⁉️پاسخ به شبهات
متن شبهه: 👇👇👇
در کتاب کافی روایت داریم هر پرچمی قبل از ظهور امام زمان (عج)طاغوت است، این یعنی تشکیل هرگونه حکومت اسلامی قبل از قیام امام مهدی (عج)باطل است.
#مهدویت
✅ پاسخ شبهه: 👇👇👇
🔹 روایتی به مضمون فوق در برخی کتب حدیثی وجود دارد اما همانطور که بارها گفتهام، در استناد به احادیث لازم است فرآیندی شامل ۴ مرحله طی شود:
۱) بررسی سندی: اگر روایتی سند صحیحی نداشته باشد چندان قابل اعتناء نیست. مگر اینکه مضمون آن توسط آیات و روایات صحیح تایید شود.
۲) عدم مخالفت با قرآن و سنت قطعی اسلام: طبق روایات متعدد و بلکه طبق حکم عقل، اگر روایتی بر خلاف قرآن باشد، حتی اگر از سند صحیحی برخوردار باشد، قابل اعتنا نیست.
۳) مفهومیابی: با توجه به گذشت زمانی و تفاوت فرهنگی زنان صدور روایات با زمان ما، ممکن است مفهوم برخی روایات با معنایی که در وهله اول به ذهن خطور میکند، متفاوت باشد. به این منظور معنای لغات در صدر اسلام، حقیقت، مجاز، کنایه، استعاره و... سایر صنایع ادبی رایج در گفتار و همچنین شرایط فرهنگی و سیاسی عصر ائمه اطهار مورد بررسی قرار میگیرد تا نزدیکترین معنا به منظور روایت کشف شود.
۴) بررسی سایر روایات همسان: در صورتی که روایتی هم از نظر سند صحیح باشد و هم مخالفتی با مسلمات اسلامی نداشته باشد، مجموعه روایات مطرح در موضوع مدنظر بررسی میشود و از مجموع آنها نظر اسلام به دست آید.
بنابراین کسی نمیتواند به صرف اینکه در یک کتاب حدیثی (ولو معتبر) فلان روایت وجود دارد، نتیجهگیری کند. بلکه لازم است که تک تک مسائل با فرآیند یاد شده مورد بررسی دقیق علمی قرار گیرد. (قابل توجه کسانی که فکر میکنند چه نیازی به حوزه و آخوند داریم!)
با این مقدمه به پاسخ شبهه میپردازیم
اول اینکه روایت فوق از سند صحیحی برخوردار نیست چون در سند روایت کسی به نام حسین بن مختار وجود دارد، که وثاقتش در کتب رجالی رد شده است! (📚رجال شیخ طوسی)
دوم اینکه این روایت با مسلمات اسلامی از جمله لزوم امر به معروف و نهی از منکر و قیام علیه ظلم و جور مخالف است.
سوم اینکه روایات متعددی در تایید برخی قیامهای قبل از ظهور وجود دارد که با مضمون روایت مذکور در تعارض است. مثلاً قیام شهید فخ، یا قیام سید خراسانی یا سید یمانی. همچنین در روایتی آمده عده ای از مشرق قیام می کنند و زمینه ساز ظهور امام مهدی عجل الله فرجه خواهند شد. یا در روایت دیگری به طور خاص به قیامی که منشأ آن شهر #قم است اشاره شده است. بحارالأنوار ج ۵۱ ص ۸۷ ؛ بحارالأنوار/ ۵۷ ۲۱۶ )
از این رو اگر از سند این روایت چشمپوشی کنیم، باید گفت منظور از آن قیامهایی مانند قیام بنیعباس یا ابومسلم خراسانی بوده که به اسم اهل بیت علیهمالسلام اما با اغراض شخصی صورت میگرفته است. که در روایت صحیحی که از امام صادق علیهالسلام نقل شده به این موضوع اشاره شده است. (وسائل الشیعة، ج۱۵، ص۵۰)
احتمال دیگر این است که منظور از کلمه (قبل) در روایت مذکور، (مقابل) باشد و معنا است میشود که هر گروهی که در مقابل امام زمان علیهالسلام قرار گیرد طاغوت است. یعنی در زمان ظهور حضرت حق چنان آشکار است که مقابله با ایشان از روی جهل و نادانی نیست، بلکه از سر طغیان و سرکشی در برابر حق است.
