میر برهانالدّین محمّدباقر استرآبادی نامور به «میرداماد» و«معلّمِ ثالث»، متخلّص به اشراق؛ فیلسوف، متکلم و فقیه برجستهٔ دورهٔ صفویه و از ارکانِ مکتب فلسفی اصفهان است. میرداماد فرزندِ میر شمس الدین محمد استرآبادی مشهور به داماد و از سادات حسینی گرگان است. محمد استرآبادی با دختر علی بن عبد العالی معروف به محقق کرکی ازدواج نمود و به همین خاطر او را داماد نامیدند.
میرداماد این لقب را از پدر خود به ارث بردهاست. وی از دوستان نزدیک شیخ بهائی بود.
دربارهٔ سال تولد او، اطلاعات کافی در دست نیست؛ ولی کتاب «نخبة المقال فی اسماء الرجال» تولد او را سال ۹۶۹ ذکر کردهاست
در کودکی به توس هجرت کرد و علوم دینی را نزد سید علی فرزند ابیالحسن موسوی عاملی و دیگر استادان آن دیار آموخت.
همچنین علوم فلسفه و ریاضیات را در دوران حضورش در توس آموخت. میر محمدباقر سپس راه قزوین پیش گرفت.
در سال ۹۸۸ دوباره به خراسان آمد و تا سال ۹۹۳در آنجا ماندگار شد و سپس به کاشان مهاجرت کرد.
میرداماد مانند بسیاری از حکما و عرفا، که ذوق شعر و شاعری داشتهاند، به سرودن شعر عربی و فارسی میپرداخته و به «اشراق» تخلص مینمودهاست.
مجموعه اشعار او بعدها به نام «دیوان میرداماد» گردآوری شدهاست.
میرداماد در قصیده ای مقام علمی خود را برتر از افلاطون و ارسطو دانسته و می گوید:
ز شفای من ارسطو شده بهرهمند دانش / ز رُموز من فَلاطون زده گام در معانی
میرداماد بسیار پیچیده نویس بود درخصوص پیچیده نویسی او گفته شده
بسیاری نمیتوانند سخنان وی را بهدرستی بفهمند. او در پاسخ به یکی از منتقدانش نوشته است: «اینقدر شعور باید داشت که سخن من فهمیدن هنر است، نه با من جدالکردن و بحث نامنهادن.»
بهگفته هانری کُربَن، شیوه نگارش میرداماد دلیل ضعف فلسفی یا ناتوانیاش در کاربست ادبیات ساده نبوده است؛ علت این مسئله آن بوده است که از گزند مخالفان فلسفه در امان بماند
برخی از شاگردان میرداماد بهنقل مرتضی مطهری بهشرح زیرند:
ملاصدرابنیانگذار مکتب فلسفی حکمت متعالیه
سلطانالعلماءمعروف به خلیفةالسلطان
شمسالدین گیلانیمعروف به ملا شمسا
سید احمد عاملی (داماد و خالهزاده میرداماد)
قطبالدین اِشکوری (نویسنده کتاب محبوبالقلوب)
سید امیر فضلالله استرآبادی
آثار میرداماد
آثار مکتوب میرداماد را بیش از صد اثر برشمردهاند.
این آثار کتابها، رسالهها، شروح و حواشی او را شامل میشود.
در کتاب ریحانةالادب ۴۸ کتاب از او نام برده شده است.
کتاب قبسات را شاهکار فلسفی میرداماد خواندهاند.
استادان
بهگفته آقابزرگ تهرانی، میرداماد در علوم نقلی از استادانی چون داییاش عبدالعالی کَرکَی (پسر محقق کَرکَی) وحسین بن عبدالصمد حارثی (پدر شیخ بهایی) بهره برده و از ایندو اجازه روایت داشته است
ابوالحسن عاملی و عبدعلى بن محمود خادم جاپلقى از دیگر استادانش در این زمینه هستند.
میرداماد در اواخر عمرش، همراه شاه صفی صفوی برای زیارت عتبات، به عراق سفر کرد به گفته آقا بزرگ تهرانی در سال ۱۰۴۱ق بین کربلا و نجف درگذشت و در نجف به خاک سپرده شد.
