🔴آیا چشم زخم (چشم زدن) واقعا اثر دارد؟
✅علم امروز ثابت کرده که در بعضي از چشم ها اثر مخصوصي است که وقتي از روي اعجاب به چيزي بنگرند، ممکن است آن را از بين ببرد و يا معيوب کنند و يا بيمار نمايد و ...
🌹 رسول اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید:
«چشم زخم حق است و قله کوه را پایین می آورد»
🌸همچنین در حدیث دیگری می فرمایند:
«همانا چشم زخم انسان را داخل قبر و شتر را وارد دیگ می کند».
🌹امیر المؤمنین علی علیه السلام می فرمایند:
»چشم زخم حق است و توسل به دعا برای دفع آن نیز حق است«
🌺امام صادق علیه السلام می فرماید:
اگر قبور را بشکافید، خواهید دید که بیش تر مردگان بر اثر چشم زخم از دنیا رفته اند، زیرا چشم زخم حق است.
☘محدث خبیر مرحوم علامه مجلسی (ره) در بیان رفع چشم زخم، روایتی از امام صادق (علیه السلام) در دفع چشم زخم بیان می کند که حضرت فرمود:
🔴 کسی که می ترسد چشم او در کسی یا چشم کسی در او تأثیر کند سه مرتبه بگوید: «ما شاء الله لا قوه الا بالله العلی العظیم».
🔴و یا فرمود: سوره قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق بخواند و در روایت دیگری سوره حمد و توحید اضافه شد.
💥چشم زخم لازم نیست از دشمن باشد. گاهى دوست از دوست خودش به خاطر داشتن کمالى تعجب میکند و لذا در حدیث داریم که:
🌟اگر از دوست خود چیزى دیدید که تعجب کردید، خدا را یاد کنید
تا بلاى چشم زخم دفع شود و چه بسیارند کسانى که به وسیله چشم زخم هلاک شده و جان داده اند...
*
منابع📚
مجیدی، غلام حسین، نهج الفصاحه، ج ۲، ص ۷۰۴، مؤسسه انصاریان، چاپ اول، قم، ۱۳۷۹ش؛ مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج ۶۰، ص ۳۹، مؤسسه الوفاء، چاپ اول، بیروت، ۱۴۰۴ق.
[۳]. نهج البلاغه، حکمت ۴۰۰٫
[۴]. بحارالانوار، ج۶۰، ص۲۵۰٫
[۵]. حلیه المتقین، علامه مجلسی، ص ۳۱۹، چاپ هجرت
@ayeha313
🔴 آیا اقوام در قیامت همچنان رابطه فامیلی دارند؟
🍃 باتوجه به آیه زیر روابط فامیلی در قیامت از بین میرود:
🔹فَإِذَا نُفِخَ فِی الصُّورِ فَلَا أَنسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لَا يَتَسَآءَلُونَ (مومنون آیه 101)
🔮چون قيامت بر پا گردد، بين مردم روابط نَسَبی نخواهد بود؛ و بين خويشاوندان گفتگوئی نيست.
✅ چون روابط اين دنیا از شئون همین دنیاست و قیامت شئون ديگری دارد که در آن روابط فامیلی جایگاهی ندارد.
💢 در این دنیا روابط انسانها بر اساس نیازشان به همدیگر است
☑️ لذا در قیامت که منفعت رساندن بر اساس تقواست،
🔶آن وقت دوستیهای غير خدائی تبديل به دشمنی میشود و انسان از پدرش، مادرش، همسرش و پسرش فرار ميكند.
🔹 الاخِلّآءُ يَوْمَئِذِ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ. (زخرف ۴۷)
🔵دوستان در آن روز، بعضی با بعضی دیگر دشمنند، مگر پرهيزكاران.
✅ نتیجه اینکه:
اگر رابطه قومی و قبیله ای در این دنیا بر محوریت دین نباشد، در قیامت از بین خواهد رفت و هیچ گونه کمکی نخواهد کرد.
♦️مگر کسانی که ارتباطشان خدایی باشد، مانند زن و شوهری که اهل ایمان باشند، در بهشت هم باهم خواهند بود...
@ayeha313
خدایا🙏
در این آخرین روز هفته 🌺
برای تمام خانه ها
آرامش
برای سرزمینم🇮🇷
امنیت،سربلندی
و عزت را از درگاه لطفت
خواستاریم🙏
پناهمان باش🙏
آمیـــن ای فرمانروای حق و آشكارا 🙏
@ayeha313
💠گناهی که شیطان هم از آن بیزار است
امام جعفر صادق (ع) فرمودند :
اگر کسى سخنى را بر ضد مۆمنى نقل کند و قصدش از آن ، زشت کردن چهره او و از بین بردن وجهه اجتماعى اش باشد و بخواهد او را از چشم مردم بیندازد، خداوند او را از ولایت خود خارج مى کند و تحت سرپرستى شیطان قرار مى دهد؛ ولى شیطان هم او را نمى پذیرد!
