هدایت شده از هیئت فاطمیه
14030427-64.mp3
18.95M
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️
🔸سخنرانی؛
🎤آیت الله سیدرحیم توکل
💠شب دوازدهم محرم
💠موضوع: عبودیت
🗓 چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
*واحدفرهنگی هیئت فاطمیه*
@fatemiyeh_qom
کانال آیت الله توکل
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب یازدهم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓
خلاصۀ سخنرانی شب یازدهم محرم 26 تیرماه 1403
موضوع: عبودیت
✅ اگر شرایط زندگی انسان طبق میل او رقم بخورد، طبیعی است انسان اعتراضی نمی کند. ولی اگر شرایط بر خلاف میل او رقم بخورد مثلا انسان، بیمار و یا فقیر شود و یا مبتلا به جنگ و ناامنی گردد، در این وضعیت های بحرانی، واقعیتِ درون ااو ظاهر می شود و مشخص می گردد او تا چه مقدار برای حفظ دین استقامت به خرج می دهد. به همین دلیل امام حسین ع می فرماید: «مردم بندۀ دنیا هستند و دین بر روی زبانشان می گردد و آن هم مادامی که معاش آنها به خوبی بگذرد ولی وقتی بلا و مشکلات پدید می آید دین داران واقعی اندک هستند».
💠 وقتی ملک الموت برای قبض روح حاضر می شود، اگر فرد، باایمان باشد، با او با احترام رفتار می کند، اما اگر کسی گنهکار بوده احترامی پیش خداوند نداشته باشد، ملک الموت نیز به او احترامی نمی کند، با نکبت جان او را قبض می کند و بالا می برد. خداوند در قرآن می فرماید: کسانی که با گناه به خودشان ظلم کردند و ملائکه می خواهند جان آنها را بگیرند به آنها می گویند که کجا بودید که این همه گناه در پروندۀ شما ثبت است؟ آنها در پاسخ می گویند: ما در دنیا مستضعف بودیم و در جایی بودیم که از ما کاری بر نمی آید (مثلا برای ادامۀ تحصیل به خارج رفته بودیم و محیط مملو از فساد بود و ما هم مبتلا شدیم). ملائکه به آنها می گویند: آیا زمین دنیا، وسیع نبود تا جای دیگری بروید تا دینتان محفوظ بماند. (آیا مثلا به خاطر اینکه مدرک بالاتری به دست آورید دینِ خود را از دست دادید؟ یا اگر شغلی دارید که نمی توانید دین خود را حفظ کنید مثلا فردی طلافروش است که بیشتر با زن ها سر و کار دارد و نمی تواند نگاه خود را حفظ کند چرا شغل خود را عوض نکرده است؟) سپس قرآن می فرماید: جایگاه آنها در جهنم است که بد جایگاهی است.
✅ خداوند سنت هایی دارد و مراد از این «سنّت» این است که خداوند قوانینی دارد که برای همۀ انسان بدون استثناء جاری می شود.
1️⃣ از جمله این سنت ها همان است که خداوند می فرماید: اگر کسی نعمت های الهی را شکر کند خداوند آنها را بیشتر می کند ولی اگر کسی کفران کند بداند که عذاب الهی بسیار شدید است. نام خداوند نیز «شاکر» و «شکور» است یعنی اگر انسان از نعمت های الهی تشکر کند، خداوند نیز در عوض از او تشکر می نماید. تشکر انسان به این است که نعمت های خداوند را در مسیری که او قرار داده مصرف کند و اما تشکر خداوند در آیۀ دیگر مطرح شده که می فرماید: «اللَّهُ وَلِيُ الَّذينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ» یعنی خداوند سرپرستی و ولایت بندۀ شاکر را برعهده می گیرد و او را از وادی ظلمات به وادی نور وارد می سازد در نتیجه آنچه مردم در ظلمتند و نمی بینند، نمی شوند و استشمام نمی کنند آن فرد می بیند، می شنود و استشمام می کند. حال اگر کسی عمری را صرف کرد ولی این پرده ها کنار نرفته است مشخص است که در تشکر، به خوبی عمل نکرده است.
