هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
🔻نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته به امامت
آیتالله مهدوی در مصلی بزرگ امام خمینی«قدسسره» اصفهان اقامه میگردد.
@abolhasanmahdavi
🔻کسیکه میخواهد لبیک بگوید، باید این جملات را بر زبان جاری کند:
«لَبَّیک اللَّهُم لَبَّیک، لَبَّیکَ لَا شَرِیکَ لَک لَبَّیک إِنَّ الْحَمْدَ وَ النِّعمَةَ لَک وَ المُلک لَا شَرِیک لَک لَبَّیک»؛ دعوت تو را اجابت میکنم خدایا. اجابت میکنم دعوت تو را. اجابت میکنم دعوت تو را. شریکی برای تو نیست. اجابت میکنم دعوت تو را. حقیقتاً که سپاس و نعمت از آنِ توست. هیچ شریکی برای تو نیست. دعوت تو را اجابت میکنم.
🔹گویا زبان حال حاجی در هنگام گفتن این جملات، چنین است:
متوجه هستم که چه میگویم. با اختیار و آگاهانه میگویم. با صدای بلند میگویم. عاشقانه میگویم. در کنار «لبیک»، «لا شریک لک» میگویم. یعنی کسیکه به خدا لبیک گفت، دیگر نباید به طاغوتها، به ابلیسها، هوسها و تمام بتهای دیروز و امروز لبیک بگویند.
🔸وقتی کلمات لبیک بر زبان جاری شد، به اصطلاح «مُحرِم» میشود و اجازهی ورود به حرم و شهر مکه و نیز خانهی خدا را مییابد.
✅سپس مشغول عمل دوم میشود: طواف گِرداگرد خانهی خدا. بعد از آن در پشت مقام ابراهیم«علیهالسلام» به نماز میایستد. عمل چهارم سعی بین صفا و مروه است: هفت مرتبه مسافت بین کوه صفا و مروه را میپیماید. در نهایت تقصیر میکند و با چیدن مو و ناخن خود، از احرام خارج میشود.
@abolhasanmahdavi
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
🔻شرح نهجالبلاغه
📆 شبهای جمعه، (ساعت۲۲:۱۵)
🔸چهارراه شکرشکن، ابتدای خیابان حافظ، حسینیه جوادالائمه «علیهالسلام»
@abolhasanmahdavi
شرح حکمت211نهجالبلاغه.mp3
8.63M
🔻 #شرح_حکمت ۲۱۱ نهجالبلاغه
📆 ۵شنبه، ۲۷ تیر ۱۳۹۸
⏱مدت زمان: ۳۵دقیقه
🔸حسینیه جوادالائمه«علیهالسلام»
@abolhasanmahdavi
🔻پس از اینکه شخص اعمال عمرهی تمتع را انجام داد،انتظار فرارسیدنِ ایام حج تمتع را میکشد. مراد از ایام حج، از روز نهم تا دوازدهم ماه ذیالحجه است. اعمال حج تمتع به تفکیک مکان عبارتند از:
🔹مسجد الحرام
👈حاجی در تمام شهر مکه میتواند مُحرِم شود؛ اما بهترین و با فضیلتترین نقطه مسجدالحرام است. در آنجا دوباره لباس احرام میپوشد و نیت میکند و لبیک میگوید.
🔹عرفات
👈حاجیان باید از ظهر تا مغرب روز نهم ذی الحجه (روز عرفه) در سرزمین عرفات باشند و از آنجا بیرون نروند. به این کار وقوف در عرفات گویند.
گفتنی است سرزمین عرفات حدوداً بیست بیست کیلومتر دورتر از شهر مکه قرار دارد و حاجی در مسیر حرکت، به سمت عرفات که قرار میگیرد، هنوز تا فاصلهی حدود پانزده کیلومتری یعنی تا انتهای سرزمین مشعر در حرم امن الهی قرار دارد؛ ولی از آخرین نقطهی سرزمین مشعر که گذشت، از حرم بیرون رفته است.
