eitaa logo
بافتار
2.8هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
782 ویدیو
21 فایل
🎥🎞📷🎵 بافتار، جستاری در دنیای هنر اینجا از هنر، رسانه و فرهنگ حرف می‌زنیم بافتار در شبکه‌های اجتماعی دیگر⬇️ http://zil.ink/baftar_resane ارتباط با ما: @baftar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
بافتار
«یادش بخیر مادرم از کودکی مرا می‌برد تکیه تکیه که نذر شما کند یادم نمی‌رود که مرا فاطمیه‌ها می‌برد با حسین شما آشنا کند» شعر از: حسن بیاتانی شبیه کودکان بانمکی هستند که همیشه در روضه‌ها دیده‌ایم و حتی شبیه بچگی‌های خودمان. بچه‌هایی که کل مدت سخنرانی و حتی روضه را با همان لباس مشکی که مادرشان دوخته، در حال بازی‌ و بازیگوشی و گاهی نقاشی کشیدن هستند. کودکانی که وسط روضه، وقتی چشمان پر از اشک پدر و مادرشان را می‌بینند، با آستین کوچکشان آن‌ را پاک می‌کنند و شاید هم از سر محبت کودکانه، بوسه‌ای هم بر صورتشان بزنند. تصویرسازی‌های طراحی شده توسط «محمدرضا دوست‌محمدی» برای ایام شهادت حضرت زهرا (س) یادآور چنین صحنه‌هایی است. این تصویرسازی‌ها شبیه دنیای خود کودکان، فضای ساده‌ای دارند. مانند نقاشی‌هایی که خود بچه‌ها با رنگ‌های ساده بر روی کاغذ سفید می‌کشند. دوست‌محمدی در این طراحی‌ها کودکانی را تصویرسازی کرده که لباس مشکی پوشیده‌اند و سربند و پرچم «یا زهرا (س)» با خود دارند و در حال کمک به پیرزن همسایه یا در حال محبت به مادر و حتی گریه و غصّه برای حضرت زهرایند. البته طراح، محبت اصلی را در هم‌رنگ شدن با زندگی حضرت زهرا تصویر کرده و کودکان را به سمت اعمالی تشویق می‌کند که باعث خوش‌حالی حضرت زهراست و بچه‌ها را به ایشان نزدیک‌تر می‌کند. مثل ترغیب به خواندن حدیث کساء یا یادگرفتن تسبیحات حضرت زهرا (س). محمدرضا دوست‌محمدی در این آثار از فضای مرثیه و مصیبت صرف فراتر رفته و گویا در حال نشان دادن یک زندگی فاطمی و مومنانه است. در این فرسته، به‌مناسبت شهادت حضرت زهرا (س)، تعدادی از تصویرسازی‌های محمدرضا دوست‌محمدی را با موضوع کودکان فاطمی می‌بینیم. 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
در روضه‌ها و نوحه‌های فاطمیه، بیشتر به مصیبت بزرگ و غم‌انگیز در و دیوار نگریسته و بر آن گریسته‌ایم و تا آخر عمر هم بگرییم جا دارد؛ اما وقتی به مداحی‌های مهدی رسولی سر می‌زنیم، از دل همین مرثیه‌ها، دست ما را می‌گیرد و به کوچه و اتاق‌های خاک‌خورده و ناآشنای زندگی و سرا و سیره حضرت زهرا (س) هم می‌برد. در مداحی «قربة الی اللّه می‌رم طرف تنور، تو حیاط خونه ذکرم آیه‌های نور...» کنار مادری می‌نشینیم که در تنور، نان می‌پزد و ذکر می‌گوید؛ نانی که نَفَس قرآن خواندن زهرا (س) متبرکشان کرده و قرار است قوت بازوی علی (ع) باشد. یا در نوحه «فقیر اومده در خونه، فقیرو که کسی نمی‌رونه...» به لحظه‌ای نزدیک می‌شویم که حضرت زهرا و فرزندانشان، غذایشان را در حالی که خود گرسنه‌اند، انفاق می‌کنند. در این نوع توجه به حضرت زهرا (س)، نه‌فقط که مصیبت‌های عظیم او که شیوه زندگی او، خانواده، رابطه‌اش با همسر و فرزندانش، تعامل او با همسایه‌ها و مسلمانان و مبارزه او، پررنگ می‌شود. این نزدیک کردن مستمع به لحظات خاص زندگی حضرت زهرا (س) و امیرالمومنین (ع)، این حس را به مخاطب القا می‌کند که گویی می‌تواند در حد اقربا و امنای معصومین، اجازه ورود به خانه آن‌ها را داشته باشد و این توفیق را بیاید که به اندرونی زندگی آن‌ها