eitaa logo
📛🖊️ اندیشه آزاد🇮🇷
420 دنبال‌کننده
8.2هزار عکس
5.8هزار ویدیو
13 فایل
جامعه پیشرفته ومتمدن و روشنفکر حاصل سواد.رسانه ای در کنار اندیشه آزاد افراد آن جامعه است ، ارتباط با ادمین https://t.me/
مشاهده در ایتا
دانلود
9.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📛مردان بزرگ تاریخ اینگونه اند؛ حتی دشمنان شان هم گاهی نمیتوانند بزرگی آنها را منکر شوند. به سخنان عبدالکریم‌ سروش درباره مقایسه ای که بین امام خمینی با محمد رضا شاه و سایر شاهان ایران انجام میدهد گوش کنید. البته تفاوت امام با سایر حاکمان تاریخ ایران فراتر از این حرفهاست؛ نکته مهم این صوت اعترافات کسی است که سالهاست علیه جمهوری اسلامی فعالیت میکند... 📛با ما همراه باشید در«کانال اندیشه آزاد» در شبکه های اجتماعی 👇 تلگرام👇 https://t.me/az_an10230 ایتا👇 http://eitaa.com/az_an10231 سروش👇 http://splus.ir/az_an10233 روبیکا👇 https://rubika.ir/az_an10234 واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/CdejS9Lh8vM7mwIE79ryoW https://chat.whatsapp.com/E5q3APj54zxLoTK5oGmlnH https://chat.whatsapp.com/Iv6Ef0QLo6T3CLVDNq65MO
📛اگر_امام_خمینی_نبود ایران اندازه ی تهران بود ... یا حتی کوچیکتر هنوز هم ارزش ایرانی با سگ برای آمریکایی ها یکی بود... الان اثری از حجاب نبود که سر قانونش بحثی باشد من امروز با آذری‌ها، عرب‌ها، ترکمن‌ها و بلوچ‌ها هموطن نبودم... هنوز هم ایرانی ها کسانی تلقی میشدن که یک آفتابه هم نمی‌توانند بسازند! کاباره ها آبادتر از مساجد بودند. بجای ساخت موشک هایپرسونیک الان تو صف خرید پاتریوت ازامریکا بودیم این همه از ایران نمی‌رفتن ترکیه و تایلند برای سواحل.... از اون جاها می اومدن ایران برای.... طرح از نیل تا فرات اسرائیل محقق شده بود. آن مداح آن سخنران و منبری آن هیاتی که در شب رحلت امام حاضر نیست به اندازه یک استوری و انتشار تصویر از امام از آن مرد یاد کند، دیگر به این صورت مداح و سخنران معروف و مشهور و محبوب دل‌های مردم نمی‌بود. دیگر پاتوقی برای هیأت های هفتگی و مناسبت‌های سالانه پیدا نمی‌کرد. 📛با ما همراه باشید در«کانال اندیشه آزاد» در شبکه های اجتماعی 👇 تلگرام👇 https://t.me/az_an10230 ایتا👇 http://eitaa.com/az_an10231 سروش👇 http://splus.ir/az_an10233 روبیکا👇 https://rubika.ir/az_an10234 واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/CdejS9Lh8vM7mwIE79ryoW https://chat.whatsapp.com/E5q3APj54zxLoTK5oGmlnH https://chat.whatsapp.com/Iv6Ef0QLo6T3CLVDNq65MO