در کتاب ریحانةالادب، علاوه بر این تاریخ، ۱۰۴۰ و ۱۰۴۲ق هم برای تاریخ وفاتش ذکر شده است.
بهگفته ایزوتسو، فلسفه میرداماد هم بر برهان عقلی تکیه دارد و هم بر شهود عرفانی. او در روش عقلی، پیرو مکتب مشاء و در عرفان تحتتأثیر سهروردیاست. بنابراین در فلسفه وی، بین حکمت مشاء و حکمت اشراق پیوند برقرار میشود.
دعای امروز
بارالها
در آغاز هفته تمنا دارم 🙏
درهای مهربانیـت را
بروی دوستان وعزیزانم
چون همیشه بگشایی
روزی حـلال
سلامتی و تندرستی🌷
مهربانی وآرامـش را
به زندگیشان به ارمغان بیاوری🌷🍃
آمیـــن یا رَبَّ الْعالَمین 🙏
ای پروردگار جهانیان 🙏
@ayeha313
امام علی علیه السلام:
در آنجا که باید سخن گفت ، خاموشی سودی ندارد ،و آنجا که باید خاموش ماند سخن گفتن خیری نخواهد داشت.
نهج البلاغه حکمت ۴۷۱
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
#آشنایی_با_یاران_امام_حسین 💢یکی دیگر از آن ۷۲ نفر 🔰#عبدالله_و_همسرش_ام_وهب 🏕عبدالله بن عمیر بن جن
#آشنایی_با_یاران_امام_حسین_علیه_السلام
💢دیگر از آن ۷۲ نفر
🔰#یزید_بن_زیاد_بن_مهاصر_کِندی
🏹تیر انداز لشکر امام حسین (علیه السلام): ابو شعثاء کِندی
🌿نام کاملش یزید بن زیاد بن مهاصر (یا مهاجر) کِندی است.
🏹🌴از رجال نامی و از دلاوران و تیراندازان ماهر کوفه بود.
🏹🏹او پیش روی امام حسین (علیه السلام)، ۱۰۰ تیر به سوی دشمن افکند که تنها پنج تیر به زمین افتاد.
📜📯او پس از هر تیری که می انداخت رجز می خواند:
من از شیر ژیان شجاع ترم. خداوندا من یاور حسین (علیه السلام) هستم.
🤲امام حسین(علیه السلام) در حق او دست به دعا برداشت و فرمود:"اللّهُمَّ سَدَد رَمَیتَهُ وَاجعَل ثَوابَهُ الجَنَّه"
خدایا تیرش را به هدف برسان و پاداش او را بهشت قرار ده!
🥀سرانجام پس از اتمام شدن تیرهایش با شمشیر به دشمن حمله ور شد و پس از به هلاکت رساندن ده ها تن از مزدوران عمر سعد، به شهادت رسید.
📃در زیارت ناحیه مقدسه با نام ابن مظاهر به او سلام داده شده است:"اَلسَّلامُ عَلَی یَزیدَ بنِ زِیادِ بنِ مَظاهِرِ الکِنِدی"
#ادامه_دارد
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
💢 مرگ ملکه انگلیس نماد چیست؟
💢مرگ ملکه انگلیس نماد چیست؟
🔹مرگ، شاه و گدا نمی شناسد. ملکه الیزابت دوم، پس از ۷ دهه حکومت بر پادشاهی بریتانیا، در ۹۶ سالگی تسلیم مرگ شد.
♦️او از فوریهٔ ۱۹۵۲ در این جایگاه موروثی حضور داشت و در دوره وی، جنایات بسیاری در حق ملت ها شد. همچنان که کودتای مشترک انگلیس و آمریکا برای براندازی نهضت ملی شدن نفت و بازگرداندن محمد رضا پهلوی به حکومت در ایران، یک سال پس از آغاز سلطنت وی اتفاق افتاد.
