eitaa logo
آیات برگزیده
148 دنبال‌کننده
29 عکس
18 ویدیو
3 فایل
این کانال در راستای ترویج فرهنگ قرآن ایجاد شده ،هر روز یک آیه با پیام آن هدیه می گردد ،این کانال را به دوستان معرفی‌کنید
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺🌸سلام  🌸🌺 ☘وقت بخیر  شادکام باشید  ☘ آیه  شریفه ۱۲از سوره مبارکه " دخان   " تقدیم می گردد  اعوذ بالله من الشیطان الرجیم   رَّبَّنَا اكْشِفْ عَنَّا الْعَذَابَ إِنَّا مُؤْمِنُونَ [ ﻫﻤﻪ ﻣﻰ  ﮔﻮﻳﻨﺪ : ]ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺍﻳﻦ ﻋﺬﺍﺏ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﺎ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﻛﻦ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻣﻰ  ﺁﻭﺭﻳﻢ(١٢) پیام ها و نکته ها : آیه به در خواست منکران حقیقت از خداوند اشاره دارد . وحشت و اضطراب وجود منکران را فرا می گیرد و پرده های غفلت از مقابل چشمانشان کنار می رود و به اشتباه بزرگ خود واقف می شوند .پس روبه درگاه خدا می آورند و در خواست رفع عذاب را دارند، ولی این در خواست دیر هنگام است ! شاید سوالی شود که اگر این عذاب همگانی است پس تکلیف مؤمنین در این روز چه می شود ،پاسخ این است ، خداوند در آیات مکرر فرموده من مؤمنان و پیامبران در گرفتاری های دنیا و آخرت یاری می دهم " ثُمَّ نُنَجِّى رُسلَنَا وَ الَّذِينَ ءَامَنُوا كَذَلِك حَقاًّ عَلَيْنَا نُنج الْمُؤْمِنِينَ" اول : آنان كه دين را به بازى گرفته‌اند، روزى از غفلت و ترديد بيرون آمده و به التماس خواهند افتاد. يَلْعَبُونَ‌ ... رَبَّنَا اكْشِفْ‌ دوم : ايمان آوردن به وقت گرفتاری بی اثر است " إِنَّا مُؤْمِنُونَ" https://t.me/ayatebargozide 🌷🌼☘🌺💐☘🌸🌺🌼🌷
🌺🌸سلام  🌸🌺 ☘وقت بخیر  شادکام باشید  ☘ آیه  شریفه ۱۳از سوره مبارکه " دخان   " تقدیم می گردد  اعوذ بالله من الشیطان الرجیم    أَنَّىٰ لَهُمُ الذِّكْرَىٰ وَقَدْ جَاءَهُمْ رَسُولٌ مُّبِينٌ [ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﺳﺨﺖ ] ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺟﺎﻱ ﭘﻨﺪ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻭ ﻫﻮﺷﻴﺎﺭﻱ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺣﺎﻝ ﺁﻧﻜﻪ [ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻋﺬﺍﺏ ] ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻱ ﺭﻭﺷﻨﮕﺮ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﻣﺪ [ ﻭ ﭘﻨﺪ ﻧﮕﺮﻓﺘﻨﺪ . ](١٣) پیام ها و نکته ها : آیه به عدم اجابت در خواست منکرین و دلیل آن  اشاره دارد . در آیه قبل منکران حقیقت گفتند اگر عذاب  از ما برداشته شود ، ايمان می آوریم در این آیه  خداوند این خواسته را  از آنها نمی پذیرد زیرا منکران در دنيا امتحان خویش را پس داده اند و دعوت پیامبران  را نپذیرفتند ،اگر زمینه بازگشت به دنیا فراهم شود  و عذاب از آنها برداشته شود مجددا به انکار حقیقت می پردازند . اول : توبه به هنگام ديدن عذاب اثرى ندارد. رَبَّنَا ... أَنَّى لَهُمُ الذِّكْرى‌ دوم :  قهر خداوند پس از اتمام حجّت است. هذا عَذابٌ أَلِيمٌ‌ ... وَ قَدْ جاءَهُمْ رَسُولٌ‌ ... سوم :  هم كتاب خدا روشنگر است، «وَ الْكِتابِ الْمُبِينِ»  هم رسول او. «رَسُولٌ مُبِينٌ»* https://t.me/ayatebargozide 🌷🌼☘🌺💐☘🌸🌺🌼🌷
