شرح دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان
♦️اللَّهُمَّ لاَ تُؤَاخِذْنِی فِیهِ بِالْعَثَرَاتِ.
🔺خدایا من را به لغزشها مواخذہ نکن.
🔻آدمی گاهی دچار لغزش می شود و ایمانش از بین می رود؛ گاهی خداوند بخاطر گناهان ما به غضب می آید، اغلب مردم بخاطر گناہ گرفتار سیل و زلزله و ... بلایا هستند؛ ولی درک درستی نسبت به این امر ندارند در قدیم معروف بود که: «چوب خدا صدا ندارد.»
🔻اگر نماز را در وقتش بخوانید خیلی از این پیش آمد ها نمی شود. «لا تواخذنی بالعثرات» یک نماز که اول وقت نخوانی آدم را بیچارہ می کند. بخاطر اینکه در روایت وارد شدہ که کسی که نماز را از اول وقت به تاخیر بیاندازد، نماز او را نفرین می کند و خطاب به ضایع کنندہ نماز می گوید:
«ضَیّعک اللهُ کَما ضَیَعتَنی»
خدا ضایعت کند همانطوری مرا ضایع کردی.
ولی اگر اول وقت نمازت را بخوانی نماز دعایت می کند و می گوید:
« حَفَظَک اللهُ کَما حَفَظتَنی»
خدا حفظت کند همانطوری که مرا حفظ کردی.
@ayeha313
♦️ وَ أَقِلْنِی فِیهِ مِنَ الْخَطَایَا وَ الْهَفَوَات.
🔺خدایا با من اقاله کن.
🔻 در این دعا از خدا درخواست اقاله می کنیم و می گوییم؛ خدایا تو خود دستور به اقاله دادہ ای، و به فروشندہ گفته ای؛ جنسی را که فروخته ای و مشتری بدون دلیل باز گرداندہ است را قبول کن حال من هم از تو تقاضای اقاله دارم و از تو می خواهم که گناهانم را رایگان ببخشی ؛ به قول استاد ما:
«خدایا گناهان ما را مفتکی بیامرز».
اقاله: برهم زدن؛ بخشیدن.
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
♦️ وَ أَقِلْنِی فِیهِ مِنَ الْخَطَایَا وَ الْهَفَوَات. 🔺خدایا با من اقاله کن. 🔻 در این دعا از خدا
♦️ وَ لاَ تَجْعَلْنِی فِیهِ غَرَضاً لِلْبَلاَیَا وَ الْآفَاتِ.
🔺خدایا؛ من را در معرض تیر بلا قرار مدہ.
🔻«غرض» به معنی «هدف» است؛ زلزله و سیل ... این ها تیر بلایا هستند، قرآن کریم می فرماید:
«وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدیکُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ کَثیرٍ»
یعنی هر گرفتاری برای شما پیش می آید حاصل دسترنج خودتان هست.
«فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ»
🔻اگر می بینی که باغ میوہ و مزرعه کشت و کار تو به آفت مبتلا شدہ است، شاید اهل خمس و زکات نبودہ ای.
🔻در قرآن آمدہ است که👇
(إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ)
👈 خدا برنامه های مردم را عوض نمی کند مگر اینکه خودشان را تغییر بدهند.
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
♦️ وَ لاَ تَجْعَلْنِی فِیهِ غَرَضاً لِلْبَلاَیَا وَ الْآفَاتِ. 🔺خدایا؛ من را در معرض تیر بلا قرار م
♦️ بِعِزَّتِکَ یَا عِزَّ الْمُسْلِمِین
🔺به عزت خودت این دعاها را در حق ما مستجاب کن، ای کسی که عزت مسلمین از توست.
