🍃 نمونه رفتارهایی که موجب اختلاف و ناسازگاری در همسران میشود!
👈 همكاری نكردن در انجام كارهای خانه
👈 تبعيض در پذيرایی و احترام خويشاوندان زن از سوی شوهر و بالعكس.
👈 كمکهای مالی زن به خويشاوندان خود از درآمد خانواده، بدون رضايت شوهر و بالعكس؛ اين كار بايد با رضايت و مشورت انجام گيرد...
👈 بیتوجهی به ارضای نيازهای جنسی همسر
👈 برخوردهای سرد و خالی از عطوفت از سوی زن يا شوهر نسبت به يكديگر.
👈 انجام رفتارها و اعمالی از سوی زن يا شوهر بدون اطلاع و مشورت با ديگری بخصوص اگر اين رفتار جنبه مالی يا ناموسی داشته باشد.
👈 رفتار مستبدانه و تصميم گيریهای يک طرفه كه بدون مشورت و هماهنگی با ديگری انجام شود.
👈 خسیسی و حساب خواستن از همسر
👈 خريد لباس يا خودآرایی بدون در نظر گرفتن ذوق همسر و حداقل نظرخواستن از ديگری.
👈 بد زبانی و لجاجت و برتری طلبی از سوی يكی از زوجين نسبت به ديگری
👈 عدم توجه به علايق زن اختصاص دادن و اوقات فراغت به كارهای شخصی
👈 غيرتی بودن بيش ازحد مرد وحسادت بيش ازحد زن در مورد معاشرتها
@ayeha313
#دین_گریزی
💢دین ناقص یا دینداران پر مدعا
اینکه #آمارها (تجاوز، خودکشی، فقر، طلاق...) را کنار هم بگذاریم بعد به این نتیجه برسیم مردم از #دین خیری ندیده اند و یا اساسا دین توانایی پاسخ نیازهای جامعه مدرن را ندارد خطاست.
خطای بزرگتر آنجاست که اصل دین را ناقص و مردم را دین گریز بدانیم
انسان بنا به #فطرت خود نمیتواند دین گریز باشد.
اما باید #قبول کرد دینداران پر مدعا مردم را از دین فراری میدهند.
پس عیب از دین نیست، از دیندارانی است که دین را فدای منافع خود میکنند.
اگر برای مردم #حدیثی بخوانیم که فی المثل #ساده_زیست باشید اما خودمان به آن حدیث #عمل نکنیم تبدیل به دیندارانی شده ایم که تیشه به ریشه دین زده ایم.
کمتر حرف بزنیم، بیشتر عمل کنیم.
@ayeha313
❌پاسخ به شبهات
اسلام شعار محترم بودن خون انسانها را سر میدهد اما خون مخالفان و کفار را محترم نمیشمرد.
✅ پاسخ
🔹باید دانست در فرهنگ اسلامی غیر مسلمانان به چهار دسته زیر تقسیم میشوند:
اول: اهل ذمه که اقلیتهای غیر مسلمانی هستند که در داخل کشورهای اسلامی زندگی کرده و تابع قوانین آن کشورند. حاکم اسلامی در برابر مالیاتی که از ایشان دریافت میکند، مکلف است تا از جان و مال و ناموس ایشان به عنوان شهروند خود دفاع کند.
دوم: معاهد؛ ایشان نیز غیر مسلمانانی هستند که با دولت اسلامی مناسبات دوستی دارند و پیمان های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و حتی نظامی و امنیتی با حاکم اسلامی امضا میکنند. در آموزههای اسلامی، این دسته نیز به دلیل معاهدات فیمابین، دارای حرمت بوده و حتی در برخی موارد بسان افراد مسلمان باید با آنها رفتار نمود. بطور مثال در قرآن کریم، پرداخت دیه فرد مقتول در صورتی واجب است که خانواده او مسلمان و یا از غیر مسلمانانِ هم پیمان با حکومت اسلامی باشند.
سوم: مهادن؛ کشورهایی هستند که با دولت اسلامی نه در حال جنگاند و نه پیمان صلحی منعقد نموده اند. شاید بتوان این دسته را همان جامعه و یا گروههای بیطرف نام نهاد. حاکم اسلامی در قبال این دسته نیز موظف به رعایت اصول اخلاقی و انسانی است.
