هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | ماه درخشان
⭐ نماهنگی از بیانات حضرت آیتالله خامنهای دربارهی اهمیت ماه ذیحجه
💻 @Khamenei_ir
🕋 #مکه_پایتخت_عشاق_اهلبیت
🔻آیۀ ۳۷سورۀ ابراهیم میفرماید: «رَبَّنا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتي بِوادٍ غَيْرِ ذي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ.» حضرت ابراهیم«علیهالسلام» وقتی خانم و بچهاش را آورد مکه، هیچکس آنجا نبود. نهتنها کسی نبود، چیزی هم نبود، خوراکی هم نبود. بیابانی بود که نه آبی داشت، نه گیاهی، نه درختی. در بیابان ساده هیچچیز نبود، فقط هوا گرم بود. آن وقت درد دل کرد با خدا گفت: «خدایا من زن و فرزندانم را آوردم اینجا ساکن کردم.» بعد یک جملهای دارد. به این جمله باید یک مقدار دقت بکنید.
🔹دنبالش دارد: «فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوي إِلَيْهِمْ.» کسانیکه توجه به تفسیر ندارند و ظاهر آیه را ترجمه میکنند، میگویند منظورشان زنوبچهشان است. مگر میشود شخصی مثل حضرت ابراهیم بگوید مردم را عاشق زن و بچۀ من بکن؟!
🔸به تفسیر که مراجعه میکنیم، در «تَهْوي إِلَيْهِمْ» خدای متعال اسم نیاورده، اما دارد میگوید در نسل ابراهیم«علیهالسلام» بناست #چهارده نفر بهوجود بیایند که گل سرسبد عالماند. آنوقت در آیه میگوید: «دلهای مردم را عاشق آن چهارده تا بکن.»
👈 حضرت ابراهیم«علیهالسلام» چه میگوید؟ میگوید من آمدم مکه، پایهریزی کردم تا در آینده، دلهای مردم را عاشق این چهارده نفر بکنی؛ یعنی این مکه بشود #پایتخت_عشاق، عشاق اهلبیت«علیهمالسلام».
@abolhasanmahdavi
#منا۲
✅قربانی
👈بعد از رمی جمرهی عقبه در روز عید قربان، دومین عملی که همان روز در سرزمین منا باید انجام داد، قربانی است.
سرزمین منا همان جایی است که حضرت ابراهیم و فرزندش«علیهماالسلام»، تسلیم فرمان خدا شدند و حضرت ابراهیم«علیهالسلام» حاضر شد برخلاف خواستههای نفسانی خویش، فرزند عزیزش را سر بِبُرد.
قرآن کریم دربارهی حالت این پدر و فرزند در برابر فرمان الهی میفرماید: «فَلَمَّا أَسلَمَا وَ تَلَّهُ لِلْجَبینَ»؛ پس چون هر دو تسلیم [فرمان خدا] شدند و ابراهیم جبین را بر خاک نهاد... .
حقیقت و باطن سربریدن، همان دلکندگی از فرزند و دیگر نعمتهای دنیوی است؛ زیرا تا شخص علاقهی خود را از بهرههای مادی قطع نکند، نمیتواند به سوی پروردگارش سیر معنوی در پیش بگیرد. خداوند در توصیف وابستگان به دنیا میفرماید:
«یا أیُّها الَّذینَ آمَنُوا ما لَکُم إذا قیلَ لَکُمُ انْفِرُوا فی سَبیلِ اللهِ اثَّاقَلْتُمْ إلَی الأَرضِ أَ رَضیتُم بِالحَیاة الدُّنیا مِنَ الآخِرَةِ فَما مَتاعُ الحَیاة الدُّنیا فِی الآخِرَةِ إِلّا قَلیلٌ»: ای کسانیکه ایمان آوردهاید، چه شده است که وقتی به شما گفته میشود: «در راه خدا حرکت کنید» سنگینی میکنید و به زمین میچسبید؟! آیا به جای آخرت، به زندگی دنیا خشنود شدهاید؟ پس [بدانید که] فواید و منافع دنیا در برابر آخرت، جز اندکی نیست.
