ســــ🌸ـــلام
روزتون قشنگـــــ🌸
لحظه هاتون با یاد خدا زیبا و زیباتر🌸
🌸🌸🌸
@ayeha313
💢متکبرها به بهشت نمی روند
✅امام علی علیه السلام:
خداوند، مخلوقات خود را آزمایش میکند، تا بد و خوب از هم مشخص شوند و #تکبّر و خودپسندی را از آنها دور کند.
پس، از آنچه خداوند نسبت به ابلیس انجام داد عبرت گیرید، زیرا اعمال فراوان و کوششهای مداوم ابلیس با تکبّر از بین رفت.
او شش هزار سال #عبادت کرد، امّا با ساعتی تکبّر، همه را نابود کرد.
چگونه ممکن است پس از ابلیس، فرد دیگری همان اشتباه را تکرار کند و سالم بماند؟
نه، هرگز! خداوند هیچ گاه انسانی را برای عملی وارد #بهشت نمی کند که برای همان عمل، فرشته ای را محروم کرده است.
📚نهج البلاغه ، خطبه ۱۹۲
@ayeha313
💢اسلام با حضور زن در جامعه مخالف ندارد، اسلام مخالف اختلاط است.
#شهید_مطهری
✅اسلام با #اختلاط مخالف است نه با شرکت زن در مجامع ولو با حفظ حریم. اسلام میگوید: نه حبس و نه اختلاط بلکه حریم. سنت جاری #مسلمین از زمان رسول خدا(ص) همین بوده است که زنان از شرکت در مجالس و مجامع منع نمیشدهاند ولی #همواره اصل «حریم» رعایت شده است.
✅در مساجد و مجامع، حتی در #کوچه و معبر، زن با مرد مختلط نبوده است. شرکت #مختلط زن و مرد در برخی مجامع، مانند برخی مشاهد مشرّفه که در زمان ما محل ازدحام فوقالعاده است، برخلاف مرضیّ #شارع مقدس اسلام است.
📚استاد مطهری، مسئله حجاب، ص220
@ayeha313
پنجشنبه ها
چه خوشحال می شوند
عزیزانی که
دستشان از دنیا کوتاه است
و منتظر قلب پرمهرتان هستند
جایشان همیشه سبز، با فاتحه و صلوات و خیراتی هر چند کوچک یادآورشان باشید🌺
@ayeha313
🌙گام های آخر ماراتن شعبان
🔹روزهای پایانی ماه پر بار شعبان را سپری می کنیم و سفره پر برکت اعمال و ثواب هایش برچیده می شود. در کلام ائمه اثراتی برای روزه داران در این ماه ذکر شده، این اندک زمان را غنیمت شماریم برای امتیاز گرفتن.
🔻کفاره گناهان بزرگ
🔻مستحق رحمت و مغفرت و کرامت خداوند
🔻پاداش دو ماه روزه ی متوالی
🔻اسباب آمرزش
🔻شفاعت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)
🔻کفّاره گناهان گذشته و آینده
🔻استغفار ملائک برای روزه دار
🔻ایمن از شر شیطان
🔻رفع هفتاد بلا
🔻وسعت روزی
🔸استغفار در ماه شعبان هم امتیاز هزار برابر دارد و هم کمی از اشتباهاتمان را جبران میکند. یک پیشنهاد برای استغفار گفتن هفتاد بار «اَستغفِرُاللّه و أَسالهُ التَوبه» در هر روز از ماه شعبان است.
