🔴تفاخر به نژاد و کشور، یا دین؟
✅در جنگ احد، جوانی ایرانی در میان مسلمین بود. این جوان پس از آن که ضربتی به یکی از افراد دشمن وارد آورد، مغرورانه گفت: این ضربت را از من تحویل بگیر که منم یک جوانی ایرانی!
🌺پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) احساس کرد که هم اکنون این سخن تعصبات دیگران را بر خواهد انگیخت.
🌿 فوراً به آن جوان فرمود: چرا نگفتی منم یک جوان انصاری!؟
✨یعنی چرا به چیزی که به آیین و مسلک مربوط است، افتخار نکردی و پای تفاخر قومی و نژادی را به میان کشیدی!؟
🔰 از این داستان نتایج زیر به دست می آید:
💠1 ـ همیشه ایرانیان در خدمت اسلام بوده اند و داستان این جوان، بهترین شاهد است.
💠2 ـ در هیچ کاری نباید مغرور شد.
💠3ـ انسان باید مکتب گرا و دین گرا باشد نه ملی گرا. (قابل توجه کسانی که به آریایی بودن و کورش و...بیشتر از دین و اسلام افتخار میکنن!)
📚به نقل از: مرتضی مطهری، خدمات متقابل اسلام و ایران، ص 74 ـ 75، با اندکی تغییر
@ayeha313
#پاسخ_شبهات
💢وقتی خداوند فرمودن « لا اکراه في الدين» چگونه کسي که دين اسلام را #اختیار نکرده باشد را #مجازات می کند؟
#پاسخ:
✅علت این سوال این است که پرسشگر میان آزادی عقیده و آزادی بیان عقیده فرق نگذاشته است و این دو را یکی کرده است و همین سبب سردرگمی وی شده است .
این آیه به آزادی عقیده اشاره می کند و آن مسئله مجازات مربوط به بیان عقیده غلط است .
توضیح :
آنچه موجب ایجاد چنین شبههای در ذهن میشود، خلط و عدم تفكیك دو مقوله آزادی بیان و آزادی عقیده است. باید دقت كنید كه بین عقیده و بیان و طبعاً آزادی عقیده و آزادی بیان تفاوتهای زیادی وجود دارد:
«عقیده« امری «قلبی«، «درونی« و «شخصی« است. امری قلبی است زیرا تا قلب آدمی به آن ایمان نیاورد هیچ قدرت و عامل خارجی نمیتواند آن را در انسان ایجاد كند و هیچگاه با زور و اجبار، كسی به چیزی ایمان نمیآورد و بدان معتقد نمیشود.
همچنین عقیده، امری درونی است به آن دلیل كه در نهانخانه دل مأوا میگزیند و تا هنگامی كه اظهار نشده است هیچ كس جز خداوند متعال از آن خبر ندارد.
و نیز امری «شخصی« است، زیرا هرگونه تغییر و تحول در آن، در حوزه استحفاظی خود شخص اتفاق میافتد. آیة «لا اكراه فی الدین« مربوط به عالم عقیده و اعتقاد است. در حقیقت خداوند متعال بدین وسیله مؤمنان را از یك كار لغو و بیهوده كه هیچ فایدهای جز خراب كردن چهره دین ندارد، بازداشته است و به مؤمنان میفرماید: دین و عقیده اصولاً و تكویناً اكراه بردار نیست و با زور به وجود نمیآید.
بنابراین، تمسك به زور برای تبلیغ اسلام نه تنها لغو و بیهوده است، بلكه موجب تنفر و گریختن از دین میشود.
اما مقولة بیان، و همچنین آزادی بیان ـ به خلاف عقیده و آزادی عقیده ـ امری شخصی نیست، بلكه مقولهای اجتماعی است. به بیان دیگر، بیان و آزادی بیان، پدیدهای است كه تنها در جمع و اجتماع مفهوم و معنا پیدا میكند. لذا چون مانند همه مقولات و پدیدههای اجتماعی، به سرنوشت دیگران مربوط میشود، باید احساسها، نیازها و مصالح دیگران نیز در نظر گرفته شود. به همین علت، هیچكدام از پدیدهها و مقولات اجتماعی ـ از جمله بیان و اظهار عقیده ـ در هیچ جامعهای یله و رها نیستند، بلكه قانونمند و محدود به حدودی هستند كه در آن، نفع اكثریت جامعه لحاظ شده است.