🌺🌸سلام  🌸🌺 ☘وقت بخیر  شادکام باشید  ☘ آیات شریفه ۱۴تا ۱۶از سوره مبارکه " دخان   " تقدیم می گردد  اعوذ بالله من الشیطان الرجیم     ثُمَّ تَوَلَّوْا عَنْهُ وَقَالُوا مُعَلَّمٌ مَّجْنُونٌ ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺭﻭﻱ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻧﺪ ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺗﻌﻠﻴﻢ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺍﻱ ﺩﻳﻮﺍﻧﻪ ﺍﺳﺖ ! !(١٤) إِنَّا كَاشِفُو الْعَذَابِ قَلِيلًا إِنَّكُمْ عَائِدُونَ ﻣﺪﺗﻲ ﺍﻧﺪﻙ ﻋﺬﺍﺏ ﺭﺍ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﻣﻰ  ﻛﻨﻴﻢ ، ﻭﻟﻲ ﺑﺎﺯ ﺷﻤﺎ [ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻋﻘﺎﻳﺪ ﺑﻲ ﭘﺎﻳﻪ ﻭ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺯﺷﺖ ]ﺑﺮﻣﻰ  ﮔﺮﺩﻳﺪ !(١٥)  يَوْمَ نَبْطِشُ الْبَطْشَةَ الْكُبْرَىٰ إِنَّا مُنتَقِمُونَ [ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﻧﺘﻘﺎم ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﮔﺮﻓﺖ ﺁﻥ ] ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻗﺪﺭﺗﻲ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﺨﺖ ﺑﮕﻴﺮﻳﻢ ; ﺯﻳﺮﺍ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺍﻧﺘﻘﺎم ﮔﻴﺮﻧﺪﻩ ﺍﻳﻢ .(١٦) پیام ها و نکته ها : آیه به اجرای عدالت الهی در خصوص منکران حقیقت  اشاره دارد. عذاب ظالمان براى تشفّى خاطر نيست، بلكه به خاطر اجراى عدالت است. كلمه‌ى «بطش» به معناى گرفتن با صولت و هيبت و شدّت است و بعضى مراد از گرفتن با شدّت را شكست مشركان در جنگ بدر دانسته‌اند. اول : خلافكار براى كار خود توجيه تراشى مى‌كند. تَوَلَّوْا عَنْهُ وَ قالُوا ... دوم: لجاجت، هم انسان را در عمل منحرف مى‌كند «تَوَلَّوْا» و هم در گفتار. «مُعَلَّمٌ مَجْنُونٌ» سوم : مشركان، تعاليم انبيا را برگرفته از تعاليم جنّيان مى‌دانستند. «قالُوا مُعَلَّمٌ مَجْنُونٌ» چهارم : خداوند بارها ناله‌ها را پاسخ و خطرها را برطرف كرده است. «إِنَّا كاشِفُوا الْعَذابِ» پنجم : گنهكار، هرگاه عدالت الهى را مشاهده كند مى‌گويد: ايمان آوردم. «إِنَّا مُؤْمِنُونَ» ولى همين كه خطر بر طرف شد بر مى‌گردد. «إِنَّكُمْ عائِدُونَ» ششم :  انسان فراموشكار است، چند روزى از مددویاری خدا نگذشته باز به خلافكارى بر مى‌گردد. «قَلِيلًا إِنَّكُمْ عائِدُونَ» هفتم :خداوند سرچشمه رحمت است، ولى عدالت خداوند با رحمتش مغایرتی ندارد. كسانى كه وحى را به بازى بگيرند، گرفتار عذاب شديد خواهند شد. «الْبَطْشَةَ الْكُبْرى‌» هشتم :خداوند حامى مؤمنین است. از كسانى كه پيامبر را جنّ زده و تعليم ديده خواندند، با عدالتش رفتار می کند. «إِنَّا مُنْتَقِمُونَ» https://t.me/ayatebargozide 🌷🌼☘🌺💐☘🌸🌺🌼🌷
