💢 #دنیای_بازی
6⃣ بجای نشست، " برخاست" برگزار کنیم
🔶 #مریم_علی_بابایی خبرنگار صنایع فرهنگی #خبرگزاری_مهر نقد کوتاهی درباره #ششمین_جشنواره_اسباب_بازی که در بهمن ماه سال ۹۹ برگزار شد، نوشته و در پایان راهکارهایی ارائه داده است که خواندن خلاصه ای از آن برای فعالین حوزه #بازی خالی از لطف نیست.
🔷 امسال هم مثل هرسال، اولین خبرهایی که از جشنواره اسباببازی به گوش رسید، مربوط به برگزاری نشستهای #تخصصی به صورت مجازی و همچنین ورود برخی مهمانهای #خارجی به این جلسات بود. اما سوالاتی هستند که از اولین دوره برگزاری این جلسات مطرح بودهاند و هرسال فقط بر تعداد آنها افزوده میشود.
🔻اینکه واقعاً راهحل مشکلات موجود در صنعت بازی و اسباببازی چیست؟
🔻نبود چه چیزهایی اصلیترین موانع رشد و پیشرفت این صنعت پولساز در کشورمان هستند؟
🔻 چرا بازار بزرگ ایران از شر محصولات بیکیفیت چینی خلاص نمیشود؟
🔻 و ....؟
🔶 از نظر بیشتر مسئولان کشورمان، برای حل عموم مشکلات بهترین راه حل، برگزاری #نشست است. پس خیلی نباید از مسئولان صنعت اسباب بازی نیز توقع بالایی داشت.
یکی از بخشهای اصلی یک نشست، بیان مباحث #کلیشهای و #تکراری از زبان افراد مختلف است. اتفاقی که دقیقاً در این جشنواره هم نیز هر سال تکرار میشود و حتی در برخیموارد همان مهمانان سالگذشته دوباره میآیند و همان سخنان را تکرار میکنند.
کافیاست کلید واژه «رشته طراحی اسباببازی» را جستجو کنید تا با وعدههای سال گذشته مسئولان این جشنواره مبنی بر شروع به کار این رشته در دو دانشگاه کشور در سال آتی (یعنی سال ۹۹) در همین جلسات روبرو شوید. رشتهای که هنوز کسی نمیداند دقیقاً چه زمانی شروع به کار خواهد کرد و یا اینکه آیا اصلاً بنا به شروع آن هست و یا از جنس همان وعدههای توخالی نشستها است!
🔷 بد نیست تنوعی به این جشنواره بدهیم و از سال بعد به جای برگزاری نشست، «برخاستهایی» برگزار کنیم، شاید با این روش بتوانیم مشکلات بیشتری را بررسی و حل کنیم!
🔶 برداشت ما از مشکلات این #صنعت با برداشت مسئولان به شدت متفاوت است. تصور ما از مشکلات صنعت، مسائلی از قبیل نبود کاراکتر #بومی، مشکلات #صادرات و #واردات، عدم تسهیلگری مناسب بین #تولیدکننده و #انیمیشنساز و… بود اما بعد از برگزاری نشستها و نکات برگزارکنندگان از دستاوردهای آن متوجه شدیم تنها مشکل ما نداشتن چند #مهمان_خارجی برای جشنواره بود که خوشبختانه امسال این مشکل حلشد.
🔷 چطور است نشستهایتخصصی را ، یکسال برگزار نکنیم و تأثیر این عدم برگزاری را بررسی کنیم. آن زمان است که متوجه خوش خیالی هایمان در مورد اثرات شگفتآور برگزاری این نشستها در صنعت میشویم و به دنبال راهحل بهتری میگردیم.
شاید تبدیل این نشست ها به جلسات پیوسته و با حضور افراد #خوشفکر و #صاحبنظر بتواند یکی از این راه کارها باشد، افرادی که در اطرافمان هستند ولی اسامی سخنرانان این نشستها چنان چشمانمان را خیره کرده است که اصلاً آنها را نمیبینیم!
