#معتکف_کوی_دوست (۵)
💠 نیت اعتکاف؛ ظهور امام زمان علیهالسلام
@abolhasanmahdavi
از این دنیا فراقت کرده سیرم.MP3
6.42M
▪️مناجات با امام زمان علیهالسلام همراه با روضه
حضرت زینب سلامالله علیها
⏱مدت زمان: ۱۷دقیقه
🔗کانال رسمی آیت الله مهدوی (بیانات و اخبار):
@abolhasanmahdavi
شرح حکمت181نهج البلاغه.MP3
30.38M
🔻شرح حکمت۱۸۱نهجالبلاغه
🗓 ۵شنبه، ۱۷ اسفند ۹۶
⏱مدت زمان: ۳۱دقیقه
🔸حسینیه جوادالائمه«علیهالسلام»
@abolhasanmahdavi
شرح حکمت182نهجالبلاغه.MP3
25.15M
🔻شرح حکمت۱۸۲نهجالبلاغه (جلسه۱)
🗓 ۵شنبه، ۱۶ فروردین ۹۷
⏱مدت زمان: ۲۶دقیقه
🔸حسینیه جوادالائمه«علیهالسلام»
@abolhasanmahdavi
🔻اولین مرحله از هدف خلقت، شناخت خداوند تبارکوتعالی است.
🔹دومین مرحله از اهداف خلقت، بندگی اوست که قرآن کریم را چنین بیان میکند: «وَ مَا خَلَقتُ الجِنَّ وَ الإِنسَ إلّا لِیَعبُدُونَ»(جن و انس را نیافریدم، جز برای اینکه عبادتم کنند.)
🔗کانال رسمی آیت الله مهدوی (بیانات و اخبار):
@abolhasanmahdavi
🔻عمل به وظایف عبودیت، یگانه وسیلهای است که میتواند ما را به سر منزل مقصود برساند.
🔹در طول تاریخ، هرکس به هر مقامی رسیده بر اثر عمل کردن به وظیفه بوده است، حتی انبیا و ائمۀ اطهار«علیهمالسلام».
🔸در مقابل، هرگونه سقوط معنوی و لغزش دینی نیز بر اثر انجام ندادن وظیفه بوده است.
🔗کانال رسمی آیت الله مهدوی (بیانات و اخبار):
@abolhasanmahdavi
🔻کوتاهیکردن در عمل به تکلیف ناشی از جهل به وظیفه یا غفلت از آن یا سستی در آن است.
🔹دین در قالب احکام تکلیفی پنجگانه(واجب، مستحب، مباح، مکروه و حرام) وظایف انسان را بیان کرده است تا با عمل به آن به مقام زُلفی رسیده و به پروردگار تقرب جوید.
🔗کانال رسمی آیت الله مهدوی (بیانات و اخبار):
@abolhasanmahdavi
🔻اگر حضرت ختمی مرتبت«صلیاللهعلیهوآله» عبودیت مطلق و بندگی تام نداشتند، هرگز به رسالت نمیرسیدند؛ چنانکه قرآن کریم در چرایی عروج ظاهری و معراج جسمانی آن حضرت نیز به مقام عبودیت آن بزرگوار اشاره کرده است.
🔗کانال رسمی آیت الله مهدوی (بیانات و اخبار):
@abolhasanmahdavi
🔻خدای متعال در آیه اول سورۀ إسراء میفرماید:
«سُبْحانَ الَّذي أَسْرى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذي بارَكْنا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّميعُ الْبَصيرُ»(منزّه است آنکه بندۀ خود را شبی از مسجدالحرام بهسوی مسجدالأقصی که گرداگرد آن را برکت دادهایم سِیر داد، تا آیات خویش را به او بنماییم که همانا او شنوای بیناست.)
🔹در این آیۀ شریفه کلمۀ «بِعَبدِهِ» وصف پیامبر است و به علت رفتن به معراج اشاره میکند؛ یعنی عبودیت مطلق علت سیر آن حضرت به عالَم ملکوت بوده است.
