کسی که نه مقام ربوبیّت دارد ونه مالک زندگی و مرگ است می تواند معبود واقع شود ؟ اول : معبود بايد كسى باشد كه قدرت بر ميراندن و زنده كردن داشته باشد. «لا إِلهَ إِلَّا هُوَ يُحْيِي وَ يُمِيتُ» دوم : زنده كردن و ميراندن كار دائمى خدا است. ( «يُحْيِي وَ يُمِيتُ» به صورت فعل مضارع آمده كه نشانه‌ى استمرار است.) سوم : ربوبيّت خداوند بر هستى، دليل آن است كه جز خداوند معبودى نيست. (آرى، او از نظر جغرافيا، آسمان‌ها و زمين را تحت ربوبيّت خود دارد. «رَبِّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُما» و از نظر تاريخ، شما و نياكانتان را تحت ربوبيّت‌ قرار داده است. «رَبُّكُمْ وَ رَبُّ آبائِكُمُ الْأَوَّلِينَ») چهارم : جامعه بشرى در حال رشد است. «رَبُّكُمْ وَ رَبُّ آبائِكُمُ الْأَوَّلِينَ» پنجم : مرگ و حيات، در جهت رشد و تكامل است. (جمله‌ى‌ «يُحْيِي وَ يُمِيتُ» ميان دو كلمه‌ى «ربّ» قرار گرفته است) ششم : شرك نياكان نيز محكوم است، زيرا خداوند پروردگار نياكان شما نيز هست. «رَبُّ آبائِكُمُ الْأَوَّلِينَ» https://t.me/ayatebargozide 🌷🌼☘🌺💐☘🌸🌺🌼🌷
هدایت شده از آیات برگزیده
🌺🌸سلام  🌸🌺 ☘وقت بخیر  شادکام باشید  ☘ آیه  شریفه ۸از سوره مبارکه " دخان   " تقدیم می گردد  اعوذ بالله من الشیطان الرجیم              لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ يُحْيِي وَيُمِيتُ رَبُّكُمْ وَرَبُّ آبَائِكُمُ الْأَوَّلِينَ ﻫﻴﭻ ﻣﻌﺒﻮﺩﻱ ﺟﺰ ﺍﻭ ﻧﻴﺴﺖ ، ﺯﻧﺪﻩ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻣﻰ ﻣﻴﺮﺍﻧﺪ، ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺷﻤﺎ ﻭﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﭘﺪﺭﺍﻥ ﭘﻴﺸﻴﻦ ﺷﻤﺎﺳﺖ .(٨) پیام ها و نکته ها : آیه به بیان ادامه اوصاف پروردگار   اشاره دارد . در این آیه به چهارمین ، پنجمین ، ششمین و هفتمین توصیف به یکتایی معبود ، زنده کردن بعنوان پنجمین توصیف و می‌راندند بعنوان ششمین توصیف و در هفتمین و آخرین توصیف به اولین بودن خدا بعنوان پروردگار پیشینیان پرداخته است . بنابراین معبودی جز او نمی تواند وجود داشته باشد .آیا کسی که نه مقام ربوبیّت دارد ونه مالک زندگی و مرگ است می تواند معبود واقع شود ؟ اول : معبود بايد كسى باشد كه قدرت بر ميراندن و زنده كردن داشته باشد. «لا إِلهَ إِلَّا هُوَ يُحْيِي وَ يُمِيتُ» دوم : زنده كردن و ميراندن كار دائمى خدا است. ( «يُحْيِي وَ يُمِيتُ» به صورت فعل مضارع آمده كه نشانه‌ى استمرار است.) سوم : ربوبيّت خداوند بر هستى، دليل آن است كه جز خداوند معبودى نيست. (آرى، او از نظر جغرافيا، آسمان‌ها و زمين را تحت ربوبيّت خود دارد. «رَبِّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُما» و از نظر تاريخ، شما و نياكانتان را تحت ربوبيّت‌ قرار داده است. «رَبُّكُمْ وَ رَبُّ آبائِكُمُ الْأَوَّلِينَ») چهارم : جامعه بشرى در حال رشد است. «رَبُّكُمْ وَ رَبُّ آبائِكُمُ الْأَوَّلِينَ» پنجم : مرگ و حيات، در جهت رشد و تكامل است. (جمله‌ى‌ «يُحْيِي وَ يُمِيتُ» ميان دو كلمه‌ى «ربّ» قرار گرفته است) ششم : شرك نياكان نيز محكوم است، زيرا خداوند پروردگار نياكان شما نيز هست. «رَبُّ آبائِكُمُ الْأَوَّلِينَ» https://t.me/ayatebargozide 🌷🌼☘🌺💐☘🌸🌺🌼🌷