نکته آخر اینکه همین روایت در برخی از نسخههای قدیمی چنین آمده است:
مَن رفعَ رَايَةَ ضَلَالَةٍ فَصَاحِبُهَا طَاغُوتٌ ؛ یعنی هر کس پرچم گمراه کنندهای را بلند کند، صاحب آن طاغوت است.
در این صورت اساساً این روایت هیچ دلالتی بر نهی از قیام نمیکند!
@ayeha313
💠#زمان_خواب💠
#سبک_زندگی_اسلامی
💢 آیا میدانستید ، خواب هنگام غروب آفتاب معروف به خواب هلاکت است. عوارض این خواب:
🔻 بدترین زمان های خواب هنگام طلوع و غروب آفتاب است
⚡️ کُند ذهنی
⚡️ فراموشی
⚡️ افسردگی
⚡️ سکته مغزی
⚡️ حملات تشنجی
@ayeha313
#پوریای_ولی
زاادهٔ: حدود ۶۵۳ هجری قمری
گرگانج، خوارزم
درگذشت: ۷۲۲ هجری قمری
(۶۹ سال)
خیوه
آرامگاه: خوی
محل زندگی: خوارزم
ملیت: ایرانی
نژاد:ایرانی
پیشه: کشتیگیر، عارف و شاعرشناختهشده برای پهلوانی و عرفان
آثار: کنزالحقایق
عنوان: قتّالی
پوریای ولی
دین:اسلام
مذهب : شیعه دوازدهامامی
پهلوان محمود خوارزمی متخلص به قتّالی، مشهور به پوریای ولی، یکی از نامدارترین و محبوبترین پهلوانان تاریخ ایران است. او اهل سرزمین خوارزم بود و در ورزشهای زورخانهای و پهلوانی مهارت زیادی داشته است بهطوری که کسی حریف او نبود و در سرزمینهای اسلامی سفر میکرد و با رقیبان گوناگون کُشتی میگرفت. او در سادهزیستی، دستگیری از مستمندان و ستمدیدگان، و چشم بستن بر زرق و برق دنیای فانی، به معرفتی ناب رسیده بودهاست
او در بحبوحه لشکرکشی هلاکو خان به ایران و تاسیس حکومت ایلخانان و سقوط دولت اسماعیلیان و عباسیان، در خوارزم متولد شد. پدر و مادر او از اهالی گرگانج بودند که بهخیوه مهاجرت میکنند و پوریا در همان شهر به دنیا میآید. او اوایل زندگی خود را به کشتی گیری و تعلیم کشتی به جوانان میگذراند و از نامدارترین کشتی گیران دوران خود میشود. اما در اواخر عمر خود، به عرفان متمایل میشود و در زمره عارفان و اقطاب درمیآید و احتمالا از همین رو، لقب ولی را هم بدست میآورد. او در سال ٧٠٣ اثر بزرگ خود، کنزالحقایق، را تألیف میکند و پس از آن در سال ٧٢٢ درمیگذرد و در خیوه دفن میشود.
او تأثیر زیادی بر عرفان و آیین فتوت و به ویژه ورزشهای زورخانهای گذاشت. او قرنها از تأثیرگذارترین پهلوانان و کُشتیگیران به شمار میرود و رسمهای زیادی در ورزش کشتی، به او منسوب است. آرامگاهی در شهر خوی در آذربايجان غربیوجود دارد که به او منسوب است.