🔹مَشعَر
👈حجگزاران شب دهم را در مشعر بیتوته میکنند و تا اذان صبح روز دهم، آنجا میمانند. سپس باز هم از اذان صبح تا طلوع آفتاب روز دهم، در مشهد به سر میبرند و آنجا وقوف میکنند.
🔹مِنا
👈زائران خدا با طلوع آفتاب روز دهم (عید قربان)، به سرزمین منا کوچ میکنند و آنجا جمرهی عقبه را رَمْیْ میکنند؛ یعنی به شیطان بزرگ سنگ میزنند و پس از آن گوسفندی ذبح (قربانی) میکنند. این دو عمل را باید تا اذان ظهر روز عید انجام دهند.
بعد نوبت به حلق (تراشیدن سر) یا تقصیر (کوتاه کردن مو) میرسد.
حاجیان قسمتی از شبهای یازدهم و دوازدهم نیز در منا بیتوته میکنند: اذان مغرب تا نیمهی شب آنجا میمانند. در روز یازدهم و دوازدهم نیز سه شیطان سنگ را میزنند (رمی جمرات سه گانه).
🔹مسجدالحرام
👈با پایان اعمال منا، حجکنندگان به مکه باز میگردند و در مسجدالحرام این اعمال را انجام میدهند: طواف حج تمتع، نماز طواف حج تمتع، سعی صفا و مروه، طواف نساء، نماز طواف نساء.
@abolhasanmahdavi
خطبه اول نماز جمعه.mp3
5.73M
🔻خطبه اول نماز جمعه
📆 جمعه، ۲۸ تیر ۱۳۹۸
⏰مدت زمان: ۲۳دقیقه
🔹مصلی نماز جمعه اصفهان
@abolhasanmahdavi
خطبه دوم نماز جمعه.mp3
5.56M
🔻خطبه دوم نماز جمعه
📆 جمعه، ۲۸ تیر ۱۳۹۸
⏰مدت زمان: ۲۲دقیقه
🔹مصلی نماز جمعه اصفهان
@abolhasanmahdavi
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
💠 شرح صحیفه سجادیه
🔸با بیان آیت الله مهدوی حفظهالله
🔹امشب از نماز مغرب و عشاء
🔻خیابان کاوه، میدان ۲۵ آبان، مسجد و حسینیه امام سجاد علیهالسلام
@abolhasanmahdavi
شرح دعای23؛ جلسه5.mp3
11.01M
💠 #شرح_صحیفه_سجادیه
🔸شرح دعای۲۳؛ جلسه۵
📆 ۲۸ تیر ۱۳۹۸
⏰مدت زمان: ۴۵دقیقه
🔻مسجد امام سجاد«علیهالسلام»
@abolhasanmahdavi
#احرام_در_مسجدالحرام
🔻اولین عملی که حاجی باید بعد از تمامکردن عمرهی تمتع انجام دهد، مُحرِمشدن در شهر مکه است که بهترین نقطهی آن مسجدالحرام است.
🔹بهراستی کسیکه لباس احرام به تن کرده است و لبیک میگوید، شناختی اجمالی از خدای خویش دارد که دعوت او را پاسخ میدهد؛ زیرا لبیک یعنی: «بله، بله پروردگار من.» کسیکه این چنین با خدای خود سخن میگوید، باید در حد اجمال هم که شده، او را بشناسد تا پاسخش را بدهد.
🔸این شناخت اجمالی و مختصر، همان شناختی است که موجب بیداری انسان از خواب غفلت میشود و شخص را برای شناخت بیشتر و امتثال فرمان خدا به حرکت وامیدارد.
@abolhasanmahdavi
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
💠نماز روزهای یکشنبه ماه ذیالقعده💠
✳️در روز يكشنبه ماه ذیالقعده نمازی با فضيلت بسيار از رسولخدا(صلیاللهعليهوآله) روايت شده که هر كه آن را بهجا آورد توبهاش مقبول و گناهش آمرزيده شود و خصماء او در روز قيامت از او راضی شوند و با ايمان بميرد و دينش گرفته نشود و قبرش گشاده و نورانی گردد و والدينش از او راضی گردند و مغفرت شامل حال والدين او و ذريّه او گردد و توسعه رزق پيدا كند و ملکالموت با او در وقت مُردن مدارا كند و به آسانی جان او بيرون شود.