🔹مرگ ملکه الیزابت، نمادی از مرگ امپراتوری بریتانیای کبیر است که افول آن، از چند دهه قبل آغاز شد. آغاز سلطنت وی، مقارن با آغاز روند زوال امپراتوری بریتانیاست که ظرف سه قرن هفدهم تا بیستم، گسترش پیدا کرده و مرتکب اشغالگری و استعمار مستقیم یا نیابتی شده بود.
♦️حد فاصل جنگ جهانی اول و دوم، مساحت مناطق تحت تسلط انگلیس، بالغ بر ۳۳ میلیون کیلومتر مربع بود. یکصد سال قبل، حدود نیم میلیارد نفر (یک چهارم جمعیت دنیا) تحت استعمار بریتانیا قرار داشتند. این مستعمرات، چنان متنوع بود که گفته میشد "خورشید، هیچگاه در امپراتوری بریتانیا غروب نمیکند.
🔹البته شبیه این ادبیات را برخی سلاطین و جباران متکبر، در گذشته هم می گفتند؛ اما نه از سلطنت آنها نشانی ماند و نه بریتانیای کبیر ماندگار شد.
♦️پس از جنگ جهانی دوم، با تشکیل امپراتوری های آمریکا و شوروی، انگلیس به حاشیه رانده شد و از آن پس سعی کرد با آویزان شدن از آمریکا و ضمن اثر گذاری بر سیاست آن، بخشی از قدرت سابق را حفظ کند. این دوره، دوران گذار بریتانیا از "کبیر" به "صغیر" است.
🔹انگلیس در دو دهه اخیر در بسیاری از جنایات آمریکا به ویژه جنگ افغانستان و عراق، همراه بود و در کنار رژیم اشغالگر صهیونیست (که خود پایه گذار آن می باشد)، یکی از سه ضلع صهیونیسم مسیحی بوده است.
♦️تاریخ معاصر ما، #انگلیس_خبیث را با دو کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ و ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، قرارداد های استعماری رژی (تنباکو) و ۱۹۱۹ ، غارت نفت، اشغال ایران در دوره جنگ جهانی و تحمیل قحطی به ملت ایران، فشار به حکومتت قاجار برای تجزیه هرات (افغانستان)، فشار به حکومت پهلوی برای جدایی بحرین، کمک به رژیم دست نشانده شاه برای ممانعت از انقلاب اسلامی، حمایت از رژیم متجاوز صدام، حمایت از گروهک های برانداز، و پیشقدمی در تحریم ملت ایران می شناسد.
🔹نظام سیاسی امروز انگلیس، کاریکاتوری بی فروغ از یک امپراتوری به زوال رسیده است. کشوری که هنوز سنت های امپراتوری چند صد ساله و سلطنت منسوخ را حفظ کرده اما فاقد بسیاری از توانمندی های گذشته است.
♦️با این همه، عجیب است که برخی در گوشه و کنار ایران، عادات انگلوفیلی را رها نکرده اند و انگلیس را برای نداشته هایش می ستایند. البته این پیوند غالبا، موروثی و برای خاندان هایی است که در گذشته، نوکر خانه زاد انگلیس و دربار وابسته به او محسوب می شدند. برخی هم محصول شبکه سازی هایی است که در قالب فتنه سبز پدیدار شد.
@ayeha313
#تهمت_به_امام_حسن
💢 در اسناد #تاریخی آمده است:
در #کشتار 4000 نفری مردم #گرگان (طبرستان) امام حسن امام حسین و سعید بن عاص #شرکت داشته اند
پاسخی دارید؟
✅نکته اول
اول: بیشتر منابع دست اول تاریخی، فتح طبرستان را از راه #صلح و بدون #جنگ و خونریزی نوشتهاند.
دوم: برخی از #مورخان، نامی از امام حسن (ع) و امام حسین (ع) در این فتح نبردهاند. برخی هم با ذکر عبارت « #گویند که حسن و حسین در این جنگ شرکت داشتهاند»
✅نکته دوم
چند نمونه از #اسناد_تاریخی از منابع دسته اول که به موضوع فتح #طبرستان (گرگان) بدون #جنگ و خونریزی اشاره کرده اند میپرداریم:
1⃣بلاذری نیز در فتوح البلدان:
سعید بن عاص با پادشاه جرجان به دویست هزار و به قولی سیصد هزار بغلیه وافیه #صلح کرد
📚بلاذری، فتوح البلدان، ص330.