چهارم: محارب؛ گروهها و یا کشورهایی هستند که با دولت اسلامی و جامعه مسلمانان از در جنگ وارد شده و با آنها در حال ستیزند و از هیچگونه کارشکنی علیه ایشان کوتاهی نمیکنند. اینها را میتوان همان کفار حربی نام نهاد که جامعه و حاکم اسلامی در قبال ایشان هیچ تعهدی نداشته و حرمتی از نظر قانونگذار اسلامی ندارند. با توجه به این نکات، در اسلام، تنها قتل و سرکوب کسانی مجاز است که جزء گروه چهارم بوده و علنا یا به دشمنی با مسلمین میپردازند و یا در پی متزلزل کردن اعتقادات مومنین از راههای مختلفند.
🔹حال برای روشنتر شدن بحث، به این آیه توجه بفرمایید:
🔹«خدا شما را از نيكي كردن و رعايت عدالت نسبت به كساني كه در امر دين با شما پيكار نكردند و از خانه و ديارتان بيرون نراندند نهي نميكند. چرا كه خداوند عدالت پيشگان را دوست دارد. شما را تنها از دوستي و رابطه با كساني نهي ميكند كه در امر دين با شما پيكار كردند و شما را از خانه هايتان بيرون راندند. يا به بيرون راندن شما كمك كردند و هر كسي با آنان رابطه دوستي داشته باشد ظالم و ستمگر است.» (ممتنحه/8)
بر اساس این آیه:
اولا: مسلمانان موظفند نسبت به افراد غير مسلمان و حتی مخالفان، با اخلاق حسنه و قسط و عدل اسلامي عمل نمايند و حقوق انساني آنان را رعايت كنند. البته اين اصل در حق كساني معتبر است كه بر ضد اسلام توطئه و اقدام نكنند.
ثانیا: رابطه حكومت اسلامي و مسمانان، تنها با كفار حربي و كساني كه در حال جنگ يا در صدد جنگ با كشور اسلامي هستند، رابطه اي خصمانه است، که صد البته این قاعده هم، نه تنها مختص به حکومت اسلامی و مسلمانان نیست، که حتی از سوی تمامی کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. جالب آنجاست که، امروزه در قواعد و روابط بین الملل، «مقابله و سرکوب مخالف» حق مشروع، پذیرفته شده و قانون نانوشته حکومتها به حساب میآید.
🔹براستی کدام کشور را دیده اید که با دشمنان و مخالفان خود مقابله نکند؟!
@ayeha313
#غلامحسین_ابراهیمی_دینانی(پدر فلسفه ایران)
زاده: ۲۶ دسامبر ۱۹۳۴ (۸۷ سال)
اصفهان، ایران
محل زندگی: تهران
پیشه: فیلسوف
زمینه کاری: تدریس فلسفه
ملیت: ایرانی
مذهب: شیعه
دلیل سرشناسی: نویسنده و فیلسوف
غلامحسین ابراهیمی دینانی (زاده ۵ دی سال ۱۳۱۳، دینان،اصفهان نویسنده و فیلسوف ایرانی است. بخشی از شهرت وی به علت پژوهش در حکمت اشراق و سهروردی و احیای آن در سالهای اخیر است. دینانی تسلط خاصی بر فلسفه ابن سینا، ابن رشد، سهروردی و ملاصدرا دارد. ↵وی با بررسی تمامی آثار و نوشتههای شیخ شهابالدین سهروردی تاکنون چندین کتاب مهم در رابطه با فلسفه و افکار این فیلسوفایرانی نگاشتهاست. هماکنون استاد بازنشسته گروه فلسفهدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران است. او در دانشگاههای تهران، تربیت مدرس، دانشگاه مذاهب اسلامی،دانشگاه آزاد اسلامی و مدرسه عالی شهید مطهری به تدریس فلسفه پرداختهاست. ابراهیمی دینانی همچنین عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران است. او در سال ۱۳۸۴ با کتاب دفتر عقل و آیت عشق، در سال ۱۳۸۵ با کتاب درخشش ابن رشد در حکمت مشاء و در سال ۱۳۸۹ با کتاب فلسفه و ساحت سخن برنده جایزه کتاب سال شد. او چهره برتر فلسفه ایران در اولین دوره همایش چهرههای ماندگار است. تا به حال چندین مقاله و فیلم مستند نیز دربارهٔ این فیلسوف، نوشته و ساخته شدهاست.
دینانی در مدرسه حجتیه قم به تحصیلات حوزوی پرداخته و در آن مدت سید محمد خامنهای و سید علی خامنهای از افراد هم بحث و هم خرج وی بودهاست. وی همچنین از شاگردان سید روحالله خمینی و سید محمد حسین طباطبایی بوده و نیز شاهد مباحث فلسفی هانری کربن و سیدمحمد حسین طباطبایی بودهاست.