🔸کیفیت انجام نماز:
كيفيّت آن چنان است كه در روز يكشنبه غسل كند و وضو بگيرد و چهار ركعت نماز گذارد در هر ركعت حمد يک مرتبه و سوره توحید سه مرتبه و مُعَوَّذَتَيْن(فلق و ناس) يک مرتبه، پس استغفار كند هفتاد مرتبه و ختم كند استغفار را به لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَليِّ الْعَظيمِ،
پس بگويد: يا عَزيزُ يا غَفّارُ، اغْفِرْ لي ذُنُوبي وَ ذُنُوبَ جَميعِ المُؤمِنينَ وَ الْمُؤمِناتِ، فَاِنَّهُ لا يَغْفِر ُالذُّنُوبَ اِلاّ اَنْتَ.
📚مفاتیحالجنان، اعمال ماه ذیالقعده.
@abolhasanmahdavi
تبیین بیانیه گام دوم انقلاب؛ جلسه18.mp3
1.62M
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
🔻تبیین بیانیه گام دوم انقلاب؛ جلسه۱۸
📆شنبه، ۳۱ فروردین ۱۳۹۸
⏰مدت زمان: ۱۰دقیقه
🔸حوزه علمیه صدر بازار-درس خارج فقه
@abolhasanmahdavi
#عرفات
🔻عمل دومی که حاجی باید بعد از تمامکردن عمرهی تمتع انجام دهد، وقوف در سرزمین عرفات است. «عرفات» یعنی شناخت. حُجاج باید از ظهر تا مغربِ روز نهم ذیالحجه در این سرزمین مقدس توقف کنند.
🔹در واقع این سرزمین، نمادی از شناخت خداست. کسیکه با شناخت اندکی وارد مسجدالحرام شده است، راهیِ عرفات میشود تا خالق خود را بهتر بشناسد.
🔸از نظر جغرافیایی، سرزمین عرفات بیرون از حرم است. حاجی در ابتدا باید در عرفات وقوف کند و سپس برای وقوف در مشعر، به آن سرزمین وارد شود و با داخل شدن به مشعر، وارد حرم میشود.
✅در واقع، تقدم وقوفِ در عرفات بر وقوفِ در مشعر، دلالت میکند بر تقدم رُتبیِ شناخت بر بندگی: تا انسان از خالق خویش شناخت حاصل نکند، نمی تواند به مقام عبودیت دست یابد.
👈بنابراین کسیکه میخواهد بندهی خوبی برای خداوند باشد، باید ابتدا او را بشناسد و بر مبنای این شناخت، به عبادت بپردازد. گفتن ندارد که خدای ناشناخته را نمیتوان به شایستگی پرستید.
🔰در مقایسه با مشعر، حاجی در صحرای عرفات مدت طولانیتری وقوف میکند: حدود نصف روز در عرفات و حدود یک و نیم ساعت در مشعر. این نشان میدهد که شناخت خدا به وقت بیشتری نیاز دارد. اصل و ریشهی عبادت نیز همین شناخت است.
@abolhasanmahdavi
#عرفات
#خروج_از_حرم_مقدمه_معرفت_اندوزی
🔻حرم امن الهی، شامل مسجدالحرام و مکه معظمه و حوالی آن تا محدودهای معیّن است که مرز را با خارج حرم «اَدنَی الحِلّ» میگویند.
🔹این محدوده با نشانههایی مشخص شده است؛ بنابراین حرم امن از طرف منا و مشعر، تا انتهای مشعر ادامه دارد؛ اما بعد از آن و نیز سرزمین عرفات از محدودهی حرم خارج است.