📛 فروتنی فکری، دریچه‌ای به سوی گفت‌وگوهای سازنده در 🔸در نخستین سال‌های استفاده‌ی گسترده از اینترنت بسیاری فکر می‌کردند که آدم‌ها هرچه بیشتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، مهربان‌تر و آگاه‌تر می‌شوند و دنیا جای پرصلح و صفاتری خواهد شد. 🔺اکنون در سال ۲۰۲۳ این باور کمی ساده‌لوحانه به نظر می‌رسد. حالا به‌خوبی می‌دانیم که اینترنت انسان‌ها را به هم وصل می‌کند، اما لزوماً همدلی پدید نمی‌آورد. به‌قول ایان لزلی، روزنامه‌نگار و نویسنده‌ی بریتانیایی: «اینترنت، در بدترین حالت، مثل دستگاه عظیم تولید نفرتِ متقابل می‌ماند.» 🔹در وهله‌ی نخست، مشکل از جذاب‌بودن مخالفت نشئت می‌گیرد. به‌قول پل گراهام، کارآفرین سیلیکون‌ولی: «مخالفت‌ بیش از موافقت‌ْ مردم را به هیجان می‌آورد.» آدم‌ها در هنگام مخالفت حرف‌های بیشتری برای گفتن دارند و، البته، در قیاس با موافقت، به‌سرعت برانگیخته می‌شوند. در نتیجه، مطالب یا نظرات ستیزه‌جویانه بیشتر لایک می‌خورند و بازتوییت می‌شوند. 🔺مشکل اما از آنجا آغاز می‌شود که نظر مخالف را به هویتِ خود یا دیگران گره بزنیم. در این صورت، به‌جای آنکه ذهن خود را برای فهم دیدگاه دیگران آماده کنیم، از آن سپری می‌سازیم و بر دفاع از خویشتن تمرکز می‌کنیم. [...] 🔺مشکل دیگر ــ و از نظر ما، مهم‌ترین آفت ــ از پرورش نوعی نخوتِ شناختی در شبکه‌ها‌ی اجتماعی سرچشمه می‌گیرد. شواهد نشان می‌دهد که شیوه‌ی پاداش‌دهیِ اینترنت به‌گونه‌ای است که افراد برآورد نادرستی از میزان داناییِ خود دارند و آن را به‌گونه‌ای کاذب دست ‌بالا می‌گیرند. 🔷زیست‌محیطِ اینترنت با پاداش‌دادن به اتاق‌های پژواک و محیط‌های هم‌نظر و خودکامروا و تخریب روحیه‌ی پرسشگری و جست‌وجوی مُجدانه‌ی حقیقت خصلتِ گشودگی به نظرات مخالف را از بین می‌بَرد. به‌ عبارت‌ دیگر، اینترنت بر نخوتِ شناختی ما دامن می‌زند و خیال می‌کنیم بیش از آنچه می‌دانیم دانا هستیم. فیدها و الگوریتم‌های جهتمندِ شبکه‌ها‌ی اجتماعی ما را به درون اتاق‌های پژواکی می‌راند که در آن برای نظرات ما هورا می‌کشند و نظرات مخالف را دست می‌اندازند. جماعت دست‌چین‌شده‌ی خودمان ما را، که از چالش‌های جدی در امان مانده‌ایم، تشویق می‌کنند. بدین‌ ترتیب، کم‌کم توانایی‌مان برای خودارزیابیِ دقیق را از دست می‌دهیم و به‌تدریج خودمان را بسیار بیش از آنچه واقعاً هستیم آگاه می‌دانیم. 💢 اما فروتنی فکری چیست؟ ابتدا باید میان فروتنی، به‌طور عام، و فروتنیِ فکری، به‌طور خاص، فرق بگذاریم. درحالی‌که فروتنی، در معنای عمومی و اخلاقیِ خود، به نگرش انسان در مورد کاستی‌های خویش در «تمام حوزه‌ها» بازمی‌گردد، فروتنیِ فکری عمدتاً به «محدودیت‌های شناختی» راجع می‌شود. 🔸 فروتنی فکری، به‌طور ساده و خلاصه، عبارت است از پذیرش محدودیت‌های فکریِ خودمان. بدیهی است که فروتنی فکری در این معنا ریشه‌ای دیرینه دارد و تبار آن به جهل سقراطی یا «دانم که ندانم» بازمی‌گردد. بااین‌حال، فروتنی فکری، در مقام حوزه‌‌ای مستقل و متمرکز از پژوهش‌های انسانی، مفهومی نو و مدرن به شمار می‌‌آید که در دهه‌های اخیر در مطالعات میان‌رشته‌ای بسط و گسترش یافته است. فروتنی فکری مفهومی چندوجهی است و براساس مدل‌های گوناگون تعاریفی متفاوت دارد. 