اكنون این سؤال پیش میآید كه: آیا در جوامع غربی كه خود را مروّج آزادی بیان، میدانند، واقعاً بیان هر عقیده و اعتقاد آزاد است؟
مسلّماً خیر، نه در آنجا و نه در هیچ جای دیگر، آزادیِ مطلقِ بیان، نه ممكن است و نه سودمند. آیا كارشناسان نظامی این كشورها میتوانند به بهانة آزادیِ بیان، اسرار مهم نظامی پیرامون سلاحهای هستهای یا پروژههای فضایی را فاش كنند؟ همه جوامع (از خانه و خانواده گرفته تا جوامع بزرگ و كلان) به منظور حفظ منافع جمعی و گروهی، خطوط قرمزی دارند كه اجازه ورود و افشای آن را به هیچ كس نمیدهند. محدودیت بیان و تابعیت آن از مصالح فردی و گروهی، همان حقیقتی است كه در فرهنگ عامیانه نیز مورد تصدیق همگان قرار گرفته است. نظیر این ضربالمثل حكیمانه كه میگوید: «هر سخن جایی و هر نكته مكانی دارد.» اسلام نیز، همگام با این حكم عقلایی، بیان هر عقیده و مطلبی را در جامعه مفید ندانسته، از آزادی مطلق اطلاعات و بیان در جامعه اسلامی برحذر داشته است. یكی از مواردی كه آزادی بیان، در آنجا ممنوع است، اعلام ناامیدی و پشیمانی از دین است.
@ayeha313
آزادی های یواشکی ‼️
👇👇👇
♨️سوال:
🔰چرا مردم مجبورند یواشکی آزادی داشته باشند و برای کشف حجاب راحت نیستند؟
✍️پاسخ:
✅اولا اگر به عمل خلاف قانون آزادی می گویند، در هیچ نقطه ای از جهان چنین آزادی ای مقبول نیست و هیچ عاقلی نیز عمل بر خلاف قانون را یک مزیت نمی شمارد. افرادی که بر خلاف قانون عمل می کنند، مجرم خوانده می شود و هیچ جا به یواشکی برداشتن اموال دیگران آزادی نمی گویند. بلکه آن را جرم می شمارند.
در حال حاضر مطابق قوانینی که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تصویب کرده اند، رعایت حجاب در کشور الزامی است و تا زمانی که قانون توسط نمایندگان تغییر داده نشده، باید به آن احترام گذاشت چرا که قانونمداری عامل مهمی برای داشتن جامعه ای متعالی است.
🔻ثانیا اجبار بر حجاب را در دو محیط باید ارزیابی نمود. اگر صرفا به گشت و گذار در فضای مجاری و رسانه ای بپردازیم، احساس خفقان شدید و تنفر برانگیزی به ما دست می دهد. اما اگر در کوچه و خیابان گام برداریم، افرادی را مشاهده می کنیم که بدون دغدغه ای پوشش غیر قانونی و غیر اسلامی دارند.
طبیعتا رسانه ها مطالب خود را از واقعیت هایی می گیرند و واقعا امری چون گشت ارشاد وجود دارد، اما اگر این اجبار و الزام در حدی که رسانه ها پمپاژ می کنند، وجود دارد، پس این افراد بدحجاب در کوچه و خیابان چگونه راحت تردد می کنند؟
🔺حقیقت آن است که مخالفان حجاب، این تاکتیک را برگزیده اند تا با دامن زدن به فضای جبر، بی حجابی را گسترش دهند.
⬅️و الا راننده ای که از قطعی بودن جریمه و مقابله با تخلف مطمئن است، تخلف می کند؟ حتی برخی کلیپ ها که نشان دهنده مقاومت افراد در مقابل گشت ارشاد است، در واقع نشان می دهد که باور اصلی آنان این است که حقیقتا جبری وجود ندارد و می توان با سر و صدا و شانتاژ، قانون شکنی کرد.
🔻ثالثا اصل این ادعا که کسی پوشش غیر عفیفانه را آزادی بنامد، توهین به آزادی و به ابتذال کشاندن آن است و کسانی که سطح دغدغه های آنان چنین نازل شده است، باید بیدار شوند. آیا آزادی از سلطه و استکبار، باید دغدغه آزادی جویان باشد یا آزادی از ضوابط پوشش؟ آیا آزادی از قید عادات و رسوم خرافی مهم تر است یا جلوه گری در خیابان ها و تبدیل کردن معابر عمومی به صحنه ترسیم انواع جاذبه های جنسی؟ این تصویرهای خیالی که بزرگترین آرزوی یک زن را وزیدن باد در لا به لای موهایش ترسیم کنند، عملیات روانی رذیلانه ای است که یک انسان و آرمان هایش را چنین سطحی می کنند.