@ayeha313
⁉️ سوال: 👇👇👇👇
🔰چرا پيامبر (ص) در نماز بر خود صلوات ميفرستاد؟
✍️پاسخ:
✅پيامبر اکرم (ص)داراي ابعاد مختلفي است بعد شخصي وفردي وديگري بعد اجتماعي ومسئوليت الهي که بعهده اوست بنابر اين فرستادن درود بر خود جنبه خود برتر بيني ندارد بلکه انجام تکليفي است که بعهده او گذاشته شده است. وقتي که خدا و ملائکه بر پيامبر درود مي فر ستند و مومنان هم مامور به فرستادن صلوات هستند خود پيامبر هم به اين تکليف مکلف است.
گفتني است که براي صلوات فرستادن بر پيامبر اکرم(ص) و اهل بيت ايشان روايات زيادي -در تفسير آيهي شريفهي «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْليماً»[1] - وجود دارد. اين احاديث از طريق شيعه و سني نقل شده و در همهي آنها تأکيد شده است که بايد «آل محمد» به هنگام فرستادن صلوات ذکر شود. حتي در بعضي از اين روايات تصريح شده که اگر در صلوات، «آل محمد» ذکر نشود، آن صلوات ناقص و نا تمام است
.
2. نماز خواندن پيامبر اسلام(ص) همانگونه است که در منابع حديثي بيان شده و همهي مسلمانان موظف به آن هستند. و بايد به گونهاي خوانده شود که آنحضرت بجا ميآوردند. اين مسئله نه تنها در نماز، بلکه در ديگر احکام دين نيز چنين است و بايد مسلمانان از پيامبر اکرم(ص) پيروي کنند.
در نماز، يکي از جاهايي که بر پيامبر و اهل بيت او صلوات فرستاده ميشود، تشهد است؛ چنانکه در روايات آمده است که؛ خداوند متعال پيامبرش حضرت محمد(ص) را به معراج برد.
جبرئيل اذان گفت و نماز را به پيامبر آموخت، به همين کيفيت و شکلي که ميخوانيم. سپس در تشهد به او فرمود: بر خودت و بر اهل بيتت درود بفرست. پيامبر گفت: صَلَّى اللَّهُ عَلَيَّ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِي. (4) از اين جمله معلوم ميشود که پيامبر اسلام(ص) در تشهد بر خود و بر اهل بيت عصمت و طهارت(ع) درود ميفرستاد.
3. در روايات پيشوايان معصوم(ع)، نيز تشهد با عبارتهاي مختلفي نقل شده است که در تمامي آنها گواهى بر عبوديت و رسالت حضرت محمد مصطفي(ص) و نيز فرستادن صلوات بر آن حضرت و آل طاهرينش وجود دارد؛
مانند اينکه امام صادق(ع) کيفيت تشهد را اينگونه فرمود: «الْحَمْدُ لِلَّهِ، أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيکَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَقَبَّلْ شَفَاعَتَهُ فِي أُمَّتِهِ وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ».[6] به همين دليل؛ فقهاي شيعه، فتوا بر لزوم صلوات در تشهد دادهاند.[7]
بنابراين، پيامبر(ص) نماز و اجزاي آن (مانند تشهد) را از پيش خود ابداع نکرده و تمامي آنها (حتي چگونگي و محتواي صلوات) به دستور و راهنمايي خداي متعال بوده است.
[1]. احزاب، 56: «خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود ميفرستد اى کسانى که ايمان آوردهايد، بر او درود فرستيد و سلام گوييد و کاملاً تسليم (فرمان او) باشيد».
[2]. کلينى، محمد بن يعقوب، الکافي، محقق و مصحح: غفارى، على اکبر، ج 3، ص 486، دار الکتب الإسلامية، تهران، چاپ چهارم، 1407ق.
[3]. شيخ طوسى، محمد بن حسن، تهذيب الأحکام، ج 2، ص 92، دار الکتب الإسلامية، تهران، چاپ چهارم، 1407ق.
[4]. ر.ک: بحرانى، يوسف بن احمد، الحدائق الناضرة في أحکام العترة الطاهرة، محقق و مصحح: ايروانى، محمد تقى، مقرم، سيد عبد الرزاق، ج 8، 456 – 459، دفتر انتشارات اسلامي، قم، چاپ اول، 1405ق.