💠با این وصف، می‌توان برخی از مؤلفه‌هایی را برشمرد که پژوهشگران کمابیش بر سر آن توافق دارند: • پذیرش اینکه باورها و نظرات ما ممکن است اشتباه باشند؛ • آگاهی از خودفریبیِ ذهن و قبول محدودیت‌های فکری؛ • سعی در پرهیز از حالت تدافعی‌گرفتن در زمانی که نظرات‌مان به چالش کشیده می‌شوند؛ • توجه به نظرات دیگران و تأمل بر شواهد تازه‌ای که ممکن است به رد باور کنونی ما بینجامد. 🔺طبق مطالعات انجام‌شده، کسانی که در آزمون‌های فروتنیِ فکری نمرات بالاتری می‌گیرند به احتمال زیاد در برابر دیدگاه‌های سیاسی و مذهبیِ مخالف رواداریِ بیشتر و تعصب کمتری از خود نشان می‌دهند و نسبت به دوستی با اعضای برون‌گروهی در پلتفرم‌های اجتماعی تمایل بیشتری بروز می‌دهند. همچنین احتمال کمتری دارد که از گروه‌های مخالف اهریمن‌سازی کنند یا به آنان انگ نادانی یا شرارت بزنند. به‌طورکلی، درحالی‌که تفکرِ بسته به تحقیر نظرات و استدلال‌های طرف مقابل می‌انجامد، فروتنی فکری بحث‌ها را به‌سوی گفت‌وگوهای محترمانه سوق می‌دهد. ⁉️اما چگونه می‌توانیم فروتنی فکری را در خود تقویت کنیم و آن را رواج دهیم؟ 1⃣ خالی‌کردن موقتیِ انبار ذهن 2⃣ تمرین استدلال مخالف 3⃣ قدم‌نهادن در آن سوی پرچین‌هایی که طی سال‌ها در پیرامون شخصیت خود ساخته‌ایم. 4⃣ تبدیل باور نادرست 5⃣ هنر توجه‌کردن به نظرات متفاوت دیگران 6⃣ رفتار توأم با درنگ به‌جای رفتار تکانشی 7⃣ ابراز مخالفت در قالبی محترمانه و دوستانه 8⃣ در پی حقیقت باشیم، از زبان هرکس که خارج شود. 📛«کانال اندیشه آزاد» http://eitaa.com/az_an10231
📛🌹قیام خونین 15 خرداد 15 خرداد 1342 ♦️قیام 15 خرداد، نقطه عطفی در تاریخ مبارزات ملت ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) می‌باشد. در سحرگاه 15 خرداد 1342، عوامل رژیم شاه به خانه ساده و بی‌آلایش حضرت امام در قم یورش بردند و امام خمینی (ره) که روز پیش از آن در روز عاشورای حسینی در مدرسه فیضیه قم، طی سخنان کوبنده‌ای پرده از جنایات شاه و اربابان آمریکایی و اسرائیلی او برداشته بودند، ‌دستگیر و به زندانی در تهران منتقل شدند. ♦️هنوز چند ساعتی از این حادثه نگذشته بود که خیابان‌های شهر قم زیر پای مردان و زنان مسلمان و انقلابی که به قصد اعتراض از خانه‌هایشان بیرون آمده و به حمایت از رهبرشان فریاد برآورده بودند، به لرزه درآمد. همین صحنه در تهران و چند شهر دیگر به وجود آمد تظاهرات مردم رژیم را سخت به وحشت افکند و برای سرکوب این قیام تاریخی به اسلحه روی آورد. در این روز حدود 15 هزار نفر مسلمان انقلابی به خاک و خون کشیده شدند و بدین ترتیب تاریخ ایران اسلامی در روز 15 خرداد ورق خورد و فصل جدیدی در رویارویی مستضعفان با مستکبران گشوده شد. ♦️پس از این واقعه در تهران و قم و سایر شهرها دولت به دستگیری و محاکمه روحانیون و مردم ادامه داد. زندان‌ها از روحانیون و بازاری‌ها و کسبه پر شد و عده‌ای نیز محاکمه و اعدام شدند. جریان 15 خرداد هر چند ظاهرا با سرکوب خونین به نفع شاه تمام شد اما در حقیقت ماهیت رژیم ستمشاهی را بیش از پیش برای همگان آشکار کرد و نقطه آغازی برای توفان عظیم انقلاب اسلامی گردید که ظرف 15 سال با مجاهدت و ایثار و جانبازی عده زیادی از حق طلبان و مجاهدان راه خدا به پیروزی رسید و تاروپود رژیمی که اقتدار خود را در وابستگی به ابرقدرت‌ها و نیروی نظامی می‌دانست مانند تار عنکبوت از هم گسست. 