eitaa logo
🌱آیه های زندگی🌱
334 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
535 ویدیو
18 فایل
#خانه داری #مهدویت #ازدواج #روانشناسی #مذهبی https://harfeto.timefriend.net/17180058032928 لینک ناشناس کانال آیه های زندگی👆👆👆نظرات،پیشنهادات وانتقادات خودتان را با ما میان بگذارید
مشاهده در ایتا
دانلود
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰ترس از خدا به چه معناست؟ ✍️ پاسخ: ✅ مقوله ترس از خدا، در بین ما مقداری بد جا افتاده است. فکر می کنیم ترس از خدا مثل ترس دنیائی ست که به خاطر در امان نبودن از یک موجود خشن و بی رحم اتفاق می افتد. در حالیکه ترس از خدا دارای معانی دیگری ست. یک معنای ترس از خدا، ترس از خشم خداوند و عذاب در دنیا و آخرت است. این نگران بودن از عصبانیت خداوند و چیزی که باعث می شود نافرمانی خدا را نکنید و ترس از جهنم و عذاب، همان ترس از خدا و قابل ستایش است. گاهی هم انسان از این ترس دارد که نکند در جهت فرمانبری تمام توانش را به کار نبرده و ای بسا این اطاعت دست و پاشکسته مقبول درگاه حق نیفتد و پاداشی بر آن مترتب نشود یا درجه ای را که انتظار دارد برای او نسازد. چنین ترسی دلهره از رد و عدم پذیرش طاعت بوده و موجب میشود انسان در اعمالش دقت بیشتری کرده و نیّتش را هر چه بیشتر خالص کند. اگر چنین ترسی در دل نباشد و انسان به قبولی اعمالش مطمئن باشد، در جهت بهبود آنها تلاش نکرده و دچار خطا یا عجب می شود. معنای دیگر ترس از خدا، لرزش دل در برابر هیبت و عظمت خداوند است که این نوع ترس در آیات قرآن "خشیت" نامیده شده. خشیت حالت خضوع و خشوع و تسلیم در برابر حق است و هرچه درجه علم و معرفت انسان نسبت به عظمت و برزگی وجلال خداوند بیشتر شود، خود را حقیرتر و ناچیزتر دیده و به درجه خشوعش اضافه میشود. خداوند در قرآن میفرمایند: «إِنَّما يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ» [۱]؛ ازميان بندگان خدا، تنها عالمان هستند كه از خدا مىترسند. و نیز میفرماید: «رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ» [۲]؛ خدا از آنان خشنود است و آنان نيز از خدا خشنود و راضى هستند. اين مقام، از آن كسى است كه از پروردگارش مىترسد. در جاى ديگر مىفرمايد: «وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوى» [۳]؛ آن كس كه از مقام پروردگارش ترسيده و نفس را از هوا باز داشته، بهشت جايگاه اوست. كسى كه به اين مرتبه از خوف، برسد خداوند ابهت او را در دل همه جهانيان قرار مىدهد. امام صادق عليهالسلام در اين باره مى فرمايد «مَنْ خافَ اللَّهَ اخافَ اللَّهُ مِنْهُ كُلَّ شَىْءٍ وَمَنْ لَمْ يَخَفِ اللَّهَ اخافَهُ اللَّهُ مِنْ كُلِّ شَىْءٍ» [۴] كسى كه از خدا بترسد خداوند همه چيز را از او مىترساند و كسى كه از خدا نترسد، خداوند او را از هر چيزى میترساند. راه درست، اعتدال در خوف و رجاء است. رجاء درست انسان را وادار