🌺🌸سلام  🌸🌺 ☘وقت بخیر  شادکام باشید  ☘ آیه  شریفه ۹از سوره مبارکه " دخان   " تقدیم می گردد  اعوذ بالله من الشیطان الرجیم               بَلْ هُمْ فِي شَكٍّ يَلْعَبُونَ [ ﻧﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻳﻘﻴﻦ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ] ﺑﻠﻜﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺷﻚ ﺍﻧﺪ [ ﻭ ﺑﺎ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﻭ ﻛﺮﺩﺍﺭﺷﺎﻥ ﺑﺎ ﺣﻘﺎﻳﻖ ] ﺑﺎﺯﻱ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ .(٩) پیام ها و نکته ها : آیه به منکران جویای یقین و طالب حق    اشاره دارد . در آیات گذشته سخن از این بود که اگر مشرکان طالب یقین باشند اسباب تحصیل یقین فراوان و فراهم است در این آیه می فرماید منکران حقیقت ، جویای یقین و طالب حق نیستند . اگر آنها در حقّانیت این کتاب آسمانی و نبّوتت ترديد دارند به خاطر این نیست که موضوع پیچیده ای است ،بلکه از این جهت است که آن را مورد پژوهش و تحقیق قرار نمی دهند . اول : شك بايد زمينه‌ى بررسى و مقدّمه تحقيق و يقين باشد، نه بستر غفلت و بطالت. شك پايدار مورد انتقاد و توبيخ است. «فِي شَكٍّ يَلْعَبُونَ» دوم : در دلائل توحيد ابهام و پيچيدگى نيست و ريشه‌ى شك كافران، لجاجتى است كه در درون خود آنان است. «بَلْ هُمْ فِي شَكٍّ يَلْعَبُونَ» سوم : منكران وحى، منطق و برهانى ندارند و تلاش و زندگى آنان حركتى بازيگرانه‌ است. «فِي شَكٍّ يَلْعَبُونَ» https://t.me/ayatebargozide 🌷🌼☘🌺💐☘🌸🌺🌼🌷
🌺🌸سلام  🌸🌺 ☘وقت بخیر  شادکام باشید  ☘ آیه  شریفه۱۰از سوره مبارکه " دخان   " تقدیم می گردد  اعوذ بالله من الشیطان الرجیم  فَارْتَقِبْ يَوْمَ تَأْتِي السَّمَاءُ بِدُخَانٍ مُّبِينٍ ﭘﺲ ﺑﻪ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺭﻭﺯﻱ ﺑﺎﺵ ﻛﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺩﻭﺩﻱ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ ،(١٠) پیام ها و نکته ها : آیه به روزی که دودی کشنده آسمان را فرا می گیرد اشاره دارد . در این آیه به هشدار منکران می پردازد و در حالی که روی سخن را به پيامبر خدا (ص) کرده و هشدار فراگیری دود عظیمی در آسمان را می دهد . در این خصوص (دود)مفسرین نظراتی بیان کرده اند .