#ایرانشناسی
نام بنا: #خانه_داروغه
بک معماری: معماری قاجاری
استان: استان خراسان رضوی
تاریخ ثبت ملی: ۷ مهر ۱۳۸۱
دورهٔ ساخت اثر: دوره قاجار
شمارهٔ ثبت: ۶۳۵۷
خانه داروغه مربوط به دوره قاجار است و در مشهد، خیابان نواب صفوی، راسته حوض مسگران، کوچه داروغه واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۳۵۷ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیدهاست.
خانه تاریخی داروغه مشهد که یکی از جاهای دیدنی مشهد به شمار میرود، در اواخر دوره قاجار به دستور آخرین داروغه شهر ساخته شد. یوسف خان هراتی اولین رئیس نظمیه پس از مشروطه بود که دستور ساخت این خانه را بهمنظور اقامت شخصی و پذیراییهای رسمی از مهمانان خود صادر کرد. یوسف خان چند سالی در این خانه زندگی کرد و سپس این خانه تا سال ۱۳۶۰ در اختیار ورثه او قرار گرفت.
سپس در طرح بهسازی و نوسازی شهر مشهد واقع شد. خانه داروغه در سال ۱۳۸۱ شمسی با شماره ثبت ۶۳۵۷ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این بنای تاریخی در سال ۱۳۹۱ توسط شهرداری منطقه و شرکت عمران و مسکنسازان ثامن با مبلغ ۳۷ میلیارد ریال خریداری شد و مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.
مکان های دیدنی استان خراسان رضوی است که در بافت تاریخی شهر مشهد در محدودهای به وسعت ۳۶۶ هکتار قرار دارد. این محدوده در سال ۱۳۷۹ در طرح نوسازی شهر مشهد قرار گرفت. بسیاری از خانههای این محدوده خریداری شدند و ساکنان بومی این محله کوچ کردند. خانههای قدیمی تخریب و بهجای آنها ساختمانهای ۱۰ تا ۱۲ طبقه تجاری برافراشته شدند. تنها ۴۱ بنا با وسعت حدود سه هکتار (یعنی کمتر از یک درصد بافت) باقی ماند که خانه داروغه نیز یکی از آنها بود
در این زمان بود که یک گروه معماری، تصمیم به مرمت این خانه و برخی دیگر از بناهای تخریب نشده این منطقه گرفتند. سپس شرکت مسکن سازان ثامن این خانه را که در معرض نابودی قرار گرفته بود از وارثان خانه خریداری کرد و عملیات مرمت خانه داروغه در سال ۱۳۹۱ آغاز شد. هدف از مرمت خانه داروغه نگهداری از بناهای تاریخی و فرهنگی شهر مشهد و نمایش آن به زائران و گردشگران شهر بوده است
خانه تاریخی داروغه مشهد در زمینی به مساحت ۱۱۰۰ مترمربع قرار دارد. معماری این بنا تلفیقی از معماری ایرانی و روسی است. این خانه در ابتدای کوچه داروغه قرار دارد و درب ورودی آن در ضلع جنوبی خانه واقع شده است. بهمحض عبور از درب خانه و ورود به حیاط متوجه میشوید که این خانه حدود ۷۵ سانتیمتر از سطح کوچه پایینتر است.
در حیاط خانه داروغه حوضی زیبا و دو باغچه کوچک توجه شما را جلب میکند. سپس نمای خانهای دوطبقه را مشاهده میکنید که دو ضلع نشیمن و یک ضلع غلامرو به هم متصل دارد. این خانه بهگونهای ساخته شده که ضلع شمالی، شرقی و غربی حیاط را بهطور کامل پوشانده است. در معماری به این شیوه «سه طرف ساخت» میگویند. این شیوه معماری در بیشتر خانههای تاریخی ایرانی مشهود است.
خانه داروغه مشهد بهگونهای طراحی و معماری شده است که نیازهای ساکنان آن به کمک نیروهای طبیعی به وسیله انرژی باد، آب و خورشید تامین شود. در این خانه دو قسمت تابستاننشین و زمستاننشین وجود دارد که هرکدام برای استفاده در فصلهای مختلف به کار میرود. قسمت زمستاننشین رو به آفتاب قرار دارد تا بتوان در فصلهای سرد از نور و انرژی خورشید بهره گرفت. مطبخ نیز در این قسمت خانه قرار گرفته است. در زیرزمین نیز وسایل گرماساز واقع شده است تا بهوسیله آنها دمای خانه گرم و مطبوع شود.