@ayeha313
غذاهای ممنوعه در زمان اسهال ! 😣
👈محصولات لبنی ( شیر ، پنیر ، خامه )
👈غذاهای چرب(فستفود، گوشت گوساله، غذاهای سرخ شده)
👈خوراکی های بدون شکر ( شکلات ، نوشابه های رژیمی)
@ayeha313
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آيا آب ريختن بر مزار رفتگان ثواب دارد؟
✍️پاسخ:
✅در باره آب ريختن بر قبر ميت بايد گفت: يکي از مستحبات پس از دفن ميّت، آب ريختن روي قبر است، بدين ترتيب که رو به قبله بايستي و از طرف سر ميت دور تا دور قبر را آب بريزي و بقية آب را به وسط قبر بريزي.(1)
در مورد کم شدن عذاب ميت رواياتي وارد شده است. امام صادق(ع) فرمود: "تا وقتي که خاک هاي قبر بر اثر پاشيدن آب نم داشته باشد، عذاب از ميّت برداشته مي شود.(2) البته نمي توان چنين روايتي را قطعي و يقيني دانست و شايد اين روايت ناظر به شخص خاصي باشد ، اما استحباب اين عمل به جاي خود باقي است.
در وسائل الشيعه در مورد آب پاشيدن روي قبر رواياتي نقل شده است که دلالت بر استحباب آن دارد. از ظاهر روايات استفاده مي شود که استحباب مربوط به موقعي است که ميت را دفن کرده و پس از آن که قبر را از خاک پر کردند، روي آن آب بريزند. فقط از يک روايت استفاده مي شود که امام رضا(ع) دستور داد روي قبر يونس بن يعقوب تا چهل ماه يا چهل روز آب بريزند.(3)
ريختن آب بر قبر به هنگام دفن ميت از سنت رسول خدا و مستحبات است و بنا بر روايت تا زماني که خيسي آب باشد، عذاب از ميت دفع مي گردد.(4)
با توجه به اين روايات نمي توان استحباب آن را بعد از گذشت مدت استفاده کرد.
اما برخي از فقها آب پاشيدن روي قبر را مختصّ به بعد از دفن نکرده اند، بلکه گفته اند که هر موقع انسان موفق به زيارت اهل قبور شد، مستحب است روي قبر آب بپاشد.(5)
در روايات براي اين کار علت خاصي ذکر نشده است، اما شايد حد اقل علّت آن اين باشد که خاک قبر در اثر پاشيدن آب سفت و محکم شود تا بدن ميّت از دستبرد حيوانات مانند گورکن مصون بماند. کشتن مورچه هم به واسطه ريختن آب اشکال ندارد .
با توجه به اين استحباب و روايات مربوط به آن، در بين عوام مردم شستن قبرها مرسوم شده و اين کار حرام يا بدعت نيست که از آن منع شود در عين اين که با اين شستن سنگ قبر هم تميز مي شود و نوشته هاي بر قبر، واضح مي گردد. و ممکن است احترام به ميت هم باشد.
اما در باره روشن کردن شمع بايد گفت: اين کار شايد از روشن کردن چراغ در حرم و مرقد پيشوايان ديني نشأت گرفته است، زيرا در روايات دستور داده شد. چنين عمل شود. بحار الانوار روايت کرده که پس از شهادت امام باقر(ع) امام صادق(ع) دستور داد در منزلي که او ساکن بود،چراغ روشن کنند. پس از امام صادق(ع) نيز امام کاظم(ع) به اين روش ادامه داد.
صاحب کتاب مکيال المکارم ميگويد: اين حديث بر بزرگداشت جايگاه و منازل امامان دلالت دارد و ممکن است به وسيله اين حديث بر استحباب روشن کردن چراغ در هر مکاني استدلال شود که بزرگداشت آن مصداقي براي تعظيم شعائر الهي به حساب ميآيد، گرچه در آن مکانها کسي از نور چراغ استفاده نکند اما همين مقدار که احترام براي کسي تلقي شود که مکان منتسب به او است، کفايت ميکند، اما اگر از آن چراغ کساني استفاده بنمايند،بهتر است و اجر و ثواب بيشتري دارد.(6)
شايسته است اين گونه امور با فرهنگسازي به گونهاي جهت داده شود که از آن استفادة بهينه صورت گيرد و از حالت خرافي و بيهدف بودن آن جلوگيري شود، چون متأسفانه گاهي از سوي ناآگاهان چنين عملي سر ميزند . بايد به تناسب هر عصري از چراغ مناسب استفاده شود، تا بهرة معنوي بيشتري برده شود. در اين صورت به ميزان استفاده معنوي افراد از پرتو معنويت صاحب قبر، ثواب براي او نيز خواهد بود. روشن کردن شمع براي درگذشتگان، در همين راستا ارزيابي شده است و بيشتر جنبة نمادين دارد.
