eitaa logo
بافتار
2.7هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
753 ویدیو
21 فایل
🎥🎞📷🎵 بافتار، جستاری در دنیای هنر اینجا از هنر، رسانه و فرهنگ حرف می‌زنیم بافتار در شبکه‌های اجتماعی دیگر⬇️ http://zil.ink/baftar_resane ارتباط با ما: @baftar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
بافتار
‌ 🔹 جای خالی فلسطین فراخوان جمع‌آوری نوحه و دکورهای مرتبط با فلسطین در محرم ۱۴۰۳ این فرسته موقت،
محرم 1403 را در حالی تجربه می‌کنیم که اولین محرمِ بعدِ طوفان‌الاقصاست. مسلمانان تحت اشغال رژیم صهیونیستی به‌خصوص مردم غزه، وضعیت جان‌کاهی دارند. بیش از 40 هزار زن و کودک و پیر و جوانِ مظلوم به شهادت رسیده‌اند. روضه‌های محرم، صدها سال‌ است که برپاست و برای کسی سوگواری می‌شود که پرچم‌دار مبارزه با ظلم است. این انتظار از هیئت‌ها می‌رفت تا در این محرم، توجه متمایزی به فلسطین کنند. با گذشت دهه اول محرم که فراگیرترین مراسمات در این ماه است، برخلاف آن‌چه انتظار می‌رفت، شاهد آثار چندانی چه در نوحه‌خوانی‌ها و چه در فضاسازی و دکورِ هیئاتِ مطرحِ کشور نبودیم. «بافتار» نشان داده که میدان هیئت برایش مسئله است و آثار مهم این میدان را پیگیری می‌کند و این توجه گرچه در محرم جدی‌تر می‌شود اما مختص این ماه نیست. در محرم امسال، انتظار داشتیم با اشعار، نوحه‌ها، فضاسازی و دکورهای قابل توجهی با موضوع فلسطین روبرو باشیم اما بررسی مراسمات مطرح کشور در دهه اول محرم، این انتظار را برآورده نکرد. در این بین، هیئت‌های محدودی هستند که به فلسطین توجه ویژه‌ای کردند مثل «هیئت هنر تهران»؛ اما در بین هیئات دیگر، این توجه نبوده یا کمتر بوده است. حدس می‌زنیم بسیاری از مراسمات در شهر‌های مختلف کشور برگزار می‌شود که به فلسطین توجه داشته‌اند اما رسانه‌ای فراگیر ندارند یا رسانه دارند اما در رصدها و پیگیری‌های بافتار یافت نشده‌اند. از مخاطبین بافتار، تقاضا داریم اگر در محرم امسال، نوحه‌ای با موضوع فلسطین شنیده‌اند یا فضاسازی و دکوری مزین به نماد‌های فلسطینی دیده‌اند، به ما معرفی کنند و فایل تصویری و صوتی این آثار را برای بافتار ارسال کنند، تا با جمع‌بندی آثار فرستاده‌شده، منتخبی از آن‌ها را در بافتار مرور کنیم. برای ارسال آثار به آیدی ادمین در کانال‌های ایتا، بله و تلگرام مراجعه کنید. توجه داشته باشید که اطلاعات اثر را به همراه فایل‌های ارسالی برای ما بفرستید. این اطلاعات در نوحه شامل: نام مداح، نام شاعر، نام هیئت و نام شهر است. در دکور هیئت نیز در صورتی که از گرافیک، خط یا نقاشی در دکور استفاده شده، نام هنرمند و نام اجرا کننده دکور را به همراه عکس‌های باکیفیت و واضح ارسال کنید. 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
‌🔹 ما رأیتُ الّا جمیلا ۱۰ نقاشی عاشورایی از عبدالحمید قدیریان 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بافتار
‌🔹 ما رأیتُ الّا جمیلا ۱۰ نقاشی عاشورایی از عبدالحمید قدیریان 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joi
برای رسیدن به سرچشمۀ این رود، باید سفر کرد به جایی در دل تاریخ. به شهر کوفه، مجلس ابن‌ زیاد؛ هنگامی که پسر مرجانه رو کرد به حضرت زینب (س) و زبان به طعنه و کنایه گشود: «کَیفَ رَأَیتِ صُنعَ اللَّهِ بِأَخیکِ وَ أَهلِ‌بَیتِک؟» (عمل خدا با برادرت و اهل‌بیتت را چگونه دیدی؟) نه‌فقط کاخ کوفه که همۀ تاریخ به گوش، ایستاده‌ بودند تا این بزرگ‌زن که در هیبت و صلابت به حیدر‌کرار می‌ماند، چه خواهد گفت. لب باز می‌کند و در یک جمله به همه عالم، درس‌ها می‌دهد: «ما رأَیتُ إلَّا جمیلاً.» (من به‌جز زیبایی، چیزی ندیدم.) نقاشی‌های عاشورایی عبدالحمید قدیریان، گویی تفسیری‌ست از همین جملۀ زیبای حضرت زینب (س): توجه به زیبایی‌ای که در پسِ بلا،مصیبت و شهادت نهفته و چشم‌های ظاهربین دنیا را توان دیدن و درک آن نیست. اگر نبود سخن حضرت عقیله (س)، عقل ناقص ما را کی یارای دیدن و راه یافتن به این مقام بود؟ نگاه قدیریان به واقعۀ کربلا، توجه به باطن آن است. او صرفاً به بازسازی ظاهر صحنۀ کربلا آن‌چنان که مرسوم است نمی‌پردازد؛ بلکه سعی دارد تا جنبۀ قدسی عاشورا را نمایان‌تر کند. برای چنین نگاهی‌ست که «آسمان» در آثار او پررنگ است. او به‌دنبال این است که با کدام نگاه، اهل‌بیت از میان این همه درد و زخم، خم به ابرو نمی‌آورند و جز زیبایی نمی‌بینند. قدیریان از دل صحنه‌های سراسر مصیبت و غم که تصورش هم اشک از دیدگان سرازیر می‌کند، تابلویی پر از امید و معنویت می‌آفریند. مثلاً در نقاشی «والفجر»، قتلگاه امام حسین (ع) را به تصویر کشیده؛ اما توجه اصلی بیش از خون، نیزه، شمشیر و شخصیت‌های منفی و حتی زمین کربلا، نوری است که درحال تلألو از زمین به آسمان است؛ انگار که امام با شهادتش طلوعی دوباره کرده و مانند خورشید، جایی برای تاریکی نگذاشته است. او در این آثار از روضه‌ها هم الهام می‌گیرد و از زاویه‌ای دیگر به آن‌‌ها نگاه می‌کند؛ مثل اثر «در محضر» که حضرت عباس (ع) را در علقمه نشان می‌دهد. حضرت درحال نگاه کردن به زنی با چادر سفید و نورانی‌ست که در آن‌سوی علقمه ایستاده است. این صحنه یادآور شعر حسن بیاتانی است که می‌گوید: «جایی ننوشته‌ست که در علقمه زهرا / اما نکند آن لحظات آمده باشد» عبدالحمید قدیریان از آن دسته هنرمندانی است که معمولاً در همۀ آثار خود به آسمان نگاه می‌کند، وقایع را از جنبۀ معنوی‌شان می‌بیند و از این زاویه به جهان آفرینش می‌نگرد. در این فرسته، ۱۰ نقاشی عاشورایی عبدالحمید قدیریان را که همگی از مجموعه «آسمان حسین» انتخاب شده‌اند، می‌بینیم. پی‌نوشت: نقاشی استفاده شده در جلد، با عنوان «مارأیت الی جمیلاً» است که با تکنیک رنگ‌و‌روغن روی بوم در ابعاد ۱۵۰ در ۱۰۰ سانتی‌متر و در سال ۱۳۹۰ خلق شده است. 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
‌🔹 مرثیه‌ای دیگر «فلسطین» در ۹ نگاره از حبیب‌الله صادقی به مناسبت فرارسیدن دومین سال درگذشت حبیب‌اللّه صادقی 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بافتار
‌🔹 مرثیه‌ای دیگر «فلسطین» در ۹ نگاره از حبیب‌الله صادقی به مناسبت فرارسیدن دومین سال درگذشت حبیب‌ال
دکتر حبیب‌اللّه صادقی، سرزمین فلسطین و پیکار آزادی‌جویانۀ مردمان آن با نیروهای اشغالگر قدس را طی چندین نوبت در آثار خود، بازنمایی کرده است. پرداختن به این مضمون، حتی تا آخرین اثر او که ناتمام باقی ماند (تابلوی «در رثای سیمرغ تجلی» در بیست بوم)، ادامه یافت. یکی از ویژگی‌های برجستۀ برخی از نقاشی‌های او، برگزیدن نام‌هایی معنادار برای آن‌هاست؛ مانند نگارۀ «خانه‌ام ابری‌ست» که برگرفته از سرودۀ زنده‌یاد نیما یوشیج است. در نقاشی‌های صادقی با مضمون قدس، زنان و مردان فلسطینی، چفیۀ بومی‌شان (با زمینۀ سپید و نقش‌مایۀ مشکی) را به‌صورت دستاری بر سر یا چهرۀ خود پوشانده‌اند. اندوهی در رخساره‌هایشان به‌خاطر آوارگی از خانه، شهادت عزیزان و بیداد اشغالگران دارند؛ اما هرگز سرافکنده نشده‌ و سربلند ایستاده‌اند. حتی اشتیاقی شورانگیزانه به زندگی، همچنان در میانشان جریان دارد. با کشیدن پیکر هم‌وطنان شهید خود به دوش یا حضور در کنار مزارشان، یاد آنان را گرامی می‌دارند. حتی با دیگر ستم‌کشیدگان و آزادی‌خواهان جهان در سرتاسر تاریخ نیز همدلی و هم‌ذات‌پنداری می‌کنند. از این بابت، امیدشان به بازپس‌گیری فلسطین، جاودانه است. گنبد و نمای بیرونی مسجد قبة‌الصخره (بخشی از محوطۀ مسجدالأقصی در بیت‌المقدس) به‌عنوان نماد شهر قدس و کشور فلسطین، متداول‌ترین عنصر بصری‌ای است که به چشم می‌خورد. خاخام‌های صهیونیست، موذیانه درحال دسیسه‌چینی و ثروت‌اندوزی، پدیدار شده‌اند. همچنین نیروهای مسلح اسرائیلی با حالتی هولناک، به‌گونه‌ای که صورت‌هایشان چندان آشکار نیست به جان و حقوق مردمان فلسطین، دست‌اندازی می‌کنند؛ اما فلسطینیان در این آثار، جسورانه سینه‌های خود را سپر جنگ‌افزارهای آنان، قرار داده‌اند و با قلاب‌سنگی در دست، مهیای نبرد با آنان هستند. به مناسبت فرارسیدن دومین سال درگذشت حبیب‌اللّه صادقی، ۹ نقاشی مرتبط با فلسطین در این فرسته گردآوری شده‌اند. یاد ایشان و راه آزادی فلسطین، تا همیشه جاودانه باد. پی‌نوشت: تصویر طرح جلد، ازسوی نگین همت‌زاده (خبرگزاری ایسنا)، ثبت شده است. 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
‌🔹 آیا کسی هست که غزه را یاری کند؟ «کربلای غزه» در نوحه‌های میثم مطیعی در محرم ۱۴۰۳ 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35