eitaa logo
هر صبح یک آیه
855 دنبال‌کننده
607 عکس
127 ویدیو
12 فایل
هر روز صبح یک آیه و تفسیر و صوت همان آیه را بخوانیم و بشنویم... ارتباط با مدیر کانال در ایتا: @shahed لینک کانال در پیام رسان #سروش #گپ #ایتا #روبیکا و #بله: @ayehsobh
مشاهده در ایتا
دانلود
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ وَالرَّقِيمِ كَانُوا مِنْ آيَاتِنَا عَجَبًا» آیا گمان کردی اصحاب کهف و رقیم از نشانه‌های عجیب ما بودند؟! (سوره مبارکه کهف/ آیه ۹) @ayehsobh
❇ تفســــــیر آغاز ماجراى اصحاب کهف در آیات گذشته، ترسیمى از زندگى این جهان و چگونگى این میدان آزمایش انسان ها و مسیر زندگى آنان، از نظر گذشت. از آنجا که قرآن مسائل کلّى حساس را غالباً در ضمن مثال، یا مثال ها و یا نمونه هائى از تاریخ گذشته مجسّم مى سازد، در اینجا نیز نخست، به بیان داستان اصحاب کهف پرداخته و از آنها به عنوان یک الگو و اسوه یاد مى کند. گروهى از جوانان باهوش و باایمان که در یک زندگى پر زرق و برق، در میان انواع ناز و نعمت به سر مى بردند، براى حفظ عقیده خود و مبارزه با طاغوت عصر خویش، به همه اینها پشت پا زدند، و به غارى از کوه که از همه چیز تهى بود پناه بردند و از این راه استقامت و پایمردى خود را در راه ایمان، نشان دادند. 🌺🌺🌺 جالب این که قرآن در اینجا با به کار گرفتن یکى از اصول فن فصاحت و بلاغت نخست، سرگذشت این گروه را به طور اجمال، براى آمادگى ذهن شنوندگان، ضمن چهار آیه نقل کرده، سپس به تفصیل آن، در ضمن چهارده آیه، مى پردازد. در آغاز مى گوید: آیا گمان کردى اصحاب کهف و رقیم، از آیات عجیب ما بودند؟! (أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْکَهْفِ وَ الرَّقِیمِ کانُوا مِنْ آیاتِنا عَجَباً). ما آیات عجیب ترى در آسمان و زمین داریم که هر یک از آنها نمونه اى است از عظمت و بزرگى آفرینش. و نیز در زندگى تو اسرار عجیبى وجود دارد که هر یک نشانه اى است از حقانیت دعوتت. و همچنین در این کتاب بزرگ آسمانى تو آیات عجیب فراوان است و مسلماً داستان اصحاب کهف از آنها شگفت انگیزتر نیست. این که نام این گروه، اصحاب کهف (یاران غار) گذارده شده، به خاطر همان است که آنها براى نجات جان خود، به غارى پناهنده شدند، چنان که در شرح حالاتشان خواهد آمد. و اما رقیم در اصل از ماده رقم به معنى نوشتن است و به عقیده غالب مفسران، این نام دیگرى است، براى اصحاب کهف ; چرا که سرانجام نام آنها را بر لوحه اى نوشته و بر در غار نصب کردند. بعضى نیز، آن را نام کوهى مى دانند که غار در آن واقع شده بود. بعضى آن را نام سرزمینى مى دانند که آن کوه در آن بوده. و بعضى نام شهر و دیارى که اصحاب کهف از آن بیرون آمدند. ولى معنى اول صحیح تر به نظر مى رسد. اما این که: بعضى احتمال داده اند: اصحاب رقیم گروه دیگرى غیر از اصحاب کهف بوده اند، و در بعضى از اخبار، داستانى براى آنها نقل شده است، با ظاهر آیه هماهنگ نیست. چرا که ظاهر آیه فوق این است که اصحاب کهف و رقیم یک گروه بودند، و لذا بعد از ذکر این دو عنوان، تنها به بیان داستان اصحاب کهف مى پردازد و مطلقاً سخنى از غیر آنها به میان نمى آورد، و این خود دلیل وحدت است. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۹ سوره مبارکه کهف) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «إِذْ أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ فَقَالُوا رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا» زمانی را به خاطر بیاور که آن جوانان به غار پناه بردند و گفتند: «پروردگارا! به ما از سوی خودت رحمتی عطا کن، و راه نجاتی برای ما فراهم ساز!» (سوره مبارکه کهف/ آیه ۱۰) @ayehsobh