ولی این دود وقوع قيامت است چنان این دود وحشت ناک  و هو ل انگیز است که قرآن در آیه ۲سوره حج می فرماید " روزى كه آن را ببينيد زنان شيرده از شدت هول آن ، شيرخوار خويش را از ياد ببرند و زنان باردار بار خويش بيندازند و مردمان به نظرت مست آيند ولى مست نيستند بلكه سختى عذاب خدا ايشان را بى خود كرده است" كلمه "فارتقب "امر از باب "ارتقاب "است ، و ارتقاب به معناى انتظار است . مى فرمايد: منتظر روزى باش كه آسمان دودى آشكار بياورد. و اين هشداری  است به عذابى كه از هر سو مردم را فرا مى گيرد. اول : بعد از استدلال نوبت هشدار است. رَبِّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ‌ ... فَارْتَقِبْ‌ ... دوم : آسمان‌ها در آينده به صورت دود و گاز خواهد شد. تَأْتِي السَّماءُ بِدُخانٍ‌ ... https://t.me/ayatebargozide 🌷🌼☘🌺💐☘🌸🌺🌼🌷
🌺🌸سلام  🌸🌺 ☘وقت بخیر  شادکام باشید  ☘ آیه  شریفه ۱۱از سوره مبارکه " دخان   " تقدیم می گردد  اعوذ بالله من الشیطان الرجیم  يَغْشَى النَّاسَ هَٰذَا عَذَابٌ أَلِيمٌ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﻓﺮﺍ ﻣﻰ  ﮔﻴﺮﺩ ، ﺍﻳﻦ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺩﺭﺩﻧﺎﻙ ﺍﺳﺖ .(١١) پیام ها و نکته ها : آیه به دود آشکار اشاره دارد . منظور از " دخان مبین" در ایه قبل ، دود غلیظی است که در پایان جهان و در آستانه قيامت،پهنه آسمان را می پوشاند ونشانه فرارسیدن لحظات آخر دنیا  و سرآغاز عذاب منکران حقیقت برای ظالمان و مفسدان است جمله " يغشى الناس "  - يعنى دودى است كه از هر طرف بر مردم احاطه مى يابد. و مراد از " ناس "  عموم مردم است . معنايش جمله "  هَٰذَا عَذَابٌ أَلِيمٌ  "  اين است كه در آن روز كه آسمان دودى آشكارا مى آورد، مردم مى گويند: پروردگارا اين عذاب را از ما بردار كه ايمان خواهيم آورد. و در اين گفتار خود، هم به یکتایی خدا اعتراف مى كنند و هم اظهار ايمان مى كنند كه ما به اين دعوت حقّت ايمان مى آوريم . اول : عذاب قيامت برای عموم مردم رخ می دهد " يغشى الناس" دوم : این عذاب دردناک ، عذاب مشترک منکران حقیقت است " هَٰذَا عَذَابٌ أَلِيمٌ" https://t.me/ayatebargozide 🌷🌼☘🌺💐☘🌸🌺🌼🌷
🌺🌸سلام  🌸🌺 ☘وقت بخیر  شادکام باشید  ☘ آیه  شریفه ۱۲از سوره مبارکه " دخان   " تقدیم می گردد  اعوذ بالله من الشیطان الرجیم   رَّبَّنَا اكْشِفْ عَنَّا الْعَذَابَ إِنَّا مُؤْمِنُونَ [ ﻫﻤﻪ ﻣﻰ  ﮔﻮﻳﻨﺪ : ]ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺍﻳﻦ ﻋﺬﺍﺏ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﺎ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﻛﻦ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻣﻰ  ﺁﻭﺭﻳﻢ(١٢) پیام ها و نکته ها : آیه به در خواست منکران حقیقت از خداوند اشاره دارد . وحشت و اضطراب وجود منکران را فرا می گیرد و پرده های غفلت از مقابل چشمانشان کنار می رود و به اشتباه بزرگ خود واقف می شوند .پس روبه درگاه خدا می آورند و در خواست رفع عذاب را دارند، ولی این در خواست دیر هنگام است ! شاید سوالی شود که اگر این عذاب همگانی است پس تکلیف مؤمنین در این روز چه می شود ،پاسخ این است ، خداوند در آیات مکرر فرموده من مؤمنان و پیامبران در گرفتاری های دنیا و آخرت یاری می دهم " ثُمَّ نُنَجِّى رُسلَنَا وَ الَّذِينَ ءَامَنُوا كَذَلِك حَقاًّ عَلَيْنَا نُنج الْمُؤْمِنِينَ" اول : آنان كه دين را به بازى گرفته‌اند، روزى از غفلت و ترديد بيرون آمده و به التماس خواهند افتاد. يَلْعَبُونَ‌ ... رَبَّنَا اكْشِفْ‌ دوم : ايمان آوردن به وقت گرفتاری بی اثر است " إِنَّا مُؤْمِنُونَ" https://t.me/ayatebargozide 🌷🌼☘🌺💐☘🌸🌺🌼🌷