📛با ما همراه باشید در«کانال اندیشه آزاد» در شبکه های اجتماعی 👇 تلگرام👇 https://t.me/az_an10230 ایتا👇 http://eitaa.com/az_an10231 سروش👇 http://splus.ir/az_an10233 روبیکا👇 https://rubika.ir/az_an10234 بله👇 https://ble.ir/az_an10235 واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/CdejS9Lh8vM7mwIE79ryoW
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 📛 آقای علوی! راه بروجردی شدن دفاع از بهاییت نیست! 📛آقای علوی که تلاش می‌کند از قِبَل انتساب خود به مرجع عالیقدر شیعه، آیت‌الله العظمی بروجردی در دل متدینین جا باز کند، اخیرا با نظرات شاذ و دفاع از فرقه ضاله بهاییت، چشمی هم به مقبولیت در طیف‌های دیگر دارد. این در حالی است که تقابل مرجع عالیقدر شیعه با این فرقه ضاله قابل انکار نیست. ۱. آیت الله بروجردی پس از بازگشت از نجف، وقتی در بروجرد تقویت بهاییت را از طرف مقامات دید، شهر را ترک کرد تا مردم علیه بهاییت در شهر قیام کردند. ۲. از سال ۱۳۲۰ تا ۲۴ ماه رمضان درباره مهدویت و رد بهاییت سخنرانی کرد. ۳. وقتی به قم رفت و لباس مرجعیت به تن داشت، از سال ۱۳۳۱ مبلغینی برای روشنگری علیه بهاییت اعزام کرد. ۴. بعد از کودتای ۲۸ مرداد و نفوذ بهاییت در دولت، در سال ۱۳۳۳ در مصاحبه با کیهان خواستار اخراج بهاییت از دولت شد. ۵. آیت الله فلسفی را مأمور دیدار و تذکر به شاه درباره بهاییت کرد. ۶. سال ۱۳۳۸ آقای دوانی را مأمور ترجمه جلد ۱۳ بحارالانوار کرد. نه کسی بهایی‌ها را به این خاطر کشته و نه کسی چنین حکمی داده اما چون بهاییت فرقه ضاله و منحرف زاده استعمار پیر انگلیس است، نباید فرصت ظهور و بروز و تبلیغ و ترویج و رسمیت داشته باشد. جناب علوی! بین میراث آیت‌الله بروجردی و محبوبیت در مجامع ضد انقلاب یکی را برگزینید. 📛با ما همراه باشید در«کانال اندیشه آزاد» در شبکه های اجتماعی 👇 تلگرام👇 https://t.me/az_an10230 ایتا👇 http://eitaa.com/az_an10231 سروش👇 http://splus.ir/az_an10233 روبیکا👇
📛اگر دنبال عاملین شکنجه و قتل وحشیانه آرمان علی وردی در اکباتان یا هلهله کنندگان بعد از باخت ایران مقابل انگلیس می گردید، به این عکس خیره شوید 🔻زنان مرفه و خوش تیپی که پس از قتل عام مردم در روز ۱۵ خرداد، شیرینی پخش می کردند... 📛با ما همراه باشید در«کانال اندیشه آزاد» در شبکه های اجتماعی 👇 تلگرام👇 https://t.me/az_an10230 ایتا👇 http://eitaa.com/az_an10231 سروش👇 http://splus.ir/az_an10233 روبیکا👇 https://rubika.ir/az_an10234 واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/CdejS9Lh8vM7mwIE79ryoW https://chat.whatsapp.com/E5q3APj54zxLoTK5oGmlnH https://chat.whatsapp.com/Iv6Ef0QLo6T3CLVDNq65MO