2⃣ #طبری می نویسد:
سعید بن عاص با مردم گرگان #صلح کرد. ادریس بن حنظله میگوید: سعید بن عاص با مردم گرگان #صلح کرد و چنان بود که گاهی یکصد هزار وصول میکردند و میگفتند صلح ما بر همین است
📚تاریخ طبری، ج3، ص323.
🛑در نتیجه اصل داستان سرایی هایی که میشود #صحت ندارد از جمله #کشتار بیش از 4000 هزار نفر از مردم گرگان که به گواه #اسناد تاریخی، سعید بن عاص با مردم آن منطقه صلح نمود و بدون خون ریزی آنجا #فتح شد.
✅نکته سوم
تنها مورخی که نسبت به سایر مورخین به #کشتار مردم اشاره کرده است، ابن خلدون می باشد که روایت تاریخی او در برابر سایر مورخین بدلیل متاخر بودن و تناقض با سایر منابع دسته اول قابل پذیرش نخواهد بود.
🔵اساس این جنگ و نحوه برخورد خود محل سوال است چه رسد به حضور امامحسن و امامحسین در این جنگ!
@ayeha313
🔴مگر خدا نمیداند که هر کسى چه کاره است؟ پس چرا او را امتحان میکند؟
📖درسته که خدا از قبل به خوب و یا بد بودن ما علم کامل دارد،
اماهدف از امتحان این هست که از ما کارى سر بزند و به این وسیله لایق پاداش یا کیفر باشیم،
💚 زیرا خداوند طبق علم خود که به خوبى و بدى شخصى (بدون اینکه او عملى انجام داده باشد) پاداش و کیفر نمیدهد!
🔴حالا ابزار آزمایش خداوندچه چیزی است؟
💝قرآن در این باره میفرماید: مال و جان انسان، ابزار آزمایش او هستند، و انسان به وسیله حوادث تلخ و شیرین آزموده میشود.
🌸خداوند انسان را گاهى با ترس،
گاهى با گرسنگى
زمانى با قحطى
گاهى با دیدن داغها و از دست دادن عزیزان
و زمانى با دادن نعمت
و زمانى دیگر با گرفتن آن، آزمایش میکند.
🔴حالا عکس العمل انسانها در برابر امتحان های الهی:
1⃣گروهى در بلاها و حوادث تلخ، داد و فریاد به راه میاندازند، به عدل خدا، به لطف و حکمت او و به نظام آفرینش بد میگویند.
2⃣گروهى با استقامت وپشتکار سختیها را تحمّل میکنند و با زبان و دل میگویند:
«انّا لِلّه و انّا الیه راجِعون» ما همه از خدا هستیم و به سوى او بازمیگردیم.
3⃣گروهى نه تنها صبر و تحمّل میکنند، بلکه شکر هم میکنند.
شکرى نظیر شکر یاران امام حسین علیه السلام در برابر سختیها و مصیبتهاى روز عاشورا.
🔵 بنابراین ظرفیّت و عکس العمل مردم در برابر سختیها و حوادث، متفاوت است؛ یکى از بلاها فرار میکند و دیگرى به استقبال آن میرود.
💥چنانکه اگر پیازى را به کودکى بدهید، همین که دندان روى آن بگذارد و آب از چشم او سرازیر شود، داد و فریاد میزند و آن را دور میاندازد،
امّا پدر که رشد بیشترى دارد، همین پیاز تند را به سراغش رفته و میخرد.
📗موسسه پژوهشی تحقیقی حوزه
@ayeha313
⚫چرا اسبها که حیوانات فهمیده و نجیبی هستند، روز عاشورا بر پیکر مطهر امام حسین علیه السلام تاختن؟!