🔸بنابراین، به خلاف مشعرالحرام که کاملاً در حرم امن قرار دارد، سرزمین عرفات خارج از حرم الهی است. قرآن کریم حرم امن را اینگونه توصیف میکند: «وَ مَن دَخَلَهُ کانَ آمِناً»؛ و هر کس داخل آن [خانهی خدا] شود، در امان خواهد بود.
👈حاجی برای اذن ورود به مشعرالحرام که جزئی از حرم است، به شناخت صاحبخانه نیاز دارد؛ از اینرو در ابتدا برای شناخت خداوند، به بیرون حرم میرود و در عرفات وقوف میکند و سپس، با معرفتی که از خدای سبحان پیدا کرده است، پا به خانهی امن الهی میگذارد.
✅شناخت پروردگار اولین هدف خلقت انسان است که در دوازدهمین آیهی سوره طلاق اینگونه به آن اشاره شده است: خدا همان کسی است که هفت آسمان و همانند آنها هفت زمین آفرید. فرمان [خدا] در میان آنها فرود میآید، تا بدانید که خدا بر هر چیزی تواناست و به راستی دانش وی هر چیزی را در بر گرفته است.
👈اینکه فرمود خلقت جهان و فرمانهای الهی، همه، مقدمهای است برای آگاهی شما از قدرت و علم خداوند متعال، معنایش این است که علم انسان به خدای تبارکوتعالی و صفات او، هدف خلقت همهی جهان و از جمله انسان بوده است.
@abolhasanmahdavi
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
🔻شرح نهجالبلاغه
📆 شبهای جمعه، (ساعت۲۲:۱۵)
🔸چهارراه شکرشکن، ابتدای خیابان حافظ، حسینیه جوادالائمه «علیهالسلام»
@abolhasanmahdavi
شرح حکمت212نهجالبلاغه.mp3
9.95M
🔻 #شرح_حکمت ۲۱۲ نهجالبلاغه
📆 ۵شنبه، ۳ مرداد ۱۳۹۸
⏱مدت زمان: ۴۰دقیقه
🔸حسینیه جوادالائمه«علیهالسلام»
@abolhasanmahdavi
🔻آداب زیارت:
وقتی به زیارت میرویم، سعی کنیم حداکثر بهره را ببریم. نکاتی که در بهرهی حداکثری از زیارت میتوان اشاره کرد، عبارتنداز:
1⃣یقین
مهمترین چیز، داشتن یقین است. کسیکه ایمانش به خدا، به امام، به قرآن در حد یقین رسیده باشد، یعنی با تمام وجود، امامت امام را باور کرده باشد، مسلّماً در زیارت بیشتر استفاده میکند.
2⃣تواضع
دومین نکتهای که میتوانیم بگوییم روح زیارت است، تواضع است. عزیزان هروقت به زیارت نائل میشویم، هرچه سعی کنیم تواضع و افتادگی بیشتری درمقابل امام«علیهالسلام» داشته باشیم، استفادۀ بیشتری میکنیم.
3⃣حضور قلب
سوم حضور قلب است. بالاخره جاییکه انسان میرود، افراد رفتوشد میکنند. گاهی بچهها حرکاتی نشان میدهند. انسان باید چشمش را بهشدت مراقبت بکند تا فکر، کمتر اینطرفوآنطرف برود و سعی کند هنگام زیارت، حداقل ترجمۀ عبارتها را متوجه بشود و بعد جملات را به زبان جاری بکند.
4⃣زیارت بهنیابت امامزمان«علیهالسلام»
توصیۀ بعضی بزرگان این است که اولین بار که جهت زیارت به حرم مشرف میشوید، به نیابت از امامزمان«علیهالسلام» انجام دهید و ثوابش را هدیه به آن بزرگوار بکنید.
5⃣صافبودن عقل
ما در زیارت به صافبودن عقل خیلی نیاز داریم، اگر میخواهیم عقلمان خوب صاف بشود و هواها کنار برود، بهترین توصیهای که میتوانم بکنم این است که اول و قبل از زیارت بنشینید چند دقیقهای برای امامحسین«علیهالسلام» و مصائب آن حضرت گریه بکنید. این گریه هواهای نفس را کنار میبرد. درک را خیلی تشدید میکند. در آن صورت بعد زیارت را بخوانید.
@abolhasanmahdavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻صلوات بر امام رضا«علیهالسلام» با نوای آیتالله مهدوی
@abolhasanmahdavi
#اطلاعیه
باسمهتعالی
با توجه به نزدیکشدن ایام حج ابراهیمی و مشرّفشدن آیتالله مهدوی به حج و زیارت حریم نبوی و ائمه بقیع«علیهمالسلام»، کلیه برنامههای ایشان تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد.
برنامهها متعاقبا از همین پیامرسان اطلاعرسانی خواهد شد.
موفق باشید
۴مرداد۱۳۹۸
@abolhasanmahdavi
#مشعر
🔻پس از اینکه در عرفات بر شناخت حاجی افزوده شد، او پا به وادی مشعر میگذارد و باید از نیمهی شب دهم تا اذان صبح روز یازدهم در آن مکان پُر رمز و راز چند ساعتی بیتوته کند.
🔹وادی مشعر نمادی از بندگی و ذکر خداست. مستحب است حاجیانی که شبهنگام به آنجا میرسند، تا صبح به عبادت خدا مشغول باشند.
🔸بالاخره فجر صادق نمایان میشود و اذان صبح فرا میرسد. در این هنگام، باید به نیت وقوف، تا طلوع آفتاب در مشعر بماند. مدت زمان بیتوتهکردن حاجی در شب دهم، گاهی بیشتر از وقوف از اذان صبح تا طلوع آفتاب است؛ ولی گاهی هم در مسیر حرکت از عرفات به مشعر، نزدیک اذان صبح به مشعر میرسد؛ پس مدت بیتوتهی حاجی تا اذان صبح کمتر از وقوف او تا طلوع آفتاب میشود. همچنین مستحب است از سرزمین مشعر، هفتاد ریگ برای سنگزدن به شیطان جمع کنند.
@abolhasanmahdavi
#مشعر۱
#ورود_به_حرم
🔻خداوند هدف از خلقت را بندگی خدا بیان میکند: «وَ ما خَلَقْتُ الجِنَّ وَ الإِنْسَ إِلّا لِیَعبُدُونَ»؛ جن و انس را نیافریدم، مگر برای اینکه مرا عبادت کنند.
🔹این عبادتها به صورت دومرحلهای انجام میشود: عبادتهای انسان از هنگام بهدنیا آمدنِ او تا فرا رسیدن بلوغ، تمرینی یا تشریعی است؛ اما از بلوغ به بعد، عبادت فقط تشریعی و حقیقی است. البته از این دو حرکت، حرکت دوم اصلیتر است و مهمتر.
🔸مرحلهی قبل از بلوغ و مرحلهی بعد از آن، همان دو مرحلهای است که نماد آن در سرزمین مشعر تجلی کرده است؛ یعنی حاجی در ابتدا که وارد مشعر میشود، از نصف شب تا طلوع فجر، اندکی تمرین عبادت کرده و سپس از اذان صبح تا طلوع آفتاب در آنجا وقوف میکند و به ذکر الهی میپردازد.
👈باید دانست که حاجی با ورود به سرزمین مشعر، واردِ حرم امن الهی هم شده است و قبل از مشعر، خارج از حرم محسوب میشود. همچنین سرزمین مشعر، یگانه سرزمینی است که پروردگار سبحان، به ذکر الهی در آن دستور داده است: «فَإِذا أَفَضتُمْ مِن عَرَفاتٍ فَاذْکُرُوا اللهَ عِنْدَ الْمَشعَرِ الْحَرامِ»؛ پس هنگامی که از عرفات کوچ کردید، خدا را نزد مشعرالحرام یاد کنید.