الکافی ج2 ص 358
@ayeha313
🍃 نمونه رفتارهایی که موجب اختلاف و ناسازگاری در همسران میشود!
👈 همكاری نكردن در انجام كارهای خانه
👈 تبعيض در پذيرایی و احترام خويشاوندان زن از سوی شوهر و بالعكس.
👈 كمکهای مالی زن به خويشاوندان خود از درآمد خانواده، بدون رضايت شوهر و بالعكس؛ اين كار بايد با رضايت و مشورت انجام گيرد...
👈 بیتوجهی به ارضای نيازهای جنسی همسر
👈 برخوردهای سرد و خالی از عطوفت از سوی زن يا شوهر نسبت به يكديگر.
👈 انجام رفتارها و اعمالی از سوی زن يا شوهر بدون اطلاع و مشورت با ديگری بخصوص اگر اين رفتار جنبه مالی يا ناموسی داشته باشد.
👈 رفتار مستبدانه و تصميم گيریهای يک طرفه كه بدون مشورت و هماهنگی با ديگری انجام شود.
👈 خسیسی و حساب خواستن از همسر
👈 خريد لباس يا خودآرایی بدون در نظر گرفتن ذوق همسر و حداقل نظرخواستن از ديگری.
👈 بد زبانی و لجاجت و برتری طلبی از سوی يكی از زوجين نسبت به ديگری
👈 عدم توجه به علايق زن اختصاص دادن و اوقات فراغت به كارهای شخصی
👈 غيرتی بودن بيش ازحد مرد وحسادت بيش ازحد زن در مورد معاشرتها
@ayeha313
#دین_گریزی
💢دین ناقص یا دینداران پر مدعا
اینکه #آمارها (تجاوز، خودکشی، فقر، طلاق...) را کنار هم بگذاریم بعد به این نتیجه برسیم مردم از #دین خیری ندیده اند و یا اساسا دین توانایی پاسخ نیازهای جامعه مدرن را ندارد خطاست.
خطای بزرگتر آنجاست که اصل دین را ناقص و مردم را دین گریز بدانیم
انسان بنا به #فطرت خود نمیتواند دین گریز باشد.
اما باید #قبول کرد دینداران پر مدعا مردم را از دین فراری میدهند.
پس عیب از دین نیست، از دیندارانی است که دین را فدای منافع خود میکنند.
اگر برای مردم #حدیثی بخوانیم که فی المثل #ساده_زیست باشید اما خودمان به آن حدیث #عمل نکنیم تبدیل به دیندارانی شده ایم که تیشه به ریشه دین زده ایم.
کمتر حرف بزنیم، بیشتر عمل کنیم.
@ayeha313
❌پاسخ به شبهات
اسلام شعار محترم بودن خون انسانها را سر میدهد اما خون مخالفان و کفار را محترم نمیشمرد.
✅ پاسخ
🔹باید دانست در فرهنگ اسلامی غیر مسلمانان به چهار دسته زیر تقسیم میشوند:
اول: اهل ذمه که اقلیتهای غیر مسلمانی هستند که در داخل کشورهای اسلامی زندگی کرده و تابع قوانین آن کشورند. حاکم اسلامی در برابر مالیاتی که از ایشان دریافت میکند، مکلف است تا از جان و مال و ناموس ایشان به عنوان شهروند خود دفاع کند.
دوم: معاهد؛ ایشان نیز غیر مسلمانانی هستند که با دولت اسلامی مناسبات دوستی دارند و پیمان های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و حتی نظامی و امنیتی با حاکم اسلامی امضا میکنند. در آموزههای اسلامی، این دسته نیز به دلیل معاهدات فیمابین، دارای حرمت بوده و حتی در برخی موارد بسان افراد مسلمان باید با آنها رفتار نمود. بطور مثال در قرآن کریم، پرداخت دیه فرد مقتول در صورتی واجب است که خانواده او مسلمان و یا از غیر مسلمانانِ هم پیمان با حکومت اسلامی باشند.
سوم: مهادن؛ کشورهایی هستند که با دولت اسلامی نه در حال جنگاند و نه پیمان صلحی منعقد نموده اند. شاید بتوان این دسته را همان جامعه و یا گروههای بیطرف نام نهاد. حاکم اسلامی در قبال این دسته نیز موظف به رعایت اصول اخلاقی و انسانی است.
