eitaa logo
هر صبح یک آیه
876 دنبال‌کننده
613 عکس
127 ویدیو
13 فایل
هر روز صبح یک آیه و تفسیر و صوت همان آیه را بخوانیم و بشنویم... ارتباط با مدیر کانال در ایتا: @shahed لینک کانال در پیام رسان #سروش #گپ #ایتا #روبیکا و #بله: @ayehsobh
مشاهده در ایتا
دانلود
010066.mp3
157.8K
آیه ۶۶ سوره مبارکه یونس استاد پرهیزگار @ayehsobh
❇ تفســــــیر این آیات، بار دیگر به مسأله توحید و شرک که یکى از مهم ترین مباحث اسلام و مباحث این سوره است باز مى گردد، مشرکان را به محاکمه مى کشد، و نا توانى آنها را به اثبات مى رساند. نخست مى فرماید: آگاه باشید تمام کسانى که در آسمان ها و زمین هستند از آنِ خدا مى باشند (أَلا إِنَّ لِلّهِ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ مَنْ فِی الأَرْضِ). جائى که اشخاص ملک او باشند، و از آن او، اشیائى که در این جهان مى باشند به طریق اولى از آنِ او هستند، بنابراین، او مالک تمام عالم هستى است، و با این حال، چگونه ممکن است مملوک هاى او، شریک او بوده باشند؟! آنگاه اضافه مى کند: کسانى که غیر خدا را شریک او قرار مى دهند از دلیل و منطقى پیروى نمى کنند و هیچ سند و شاهدى بر گفتار خود ندارند (وَ ما یَتَّبِعُ الَّذینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ شُرَکاءَ). آنها تنها از پندارها و گمان هاى بى اساس و بى پایه پیروى مى کنند (إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ). بلکه آنها فقط با مقیاس حدس و تخمین سخن مى گویند، و دروغ مى گویند! (وَ إِنْ هُمْ إِلاّ یَخْرُصُونَ). 🌼🌼🌼🌼 یَخْرُصُونَ از ماده خرص (بر وزن ترس)، در اصل به معنى تخمین زدن است و نخست در مورد میوه بر درختان هنگام اجاره باغ و امثال آن به کار رفته، سپس به هر گونه حدس و تخمین گفته شده است و از آنجا که تخمین گاهى مطابق واقع و گاهى بر خلاف واقع مى شود، این کلمه در معنى دروغ نیز استعمال شده است و در آیه مورد بحث مى تواند به هر دو معنى باشد. اصولاً خاصیت پیروى از پندار و گمانِ بى اساس است، که سرانجام انسان را به وادى دروغ مى کشاند. آنها که بت ها را شریک خدا ساخته بودند، تکیه گاهشان اوهامى بیش نبود، اوهامى که حتى تصور آن امروز براى ما مشکل است، که چگونه ممکن است انسان، اشکال و مجسمه هاى بى روحى بسازد، و بعد مخلوق خود را ارباب و صاحب اختیار خویش بداند؟ مقدّراتش را به دست آن بسپارد، و حل مشکلاتش را از او بخواهد؟! آیا این چیزى جز دروغ و دروغ پردازى مى تواند باشد؟ حتى مى توان این را به عنوان یک قانون کلّى ـ با کمى دقت ـ از آیه استفاده کرد، که هر کس از ظن و گمان هاى بى اساس پیروى کند، سرانجام به دروغگوئى کشانده مى شود . راستى و صدق بر اساس قطع و یقین استوار است، و دروغ بر اساس تخمین ها، پندارها و شایعه ها!. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۶ سوره مبارکه یونس) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ وَالنَّهَارَ مُبْصِرًا ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَسْمَعُونَ» او کسى است که شب را براى شما آفرید، تا در آن آرامش بیابید و روز را روشنى بخش (تا به تلاش براى زندگى بپردازید). در این (نظام نور و ظلمت) نشانه هایى است براى کسانى که گوش شنوا دارند! (سوره مبارکه یونس/ آیه ۶۷) @ayehsobh
010067.mp3
92.3K
آیه ۶۷ سوره مبارکه یونس استاد پرهیزگار @ayehsobh
❇ تفســــــیر سپس، براى تکمیل این بحث و نشان دادن راه خداشناسى و دورى از شرک و بت پرستى، به گوشه اى از مواهب الهى که در نظام آفرینش قرار گرفته، و نشانه عظمت، قدرت و حکمت اللّه است اشاره کرده، مى گوید: او کسى است که شب را براى شما مایه آرامش قرار داد (هُوَ الَّذی جَعَلَ لَکُمُ اللَّیْلَ لِتَسْکُنُوا فیهِ). و روز را روشنى بخش (وَ النَّهارَ مُبْصِراً). 🌼🌼🌼 این نظام نور و ظلمت، که بارها در آیات قرآن روى آن تکیه شده، نظامى شگفت انگیز و پر بار است که: از یک سو با تابش نور در مدت معین، صحنه زندگى انسان ها را روشن ساخته، و حرکت آفرین است و تلاش انگیز. و از سوى دیگر با پرده هاى ظلمانى و آرام بخش شب، روح و جسم خسته رَا براى کار و حرکت مجدد آماده مى سازد. آرى، در این نظام حساب شده، آیات و نشانه هائى از توانائى آفریدگار است، اما براى آنها که گوش شنوا دارند و حقایق را مى شنوند (إِنَّ فی ذلِکَ لا یات لِقَوْم یَسْمَعُونَ). براى آنها که مى شنوند و درک مى کنند، و آنها که پس از درک حقیقت، آن را به کار مى بندند. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۷ سوره مبارکه یونس) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «قَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا ۗ سُبْحَانَهُ ۖ هُوَ الْغَنِيُّ ۖ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۚ إِنْ عِندَكُم مِّن سُلْطَانٍ بِهَٰذَا ۚ أَتَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ» گفتند: «خداوند فرزندى براى خود انتخاب کرده است». (بدانید او از هر عیب و نقص و احتیاجى) منزّه است! او بى نیاز است. از آنِ اوست آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است. شما هیچ گونه دلیلى بر این ادّعا ندارید. آیا چیزى را که نمى دانید به خدا نسبت مى دهید؟! (سوره مبارکه یونس/ آیه ۶۸) @ayehsobh
010068.mp3
153.7K
آیه ۶۸ سوره مبارکه یونس استاد پرهیزگار @ayehsobh
❇ تفســــــیر سخن بى دلیل این آیات نیز، همچنان بحث با مشرکان را ادامه داده، یکى از دروغ ها و تهمت هاى آنها را نسبت به ساحت مقدس خداوند بازگو مى کند: نخست مى فرماید: آنها گفتند: خداوند براى خود فرزندى اختیار کرده است! (قالُوا اتَّخَذَ اللّهُ وَلَداً). این سخن را، در درجه اول مسیحیان در مورد حضرت مسیح، پس از آن بت پرستان عصر جاهلى، در مورد فرشتگان ـ که آنها را دختران خدا مى پنداشتند ـ و یهود در مورد عزیر گفتند. قرآن از دو راه به آنها پاسخ مى گوید: نخست این که خداوند از هر عیب و نقص منزّه است، و از همه چیز بى نیاز است (سُبْحانَهُ هُوَ الْغَنِیُّ). اشاره به این که نیاز به فرزند، یا به خاطر احتیاج جسمانى به نیرو، و کمک او است، و یا به خاطر نیاز روحى و عاطفى، و از آنجا که خداوند از هر عیب و نقصى، و از هر کمبود و ضعفى منزّه است، و ذات پاکش یک پارچه غنا و بى نیازى است، ممکن نیست براى خود فرزندى انتخاب کند. او مالک همه موجوداتى است که در آسمان ها و زمین است (لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الأَرْضِ). و با این حال، چه معنى دارد که او فرزندى براى خود انتخاب کند، تا او را آرامش ببخشد، و یا به او کمک کند؟! 🌼🌼🌼 جالب این که تعبیر به إِتَّخَذَ (انتخاب و اختیار کرد) شده است، و این نشان مى دهد: آنها معتقد بودند فرزندى از خداوند متولد نشده، بلکه مى گفتند: خدا موجوداتى را به فرزندى خود برگزیده است. درست همانند کسانى که از آنها فرزند نمى شود و کودکى را از پرورشگاه و مانند آن براى خود انتخاب مى کنند. به هر حال این جاهلان کوته بین، گرفتار اشتباه مقایسه خالق و مخلوق بودند، و ذات بى نیاز خدا را به وجود محدود و نیازمند خویش مقایسه مى کردند. دومین پاسخى را که قرآن به آنها مى گوید این است: هر کس ادعائى دارد، باید دلیلى بر مدعاى خود اقامه کند. آیا شما به راستى بر این سخن دلیلى دارید؟ نه; هیچ دلیلى نزد شما براى این ادعا وجود ندارد (إِنْ عِنْدَکُمْ مِنْ سُلْطان بِهذا). با این حال آیا به خدا نسبتى مى دهید که، حداقل از آن آگاهى ندارید ؟ (أَ تَقُولُونَ عَلَى اللّهِ ما لاتَعْلَمُونَ). یعنى: به فرض که دلیل روشن نخست را نپذیرید، بالاخره این حقیقت را نمى توانید انکار کنید که گفتار شما یک تهمت و قول به غیر علم است. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۸ سوره مبارکه یونس) @ayehsobh
مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت علیهم السلام رهروان راه قرآن مبارکه و کانون شهدای گمنام مسجدالرسول ص برگزار می‌کنند: با عنوان و 📸📱به وسیله دوربین حرفه‌ای و گوشی موبایل ♻️ هر نفر سه اثر 📆 فرصت ارسال تصاویر تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ 🆔 @shahed 📱 ۰۹۱۰۶۴۲۹۳۰۰ @rahrovanraheqoran @shohadagomnamk
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «قُلْ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ لَا يُفْلِحُونَ» بگو:«آنها که به خدا دروغ می‌بندند، (هرگز) رستگار نمى شوند. (سوره مبارکه یونس/ آیه ۶۹) @ayehsobh
010069.mp3
53.4K
آیه ۶۹ سوره مبارکه یونس استاد پرهیزگار @ayehsobh
❇ تفســــــیر در آیه بعد، سرانجام شوم افترا و تهمت بر خدا را بازگو مى‌کند: روى سخن را متوجه پیامبرش کرده مى فرماید: به آنها بگو: کسانى که بر خدا افترا مى بندند و دروغ مى گویند، هرگز روى رستگارى را نخواهند دید (قُلْ إِنَّ الَّذینَ یَفْتَرُونَ عَلَى اللّهِ الْکَذِبَ لایُفْلِحُونَ). (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۹ سوره مبارکه یونس) @ayehsobh