🔶 از طرفی برگزاری #همایشها و کنفرانسهای علمی (به معنای واقعی آنها) و فراخوانهایی درجهت تولید پژوهشهای مرتبط با جنبههای مختلف این صنعت میتواند ضعف کمبود پشتوانههای #نظری و #علمی آن را برطرف کند و بعد از چندسال شاهد تغییر نگاه #پژوهشگران به این حوزه باشیم.
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 #بابازی
4⃣2⃣ موسسه فرهنگی انار
🔷 #حامد_معلمی، مدیر موسسه فرهنگی #انار می باشد. او کارشناس ارشد جامعه شناسی است و تحصیلات حوزوی دارد. دغدغه اش در حوزه #کودک با فعالیت های تبلیغی شروع شد و در نهایت با تولید عروسک ادامه پیدا کرد: « کودک از لحاظ سنی و اهمیت #یادگیری ، یک مخاطب #استراتژیک است. وقتی تصمیم گرفتیم در این حوزه کار کنیم فعالیت های رایج دنیا را رصد کردیم و دیدیم که برای کودک #شخصیت_سازی صورت می گیرد یعنی ابتدا محصولات رسانهای ( #فیلم و #انیمیشین) تولید می کنند بعد سراغ پیوست محصولات دیگر مثل #کتاب و #عروسک میروند. دقیقا همان فرایندی که #عروسک_باربی طی کرده است. تصمیم ما هم همین بود، اینکه ابتدا به سراغ ساخت انیمیشن برویم اما از نظر تخصص و امور مالی این کار از عهده ما خارج بود.»
🔶مسیر دشوار تولید انیمیشن مانع ادامه راه برای آقای معلمی نشد. این جوان مشهدی و گروهش از فرصت #اربعین برای شروع کار در حوزه تولید عروسک استفاده کردند. «اربعین سال ۹۳ تصمیم گرفتیم برای کودکانی که در راهپیمایی هستند فعالیتی انجام بدهیم، با کمک آقای دوست محمدی دو عروسک ساده، طراحی شد و بعد مراحل ساخت را طی کرد. کم کم دیدم همان مسیری که باید با انیمیشن شروع میکردیم با عروسک ها هم میشود شروع کرد. عروسک های ما به اسم، #زینب و #محسن دو زائر نمادین اربعین هستند که تلاش می کنند کودکان را با امام حسین (علیه السلام) و زیارت اربعین آشنا کنند.»
🔷 دغدغه ی گروه انار این است که کودکان ایرانی در عروسک های زینب و محسن از نظر ظاهر و پوشش کودکی شبیه خودشان را ببینند و راحت تر بتوانند با آن ها ارتباط برقرار کنند.
با تلاش آقای معلمی محصولات جانبی از قبیل #پازل و #کتاب داستان، با هدف شخصیت پردازی عروسک های زینب و محسن نیز طراحی و تولید شده است.
🔶از سال ۹۳ تاکنون تغییرات مثبتی در جنس عروسک ها و ظاهر آن ها ایجاد شده است. گروه انار در مسیر #تولید فراز و فرودهایی را طی کرده، حامد معلمی در این باره می گوید :« ما قصد نداشتیم مستقیما وارد تولید انبوه شویم، بعد از طراحی شخصیت ها به دنبال کارگاه تولیدی گشتیم تا عروسک ها را برای ما تولید کند. اما پیدا نکردیم، بنابراین با یک سرمایه ۱۰ میلیون تومانی کار را در حد محدود شروع کردیم که تا پنج سال هیچ سودی نداشتیم و حتی به صورت شخصی برای پیشرفت کار هزینه میکردیم.»
🔷 این عروسک ها در حال حاضر توسط موسسه فرهنگی انار در شهر مشهد تولید میشوند و تیراژ آن به تعداد۱۰۰۰عدد در ماه می رسد.