❇ تفســــــیر پس آنگاه مى گوید: به خاطر بیاور زمانى را که این گروه جوانان به غار پناه ، رو به درگاه خدا آورده، عرض کردند: پروردگارا! ما را از رحمتت بهره مند کن! (فَقالُوا رَبَّنا آتِنا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً). و راه نجاتى براى ما فراهم ساز (وَ هَیِّئْ لَنا مِنْ أَمْرِنا رَشَداً). راهى که ما را از این تنگنا برهاند، به رضایت و خشنودى تو نزدیک سازد، راهى که در آن خیر، سعادت و انجام وظیفه بوده باشد. 🌺🌺🌺 نکته ها: 1 ـ أَوَى از ماده مأوى گرفته شده، که به معنى جایگاه امن و امان است، اشاره به این که این جوانان فرارى از محیط فاسد، هنگامى که به غار رسیدند؛ احساس آرامش کردند. 2 ـ فِتْیَة جمع فتى در اصل به معنى جوان نوخاسته و شاداب است، ولى گاهى به افراد صاحب سن و سالى که روحى جوان و شاداب دارند، نیز گفته مى شود و معمولاً این کلمه، با یک نوع مدح به خاطر صفات جوانمردى، مقاومت، شهامت و تسلیم در مقابل حق، همراه است. 3 ـ تعبیر به مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً (رحمتى از ناحیه خودت) اشاره به این است که آنها وقتى به غار پناه بردند، دست خود را از همه جا کوتاه مى دیدند، تمام اسباب و وسائل ظاهرى در برابرشان از کار افتاده بود و تنها به رحمت خدا امیدوار بودند. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۰ سوره مبارکه کهف) @ayehsobh
راهکارهای زندگی موفق در جزء نوزدهم قرآن کریم👆👆👆 التماس دعا🤲 @shohadagomnamk
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «فَضَرَبْنَا عَلَىَ آذَانِهِمْ فِي الْكَهْفِ سِنِينَ عَدَدًا» ما (پرده خواب را) در غار بر گوششان زدیم، و سال‌ها در خواب فرو رفتند. (سوره مبارکه کهف/ آیه ۱۱) @ayehsobh
❇ تفســــــیر: ما دعاى آنها را به اجابت رساندیم، پرده هاى خواب را بر گوش آنها افکندیم و سال ها در غار به خواب فرو رفتند (فَضَرَبْنا عَلَى آذانِهِمْ فِی الْکَهْفِ سِنِینَ عَدَداً). 🌺🌺🌺 ۱. جمله ضَرَبْنا عَلَى آذانِهِمْ (پرده بر گوش آنها زدیم) در لغت عرب کنایه ظریفى است از خواباندن. گوئى پرده و حجابى بر گوش شخص افکنده مى شود، تا سخنى را نشنود و این پرده، همان پرده خواب است. به همین دلیل، خواب حقیقى، خوابى است که گوش هاى انسان را از کار بیندازد، و نیز به همین دلیل، هنگامى که مى خواهند کسى را بیدار کنند، غالباً از طریق صدا زدن و نفوذ در شنوائى او بیدارش مى کنند. ۲. تعبیر به سِنِینَ عَدَداً (سال هاى متعدد) اشاره به آن است که خواب آنان سالیان دراز به طول انجامید، چنان که شرح آن در تفسیر آیات آینده به خواست خدا خواهد آمد. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۱ سوره مبارکه کهف) @ayehsobh
2_144145974893568270.mp3
3.4M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه کهف آیه: ۷_۱۱ @ayehsobh
راهکارهای زندگی موفق در جزء بیستم قرآن کریم👆👆👆 التماس دعا🤲 @shohadagomnamk
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «ثُمَّ بَعَثْنَاهُمْ لِنَعْلَمَ أَيُّ الْحِزْبَيْنِ أَحْصَىَ لِمَا لَبِثُوا أَمَدًا» سپس آنان را برانگیختیم تا بدانیم (و این امر آشکار گردد که) کدام یک از آن دو گروه، مدّت خواب خود را بهتر حساب کرده‌اند. (سوره مبارکه کهف/ آیه ۱۲) @ayehsobh