2️⃣ از سنت های دیگر الهی این است که خداوند از تمامی افراد در حد خودشان امتحان می گیرد. هیچ کس از این قاعده استثنا نیست. با چند جلسه شرکت در روضۀ امام حسین علیه السلام و انجام چند کار خوب، کار به پایان نمی رسد و امتحانات الهی تمام نمی شود.
📌 این امتحانات مخصوصا در زمان غیبت بسیار زیاد است همان گونه که امام صادق ع می فرماید: شما را امتحان می کنیم امتحان کردنی! و غربال می کنیم غربال کردنی! هرقدر به زمان ظهور امام زمان (عج) نزدیکتر می شویم این امتحانات سنگین تر می شود تا جایی که هر کس هر چیزی در درون دارد اعم از سعادت و شقاوت ظاهر شود.
3️⃣ از دیگر سنت های الهی این است که انسان هر عملی که در دنیا انجام می دهد مقداری از آن به خودش بر می گردد، اگر کسی به دیگران ظلم کند، تهمت بزند، دلشان را به درد بیاورد، آنها را معطل کند و یا حقشان را نادیده بگیرد دیگران نیز همین کارها را در مورد او می کنند خداوند در قرآن می فرماید: تمامی ظلم های شما در همین دنیا بر سر خودتان خراب می شود. سپس از دنیا می روید و در روز قیامت نیز به شما نشان می دهیم که این ظلم ها چه نکبت هایی به دنبال دارد.
4️⃣ از جمله سنت های الهیه این است که خداوند بر اساس أعمال انسان با آنها برخورد می شود. اگر کسی الآن عزیز است و یا ذلیل می باشد و یا بابّ نعمت و یا نکبت به روی او باز شده است همه به سبب کارهایی است که انجام داده است.
باید از خداوند خواست که به ما عمری که دارای برکت است عنایت بفرماید.
Shabe 11 14030426-64.pdf
124.8K
🔸 متن کامل سخنرانی آیت الله توکل (همراه با آدرس دقیق منابع)
💠شب یازدهم محرم
💠موضوع: عبودیت
🗓 سهشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
کانال آیت الله توکل
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب دوازدهم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓
خلاصۀ شب دوازدهم محرم 27 تیرماه 1403
موضوع: عبودیت
✅ خداوند گاه به سبب اینکه مالک و همه کارۀ عالَم است بدون در نظر گرفتن أعمال انسان ها برکاتی را به سبب مصلحتی بر برخی از افراد نازل می کند. خداوند چون کریم است این نعمت ها را پس نمی گیرد مگر اینکه بنده خودش به سبب نالیاقتی آن را از دست دهد. امام باقر ع می فرماید: حکم قطعی خداوند بر این است که اگر بر کسی که باب کرامت و نعمت را باز کرده است آن را از او پس نگیرد مگر اینکه بنده، گناهی انجام دهد که مستحق مجازات شده باشد.
👈 در روایت دیگری از امام باقر ع می خوانیم: گاه قلب انسان به گناهی مبتلا می شود و آن را ادامه می دهد و کار به جایی می رسد که قلب کاملا واژگون می شود. (در نتیجه انسان به تدریج می بیند قبلا از کاری بدش می آید و الآن خوشش می آید و بالعکس). افرادی بودند که اهل مسجد بودند و سپس کارشان به جایی رسیده است که حتی نماز را هم رها کرده اند و حتی اعتقاد پیدا کردند آن زمان که اهل نماز بودند اشتباه می کردند.
👈 امام صادق ع در روایتی می فرماید: اگر کسی گناهی انجام دهد در قلب او نکته ای سیاه ایجاد می شود، اگر توبه کند آن نقطه محو می شود ولی اگر گناه را ادامه دهد آن لکه زیادتر می شود تا جایی که آن ظلمت ها بر جانش غالب می شود، تا جایی که دیگر به هیچ وجه رنگ سعادت را نخواهد دید.
⚠️ اگر گناهان در انسان حالت ملکه پیدا کند، باطن او را تغییر می دهد و او را به شکل حیوان در می آورد. چنین کسی را وارد بهشت نمی کنند مگر اینکه در آتش و عذاب الهی بسوزد تا اگر امکان پذیر بود، به انسانیت خود برگردد.