حدود هشتاد سال پیش
یکی از علمای اصفهان که از سادات خیلی اصیل هم هستند...
دهه اول محرم بوده، به يكى از روستاهای اطراف منبر می رود. آن روز برف سنگينى مى آمده است.
وقتى روضه اش تمام مى شود بايد به يك روستای ديگر با فاصله مثلاً يك فرسخ برود.
نقل می کند:
عباى زمستانيم را به سر كشيدم و سوار بر الاغ شدم و رفتم. برف سنگينى مى آمد. مقدارى كه آمدم احساس کردم، گويا يك سوارِ ديگر از پشت سر من، دارد مى آيد.
حدس زدم یه نفر از روستا آخرش آمده مراقب من باشد.
بعد آن آقا كه پشت سر من مى آمد گفت:« آ سيد مصطفى سلامٌ عليكم».
🔹گفتم:« سلام عليكم» .
🌺گفت: «مسئلةٌ»(یعنی سوالی داشتم؟)
🔹گفتم:« بفرماييد».
🌺گفت:« آيا در روز عاشورا دشمن بر جسد حضرت سيدالشهداء اسب تاخت؟
🔹گفتم:« بله من در تاريخ خوانده ام كه چنین کاری کرده اند.
🌺آن آقا گفتند:« و اسب ها هم بر بدن رفتند؟»
🔹گفتم: «بله در تاريخ هست كه اسب ها هم بر بدن رفتند.»
🔸مدتى گذشت و يك خورده جلوتر آمديم. باز آن آقا گفتند:« آسيد مصطفى! آيا متوكل عباسی خواست قبر حضرت سيدالشهداء (علیه السلام) را، منهدم كند؟»
🔹گفتم: بله سعى كرد كه از بين ببرد».
🌺گفت:« گاوها را فرستاد كه قبر را شخم بزنند و مساوى كنند؟»
🔹گفتم:من در تاريخ خوانده ام كه فرستادند اما گاوها نرفتند.
🌺گفت« چطور؟ اسب كه حيوان نجيب و خوش فهمى است و در عالم خودش بيش از گاو متوجه می شود، اما بر جسد و بدن مبارك حضرت سيدالشهداء (علیه السلام) رفت ولى آن گاوها حتى بر قبر مطهر هم نرفتند و قبر را از بين نبرند؟!»
✔آقا سید می گوید:
من به فکر رفتم که عجب سوالى شد! اين از محدوده توانائى فکری اين آبادى و اين منطقه بيرون است! داشتم به جوابش هم فكر مى كردم.
🔆گويا حس كردم از همان پشت سر نورى به دلم افتاد و جوابی برای این سوال به نظرم آمد.
🔸گفتم:« البته اين قضيه يك جوابى دارد».
🌺گفتند:« چى هست؟»
🔸گفتم:« روز عاشورا حضرت سيد الشهداء (عليه السلام) خواسته بودند كه هر چه دارند را براى خدا بدهند حتى اين يك مشت استخوان را گذاشتند وسط و خودشان اجازه دادند و خودشان خواسته بودند كه اسب بر بدن مبارکشان برود. خود حضرت خواستند هر چه داشتند را در راه خدا داده باشند.
🔥اما در جريان متوكل، اينها مى خواستند آثار حضرت را از بين ببرند.
🌸نظر امام حسین (علیه السلام) بر از بين رفتن آثارشان نبود، از اول خود حضرت مى خواستند، آثارشان محفوظ بماند تا مردم به اين وسيله بهره ببرند و مقرّب به خدا شوند».
⚘آن آقا كه پشت سر بود، فرمود:« درست است.»