چهارم: محارب؛ گروهها و یا کشورهایی هستند که با دولت اسلامی و جامعه مسلمانان از در جنگ وارد شده و با آنها در حال ستیزند و از هیچگونه کارشکنی علیه ایشان کوتاهی نمیکنند. اینها را میتوان همان کفار حربی نام نهاد که جامعه و حاکم اسلامی در قبال ایشان هیچ تعهدی نداشته و حرمتی از نظر قانونگذار اسلامی ندارند. با توجه به این نکات، در اسلام، تنها قتل و سرکوب کسانی مجاز است که جزء گروه چهارم بوده و علنا یا به دشمنی با مسلمین میپردازند و یا در پی متزلزل کردن اعتقادات مومنین از راههای مختلفند.
🔹حال برای روشنتر شدن بحث، به این آیه توجه بفرمایید:
🔹«خدا شما را از نيكي كردن و رعايت عدالت نسبت به كساني كه در امر دين با شما پيكار نكردند و از خانه و ديارتان بيرون نراندند نهي نميكند. چرا كه خداوند عدالت پيشگان را دوست دارد. شما را تنها از دوستي و رابطه با كساني نهي ميكند كه در امر دين با شما پيكار كردند و شما را از خانه هايتان بيرون راندند. يا به بيرون راندن شما كمك كردند و هر كسي با آنان رابطه دوستي داشته باشد ظالم و ستمگر است.» (ممتنحه/8)
بر اساس این آیه:
اولا: مسلمانان موظفند نسبت به افراد غير مسلمان و حتی مخالفان، با اخلاق حسنه و قسط و عدل اسلامي عمل نمايند و حقوق انساني آنان را رعايت كنند. البته اين اصل در حق كساني معتبر است كه بر ضد اسلام توطئه و اقدام نكنند.
ثانیا: رابطه حكومت اسلامي و مسمانان، تنها با كفار حربي و كساني كه در حال جنگ يا در صدد جنگ با كشور اسلامي هستند، رابطه اي خصمانه است، که صد البته این قاعده هم، نه تنها مختص به حکومت اسلامی و مسلمانان نیست، که حتی از سوی تمامی کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. جالب آنجاست که، امروزه در قواعد و روابط بین الملل، «مقابله و سرکوب مخالف» حق مشروع، پذیرفته شده و قانون نانوشته حکومتها به حساب میآید.
🔹براستی کدام کشور را دیده اید که با دشمنان و مخالفان خود مقابله نکند؟!
@ayeha313
#غلامحسین_ابراهیمی_دینانی(پدر فلسفه ایران)
زاده: ۲۶ دسامبر ۱۹۳۴ (۸۷ سال)
اصفهان، ایران
محل زندگی: تهران
پیشه: فیلسوف
زمینه کاری: تدریس فلسفه
ملیت: ایرانی
مذهب: شیعه
دلیل سرشناسی: نویسنده و فیلسوف
غلامحسین ابراهیمی دینانی (زاده ۵ دی سال ۱۳۱۳، دینان،اصفهان نویسنده و فیلسوف ایرانی است. بخشی از شهرت وی به علت پژوهش در حکمت اشراق و سهروردی و احیای آن در سالهای اخیر است. دینانی تسلط خاصی بر فلسفه ابن سینا، ابن رشد، سهروردی و ملاصدرا دارد. ↵وی با بررسی تمامی آثار و نوشتههای شیخ شهابالدین سهروردی تاکنون چندین کتاب مهم در رابطه با فلسفه و افکار این فیلسوفایرانی نگاشتهاست. هماکنون استاد بازنشسته گروه فلسفهدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران است. او در دانشگاههای تهران، تربیت مدرس، دانشگاه مذاهب اسلامی،دانشگاه آزاد اسلامی و مدرسه عالی شهید مطهری به تدریس فلسفه پرداختهاست. ابراهیمی دینانی همچنین عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران است. او در سال ۱۳۸۴ با کتاب دفتر عقل و آیت عشق، در سال ۱۳۸۵ با کتاب درخشش ابن رشد در حکمت مشاء و در سال ۱۳۸۹ با کتاب فلسفه و ساحت سخن برنده جایزه کتاب سال شد. او چهره برتر فلسفه ایران در اولین دوره همایش چهرههای ماندگار است. تا به حال چندین مقاله و فیلم مستند نیز دربارهٔ این فیلسوف، نوشته و ساخته شدهاست.