eitaa logo
بافتار
2.8هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
805 ویدیو
21 فایل
🎥🎞📷🎵 بافتار، جستاری در دنیای هنر اینجا از هنر، رسانه و فرهنگ حرف می‌زنیم بافتار در شبکه‌های اجتماعی دیگر⬇️ http://zil.ink/baftar_resane ارتباط با ما: @baftar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
بافتار
«کی شبیه تو بوده؟ پای کار حیدر/ بودی تا دم آخر، در کنار حیدر / چادر تو رفیقِ ذوالفقار حیدر»: برشی از نوحه فاطمیه امسال حسین طاهری است که در اسلایدها بخشی از آن را شنیدید. مداح جوانی که به روی چهارپایه وسط حسینیه می‌ایستد و حماسه را پرشور ‌می‌خواند. از او نوحه‌‌خوانی‌های بسیاری را دیده‌ایم؛ اما نوحه‌هایی که از او بیشتر شنیده می‌شود همین حماسه‌خوانی‌هاست. بیش از پنج سال است که رجز‌خوانی‌ها و حماسه‌خوانی‌های حسین طاهری مورد اقبال مردم قرار گرفته است. رجز «ای لشکر صاحب زمان» که در محرم ۱۳۹۸ خوانده است، یکی از اولین رجز‌هایی بود که مورد اقبال قرار گرفت؛ اما نقطه عطف و شکوفایی طاهری در حماسه‌خوانی را می‌توان فاطمیه سال ۱۴۰۱ دانست. فاطمیه آن سال در کوران بلوای ۱۴۰۱ برگزار شد؛ روز‌هایی که کمتر کسی جرئت دفاع از حق را داشت و بسیاری از هیئت‌ها در سکوت، جلساتشان را برپا می‌کردند. حسین طاهری چندین اثر حماسی با مضامین سیاسی خواند. نوحه «مقتدر مظلوم» یکی از حماسی‌ترین نوحه‌هایی‌ست که در همان فاطمیه خوانده شد. زبان شعر از جانب حضرت زهرا (س) به امیرالمومنین (ع) است که روزگار غریبانه‌ای را سپری می‌کردند و هم می‌توانست زبان‌حال ما خطاب به نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد که بسیار مورد هجمه واقع شده بود. «مقتدر مظلوم» در عین‌حال که حماسه است، روضه نیز هست و درهم آمیختگی روضه‌ با حماسه از جهت مضمونی، ناشی از توجه ویژه به زندگانی اهل بیت توسط نوحه‌‌سرا‌ست. مضامین اشعار فاطمی که طاهری می‌خواند صرفاً روایت بلاهایی که بر حضرت زهرا رفته نیست، بلکه تلاش دارد ما را به حقیقتی که در پسِ آن مصائب بوده برساند. حماسه‌سرایی اساساً در پی بینش سیاسی به مصائب اهل بیت است و کسی که حرکت معصوم را در خط مبارزه ببینید می تواند از دل تمامی رنج‌هایی که بر اهل بیت گذشته حماسه بسراید. حماسه‌خوانی‌‌های فاطمیِ طاهری این رنگ‌وبو را به خود دارد و روضه و حماسه را توامان به کار می‌گیرد. قوت این نوحه‌های طاهری منوط به قدرت اجرای حسین‌ طاهری و انتخاب اشعار حماسی است که بیشتر توسط حمید رمی سروده می‌شود. تسلط او به نغمه و ملودی، تعامل آنی با مخاطب در حین اجرا و صدای پرقدرتش، همه در کنار هم باعث شده که از او، حماسه‌خوانی‌هایش دل‌پذیرتر باشند و مستمعین نیز با این سبک اجرای او بیشتر ارتباط بگیرند. پیش‌تر، حماسه‌خوانی‌های حسین طاهری را در فرسته «رجز و حماسه خوانی در هیئت» بررسی کرده بودیم. به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت حضرت زهرا (س)، حماسه‌های فاطمی او را مرور می‌کنیم. 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بافتار