پي نوشت ها:
1. امام خميني، تحريرالوسيله، نشر موسسه آثار امام خميني، ج 1، ص 91.
2. شيخ عباس قمي سفينه البحار، نشر موسسه انتشارات معصومه قم ج 2، ص 396، مادة قبر.
3. حرعاملي، وسائل الشيعه، نشر دار احجه بيروت 1412 ق، ج 2، ص 860؛ و نيز: سيد کاضم يزدي عروه الوثقي، نشر دار الکتبالاسلاميه تهران بي تا ج 1، ص 442.
4. امام خميني(ره)، تحريرالوسيله، نشر پيشيين، ج 1، ص 91؛ و نيز : شيخ عباس قمي، سفينه البحار، نشر پيشيين، ج 2، مادة قبر.396،
5. کليني، کافي، تهران، اسلاميه، 1367 ش، ج 3، ص 200.
6. ميرزا محمدتقي الاصفاني ميکال المکارم، نشر دار العلميه قم ، ج 2، ص 302.
@ayeha313
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آيا روح ميت بعد از مرگش آزاد هست؟
✍️پاسخ:
✅در ميان اين جهان و سراي آخرت، جهان سومي به نام «برزخ » است که ارواح همه انسانها پس از مرگ تا روز قيامت در آن قرار مي گيرند: «و من ورائهم برزخ الي يوم يبعثون، و پشت سر آنها (پس از مرگ) برزخي است تا روز قيامت.» (1)
در مورد آيه «و من ورائهم برزخ... .» امام صادق(ع) فرمود: «هو القبر و ان لهم فيه لمعيشة ضنکا و الله ان القبر لروضة من رياض الجنة او حفرة من حفر النار: مراد از برزخ همان قبر مي باشد و البته براي کافران هر آينه زندگي سختي در آنجا مي باشد به خدا سوگند که قبر هر آينه باغي از باغ هاي بهشتي (براي مؤمنين) و يا حفره اي از حفره هاي آتش جهنم (براي کافران و . .). مي باشد.» (2)
از امام صادق(ع) پرسيدم ارواح مؤمنين پس از مرگ در چه وضعند؟ فرمود: «در برزخ در ميان غرفه هايي از بهشت بسر مي برند، از خوراک بهشتي مي خورند و از آب آن مي نوشند و منتظر انجاز وعده پروردگار خود هستند»
از اين رو امام صادق(ع) خطاب به شيعيان آن زمان مي فرمايد: «والله اتخوف عليکم في البرزخ . قلت ما البرزخ؟ فقال: القبر منذ حين موته الي يوم القيامة: من بر شما (شيعيان) در عالم برزخ مي ترسم، راوي مي گويد: من به امام صادق(ع) گفتم که عالم برزخ کجا است؟ فرمود: قبر است، زندگي در آن از زمان مرگ تا روز رستاخيز ادامه دارد.»(3)
اصل اين واژه «بَرْزَهْ» بوده و در عربي به صورت برزخ در آمده و به معناي حائل و واسطه بين دو چيز است. باريکه راهي که دو قسمت را به هم وصل مي کند يا جزيره اي که دو قسمت خشکي را به هم متصل مي نمايد، برزخ گويند. همچنين فاصله بين ايمان قوي و ضعيف و يا حد وسط شک و يقين را برزخ نامند.