🌺🌸سلام  🌸🌺 ☘وقت بخیر  شادکام باشید  ☘ آیه  شریفه ۱۳از سوره مبارکه " دخان   " تقدیم می گردد  اعوذ بالله من الشیطان الرجیم    أَنَّىٰ لَهُمُ الذِّكْرَىٰ وَقَدْ جَاءَهُمْ رَسُولٌ مُّبِينٌ [ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﺳﺨﺖ ] ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺟﺎﻱ ﭘﻨﺪ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻭ ﻫﻮﺷﻴﺎﺭﻱ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺣﺎﻝ ﺁﻧﻜﻪ [ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻋﺬﺍﺏ ] ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻱ ﺭﻭﺷﻨﮕﺮ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﻣﺪ [ ﻭ ﭘﻨﺪ ﻧﮕﺮﻓﺘﻨﺪ . ](١٣) پیام ها و نکته ها : آیه به عدم اجابت در خواست منکرین و دلیل آن  اشاره دارد . در آیه قبل منکران حقیقت گفتند اگر عذاب  از ما برداشته شود ، ايمان می آوریم در این آیه  خداوند این خواسته را  از آنها نمی پذیرد زیرا منکران در دنيا امتحان خویش را پس داده اند و دعوت پیامبران  را نپذیرفتند ،اگر زمینه بازگشت به دنیا فراهم شود  و عذاب از آنها برداشته شود مجددا به انکار حقیقت می پردازند . اول : توبه به هنگام ديدن عذاب اثرى ندارد. رَبَّنَا ... أَنَّى لَهُمُ الذِّكْرى‌ دوم :  قهر خداوند پس از اتمام حجّت است. هذا عَذابٌ أَلِيمٌ‌ ... وَ قَدْ جاءَهُمْ رَسُولٌ‌ ... سوم :  هم كتاب خدا روشنگر است، «وَ الْكِتابِ الْمُبِينِ»  هم رسول او. «رَسُولٌ مُبِينٌ»* https://t.me/ayatebargozide 🌷🌼☘🌺💐☘🌸🌺🌼🌷
🌺🌸سلام  🌸🌺 ☘وقت بخیر  شادکام باشید  ☘ آیات شریفه ۱۴تا ۱۶از سوره مبارکه " دخان   " تقدیم می گردد  اعوذ بالله من الشیطان الرجیم     ثُمَّ تَوَلَّوْا عَنْهُ وَقَالُوا مُعَلَّمٌ مَّجْنُونٌ ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺭﻭﻱ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻧﺪ ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺗﻌﻠﻴﻢ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺍﻱ ﺩﻳﻮﺍﻧﻪ ﺍﺳﺖ ! !(١٤) إِنَّا كَاشِفُو الْعَذَابِ قَلِيلًا إِنَّكُمْ عَائِدُونَ ﻣﺪﺗﻲ ﺍﻧﺪﻙ ﻋﺬﺍﺏ ﺭﺍ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﻣﻰ  ﻛﻨﻴﻢ ، ﻭﻟﻲ ﺑﺎﺯ ﺷﻤﺎ [ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻋﻘﺎﻳﺪ ﺑﻲ ﭘﺎﻳﻪ ﻭ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺯﺷﺖ ]ﺑﺮﻣﻰ  ﮔﺮﺩﻳﺪ !(١٥)  يَوْمَ نَبْطِشُ الْبَطْشَةَ الْكُبْرَىٰ إِنَّا مُنتَقِمُونَ [ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﻧﺘﻘﺎم ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﮔﺮﻓﺖ ﺁﻥ ] ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻗﺪﺭﺗﻲ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﺨﺖ ﺑﮕﻴﺮﻳﻢ ; ﺯﻳﺮﺍ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺍﻧﺘﻘﺎم ﮔﻴﺮﻧﺪﻩ ﺍﻳﻢ .