eitaa logo
🌱آیه های زندگی🌱
328 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
525 ویدیو
14 فایل
#خانه داری #مهدویت #ازدواج #روانشناسی #مذهبی https://harfeto.timefriend.net/17180058032928 لینک ناشناس کانال آیه های زندگی👆👆👆نظرات،پیشنهادات وانتقادات خودتان را با ما میان بگذارید
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ 🌻خدایا 🌱یقین داریم آنچه برای ما 🌻رقم خواهد خورد 🌱در دستان قدرت توست 🌻پس … 🌱در روزهای ماه محرم 🌻برای همه لحظات زندگیمان 🌱آنچه را كه خير و صلاح 🌻وموجب خشنودی توست 🌱طلب ميكنیم…🙏 آمین یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام 🙏 ای صاحب جلال و بزرگواری 🙏 @ayeha313
🔵دلیل تأکید بر دعا کردن چیست؟ 🌷امام کاظم (علیه السلام) فرمودند: ⛔️بلا و گرفتارى بر مؤمنى وارد نمى شود مگر آنکه خداوند عزوجل بر او الهام مى فرستد که به درگاه باری تعالى دعا نماید و آن بلا سریع بر طرف خواهد شد. 🔴 ولی چنانچه از دعا خوددارى نماید، آن بلا و گرفتارى طولانى می گردد. 🌾 پس هر‌گاه فتنه و بلائى بر شما وارد شود، به درگاه خداوند مهربان دعا و زارى نمائید... 📕الکافی، ج ۲، ص ۴۷۱. وسائل الشّیعه، ج ۷، ص ۴۴. @ayeha313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر گروه خونی به چه افرادی می‌تواند خون اهدا کند ؟💉 ▫️تفاوت گروه هاي خون مختلف به وجود يا عدم وجود پروتئين های ويژه ای به نام آنتي ژن كه در فارسي "پادزا" يا "پادگن" ناميده ميشوند، بر مي گردد.اهدای خون مستمر سبب افزایش ضریب امنیت و سلامت خون شده .حداقل سن برای اهدای خون 18 سال تمام و حداکثر 60 سال و حداقل وزن 50 کیلوگرم + ۹ مرداد در تقویم ایرانی روز اهدا خون است @ayeha313
📌کفویت اقتصادی ♦️برخی معتقدند که دو طرف باید در مسائل اقتصادی نیز همتای یکدیگر باشند. ❌مثلاً اگر یکی از دو طرف از قشر ضعیف اقتصادی محسوب می‌شود، دیگری نیز از همین قشر باشد. چنین عقیده‌ای نه تنها از نگاه دینی مورد تأیید نیست؛ بلکه دین توصیه می‌کند در ازدواج، ملاک اقتصادی را در نظر نگیرید. ✅ ناگفته نماند که اقتصاد، جزئی از زندگی است و بخشی از نوع فکر انسان، نوع نگاه او به مسائل اقتصادی است. آنچه در مسیر ازدواج اهمّیت دارد، نوع نگاه دو طرف به مسائل اقتصادی است. 🔰به بیان دیگر، یکی از ابعاد کفویت اعتقادی، عقاید دو طرف نسبت به اقتصاد و یکی از ابعاد کفویت اخلاقی، خلق و خوی اقتصادیِ دو طرف است. برای تشخیص کفویت اقتصادی از این زاویه، به نکات ذیل دقت کنید: 1⃣ نگاه دو طرف به مسائل اقتصادی ❓آیا پسر یا دختر، پول‌دار بودن را یک ارزش حساب می‌کند؟ یا شخصیت آدم‌ها را منهای پول آنها محک می‌زند؟ 💯کسی که شخصیت انسان‌ها را با پول می‌سنجد، باید با کسی ازدواج کند که او هم، چنین نگاهی دارد. 📛 البتّه معلوم نیست که زندگی چنین انسان‌هایی چه عاقبتی خواهد داشت. چنین اعتقادی، نشانۀ رویکرد بسیار مادّی به زندگی است که نمی‌توان با آن، طعم خوش‌بختی را چشید. ⬅️ ادامه دارد .... 📚نیمه دیگرم، کتاب اول ص ۱۵۸ @ayeha313
