بافتار
که بار پیراهنی را نمیکشد تن او پیوند «مرثیه» و «زندگی ساده» در اشعار فاطمی (به دلیل محدودیت تعداد
در میان سرودههای فاطمی، اشعار محدودی هستند که به زندگی سادهٔ روزمرهٔ حضرت زهرا (س) نزدیک شدهاند و تلاش کردهاند تا آن را برای مخاطب ملموس کنند. این سرودهها این توفیق را مییابند که در داخل خانهٔ باصفای بیزرقوبرق حضرت سیر کنند و بیشتر از خانهداری ایشان صحبت کنند. همین توفیق تشرف به خانهٔ حضرت زهرا (س) و امیرالمومنین (ع)، صمیمیتی را میان ما و ایشان حاکم میکند. برای مخاطب، شیرین است که بداند زندگی عادی حضرت، چگونه میگذشته. البته داستانِ همین تعداد محدود اینجنس اشعار نیز حول نمادهای مشترکی مانند «دستاس»، «چادر»، «خانهٔ گلین و خشتی» و «سفرهٔ ساده نان و نمک» میگذرد و چندان مورد تأمل شاعران نبوده است. در این تلاش، اشعار جواد محمدزمانی پررنگ و پرتعداد است. البته خلاقیت و زاویهدید استاد شفق نیز قابل اعتنا، گوارا و خواندنی است؛ آنجایی که یک بار از زبان درختی که تبدیل به درب خانهٔ حضرت شده، داستان را روایت میکند و جایی دیگر، از زبان تختهسنگی از دل کوهی که بخت یارش شده و شده دستاس خانهٔ زهرا (س). این دو شعر شفق بهخاطر روایی بودن و محور عمودی شعر، باید کامل خوانده شوند و در صفحات این فرسته نیامده است. این توجه شاعران اگر جدیتر بود، میشد که حتی به شعرهای اجتماعی و سیاسی رسید. مثلاً از توصیف سادگی زندگی حضرت زهرا (س) و علی (ع) به نقد اشرافیت زندگی اهل تجمل پرداخت.
مرور و بررسی اشعاری که طعم زندگی حضرت زهرا (س) در آنها پررنگ است، مجالی دیگر میطلبد؛ اما در اینجا بهمناسبت ایام حزن و اندوه فاطمیه، به سراغ اشعاری رفتهایم که در عین مرثیهپردازی، رنگوبوی زندگی دارند. غالب این اشعار، درحالیکه روضهاند، زندگیاند. این روضهها، چیزی هم از زندگی آن حضرت به ما میگویند و سادگی آن زندگی را به چشم ما میآورند و همین، چیز کمی نیست. پیوند «زندگی ساده» و «مرثیه» محور انتخاب این ابیات است. البته در بعضی انتخابها، یکی بر دیگری غلبه دارد و گاهی این پیوند صِرفا در یک بیت تکمیل نشده و ابیات دیگر به کمک آن آمدهاند. پیش ازین دربارهٔ زندگی حضرت زهرا (س) در نوحه صحبت کردیم و مداحیهای مهدی رسولی را در این زمینه متفاوت یافتیم. شاید دیدن آن فرسته در کنار این اشعار نیز، طعم دیگری داشته باشد.
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زیروبم نالههای یک غم
۹ قطعه موسیقی منتخب فاطمی
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بافتار
پساز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، چندین ترانه و دستکم یک آلبوم در ستایش حضرت زهرای مرضیه (س) ساخته شدهاند؛ بهگونهای که شاید برخی از آنها را بارها از رادیو و تلویزیون یا رسانههای دیگر، بهویژه در روزهای نزدیک به سالروز شهادت صدیقۀ طاهره (س) حضرت شنیده باشیم. از این بابت، این نغمهها نخستین آثار موسیقایی در ایران و جهان با مضمون آن بانوی پاک هستند؛ اما بااینحال، تا امروزه تعدادی بسیار محدود و اندک دارند و نمونههایی از این مجموعه همچنان برای ما ناشناخته باقی ماندهاند.