(١٦) پیام ها و نکته ها : آیه به اجرای عدالت الهی در خصوص منکران حقیقت  اشاره دارد. عذاب ظالمان براى تشفّى خاطر نيست، بلكه به خاطر اجراى عدالت است. كلمه‌ى «بطش» به معناى گرفتن با صولت و هيبت و شدّت است و بعضى مراد از گرفتن با شدّت را شكست مشركان در جنگ بدر دانسته‌اند. اول : خلافكار براى كار خود توجيه تراشى مى‌كند. تَوَلَّوْا عَنْهُ وَ قالُوا ... دوم: لجاجت، هم انسان را در عمل منحرف مى‌كند «تَوَلَّوْا» و هم در گفتار. «مُعَلَّمٌ مَجْنُونٌ» سوم : مشركان، تعاليم انبيا را برگرفته از تعاليم جنّيان مى‌دانستند. «قالُوا مُعَلَّمٌ مَجْنُونٌ» چهارم : خداوند بارها ناله‌ها را پاسخ و خطرها را برطرف كرده است. «إِنَّا كاشِفُوا الْعَذابِ» پنجم : گنهكار، هرگاه عدالت الهى را مشاهده كند مى‌گويد: ايمان آوردم. «إِنَّا مُؤْمِنُونَ» ولى همين كه خطر بر طرف شد بر مى‌گردد. «إِنَّكُمْ عائِدُونَ» ششم :  انسان فراموشكار است، چند روزى از مددویاری خدا نگذشته باز به خلافكارى بر مى‌گردد. «قَلِيلًا إِنَّكُمْ عائِدُونَ» هفتم :خداوند سرچشمه رحمت است، ولى عدالت خداوند با رحمتش مغایرتی ندارد. كسانى كه وحى را به بازى بگيرند، گرفتار عذاب شديد خواهند شد. «الْبَطْشَةَ الْكُبْرى‌» هشتم :خداوند حامى مؤمنین است. از كسانى كه پيامبر را جنّ زده و تعليم ديده خواندند، با عدالتش رفتار می کند. «إِنَّا مُنْتَقِمُونَ» https://t.me/ayatebargozide 🌷🌼☘🌺💐☘🌸🌺🌼🌷
🌺🌸سلام  🌸🌺 ☘وقت بخیر  شادکام باشید  ☘ آیات شریفه ۱۷از سوره مبارکه " دخان   " تقدیم می گردد  اعوذ بالله من الشیطان الرجیم      وَلَقَدْ فَتَنَّا قَبْلَهُمْ قَوْمَ فِرْعَوْنَ وَجَاءَهُمْ رَسُولٌ كَرِيمٌ ﻭ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻗﻮم ﻓﺮﻋﻮﻥ ﺭﺍ ﺁﺯﻣﻮﺩﻳﻢ ، ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻱ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﻣﺪ ،(١٧) پیام ها و نکته ها : آیه به امم پیشین اشاره دارد درتعقیب آیات گذشته که از سرکشی مشرکان و عدم  تسليم آنها در مقابل حق سخن می گفت ،در اینجا به نمونه ای از  امم  پیشین که آنها نیز همین مسیر را طی  کردند بیان می  کند تا هم تسلّی خاطری برای مؤمنان و هم تهدیدی برای  منکران لجوج باشد و آن،داستان موسی و فرعون است . کلمه " فتنّا" از مادّه " فتنه" در اصل به معنی قرار دادن طلا در کوره آتش برای تصفیه از ناخالصی هاست،به هر امتحان د آزمایشی که برای آزمودن میزان خلوص انسان ها انجام می گیرد اطلاق می شود اول :آمدن انبيا براى مردم نوعى آزمايش است تا مشخص شود چه كسانى حقّ را مى‌پذيرند و چه كسانى لجاجت مى‌كنند. وَ لَقَدْ فَتَنَّا ... جاءَهُمْ رَسُولٌ‌ دوم : آزمايش الهى سنّتى مستمرّ و حتمى است. لَقَدْ فَتَنَّا ... سوم : عبرت‌هاى تاريخ، هم دلدارى براى پيامبر است و هم تهديد براى كفّار. «قَبْلَهُمْ» چهارم : كسى را كه خداوند انتخاب مى‌كند، بايد از قبل لياقت و شايستگى لازم را داشته باشد. «كَرِيمٌ» https://t.me/ayatebargozide 🌷🌼☘🌺💐☘🌸🌺🌼🌷