🔹آقا سید مصطفی می گوید: بعد پشت سرم را نگاه كردم ديدم هيچ كسى نيست حتى جاى پائى غير از همين مسيرى كه من آمده ام، نيست...(فهمیدم آقا امام زمان عج بوده اند)
📚دفتر نشر بیانات حجت الاسلام شیخ جعفر ناصری
#دکتر_آذر_اندامی(واکسن_وبا)
زادهٔ: ۱۶ آذر ۱۳۰۵
رشت، ایران
درگذشت: ۲۸ مرداد ۱۳۶۳ (۵۷ سال)
تهران، ایران
ملیت : ایرانی
محل تحصیل : دانشگاه تهران شناختهشده برای واکسن وبا
فرزندان: ۳
پیشینه علمی: شاخه(ها)میکروبیولوژی
محل کار: انستیتو پاستور ایران
آذر اندامی در سال ۱۳۰۵ در محله ساغریسازان رشت متولد شد. او فرزند چهارم و تنها دختر خانواده بود. مقطع ابتدایی را در دبستان بانوان رشت با یک سال جهش تحصیلی به پایان برد. بعد از اخذ مدرک سال نهم از دبیرستان فروغ (۱۷ شهریور)رشت، پدرش از ادامه تحصیل او ممانعت کرد و وی را به دانشسرای مقدماتی رشت فرستاد. در سال ۱۳۲۴ از دانشسرا فارغالتحصیل شد. و در سال ۱۳۲۵ به استخدام وزارت فرهنگ درآمد و معلم شد
.در سال ۱۳۲۹ و در حین کار دیپلم طبیعی را با امتحان متفرقه دریافت کرد. در سال ۱۳۳۱ با شرکت در آزمون ورودی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران در رشته پزشکی این دانشگاه پذیرفته شد.
آذر اندامی در سال ۱۳۳۷ موفق به دریافت مدرک دکترای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید و بلافاصله به گذراندن دوره تخصصی زنان و زایمان مشغول شد. پس از پایان دوره تخصصی به وزارت بهداری آن زمان منتقل شد و در نهایت به کار در انستیتو پاستور ایران پرداخت. وی طرح پژوهشی در زمینه باکتریشناسی عفونتهای بیمارستانی را به انجام رساند و نتیجه آن را در مجلههای معتبر پزشکی چاپ کرد.
او پس از مدتی با استفاده از بورس تحصیلی انستیتو پاستور ایران به پاریس رفت و در سال ۱۳۴۶ موفق به اخذ مدرکباکتریشناسی گردید. در سال ۱۳۵۳ موفق به دریافت دانشنامه تخصصی علوم آزمایشگاهی بالینی شد. او در سال ۱۳۵۷ بازنشسته شد. چندین بار به کشورهای فرانسه و بلژیک سفر کرد و حاصل این سفرها مقالات علمی بود که در مجلات معتبر به چاپ رسید.
در سالهای ۱۳۴۲ تا ۱۳۴۵ خورشیدی بیماری شبه وبای التور در ایران و بسیاری دیگر از کشورها شیوع پیدا کرد. التور به عنوان یک بیماری حاد اسهالی محسوب می شود که عامل آن میکروب وبا است. علایم بیماری از سمی نشات می گیرد که توسط میکروب در روده باریک افراد آلوده ترشح می شود. بنابراین میکروب از طریق مدفوع انسان در محیط پخش شده و آب و غذا را آلوده می کند. در آن شرایط تنها راه پیشگیری، تزریقواکسن وبا قبل از ابتلا به بیماری بود و در آن زمان تنها مرکز تهیه واکسن در ایران انستیتو پاستور بود که تمام امکانات آن در اختیار آزمایشگاه میکروب شناسی قرار گرفت و کارکنان مرکز با ریاست آذر اندامی شروع به کار کردند و سرانجام وی توانست واکسن وبای التور را بسازد و از بروز فجایع هولناک و دردآور در ایران جلوگیری کند.
این واکسن به کشورهای همسایه هم فرستاده شد و افتخاری بود که به خاطر زحمات شبانهروزی آذر اندامی نصیب ایران شد. چندی بعد و با توجه به موفقیت وی در ساخت این واکسن دکتر آذر اندامی به معاونت بخش میکروب شناسی و سپس به ریاست بخش وبا و دیفتری رسید و به پاس کارها و تلاش شبانهروزیاش، نشان علمی به او اعطا شد.
