تفسیر:
اما آنها که کافر شدند و آیات ما را تکذیب کردند، عذاب خوار کنندهاى براى آنهاست (وَ الَّذِینَ کَفَرُوا وَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا فَأُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِینٌ).
چه تعبیر گویا و زنده اى؟ عذابى که آنها را پست و حقیر مى کند و در برابر آن همه گردنکشىها، خود برتربینىها و استکبار در برابر خلق خدا، آنها را به پائینترین مرحله ذلت مى کشاند، و مىدانیم: توصیف عذاب به الیم، عظیم و مهین که در آیات مختلف قرآن ذکر شده، هر کدام متناسب نوع گناهى است که از گردنکشان سر مىزده است!.
🌺🌺🌺
جالب توجه این که درباره مؤمنان، اشاره به دو چیز مى کند: ایمان و عمل صالح و در نقطه مقابل درباره کافران اشاره به کفر و تکذیب آیات الهى است، که در واقع هر کدام ترکیبى است از اعتقاد درونى و آثار برونى و عملى آن; چرا که اعمال انسان، غالباً از یک ریشه فکرى و اعتقاد سرچشمه مى گیرد.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۷ سوره مبارکه حج)
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«وَالَّذِينَ هَاجَرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ قُتِلُوا أَوْ مَاتُوا لَيَرْزُقَنَّهُمُ اللَّهُ رِزْقًا حَسَنًا وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ»
و کسانی که در راه خدا هجرت کردند، سپس کشته شدند یا به مرگ طبیعی از دنیا رفتند، خداوند به آنها روزی نیکویی میدهد؛ که او بهترین روزیدهندگان است!
-(سوره مبارکه حج، آیه ٥٨)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
تفسیر:
از آنجا که در آیات گذشته، سخن از مهاجرانى به میان آمد که از خانه و کاشانه خود، به خاطر نام اللّه و حمایت از آئین او بیرون رانده شدند، در آیه بعد از آنها به عنوان یک گروه ممتاز یاد کرده، مى گوید: کسانى که در راه خدا هجرت کردند، سپس شربت شهادت نوشیدند، و یا به مرگ طبیعى از دنیا رفتند خداوند به همه آنها روزى نیکوئى مى دهد و از نعمتهاى ویژهاى برخوردار مى کند; چرا که او بهترین روزى دهندگان است (وَ الَّذِینَ هاجَرُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ ثُمَّ قُتِلُوا أَوْ ماتُوا لَیَرْزُقَنَّهُمُ اللّهُ رِزْقاً حَسَناً وَ إِنَّ اللّهَ لَهُوَ خَیْرُ الرّازِقِینَ).
بعضى از مفسران گفته اند: رزق حسن، اشاره به نعمت هائى است که وقتى چشم انسان به آن مى افتد، چنان مجذوب مى شود که نمى تواند دیده از آن بر گیرد، و به غیر آن نگاه کند، و تنها خدا قدرت دارد که چنین روزى را به کسى دهد.
🌺🌺🌺
بعضى از دانشمندان، شأن نزولى براى این آیه ذکر کرده اند، که خلاصه اش چنین است:
هنگامى که مهاجران به مدینه آمدند بعضى از آنها به مرگ طبیعى از دنیا رفتند، در حالى که بعضى شربت شهادت نوشیدند، در این هنگام گروهى تمام فضیلت را براى شهیدان قائل شدند، آیه فوق نازل شد و هر دو را مشمول بهترین نعمت هاى الهى معرفى کرد .
لذا بعضى از مفسران از این تعبیر چنین نتیجه گرفته اند که مهم جان دادن در راه خدا است چه از طریق شهادت باشد و چه از طریق مرگ طبیعى، هر کس براى خدا و در راه خدا بمیرد مشمول ثواب شهیدان است (اِنَّ الْمَقْتُولَ فِى سَبِیْلِ اللّهِ وَ الْمَیِّتَ فِى سَبِیْلِ اللّهِ شَهِیْدٌ).