❇ تفســــــیر سپس آنها را برانگیختیم و بیدار نمودیم، تا ببینیم کدام گروه از آنان مدت خواب خود را بهتر حساب کرده اند (ثُمَّ بَعَثْناهُمْ لِنَعْلَمَ أَیُّ الْحِزْبَیْنِ أَحْصى لِما لَبِثُوا أَمَداً). 🌺🌺🌺 تعبیر به بَعَثْناهُم در مورد بیدار شدن آنها، شاید به این جهت است که خواب آنها به قدرى طولانى شد که همچون مرگ بود و بیدارى آنها همچون رستاخیز و زندگى پس از مرگ. جمله لِنَعْلَمَ (تا بدانیم...) مفهومش این نیست که خداوند مى خواسته در اینجا علم تازه اى کسب کند، این تعبیر، در قرآن فراوان است و منظور از آن تحقق معلوم الهى است. یعنى ما آنها را از خواب بیدار کردیم، تا این معنى تحقق یابد که آنها درباره میزان خوابشان از هم سؤال کنند. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۲ سوره مبارکه کهف) @ayehsobh
راهکارهای زندگی موفق در جزء بیست و یکم قرآن کریم👆👆👆 التماس دعا🤲 @shohadagomnamk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «نَّحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُم بِالْحَقِّ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى» ما داستان آنان را به حق برای تو بازگو می‌کنیم؛ آن‌ها جوانانی بودند که به پروردگارشان ایمان آوردند و ما بر هدایتشان افزودیم. (سوره مبارکه کهف/ آیه ۱۳) @ayehsobh
❇ تفســــــیر چنان که گفتیم بعد از بیان اجمالى این داستان، قرآن مجید به شرح تفصیلى آن، ضمن چهارده آیه پرداخته و سخن را در این زمینه چنین آغاز مى کند: ما داستان آنها را آن چنان که بوده است براى تو بازگو مى کنیم (نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیْکَ نَبَأَهُمْ بِالْحَقِّ). گفتارى که خالى از هر گونه خرافه، مطالب بى اساس و سخنان نادرست باشد. آنها جوانمردانى بودند که به پروردگارشان ایمان آوردند و ما بر هدایت آنها افزودیم (إِنَّهُمْ فِتْیَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَ زِدْناهُمْ هُدىً). فِتْیَة همان گونه که سابقاً هم اشاره کردیم، جمع فتى به معنى جوان شاداب است اما از آنجا که در سن جوانى بدن نیرومند، احساسات پرجوش و عواطف پرخروش است و از نظر جنبه هاى روحى، قلب جوان آماده پذیرش نور حق، کانون محبت، سخاوت و عفو و گذشت است، بسیار مى شود این کلمه (فتى و فتوت) به معنى مجموعه این صفات به کار مى رود، هر چند در سن و سال هاى بالا باشد، همان گونه که از کلمه جوانمردى و فتوت در فارسى امروز نیز، این مفاهیم را مى فهمیم. 🌺🌺🌺 از آیات قرآن به طور اشاره و از تواریخ به صورت مشروح، این حقیقت استفاده مى شود که اصحاب کهف، در محیط و زمانى مى زیستند که بت پرستى و کفر، آنها را احاطه کرده بود، و یک حکومت جبار و ستمگر که معمولاً حافظ، پاسدار شرک، کفر، جهل و غارتگرى و جنایت است بر سر آنها سایه شوم افکنده بود. اما این گروه، از جوانمردان که از هوش و صداقت کافى برخوردار بودند، سرانجام به فساد این آئین، پى بردند، تصمیم بر قیام گرفتند و در صورت عدم توانائى، مهاجرت از آن محیط آلوده. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۳ سوره مبارکه کهف) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَرَبَطْنَا عَلَىَ قُلُوبِهِمْ إِذْ قَامُوا فَقَالُوا رَبُّنَا رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَن نَّدْعُوَ مِن دُونِهِ إِلَهًا لَّقَدْ قُلْنَا إِذًا شَطَطًا» و دل‌هایشان را محکم ساختیم در آن موقع که قیام کردند و گفتند: «پروردگار ما، پروردگار آسمانها و زمین است؛ هرگز غیر او معبودی را نمی‌خوانیم؛ که اگر چنین کنیم، سخنی بیهوده گفته‌ایم. (سوره مبارکه کهف/ آیه ۱۴) @ayehsobh