@abolhasanmahdavi
🗓۲۵ذیالقعده؛ روز دحوالارض
🔻اعمال روز دحو الارض:
1⃣روزه؛
2⃣غسل؛
3⃣دو رکعت نماز پس از طلوع آفتاب؛ در هر رکعت پس از حمد، پنج مرتبه سورۀ شمس خوانده شود، بعد از سلام نماز بگوید: «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ» دعا کنید و بخوانید: «يَا مُقِيلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِي عَثْرَتِي يَا مُجِيبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِي يَا سَامِعَ الْأَصْوَاتِ اسْمَعْ صَوْتِي وَ ارْحَمْنِي وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَيِّئَاتِي وَ مَا عِنْدِي يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَام.»
4⃣خواندن دعای: «اللَّهُمَّ دَاحِيَ الْكَعْبَةِ وَ فَالِقَ الْحَبَّةِ...» که در کتاب شریف مفاتیحالجنان است.
@abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
💠نماز روزهای یکشنبه ماه ذیالقعده💠 ✳️در روز يكشنبه ماه ذیالقعده نمازی با فضيلت بسيار از رسولخدا
نماز روزهای یکشنبه ماه ذیالقعده فراموش نشود.
#مشعر۲
🔻ورود به مشعر، نمادی از آمدن به دنیا
👈از زمان ورود شبانه حاجی به مشعر تا اذان صبح، نماد همان تولد در تاریکیِ نادانی تا زمان بلوغ است: همانطور که زمان ورود حاجیان به سرزمین مشعر متفاوت است و حاجیان از اوایل شب تا طلوع فجر دستهدسته وارد مشعرالحرام میشوند، ورود انسانها به دنیا و تولد آنها نیز پی در پی است.
🔻کوتاهی عمر
👈وقوف در مشعر از اذان صبح تا طلوع آفتاب، نمادی از زمان بلوغ تا مرگ انسان است. زمان بلوغ انسان تا آخرین لحظهی عمرش، در همان یکساعتونیمِ وقوف در مشعرالحرام خلاصه شده است: همانطور که حاجی در مشعر باید به ذکر الهی مشغول باشد، در طول عمر خود باید به بندگی خدا مبادرت ورزد. اگر «عبدالله» بشود، «عندالله» خواهد شد و به مقام جنباللهی خواهد رسید.
🔻تاریکی شب؛ نشانهی جهالت
👈هنگامیکه حاجی پا به سرزمین مشعر میگذارد، تاریکیِ شب همه جا را فرا گرفته است و بسیاری از چیزها برایش واضح نیست. اگر خوب به دنیا نگاه کنید، ندانستن وظیفه یا غفلت از آن، به راحتی در بسیاری از مردم دیده میشود. اکثر انسانها راه صحیح زندگی تا رسیدن به مقصد نهایی را به خوبی نمیدانند یا اگر میدانند، در غفلت از آن به سر میبرند. غفلت و جهل انسانها به مثابهی قرار داشتن در تاریکی و سردرگمی است. با این بیان، تاریکیِ شب نمادی از تحیّر انسانها در تشخیص وظیفه و صراط مستقیم است. حقیقتا بیشترِ انسانها در دنیا در غفلت به سر میبرند و اهمیت سرمایهی بندگی خدا برایشان روشن نیست؛ از این رو به واقع در سرگردانی عمیقی روزگار میگذرانند.
البته در همان شب و همان لحظههای نورانی، عدهی اندکی را میبینید که در میان جهل و غفلتِ دیگران به بندگی خدا مشغولاند: نماز میخوانند، دعا میخوانند، گریه میکنند و ذکر میگویند.
اینان همان کسانی هستند که در عرفات، خدای خود را خوب شناخته و با معرفت بیشتری به مشعر پا گذاشتهاند. به فرمودهی پروردگار بلندمرتبه:«وَ مِنهُم سابِقٌ بِالخَیراتِ بِإِذنِ اللهِ ذلِکَ هُو الفَضلُ الکَبیرُ»؛ و برخی از آنان در کارهای نیک به فرمان خدا پیشگاماند و این، خود، توفیق بزرگ است.