پوریای ولی در جوانی کشتی میگرفت و پیشه پوتیندوزی و کلاهدوزی داشت. در همان زمان جوانی، به شهرهای گوناگونآسیای میانه، ایران و هندوستان سفر کرد و در همه جا کشتی گرفت و به پهلوانی نام یافت. دربارهٔ دگرگونی روحی پوریای ولی، روایتهای فراوان آوردهاند. به طور کلی پوریای ولی یک اسطوره نامی است.
پوریای ولی در میان ورزشکاران ایران نمونهای از اخلاق، پایمردی و جوانمردی است و نه تنها در مقام یک پهلوان، بلکه در مقام یک قدیس در میان مردم جایگاهی والا و افسانهای دارد.
شهرت پوریای ولی تنها به دلیل پهلوانیهایش نیست؛ بلکه مردم منطقه او را به داشتن ویژگیهای نیکوی اخلاقیِ معلم، مرشد، صوفی و مرد خدا میشناسند. آرامگاه مشهور شده به نام او از پر رونقترین مکانها در منطقهاست که هر روز مردم زیادی از اطراف فرارود و به ویژه خوارزم برای زیارت و راز و نیاز با خدای خود به آنجا میروند. گفتنی است که در ایشان قلعهامیران و صاحب منصبان زیادی مدفونند، اما امروزه از هیچیک از آنها نامی برده نمیشود و تنها نام پهلوان محمود بن پوریای ولی و آرامگاهش همچنان زندهاست
البته مقبرهای در شهر خوی وجود دارد که روی آن نام پوریای ولی نوشته شدهاست؛ و مردم شهر خوی آن را «پیر ولی» مینامند. در مورد اینکه پهلوان پوریای ولی در خوی زندگی کرده و در همین شهر و در گورستان مشهور به «پیرولی» دفن شدهاست
آثار پوریای ولی
مثنوی کنزالحقایق با آنکه در پارهای فهرستهای کتب خطی، این مثنوی به عطار نیشابوری نسبت داده شده، و نیز نسخهای از آن به نام شیخ محمود شبستری به چاپ رسیدهاست؛ اما با توجه به ذکر سال ۷۰۹ ه.ق که در طی مثنوی آمده، و قید نام محمود در بعضی ابیات، و نیز با توجه به اینکه از قدیمترین تذکرههایی که نام پهلوان محمود در آنها آمده تا تذکرههای مربوط به سدههای ۱۲ و ۱۳ ق. همه به اتفاق مثنوی کنز الحقایق را به او نسبت دادهاند، میتوان این مثنوی را از او دانست. این مثنوی در پنج مقاله و ۱۳۲۰ بیت سروده شده؛ که نخست موضوعاتی چون معانی اسلام و ایمان، شهادت، طهارت، جهاد نفس، زکات، روزه، عشق و معنای نام حجت بن الحسن و پس از آن مطالب عرفانی در ضمن حکایاتی چند بیان شدهاست.
علاوه بر این مثنوی در فهرستهای کتب خطی از دو اثر دیگر نیز نام برده شدهاست:
دیوان پوریای ولی
مجموعه رباعیات پهلوان محمود
شعر پوریای ولی ساده و به دور از پیچ و تابهای مرسوم است. برخی محققان با بررسی این رباعیات، پهلوان محمود را ادامه دهنده سنت خیام نیشابوری و متأثر از مضامین فلسفی اشعار او دانستهاند.
انیمیشن تلویزیونی پهلوانان بر اساس داستان زندگی پوریای ولی و شاگردانش به کارگردانی سیاوش زرینآبادی و تهیهکنندگی علیرضا گلپایگانی ساخته شدهاست.
مسعود جعفری جوزانی فیلمنامه پوریای ولی را برای ساخت یک مجموعه تلویزیونی در پنج فصل با ۵۲ قسمت پنجاه دقیقهای نوشت اما با اینکه قرارداد ساخت این مجموعه تلویزیونی با سیمای جمهوری اسلامی منعقد شد، به علت تغییر مدیریت سازمان این مجموعه تلویزیونی ساخته نشد. در نهایت نشر آناپنا در سال ۱۳۹۶ در قالب کتاب منتشر کرد.
@ayeha313