31- ابالفضل ع شهید اولدو امام حسین علیهالسّلام قالدو یاقوز.mp3
10.77M
مقتل اُخوماق: حضرت اباالفضل و حضرت عبداللهبن حسنین شهید اولماقو
مقتل لهوف ترکیدن
32- امام حسین ع شهید اولدو خیمه لر تالاندو.mp3
15.32M
مقتل اُخوماق: امام حسین علیه السلامون شهید اولماقو
مقتل لهوف ترکیدن
44.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آغاز مجدد تعزیه خوانی در روستای گلخندان
پس از دهها سال تعطیلی در روستای گلخندان (کوسهلو)، با همت جوانان این روستا، مراسم تعزیهخوانی در روز تاسوعای حسینی سال ۱۴۰۳ آغاز شد.
ایفا کنندگان نقش:
۱.اسماعیل اکبری درنقش حضرت امام حسین علیهالسلام
۲.مهدی آغال درنقش حضرت عباس علیهالسلام
۳.محمدابراهیمی درنقش شمر.
سیاهی لشکر شمر:
۱.رسول صادقی.
۲.مجتبی سلیمانی.
۳.بهمن کرد.
تعزیه خوانی در روستای گلخندان(کوسهاو) تا دهه ۱۳۴۰ رایج بود.
در آن سالها اشخاص ذیل (با اسامی آن زمان) در اجرای تعزیه نقش ایفا میکردند:
۱ـ محمدآقا شفیعی (برپا کننده اصلی تعزیه)
۲- نقی اکبری
۳ـ احمد عبداللهی(محمدی)
۴ـ جعفر محمدی(عبداللهی)
۵ـ عبدالله یوسفی
۶ـ ولیالله (اهل روستای یاتان)
۷ـ اکبر اکبری اللهیاری
۸- عزیز قاسمی یسار
۹ـ محبعلی(علی) داودی نوید
۱۰ غلامحسین مختاری
۱۱ـ محمد آقاخانی
۱۲ـ وجیه الله شفیعی
۱۳ـ مسلم شفیعی
۱۴ـ عباس بابایی
۱۵ـ حمزهعلی داودی نوید
۱۶- ولیالله بابایی
10.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چقدر عالی و چقدر زیباست
خدا اموات باعث و بانیشان را رحمت و عاقبت بخیری به خود و عزیزانشان عنایت کند
33- خیمهلَرَه اوت وردولا.mp3
8.01M
مقتل اُخوماق: خیمهلره اوت وُردولا
مقتل لهوف ترکیدن
34- امام حسین ع جنازهسی اوسته آت چاپدوردولا.mp3
15.23M
مقتل اُخوماق (مقتل لهوف ترکیدن):
امام حسین علیه السلام جنازهسی اوسته آت چاپدورانلار
امام حسین علیهالسلامو شهید ایلیَنلرین حالو قیامتده
25.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مراسم نمادین خیمه سوزان
عصر روز عاشورا ۱۴۰۳ در روستای گلخندان (کوسه لو)
35- اسیرلری کوفیه آپارماق.mp3
7.11M
مقتل اُخوماق:
اسرای کربلانی کوفیه آپاردولا
مقتل لهوف ترکیدن
خواندنی های سرو
تعزیه خوانی در روستای گلخندان(کوسهاو) تا دهه ۱۳۴۰ رایج بود. در آن سالها اشخاص ذیل (با اسامی آن زم
تعزیه خوانی قدیم سه پیوست هم داشت که عبارت بودند از:
۱- پیشخوانی
برای پیشخوانی همهی کسانیکه آماده شده بودند برای اجرای نقش، دستهجمعی به جای بلندی رفته و در کنار هم ایستاده و یک سرودهای را که محتوایش آمدن کاروان امام حسین علیه السلام به کربلا بود، با صدای بلند همخوانی میکردند. هنگام پیشخوانی، صدا در کل روستا میپیچید و همه باخبر میشدند که تعزیه در آستانهی شروع است و به محل برگزاری تعزیه سرازیر میشدند
۲- مصیبتخوانی پایان تعزیه
در پایان تعزیه، ایفا کنندگان نقش اعم از امامخوان و مخالف خوان تاسکلاهها را برداشته و در کنار هم دایرهوار مینشستند و یکی از آنها مصیبت میخواند و خودشان و حاضرین گریه میکردند و با سینه زنی تعزیه خاتمه مییافت. حسن این کار این بود ذهنیت منفی نسبت به مخالفخوان از ذهن کودکان پاک میشد.
۳- نسخهگردانی
یک نفر که اشراف کامل به مجموعهی نقشها و متن نسخهها داشت کارگردانی میکرد. وقتیکه یکی درحال خواندن بود میدانست که نفر بعدی کدامیک باید بخواند و میرفت به او اطلاع میداد که پس از این شخص نوبت اوست. با این ترتیب، تعزیه بدون بههمریختگی و با روانی کامل اجرا میشد.
معمولا در داخل نسخه در پایان هر قسمت نوشته می شد که نفر بعدی چه کسی باید بخواند