🔰 سفیر تنها ؛ مسلم فرزند عقیل بن ابی‌طالب و با کمال‌ترین فرزندان او است. عقیل برادر حضرت علی(ع) و دومین فرزند ابوطالب(ع) است. از این جهت، او با یک واسطه از تربیت ابوطالب و همسرش فاطمه بنت اسد برخوردار گردید. 🔲مسلم بن عقیل، سال ۲۰ هجری، یعنی ده سال بعد از رحلت پیامبر(ص) متولد شده بود؛ لذا او زمان رسول خدا(ص) را درک نکرد؛ زیرا هنگام شهادت(سال ۶۰ هجری) سن آن‌جناب بیش از ۴۰ سال نبود، در حالی‌که از زمان رحلت پیامبر(ص) تا سال ۶۰ هجری، ۵۰ سال گذشته بود. 🔺مادر گرامی او حلیه نام دارد، او کنیزی بود که عقیل از شام خریداری کرده بود. 🔺همسر مکرمه او جناب «رقیه» از دختران امیرمؤمنان علی(ع) بوده است؛ از این‌رو، ایشان افتخار دامادی حضرت علی(ع) را به همراه داشت. 💢۱. عبدالله، که مادر او رقیه دختر امام علی(ع) بود. 💢۲. محمد. این دو فرزند مسلم در سرزمین کربلا شهید شدند. دو فرزند دیگر مسلم نیز پس از واقعه کربلا و اسیر شدن بعد از یکسال به شهادت رسیدند. برخی نام آنها را محمد(غیر از محمد فرزند دیگر مسلم که در بالا ذکر شد) و ابراهیم گفته‌اند و مادر ایشان از اولاد جعفر طیّار بود. مسلم بن عقیل زمان و عصر سه امام را درک کرده است: 🌿۱. (ع): او در این زمان افتخار دامادی آن‌حضرت را پیدا کرد و با دخترش به نام «رقیه» ازدواج کرد که به این وسیله به تربیت در دانشگاه علوی نزدیک‌تر شد. به نقل مورّخان در زمان حکومت امیر المؤمنین علی(ع) (بین سال ۳۶ تا ۴۰) از جانب آن امام متصدی برخی از منصب‌های نظامی در لشگر بود، از جمله در جنگ صفین وقتی که حضرت علی(ع) لشگر خود را صف آرایی می‌کرد، امام حسن(ع) و امام حسین(ع)، عبدالله بن جعفر و مسلم بن عقیل را بر جناح راست سپاه خویش مأمور کرد. 🌿۲. (ع): مسلم، در این زمان نیز در مسیر حق بود و از با وفاترین یاران و از خواص اصحاب امام حسن(ع) به حساب می‌آمد. 🌿۳. (ع): مسلم بن عقیل دست از محبت و حمایت از آن‌حضرت بر نداشت و به افتخار پیشاهنگی نهضت کربلا در کوفه به شهادت رسید 🔳این کلام مانند کلام رسول خدا(ص) درباره سلمان فارسی است: «سلمان منا اهل البیت» 💠در زیارت نامه مسلم بن عقیل به فضایل بسیاری اشاره شده که شاید مهم‌ترین آن این جمله است: «السَّلَامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ، الْمُطِیعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ لِلْحَسَنِ وَ الْحُسَیْن‏»؛[۱۵] یعنی درود بر تو ای بنده شایسته و فرمانبردار خداوند و فرستاده‌اش و امیرمؤمنان و حسن و حسین(ع). 📚منابع [۱]. بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، ج ۲، ص ۷۷، مصر، دار المعارف، ۱۹۵۹م. [۲]. جعفریان، رسول، تأمّلی در نهضت عاشورا، ص ۱۶۴، نشر علم، چاپ دوم، ۱۳۹۱ش. [۳]. ابوالفرج اصفهانی، على بن حسین‏، مقاتل ‏الطالبیین، ص ۸۶، بیروت، دار المعرفة، بی‌تا. @ayeha313
💢اگر از ابتدا امام حسین(ع) قصد داشت، پس چرا را همراه خود بردند؟ چه ضرورتی داشت؟ ✅امام(ع) که مطمئن بود قیامش منتهی به شهادت می‌شود، چه مصلحتی در همراه‌داشتن می‌دید؟ همین ابهام بدان انجامید که حضرتشان مورد برخی اطرافیان قرار گیرد. به عنوان نمونه، ابن عباس به ایشان عرضه داشت: «پسرعموجان! به سراغ کوفیان مرو، همانا آنان گروه فریب‌کار هستند ... و اگر از روی ناچاری به کوفه می‌روی، زنان و کودکان را به همراه مبر که ایمن نیستم از این‌که انتقام‌جویانه تو را همچون عثمان بن عفان، در حالی بکشند که و نظاره‌گر تو باشند» 📚الاخبار الطوال صفحه 244 ✅ایشان اطرافیانش را با این سخن خطاب قرار داد: در عالم رؤیا جدّم به من فرمود: «انَّ اللهَ شاءَ انْ یَراکَ قَتیلاً»؛ «خدا می‌خواهد تو را کشته ببیند». گفتند: پس اگر این‌طور است، چرا خانواده را همراهتان می‌برید؟ که پاسخ شنیدند: این را هم جدّم فرمود: «انَّ اللهَ شاءَ انْ یَراهُنَّ سَبایا»؛ «خدا می‌خواهد آنان را در لباس اسارت ببیند» 📚اللهوف صفحه ۶۵ تمام کسانى که همراهی اهل‌بیت امام حسین(ع) را با ایشان برخلاف تشخیص دادند؛ با حساب و منطق مادی خودشان به این رسیده بودند، اما حضرتشان پاسخی می‌داد که از جنبه دیگری به ماجرا پرداخته و جنبه مطلب را بیان می‌کرد. ✅سید بن طاووس می‌گوید: «از مواردی که ممکن است سبب همراهی زنان اهل بیت(ع) تلقی شود این است که اگر امام حسین(ع) زنان و خود را در مدینه و یا جایی غیر از آن، می‌گذاشت، احتمال می‌رفت که یزید بن معاویه زن و فرزند امام را کرده و سپس عواقب شوم و رفتارهای زننده‌ای پیش می‌آمد که امام حسین(ع) را از جهاد و شهادت باز می‌داشت» 📚اللهوف صفحه84 ✅امام(ع) در مدینه خانه امنی سراغ نداشت تا را به آن‌جا بفرستد و هنگام خروج از مدینه، هیچ‌کس هم به او پیشنهاد نکرد که من از خاندان تو حمایت می‌کنم؛ لذا امام(ع) نگران اسیر شدن خانواده خود در حال حیاتش بود؛ زیرا احتمال قوی وجود داشت که دولت‌مردان و مأموران یزید، زنان و فرزندان امام را در همان مدینه، دستگیر کرده و به گروگان بگیرند. در نتیجه، امام به برای خلاصی و رهایی زنان و خواهران خود، مجبور می‌شد خود را معرفی و تسلیم نماید و بعد از تسلیم نیز دو پیشنهاد بر سر راهش گذاشته می‌شد، یا با ذلت و خواری بیعت کند و یا به شیوه مرموزی به قتل می‌رسید، و هیچ دردسری هم برای دستگاه به وجود نمی‌آمد. @ayeha313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 یکی دیگر از آن ۷۲ نفر 🔰  از همراهان حسین بن علی در واقعه کربلا بود. 💢حر از خاندان معروف بنی تمیم عراق و از رؤسای قبایل کوفیان بود. 💢خاندان حرّ در زمان جاهلیت و در دوره اسلام از بزرگان بودند. به‌درخواست ابن زیاد، برای مبارزه با حسین فراخوانده شد. او به سرکردگی هزار سوار برگزیده گشت و از دارالاماره کوفه، با مأموریت بستن راه بر حسین بیرون آمد. 📝🍃جریان پیوستن حر به حسین را منابع شیعی اینگونه روایت کرده‌اند که؛ وقتی حسین به دو منزلی کوفه رسید با حر ریاحی و هزار سوار او برخورد کرد سخنان بسیاری بین حسین و حر رد و بدل شد 📝🍃 و آخرالامر حسین گفت: «حال که بر خلاف نوشته‌هایتان (دعوت‌نامه‌هایتان) نظر دارید، من از آن جا (مدینه) که آمده‌ام بدانجا بازمی‌گردم». 🐪🌴ولی حر مانع شد و گفت: «ای فرزند رسول‌الله، اکنون که از آمدن به کوفه (نزد عبیدالله) خودداری می‌کنید، پس راهی را در پیش بگیرید که نه به کوفه برود و نه به مدینه». حسین به حر گفت: مادرت به عزایت بنشیند! چه می‌خواهی؟ حر گفت: «اگر جز شما هر یک از اعراب در این حال با من چنین سخنی می‌گفت پاسخش را می‌دادم! اما به خدا قسم که نمی‌توانم نام مادر شما را جز به نیکی ببرم.» 🌴⛺در نهایت کاروان حسین را همراهی کرد تا به کربلا رسیدند و حسین در آنجا فرود آمد. حر وقتی فهمید کار جنگ با حسین بن علی جدی است، صبح عاشورا به بهانه آب دادن اسب خویش، از اردوگاه عمر سعد جدا شد و به کاروان حسین پیوست. 🌴⛺ توبه کنان کنار خیمه‌های حسین آمد و اظهار پشیمانی کرد، سپس اذن میدان طلبید. ظاهراً حر با اذن حسین اولین فردی است که به میدان رفت و در خطابه ای مؤثر، سپاه کوفه را به خاطر جنگیدن با حسین بن علی توبیخ کرد. 🐪 چیزی نمانده بود که سخنان او، گروهی از سربازان عمر سعد را تحت تأثیر قرار داده از جنگ با حسین منصرف سازد، که سپاه عمر سعد، او را هدف تیرها قرار داد. 🐪 نزد حسین بازگشت و پس از لحظاتی دوباره به میدان رفت و با رجزخوانی، به مبارزه پرداخت و کشته شد. رجز او چنین بود: 📜همانا من حر هستم که میزبان میهمانانم، شمشیرم را بر شما فرود می‌آورم و حمایت از بهترین کسی که ساکن بلاد خیف شده می‌نمایم و می‌زنم شما را و باکی از شما ندارم. 