📌 میرزای شیرازی هنگامی که آخر سال می شد و درس تمام می شد در کنار درب خروج می ایستاد و به طلبه ها که خارج می شدند می گفت: برای من دعا کنید عاقبت به خیر از دنیا بروم.
📌 در قدیم فتوایی در میان علماء بر اساس روایات وجود داشت که آب چاه با برخورد به نجاست نجس می شود مرحوم صاحب شرایع که از او به «محقق» تعبیر می کنند این روایات را بررسی کرد و متوجه شد این روایات، حکم به نجاست آب چاه نمی کند بلکه خارج کردن آب مستحب می باشد. سپس با خودش گفت نکند اگر او این فتوا را می دهد به سبب این است که در خانۀ خود چاه آب دارد و نمی خواهد زحمت تطهیر آن بر دوشش بیفتد. در نتیجه چاه آب خود را با خاک پر کرد و بعد روایات را بررسی کرد و حکم به عدم نجاست آب چاه داد.
📌 محافظان امام قدس سره تعریف می کردند که وقتی ایشان نماز شب می خواند مشاهده می کردیم که در نماز از شدت گریه شانه هایش تکان می خورد و ما نیز از گریۀ او به گریه می افتادیم. یک بار موقع نماز صبح جمله ای به ما گفتند و قلب ما را آتش زدند و آن اینکه: تا جوان هستید برای خودتان کار کنید و اگر مثل ما پیر شوید دیگر کاره ای نیستید.
آنها این گونه با خداوند ارتباط داشتند تا توانستند دین خدا را حفظ کنند و سرزمین خود را با عزت نمایند.
📌 در حالات شیخ عباس قمی نویسندۀ مفاتیح الجنان می نویسند که آنقدر باتقوا و اهل مراعات بود که وقتی دعای کمیل می خواندند و به بخشی که از عذاب الهی سخن می گوید می رسید چنان می گریست که مفاتیح را بر زمین می گذاشتند و مقدار راه می رفتند و همچنان مشغول گریستن بودند تا آرام شود و بعد دوباره شروع به خواندن دعا می کرد. این گونه بود که امروز در هر خانه ای کتاب مفاتیح پیدا می شود و هر کس که این کتاب را باز می کند و دعای می خواند او در ثواب آن شریک است.
❗️ به این تذکر خیلی دقت کنید: باید با رفیقان متدین همراه شد که اگر لغزشی پیدا کردیم دستمان را بگیرند. باید به جلسات مذهبی و دینی حضور پیدا کنیم تا نور دیگران به ما نیز سرایت کند. در روایت است که اگر کسی در جمعی دعا کند و در آن جمع کسی باشد که دارای احترام باشد خداوند به برکت او به تمامی آن جمع عنایت می کند.
اگر هم در جایی رفیق خوب پیدا نشد، بی رفیق بودن بهتر است تا با رفیق بد همراه شوید. ما هنوز دریا نشده ایم که اگر حیوانی در آن بگندد بتواند گندزدایی کند. خیلی از ماها همانند استخر هستیم که با یک مردار آبش متعفن می شود.
📌 شیخ عباس قمی کتاب زیبایی به نام «منازل الآخره» نوشته است که در بازار نیز موجود است. پدر شیخ عباس قمی در نماز جماعت شرکت می کرد و امام جماعت کتاب مزبور را برای مردم می خوند. او به خانه آمد و به او با اعتراض به شیخ عباس گفت: امروز در مسجد کتاب با ارزشی برای ما خوانده شد ولی تو هنوز کار خاصی نکرده ای. شیخ عباس قمی حتی به او نگفت که این کتاب را من نوشته ام تا مبادا اخلاصش خدشه دار شود.
🖌 هر کسی برای خدا باشد خداوند هم با او خواهد بود. خداوند مقلب القلوب است و کسی که برای خدا کار کند خداوند نیز قلب دیگران را به نفع او منقلب می کند.