اولین حمام اختصاصی و شومینه در خانه داروغه مشهد ساخته شد
قسمت عجیب دیگر خانه داروغه وجود پنجرههای دوجداره و شومینه در قسمت زمستاننشین است که از نخستینهای این خانه به شمار میرود و بسیار هوشمندانه به نظر میرسد. برخلاف خانههای قدیمی که بخش تابستاننشین و زمستاننشین در دو طرف حیاط قرار میگیرد، در خانه داروغه هر دو بخش تابستاننشین و زمستاننشین در هر دو طرف حیاط ساخته شده است.
@ayeha313
🌸خدای مهربانم
✨به دلهایمان صفای صبح
✨به دیدگانمان توان دیدن
✨ زیباییها و به دستهایمان
✨توان و قدرت هدیه دادن
✨عشق را عنایت فرما
🌸در اولین روز هفته
✨نوری از آسمانهای الهی
✨برای تابیدن به اجابت
✨آرزوهایتان میطلبم الهی که
✨بهترینها در بهترین زمان
✨برای شمـا حاصـل شود
🌸آمیـن
@ayeha313
🌸 امام صادق عليه السلام فرمودند:
🍁 ثَلاثٌ مَنْ كُنَّ فيهِ فَهُوَ مُنافِقٌ وَاِنْ صامَ وَصَلّى: مَنْ اِذا حَدَّثَ كَذِبَ وَاِذا وَعَدَ اَخْلَفَ وَ اِذَا ائْتـُمِنَ خـانَ.
سه خصلت عـلامت نفاق اسـت، گر چه صاحبش اهل نماز و روزه باشد: دروغگويى، خلف وعده و خيانت در امانت.
📚 تحف العقول،ص 229
@ayeha313
✔️ تأثیر دوستی دختر و پسر در زندگی آینده آن ها چه اندازه خواهد بود⁉️
🔹 دختران و پسرانی که از راه غیر مشروع با فردی از جنس مخالف رابطه دوستانه برقرار میکنند از جهات مختلف آسیب میبینند آسیب ها هرچند متوجه دختر و پسر است اما دامنه و شدت آن درباره دختران بیشتراست و این اسیب ها عبارتند از
1⃣ آسیب روانی
دختری که به پسری علاقه مند شده خود را در اختیار وی قرار میدهد پس از بی وفایی پسر و ترک وی به شدت دچار سرخوردگی میشود و گاهی تا مرز افسردگی و بیماریهای روانی پیش میرود اعتماد چنین شخصی از جنس مخالف به خاطر بی وفایی هایی که در نتیجه آن را دیده شده سلب خواهد شد و در زندگی آینده نمی تواند متعادل باشد
2⃣ آسیب های اجتماعی
دختری که با پسر ارتباط دارد و ارتباط آن آشکار می شود که این شخصیت جایگاه و شخصیت اجتماعی خود را از دست میدهد و تغییر می شود حتی اگر ازدواج کند نمی تواند زندگی متعادل داشته باشد زیرا ازطرف همسر و خانواده شوهر سرزنش می شود و به هر بهانه ای روابط قبلی وی را به رخ او میکشند
ادامه دارد...
@ayeha313
💠تعریف خیار تخلف شرط، عیب، شرکت و رویت:
#خیار_تخلف_شرط: اگر فروشنده یا خریدار شرط کند که کاری را انجام دهد یا شرط کند جنسی را که تحویل میدهد، طور مخصوصی باشد و به آن عمل نکند، طرف مقابل حق فسخ دارد
#خیار_عیب: اگر در جنس یا عوض آن عیبی باشد، خواه در حین عقد بوده باشد یا پس از عقد و قبل از تحویل، میتوانند معامله را بر هم زنند یا تفاوت قیمت را بگیرند.
#خیار_شرکت: اگر معلوم شود که مقداری از جنس فروخته شده مال دیگری است، یعنی شریک دارد، اگر صاحب آن مقدار (شریک فروشنده) به آن معامله راضی نشود، خریدار میتواند معامله را بههم بزند یا پول آن مقدار را از فروشنده بگیرد. این مسئله در مورد جنسیکه مشتری به فروشنده تحویل داده نیز صادق است.
#خیار_رؤیت: اگر خریدار یا فروشنده، جنس و کالای مورد نظر خود را دیده باشد یا طرف مقابل خصوصیات جنس معینی را که طرف دیگر ندیده به او بگوید و معلوم شود آنگونه که او گفته، نبوده است یا آن را برخلاف آنچه قبلاً دیده، بیابد؛ میتواند معامله را بههم بزند.
📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
📚 #احکام دین
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
#زنانمطرحدرحادثهعاشورا 💢امّ عبداللَّه، همسر مالک بن نسیر: مالک بن نُسَیر، از حمله کنندگان به ا
#زنانمطرحدرحادثهعاشورا
💢امّ وَهْب، همسر عبداللَّه بن عُمَیر کلبى:
هنگامى که همسر شجاعش قصد خود را براى پیوستن به لشکر امام علیه السلام اعلام کرد، وى ضمن تشویق شوهرش از وى خواست که همراهش برود.
در تاریخ الطبرى، ماجراى این بانو در روز عاشورا، چنین آورده شده است: اُمّ وَهْب، همسر او نیز عمود خیمهاى را برداشت و به سوى شوهرش رفت و به او گفت: پدر و مادرم، فدایت باد! براى پاکانِ نسل محمد صلى اللَّه علیه و آله بجنگ. او نیز به سوى زنش آمد و وى را نزد زنان بازگرداند؛ اما زن، به لباس او چسبید و گفت: من، تو را وانمىنهم تا آن که همراه تو جان بدهم. امام حسین علیه السلام او را ندا داد و فرمود: «براى خانواده شما، پاداش نیکو باد! خدا، رحمتت کند! به نزد زنان بازگرد و کنار آنان بنشین که جنگ بر زنان، واجب نیست». اُمّ وَهْب هم به سوى زنان، بازگشت... سپس از هر سو بر حسین علیه السلام و یارانش، هجوم آوردند و [عبداللَّه] کلبى، کشته شد... همسر کلْبى به سوى شوهرش آمد و نزد او نشست و غبار را از او زُدود و گفت: بهشت، گوارایت باد! شمر بن ذى الجوشن به غلامش رستم گفت: با عمود خیمه بر سرش بکوب. او بر سرِ آن زن کوبید و سرش شکست و سپس همانجا، جان داد.
گفتنى است که در الأمالى صدوق از امّ وهبى دیگر، ماجرایى نقل شده که شباهتها و تفاوتهایى با نقل طبرى دارد. چنان که برخى از محقّقان مطرح ساختهاند، ممکن است این دو در اصل یک نفر باشند که در این صورت از نظر ما نقل طبرى رجحان دارد.
بخشى از نقل الأمالى صدوق، چنین است: وَهْب بن وَهْب به میدان آمد. او و مادرش مسیحى بودند که بدست امام حسین علیه السلام، مسلمان شده و تا کربلابه دنبال او آمده بودند. وَهْب بر اسب سوار شد و عمود خیمه را بدست گرفت و جنگید تا هفت یا هشت تن [از سپاه دشمن] را کشت و سپس اسیر شد. او را نزد عمر بن سعد - که خدا لعنتش کند - آوردند. فرمان داد تا گردنش را بزنند. او را گردن زدند و [سرش را] به سوى لشکر امام حسین علیه السلام انداختند. مادرش، شمشیر او را برگرفت و به میدان آمد. امام حسین علیه السلام به او فرمود: «اى امّ وَهْب! بنشین که خداوند، جهاد را از دوشِ زنان برداشته است. تو و پسرت با جدم محمّد صلى اللَّه علیه و آله در بهشت خواهید بود...».
در مقتل خوارزمى نیز سرنوشت مادر وَهْب بن وَهْب نصرانى، به مانند سرنوشتى که طبرى براى اُمّ وَهْب همسر عبداللَّه بن عُمَیر تصویر کرده، رقم مىخورد؛ یعنى توسط غلام شمر به شهادت مىرسد
.
@ayeha313
❌ پاسخ به شبهات
در هیچ جای قرآن، برای کسی که حجاب را رعایت نمیکند، مجازات تعیین نشده است همان طور که برای غیبت کردن تعیین نشده، چون اینها اصل اخلاقی اند و در اصول اخلاقی اجبار نمیشود....