🔗کانال رسمی آیت الله مهدوی (بیانات و اخبار):
@abolhasanmahdavi
هدایت شده از آثار استاد سیدابوالحسن مهدوی
📚مجموعه آثار آیتالله سیدابوالحسن مهدوی
🔻دوستانتان را مهمان سفرۀ معارف و اخلاق کنید:
@asar_mahdavi
🔻باید توجه کرد که خداوند عزّوجل در آیه دوم سورهی مُلک آنچه میزان سنجش و آزمایش انسان معرفی کرده است، «زیادبودن عمل نیک» نیست؛ بلکه فرمود محک سنجش «بهترین کار» است.
🔹نیکوترین کار به کیفیت و محتوای عمل نظر دارد، نه کمیّت و اندازهی آن و مراد از اَحسنالعمل، کاری است که از روی خشیت الهی و فروتنی در برابر پروردگار و نیز نیت صادق و خالص سر بزند.
🔸هرچه انسان عقل و درک خویش را بیشتر بهکار بندد، در هنگام آزمایش الهی، خالصتر و نیکوتر عمل میکند.
🔗کانال رسمی آیت الله مهدوی (بیانات و اخبار):
@abolhasanmahdavi
#کاملترین_عقل
🔻در روایتی از پیامبراعظم«صلیاللهعلیهوآله» معنای احسنالعمل را پرسیدند.
🔹ایشان در جواب به نیکوترین و کاملترین عقل اشاره کردند: «یَقُولُ اَیُّکُم اَحسَنُ عَقلاً»؛ هرچند در مقایسه با دیگران عمل مستحبِ کمتری داشته باشد: «وَ اِن کانُوا اَقَلَّکُم تَطَوُّعاً».
🔸چنین عقلی برای انسان، خوف از خداوند متعال و نیکوترین فکر و اندیشه را دربارهی امر و نهی خداوند متعال به ارمغان میآورد: «اَتَمُّکُم عَقلاً وَ اَشَدُّکُم لِلّهِ خَوفاً وَ اَحسَنَکُم فیما اَمَر اللهُ بِه وَ نَهی عَنهُ نَظَراً»؛ زیرا این عقل، انسان را در دوری از محرمات، با وَرَعترین فرد میگرداند و نیز در بندگی خداوند متعال، بیشترین سرعت را به او میبخشد: «اَیُّکُم اَحسَنُ عَقلاً وَ اَورَعُ عَن مَحارِمِ اللهِ وَ اَسرَعُ فی طاعَةِ الله.»
🔗کانال رسمی آیت الله مهدوی (بیانات و اخبار):
@abolhasanmahdavi
روضه امام موسی کاظم علیه السلام.mp3
1.51M
▪️روضه امام موسی کاظم (علیهالسلام)
⏱مدت زمان: ۹دقیقه
@abolhasanmahdavi
❓پرسش:
🔸از آن جهت که پروردگار به عبادات انسان نیاز ندارد، پس چرا آنان را به عبادت خود مکلف کرده و به همین منظور آفریده است تا به زحمت بیفتند؟ چرا عبادت را بر انسان واجب کرده و گاه تکرار عمل را هم از آنها ساخته است؟
✍پاسخ:
🔻انسانها بر اثر بندگی خداوند متعال، موانع و نواقص خویش را برطرف کرده و زمینههای کمال را در وجود خود به فعلیت میرسانند.
🔹خداوند سبحان نیازمند نیست؛ بلکه انسانها هستند که برای رشد و کمال به این عبادات نیاز دارند؛ بنابراین هدف از عبادت رساندن انسان به کمال و رحمت خداوند عزّوجل است:
«و اگر پروردگارت میخواست، همهی مردم را یک امت [بدون هیچگونه اختلافی] قرار میداد؛ ولی آنها همواره در اختلافاند؛ مگر کسیکه پروردگارت به او رحم کند و برای همین [پذیرش رحمت] آنها را آفرید.
"هود، ۱۱۸و۱۱۹"
🔗کانال رسمی آیت الله مهدوی (بیانات و اخبار):
@abolhasanmahdavi