سایت موسسه انار
anartoys.ir
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 #بابازی
5⃣2⃣ خمیر بازی ارگانیک حسنا
🔶شاید خیلی از ما در مقابل خواسته فرزندمان برای ایجاد بستر بازی های #خلاقانه احساس ناتوانی کرده ایم و برای آن راه حلی نداشته ایم، اما خانم زینب فلاحی وقتی که فرزند ۵ساله اش از او می خواهد تا از خمیرنان برایش #خمیربازی تهیه کند، فکر اسراف خمیرهای نان، او را به ایده تهیه #خمیربازی_خانگی می رساند.
🔷 زینب فلاحی ۳۲ساله و فارغ التحصیل جامعه الزهرای قم است. این مادر جوان با تولید خمیربازی #ارگانیک موفق به راه اندازی کسب و کاری کوچکی در شهر #تنکابن شده است.
🔶 «دخترم علاقه ی زیادی به خمیر بازی داشت و همین باعث شد با پرسوجو و تحقیق با خمیربازی خانگی آشنا شوم. اوایل فقط برای دخترم این خمیرهای خانگی را درست میکردم. بعد دوستان و آشنایان هم از کار من مطلع شدند و خواستند برای بچههای آنها هم خمیر درست کنم. فروردین سال ۹۹ ایده تجاری کردن این خمیرهای خانگی با اسم #خمیر_بازی_حسنا به ذهنم رسید و کم کم فروش اینترنتی در سراسر کشور را آغاز کردم.»
🔷 آن اوایل کار، تولید خمیر بازی در منزل شخصی خانم فلاحی و با کمک اعضای خانواده انجام می شده است. اما حالا چندماهی است که او کارگاه #تولید خمیربازی حسنا را راه اندازی کرده و توانسته ۳ نفر را هم مشغول به کار کند. این بانوی جوان تا بحال موفق به تولید بالغ بر ۱۰هزار بسته خمیر بازی ارگانیک شده است که به صورت فروش عمده برای فروشگاه های مواد ارگانیک و فروش جزئی در فضای مجازی بوده است. این خمیرها در بسته بندی هایی جذاب و زیبا به همراه ابزار کار مانند وردنه و ... برای کودک ارائه می شود.
🔶 خمیر بازی حسنا در ایام کرونا و قرنطینه به دست خیلی از کودکان ایرانی در شهر های مختلف رسیده و یکی از بهترین گزینه ها برای بازی کودکان در خانه بوده است.
«در ایام قرنطینه تعداد زیادی از مادران سفارش ثبت کردند. اکثرشان میگفتند به خاطر شرایط قرنطینه میخواهیم بچهها بازی جدید و سالمی داشته باشند. این خمیرها بوی نامطبوع مواد شیمیایی را ندارد و از مواد و رنگ های خوراکی تهیه می شود که خوردن آنها هیچ آسیبی به کودک نمی رساند.»
🔷 ذوق و سلیقه خانم فلاحی نه تنها در تولیداتش، بلکه در تاثیر مثبتی هم که روی #مخاطب داشته است دیده می شود. بازی های خیالی کودکان، ساخت ابزار و وسایل خانه و حیاط، آشپزی، پخت کیک و شیرینی و... که همگی با محوریت خمیر بازی های نرم و جذاب #حسنا برای #کودکان اتفاق می افتد و لذت آن ها را از #بازی دو چندان می کند از الگوهایی نشات می گیرد که در تبلیغات و پست های پیج خمیربازی حسنا توسط خانم فلاحی ارائه و منتشر می شود.
آدرس اینستاگرام خمیربازی حسنا
@khamirbazi_hosna
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
🔆 #گزارش
🔷کارگاه مردمیسازی #تفریح، #بازی، الگوهای موفق و راهکارها؛ توسط آقای حسن سلطانی در نشست تخصصی فعالان اجتماعی #خراسانرضوی، پیرامون حلقههای #اجتماعی؛ نوزدهم فروردین ماه در مشهد برگزار شد.
🔶در بخش اول این کارگاه، جریانهای فکری فعال در #حوزه_بازی در ایران معرفی و بهطور ویژه به موضوع ارتباط #بازی_و_تربیت پرداختهشد.