‌ حسین خیرالدین مداح لبنانی، در صفحه مجازی‌اش ویدئو‌ و تصویر زیادی از هیئتشان منتشر نمی‌کند. همان ویدئو‌های محدود منتشرشده را که می‌بینیم در بعضی از آن‌ها چهرهٔ مستمعین چندان واضح نیست. انگار دوربین خیلی تمایلی ندارد تا نشانشان دهد. شاید هم آن‌ها تمایلی ندارند تا دوربین نشانشان دهد. جایی هم که مستمعین در قاب دوربین می‌فتند تصاویرشان محو است. در این چند ماه اخیر، خیرالدین و دیگر مداحان لبنانی، در اینستاگرام، تصویر رفقایشان را که شهید می‌شوند استوری می‌کنند و ما تازه می‌فهمیم که چه کسانی در آن هیئت، سینه می‌زدند. هیئتی که اهالی‌اش مجاهدینی‌اند که هر چند روز یک‌بار، یکی از آن‌ها در راه مبارزه با رژیم اشغالگر، شهید می‌شود. محرم گذشته، در فرسته‌ای، نوحه‌های مقاومتی خیر‌الدین را مرور کردیم؛ اما به برخی از نوحه‌های او که نگاه می‌کنیم، معانی صریح در فضای مقاومت نمی‌شنویم. با شنیدن این نوحه‌ها سوال پیش می‌آید که چگونه آثار او می‌تواند بدون آن‌که مستقیما از مقاومت سخن بگوید، حال مجاهدت را در انسان شعله‌ور کند؟ خواندن روضه‌ها و توصیف مبارزهٔ معصومین و شهادتشان، می‌تواند انسان را به این نقطه برساند که جانش را برای اهل بیت فدا کند. انسان مجاهدی که خود را در میدان مبارزه قرار می‌دهد حتی دردِ دل‌هایش هم با اهل بیت متفاوت می‌شود. او خود را عمیقاً نیازمند می‌بیند چرا که واقعیت به او فهمانده، مبارزه و ایستادگی در میدان، چقدر سخت است و بدون اتکا به یک قدرت الهی، غیرممکن. حسین خیرالدین در واقع صدای همین تمناست. «و یا امنا خذینا، فإنا لک قد حیینا، بکفک الجریح إمسحی العیونا، و لنا فیک رجاء... أنت یا باب‌الدعاء، بحسین، حسن و محسن نقبل بین الش.ه.د.اء»؛ این شعر تمنای عمیق یک مجاهد لبنانی‌ست که بر زبان خیر‌الدین جاری می‌شود. آثار خیرالدین به مداحی‌های ایرانی شبیه است و در بسیاری از کارهایش ملودی‌های ایرانی را می‌شنویم. این قرابت، حاصل چند دهه رفت‌وبرگشت فرهنگی میان ایران و لبنان است به‌‌طوری‌که فرهنگ عزاداری لبنان از ایران متأثر شده است. در خاطرات مرحوم دلدوزی (طراح لوگوی «حزب‌الله» لبنان) در کتاب «ساده‌رنگ» به این نکته تصریح شده است که شیعیان لبنان پس از سال‌ها چشیدن رنج استثمار دولت‌های غربی، بسیاری از مناسک شیعی‌شان را از دست داده بودند و با ورود ایرانی‌ها در دهه ۶۰ به لبنان، بازسازی فرهنگی شیعیان شروع شد. چند ماه گذشته در لبنان بیش از ۴ هزار نفر در جنگ با رژیم صهیونیستی شهید شده‌اند. شیعیان لبنان که چند دهه است در مبارزه زندگی می‌کنند و خود را همیشه در میدان جنگ دیده‌اند در تمسک به معصومین حال دیگری دارند. به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) سری به هیئت‌‌های لبنان و مداحی‌های خیرالدین زده‌ایم تا نجوایشان را با حضرت زهرا (س) بشنویم.‌ 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
جنگ زد نعره ولی پنجره‌ها را بستید یک مثنوی تجربه از شاعر بسیجی، «محمدرضا آقاسی» بخش اول مثنوی 🔻رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
جنگ زد نعره ولی پنجره‌ها را بستید یک مثنوی تجربه از شاعر بسیجی، «محمدرضا آقاسی» بخش دوم مثنوی 🔻رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35