🔺رابعا حقیقت آن است که اکثریت مردم ایران به عفت معتقد و ملتزمند. هر چند در محدوده پوشش با هم متفاوتند. برخی کمی سهل تر می گیرند و ایمانشان آن چنان قوی نیست که حجاب شرعی را کامل رعایت کنند، اما آنها نیز مخالف نوع پوشش مرسوم در برخی کشورهای دیگر هستند و کشور ما هنوز توانسته با عفت، خانواده را حفظ کند. بنابراین نباید فریب اقلیت محدودی را خورد که شهوات مبتذل نهایت درجه آرمان های آنهاست و با چشم بسته، می خواهند آینده و سعادت خویش را قربانی شهوات زودگذر کنند. این طایفه غرضشان از رها کردن عفت به صرف کنار گذاشتن یک روسری نیست و خواسته های اصلی آنان چیزی است که اکثریت ملت با آن مخالفند.
@ayeha313
🔴عاقبت تحقیر مومن!
✅یکی از فرزندان شیخ رجبعلی خیاط میگوید:
💠روزی مرحوم مرشد چلوییه معروف، خدمت جناب شیخ رسید و از کسادی بازارش گله کرد و گفت: داداش! این چه وضعی است که ما گرفتار آن شدیم؟
🔰قبلا وضع ما خیلی خوب بود، روزی سه چهار دیگ چلو میفروختیم و مشتریها فراوان بودند،
⛔️ اما یک باره اوضاع زیر و رو شده مشتریها یکی یکی پس رفتند، کارها از سکه افتاده، و اکنون روزی یک دیگ هم مصرف نمیشود ...!
✳️شیخ تأملی کرد و فرمود:
« تقصیر خودت است که مشتریها را رد میکنی »!
🔆مرشد گفت: من کسی را رد نکردم، حتی از بچهها هم پذیرایی میکنم و نصف کباب به آنها میدهم.
🌴شیخ فرمود:
« آن سید چه کسی بود که سه روز غذای نسیه خورده بود؛ بار آخر او را هل دادی و با تحقیر از در مغازه بیرون کردی؟!
🔴 گرفتار همان کار هستی!
♻️مرشد سراسیمه از نزد شیخ بیرون آمد و شتابان در پی آن سید راه افتاد، او را یافت و از او پوزش خواست،
🔸و پس از آن تابلویی بر در مغازهاش نصب کرد و روی آن نوشت:
« نسیه داده میشود، حتی به شما، وجه دستی به اندازه وسعمان پرداخت میشود »
@ayeha313
🔴بی غیرتی در خواندن نماز!!
✍حاج آقا قرائتی:
.
✅یک کسی آمد گفت: آقای قرائتی من به راننده گفتم نگه دار نماز بخوانم. نگه نداشت!
💢نماز من قضا شد...آیا من گناه کردم؟
گفتم: بله!
گفت: آخه من که گفتم نگه دار!
گفتم: چطور گفتی؟!
گفت: رفتم گفتم آقای راننده یک جایی نگه دارید نماز بخوانم.
گفت: بنشین صدایت میزنم. ما نشستیم صدا نزد...
گفتم: اگر چمدانت میافتاد چه میکردید؟؟
نمیگفتی: آقای راننده نگه دارید چمدان من افتاد... نگه دار!! نگه دار!! چمدانم افتاد!
✔گفتم: آن غیرتی که برای چمدانت داری برای نماز نداری...
❎گیر در خودت است. شما برای چمدانت نعره کشیدی، برای نماز نعره نکشیدی..
🔴برای نمازت غیرت داشته باش!
@ayeha313
🔻چرا قیمت دستورات واجب از دستورات مستحب بالاتر است؟
🔸چرا وقتی که میخواهیم آدم شویم میفرمایند که «نمازت را دریاب»؟ چرا اهمیت دستورات واجب بیشتر از دستورات مستحب است؟ برای اینکه شما در دستورات مستحب یک «من» ام دارید. ذاتاً در مستحبات این «من» ام وجود دارد. بالاخره خدایا «من» تصمیم گرفتم این روزه مستحبی را بگیرم. هر چه هم قیافهات را کج و معوج کنی و خودت را مثلاً کوچک کنی، باز هم هست. به هر حال «من» تصمیم گرفتم. اما این مسأله در نمازهای واجب یومیه نیست. خدایا در نماز یومیه غلط میکنم من تصمیم بگیرم یا نگیرم. اصلاً به من ربطی نداشت. تو گفتی واجب است، من آمدم. عرفا میگویند حضور «من» در امر واجب کمتر است، به همین دلیل نور امر واجب بیشتر است.
🔻بخشی از کتاب "رابطه #عبد_و_مولا" اثر علیرضا پناهیان
@ayeha313
✨ حدیث شمارهء ۲۴۹۵ نهج الفصاحه✨
🌸 نبی مکرم اسلام فرموده اند:
کسیکه میهمان نمی پذیرد، خیری در او نیست.
@ayeha313