📛پایان بدفهمی در سیاست خارجی؛ لزوم خروج از دیپلماسی التماسی 🔹آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب به عنوان تعیین‌کننده سیاست‌های اصلی نظام اواخر اردیبهشت ماه سال جاری در جمع کارکنان وزارت امور خارجه کشورمان سخنان مهمی را بیان و نکات کلیدی و ارزشمندی را مطرح کردند. 🔸ایشان در بخشی از سخنانشان با تبیین سه کلیدواژه عزت، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی فرمودند: عزت، یعنی نفی دیپلماسی التماسی؛ حکمت یعنی عمل خردمندانه در تعاملات بین‌المللی و مصلحت یعنی شناخت موارد انعطاف که منافاتی با اصول ندارد. تلگرام👇 https://t.me/az_an10230 ایتا👇 http://eitaa.com/az_an10231
📛عبدالحمید خراسانی یکی از فرماندهان ضد ایرانی طالبان که اخیرا ایران را تهدید به جنگ و کشتار کرده بود در اثر یک حادثه به کما رفت. 📛با ما همراه باشید در«کانال اندیشه آزاد» در شبکه های اجتماعی 👇 تلگرام👇 https://t.me/az_an10230 ایتا👇 http://eitaa.com/az_an10231 سروش👇 http://splus.ir/az_an10233 روبیکا👇 https://rubika.ir/az_an10234 بله👇 https://ble.ir/az_an10235 واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/CdejS9Lh8vM7mwIE79ryoW
📛 راهبرد جمهوری اسلامی در سیستان و برخورد با جریان‌های آن منطقه چیست!؟ چرا رویکرد ایران در برخورد با کانون های قدرت در شرق (سیستان) با غرب (اقلیم کردستان)متفاوت است!؟ همناطور که دراین سال‌های اخیر در خبرها دیده و شنیده‌ایم ایران در یک کنشگری فعال به سمت تشکیل یک اتحاد بزرگ اقتصادی در شرق حرکت می‌کند‌. بازنمایی تشکیل یک فرادست (هژمونی) اقتصادی در شرق و آسیا با حضور و نقش آفزینی ایران از حیث جغرافیای سیاسی (ژئوپلوتیکی) خیلی دور به نظر نمی رسد. از طرفی سلطه‌ و حضور هژمونی غرب به رهبری آمریکا تا حد زیادی در این منطقه خصوصا در مرزهای شرقی ایران کاهش پیدا کرده و کارشناسان دیگر نقشی برای آمریکا در بازیگری‌های آسیای میانه متصور نیستند. از طرفی دیگر منطقه سیستان در حال تبدیل شدن به یک پایانه(هاب) جهانی برای اتصال ابرقدرت اقتصادی و فرادست تشکیل شده آن به آسیای غربی ،روسیه ،اروپا و آفریقاست بدان معنی که شاهراه‌ها (کلیدرها)یی که غالبا از سمت سیستان و بلوچستان وارد کشور می شوند نقطه عطف تثبیت قدرت و پایداری هژمونی اقتصادی آسیاست. همچنین باید درنظرگرفت که اساس رقابت سیاسی در منطقه آسیای میانی خصوصا پاکستان و افغانستان تا پیش از این رقابتی مرامی (ایدئولوژیک) خصوصا از حیث مذهب و با نقش‌آفرینی عربستان و جریان وهابیت به کمک سلطه نظامی آمریکا در این منطقه بود. حال آنکه امروز دیگر نه حرفی از دعواهای مذهبی_مرامی در این منطقه و نه حرفی از حضور نظامی آمریکاست و همه معادلات به سمت کنش‌های اقتصادی چرخیده است و در این میان جمهوری اسلامی ایران به واسطه جغرافیای سیاسی و نقش و راهبرد سیاسی خود (غرب و استکبارستیزی) به مهمترین بازیگر صحنه اقتصادی این منطقه تبدیل شده است. این بدان‌معنی است که منطقه سیستان و بلوچستان و در نگاه کلان‌تر آسیای میانی برای جهان و خصوصا ایران دیگر نقش امنیتی