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۸ سوره مبارکه حج)
1918377729_-689347825.mp3
2.13M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه حج
آیه: ۵۶_۵۸
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«لَيُدْخِلَنَّهُم مُّدْخَلًا يَرْضَوْنَهُ وَإِنَّ اللَّهَ لَعَلِيمٌ حَلِيمٌ»
خداوند آنان را در محلی وارد میکند که از آن خشنود خواهند بود؛ و خداوند دانا و بردبار است.
(سوره مبارکه حج، آیه ۵۹)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
تفسیر:
آیه، نمونه اى از این رزق حسن را بازگو کرده، مى گوید: خداوند آنها را در محلى وارد مى کند که از آن راضى و خشنود خواهند بود (لَیُدْخِلَنَّهُمْ مُدْخَلاً یَرْضَوْنَهُ).
اگر در این جهان، از منزل و مأواى خود به ناراحتى تبعید و اخراج شدند، خداوند در جهان دیگر آنها را در منزل و مؤوائى جاى مى دهد که از هر نظر مورد رضایت آنها است، و به این ترتیب، ایثار و فداکارى آنان را به عالى ترین وجه جبران مى کند.
🌺🌺🌺
و در پایان مى فرماید: خداوند، عالم و آگاه است و از اعمال این بندگانش با خبر، و در عین حال حلیم است و عجله در مجازات و کیفر نمى کند، تا مؤمنان در این میدان آزمایش پرورش یابند و آزموده شوند (وَ إِنَّ اللّهَ لَعَلِیمٌ حَلِیمٌ).
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۹ سوره مبارکه حج)
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«ذَلِكَ وَمَنْ عَاقَبَ بِمِثْلِ مَا عُوقِبَ بِهِ ثُمَّ بُغِيَ عَلَيْهِ لَيَنصُرَنَّهُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ»
(آری،) مطلب چنین است! و هر کس به همان مقدار که به او ستم شده مجازات کند، سپس مورد تعدّی قرار گیرد، خدا او را یاری خواهد کرد؛ یقیناً خداوند بخشنده و آمرزنده است!
-(سوره مبارکه حج، آیه ۶۰)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
تفسیر:
شأن نزول:
در بعضى از روایات آمده است: جمعى از مشرکان مکّه با مسلمانان روبرو شدند در حالى که فقط دو شب به پایان ماه محرم باقى مانده بود، مشرکان به یکدیگر گفتند: یاران محمد(صلى الله علیه وآله) در ماه محرم دست به پیکار نمى زنند و جنگ را حرام مى دانند و به همین دلیل حمله را آغاز کردند. مسلمانان نخست با اصرار از آنها خواستند در این ماه حرام، جنگ را آغاز نکنند، ولى آنها گوش ندادند. ناچار براى دفاع از خود وارد عمل شدند و مردانه جنگیدند و خداوند آنها را پیروز کرد
🌺🌺🌺
تفسیر:
در آیات گذشته سخن از مهاجران فى سبیل اللّه بود و وعدههاى پاداش بزرگى که خداوند در قیامت به آنها داده است.
براى این که تصور نشود وعده الهى، مخصوص آخرت است؛ در آیه مورد بحث، سخن از پیروزى آنها ـ در سایه لطف الهى ـ در این جهان مى فرماید: مسأله چنین است و هر کس در برابر ستمى که به او شده به همان اندازه دست به مجازات زند، سپس بر او ظلم شود، خداوند او را یارى خواهد کرد (ذلِکَ وَ مَنْ عاقَبَ بِمِثْلِ ما عُوقِبَ بِهِ ثُمَّ بُغِیَ عَلَیْهِ لَیَنْصُرَنَّهُ اللّهُ).
اشاره به این که دفاع در مقابل ظلم و ستم، یک حق طبیعى است و هر کس مجاز است به آن اقدام کند.
ولى تعبیر به مثل تأکیدى بر این حقیقت است که نباید از حدّ تجاوز کند.