یکی از همکاران وی در انستیتو پاستور تهران با نام خانم منصورپور درباره برخی از ویژگی های آذر اندامی میگوید:«وی یک زن زحمتکش و با ارادهای بود. در این انستیتو هم یک روز دست از تلاش و پژوهش برنداشت و من زنی به پشتکار و همت او ندیدهام. اندامی از معدود افرادی بود که هرچه بیشتر می دانست، بیشتر می فهمید که چیزهای زیادی هست که نمی داند و تلاش همیشگی او و پویایی و حرکت زندگی اش حاکی از این ادعاست. او بیشتر شب ها و روزهای تعطیل را در بیمارستان می ماند و حتی نگهبانی پزشکان دیگر را نیز بر عهده می گرفت تا تجربه بیشتری به دست بیاورد. در سالهایی که بیماری التور در ایران و کشورهای منطقه رایج شده بود او با تهیه واکسن مرغوب به مبارزه با این بیماری پرداخت و علاوه بر تأمین نیاز کشور این واکسن را به کشورهای همسایه هم ارسال کرد.»
پس از بازنشستگی چون خانهنشینی را نمیپسندید به بیمارستان باهر رفت و ریاست آزمایشگاه تشخیص طبی آنجا را بر عهده گرفت. پس از مدتی در مطب همسرش، منصور خلعتبری، در خیابان حسامالسلطنه به کار مداوای بیماریهای زنان و زایمان مشغول شد. در همین سالها بود که به تومور مغزی مبتلا شد. یک روز در مطب در حین معاینه بیمار، تعادل خود را از دست داد و بر زمین افتاد. در ۲۸ مرداد سال ۱۳۶۳ به علت آمبولی ریه که از عواقب بیماری سختش بود درگذشت و نامش برای همیشه در تاریخ ایران و بر سیاره زهره جاویدان ماند. آرامگاه وی در قطعه ۱۸ ردیف ۳۶ شماره ۶ در بهشت زهرااست و بر سنگ آن جمله ای با این مضمون نوشته شد:
راهش در این سرا دانش و مهر و نیکی
جایش در آن سرا فردوس برین جاودانه
پس از درگذشت آذر اندامی، دخترش آذرمیدخت با کوشش و تلاش فراوان توانست نام مادرش را به اتحادیه بینالمللی ستارهشناسی برای ثبت در سیاره ناهید پیشنهاد کند و این انجمن نیز به پاس کارهای علمی آذر اندامی آن را پذیرفت. بدین ترتیب به دلیل خدمات بی نظیر آذر اندامی، اتحادیه بینالمللی ستارهشناسی در سال ۱۹۹۲ میلادی، حفرهای به قطر ۳۰ کیلومتر در طول جغرافیایی ۲۶ درجه و ۵۵ دقیقه و عرض جغرافیایی ۱۷ درجه و ۴۵ دقیقه با قلهای مرکزی در جنوب سیاره ناهید را به نام آذر اندامی نامگذاری کرد. براین پایه آذر اندامی تنها زن ایرانی بود که نامش به این شورا فرستاده شد.
@ayeha313
🌸إلهی
آن كه تو را دوست دارد،
چگونه با خَلقت مهربان نیست.
🌸إلهی
تن به سوی كعبه داشتن چه سودی دهد،
آن كه را دل به سوی خداوند كعبه ندارد؟
🌸إلهی
در بسته نیست، ما دست و پا بسته ایم.
🌸إلهی
دل خوشم كه #إلهی گویم.
🌸 إلهی
دل به جمال مطلق داده ایم، هر چه بادا باد.»
🌸الهی
امروز و هر روزمان را بایادت متبرک گردان..
🌸الهی
عاقبتمان را در دو دنیا ختم به خیر بفرما...
#الهی_آمین
@ayeha313
🌸 امام علی(ع):
🌸گنج هاى روزى در وسعت
اخلاق نهفته است...
هر كس بد اخلاق باشد،
روزى اش تنگ مى شود..
🌸آدم بد اخلاق بسيار خطا میكند
و زندگى اش تلخ میشود..
📚غررالحكم،ح ۸۰۲۳ و۱۶۰۴
@ayeha313