به پشیمانی از گناهان گذشته و توبه میکند و مقدار بیش از حد آن انسان را دچار آمال و آرزوهای بی جا کرده و از طاعت بازمیدارد. خوف هم به همین صورت است. خوف به میزان لازم انسان را از نافرمانی باز داشته و خوف بیش از حد انسان را دچار ناامیدی و یأس از درگاه خداوند میکند. امام صادق عليه السلام از پدر بزرگوارش نقل مى كند: هیچ بنده مومنی نیست مگر اینکه در قلب او دو نور است. نور خوف و نور امید. که اگر این دو نور با هم سنجیده شود، هیچ کدام بر دیگری زیادتی نکند. [۵] علامه طباطبائی رحمه الله علیه میفرمایند: هر كسى نمي تواند اين دو شرط را در خود حفظ كند، چون باقى نگهداشتن ايمان بسيار سخت است، و بقاى آن از جهت گناهان، و مخصوصا گناهان كبيره، و باز مخصوصا تكرار و ادامه گناهان، در خطرى عظيم است، آرى ايمان آدمى دائما در لبه پرتگاه قرار دارد، چون منافيات آن دائما آن را تهديد بنابودى مىكند. و چون چنين است، پس يك فرد مسلمان دائما ترس اين را دارد، كه مبادا گرانمايه ترين سرمايه نجات خود را از دست بدهد، و اين اميد هم دارد، كه بتواند با توبه و جبران مافات آن را حفظ كند، پس چنين كسى دائما در ميان خوف و رجاء قرار دارد، و خداى خود را، هم از ترس مىپرستد، و هم با اميد، و در نتيجه در زندگيش هم در حالت اعتدال، ميان نوميدى، كه منشا خمودي ها است، و ميان اطمينان به شفاعت، كه كوتاهي ها و كسالت ها است، زندگى مى كند، نه بكلى نوميد است، و نه بكلى مطمئن، نه گرفتار آثار سوء آن نوميدى است، و نه گرفتار آثار سوء اين اطمينان. [۶] /۳۴۲/ پی نوشت: ۱- سوره مبارکه فاطر آیه ۲۸ ۲- سوره مبارکه بینه آیه ۸ ۳- سوره مبارکه نازعات آیات ۴۰ و ۴۱ ۴-اصول کافی ج ۳، ص ۱۱۰ ۵- اصول کافی. ج۳. ص۱۱۴ ۶- ترجمه تفسير الميزان. ج۱. ص۲۸۱ @ayeha313
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰بعد از حضرت عیسی (ع) و قبل از حضرت محمد (ص) چه کسی بر روی زمین حجت بود؟ ✍️پاسخ: ✅حضرت علی (ع) می فرمایند: «اللَّهُمَّ بَلَى لَا یَخْلُو الْأَرْضُ مِنْ قَائِمٍ لِلَّهِ بِحُجَّةٍ إِمَّا ظَاهِراً مَشْهُوراً أَوْ خَائِفاً مَغْمُوراً؛[۱] زمین هیچ گاه از حجتهاى خدا خالى نمى ماند، خواه آشكار و مشهور باشد یا بیمناك و مستور.» همچنین حضرت در توصیف زمان بعثت رسول اکرم (ص) می فرمایند: خدا پیامبر اسلام را هنگامى مبعوث فرمود كه از زمان بعثت پیامبران پیشین مدّتها گذشته، و ملّتها در خواب عمیقى فرو خفته بودند.[۲] از کنار هم گذاشتن این دو کلام می توانیم نتیجه بگیریم که در زمانی که بین عروج حضرت عیسی (ع)، تا زمان بعثت رسول اکرم بوده ، دوره هایی وجود داشته که یا رسولی در آن نبوده و حجت الهی غیر رسول بوده (مثل اوصیای پیامبران) یا اینکه حجت الهی، فرد مشهور و آشکاری نبوده است. اما شناخت بعضی از حجت های الهی در این دوره ممکن است. مثلا طبق نظر بعضی از مفسران، یاران حضرت عیسی (ع) بعد از عروج ایشان صاحب