🔮در زمان شاه عباس صفوی مرقد حر ساخته شد. شاه اسماعیل صفوی بعد از فتح عراق به زیارت کربلا می‌رود، در آنجا نسبت به عظمت و بزرگی حر تردید کرد. برای روشن شدن حقیقت دستور می‌دهد تا قبر او را نبش کنند. 🌿آنها پیکر حر را با لباس‌های خون‌آلود و در حالی‌که آثار تازه جراحت بر بدن و سر وی وجود داشت و دستمالی که حسین بن علی بر آن جراحت بسته بود، یافتند. 🌿 شاه اسماعیل برای برداشتن دستمال تصمیم می‌گیرد و دستمال دیگری به جای آن ببندند، امّا وقتی دستمال را از سر حر باز کردند، خون جاری شد. با دستمال دیگر سر وی را بستند، ولی خون قطع نشد. 🌿 به ناچار همان دستمالی را که بر سرش بسته بود بستند و خون قطع شد. شاه اسماعیل سپس دستور داد بر مزار او قبه ای بسازند. 🥀اونخستین کسی بودکه درکربلاشهیدشد🥀 @ayeha313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نام: احمد بن عمر بن محمد خیوقی خوارزمی کنیه: ابوالجناب القاب : نجم‌الدین کبری و طامةالکبری معروف به شیخ نجم‌الدین کبری، شیخ ولی‌تراش زمینه فعالیت: عرفان و تصوّف منصب : قطب دوازدهم سلسله ذهبیه قرن ششم و هفتم هجری زادروز: ۵۴۰ هجری قمری زادگاه : زهیرآباد (جوین)مقتول۶۱۸ هجری قمری محل فوت: کهنه‌گرگانج
او بعد از فراگیری مقدّمات علوم در آنجا، سال‌های بسیار به مسافرت پرداخت و نزد استادان زیادی علوم رسمی و متداول؛ به ویژه حدیث را فرا گرفت و از مشایخ متعددی در طریقت بهره‌مند گردید. از استادان مهم وی یکی شیخ اسماعیل قصری (م. ۵۸۹) است که نزد وی به ریاضت وسلوک پرداخت و از او اجازهٔ ارشاد گرفت و به خوارزم بازگشت
شاگردان و خلفای شیخ نجم الدین کبری از قبیل، شیخ فریدالدین عطار، باباکمال جندی، شیخ رضی الدین علی لالا،شیخ سعدالدین محمد حمویی، شیخ نجم الدین رازی،مجدالدین بغدادی و بهاء ولد از اعاظم طریقه کبراویه و بزرگان دیگر همه از شاگردان و مریدان این شیخ می‌باشند. نجم‌الدین در طول مدت عمر ۱۲ نفر را به مریدی پذیرفت که همگی از جمله مشایخ و اولیا شدند شیخ نجم‌الدین در ۱۲۲۱ میلادی در حمله مغول به خوارزم به قتل رسیده و در منطقه تاریخی «کهنه‌گرگانج» در استان «داش اغوز» در شمال ترکمنستان مرقد وی موجود است و یکی از مهم‌ترین محل زیارت زائران محلی و خارجی ترکمنستان به‌شمار می‌آید.
مرقد نجم‌الدین کبری و شاگردان نزدیک او در سده ۱۴ میلادی بنیان‌گذاری شده و معماران آن دوران مهارت خود را در تزئین منحصر به فرد سنگ قبر نجم‌الدین کبری به کار برده بودند. آرامگاهی منسوب به شیخ نجم الدین کبری در ایران و درشهرستان جوین، روستای زبر آباد نیز وجود دارد.
از شیخ نجم الدین کبری تعداد مختصری تألیف برجای مانده‌است. آثار مهم وی در موضوعاتی است که بیشتر به تجزیه و تحلیل تجربه شهودی می‌پردازد؛ او در این آثار در مورد معانی مختلف خیال و شهود و مراتب تجلّی شهود -که برایعارف متجلّی می‌شود-، درجات مختلف تصوّر  و خواطر که توجّه سالک إلی الله را جلب می‌کند، طبیعت و ارتباط لطائف انسان بحث کرده‌است. از مهم‌ترین تألیفات شیخ نجم الدین کبری می‌توان به: فوائح الجمال و فواتح الجلال الاصول العشرة رساله الخائف الهائم من لومه اللائم آداب الصوفیه السائر الحائر الواجد الی الساتر الواحد الماج علاوه بر این رسائل کوتاه، کبری «تفسیری عرفانی بر قرآن» را آغاز نمود که نتوانست آن را کامل کند امّا این کار، پس از مرگش ابتدا توسّط مریدش نجم الدین رازی و سپس توسّط یکی دیگر از مشایخ تصوّف یعنی علاءالدوله سمنانی ادامه یافت.
