eitaa logo
سیدابوالحسن مهدوی
6.1هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
359 ویدیو
45 فایل
باسمه تعالی درگاه رسمی حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی حفظه‌الله پخش زنده جلسات از طریق پیوندهای زیر : تکیه http://dte.bz/1401 آپارات http://dte.bz/1402 ؛ جلسات در همین درگاه اطلاع رسانی می‌گردد.
مشاهده در ایتا
دانلود
19.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻آداب دعا کردن: 🔹معرفت خالق 🔹مال حلال 🔹 حضور قلب 🔹 استغفار از گناهان 🔹گریه کردن 🔹تواضع @ostadmahdavi_ir
6.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹پیام و درخواست بیت حضرت آیت الله ناصری: السلام علیکم و رحمة الله ضمن تقدیر از تفقد دوستان و ارادتمندان حضرت والد ، جناب حضرت آیت الله ناصری امیدوار به بهبود ،صحت و عافیت کامل ایشان هستیم و دوستانی که لطف کردند و می‌خواهند باز این لطف و احسان را ادامه بدهند ، سزاوار است که برای سلامتی و بازیافت صحت کامل و شفای عاجل ایشان هر کدام که در فرصتشان و وسعت وقتشان هست چهل مرتبه سوره حمد راتلاوت و قرائت کنند. باتشکر @ostadmahdavi_ir @naseri_ir
🔻 کسب حرام؛ مساوی کم‌شدن رزق حلال (۱) (۱۸) @ostadmahdavi_ir
(۱۳) ۳ 🔻حلق یا تقصیر(تراشیدن سر یا کوتاه‌کردن مو یا ناخن) 👈آخرین عمل حاجی در منا، تراشیدن موهای سر است. تراشیدن مو نیز نوع دیگری از قطع وابستگی و دلبستگی ‌به دنیاست که حاجی در این سفر روحانی، دوبار آن را تکرار می‌کند. ✅تراشیدن سر، نمادی از آراسته‌کردن روح 🔹حاجی پس از سنگ‌زدن به جمره‌ی عقبه در روز اول و نیز قربانی‌کردن، مشغول مبارزه با دشمن درونی می‌شود و سرِ خود را می‌تراشد. به این‌سان، وابستگی خود را به دنیا که نماد آن در زیبایی موی سر اوست، قطع می‌کند و می‌داند که آنکس که موفق به انقطاع از دنیا و زهد در آن شد، در حقیقت موفق به اتصال به الله تعالی شده است: «اِلهی هَب لی کَمالَ الانقِطاعِ إلَیکَ.» 🔸حجت‌های الهی هم که مقرب درگاه او شده‌اند، در ابتدا شرط زهد را پذیرفته و بِدان عمل کرده‌اند. در دعای ندبه آمده است: «بَعدَ أَن شَرَطتَ عَلَیهِمُ الزُّهدَ فی دَرجاتِ هذهِ الدُّنیَا الدَّنیَّةِ وَ زُخرُفِهَا وَ زِبرِجِها فَشَرَطُوا لَکَ ذلِکَ وَ عَمِلتَ مِنهُمُ الوَفاءَ بِهِ فَقَبِلتَهُم وَ قَرَّبتَهُم وَ قَدَّمتَ لَهُمُ الذِّکرَ العَلِیَّ وَ الثَّناءَ الْجَلِیَّ»؛ [و این] پس از آنی [بود که] با آنها شرط کردی تا کناره بگیرند از درجات [و ریاست‌های] این دنیای پست و از زیب و زیوَرش و آنها نیز این شرط تو را پذیرفتند و تو نیز وفای آنان را به این شرط دانستی؛ پس پذیرفتی‌شان و مقرب درگاهشان کردی و مقرر داشتی از پیش برای ایشان نامی بلند و ثنایی آشکار. 🔹پس حاجی می‌داند که انسان برای جلوگیری از آلوده‌شدن اعضا و جوارحش به گناه، باید گناه را از باطن خود ریشه‌کن کند؛ یعنی باید وجودش را از عادت به اخلاق‌های بد پاک سازد تا دیگر گناه، وسوسه‌اش نکند به او به رستگاری حقیقی دست یابد: «قَد أَفلَحَ مَن زَکَّاها وَ قَد خَابَ مَن دَسَّاهَا»؛ هرکس نفس خود را پاک و تزکیه کرد، رستگار شد و آنکس که نفس خود را با گناه آلوده ساخت، نومید و محروم شد. 🔰پیغمبر خاتم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) جمله‌ی «حَیَّ عَلی خَیرِ العَمَلِ» را در اذان و اقامه قرار دادند و اشاره فرمودند که با کامیابی در ارتباط با خدای سبحان و اقامه‌ی نماز می‌توانیم با دشمن بیرونی هم جهاد کنیم: بر خلاف نظر بعضی که خیرالعمل را جهاد دانستند و آن را مقدم بر نماز قرار دادند. @ostadmahdavi_ir