Shabe 12 14030427-64.pdf
124.9K
🔸 متن کامل سخنرانی آیت الله توکل (همراه با آدرس دقیق منابع)
💠شب دوازدهم محرم
💠موضوع: عبودیت
🗓 چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
هدایت شده از هیئت فاطمیه
14030428-64.mp3
18.04M
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️
🔸سخنرانی؛
🎤آیت الله سیدرحیم توکل
💠شب سیزدهم محرم
💠موضوع: عبودیت
🗓 پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
*واحدفرهنگی هیئت فاطمیه*
@fatemiyeh_qom
کانال آیت الله توکل
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب سیزدهم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓
خلاصۀ شب سیزدهم محرم 28 تیرماه 1403
موضوع: عبودیت
✅ اگر بخواهیم عاقبت بخیر شویم باید مقدماتی را در خود ایجاد کنیم. عاقبت به خیر یا به شر شدن ما، منوط به عملکرد ماست.
در قرآن می خوانیم: «إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ * نَحْنُ أَوْلِياؤُكُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَةِ وَ لَكُمْ فِيها ما تَشْتَهِي أَنْفُسُكُمْ وَ لَكُمْ فِيها ما تَدَّعُونَ * نُزُلاً مِنْ غَفُورٍ رَحِيمٍ» یعنی کسانی که بگویند ربّ ما خداست و در این راه استقامت به خرج دهند به ده برکت دست پیدا می کنند.
📌 به عنوان مقدمه می گوییم: ملائکه بیشترین مخلوقات خداوند است. در روایت است که بالای سر شما در آسمان حتی به اندازۀ یک جای قدم خالی نیست و همه جا مملو از ملائکه ای است که منتظر فرمان و دستور خداوند هستند.
ملائکه به گروه های متعددی تقسیم می شوند برخی از آنها اصلا به ما کاری ندارند و ما نیز با آنها کاری نداریم مانند ملائکۀ حاملان عرش الهی ولی بعضی از آنها در ارتباط مستقیم با ما هستند مانند ملائکه ای که اعمال ما را ثبت می کنند و بعضی هم به گونه ای هستند که ما در طول عمر فقط یک بار با آنها سر و کار پیدا می کنیم مانند ملک الموت.
همچنین گروهی از ملائکه «حَفَظَة» نام دارند و مأمور حفظ انسان از انواع بلاها هستند تا جان آنها محفوظ بماند. این ملائکه در تمام مدتی که مقدر است انسان زنده بماند بلاهایی که منجر به مرگ او می شود را از او دور می کنند. ولی هنگامی که زمان مرگ فرا می رسد خطاب می آید که آنها خود را کنار بکشند، در نتیجه در یک آن، یک بلا به سراغ انسان می آید و مرگ او فرا می رسد.
💠 بعضی از ملائکه نیز فقط بر خواص از اهل ایمان نازل می شوند و آیات قرآن که در ابتدای صحبت مطرح کردیم به این گروه اشاره دارد: آن سه شرط عبارتند از: «قالوا»، «ربنا الله» و «ثم استقاموا». در این صورت این ملائکه که آنها را «معین» و «یاور» می نامند در کنار فرد می آیند تا او را کمک کنند. سپس ده برکت بر آن فرد نازل می شوند:
1- «تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ» ملائکه بر آنها نازل می شوند؛
2- «أَلاَّ تَخافُوا»، خوف و ترسی نداشته باشید؛
3- «وَ لا تَحْزَنُوا» نگران نباشید؛
4- «وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ» بهشتی که انبیاء وعده داده اند بر شما بشارت باد؛
5- «نَحْنُ أَوْلِياؤُكُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا» ما در دنیا یاوران تو بودیم هرچند ما را نمی دیدی؛
6- «وَ فِي الْآخِرَةِ» در آخرت هم با تو همراه هستیم؛
7- «وَ لَكُمْ فِيها ما تَشْتَهِي أَنْفُسُكُمْ» در بهشت آنچه میل دارید برای شما آماده می شود؛
8- «وَ لَكُمْ فِيها ما تَدَّعُونَ» هرچه بگویید آماده می شود؛
9 و 10- «نُزُلاً مِنْ غَفُورٍ رَحِيمٍ» اینها همه «نُزُل» و پیش پرداختی برای شما از طرف خداوند غفور و رحیم است.
👈 «نُزُل» در لغت به معنای پیش غذاست مانند سوپ. در واقع مهیا بودن هر آنچه نفس انسان آن را طلب کند، مقدمۀ نعمت های بهشت است و در ما وراء آن، نعمت هایی است که به فرمودۀ امیر مؤمنان ع: نه چشمانی آن را دیده است و نه گوش هایی اوصاف آن را شنیده است و نه اصلا به فکر کسی خطور کرده است.