راه یابد. هم زندگی معصومین برایش ملموس می‌شود و هم، معنای زندگی برایش ساخته شود که زندگی اساساً یعنی چه. این معنای زندگی را می‌توان در نوحه‌های دیگر پی گرفت. مثلاً در نوحه «این‌قدر غمِ مردمو خوردی ای مادرِ غم‌خوار، شده حرفت ورد زبونا الجار ثم الدار» تصویرمان از حضرت زهرا (س) واضح‌تر می‌شود. او نه‌فقط مادر آن خانه، که مادر همه امت است. او نگران همه همسایه‌ها و اهل شهر است. زندگی‌ای که از مادر در خانه دیدیم که حتی نان پختنش هم بوی خدا می‌داد، به همین‌ جا ختم نمی‌شود. این زندگی رنگی دارد که اگر‌ پایش بیفتد، این مادر، وسط معرکه می‌آید و یک‌تنه سپاه اسلام می‌شود و مبارزه می‌کند: «هرچند به‌تنهایی یا فاطمه‌الزهرا، تو امت مولایی یا فاطمه الزهرا» و این، جانبازی و شهادت او برای ولایت، اوج زندگی اوست که همه ما را هم به وجد می‌آورد و با هم تکبیر می‌گوییم: «اللّه اکبر در راه علی، فاطمه ایستاده مثل یه کوه...» این‌ها تازه گوشه‌ کوچکی از بخش‌های مختلف زندگی حضرت زهراست که رسولی تلاش کرده تا برای مستمع حاضر کند و فتح‌بابی است برای پرداخت‌های عمیق‌تر و هنرمندانه‌تر توسط خود او یا دیگران. ما نیز در این فرسته، به‌مناسبت ایام فاطمیه، ۶ نوحه مهم او را انتخاب کرده‌ایم که محوریتشان، نزدیک شدن به زندگی حضرت زهرا (س) است. شما چه نوحه‌هایی را با زاویه‌دید نزدیک شدن به زندگانی و خانه و کاشانه حضرت زهرا (س) می‌شناسید که توانسته باشد در کنار مرثیه بخشی از زندگانی و سیره ایشان را حاضر کند؟ 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
صحنهٔ هیئت؛ صحنهٔ مقاومت مرور ۴ دکور فاطمیه با محوریت مقاومت 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بافتار
صحنهٔ هیئت؛ صحنهٔ مقاومت مرور ۴ دکور فاطمیه با محوریت مقاومت 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinc
‌ یک‌سال از طوفان‌الاقصی می‌گذرد و در این یک‌سال، هیئت‌ها نیز کمابیش به مقاومت توجه کرده‌اند. بازنمود این توجه در محرم امسال، بیشتر در هیئت‌های شهرستان‌ها به چشم می‌خورد تا در تهران. بازتاب این تأثیرپذیری از موقعیت کنونی مقاومت، پیشتر در محرم نیز مورد توجه بافتار بود و معطوف بر فراخوان‌هایی که منتشر کرده‌ بودیم، مداحی‌ و دکورهایی از شهرستان با موضوع فلسطین دریافت کردیم. منتخب این مداحی و دکورها، در قالب فرسته‌هایی ارائه شد. در فاطمیه اول امسال نیز، تعدادی از هیئت‌ها، رنگ‌وبوی مقاومت به خود گرفتند‌‌ و سعی کردند ادای دینی به شهدا و مجاهدان مقاومت داشته باشند. در این فرسته، به مرور چهار دکور و طراحی صحنه هیئت پرداخته‌ایم که رنگ‌و‌بوی مقاومت دارند‌. اگر در روزگاری به سر می‌بردیم که اصل پرداختن به مسئله مقاومت و فلسطین برای عموم هیئت‌ها حل‌شده و قطعی می‌بود و این قطعیت در هنر هیئت بروز پیدا می‌کرد، می‌توانستیم با حوصله به فرم هنری مطلوب برای این موضوعات بپردازیم؛ اما وقتی چند هیئت‌ معدود پیدا می‌شوند که به مسئله جهاد و مقاومت و شهادت التفات دارند، دیگر چندان میدان نقد و نظر باز نیست. این وضعیت باعث می‌شود که توجه ما به‌جای آنکه به جزئیات فرمی مضامین مقاومت در هیئت متمرکز شود و درباره میدان‌های جدید هنری صحبت کنیم، به اصل موضوع مقاومت در هیئت بپردازیم. 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
آتش به دل نگاره‌ها افتاده ۶ نگارهٔ فاطمی از «رضا بدرالسماء» 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35