ماموریت هایی شده اند و حجت الهی بوده اند: «إِذْ أَرْسَلْنا إِلَیْهِمُ اثْنَیْنِ فَكَذَّبُوهُما فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ فَقالُوا إِنَّا إِلَیْكُمْ مُرْسَلُونَ[یس/۱۴] هنگامى كه دو نفر از رسولان را بسوى آنها فرستادیم، امّا آنان رسولان (ما) را تكذیب كردند پس براى تقویت آن دو، شخص سوّمى فرستادیم، آنها همگى گفتند: «ما فرستادگان (خدا) به سوى شما هستیم!» در تفسیر نمونه، ج۱۸، ص: ۳۴۱ آمده « در اینكه این رسولان چه كسانى بودند در میان مفسران گفتگو است، جمعى گفته اند: نام آن دو نفر" شمعون" و" یوحنا" بود و نام سومین" بولس" و بعضى نامهاى دیگرى براى آنها ذكر كرده اند. و نیز در اینكه آنها پیامبران و رسولان خداوند بودند و یا فرستادگان حضرت مسیح ع (و اگر خداوند مى فرماید ما آنها را فرستادیم به خاطر آنست كه رسولان مسیح هم رسولان او هستند) باز در میان مفسران گفتگو است، هر چند ظاهر آیات فوق موافق تفسیر اول است.» در بیان جزئی تر دو دوره متفاوت، حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده است که: مردم بعد از عیسى (ع) ۲۵۰ سال بدون امام ظاهرى گذراندند ... میان عیسى و محمد (ص) پانصد سال فاصله بود كه در ۲۵۰ سالش پیغمبر و عالمى در میان مردم ظاهر و با نفوذ نبود یعقوب ابن شعیب راوى حدیث گوید عرض كردم مردم در دین دارى خود چه میكردند فرمود به دین عیسى (ع) عمل میكردند عرض كردم چه حالى داشتند فرمود مؤمن بودند سپس فرمود زمین همیشه داراى یك عالم و رهبر دینى است كه اهل ایمان مى توانند از او استفاده كنند.[۳] از دیگر حجت هایی که برای این دوره نام برده شده، می توان به اسامی زیر اشاره کرد (شمعون)، (ملیخا)، (انشوا)، (دسیخا)، (نسطورس)، (مرعیدا) و (بحیراى راهب).[۴] [۱]. تحف العقول عن آل الرسول ص ۱۷۱. [۲]. خطبه ۸۹ نهج البلاغه. [۳]. كمال الدین و تمام النعمة، ج۱، ص: ۱۶۱. [۴]. داستان پیامبران یا قصه هاى قرآن از آدم تا خاتم، ص۷۰۰. @ayeha313
🌼 ساده زیستی حضرت مسیح علیه السلام 🌿نهج البلاغه 🌿 💠اگر خواهی از عیسی بن مریم علیه السلام بگویم ، که سنگ را بالش خود قرار می داد ، لباس پشمی خشن به تن می کرد ، و نان خشک می خورد ، نان خورش او گرسنگی ، و چراغش در شب ماه ، و پناهگاه زمستان او شرق و غرب زمین بود ، میوه و گُل او سبزیجاتی بود که زمین برای چهار پایان می رویاند ، زنی نداشت که او را فریفته خود سازد ،فرزندی نداشت تا او را غمگین سازد ، مالی نداشت تا او را سرگرم کند ، و آز و طمعی نداشت تا او را خوار و ذلیل نماید ، مرکب سواری او دو پایش ، و خدمتگزار وی ، دستهایش بود. 📗 خطبه ۱۶۰ 💖میلادحضرت مسیح مبارک باد💖 @ayeha313