👈 در عبارت «ثم استقاموا»، «ثم» دلالت بر تراخی دارد یعنی این استقامت چیزی نیست که سریعا به انسان داده شود بلکه انسان باید روی خودش کار کند و به این مرحله دست یابد و به جایی برسد که استقامت برای او ملکه شود و به تمامی جان او نفوذ کند.
❗️ کسی که مانند زبیر که 26 سال در خدمت امیر مؤمنان بود سرآخر مسیر خود را عوض کرد و استقامت به خرج نداد در نتیجه جنگ جمل را به راه انداخت چرا که مشاهده کرد امام ع مزد ویژه ای مازاد بر لیاقت او به وی نمی دهد.
در شب واقعۀ کربلا وقتی امام حسین علیه السلام فرمود هر کسی بخواهد می تواند از من جدا شود، یکی که اهل استقامت بود عرضه داشت: دوست دارم هزار بار کشته شوم و باز زنده گردم و از حریم تو دفاع کنم.
💠 ابراهیم ع پیغمبری که ابتدا پیغمبر بود بعد، رسول شد، بعد پیغمبرِ اولوا العظم و سپس «خلیل الرحمان» شد. حال که می خواهند به او مقام «امامت» را بدهند این مقام بسیار عظیم تر است این مقام بدون امتحانات به او داده نمی شود از جمله این امتحانات همان خواب او به ذبح اسماعیل است.
📌 اگر ما در امتحانات الهی سربلند بیرون نمی آییم به سبب این است که روی خودمان کار نکردیم، حتی اگر در امتحانات آسان موفق شویم در امتحانات سنگین تر باز می مانیم.
Shabe 13 14030428-64.pdf
147.7K
🔸 متن کامل سخنرانی آیت الله توکل (همراه با آدرس دقیق منابع)
💠شب سیزدهم محرم
💠موضوع: عبودیت
🗓 پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
هدایت شده از هیئت فاطمیه
14030429-64.mp3
17.72M
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️
🔸سخنرانی؛
🎤آیت الله سیدرحیم توکل
💠شب چهاردهم محرم
💠موضوع: عبودیت
🗓 جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
*واحدفرهنگی هیئت فاطمیه*
@fatemiyeh_qom
کانال آیت الله توکل
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب چهاردهم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓
شب چهاردهم محرم 29 تیرماه 1403
موضوع: عبودیت
✅ بحث در استقامت انسان در مسیر دین است. خداوند برای ما ملائکه ای قرار داده است که نام آنها «معین و یاور» است که برای مؤمنان نازل می شوند و ده برکت برای مؤمن ایجاد می شود (که در جلسۀ قبل توضیح دادیم) در عین حال، سه شرط باید محرز شود تا آنها در کنار ما بیایند که عبارتند از: «قالوا»، «ربنا الله» و «ثم استقاموا». این مقام نیز در بوتۀ امتحانات ظاهر می شود؛ تا امتحانات الهی اتفاق نیفتد ما از درون خود بی خبر خواهیم بود.
📌 خداوند دنیا را محل بلاء قرار داده است و بلاها انواع مختلف دارد:
1️⃣ بعضی بلای عقوبتی است و به سبب گناه ایجاد می شود تا انسان از خواب غفلت خارج شود.
2️⃣ نوع دیگر، بلاهای ترفیعی است. اگر انسان در تقوا موفق باشد و اهل لیاقت باشد، با نزول این قبیل بلاها مقام او را بالا می برند.
3️⃣ قسم دیگر، بلاهای تطهیری است. سابقا انسان گناهانی را انجام می داد و واجباتی را ترک می کرد و الآن می خواهد توبه کند و خداوند با نزول بلا حجابی که آن گناهان ایجاد کرده بود را برطرف می کند.
4️⃣ بعضی از بلاها قهری نام دارد یعنی حتی اگر انسان توبه کند و از صاحب حق نیز عذرخواهی نماید تبعات آن گناهان حتما به سراغش می آید.