🔶 در بخش دوم کارگاه نیز برخی از گروهها و ایدههای موفقی که توسط مجموعه #بابازی شناسایی شده بودند معرفی گردید.
🔶تعدادی از #معلمان و #مربیان فعال در شهرستانهای #کاشمر، #نیشابور، #خواف و #مشهد از شرکتکنندگان در این کارگاه بودند.
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
❇️ #ایده_ترویج_بازی
7⃣ ترویج زندگی بازی محور در فضای مجازی
🔷 #محدثه_سطوطی، مادرجوانی است که در مسیر تربیت فرزندش از #بازیهای_خلاقانه استفاده می کند و تجربههایش را با مادران دیگر به اشتراک می گذارد. او فعالیت در حوزه بازی را از یک سالگی پسرش در سال ۹۲ آغاز کرده است. «زندگی در شهر غریب و سر کردن ساعات طولانی با یک پسربچه یک ساله ی پرانرژی و کنجکاو برایم سخت بود. اما من #مادر بودن را انتخاب کرده بودم و حالا باید مسئولیت انتخابم را می پذیرفتم تا بتوانم فرزندی شایسته و سالم #تربیت کنم. بنابراین شروع کردم به مطالعه #کتاب های تربیتی و جستجو در سایت ها و مقالات، تجربههای مادران را می خواندم و بازیهایی را که می دیدم با پسرم اجرا می کردیم.»
🔶اما اینکه چرا #بابازی به معرفی خانم سطوطی پرداخته، دلیلش این است که ایشان توانسته با استفاده از ظرفیت #فضای_مجازی بازیهایی که با فرزندش #طراحی و #تجربه می کند را بدون هیچ چشم داشتی برای مادران دیگر به اشتراک بگذارد. «تجربیاتم را به اشتراک میگذارم چون برایم مهم است که همهی مادران به اهمیت #بازی به عنوان یک ابزار ساده در تربیت #کودک پی ببرند. از طرفی میخواستم این نگاه را به دیگران منتقل کنم که مادری کردن کار بیهوده ای نیست بلکه اثربخش، امید آفرین و در عین سختی شیرین و لذت بخش است.»
🔷 بازی های خانم سطوطی صرفا #سرگرمی نیست، او سعی دارد کودکش را در بازی با #سبک_زندگی و مسئله های عینی آشنا کند. «یکی از اهداف بازیهای ما، این بود که پسرم #اقتصاد و #کارآفرینی را یاد بگیرد، مثلا یک بار باهم در خانه صابون ساختیم تا به بچههای فامیل هدیه بدهیم که بر اثر آلودگی مریض نشوند.»
🔶 خانم سطوطی در انتخاب بازی بر اصول و مبانی #تربیت_دینی تاکید می کند. او بازی را فرایندی پیچیده نمی بیند. در بازی های او و کودکش، #اسباب_بازی محوریت ندارد بلکه هر وسیله ای می تواند اسبابِ بازی باشد، از کفگیر و ملاقه گرفته تا مواد غذایی مثل سویا و سبوس نان و ... «آن اوایل فقط بازی ها را از دیگران تقلید میکردم. کم کم با مداومت در بازی، ذهن خودم و پسرم #خلاق شد و خودمان بازی طراحی میکردیم. الان بدون هیچ زحمتی برای هر موضوعی باهم بازی سازی میکنیم. اوایل تولد پسرم، انتقال مفاهیم و ارزشهای دینی به کودک برایم جای سوال و نگرانی داشت اما در بازی خیلی به این مسئله می شود پرداخت و اثربخشی آن از مستقیم گویی و راه های دیگر خیلی بیشتر است.»
🔶این مادر جوان تا بحال بالغ بر ۱۰۰ پست بازی محور در صفحه #اینستاگرامی اش منتشر کرده که علاوه بر معرفی بازی به اثرات تربیتی و رشدی بازی نیز پرداخته است.
🔷 خانم سطوطی در بازی محدود به فرزندان خود نمانده و برنامه های #بازی_محوری برای کودکان در مسجد و پارک بانوان شهر نیز طراحی و اجرا کرده است.