💢حکایت حمایتِ روشنفکری از فقرا مرد به سفارش اهل و عیال برای خانه ، و خرید. با دستانی پر از مایحتاج منزل از کوچه عبور میکرد، کُنج کوچه را دید که لابه لای زباله ها دنبال لقمه نانی میگشت و ناامیدانه زمزمه ای می خواند. مرد ایستاد، آهی کشید، غصه خورد. را صدا زد و از حکایت زندگی اش پرسید. فقیر هم فرصت را شمرد درحالیکه نگاهش به دستان مرد بود یک دل سیر از فلاکت و نداری هایش گفت تا شاید رزق آن روزش برسد. مرد توانگر که مدام آه میکشید و سری تکان میداد. چند دقیقه ای کرد، با دست راستش با نان بازی میکرد و به سخنان گوش میداد. سپس چند توصیه فرمود، کمی از بدی و ناجوانمردی روزگار گفت و رفت. پیرمرد ماند و تکرار ماجرا... ✅ روز خود را با آغاز کنید: پیامبر اکرم(ص): دهید اگر چه با یك باشد كه از گرسنگی جلوگیری می كند و لغزش را خاموش می سازد، همچنان كه آب را خاموش می كند. 📚محجة البیضا، ج 2، ص 107 روز خود را با صدقه کنید، امروز به نیت پیامبر(ص) @ayeha313
✍٨خاصيت درماني بادمجان 👈حفاظت از DNA و سلول‌ها 👈دفع مواد زاید بدن 👈كمك به حفظ سلامت مغز 👈کمک به جذب آهن 👈مفيد براي ديابت نوع ٢ 👈کمک به کاهش وزن بدن 👈تنظيم فشارخون 👈ضد التهاب @ayeha313
✍ چطوری از رشد حشرات در برنج جلوگیری کنیم؟ 👈برای هر یک کیلوگرم برنج خام، پنج گرم پودر نعناع خشک را در کیسه نازک ریخته و به کیسه برنج اضافه کنید @ayeha313
🔴ازدواج یا کسب فضیلت مجردی؟ 💠 زنى به امام باقر عليه السلام عرض كرد : خدايت نيكو گرداند ، من زنى تارك دنيا هستم😥 حضرت فرمود : منظورت از ترك دنيا چيست؟ عرض كرد: نمى خواهم هرگز كنم.😐 حضرت پرسيد : چرا؟ عرض كرد : در ترك ازدواج، به دنبال كسب فضيلت هستم🤔 ✅حضرت فرمود : دست بردار ؛ اگر در اين كار فضيلتى بود، فاطمه عليها السلام از تو سزاوارتر به آن بود . هيچ كس نيست كه در فضيلت بر او سبقت گيرد .💞 💠 (إنَّ امرأةً سَألَتْ أبا جعفرٍ عليه السلام فقالت : أصلَحَكَ اللّه ُ ، إنّي مُتَبَتِّلَةٌ ، فقالَ لَها : و ما التَبَتُّلُ عِندَكِ ؟ قالَت : لا اُرِيدُ التَّزويجَ أبدا . قالَ : و لِمَ ؟ قالَت : ألتَمِسُ في ذلكَ الفَضلَ ، فقالَ : انصَرِفي فلَو كانَ في ذلكِ فَضلٌ لكانَت فاطمةُ عليها السلام أحَقَّ بهِ مِنكِ ، إنّه لَيسَ أحَدٌ يَسبِقُها إلى الفَضلِ) @ayeha313
اسفناج موهایتان را پرپشت می کند. بدلیل داشتن ویتامین های A و C که به طور طبیعی موها را مرطوب نگه داشته و محکم می کنند. @ayeha313
👨🏻آقای خونه! "عذرخواهی کردن را عیب ندانید!" 🍃 از هر خانم متاهلی بپرسید که موقع جروبحث کردن با همسرش چه چیزی بیشتر از همه آزارش می‌دهد، اکثرشان جواب می‌دهند که قبول نکردن و شانه خالی کردن شوهرشان از اشتباهاتش آزاردهنده‌ترین چیزی‌ست که در طول دعواها و سوتفاهم‌ها پیش می‌آید. 👈 این یک واقعیت انکارنشدنی‌ست که اغلب مردان تمایل چندانی به ابراز پشیمانی و عذرخواهی کردن ندارند. عذرخواهی صمیمانه‌ای که از ته قلب باشد، بهترین و سریع‌ترین راه حل برای ترمیم روابط است. ✅ باید قبول کنیم که در هر کدورتی دو طرف مقصر هستند و باید هرکسی به نوبه خودش و به اندازه سهمی که در آن دلخوری داشته، عذرخواهی کند. از ادای جملاتی چون «متاسفم!»، «ببخشید»، «جبران می‌کنم» و… نترسید و آن را راحت در جای مناسب خود به‌کار ببرید. @ayeha313