❇ تفســــــیر قرآن، به دنبال بحث گذشته، مى گوید: ما دل هاى آنها را محکم ساختیم، در آن هنگام که قیام کرده گفتند: پروردگار ما پروردگار آسمان ها و زمین است (وَ رَبَطْنا عَلى قُلُوبِهِمْ إِذْ قامُوا فَقالُوا رَبُّنا رَبُّ السَّماواتِ وَ الاْ َرْضِ). ما هرگز غیر از او معبودى را نمى خوانیم و نمى پرستیم (لَنْ نَدْعُوَا مِنْ دُونِهِ إِلهاً). اگر چنین بگوئیم و کسى را جز او معبود بدانیم سخنى گزاف و دور از حق گفته ایم (لَقَدْ قُلْنا إِذاً شَطَطاً). 🌺🌺🌺 از جمله رَبَطْنا عَلى قُلُوبِهِمْ استفاده مى شود: نخست فکر توحید در دل آنها پیدا شد، ولى توانائى بر اظهار آن را نداشتند، اما خداوند دل هاى آنها را استحکام بخشید و به آنها قدرت و شهامت داد، تا بپاخیزند و آشکارا نداى توحید سر دهند. آیا نخستین بار، در برابر پادشاه جبار زمان دقیانوس ، چنین اظهارى را کردند، یا در میان توده مردم، یا هر دو و یا خودشان در میان خود؟ درست روشن نیست، ولى ظاهر تعبیر به قامُوا این است که این سخن را در میان مردم یا در برابر سلطان ظالم گفته اند. شَطَط (بر وزن وسط) به معنى خارج شدن از حدّ، و افراط در دورى است، لذا، به سخنانى که بسیار دور از حق است، شطط گفته مى شود. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۴ سوره مبارکه کهف) @ayehsobh
8027021263682.mp3
2.98M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه کهف آیه: ۱۲_۱۴ @ayehsobh
راهکارهای زندگی موفق در جزء بیست و سوم قرآن کریم👆👆👆 التماس دعا🤲 @shohadagomnamk
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «هَؤُلَاءِ قَوْمُنَا اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ آلِهَةً لَّوْلَا يَأْتُونَ عَلَيْهِم بِسُلْطَانٍ بَيِّنٍ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىَ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا» این قوم ما هستند که معبودهایی جز خدا انتخاب کرده‌اند؛ چرا دلیل آشکاری (بر این کار) نمی‌آورند؟! و چه کسی ظالم‌تر است از آن کس که بر خدا دروغ ببندد؟!» (سوره مبارکه کهف/ آیه ۱۵) @ayehsobh
❇ تفســــــیر هنگامى که از این قوم بت پرست و آنچه را جز خدا مى پرستند، کناره گیرى کردید، و حساب خود را از آنها جدا نمودید، به غار پناهنده شوید (وَ إِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَ ما یَعْبُدُونَ إِلاَّ اللّهَ فَأْوُوا إِلَى الْکَهْفِ). تا پروردگار شما رحمتش را بر شما بگستراند و راهى به سوى آرامش، آسایش و نجات از این مشکل به رویتان بگشاید (یَنْشُرْ لَکُمْ رَبُّکُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ یُهَیِّئْ لَکُمْ مِنْ أَمْرِکُمْ مِرفَقاً). 🌺🌺🌺 یُهَیِّئ از ماده تهیه به معنى آماده ساختن است. و مِرْفَق به معنى چیزى است که وسیله لطف، راحتى و رفق باشد. بنابراین، مجموع جمله یُهَیِّئْ لَکُمْ مِنْ أَمْرِکُمْ مِرفَقاً یعنى خداوند، وسیله لطف و راحتى شما را فراهم مى سازد. بعید نیست نشر رحمت که در جمله اول آمده است، اشاره به الطاف معنوى خداوند باشد، در حالى که جمله دوم به جنبه هاى جسمانى، نجات و آرامش مادى اشاره مى کند. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۶ سوره مبارکه کهف) @ayehsobh
راهکارهای زندگی موفق در جزء بیست و چهارم قرآن کریم👆👆👆 التماس دعا🤲 @shohadagomnamk