🌺🌸سلام  🌸🌺 ☘وقت بخیر  شادکام باشید  ☘ آیات شریفه ۱۷از سوره مبارکه " دخان   " تقدیم می گردد  اعوذ بالله من الشیطان الرجیم      وَلَقَدْ فَتَنَّا قَبْلَهُمْ قَوْمَ فِرْعَوْنَ وَجَاءَهُمْ رَسُولٌ كَرِيمٌ ﻭ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻗﻮم ﻓﺮﻋﻮﻥ ﺭﺍ ﺁﺯﻣﻮﺩﻳﻢ ، ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻱ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﻣﺪ ،(١٧) پیام ها و نکته ها : آیه به امم پیشین اشاره دارد درتعقیب آیات گذشته که از سرکشی مشرکان و عدم  تسليم آنها در مقابل حق سخن می گفت ،در اینجا به نمونه ای از  امم  پیشین که آنها نیز همین مسیر را طی  کردند بیان می  کند تا هم تسلّی خاطری برای مؤمنان و هم تهدیدی برای  منکران لجوج باشد و آن،داستان موسی و فرعون است . کلمه " فتنّا" از مادّه " فتنه" در اصل به معنی قرار دادن طلا در کوره آتش برای تصفیه از ناخالصی هاست،به هر امتحان د آزمایشی که برای آزمودن میزان خلوص انسان ها انجام می گیرد اطلاق می شود اول :آمدن انبيا براى مردم نوعى آزمايش است تا مشخص شود چه كسانى حقّ را مى‌پذيرند و چه كسانى لجاجت مى‌كنند. وَ لَقَدْ فَتَنَّا ... جاءَهُمْ رَسُولٌ‌ دوم : آزمايش الهى سنّتى مستمرّ و حتمى است. لَقَدْ فَتَنَّا ... سوم : عبرت‌هاى تاريخ، هم دلدارى براى پيامبر است و هم تهديد براى كفّار. «قَبْلَهُمْ» چهارم : كسى را كه خداوند انتخاب مى‌كند، بايد از قبل لياقت و شايستگى لازم را داشته باشد. «كَرِيمٌ» https://t.me/ayatebargozide 🌷🌼☘🌺💐☘🌸🌺🌼🌷
🌺🌸سلام  🌸🌺 ☘وقت بخیر  شادکام باشید  ☘ آیه شریفه ۱۸از سوره مبارکه " دخان   " تقدیم می گردد  اعوذ بالله من الشیطان الرجیم       أَنْ أَدُّوا إِلَيَّ عِبَادَ اللَّهِ إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ ﻛﻪ [ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻔﺖ : ]ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ [ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﺯﺍﺭ ﻭ ﺷﻜﻨﺠﻪ ﺷﻤﺎ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﻧﺪ ]ﺑﻪ ﻣﻦ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭﻳﺪ ; ﺯﻳﺮﺍ ﻣﻦ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺍﻱ ﺍﻣﻴﻨﻢ .