@ayeha313
🌷عارف بالله شیخ رجبعلی خیاط :
🔸شیطان را دیدم بر جایی که انسان در نماز می خاراند ، بوسه می زند!
📚قلب عارف ، ص ۱۴۸
@ayeha313
May 11
#پاسخ_شبهات
💢 در اسلام #علت بوجود آمدن رعد و برق #تازیانه و شلاق #فرشتگان است!! که به دستور خدا به ابرها میزنند!
در حدیث آمده که امام صادق به اصحاب گفت: رعد و برق صدای #شلاق فرشته ها بر ابرهاست!؟
این خرافات را باور کنیم؟
📚من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 525
#پاسخ
✅نکته اول
پیش از تحلیل و فهم هر جمله یا حدیث باید #سندیت و اعتبار آن مورد بررسی قرار گیرد:
در #روایتی مُرسل چنین آمده است: ابوبصیر از امام صادق(ع) در مورد صداى رعد پرسید؟ آنحضرت فرمود: «آواى رعد همچون #فریادى است که چوپانان و شتربانان براى راندن و بازداشتن شتران به صورت "هاى هاى" از گلو خارج میکنند»، ابوبصیر پرسید: فدایت گردم برق چه حالتى دارد؟ فرمود: «برق به منزله تسمه و دوال #فرشتگان است که با آن ابرها را میزنند و میرانند به جایى که خداوند عزّ و جلّ مقدّر فرموده تا باران در آنجا فرو بارد».
#روایات دیگری نیز شبیه این روایات به صورت «رُوِیَ» و مرفوع درباره صدای رعد و برق #نقل شده است.
همچنین مشابه این روایات در منابع تفسیری و روایی #اهل_سنت از رسول خدا(ص) نیز نقل شده است.
در نتیجه از #جهت_اعتبار روایی این حدیث محل بحث است.
📚الجامع لأحکام القرآن، ج 1، ص 217
✅نکته دوم
در صورتی که از مبحث سندی و روایی آن صرف نظر کنیم:
در اینگونه #روایات، ظاهر آنچه گفته شد مراد نیست، بلکه تنها از باب مثال و تشبیه است. به عبارت دیگر، در جامعه آن روز که هیچ #آگاهی نسبت به عوامل و اسباب طبیعی و غیر طبیعی رعد و برق وجود نداشت، امامان(ع) با این تعابیر خواستهاند از نیروهای ناپیدا و ناشناخته خبر دهند و #قدرت خدا را به رخ مردم بکشند.
✅نتیجه گیری:
با این وجود، نسبت دادن بسیاری از امور #طبیعی به امور ماورائی، نافی عوامل طبیعی آن نیست؛ چنانکه در احادیث فراوان از #نگاهبانان و فرشتگان شب و روز و فرشته #مرگ و فرستادگانى که براى یارى رساندن به مؤمنان گسیل و سبب آرامش خاطر آنان میشوند، سخن رفته است.
@ayeha313
🔴خسیس هستیم یا نه ؟!
💥گاهی اوقات وقتی ما سر کیسه را اندکی شل می کنیم و از دارایی خود چیزی را می بخشیم.
🔹چند لحظه ای چند نگذشته که این فکر مثل خوره به جانمان می افتد که ای بابا دیدی چکار کردم؟!
❗️کاش اینقدر نمی دادم و کمتر می دادم...
❗️کاش فلان وسیله را نمی بخشیدم شاید بکارم می آمد و...!
🔆امام حسن مجتبی(علیه السلام) در این باره می فرمایند:
بخل آن است كه آدم آنچه را بخشيده است تلف،
و آنچه را نگه داشته،شرف بپندارد.
🌟یعنی باید بدانیم که ما آنچه را بخشیده ایم برای ابد جاودان و ماندگار کرده ایم
♨️و هر آنچه را نگه داشته ایم و بدان دل بستیم حقا که نابودشان کردیم.
📚منابع :
تحف العقول - ص 225. دانشنامه قرآن وحدیث ج10- ص94 - ح5758
@ayeha313