جمله ثُمَّ بُغِیَ عَلَیْهِ، نیز اشاره به این است که اگر شخص در مقام دفاع از خویشتن تحت فشار ظلم قرار گیرد، خدا وعده یارى به او داده است، و به این ترتیب، کسى که از آغاز سکوت کند، و تن به ظلم و ستم در دهد، و هیچگونه گام مؤثرى در راه دفاع از خود بر ندارد، خدا به چنین کسى وعده یارى نداده است، وعده الهى مخصوص کسانى است که: تمام نیروى خود را براى دفاع در برابر ظالمان و ستمگران بسیج کنند، و باز هم از طرف دشمن تحت ستم قرار بگیرند.
و از آنجا که همیشه قصاص و مجازات باید با عفو و رحمت، آمیخته شود تا افرادى که از کار خود پشیمان گشته اند و سر تسلیم فرود آورده اند، زیر پوشش آن قرار گیرند در پایان آیه مى فرماید: خداوند بخشنده و آمرزنده است (إِنَّ اللّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ).
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۰ سوره مبارکه حج)
-1563091200_108442982.mp3
3.41M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه حج
آیه: ۵۹_۶۰
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ يُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَيُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ وَأَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ»
این (وعده نصرت الهی) بخاطر آن است (که او بر هر چیز قادر است؛ خداوندی) که شب را در روز، و روز را در شب داخل میکند؛ و خداوند شنوا و بیناست!
-(سوره مبارکه حج، آیه ۶۱)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
تفسیر:
از آنجا که وعده نصرت و یارى هنگامى دلگرم کننده و مؤثر است که از شخص قادر و توانائى بوده باشد، لذا در آیه بعد، گوشه اى از قدرت بى پایان خدا را در پهنه عالم هستى چنین بازگو مى کند:
این به خاطر آن است که خداوند شب را در روز، و روز را در شب داخل مى کند (دائماً از یکى مى کاهد و طبق نظام معینى بر دیگرى مى افزاید، نظامى پایدار و کاملاً حساب شده که هزاران بلکه ملیون ها سال بر قرار است). (ذلِکَ بِأَنَّ اللّهَ یُولِجُ اللَّیْلَ فِی النَّهارِ وَ یُولِجُ النَّهارَ فِی اللَّیْلِ).
یولج از ماده ایلاج در اصل، از ولوج به معنى دخول است، این تعبیر همان گونه که گفتیم، اشاره به دگرگونى هاى تدریجى و کاملاً منظم و حساب شده شب و روز در فصول مختلف سال است که از یکى کاسته، و به دیگرى افزوده مى شود.
اما این احتمال نیز وجود دارد که اشاره به مسأله طلوع و غروب آفتاب باشد که به خاطر شرائط خاص جوّ (هواى اطراف زمین) این امر، به صورت ناگهانى انجام نمى گیرد، بلکه از آغاز طلوع فجر، اشعه آفتاب به طبقات بالاى هوا مى افتد و آهسته آهسته، به طبقات پائین منتقل مى شود، گوئى روز تدریجاً وارد شب مى گردد، و لشکر نور، بر سپاهیان ظلمت چیره مى شود، و به عکس هنگام غروب آفتاب، نخست نور از قشر پائین جوّ، برچیده مى شود و هوا کمى تار مى گردد و تدریجاً از طبقات بالاتر، تا آخرین شعاع خورشید برچیده شود، و لشگر ظلمت همه جا را تسخیر کند.
و اگر این موضوع نبود، طلوع و غروب آفتاب در یک لحظه زود گذر، انجام مى گرفت و انتقال ناگهانى از شب به روز و از روز به شب، هم از نظر جسمى و روحى براى انسان زیانبار بود، و هم از نظر نظام اجتماعى، این تغییر سریع و بى مقدمه، مشکلات فراوان به وجود مى آورد.
🌺🌺🌺
هیچ مانعى ندارد که آیه فوق، اشاره به هر دو تفسیر باشد.
و در پایان آیه، مى گوید: خداوند سمیع و بصیر است (وَ أَنَّ اللّهَ سَمِیعٌ بَصِیرٌ).
تقاضاى کمک مؤمنان را مى شنود، از حال و کار آنها آگاه است، و در موقع لزوم، لطفش به یارى آنها مى شتابد، همان گونه که از اعمال و نیات دشمنان حق با خبر است.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۱ سوره مبارکه حج)