(۱۴) 🔻بالاخره حاجی مراحل گذشته را یکی پس از دیگری طی می‌کند و آهسته‌آهسته به سر منزل مقصود نزدیک می‌شود. او دوباره باید وارد مسجدالحرام شود؛ ولی این بار با کوله‌باری از معرفت و بندگی و با پشت‌سرگذاشتن مبارزه‌ای طولانی با شیطان و نفس اماره و مظاهر دنیوی و با قلبی سرشار از عشق به ملاقات با خدا. 🔹او اینگونه وارد مسجدالحرام می‌شود و در این ملاقات پُرنور و سُرور، به باقی‌مانده‌ی اعمالش یعنی طواف، نماز طواف، سعی بین صفا و مروه، طواف نساء و نماز طواف نساء می‌پردازد؛ در حالیکه زمانیکه از مسجدالحرام با لبیک‌گفتن خارج می‌شد، این‌چنین نبود و فقط قوه و استعداد رسیدن به کمال را داشت. آری بسیار فرق است بین «إنّا لله» و بین زمانیکه به «إلیه راجعون» می‌رسد. @ostadmahdavi_ir
🕋 🔻آیۀ ۳۷سورۀ ابراهیم می‌فرماید: «رَبَّنا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتي بِوادٍ غَيْرِ ذي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ.» حضرت ابراهیم(علیه‌السلام) وقتی خانم و بچه‌اش را آورد مکه، هیچ‌کس آنجا نبود. نه‌تنها کسی نبود، چیزی هم نبود، خوراکی هم نبود. بیابانی بود که نه آبی داشت، نه گیاهی، نه درختی. در بیابان ساده هیچ‌چیز نبود، فقط هوا گرم بود. آن وقت درد دل کرد با خدا گفت: «خدایا من زن و فرزندانم را آوردم اینجا ساکن کردم.» بعد یک جمله‌ای دارد. به این جمله باید یک مقدار دقت بکنید. 🔹دنبالش دارد: «فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوي إِلَيْهِمْ.» کسانی‌که توجه به تفسیر ندارند و ظاهر آیه را ترجمه می‌کنند، می‌گویند منظورشان زن‌وبچه‌شان است. مگر می‌شود شخصی مثل حضرت ابراهیم بگوید مردم را عاشق زن و بچۀ من بکن؟! 🔸به تفسیر که مراجعه می‌کنیم، در «تَهْوي إِلَيْهِمْ» خدای متعال اسم نیاورده، اما دارد می‌گوید در نسل ابراهیم(علیه‌السلام) بناست نفر به‌وجود بیایند که گل سرسبد عالم‌‌اند. آن‌وقت در آیه می‌گوید: «دل‌های مردم را عاشق آن چهارده تا بکن.» 👈 حضرت ابراهیم(علیه‌السلام) چه می‌گوید؟ می‌گوید من آمدم مکه، پایه‌ریزی کردم تا در آینده، دل‌های مردم را عاشق این چهارده نفر بکنی؛ یعنی این مکه بشود ، عشاق اهل‌بیت(علیهم‌السلام). @ostadmahdavi_ir
▪️شهادت مظلومانه امام محمدباقر(علیه‌السلام) را به محضر نورانی حضرت ولی‌عصر(ارواحنافداه و همه شیعیان و محبین به آن حضرت تسلیت و تعزیت عرض می‌کنیم. @ostadmahdavi_ir
✅سه کرامت دنیایی و آخرتی 🔻حضرت امام باقر(علیه‌السلام) فرمودند: «ثَلَاثَةٌ مِنْ مَکَارِمِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ»؛ یعنی سه کرامت است که هم دنیایی است، هم آخرتی؛ یعنی هم در دنیا و هم در آخرت انسان را بزرگ می‌کند: ▪️«أَنْ تَعْفُوَ عَمَّنْ ظَلَمَکَ»؛ یعنی عفو کنی کسی‌ را که به تو ظلم کرده است؛ لذا اگر ظالم از ظلمش پشیمان است و عفو شما باعث تجری او نمی‌شود، او را عفو کنید؛ ▪️«وَ تَصِلَ مَنْ قَطَعَکَ»؛ یعنی وصل کن آن رَحِمی را که ارتباطش را با تو قطع کرده است. شما تلافی نکنید، بلکه وصل کننده باشید. اگر به دیدار او رفتید و او باز نیامد، بار دیگر نیز بروید. این بزرگواری شما را نشان می‌دهد. ▪️«وَ تَحْلُمَ إِذَا جُهِلَ عَلَیْکَ»؛ یعنی اگر کسی جاهلانه برخورد زشتی با شما کرد، حلم داشته باشید و عصبانی نشوید، به‌خصوص در گفتار. @ostadmahdavi_ir