🆔 آدرس صفحه اینستاگرام خانم سطوطی
@reyhaneyezahraii
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
🔷 حسن سلطانی، فعال حوزه بازی و سبک زندگی ایرانی اسلامی
🔵 قسمت هجدهم برنامه تلویزیونی #ملت_شهر
🔺موضوع گفتوگو: عبور از تهاجم فرهنگی با احیای سبک زندگی ایرانی اسلامی
🕖 یکشنبه ، ۵ اردیبهشت ، ساعت ۱۷:۴۵ ، شبکه خراسان رضوی
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
💢 #دنیای_بازی
7⃣ موانع بازارپردازی کاراکترهای انیمیشن در حوزه اسباببازی
🔸حامد تاملی ،
پژوهشگر، طراح و تولیدکننده اسباب بازی
🔷 دختر بچهای را تصور کنید که در مغازه کفشفروشی مدام به مادرش اصرار میکند تا برایش دمپاییای را بخرد که تصویر اِلسا بر روی آن نقش بسته است و هر چه مادر به او میگوید که قبلتر برایش کفش آن را خریده است، گوشش بدهکار نیست، چون میخواهد مجموعه لوازمش را تکمیل کند. وارد اتاقش که شوی اِلسا همه جا هست، روی پرده اتاق، ملحفه و لحاف، کاسه و بشقاب، کیف و کفش و لباسهایش و از همه مهمتر عروسکها و اسباببازیهایی است که ریز و درشت چیده است توی اتاقش و ساعتهای زیادی با آنها مشغول میشود به بازی، با او غذا میخورد و حتی شب با عروسکاش میخوابد.
حال جای اِلسا بگذارید مرد عنکبوتی، باباسفنجی، لاکپشتهای نینجا، بنتن و هزاران شخصیت سینمایی و انیمیشنی که صرفا در قاب تلویزیون و روی پرده سینما باقی نمیمانند و جاری میشوند توی زندگی کودکان، با آنها زندگی میکنند، رفتارهایشان را تقلید میکنند و از آنها یاد میگیرند. کودکان ناخودآگاه از شخصیتهای محبوبشان الگوهایی میسازنند که در فرآیند همانندسازی، خود را مابهازای حقیقی آنها تصور میکنند و رفتارهای او را هر چند نتوانند در دنیای واقعی اجرا کنند اما تخیل میکنند.
🔻ادامه 👇👇👇
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
💢 #دنیای_بازی 7⃣ موانع بازارپردازی کاراکترهای انیمیشن در حوزه اسباببازی 🔸حامد تاملی ، پژوهشگر، ط
✅ تاثیرات فرهنگی و اجتماعی شخصیتهای سینمایی
🔶تاثیرات فرهنگی و اجتماعی شخصیتهای سینمایی و انیمیشنی که دامنه نفوذ وسیعی بر کودکان دارند از یکسو و از سوی دیگر گردش مالی هنگفتی که حول این شخصیتها شکل میگیرد مقوله «بازارپردازی شخصیت» و کسبوکارهای مرتبط با آن را اهمیت ویژهای میبخشد. بازارپردازی به طور عمومی به مجموعه فعالیتهایی گفته میشود که جهت ترویج یک کالا برای فروش بیشتر در خردهفروشی ها اتخاذ میشود. فعالیتهایی مانند چیدمان کالاها در قفسهها، تخفیفات ویژه، معرفی مناسب محصول، تهیه بروشور و کاتالوگ، تست محصول و غیره. معنای خاصتر بازارپردازی که در اصل اشاره به «بازارپردازی شخصیت» دارد، جواز استفاده از یک برند، شخصیت یا رویداد برای ترویج فروش یک کالاست. حال میتواند این شخصیت، یک شخصیت حقیقی باشد یا یک شخصیت تخیلی برگرفته از یک داستان یا فیلم. بطور مثال یک تولیدکننده کالا اعم از اسباببازی، نوشتافزار، پوشاک، لوازم اتاقخواب، لوازمآرایشی و غیره با استفاده از ویژگیهای بصری و حسی یک شخصیت شناخته شده و به کار بردن آن در محصول خود، فروش کالایش را بالا ببرد.