قطعههای آهنگینی که سوگ فاطمۀ زهرا (س) را یادآوری میکنند گونهای از «سوگسروده» یا «رِکوئیم» (Requiem) هستند؛ آثاری موسیقایی که برای یادبود درگذشتگان، ساخته میشوند. این آثار، فقدان «امابیها» را با توصیف فضای غمبار شهر مدینه و اندوه حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) (گاهی از زبان ایشان)، فرزندانشان و اهل آسمان را بر دختر پیامبر توصیف میکند. همچنین در عمدۀ آنها با خود آن حضرت، نجوا و ویژگیهای شایستۀ ایشان ستوده میشود. به همین خاطر، همهشان از کلام و آواز گروه همسرایان (نشان از مویۀ آدمیان یا فرشتگان) برخوردارند؛ آنهم در کنار تکخوانهایی مرد که به یاد بانوی دو جهان میخوانند. علاوهبر این، پدیدآورندگانشان کوشیدهاند تا مانند آثار موسیقی عاشورایی، سوگ فاطمی را اینچنین بازنمایی کنند که نهتنها ماتمی عادی، بلکه یک داغداری ارجمند و حقطلبانه است که تا همیشه در سینهها جریان دارد؛ با این تفاوت که لطافت در آنها با توجه به شخصیت زهرای مرضیه (س) بهویژه در نغمهآرایی با صدای انسان، پیانو، هارپ، فلوت و زِهیهای دیگر، بیشتر موج میزند.
با پاسداشت نام و منش سرور زنان دو جهان، این فرسته را به معرفی ۱۰ سوگترانه با مضمون آن بزرگوار اختصاص دادهایم. همچنین دسترسی به هرکدام از این قطعهها از کانالهای بافتار در ایتا و تلگرام، امکانپذیر است.
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بافتار
پساز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، چندین ترانه و دستکم یک آلبوم در ستایش حضرت زهرای مرضیه (س) ساخته
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فاطمه حماسه است
۵ مداحی فاطمیِ حماسی حسین طاهری
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بافتار
«کی شبیه تو بوده؟ پای کار حیدر/ بودی تا دم آخر، در کنار حیدر / چادر تو رفیقِ ذوالفقار حیدر»: برشی از نوحه فاطمیه امسال حسین طاهری است که در اسلایدها بخشی از آن را شنیدید. مداح جوانی که به روی چهارپایه وسط حسینیه میایستد و حماسه را پرشور میخواند. از او نوحهخوانیهای بسیاری را دیدهایم؛ اما نوحههایی که از او بیشتر شنیده میشود همین حماسهخوانیهاست. بیش از پنج سال است که رجزخوانیها و حماسهخوانیهای حسین طاهری مورد اقبال مردم قرار گرفته است. رجز «ای لشکر صاحب زمان» که در محرم ۱۳۹۸ خوانده است، یکی از اولین رجزهایی بود که مورد اقبال قرار گرفت؛ اما نقطه عطف و شکوفایی طاهری در حماسهخوانی را میتوان فاطمیه سال ۱۴۰۱ دانست. فاطمیه آن سال در کوران بلوای ۱۴۰۱ برگزار شد؛ روزهایی که کمتر کسی جرئت دفاع از حق را داشت و بسیاری از هیئتها در سکوت، جلساتشان را برپا میکردند. حسین طاهری چندین اثر حماسی با مضامین سیاسی خواند. نوحه «مقتدر مظلوم» یکی از حماسیترین نوحههاییست که در همان فاطمیه خوانده شد. زبان شعر از جانب حضرت زهرا (س) به امیرالمومنین (ع) است که روزگار غریبانهای را سپری میکردند و هم میتوانست زبانحال ما خطاب به نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد که بسیار مورد هجمه واقع شده بود.
«مقتدر مظلوم» در عینحال که حماسه است، روضه نیز هست و درهم آمیختگی روضه با حماسه از جهت مضمونی، ناشی از توجه ویژه به زندگانی اهل بیت توسط نوحهسراست. مضامین اشعار فاطمی که طاهری میخواند صرفاً روایت بلاهایی که بر حضرت زهرا رفته نیست، بلکه تلاش دارد ما را به حقیقتی که در پسِ آن مصائب بوده برساند.
حماسهسرایی اساساً در پی بینش سیاسی به مصائب اهل بیت است و کسی که حرکت معصوم را در خط مبارزه ببینید می تواند از دل تمامی رنجهایی که بر اهل بیت گذشته حماسه بسراید. حماسهخوانیهای فاطمیِ طاهری این رنگوبو را به خود دارد و روضه و حماسه را توامان به کار میگیرد. قوت این نوحههای طاهری منوط به قدرت اجرای حسین طاهری و انتخاب اشعار حماسی است که بیشتر توسط حمید رمی سروده میشود. تسلط او به نغمه و ملودی، تعامل آنی با مخاطب در حین اجرا و صدای پرقدرتش، همه در کنار هم باعث شده که از او، حماسهخوانیهایش دلپذیرتر باشند و مستمعین نیز با این سبک اجرای او بیشتر ارتباط بگیرند.
پیشتر، حماسهخوانیهای حسین طاهری را در فرسته «رجز و حماسه خوانی در هیئت» بررسی کرده بودیم. به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت حضرت زهرا (س)، حماسههای فاطمی او را مرور میکنیم.
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
سینهزنی در جوار شهادت
نجوا با حضرت زهرا (س) در مداحی حسین خیرالدین _ لبنان
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35