#عید_فطر
#علامات_قبولی_روزه
💢چگونه بفهمیم که روزههایمان مورد #قبول درگاه الهی واقع شده است؟
#شهید_مطهری
پس اگر ما ماه #رمضانی را گذراندیم، شبهای احیایی را گذراندیم، روزههای متوالی را گذراندیم و بعد از ماه رمضان در دل خودمان احساس کردیم که بر #شهوات خودمان بیش از پیش از ماه رمضان مسلّط هستیم، بر #عصبانیت خودمان از سابق بیشتر مسلّط هستیم، بر چشم خودمان بیشتر مسلّط هستیم، بر زبان خودمان بیشتر مسلّط هستیم، بر اعضا و جوارح خودمان بیشتر مسلّط هستیم و بالاخره بر #نفس خودمان بیشتر مسلّط هستیم و میتوانیم جلو نفس امّاره را بگیریم، این علامت #قبولی روزه ماست.
📚آزادی معنوی، ص: 50 و 51
@ayeha313
#پرسش_پاسخ
💠❓معناى حقيقى توسل چيست؟ چرا با وجود خدا، امامان را واسطه قرار مى دهيم؟
✅پاسخ
🔸«توسّل» در لغت، به معناى مدد جستن از «وسيله اى» براى نيل به مقصود است و مقصود از آن، «تمسّك به اولياى الهى در درگاه خداوند، به منظور برآمدن نيازها» است.
🔸خداوند در قرآن کریم، امورى را به عنوان اسباب و وسايل در جهت تقرب به درگاه خويش قرار داده و ما را به توسّل به آن امور فرمان داده است.
🔸مثلا در آیه 35 از سوره مائده می فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ»؛ «اى مؤمنان! پرواى الهى داشته باشيد و به سوى او وسيله تحصيل كنيد».
🔸همان طور كه نماز، روزه و خدمت به خلق خدا، اسباب تقرب به خداوند هستند؛ استمداد از پيامبران و اولياى الهى نيز وسيله تقرب به خداوند است.
🔸از اين رو هنگام دعا، خداوند را به حق بندگان صالح و آبرومند درگاه او، قسم مى دهيم و يا از اولياى الهى مى خواهيم كه براى ما در درگاه الهى دعا كنند.
@ayeha313
🔴چرا از جیب خود به دعاها اضافه میکنیم؟!
🌺خدای سبحان بندگان را به دعا دعوت فرموده: “ادعونی أستجب لکم” مرا بخوانید تاشما را اجابت کنم.
✅اما نکته قابل تأمل اینکه ما حق نداریم بر دعاها چیزی اضافه یا کم کنیم و از جیب خود کلمه یا جمله ای را بر دعا بیفزاییم و فرازی از دعا را به دلخواه خود تکرار کنیم!
⛔چون در این صورت،انسان مشمول اثرات واقعی آن دعای رسیده از معصوم نمیگردد.
♦فرضاً در دعای کمیل جایی که فراز “یاربّ” ۳ بار وارد شده،اگر کسی ۹ بار تکرار کند ، البته دعا هست اما دعای تعلیمی حضرت امیرالمومنین نیست و اثرات دعای کمیل را ندارد.
🔹اگر ما مدعی شیعه بودن هستیم ، شیعه یعنی پیرو ، “پی رو” نه یک قدم عقب میافتد و نه یک قدم جلوتر میرود!
🍀پس دخل و تصرّف در دعاها نکنیم! همانی را بخوانیم که هست! نه یک حرف کم و نه یک حرف بیش!
🌺که اگر فضیلتی در تکرار آن بود ، مطمئن باشیم خود معصومین علیهم السلام می فرمودند.
🔹اگر تکرار “یا وجیهاً عندالله . . . در دعای توسل و تکرار ” إنی سلمٌ لِمَن سالَمَکُم و… در زیارت عاشورا چند بار لازم بود خود ائمه قطعاً این را چندباره ذکر میکردند، همانطوری که لعن و سلام آخر زیارت عاشورا را أمر فرمودند ۱۰۰ بارتکرار کنید!
🌀️جناب شیخ بهایی رحمه الله در کتاب مفتاح الفلاح می گوید :
🔸تعداد در دعاها،حکم دندانه ی کلید دارد که به زیاد یا کم نمودن آن،در باز نمى شود.
✅تحقیقاً عرض میکنم که در تعداد و عدد دعاها و ذکرها،اسرار و رموزی نهفته که اگر ما بخواهیم به آن آثار نائل گردیم می بایست همانطوری که نقل شده بخوانیم نه یک حرف کم و نه یک حرف بیش!
🌺 اگر که می بینیم در تسبیحات حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) هر ذکر ، عددی مخصوص به خود دارد یا در دعای کمیل یکجا فراز “یاربّ” ۱ بار گفته شده و جایی دیگر همین فراز ۳ بار ذکر شده حتماً حساب و کتابی محفوظ دارد که ما بیخبریم...
❗ گاهی مشاهده میگردد مداحان در زمان دعا کردن میگویند : یا اللهُ یا رَحْمنُ یا رَحِیمُ یا مقلّب القلوب، ثبّت قلوبنا!(به جای قلبی!) علی دینک «ای خدا ای رحمان ای رحیم ای مقلب قلوب ! قلبهای ما را در دینت ثابت و مستحکم بدار »
خوب برادر من!فکر نمیکنی چنین چیزی را ائمه ما بلد بودند و اگر لازم بود در جمع آنطور خوانده شود ، حتماً توصیه میفرمودند؟!
♻ضمناً خوب است بدانیم علماء علم اخلاق ، دعاها را به دارو تشبیه کرده اند که باید آن چنان که دکتر تجویز کرده، خورده شود و کم و زیاد کردن آن ، اگر اثر معکوس و مُخرّب نداشته باشد لاأقل اثر گذاری را کم میکند
📚کتاب مفتاح الفلاح شیخ بهایی
📒گزیده ی سخنان بزرگان
@ayeha313
#الان
#شب_جمعه
💢این فرصت را در شب بافضیلت جمعه از دست ندهید
از امام صادق(ع):
هنگامی که #شب_جمعه فرا رسد ملائکه ای به تعداد مورچگان[حاکی از کثرت آنهاست] از آسمان فرود می آیند و در دستانشان قلم هایی از طلا و کاغذهایی از نقره است و تا شب شنبه چیزی نمینویسند جز صلوات بر محمد و آل محمد. پس زیاد #صلوات بفرست.
📚الکافی جلد3ص 416
@ayeha313