🌺🌸سلام  🌸🌺 ☘وقت بخیر  شادکام باشید  ☘ آیه شریفه ۱۸از سوره مبارکه " دخان   " تقدیم می گردد  اعوذ بالله من الشیطان الرجیم       أَنْ أَدُّوا إِلَيَّ عِبَادَ اللَّهِ إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ ﻛﻪ [ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻔﺖ : ]ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ [ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﺯﺍﺭ ﻭ ﺷﻜﻨﺠﻪ ﺷﻤﺎ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﻧﺪ ]ﺑﻪ ﻣﻦ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭﻳﺪ ; ﺯﻳﺮﺍ ﻣﻦ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺍﻱ ﺍﻣﻴﻨﻢ .(١٨) پیام ها و نکته ها : آیه به گفتگوی موسی با فرعونیان  اشاره دارد . موسی(ع) با لحنی آکنده از محبّت آنها را مخاطب قرار داد ، علامه طباطبایی در تفسیر المیزان جلد ۱۸صفحه صفحه ۲۱۱می فرماید " اين آيه تفسيرى است براى آمدن رسول در جمله "و جاءهم رسول كريم " چون معناى "آمدن رسول " تبليغ رسالت است ، نه اينكه از جايى بيايد. و از جمله پيامهاى الهى و رسالت هاى موسى به فرعون و قوم او يكى اين بوده كه بنى اسرائيل را به دست موسى بسپارند. و از آزار و شكنجه آنان دست بردارند. و مراد از كلمه "عباد اللّه "همان بنى اسرائيل است ، و اگر از آنان اين طور تعبير كرده براى اين بوده كه هم نسبت به آنان اظهار ترحمى كرده باشد، و هم به فرعونيان فهمانده باشد كه استكبارى كه نسبت به بنى اسرائيل مى كنيد، و تعدى و تجاوزى كه به حقوق آنان روا مى داريد خود استكبار بر خدا است ، براى اينكه بنى اسرائيل بندگان خدايند. و در جمله "انى لكم رسول امين " كه موسى خود را به امانت توصيف مى كند، اين احتمال دفع شده كه : مبادا در رسالتش خيانت كند و مأمور نجات بنى اسرائيل از سيطره فرعونيان و بيرون كردن آنان از سرزمين فرعونيان نباشد" اول :دست بندگان خدا بايد در دست اولياء خدا باشد. «أَدُّوا إِلَيَّ عِبادَ اللَّهِ» دوم : مردم بنده خدايند، چرا فرعون آنان را به بندگى مى‌كشاند. «أَدُّوا إِلَيَّ عِبادَ اللَّهِ» سوم :رهبرى انبيا در راستاى منافع بشر است. «إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ» چهارم : در مواردى انسان بايد كمالات خود را مطرح كند. «إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ» پنجم : رمز موفقيّت در جامعه جلب اعتماد مردم است. «إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ» ششم : امانت دارى در گرفتن وحى و رساندن آن از صفات ضرورى انبياست. «رَسُولٌ أَمِينٌ» هفتم : درخواست رهايى بنى‌اسرائيل از سوى موسى به‌خاطر وظيفه رسالت اوست نه به خاطر حمايت از قوم و قبيله خود. «أَدُّوا إِلَيَّ عِبادَ اللَّهِ إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ» https://t.me/ayatebargozide 🌷🌼☘🌺💐☘🌸🌺🌼🌷