اینکه مدام تاکید میشود موی زن، پای زن، بدن زن پیدا نشود، این باعث میشود تا به زن نه نگاه انسانی بلکه نگاه جنسیتی شود، باید با عدم تاکید بر این امور اجازه دهیم به زن نگاه انسانی شود نه جنسیتی. (خلاصه شده)
✅ پاسخ
🔹 اولا این منطق که فقط چیزهایی که در قرآن آمده قبول داریم، منطق کسانی است که برای غصب خلافت گفتند نیاز به اهل بیت علیهم السلام نیست و هرچه بخواهیم در قرآن هست (حسبنا کتاب الله) درحالیکه اگر شیعه باشیم که اساس اعتقاد ما این است که آنها مفسران قرآن هستند و برای فهم دین، در کنار ثقل اکبر یعنی قرآن، باید به ثقل اصغر یعنی روایات اهل بیت مراجعه نمود. اگر هم شیعه نباشیم این خود قرآن است که میفرماید؛
وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ (نحل ۴۴)
یعنی پیامبر وظیفه دارد که قرآن را برای مردم تبیین کند و نمیتوان بدون تبیین ایشان به فهم خودمان از قرآن اکتفا کنیم.
🔹 ثانیاً اینکه خانم دکتر میگوید اصول اخلاقی قابل اجبار نیست، نشانه بی اطلاعی ایشان از علم حقوق است. زیرا اصول اخلاقی وقتی نمود اجتماعی پیدا کند، در همهی نظام های حقوقی دنیا مورد قانونگذاری قرار میگیرند. مثلاً عفت کلام هم از اصول اخلاقی است؛ آیا میتوان به این بهانه از جرم انگاری توهین و ناسزاگویی به دیگران خودداری کرد؟ هرگز. چون این اصل اخلاقی نمود اجتماعی دارد. قانون گذاری در مورد لزوم حجاب هم به دلیل نمود اجتماعی آن، صلاحیت دارد تا مورد قانونگذاری قرار گیرد. اما ببینید، نماز نخواندن چون نمود اجتماعی ندارد، اجبار و مجازاتی هم در موردش نیست، اما در مقابل روزه علی رغم اینکه عبادتی فردی است و هیچ گونه نمودی حتی فردی هم ندارد، اما مقابل آن یعنی روزه خواری در ملأ عام، رفتار اجتماعی محسوب میشود، جرم انگاری شده است.
🔻 بعضی هم میگن شما یه مورد بگید که در زمان حکومت پیامبر به یه بیحجاب، تذکری داده شده باشد؛ به نظرم همین آیه قرآن کافی است:
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ (59 احزاب)
حتما بودند کسانی که حجاب را رعایت نمی کردند و قرآن به پیامبر می گوید که به زنان دستور دهد حجاب خود را رعایت کنند.
در لحن آیه هم دقت کنید؛ خطاب آیه به خود زنان هم نیست تا زنان بگوید خدا به ما گفته و به کسی هم مربوط نیست که ما رعایت می کنیم یا نه، بلکه به حاکم و رهبر جامعه می گوید که به آنها دستور دهد تا حجاب را رعایت کنند (يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ...)
🔹 اما اینکه اگر بر حفظ حجاب تاکید نشود، نگاه به زن انسانی میشود، عجیب و ادعای کاملا خلاف واقع است. چون اتفاقا یکی از دلایل حجاب همین است که زن از وسیله لذت جویی خارج شود و به دیده یک انسان به اونگاه شود.
آیا واقعاً میتوان از واقعیت چشم پوشید و غریزه نیرومندی به نام غریزه جنسی را انکار کرد و گفت اگر بر حجاب تاکید و قانونگذاری نشود، کسی نگاه جنسی و شهوت آلود به زن نگاه نمیکند؟
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
⚫️بعد از کربلا چه گذشت...(قسمت 7) 🔵بعد از سخنرانیهای حضرت زینب سلام الله علیها،مردمی که در کاخ جمع
⚫️ بعد از کربلا چه گذشت..(قسمت 8)
✳️اهل بیت امام حسین علیه السلام از کودکانی که پدرشان در کربلا شهید شده بود،خبر شهادت پدر را مخفی میداشتند.
🌺دختر سه ساله ی حسین علیه السلام شبی از خواب پرید و بهانه پدر گرفت و گفت:
بابایم حسین الان کنارم بود و مرا در آغوش گرفت...به کجا رفت؟
🌹 اهل بیت که از خواب رقیه آگاه شده بودند صدای ضجه و ناله شان بلند شد.
🔴صدای شیون به خانه ی یزید رسید و از خواب بیدار شد!
پرسید در خرابه چه خبر است؟
✳️گفتند دختر حسین،بهانه ی پدر گرفته است.
🔥 یزید لعنت الله گفت: سر پدرش را برایش ببرید..