@abolhasanmahdavi
#مشعر۳
🔻آمادگی برای طاغوتستیزی(تبرّی)
👈حاجیان در مشعر فقط به ارتباط با خالق مشغول نیستند؛ بلکه زمانی از وقت خود را هم به آمادگی برای رویارویی با دشمن میگذرانند؛ زیرا مستحب است از سرزمین مشعر، هفتاد ریگ برای سنگزدن به شیطان جمع کنند.
مشعرالحرام نمادی از بندگی انسان در دنیا بود. جمعآوری ریگ از آنجا برای مواجهه با دشمن، به این معناست که انسان باید در همین دنیا به ستیز با طاغوت و شیاطین بپردازد و خودش را برای مبارزهی با دشمن آماده کند تا با برداشتن موانع بندگی از سر راه سیر و سلوکش، بتواند خدا را عبادت کند.
پس عبادت خدا، به ذکرگفتن و نمازخواندن منحصر نیست و مبارزه با دشمن به انجام وظیفهی سیاسی و اجتماعی نیز نوعی عبادت و امتثال فرمان الهی است.
🔻مسلحشدن مخفیانه
👈برداشتن سنگ به منزلهی تهیهی اسلحه است. اینکه حاجی باید در تاریکی شب به جمعآوری آن بپردازد، نشانگر این است که انسان باید مخفیانه و به دور از چشمان دشمن، خود را مسلح کند تا دشمن به تعداد و نوع اسلحهاش پی نبرد.
همچنین حاجی میداند تعداد سنگی که واجب است در طول مدتِ انجام اعمال سرزمین منا به شیطانهای سهگانه بزند، ۴۹ عدد است؛ ولی برای این کار مستحب است ۷۰ عدد ریگ جمع کند.
این کار به این معناست که اسلحهی مومن در مواجهه با دشمن، همیشه از مقدار احتیاج او باید بیشتر باشد؛ چنانکه عدد ۷۰ عدد کثرت نیز هست؛ یعنی ذخیرهسازی اسلحه نباید محدود و به تعداد خاص باشد.
✅قرآن کریم در سورهی انفال آیه ۶۰، بندگان خدا را برای آمادگی در برابر دشمن تحریک و تهییج میکند: و هر چه نیرو و اسبهای آماده در توان دارید، بسیج کنید تا با این [تدارکات]، دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان] دیگری غیر از ایشان را بترسانید؛ دشمنانی که شما نمیشناسیدشان و خدا آنان را میشناسد. هر چیزی در راه خدا خرج کنید، پاداشش به خود شما باز گردانیده میشود و بر شما ستم نخواهد رفت.
🔰توجه کنید که بعد از جمعآوری اسلحه، فرصت کمی تا زمان مبارزه با دشمن باقی است تا حاجی به سرزمین منا برود و جمرهی عقبه را سنگسار کند؛ چنانکه در همان لحظه های نخستِ صبح ظهور حضرت مهدی«علیهالسلام»، مبارزه با شیطان آغاز میشود. خداوند نیز به فرصت اندک دشمنان، اینگونه اشاره میکند: «فَمَهِّلِ الکافِرینَ أَمهِلهُم رُوَیداً»؛ پس کافران را مهلت دِه و کمی آنان را به حال خود واگذار.
🔻ورود به شب عید قربان
👈زمانیکه حاجی در سرزمین مشعر به سر میبرد، شب دهم ذیالحجه است و شب عید قربان، رفتهرفته شب سپری میشود و طلوع آفتاب عید همهجا را نورانی میکند.
در واقع طیشدن زمان و رسیدن به عید، امری خارج از اختیار حاجی است. این مطلب کنایه از آن است که گذران عمر انسان در دنیا در اختیار او نیست و او بخواهد یا نخواهد، این مدت را خواهد گذراند تا به طلوع صبح ظهور برسد: «اَ لَیسَ الصُّبحُ بِقَریبٍ»؛ آیا صبح نزدیک نیست؟
«انَّهُم یَرَونَهُ بَعِیداً وَ نَراهُ قَریباً»؛ به تحقیق، آنها آن روز را دور میبینند و ما آن را نزدیک میبینیم.
@abolhasanmahdavi