در ایران انتشار کتاب «نجم گبری» توسّط کاظم محمّدی، انتشارات طرح نو، سال ۱۳۸۰ شمسی. انتشار کتاب «نجم کبری پیر ولی تراش» توسّط کاظم محمّدی، انتشارات نجم کبری، سال ۱۳۸۶. انتشار کتاب «فوائح الجمال» با تصحیح کاظم محمّدی، انتشارات نجم کبری، سال ۱۳۹۲ @ayeha313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ پروردگارا 🙏 🌹در این صبح معنوی محرم 🍃بحق حضرت رقیه خاتون(س) 🌹دواے همه 🍃خسته دلان دست توست 🌹و شفای همه بیماران 🍃به نگاه توست ✨خدایا🙏 🌹به لطف خود همه را 🍃حاجت روا بفرما 🌹وما را از بهترین بندگانت 🍃قرار ده🙏 آمیــن🙏 @ayeha313
💠امیرالمؤمنین (ع) : اِرضَ ، تَستَرِحْ. 💎 امام علی (ع) : راضى باش، تا به آسايش دست يابى. 📖منبع : غررالحكم حدیث ۲۲۴۳ ➖ پُست شماره ۲۱۷ @ayeha313
💢 یکی دیگر از آن ۷۲ نفر 🔰 💢رُقَیّه دختر حسین بن علی که برخی منابع با نام فاطمه صغری بنت الحسین از وی یاد کرده‌اند، دختر کوچک حسین بن علی است. پدر او امام سوم شیعیان دوازده‌امامی و مادرش مطابق قوی‌ترین قول‌ها، ام‌اسحاق است. منابعی دیگر مادرش را شهربانو گزارش کرده‌اند. 💢تاریخ تولد: ۷ نوامبر ۶۷۶ م.، مدینه، عربستان سعودی 💢فوت: ۱۲ نوامبر ۶۸۰ م.، دمشق، سوریه 💢پدربزرگ‌ها یا مادربزرگ‌ها: علی بن ابی‌طالب، فاطمه زهرا اجداد: محمد، خدیجه، ابوطالب، فاطمه بنت اسد 💢بیشتر از تاریخ زندگانی او، تا پیش از واقعه کربلا، اطلاعاتی در دست نیست. منابع تاریخی از مرگ وی در اثر اسارت و رنج‌های سفر از کربلا تا شام یاد کرده‌اند. بر اساس نقلی که طبری در کامل بهائی از کتاب الحاویه گزارش کرده‌است، این دختر خردسال در شام و پس از مشاهده سر بریده پدرش، از دنیا رفت و در همان‌جا دفن شد. 💢 تاریخ مرگ وی، ۵ صفر سال ۶۱ ه‍.ق گزارش شده‌است. تمام منابعی که از رقیه یاد کرده‌اند، محل دفنش را دمشق و نزدیک به کاخ یزید گزارش کرده‌اند. مقبره‌ای در محله عماره دمشق و در شمال شرقی مسجد سابق اموی وجود دارد که به حرم حضرت رقیه مشهور است. 🌺نام رقیه از ماده «رقی» و به معنای «ترقی» و «بالا رفتن» است. دیگر معنای واژهٔ رقیه، اسمی مصغر شده از ماده رُقِیة و به معنای دعا می‌باشد. 💢تاریخ تولد رقیه دقیقاً مشخص نیست. او احتمالاً بین سال‌های ۵۷ تا ۵۸ هجری در مدینه متولد شده‌است. 💢مشهور است که تاریخ ولادت وی، پنجم شعبان سال ۵۷ ه‍.ق بوده‌است. 💢اسارت پس از پایان نبرد کربلا، مأموران عمر سعد، که بازماندگان کاروان حسین را اسیر کرده بودند، به او گزارش دادند که ۲۳ کودکِ اسیر به‌شدت تشنه و گرسنه‌اند. عمر سعد اجازه داد به آنان آب دهند. از بین این کودکان، دختری خردسال از دختران حسین پس از گرفتن سهم آب خویش، به سمت کشته‌شدگان کربلا رفت تا پدرش را سیراب کند. در روز بعد، اسیران نبرد کربلا به کوفه و سپس به شام منتقل شدند. محل نگهداری اسیران در دمشق، خرابات شام نام داشت و بازداشتگاهی بود که اسیران در آن از سرما و گرما در امان نبودند؛ به طوری که پوست صورتشان آسیب دیده‌بود. بر اساس گزارش منابعی چون نفس المهموم و کامل بهائی، رقیه یکی از این اسیران بود. از جمله این گزارش‌ها، روایت اربلی در کشف الغمه است که در خرابات شام (محل نگهداری اسران نبرد کربلا در دمشق) رقیه از عمه‌اش زینب سؤال کرد که آیا ما خانه‌ای نداریم که به آنجا برویم؟ زینب پاسخ داد: ما در این شهر غریبیم. عمادالدین طبری در کامل بهایی می‌گوید یک شب رقیه در خرابه‌های شام سراغ پدرش را گرفت. 💢درگذشت گروهی از راویان رقیه را در هنگام مرگ سه یا چهار ساله و گروه دیگر همچون حائری، پنج سال و هفت ساله گزارش کرده‌اند. بیرجندی در وقایع الشهور و واعظ قزوینی در ریاض القدس، تاریخ مرگ وی را پنجم صفر سال ۶۱ ه‍.