البته از جزئيات آن جهان نيز آگاهي زيادي نداريم و نمي توانيم داشته باشيم، اين قدر مي دانيم که ارواح نيکان و صالحاني که در درجات بالا قرار دارند (مانند ارواح شهدا) در آن جهان، متنعم به نعمت هاي فراواني هستند: «و لا تحسبن الذين قتلوا في سبيل الله امواتا بل احياء عند ربهم يرزقون، هرگز گمان مبر کساني که در راه خدا کشته شدند مردگانند، بلکه آنها زنده اند و در پيشگاه پروردگارشان متنعمند.» (4)
«ابوبصير» مي گويد: از امام صادق(ع) پرسيدم ارواح مؤمنين پس از مرگ در چه وضعند؟ فرمود: «در برزخ در ميان غرفه هايي از بهشت به سر مي برند، از خوراک بهشتي مي خورند و از آب آن مي نوشند و منتظر انجاز وعده پروردگار خود هستند» (5).
و نيز ارواح ظالمان و طاغوت ها و حاميان آنها در آن جهان معذبند، همان گونه که قرآن درباره فرعون و آل فرعون مي گويد: «النار يعرضون عليها غدوا و عشيا و يوم تقوم الساعة ادخلوا آل فرعون اشد العذاب، عذاب آنها (در برزخ) آتش (دوزخ) است که هر صبح و شام بر آن عرضه مي شوند، و روزي که قيامت بر پا شود (مي فرمايد) آل فرعون را داخل سخت ترين عذابها کنيد!» (6)
مراد از برزخ همان قبر مي باشد و البته براي کافران هر آينه زندگي سختي در آنجا مي باشد به خدا سوگند که قبر هر آينه باغي از باغ هاي بهشتي (براي مؤمنين) و يا حفره اي از حفره هاي آتش جهنم (براي کافران و . .). مي باشد.
گروه سومي که گناهان کمتري دارند نه جزء اين دسته اند و نه جزء آن دسته، و مشمول هيچ کدام از عذاب و کيفر نيستند، گويي در جهان برزخ در حالتي شبيه به خواب فرو مي روند و در رستاخيز بيدار مي شوند! «و يوم تقوم الساعة يقسم المجرمون ما لبثوا غير ساعة...
و قال الذين اوتوا العلم و الايمان لقد لبثتم في کتاب الله الي يوم البعث فهذا يوم البعث و لکنکم کنتم لا تعلمون، و روزي که قيامت بر پا شود گنهکاران قسم ياد مي کنند که جز ساعتي در عالم برزخ درنگ نکردند... اما کساني که علم و ايمان به آنها داده شده (خطاب به مجرمان) مي گويند:شما به فرمان خدا تا روز قيامت (در عالم برزخ) قرار داشتيد، و اکنون روز رستاخيز است ولي شما نمي دانستيد!» (7)
اين است که فرموده اند: القبر اما روضة من رياض الجنة، او حفرة من حفر النيران: عالم قبر براي انسان يا به منزله باغي است از باغهاي بهشت و يا به منزله گودالي است از گودال هاي جهنم. اهل سعادت، از همان آن توفي و مردن، سعادتشان شروع مي شود، و اهل عذاب، از همان آن مردن، عذاب برزخيشان آغاز مي گردد.
هيئت مثالي انسان در برزخ به انساني که در خواب مي بيند شبيه است. انساني که ما او را در خواب مي بينيم تمام اعضاء و جوارح انسان را داراست ولي جسم نيست، جا اشغال نمي کند، منوط به زمان خاصي نيست، به طوريکه در ذهن ما به سادگي جاي مي گيرد در حالي که خود وي در شهر و منطقه اي ديگر است؛ انساني با بدن مثالي، نه مادي و نه مجرد محض، بلکه چيزي بين آنها که از آن به تجرد برزخي هم مي توان ياد کرد.
@ayeha313