هدایت شده از آیات برگزیده
🌺🌸سلام  🌸🌺 ☘وقت بخیر  شادکام باشید  ☘ آیه شریفه ۱۸از سوره مبارکه " دخان   " تقدیم می گردد  اعوذ بالله من الشیطان الرجیم       أَنْ أَدُّوا إِلَيَّ عِبَادَ اللَّهِ إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ ﻛﻪ [ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻔﺖ : ]ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ [ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﺯﺍﺭ ﻭ ﺷﻜﻨﺠﻪ ﺷﻤﺎ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﻧﺪ ]ﺑﻪ ﻣﻦ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭﻳﺪ ; ﺯﻳﺮﺍ ﻣﻦ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺍﻱ ﺍﻣﻴﻨﻢ .(١٨) پیام ها و نکته ها : آیه به گفتگوی موسی با فرعونیان  اشاره دارد . موسی(ع) با لحنی آکنده از محبّت آنها را مخاطب قرار داد ، علامه طباطبایی در تفسیر المیزان جلد ۱۸صفحه صفحه ۲۱۱می فرماید " اين آيه تفسيرى است براى آمدن رسول در جمله "و جاءهم رسول كريم " چون معناى "آمدن رسول " تبليغ رسالت است ، نه اينكه از جايى بيايد. و از جمله پيامهاى الهى و رسالت هاى موسى به فرعون و قوم او يكى اين بوده كه بنى اسرائيل را به دست موسى بسپارند. و از آزار و شكنجه آنان دست بردارند. و مراد از كلمه "عباد اللّه "همان بنى اسرائيل است ، و اگر از آنان اين طور تعبير كرده براى اين بوده كه هم نسبت به آنان اظهار ترحمى كرده باشد، و هم به فرعونيان فهمانده باشد كه استكبارى كه نسبت به بنى اسرائيل مى كنيد، و تعدى و تجاوزى كه به حقوق آنان روا مى داريد خود استكبار بر خدا است ، براى اينكه بنى اسرائيل بندگان خدايند. و در جمله "انى لكم رسول امين " كه موسى خود را به امانت توصيف مى كند، اين احتمال دفع شده كه : مبادا در رسالتش خيانت كند و مأمور نجات بنى اسرائيل از سيطره فرعونيان و بيرون كردن آنان از سرزمين فرعونيان نباشد" اول :دست بندگان خدا بايد در دست اولياء خدا باشد. «أَدُّوا إِلَيَّ عِبادَ اللَّهِ» دوم : مردم بنده خدايند، چرا فرعون آنان را به بندگى مى‌كشاند. «أَدُّوا إِلَيَّ عِبادَ اللَّهِ» سوم :رهبرى انبيا در راستاى منافع بشر است. «إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ» چهارم : در مواردى انسان بايد كمالات خود را مطرح كند. «إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ» پنجم : رمز موفقيّت در جامعه جلب اعتماد مردم است. «إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ» ششم : امانت دارى در گرفتن وحى و رساندن آن از صفات ضرورى انبياست. «رَسُولٌ أَمِينٌ» هفتم : درخواست رهايى بنى‌اسرائيل از سوى موسى به‌خاطر وظيفه رسالت اوست نه به خاطر حمايت از قوم و قبيله خود. «أَدُّوا إِلَيَّ عِبادَ اللَّهِ إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ» https://t.me/ayatebargozide 🌷🌼☘🌺💐☘🌸🌺🌼🌷