ق گزارش کرده‌اند. در روز مرگ رقیه نیز اختلافی بین منابع وجود دارد؛ این اختلاف بین دهم یا پنجم ماه صفر می‌باشد. در خصوص چگونگی مرگ رقیه، منابعی چون نفس المهموم و معالی السبطین، گزارش داده‌اند که وی در هنگام اسارت با دیدن سر پدر، جان باخت. 💢بر اساس گزارش منابع شیعی، در هنگام غسل بدن رقیه، آثار کبودی‌ روی بدن وی مورد توجه و پرسش غساله قرار گرفت و زینب علت آن را ضربه‌های تازیانه و ضرب و شتم در نبرد کربلا و مسیر کربلا تا شام دانست.فرهاد میرزا در کتاب قمقام زخار می‌نویسد که ام‌کلثوم از یزید مهلتی برای عزاداری درخواست کرد و یزید به آنان اجازه برپایی عزاداری در شام را داد. زینب در یکی از مجالس عزاداری برای کشته‌شدگان کربلا که در مدینه برگزار شد،با اشاره به این رویداد، آن را «مصیبتی عظیم» دانست که سبب خم شدن کمر و سفیدی مویش شده‌است. 🕌تمام منابعی که از رقیه یاد کرده‌اند، محل دفنش را دمشق و نزدیک به کاخ یزید گزارش کرده‌اند.این مقبره امروزه در محله عماره دمشق و در شمال شرقی مسجد سابق اموی واقع شده‌است.در منتخبات التواریخ اثر تقی‌الدین حصنی، محل دفن رقیه را در کنار باب فرادیس دمشق (شمال شرقی مسجد اموی در نزدیکی کاخ یزید) گزارش شده‌است. میرزا هاشم خراسانی در کتاب منتخب التواریخ، به نقل از جد مادری خویش محمدعلی شامی، گزارشی را نقل می‌کند که بر اساس آن، مقبره رقیه بنت الحسین در سال ۱۲۸۰ ه.ش برای تعمیرات شکافته و جسد دختری خردسال از آن خارج شد که آثار ضرب و جرح بر بدنش هنوز مشخص بود.شبیه به این داستان را شبلنجی در نورالابصار و پیش از منتخب التواریخ گزارش کرده‌است.
🔰 🔸️سه کارکرد عمده این دوران: ⚡عمیق تر شدن آشنائی ⚡آمادگی برای زندگی مشترک ⚡پذیرفتن نامزد به عنوان همسر 🏴 @ayeha313
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا سخنان امام حسین علیه السلام در دل کوفیان اثر نمی کرد؟ ✍️پاسخ: ✅تأثیر لقمه حرام در کربلا 🔹دشمنان امام حسین نماز می خواندند، روزه می گرفتند، به هیچ دردی نمی خورد! امام حسین روز عاشورا دو مرتبه سخنرانی کرد که در تاریخ هست؛ 🔹خوارزمی می نویسد: مرتبه دوم که آمد صحبت کند، تا شروع کرد، لشکر شروع کردند به های و هوی و جنجال کردن. هلهله کردند که حرفش را گوش نکنند. حضرت به آن ها خطاب کرد: «وَیلَکُم مَا عَلَیکُم أن تَنصِتُوا إلَیَّ فَتَسمَعُوا قَولِی» وای بر شما! چرا ساکت نمی شوید که حرف های مرا گوش کنید؟! سر و صدا، جار و جنجال راه انداختید که حرف های مرا گوش نکنید؟! 🔹« وَ إِنَّمَا أَدْعُوکُمْ إِلَى سَبِیلِ الرَّشَادِ فَمَنْ أَطَاعَنِی کَانَ مِنَ الْمُرْشَدِینَ وَ مَنْ عَصَانِی کَانَ مِنَ الْمُهْلَکِینَ وَ کُلُّکُمْ عَاصٍ لِأَمْرِی غَیْرُ مُسْتَمِعٍ قَوْلِی» اگر حرف مرا گوش کنید شما را هدایت می کنم و اگر نشنوید، همه تان گناهکار خواهید بود. شماها یک دسته تان تطمیع شدید، به شما پول داده اند که به جنگ با من آمده اید. «فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرَامِ» شکم هایتان الآن پر از حرام است. چون لقمه حرام خورده اید، چیزی نمی فهمید و هیچ عبادتی از شما اثر نمی کند و باعث نمی شود که به حرفای من گوش دهید. (بحارالأنوار 45) 🔹روایت از امام باقر (علیه السلام) است که فرمودند: «إِنَّ الرَّجُلَ إِذَا أَصَابَ مَالًا مِنْ حَرَامٍ لَمْ یُقْبَلْ مِنْهُ حَجٌّ وَ لَا عُمْرَةٌ وَ لَا صِلَةُ رَحِمٍ حَتَّى أَنَّهُ یَفْسُدُ فِیهِ الْفَرْجُ» کسی که مال حرام به دستش آمده است، نه مکه اش، نه عمره اش، نه صلة رحم اش، هیچ کدام از آنها مقبول نیست و این لقمه، حتی روی نطفه اش اثر می گذارد. 