(١٨) پیام ها و نکته ها : آیه به گفتگوی موسی با فرعونیان  اشاره دارد . موسی(ع) با لحنی آکنده از محبّت آنها را مخاطب قرار داد ، علامه طباطبایی در تفسیر المیزان جلد ۱۸صفحه صفحه ۲۱۱می فرماید " اين آيه تفسيرى است براى آمدن رسول در جمله "و جاءهم رسول كريم " چون معناى "آمدن رسول " تبليغ رسالت است ، نه اينكه از جايى بيايد. و از جمله پيامهاى الهى و رسالت هاى موسى به فرعون و قوم او يكى اين بوده كه بنى اسرائيل را به دست موسى بسپارند. و از آزار و شكنجه آنان دست بردارند. و مراد از كلمه "عباد اللّه "همان بنى اسرائيل است ، و اگر از آنان اين طور تعبير كرده براى اين بوده كه هم نسبت به آنان اظهار ترحمى كرده باشد، و هم به فرعونيان فهمانده باشد كه استكبارى كه نسبت به بنى اسرائيل مى كنيد، و تعدى و تجاوزى كه به حقوق آنان روا مى داريد خود استكبار بر خدا است ، براى اينكه بنى اسرائيل بندگان خدايند. و در جمله "انى لكم رسول امين " كه موسى خود را به امانت توصيف مى كند، اين احتمال دفع شده كه : مبادا در رسالتش خيانت كند و مأمور نجات بنى اسرائيل از سيطره فرعونيان و بيرون كردن آنان از سرزمين فرعونيان نباشد" اول :دست بندگان خدا بايد در دست اولياء خدا باشد. «أَدُّوا إِلَيَّ عِبادَ اللَّهِ» دوم : مردم بنده خدايند، چرا فرعون آنان را به بندگى مى‌كشاند. «أَدُّوا إِلَيَّ عِبادَ اللَّهِ» سوم :رهبرى انبيا در راستاى منافع بشر است. «إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ» چهارم : در مواردى انسان بايد كمالات خود را مطرح كند. «إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ» پنجم : رمز موفقيّت در جامعه جلب اعتماد مردم است. «إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ» ششم : امانت دارى در گرفتن وحى و رساندن آن از صفات ضرورى انبياست. «رَسُولٌ أَمِينٌ» هفتم : درخواست رهايى بنى‌اسرائيل از سوى موسى به‌خاطر وظيفه رسالت اوست نه به خاطر حمايت از قوم و قبيله خود. «أَدُّوا إِلَيَّ عِبادَ اللَّهِ إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ» https://t.me/ayatebargozide 🌷🌼☘🌺💐☘🌸🌺🌼🌷
هدایت شده از آیات برگزیده
🌺🌸سلام  🌸🌺 ☘وقت بخیر  شادکام باشید  ☘ آیه شریفه ۱۸از سوره مبارکه " دخان   " تقدیم می گردد  اعوذ بالله من الشیطان الرجیم       أَنْ أَدُّوا إِلَيَّ عِبَادَ اللَّهِ إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ ﻛﻪ [ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻔﺖ : ]ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ [ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﺯﺍﺭ ﻭ ﺷﻜﻨﺠﻪ ﺷﻤﺎ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﻧﺪ ]ﺑﻪ ﻣﻦ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭﻳﺪ ; ﺯﻳﺮﺍ ﻣﻦ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺍﻱ ﺍﻣﻴﻨﻢ .