5️⃣ قسم آخر نیز بلاهای امتحانی است، این بلاها به سبب این است که انسان، خود را بشناسد و بفهمد لایق مقامات بالا هست یا نه. یک بخش از عبارت «ثم استقاموا» به این قسم از بلا بر می گردد. انسان ممکن است در یک جلسه منقلب شود، حالت توبه به او دست بدهد و اشکش نیز سرازیر شود ولی این حالت در او ادامه دار نباشد. به همین دلیل در این آیه سخن از استقامت تا آخر عمر است.
📌 گام اول در «ثم استقاموا» صبر است. اگر این صبر ادامه پیدا کند تبدیل به استقامت می شود.
👈 در روایتی از امام صادق ع می خوانیم: مثال صبر با ایمان همانند مثال سر نسبت به بدن است. همان گونه که اگر صبر از بین برد، بدن هم نابود می شود، صبر هم اگر برود ایمان نیز دیگر بقائی ندارد و از بین می رود.
حضرت در روایت دیگری می فرماید: اگر مؤمنی را وارد قبر کنند، نماز در سمت راست او و انفاق های او در طرف چپ او می ایستد. اعمال خوب او نیز بالای سر او قرار می گیرد. صبر نیز در گوشه ای از قبر می ایستد. هنگامی که دو ملک وارد قبر می شوند صبر، به نماز و انفاق و کارهای خوب می گوید که شما پاسخ بدهید و اگر درمانده شدید، من کار میّت را بر عهده می گیرم. (حتی خواندن نماز و انفاق و انجام کار خوب نیز نیاز به صبر دارد.)
❗️ اگر انسان بی صبری کند و خود را اصلاح نکند گاه چنان این فساد به جانش نفوذ می کند که دیگر توان اصلاح نخواهد داشت.
💧 باید دقت کنیم که هر کاری که خداوند حکیم انجام می دهد از روی علم و حکمت است ولی ما چه بسا از آن خبر نداریم.
در قرآن در مورد لشکر طالوت می خوانیم: هنگامی طالوت و لشکریانش با سپاهیانش بیرون رفت طالوت به آنها گفت که خداوند شما را با نهر آبی آزمایش می کند و آن اینکه شما نباید از این آب نباید بنوشید مگر اینکه یک کف دست آب بگیرید و به همان بسنده کند و اگر بیشتر بنوشد از من نیست. در اینجا انسان تصور می کند که وقتی قرار است انسان با دشمن روبرو شود و به آب هم نیاز دارد چرا باید چنین کاری کند؟ اما جمعی که به حکمت این آزمایش ایمان نداشتند به این دستور اعتنا نکردند و تا سیراب شوند از آب نوشیدند. اما جمعی به آن دستور عمل کردند. سپس کار به آنجا منجر شد که جالوت به دست طالوت از بین رفت و آن لشکر اندک که به دستور عمل کرده بودند به لشکر جالوت غلبه کردند و آن جمع که از آب زیاد نوشیده بودند کم صبری به خرج دادند و در مقابله با جالوت به سبب ترس، کاری نکردند.
📌 خدا در حالت بیماری، صحت، زمان جنگ، صلح، دارائی، فقر و در هر حال، امتحانات مخصوص به خود را برای انسان در نظر می گیرد. ما باید برای خودمان این نکته را جا بیندازیم که این امتحانات بی حکمت نیست.
📌 دو عنوان تقوا و صبر در قرآن بسیار تکرار شده است. در جنگ بدر، که اولین جنگ در عالَم اسلام است مسلمانان بسیار اندک با کمترین تجهیزات بودند ولی و تعداد کفار بسیار زیاد بود و کاملا مسلح بودند ولی خداوند می فرماید که به سبب صبر، مسلمانان را نیروهایی از ملائکه ترسی که به دل دشمنان انداخت پیروز گردانید.
Shabe 14 14030429-64.pdf
135.4K
🔸 متن کامل سخنرانی آیت الله توکل (همراه با آدرس دقیق منابع)
💠شب چهاردهم محرم
💠موضوع: عبودیت
🗓 جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
14030501-64.mp3
17.55M
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️
🔸سخنرانی؛
🎤آیت الله سیدرحیم توکل
💠شب هفدهم محرم
💠موضوع: عبودیت
🗓 جمعه ۱۴۰۳/۰۵/۰۱
*واحدفرهنگی هیئت فاطمیه*
@fatemiyeh_qom