#کلام_علما ☘علامه طباطبایی (ره) ☘ 🔹هرگاه در میان مشکلات قرار گرفتید،"سیل صلوات به راه اندازید" زیرا آن سیل، حتما مشکلات را با خود می برد. @ayeha313
💢آیا از لحاظ روایی دارد که امیرالمومنین(ع) زمانیکه احساس فتنه میکردند از با نگین یاس کبودی استفاده میکردند؟ ✅از روایات بر می آید که امیرالمؤمنین (ع) دو انگشتر داشته اند که یکی انگشتر خودشان و دیگری بود که از پیامبر(ص) به ایشان به ارث رسیده بود. نگین انگشترِ خودِ امیرالمؤمنین(ع) از جنس فیروزه بود و عبارت «المُلکُ لِله» بر آن حک شده بود(کلینی، الكافي ؛ ج6، ص: 472). از آنجا که نام «فیروزه» به معنای «پیروزی» است احیانا در عربی به «ظفر» ترجمه شده است. اما انگشتر رسول الله(ص) که بعدها به امام علی(ع) به ارث رسید ، کاملا از نقره بوده و نگینِ(جداگانه) نداشته است(کلینی، الكافي ؛ ج6 ؛ ص468) ✅ظاهرا این انگشتر کاملا از نقره و یک تکه بوده و نگینِ جداگانه ای از جنس دیگر (مثل عقیق یا فیروزه و ...) که در میان نقره نصب و جای گذاری شود نداشته است. با اینهمه برخی نیز ادعا کرده اند که نگین انگشتر رسول الله(ص) عقیق بوده است(مقریزی، إمتاع الأسماع، ج7، ص:48 و 50). درباره نقش پیامبر(ص) نقل شده که عبارت «لا اله الا الله محمد رسول الله» را بر آن کنده کاری کرده بودند و از آن برای مُهر کردنِ برخی از نامه های مهم استفاده فرمودند(مقریزی، إمتاع الأسماع، ج7، ص36) ✅این انگشترِ بعدها به امیرالمومنین(ع) رسید که نقل شده آن حضرت نیز در مواردی از این انگشتر برای مُهر کردنِ اسناد مهم استفاده فرمودند(بلاذری، أنساب الأشراف، چاپ زكار،ج2،ص:407). در برخی از ، خواص نیکویی برای انگشتر عقیق ، یاقوت ، زمرد ، فیروزه و جَزع یمانی(نوعی عقیق) بیان شده است(کلینی، الكافي ؛ ج6 ؛ صص:470-472) ✅چیزی با عنوان «نگین یاس کبود» در روایات اهل بیت(ع) و منابع تاریخی و به نظر می رسد این تعبیر یک تعبیر «جعلی» و «جدید» است که شاید هدف از آن «بازاریابی برای نوع خاصی از نگین» باشد. @ayeha313
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا حضرت مسیح(ع) و حضرت خضر(ع) زنده هستند؟ ✍️پاسخ: ✅درباره زنده بودن حضرت عیسى قرآن مى فرماید: »وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِیحَ عِیسَى ابْنَ مَرْیمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِینَ اخْتَلَفُوا فِیهِ لَفِی شَكٍّ مِنْهُ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ یقِینًا[نساء/۱۵۷] و گفتارشان که: «ما، مسیح عیسی بن مریم، پیامبر خدا را کشتیم!» در حالی که نه او را کشتند، و نه بر دار آویختند؛ لکن امر بر آنها مشتبه شد. و کسانی که در مورد (قتل) او اختلاف کردند، از آن در شک هستند و علم به آن ندارند و تنها از گمان پیروی می‌کنند؛ و قطعا او را نکشتند!» «بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَیهِ وَكَانَ اللَّهُ عَزِیزًا حَكِیمًا[نساء/۱۵۸] بلکه خدا او را به سوی خود، بالا برد. و خداوند، توانا و حکیم است.» قسمت اولیه این آیات دلالت بر بالا بردن حضرت به سوى آسمان دارد و قسمت اخیر طبق این تفسیر كه ضمیر «موته» (قبل از مرگ) راجع به حضرت عیسى باشد دلالت بر زنده بودن آن حضرت مى كند. البته قسمت اخیر آیه، دو معنا شده است: ۱. قبل از مرگ اهل كتاب، پرده ها از جلوى چشمان آنان كنار مى رود و حقایق را مى بینند پس منكران حضرت عیسى به او ایمان مى آورند و مسیحیانى كه او را خدا مى پنداشتند، به اشتباه خود پى مى برند. ۲. اهل كتاب به حضرت مسیح(ع) ایمان مى آورند و منكران او، نبوتش را قبول مى كنند و مسیحیان دست از ادعاى الوهیت مسیح و انكار پیامبر آخرالزمان برمى دارند و این هنگامى است كه مسیح، طبق روایات اسلامى در موقع ظهور حضرت مهدى(عج) از آسمان فرود مى آید و پشت سر حضرت مهدى(عج) نماز مى گزارد. یهود و نصارا نیز او را مى بینند و به حضرت مهدى (عج) ایمان مى آورند. روایاتى در علایم ظهور حضرت آمده كه این موضوع را تأیید مى كنند.[۱] اهل سنت هم روایتى نقل كرده اند كه معناى آن این است چگونه خواهید بود هنگامى كه فرزند مریم در میان شما نازل گردد در حالى كه امام شما از خود شما است.[۲] همچنین از برخى روایات كه در مجامع روایى شیعه و سنى آمده زنده بودن حضرت عیسى استفاده مى شود از جمله امام باقر(ع) مى فرماید: در صاحب این امر (امام زمان) چهار سنت پیامبر هست و اما سنتى كه از عیسى دارد، این كه گفته مى شود او مرده است در حالى كه نمرده و زنده است.[۳] زنده بودن حضرت خضر، از روایات استفاده مى شود گر چه پیامبر بودن ایشان مسلم نیست و محل خلاف است.[۴] در برخی روایات آمده است كه امام صادق(ع) فرمودند: خداوند به حضرت خضر علیه السلام عمر طولانی عطا فرمود زیرا خدا می خواست به قائم ما(حضرت مهدی(عج) عمر طولانی بدهد و می دانست) كه بندگانش بر طول عمر او اشكال خواهند كرد، به همین جهت عمر بنده اش حضرت خضر را طولانی گردانید كه عمر طولانی حضرت قائم به آن تشبیه شود.»[۵] در برخی روایات از طرق شیعه و سنی نقل شده كه حضرت خضر(ع) از آب حیات نوشیده است، مرحوم علامه طباطبایی(ره) در این روایت تردید و تشكیك می فرمایند و می گویند: « این روایات و امثال آن روایات آحادی(خبر واحدی است) كه قطع به صدورش نداریم و از قرآن كریم و سنت قطعی و عقل هم دلیل بر توجیه و تصحیح آنها نداریم.[۶] [۱]. بحارالانوار، ج ۲، صص ۱۸۱ و ۱۹۱ و ۱۹۲. [۲]. مسند احمد، صحیح بخارى و مسلم و سنن بیهقى طبق نقل تفسیر نمونه، ج ۴، ص ۲۰۵. [۳]. بحارالانوار، ج ۱۴، ص ۲۳۸. [۴]. همان، ج ۵۱، ص ۲۹۱. [۵]. كتاب هزار و یك چرا؟ نویسنده علی سالك، نشر جمال، قم، ص۲۲۴. [۶]. ترجمه تفسیر المیزان، ج۱۳، ص۴۸۹، ذیل آیات ۶۰ تا ۸۲ سوره كهف. @ayeha313