ندارد و همه معادلات را در چهارچوب اقتصادی به‌گزینی میکند. به عنوان شاهد مثال می توان به دیدار خارج از عرف رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با شهباز شریف (نخست‌وزیر پاکستان) در بازارچه مرزی (مند-پیشین) اشاره کرد. بنابراین مهمترین شاخصه اقتصادی که ثبات سیاسی و امنیتی است برای ایران مهمترین راهبرد جمهوری اسلامی در منطقه سیستان است. در این میان مولوی عبدالحمید که تنها ابزار برای قدرتش یعنی نقش راهبری در جنگ ایدئولوژیک را در طی این تبدیل فضای امنیتی به اقتصادی در خطر می بیند و با کاهش توجه از سوی حامیان اصلی‌اش یعنی حاکمان عربی منطقه مواجه شده است، برای بقای خود و نجات قدرت چاره ای جز تلاش برای نشان دادن جریان مذهبی و قومی در این محدوده ندارد و با آشوب و برهم‌زدن جریان ثبات می کوشد سرعت تبدیل شدن سیستان به هاب اقتصادی منطقه را بکاهد و خود را همچنان دارای عمق نفوذ و اثرگذاری نشان دهد. باید توجه داشت که اساسا کسی که در قدرت است نیاز به آرامش،ثبات و امنیت دارد و هرگز به دنبال آشوب و برهم‌زدن شرایط امنیتی برای تثبیت قدرت یا نشان دادن اثرگذاری خود نیست. همچنین همانطور که خبرهای این روزها بسیار می بینیم گروه‌های تروریستی و اشرار در مناطق شرقی پرتحرک‌تر شده و تلاش دارند که فضای مرزهای ایران را ناامن نشان دهند و ایران را وادار به تحرکات سنگین نظامی و امنیتی کنند. این جریان هم می‌تواند همسو با دیگر اتفاقات منطقه با تحریک و حمایت کسانی باشد که از برقراری امنیت و رشد اقتصادی منطقه متضرر خواند شد. درسوی دیگر کشور یعنی در غرب ایران معادلات به نحو دیگری است، باقی مانده جریان فکری_سیاسی بعث عراق، توده‌های فکری تکفیری_داعشی که از غرب تغذیه می شوند و احزاب سیاسی و جدایی طلب کرد وابسته به آمریکا در کنار بقای جنگ اخوانی-وهابی-شیعی سه قدرت ترکیه، عربستان و ایران همچنان فضای مرزهای غربی ایران با همسایگان و را سیاسی و کنترل شرایط را امنیتی کرده و اساسا هرگونه تحرکی در این منطقه نیازمند کنش سیاسی محکم و یا حتی پاسخ نظامی قاطع است. به‌عنوان یک راه حل بنظر می‌رسد جمهوری اسلامی می‌تواند در آینده نزدیک و پس از اجرای مقدمات نقشه اقتصادی خود در منطقه و تکمیل کلیدرهای اقتصادی از طریق استان سیستان و بلوچستان با تقسیم این استان بزرگ به سه یا حتی چهار استان و با تمرکز مدیریتی و افزایش بودجه به تقویت زیرساختی و افزایش رضایتمندی مردم این استان و درنتیجه افزایش امنیت و رونق اقتصادی بپردازد ✍سید سراج الدین جزائری 🇮🇷 📛با ما همراه باشید در«کانال اندیشه آزاد» در شبکه های اجتماعی 👇 تلگرام👇 https://t.me/az_an10230 ایتا👇 http://eitaa.com/az_an10231 سروش👇 http://splus.ir/az_an10233 روبیکا👇 https://rubika.ir/az_an10234 بله👇 https://ble.ir/az_an10235 واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/CdejS9Lh8vM7mwIE79ryoW https://chat.whatsapp.com/E5q3APj54zxLoTK5oGmlnH https://chat.whatsapp.com/Iv6Ef0QLo6T3C