🔹چرا که عده ای که عمرسعد از کوفه آورده بود، غذاهایشان را همراه خودشان آورده بودند؟ تمام غذاهایشان از بیت المال مسلمین بود. چند روز که آنجا بودند، عمرسعد به آنها غذا می داد. از کجا این ها را آورده بود؟ همه اش از بیت المال مسلمین بود. مال مسلمین را به حرام آورده بود و در شکم این ها می ریخت. لذا شکم همه از حرام پر بود. نماز می خواندند، ولی مال حرام مانع اثرگذاری نماز بود. اصلاً گوش نمی کردند؛ جار و جنجال راه می اندازند که صدای امام را نشنوند. 🔹کلام آخر: شهید محمد جهان آرا می گفت: بچه ها اگر شهر سقوط کرد خیلی جای نگرانی نیست دوباره فتحش می کنیم، مراقب باشید ایمانتان سقوط نکند. ✍️حسین بن علی ها بی سر، شیخ فضل الله ها حلق آویز، نواب صفوی ها ترور، خمینی ها و زکزاکی ها شکنجه، تبعید و حبس شدند تا جوامع اسلامی بیدار شوند و بیدار بمانند. 📚منابع: بیانات حاج اقا مجتبی تهرانی کتاب «منزلت امام حسین (علیه السلام)» نوشته حجت الاسلام و المسلمین اسد الله محمدی نیا @ayeha313
💢یزید و حسین پسرعموی هم بودند، علی و معاویه بودند، کربلا هم یک خانوادگی و قبیله ای بر سر بود! ✅ ابتدا متن کامل شبهه را بخوانید: نام: ، شهرت: بنی امیه، نام پدر: معاویه، نام پدربزرگ: ابوسفیان، نام جد بزرگ: عبدالمطلب نام: حسین، شهرت: بنی هاشم، نام پدر: علی، نام پدربزرگ: محمد و ابوطالب، نام جد بزرگ: عبدالمطلب نتیجه گیری: رابطه ی امام حسین و یزید: پسر پسرعمو، رابطه ی امام علی و : پسرعمو، رابطه ی معاویه و محمد: پسرعمو، رابطه ی ابوسفیان و ابوطالب: برادر، رابطه ی محمد و ابوسفیان: ابوسفیان عموی محمد، رابطه ی ابوسفیان و امام علی: ابوسفیان عموی امام علی، علت اختلاف : دعواي خانوادگي بر سر قدرت. 📚متن فوق، متنی است که متاسفانه در کانال های ملحدین به اشتراک گذاشته شده است، و بیانگر ذات نویسندگان مطلب است. کسانی که حتی از بدیهیات تاریخ اسلام خبری ندارند و شروع به نقد اسلام کرده اند. شگفت آنجاست که خود را نیز می نامند. ✅در مقام پاسخ به این متن، ابتدا به شجره نامه (ع) و یزید می پردازیم: ✅حسین بن علی بن ابیطالب بن بن بن یزید بن معاویة بن بن حرب بن امیة بن بن عبدمناف. ✅با این حساب مشخص است که نسب امام حسین (ع) و یزید بن معاویه با چندین واسطه مختلف، به عبدالمناف می رسد. و اساسا قریش (تمام افراد ساکن مکه) از همین طایفه بزرگ عبدمناف و چند پدر قبلی خود تشکیل شده اند. به عبارت بهتر، در مکه کسی را پیدا نمی کردید که از این طایفه نباشد و یا با آنها نسبت نداشته باشد. ✅پس مشخص می شود که: 1_ رابطه ی امام حسین (ع) و یزید، پسر پسرعمو نیست. 2_ رابطه ی امام علی (ع) و معاویه، پسرعمو نیست 3_ رابطه ی پیامبر اکرم (ص) و معاویه پسرعمو نیست. 4_ رابطه ی ابوسفیان و ابوطالب (ع) برادر نیست. 5_ رابطه ی پیامبر اکرم (ص) و ابوسفیان پسر برادر و عمو نیست. 6_ ابوسفیان عموی امام علی (ع) نیست. ✅اینکه چرا نویسنده متن، دچار این اشتباه فاحش شده است، نشانه عدم فهم صحیح یک مطلب است، او دو ابوسفیان را با هم اشتباه گرفته است. «ابوسفیان بن حارث بن عبدالمطلب» را با «ابوسفیان بن حرب بن امیة» اشتباه گرفته و به همین جهت، ابوسفیان را عموی پیامبر می داند، که در این صورت نیز اشتباه کرده است؛ در اینجا ابوسفیان بن حارث، پسر عموی پیامبر است نه عمو. @ayeha313