(١٨) پیام ها و نکته ها : آیه به گفتگوی موسی با فرعونیان  اشاره دارد . موسی(ع) با لحنی آکنده از محبّت آنها را مخاطب قرار داد ، علامه طباطبایی در تفسیر المیزان جلد ۱۸صفحه صفحه ۲۱۱می فرماید " اين آيه تفسيرى است براى آمدن رسول در جمله "و جاءهم رسول كريم " چون معناى "آمدن رسول " تبليغ رسالت است ، نه اينكه از جايى بيايد. و از جمله پيامهاى الهى و رسالت هاى موسى به فرعون و قوم او يكى اين بوده كه بنى اسرائيل را به دست موسى بسپارند. و از آزار و شكنجه آنان دست بردارند. و مراد از كلمه "عباد اللّه "همان بنى اسرائيل است ، و اگر از آنان اين طور تعبير كرده براى اين بوده كه هم نسبت به آنان اظهار ترحمى كرده باشد، و هم به فرعونيان فهمانده باشد كه استكبارى كه نسبت به بنى اسرائيل مى كنيد، و تعدى و تجاوزى كه به حقوق آنان روا مى داريد خود استكبار بر خدا است ، براى اينكه بنى اسرائيل بندگان خدايند. و در جمله "انى لكم رسول امين " كه موسى خود را به امانت توصيف مى كند، اين احتمال دفع شده كه : مبادا در رسالتش خيانت كند و مأمور نجات بنى اسرائيل از سيطره فرعونيان و بيرون كردن آنان از سرزمين فرعونيان نباشد" اول :دست بندگان خدا بايد در دست اولياء خدا باشد. «أَدُّوا إِلَيَّ عِبادَ اللَّهِ» دوم : مردم بنده خدايند، چرا فرعون آنان را به بندگى مى‌كشاند. «أَدُّوا إِلَيَّ عِبادَ اللَّهِ» سوم :رهبرى انبيا در راستاى منافع بشر است. «إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ» چهارم : در مواردى انسان بايد كمالات خود را مطرح كند. «إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ» پنجم : رمز موفقيّت در جامعه جلب اعتماد مردم است. «إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ» ششم : امانت دارى در گرفتن وحى و رساندن آن از صفات ضرورى انبياست. «رَسُولٌ أَمِينٌ» هفتم : درخواست رهايى بنى‌اسرائيل از سوى موسى به‌خاطر وظيفه رسالت اوست نه به خاطر حمايت از قوم و قبيله خود. «أَدُّوا إِلَيَّ عِبادَ اللَّهِ إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ» https://t.me/ayatebargozide 🌷🌼☘🌺💐☘🌸🌺🌼🌷
🌺🌸سلام  🌸🌺 ☘وقت بخیر  شادکام باشید  ☘ آیه شریفه ۱۹از سوره مبارکه " دخان   " تقدیم می گردد  اعوذ بالله من الشیطان الرجیم       وَأَن لَّا تَعْلُوا عَلَى اللَّهِ إِنِّي آتِيكُم بِسُلْطَانٍ مُّبِينٍ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺧﺪﺍ ﺗﻜﺒّﺮ ﻧﻜﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﻣﻦ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺩﻟﻴﻠﻲ ﺭﻭﺷﻦ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍم .(١٩) پیام ها و نکته ها : آیه به رذیلت اخلاقی تکبئر  اشاره دارد . موسی پس از دعوت فرعونیان به اطاعت خداوند و در خواست آزاد ساختن بنی اسرائیل از چنگال آنها به اثرات رذیلت اخلاقی تکبّر پرداخت . تکبّر خصلت افراد پست فطرت و تهی مغز است ، هر چه انسان ضعیف و خوار و ذلیل باشد برای جبران و پوشش این ضعف خود و اینکه مورد توجه قرار گیرد تکبّر می ورزد ،خداوند درآیه ۶ سوره انفطار می فرماید "يَأَيهَا الانسنُ مَا غَرَّك بِرَبِّك الْكرِيمِ" ای انسان چه شد که به خدای خود تکبّر ورزیدید ؟ اول : مخالفت با انبيا و بهره‌كشى ظالمانه از مردم، برترى‌جويى بر خداست. (موسى به مخالفان خود كه مردم را استثمار مى‌كردند فرمود: بر خدا برترى نجوييد.) «أَنْ لا تَعْلُوا عَلَى اللَّهِ» دوم : همه‌ى هستى در برابر خداوند تواضع دارد. «كُلٌّ لَهُ قانِتُونَ»  اين انسان است كه به او سفارش مى‌شود كه براى خدا تكبّر نكن. أَنْ لا تَعْلُوا ... سوم : براى تبليغ علاوه بر كمالات روحى‌ كَرِيمٌ‌ ... أَمِينٌ‌ كه در آيه قبل آمد، منطق و استدلال نيز لازم است. «بِسُلْطانٍ مُبِينٍ» (كسى كه معجزه و دليل روشن دارد، جرأت برخورد با فرعون‌ها را پيدا مى‌كند.) أَدُّوا إِلَيَّ عِبادَ اللَّهِ‌ ... بِسُلْطانٍ مُبِينٍ‌ https://t.me/ayatebargozide 🌷🌼☘🌺💐☘🌸🌺🌼🌷
🌺🌸سلام  🌸🌺 ☘وقت بخیر  شادکام باشید  ☘ آیه شریفه ۲۰از سوره مبارکه " دخان   " تقدیم می گردد  اعوذ بالله من الشیطان الرجیم        وَإِنِّي عُذْتُ بِرَبِّي وَرَبِّكُمْ أَن تَرْجُمُونِ ﻭ ﻣﻦ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭم ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﺮﺍ ﺳﻨﮕﺴﺎﺭ ﻛﻨﻴﺪ [ ﻳﺎ ﺑﺮﺍﻧﻴﺪ ﻳﺎ ﻣﺘﻬﻢ ﻛﻨﻴﺪ ] ﭘﻨﺎﻩ ﻣﻰ  ﺑﺮم ;(٢٠) پیام ها و نکته ها : آیه به مجازات نقد کنندگان و اندیشه ورزان در جامعه توسط ستمگران اشاره دارد. از آنجا که ستمگران ریاست پرست ، هرکس را مخالف منافع نامشروع خود ببینند از تهمت ، ناسزا و حتّی قتل ، اعدام و زندان فروگذار نمی کنند ،لذا موسی از شرّ ستمگر زمان خویش به خدا پناه برد ، برای کسانی خدا را می خوانند و به او توکل می کنند ، خداوند بهترین یاور و پناه افراد مؤمن است "حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر» اول :  اگر لجاجت در ميان باشد، حتّى جان و آبروى انبيايى كه كريم، امين و همراه با منطق و استدلال هستند در خطر است. «أَنْ تَرْجُمُونِ» دوم :  تهمت و شكنجه نبايد مانع كار شود. إِنِّي عُذْتُ‌ ... أَنْ تَرْجُمُونِ‌ (مراد از رجم، يا تهمت زدن است و يا پرتاب سنگ) سوم : در شيوه‌ى تبليغ مقابله به مثل مفيد است. (در برابر فرعون كه مى‌گويد: من ربّ شما هستم موسى مكرر فرمود:) «بِرَبِّي وَ رَبِّكُمْ» چهارم :  تا انسان به خدا تكيه نكند و او را پناه خود نداند، نمى‌تواند در برابر ستمگران مقاومت كند. «إِنِّي عُذْتُ بِرَبِّي وَ رَبِّكُمْ» https://t.me/ayatebargozide 🌷🌼☘🌺💐☘🌸🌺🌼🌷
🌺🌸سلام  🌸🌺 ☘وقت بخیر  شادکام باشید  ☘ آیه شریفه ۲۱از سوره مبارکه " دخان   " تقدیم می گردد  اعوذ بالله من الشیطان الرجیم         وَإِن لَّمْ تُؤْمِنُوا لِي فَاعْتَزِلُونِ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻤﻰ  ﺁﻭﺭﻳﺪ [ ﺍﺯ ﺁﺯﺭﺩﻥ ﻣﻦ ﻭ ﺑﺎﺯ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻣﺮﺩم ﺍﺯ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻥ ] ﻛﻨﺎﺭﻩ ﮔﻴﺮﻱ ﻛﻨﻴﺪ .