🔹حاجی نیز باید به تبعیت از حضرت ابراهیم«علیهالسلام»، در روز عید قربان حیوانی ذبح کند. ذبح حیوان اشارهای به نفس حیوانی است؛ نفسی که با خودخواهی و خودپرستی، سرتاسر وجود انسان را گرفتار کرده است. این کار نمادی از مبارزه با تعلقات دنیوی است؛ زیرا وقتی حاجی نفس حیوانی خود را ذبح کرد، عقل در وجودش حاکم میشود و وقتی عقل حاکم شد، انسان قدمبهقدم به کمال خود نزدیکتر خواهد شد.
@abolhasanmahdavi
🔻حضرت ابراهیم«علیهالسلام» در طول عمرش، دو بار مأمور به ذبح شد: یکی در سرزمین منا که بنا شد فرزندش را ذبح کند. بار دوم وقتی بود که از خدا خواست کیفیت زندهکردن مردهها را ببیند.
🔹قرآن کریم میفرماید:
«إذ قالَ إبراهیمُ رَبِّ أَرِنی کَیفَ تُحیِ المَوتی قالَ أَ وَ لَم تُؤمِنْ قالَ بَلی وَ لکِنْ لِیَطمَئِنَّ قَلبی قالَ فَخُذ مِنَ الطَّیرِ فَصُرهُنَّ إلیکَ ثُمَّ اجعَل عَلی کُلِّ جَبَلٍ مِنهُنَّ جُزءاً ثُمَّ ادعُهُنَّ یَأتینَکَ سَعیاً وَ اعلَم أنّ اللهَ عزیزٌ حَکیمٌ»؛ و [یاد کن] آنگاه که ابراهیم گفت: «پروردگارا، به من نشان بده چگونه مردگان را زنده میکنی.» خداوند فرمود: «مگر ایمان نیاوردهای؟» گفت: «چرا، ولی تا دلم آرامش یابد.» فرمود: «پس چهار پرنده برگیر و آنها را پیش خود [ذبح کن و سپس] ریزریز کن و بر هر کوهی پارهای از آنها را قرار ده. آنگاه آنها را فرا بخوان. شتابان به سوی تو میآیند. بدان که خداوند توانا و حکیم است»
🔸شاید ذبح هر کدام از این پرندگان، یعنی خروس و مرغابی و کرکس و طاووس، نمادی از یکی از صفات زشت اخلاقی انسان باشد: #خروس نمادی از شهوت جنسی، #مرغابی نمادی از شهوت خوردن غذا، #کرکس نمادی از شهوت طول عمر و #طاووس نمادی از شهوت زیبایی.
👈اگر انسان به ذبح این موانع از درون خود موفق شود، استعداد پرواز بهسوی معبود و نیز دیدن خدا به چشم دل را پیدا میکند.
@abolhasanmahdavi
تبیین بیانیه گام دوم انقلاب؛ جلسه19.mp3
2.71M
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
🔻تبیین بیانیه گام دوم انقلاب؛ جلسه۱۹
📆۲شنبه، ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸
⏰مدت زمان: ۱۷دقیقه
🔸حوزه علمیه صدر بازار-درس خارج فقه
@abolhasanmahdavi
#منا۳
🔻حلق یا تقصیر(تراشیدن سر یا کوتاهکردن مو یا ناخن)
👈آخرین عمل حاجی در منا، تراشیدن موهای سر است. تراشیدن مو نیز نوع دیگری از قطع وابستگی و دلبستگی به دنیاست که حاجی در این سفر روحانی، دوبار آن را تکرار میکند.
✅تراشیدن سر، نمادی از آراستهکردن روح
🔹حاجی پس از سنگزدن به جمرهی عقبه در روز اول و نیز قربانیکردن، مشغول مبارزه با دشمن درونی میشود و سرِ خود را میتراشد. به اینسان، وابستگی خود را به دنیا که نماد آن در زیبایی موی سر اوست، قطع میکند و میداند که آنکس که موفق به انقطاع از دنیا و زهد در آن شد، در حقیقت موفق به اتصال به الله تعالی شده است: «اِلهی هَب لی کَمالَ الانقِطاعِ إلَیکَ.»