🌸 سر حسین علیه السلام را درون طشتی نهاده و با پارچه ای میپوشانند و برای رقیه خاتون می آورند.
او به خیال اینکه برایش غذا آورده اند فرمود: عمه جان من گرسنه نیستم،من بابایم حسین را می خواهم!
🌾گفتند: هرچه میخواهی در میان طشت است. دختر ابی عبدالله با دستهای کوچکش روی ظرف را برداشت...
✨چشمش به سر بریده پدر افتاد،سر را در آغوش گرفت و با سر پدر شروع به دردودل کرد ... بعد از ساعتی اهل بیت حسین دیدند که سر یک طرف و رقیه به طرفی افتاد و جان به جان آفرین تسلیم کرد...
🌹حضرت سکینه نقل میکند:
هنگامی که در خرابه شام بودیم ،شبی در خواب دیدم پنج نفر بر مرکبهایی از نور سوارند و فرشتگان انها را احاطه نموده و خادمی نیز با آنها است براهی میروند،
💠مرکبها گذشتند ولی خادم بر طرف من آمد و گفت: سکینه جدت رسول خدا بهت سلام میرساند.
🌹گفتم: سلام خدا بر رسولش، تو کیستی؟
✨گفت : من خادمی هستم از خدمه بهشت.
🌹گفتم : این مردانی که بر مرکبهای نور سوارند،کیستند و به کجا میروند؟
✨ گفت اولی آدم صفی الله،دومی ابراهیم خلیل الله،سومی موسی کلیم الله، چهارمی عیسی روح الله و پنجمی که محاسنش را در دست گرفته،گاهی می افتد و برمیخیزد...
او جدت رسول خداست ،که برای زیارت پدرت حسین به کربلا میروند.
🌷 همینکه نام جدم را شنیدم به سویش دویدم تا از مصائبی که بر ما گذشته او را خبر بدهم و بگویم ستمکاران با ما چه کرده اند،
🌟که ناگهان دیدم پنج هودج از نور به زمین فرود آمدند و در میان هر هودج خانمی نشسته.
💐پرسیدم اینان کیستند؟
✨گفت: اولی حوا ام البشر، دومی آسیه بنت مزاحم، سومی مریم دختر عمران، چهارمی خدیجه خویلد، و اون خانومی که دست بر سر نهاده گاهی می افتدو گاهی برمیخیزد جده ی تو فاطمه دختر رسول خداست.
🍀گفتم میروم و به جده ام فاطمه شکایت این ستمکاران را مینمایم.دویدم جلوی حضرت زهرا را گرفتم و گریه کنان گفتم:
💫مادر،مادر بخدا قسم حق مارا منکر شدند...
مادر،مادر بخدا سوگند جمع مارا پراکنده ساختند،
مادر..مادر بخدا پدرم حسین را شهید کردند..
🌹 فرمود: سکینه جان دیگر بس است.ناله ات جگرم را آتش زد و بندهای قلبم را برید،
💥 این پیراهن آغشته به خون پدرت حسین است که از خود جدا نمیکنم تا خدا را ملاقات نمایم...
که ناگهان از خواب بیدار شدم...
🔥پس از آنکه یزید دریافت که برنامه قتل حسین بر خلاف تصوراتش نتوانست محبت اهل بیت را از دلها بیرون کند
و نه تنها حکومتش تثبیت نشد بلکه متزلزل گشت و با واکنش قتل حسین علیه السلام از همه طرف رو به رو شد.
⚫️در مقام گرامیداشت ظاهری اهل بیت برآمد و آنان را در مجلسی خصوصی احضار کرد و گفت:شما دوست دارید در شام بمانید و با عزت و احترام زندگی کنید و همواره مورد لطف حکومت باقی بمانید
🔷 یا به مدینه برگردید و سه حاجت شما بر آورده گردد؟
✍ادامه دارد...
*
📕 اعیان الشیعه ج 1 ص626.
📗مقرم 456
📘نفس المهموم ص 466
📔بحار ج 45 ص 144
@ayeha313
🌸خـدایا بہ تـو توڪل میکنـم
✨و حـس داشتنت
🌸پناهگاهی میشـود همیشگی
✨در اوج سختیهایم
🌸روزهایم را با رحمتت بخیر بگردان
🌸بنـام خـدایی ڪه
✨تسکین دهنـده دردها
🌸و آرامـش دهنده قلبهاست
🌸 بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ
✨ الــهـــی بــه امــیــد تـــو
@ayeha313
🌸 امام علی (ع) میفرمایند:
🍁 لَا تُرَخِّصُوا لِأَنْفُسِكُمْ فَتَذْهَبَ بِكُمُ الرُّخَصُ مَذَاهِبَ الظَّلَمَةِ
به خود بيش از اندازه آزادى ندهيد، كه شما را به ستمگرى و ظلم مىكشاند.