✅ بازار پردازی شخصیت
🔶البته موضوع بازارپردازی صرفا شخصیت نیست؛ از یک رویداد نیز میتوان در بازارپردازی استفاده کرد که از مشهورترین آنها کالاهای مربوط به رویدادهای ورزشی مانند المپیک یا جام جهانی است.
🔷 بازارپردازی شخصیتهای سینمایی و انیمیشنی به خاطر بُعد فرهنگی و رسانهای که دارد سهم ویژهای را در این کسبوکار بازی میکند. در خیلی از مواقع درآمد حاصل از بازارپردازی، از فروش گیشهای و غیرگیشهای فیلمها نیز فراتر میرود.
🔷مجموعه هشتگانه فیلمهای «جنگستارگان» حدود ۸ میلیارد دلار فروش گیشه و حدود ۸ میلیارد فروش غیر گیشه داشته است. محصولات جانبی این مجموعه، شامل اسباببازی، کتاب، بازیهای ویدئویی، نوشتافزار و غیره در مجموع ۲۶.۵ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است که ۱۲.۵ میلیارد آن اسباببازی بوده است. سهم حدودا ۳۰ درصدی اسباب بازی از درآمد کل ۴۲.۵ میلیاردی این مجموعه نشان از جایگاه ویژه اسباب بازی در بازارپردازی دارد.
🔶 در حوزه فیلمهای انیمیشنی که مخاطب ویژه کودک و نوجوان دارد، این نسبت به مراتب بالاتر میرود. درآمد ۱۰ میلیاردی مجموعه انیمیشنهای «ماشینها» از بازارپردازی و مجوزهای مرتبط به آن موید این ماجراست.
✅ تاثیر بازار پردازی شخصیت های کارتونی خارجی
تاثیر بازارپردازی شخصیتهای کارتونی خارجی در ایران به خاطر واردات گسترده محصولات کودک و نوجوان بهویژه اسباببازی در فروش کالاها بسیار مشهود و عیان است به گونهای که تولیدکنندگان داخلی نیز از این امکان بیبهره نبوده و انبوه تولیداتی را در بازار شاهد هستیم که تصاویر شخصیتهای خارجی بر روی آنها نقش بسته است و اقبال خوبی هم نسبت به آنها از سوی مخاطبان وجود دارد. فیلمها، سریالها و انیمیشنهای با کیفیت روز دنیا به علت عدم التزام ایران به قوانین کپیرایت بینالمللی و به مدد دسترسی به اینترنت به راحتی در دسترس عموم مردم قرار داشته، با کمترین هزینهها میتوانند به تماشای آنها بنشینند. در این میان معدود شخصیتهای بومی ایرانی مانند کلاهقرمزی، پسرخاله، جنابخان، شخصیتهای شهر موشها و مجموعه شکرستان توانستهاند از ظرفیتهای بازارپردازی استفاده کنند که اغلب به علت مشکلات عدیدهای که پیش آمده است، چندان با موفیقت روبرو نشدهاند.
⭕️ مشکلات بازار پردازی شخصیت های ایرانی
🔶 بطور کلی میتوان مشکلات پیش روی بازارپردازی شخصیتهای ایرانی را موارد زیر دانست که رفع آنها می تواند راهکارهای مناسبی را برای گسترش کسبوکارهای این حوزه پیش رو قرار دهد:
1⃣ جذابیت انیمیشنهای خارجی نسبت به ایرانی: انبوه تولیدات سینمایی و انیمیشنی با کیفیت خارجی با مخاطب جهانی و هزینهکردهای عظیم، جذابیتهای داستانی و بصری ویژهای را به بینندگان ایرانی ارائه میکند. در برابر این حجم از تولیدات جهانی، تولیدات وطنی هنوز کیفیت مناسب در تعداد مطلوب را عرضه نکرده است که قاعدتا در فروش محصولات جانبی آن نقش بهسزایی را ایفا کند.
🔻ادامه 👇👇👇