کلاسهای آزاد وی جهت دانشجویان فلسفه و محققان و علاقهمندان مطالعه آزاد فلسفه اسلامی در انجمن حکمت و فلسفه ایران برقرار است. به غیر از کلاسهای دانشگاهی و آزاد، دینانی سلسله درسهایی با عنوان معرفت در شبکه چهار تلویزیون ایران دارد.
غلامحسین ابراهیمی دینانی در ۵ دی سال ۱۳۱۳ در دینان از توابع درچه اصفهان به دنیا آمد. وی پس از تحصیل ابتدائی در روستای خود، در مدرسه علمیه نیماورد اصفهان به تحصیلات دینی مشغول شد. پس از گذراندن دوره سطح و مقدمات فلسفه، در سال ۱۳۳۳ وارد حوزه علمیه قم شد و ضمن تحصیل خارج فقه و اصول نزد مراجع بزرگ، به فراگیری فلسفه نیز در نزد علامه طباطبائی پرداخت؛ که شاهد مباحث فلسفی هانری کربن (فرانسوی) و سید محمد حسین طباطبایی نیز بود. منطق و فلسفه را در اصفهان نزد حکیم سید فضلالله ضیاء نور شروع کرد و در قم در سطح عالی با سید محمد حسین طباطبائی به پایان رساند و از شاگردان خاص او گردید. وی در سال ۱۳۴۵، و پنج سال پس از درگذشت سید حسین طباطبایی بروجردی به تهران مهاجرت کرد و وارد دوره کارشناسی دانشگاه تهران شده و پس از اخذ درجه کارشناسی، جهت گذراندن امورات زندگی به استخدام وزارت آموزش و پرورشدرآمد. وی تا دریافت درجه دکتری ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۵۲ از رساله دکتری تخصصی فلسفه خود دفاع کرد. دینانی در سال ۱۳۵۳ ازدواج کرد که ثمره آن دو دختر میباشد و در همان سال به عنوان استاد فلسفه در دانشگاه فردوسی مشهد مشغول به تدریس شد. وی در سال ۱۳۶۲ به تهران منتقل شده و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران شد و تاکنون استاد این دانشگاه است. وی صاحب تألیفات بسیاری در زمینه عرفان و فلسفه میباشد. ایشان در آثار فلسفی خود به نقد آرای فلسفی فلاسفه بزرگ غرب و شرق پرداخته و در ذیل آنها به ارائه نظرات خاص فلسفی خود نیز پرداختهاست.
دینانی در سمینارها و همایشهای متعدد داخلی و خارجی شرکت داشته و مقالات و آثار فراوانی در حوزه فلسفه و دین پژوهی به رشته تحریر درآورده که برخی از کتابهایش جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را دریافت نمودهاست و در اولین دوره همایش چهرههای ماندگار در سال ۱۳۸۰ با عنوان چهره برتر فلسفه تقدیر شد.
سبک تدریس متفاوت دینانی بر محوریت پرسش از مخاطب یا دانشجو تکیه دارد و دانشجو را وادار میکند تا با بحث و درس همراه شود. اصول حاکم بر کلاسهای دینانی:
طرح مسئله کنیدانتظار خود را از فلسفه تغییر دهیدمسئولیت سخنان خود را بر عهده بگیریددغدغههای اصلی فیلسوفان را بیابیدکلاس فلسفه، کلاس بحث استدر مورد مسائل، فکر کنیدسخنان خود را در کمترین عبارات و به صورت گویا و صریح بیان کنید.به لوازم سخنان تان توجه داشته باشیدخود را ملزم به استفاده از اصطلاحات فلسفی نکنید!به سرعت مبهوت نظرات جدید نشوید!مسائل را تحلیل کنیدارزش فیلسوفان را بدانیممعیار حقیقی، تنها عقل است
انتشارات نور سخن در سال ۱۳۹۵ کتابچه ای با عنوان «روش تدریس فلسفه دکتر دینانی» منتشر کرد. مطالب کتاب شامل عناوینی همچون «مؤلفههای اصلی روش تدریس فلسفه، اتکاء بر تقسیم حصر عقلی، جلوگیری از تغییر صورت سؤال، توجه به لوازم یک سخن، جلوگیری از پاسخهای تقلیدی و….» در بیست ویژگی بارز روش گفتگو، تدریس و کلاس داری دینانی دستهبندی شدهاست.