(٢١) پیام ها و نکته ها : آیه به آخرین سخن موسی(ع)در اولین رویارویی با فرعونیان اشاره دارد. اهل حقیقت بجای قتل ، اعدام ، زندان و...فقط دلسوزانه هشدار می دهند،موسی در آخرین سخن خود در رویارویی با فرعونیان در خواست رفع موانع در ايمان حامیان خویش کرد . اول : ايمان به پيامبر، ايمان به خداست. ( «إِنْ لَمْ تُؤْمِنُوا لِي» به جاى «ان لم تؤمنوا بالله» آمده است.) دوم :  گاهى گوشه‌گيرى و عزلت لازم است. «فَاعْتَزِلُونِ» (يكى از موارد نهى از منكر فاصله گرفتن از مجرمان است.) سوم : موسى با داشتن معجزه خواهان درگيرى با مخالفان نيست، بلكه برنامه او پيشبرد اهداف با منطق است نه درگيرى. «فَاعْتَزِلُونِ» https://t.me/ayatebargozide 🌷🌼☘🌺💐☘🌸🌺🌼🌷
هدایت شده از آیات برگزیده
🌺🌸سلام  🌸🌺 ☘وقت بخیر  شادکام باشید  ☘ آیه شریفه ۲۱از سوره مبارکه " دخان   " تقدیم می گردد  اعوذ بالله من الشیطان الرجیم         وَإِن لَّمْ تُؤْمِنُوا لِي فَاعْتَزِلُونِ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻤﻰ  ﺁﻭﺭﻳﺪ [ ﺍﺯ ﺁﺯﺭﺩﻥ ﻣﻦ ﻭ ﺑﺎﺯ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻣﺮﺩم ﺍﺯ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻥ ] ﻛﻨﺎﺭﻩ ﮔﻴﺮﻱ ﻛﻨﻴﺪ .(٢١) پیام ها و نکته ها : آیه به آخرین سخن موسی(ع)در اولین رویارویی با فرعونیان اشاره دارد. اهل حقیقت بجای قتل ، اعدام ، زندان و...فقط دلسوزانه هشدار می دهند،موسی در آخرین سخن خود در رویارویی با فرعونیان در خواست رفع موانع در ايمان حامیان خویش کرد . اول : ايمان به پيامبر، ايمان به خداست. ( «إِنْ لَمْ تُؤْمِنُوا لِي» به جاى «ان لم تؤمنوا بالله» آمده است.) دوم :  گاهى گوشه‌گيرى و عزلت لازم است. «فَاعْتَزِلُونِ» (يكى از موارد نهى از منكر فاصله گرفتن از مجرمان است.) سوم : موسى با داشتن معجزه خواهان درگيرى با مخالفان نيست، بلكه برنامه او پيشبرد اهداف با منطق است نه درگيرى. «فَاعْتَزِلُونِ» https://t.me/ayatebargozide 🌷🌼☘🌺💐☘🌸🌺🌼🌷
🌺🌸سلام  🌸🌺 ☘وقت بخیر  شادکام باشید  ☘ آیه شریفه ۲۲از سوره مبارکه " دخان   " تقدیم می گردد  اعوذ بالله من الشیطان الرجیم         فَدَعَا رَبَّهُ أَنَّ هَٰؤُلَاءِ قَوْمٌ مُّجْرِمُونَ [ ﻓﺮﻋﻮﻧﻴﺎﻥ ﺩﺳﺖ ﺍﺯ ﺁﺯﺭﺩﻧﺶ ﺑﺮﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻣﺎﻧﻊ ﺷﺪﻧﺪ ] ﭘﺲ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﻗﻮﻣﻰ ﮔﻨﺎﻫﻜﺎﺭﻧﺪ .(٢٢) پیام ها و نکته ها : آیه به نفرین حضرت موسی(ع) اشاره دارد . موسی (ع) از تمام وسایل هدايت برای نفوذ در دلهای تاریک مخالفین استفاده کرد ولی هیچ اثری در آنها نبخشید ؛از این رو مایوس شد و چاره ای جز نفرین کردن آنها ندید ، اول :بعد از طى چندين مرحله‌ى دعوت و هدايت، نفرين جايز است. فَدَعا ... دوم: اگر گناه و فساد در انسان رسوخ كرد، ديگر دعوت انبيا اثرى نخواهد داشت. «أَنَّ هؤُلاءِ قَوْمٌ مُجْرِمُونَ» https://t.me/ayatebargozide 🌷🌼☘🌺💐☘🌸🌺🌼🌷