🔸حجتهای الهی هم که مقرب درگاه او شدهاند، در ابتدا شرط زهد را پذیرفته و بِدان عمل کردهاند. در دعای ندبه آمده است:
«بَعدَ أَن شَرَطتَ عَلَیهِمُ الزُّهدَ فی دَرجاتِ هذهِ الدُّنیَا الدَّنیَّةِ وَ زُخرُفِهَا وَ زِبرِجِها فَشَرَطُوا لَکَ ذلِکَ وَ عَمِلتَ مِنهُمُ الوَفاءَ بِهِ فَقَبِلتَهُم وَ قَرَّبتَهُم وَ قَدَّمتَ لَهُمُ الذِّکرَ العَلِیَّ وَ الثَّناءَ الْجَلِیَّ»؛ [و این] پس از آنی [بود که] با آنها شرط کردی تا کناره بگیرند از درجات [و ریاستهای] این دنیای پست و از زیب و زیوَرش و آنها نیز این شرط تو را پذیرفتند و تو نیز وفای آنان را به این شرط دانستی؛ پس پذیرفتیشان و مقرب درگاهشان کردی و مقرر داشتی از پیش برای ایشان نامی بلند و ثنایی آشکار.
🔹پس حاجی میداند که انسان برای جلوگیری از آلودهشدن اعضا و جوارحش به گناه، باید گناه را از باطن خود ریشهکن کند؛ یعنی باید وجودش را از عادت به اخلاقهای بد پاک سازد تا دیگر گناه، وسوسهاش نکند به او به رستگاری حقیقی دست یابد: «قَد أَفلَحَ مَن زَکَّاها وَ قَد خَابَ مَن دَسَّاهَا»؛ هرکس نفس خود را پاک و تزکیه کرد، رستگار شد و آنکس که نفس خود را با گناه آلوده ساخت، نومید و محروم شد.
🔰پیغمبر خاتم«صلیاللهعلیهوآله» جملهی «حَیَّ عَلی خَیرِ العَمَلِ» را در اذان و اقامه قرار دادند و اشاره فرمودند که با کامیابی در ارتباط با خدای سبحان و اقامهی نماز میتوانیم با دشمن بیرونی هم جهاد کنیم: بر خلاف نظر بعضی که خیرالعمل را جهاد دانستند و آن را مقدم بر نماز قرار دادند.
@abolhasanmahdavi
#ورود_به_مسجدالحرام
🔻بالاخره حاجی مراحل گذشته را یکی پس از دیگری طی میکند و آهستهآهسته به سر منزل مقصود نزدیک میشود. او دوباره باید وارد مسجدالحرام شود؛ ولی این بار با کولهباری از معرفت و بندگی و با پشتسرگذاشتن مبارزهای طولانی با شیطان و نفس اماره و مظاهر دنیوی و با قلبی سرشار از عشق به ملاقات با خدا.
🔹او اینگونه وارد مسجدالحرام میشود و در این ملاقات پُرنور و سُرور، به باقیماندهی اعمالش یعنی طواف، نماز طواف، سعی بین صفا و مروه، طواف نساء و نماز طواف نساء میپردازد؛ در حالیکه زمانیکه از مسجدالحرام با لبیکگفتن خارج میشد، اینچنین نبود و فقط قوه و استعداد رسیدن به کمال را داشت. آری بسیار فرق است بین «إنّا لله» و بین زمانیکه به «إلیه راجعون» میرسد.
@abolhasanmahdavi
🔻حضرت امام باقر(علیهالسلام) فرمودند: «ثَلَاثَةٌ مِنْ مَکَارِمِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ»؛ یعنی سه کرامت است که هم دنیایی است، هم آخرتی؛ یعنی هم در دنیا و هم در آخرت انسان را بزرگ میکند:
▪️«أَنْ تَعْفُوَ عَمَّنْ ظَلَمَکَ»؛ یعنی عفو کنی کسی را که به تو ظلم کرده است؛ لذا اگر ظالم از ظلمش پشیمان است و عفو شما باعث تجری او نمیشود، او را عفو کنید؛
▪️«وَ تَصِلَ مَنْ قَطَعَکَ»؛ یعنی وصل کن آن رَحِمی را که ارتباطش را با تو قطع کرده است. شما تلافی نکنید، بلکه وصل کننده باشید. اگر به دیدار او رفتید و او باز نیامد، بار دیگر نیز بروید. این بزرگواری شما را نشان میدهد.
▪️«وَ تَحْلُمَ إِذَا جُهِلَ عَلَیْکَ»؛ یعنی اگر کسی جاهلانه برخورد زشتی با شما کرد، حلم داشته باشید و عصبانی نشوید، بهخصوص در گفتار.
@abolhasanmahdavi