📚 نهجالبلاغه خطبهٔ 86
@ayeha313
🔺تاثیر فرهنگ بر #ازدواج
تفاوت فرهنگ خانوادگی افراد میتواند به صورت طرز فکر، سبک زندگی، آداب و رسوم، انتظارات و ارزشهای آنها در ازدواج ظاهر شود.فرهنگ قبل از هر نقش دیگری طرز تفکر ما را تحت تأثیر قرار می دهد و به دنبال تفکر، باورهای ما هم تغییر می کنند. فرهنگ کوچکترین مسائل زندگی ما را هم تحت تأثیر قرار می دهد از پوشش مان گرفته تا طرز نشستن سر سفره و شکل غذاهایمان، احترام به یکدیگر ، طرز صحبت کردن ، رفتار و..،، در نتیجه این تفاوت مانع درک متقابل زوجها از یکدیگر میشود.
در هر صورت برای ازدواج با فرهنگی متفاوت، بپذیرید که نمیتوان تاثیر خانواده را بر فرد نادیده گرفت یا فرهنگ آن خانواده را تغییر داد. ونمی شود فرهنگ خانوادگی مجزای خود و همسر آیندهتان بسازید.
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
✔️ تأثیر دوستی دختر و پسر در زندگی آینده آن ها چه اندازه خواهد بود⁉️ 🔹 دختران و پسرانی که از راه غی
#ارتباطباجنسمخالف
❇️ تاثیر دوستی دختر و پسر در زندگی آینده آن ها تا چه اندازه خواهد بود❓
3⃣ آسیب تربیتی
دختری که با پسری و پسرانه ارتباط دارد جایگاه خود را به عنوان فردی شایسته برای تربیت در ذهن اولیای خانه و مدرسه و دوستانش از دست می دهد چنین دختری از سیر تعلیم و تربیت عقب میماند یا برخی از راهکارهای تربیتی را پذیرا نمی گردد
4⃣ آسیب معنوی
دختری که به صورت نامشروع با پسری رابطه دارد با گناه و معصیت از خداوند دور شده و از نظر اخلاقی نیز آسیب می بیند او دیگر از عبادت خود لذت نمی برد و احساس گناه و ملامت درون روح او را آزار می دهد مگر آن که توبه کند و راه پاکی را پیشه سازد
5⃣ ضعیف شدن حس اعتماد
دختران و پسرانی که بر اثر آشنایی در خیابان و محیط های دیگر و ایجاد علاقه و دوستی بهینه آنها اقدام به ازدواج می کنند گاهی در زندگی آینده دچار بی اعتمادی می شوند زیرا با خود میگویند همسر او که به راحتی با وجود شده است و با او ارتباط برقرار کرده است آیا امکان دارد که قبلاً با دیگری نیز شده باشد
@ayeha313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬 درحین مسواک زدن لثه خون میاد و آب دهان رو تف میکنیم آیا باید 3بار آب دهان رو آب بکشیم بعد مسواک تا پاک بشه؟
✅ پاسخ
در فیلم بالا
البته بعضی مراجع میفرمایند اگر در دهان دندان مصنوعی یا شبیه آن هست، باید دهان یکبار آبکشی بشود.
📚 #احکام_دین
@ayeha313
#پاسخ_تمامی_شبهات_محرم
💢آیا امام حسین(ع) در ازای خودداری #شمر و عمر بن سعد از نبرد، به آن دو پیشنهاد #جوایزی مادی و معنوی دادند؟!
آنچه در برخی از کتابهای متأخر - به نقل از #مقتل ابومخنف(که البته اصل این کتاب در دسترس نیست) - نقل شده تنها این است که؛ امام حسین(ع) پیش از #شهادت به شمر فرمود: «جایزه یزید پیش تو محبوبتر است یا شفاعت جدم رسول خدا(ص)؟»، شمر ملعون گفت: دانگی از جایزه یزید پـیش من از شفاعت تو و جدّت محبوبتر است. اما سخنی از دادن زمین #شخصی خودش به شمر چیزی نقل نشده است.
📚قندوزی ج 3،ص 83
@ayeha313