كودكاني كه با همسالان خود بازي ميكنند، كودكان شادتري هستند. كودكاني كه بيشتر وقت خود را ميان بزرگسالان ميگذرانند، مضطرب ترند. بيشترين وقت كودك بايد به بازي كردن و شناخت دنياي اطرافش بگذرد. بچه ها را به پارک ببرید، کلاسهای هنری ورزشی و بازی با همسالان برای کودکان مناسب است. @ayeha313
📌 سوال: 💠 با توجه به اطعام‌هایی 🍚 که در ایام محرم داده می‌شود و انسان به حلال بودن ✅ آنها یقین ندارد، آیا خوردن آنها اشکال دارد؟ لطفا هم از نظر فقهی و هم از نظر اخلاقی پاسخ فرمایید. 🔰اگر نذری کسی که خمس نمی‌دهد را بخوریم چطور؟ ✅ پاسخ: ✳️ در مواردی که انسان غذایی را که یقین ندارد 🤔 به حرام بودنش، مثلا اطعام می‌کنند عزاداران را یا غذایی آماده کرده اند در این ایام و برای شما می‌آورند یا فردی نذری می‌دهد و شما یقین دارید که خمس نمی‌دهد، به نظر حضرت آقا خوردن آن غذا، چون یقین به حرام بودن یا مخلوط به حرام بودن آن ندارید، یعنی یقین ندارید این غذا حرام است، یقین ندارید که متعلق خمس است، خوردنش اشکال ندارد. 👌🏻 اما از نظر اخلاقی – چون پرسیدند – بعضی‌ها می‌گویند اگر پول خمس در آن باشد ممکن است اثر وضعی داشته باشد. اگر بتوانید احتیاط کنید خوب است؛ به این معنا که اگر تبعات سویی ندارد نخورید، قبول نکنید، یا اینکه اگر مثلا متعلق خمس است – نه به این معنا که حتما متعلق خمس است یعنی شبهه دارید – خودتان خمسش را بپردازید یا اگر موردی هست که ممکن است از باب شبهه حرام شک داشته باشید، یعنی مثلا مال مردم باشد، به عنوان رد مظالم بپردازید؛ گرچه واجب نیست. 👈🏼 در حکم اولی که گفتیم شما یقین ندارید غذا از حرام است یا مخلوط به حرام است، خوردنش اشکالی ندارد. بنابراین در مجالس عزا که شرکت می‌کنید و طعام برای شما می‌آورند و امثال اینها، خوردنش اشکال ندارد، از نظر فقهی حرام نیست. اما اگر کسی بخواهد – خلاصه به قول معروف جز اولیای الهی باشد – پرهیز بیشتری داشته باشد احتیاط خوب است. 📚 منبع: 💻 منبع: سایت معظم له،گفتار حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده @ayeha313
این پا و اون پا نکن بابا - حاج مهدی رسـولی.mp3
14.81M
این پا و اون پا نکن بابا چشمام رو دریا نکن بابا
🔻ریشۀ خیلی از نق‌زدن‌ها به عزاداران حسین(ع)، حسادت به لذتی است که عزاداران می‌برند! 🔸وقتی در هیئت با یک عشقی دور هم جمع می‌شوید، کسی که اهل این بساط نیست، وقتی تو را نگاه می‌کند، می‌دانی حسرت تو را می‌خورد؟ حتی ممکن است به تو حسادت هم بکند. 🔸مثلا کسانی که به عزاداری شما حسادت می‌کنند، ممکن است بگویند: «چیه برای امام حسین گریه می‌کنی؟ برو برای خودت بنشین گریه کن. خب این همه رفتی برای امام حسین گریه کردی چی گیرت آمد؟» هی نق می‌زند. 🔸بهش بگو: ببین! بله، من هنوز از امام حسین بهره‌برداری رفتاری نکردم، ولی کِیف که می‌کنم! بیچاره تو که همین کِیف را هم نمی‌کنی، نشستی داری نق می‌زنی و از حسادت داری می‌میری! چون هیچ‌کس را اینقدر دوست نداری که برایش بسوزی، و از سر محبت برایش خودت را بزنی. اگر هم بروی یک جایی برقصی، باز هم کِیفی که من در سینه‌زدن برای حسین(ع) می‌کنم، نمی‌کنی. چون آنجا برای خودت می‌رقصی. آدم که نمی‌تواند از دوست داشتن خودش این‌قدر لذت ببرد! خودت هم می‌دانی آنجا خبری نیست. 👤 علیرضا پناهیان - ۹۶/۰۷/۰۷ @ayeha313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸الـهی تـو را سپـاس میگويم ✨از اينکه دوباره خورشيد مهرت 🌸از پشت پـرده ی ✨تاريکی و ظلمت طلوع کرد 🌸و جـلوه ی صبح را ✨بر دنيـای کائنات گستراند 🌸برای شروع یک روز عالی ✨ توکل میکنیم به اسم اعظمت یاالله 🌸 بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم ✨ الــهـــی بــه امــیــد تـــو @ayeha313