بافتار
رضا بدرالسماء، نگارگر خوشذوق اصفهانی است که بیش از نیمقرن تجربهٔ هنری دارد. آثار او تاکنون در صدها نمایشگاه ایرانی و خارجی به نمایش گذاشته شده و به تبع آنها، جوایزی را کسب کرده است. نگارگریهای این نقاش، آنقدر جهانشمولند که فقط محدود به مخاطب ایرانی نمیشود.
اگر کمی جزئیتر به آثار او نگاه کنیم، متوجه خاصبودگی هرکدام از نگارههایش در موضوعات گوناگون میشویم. برای مثال، مینیاتورهای ملیمیهنی ایشان با نگارگریهای دینیاش متفاوت است و هرکدام رنگوبوی خودش را دارد. بین نگارگریهای دینی او نیز، میان سوگنگارهها و سرورنگارهها یا حتی میان نگارههای فاطمی و نگارههای علوی فرق بسیار است. او متوجه ظرافتهای پرداختن به سیرهٔ هرکدام از معصومین (ع) است. برای مثال، در سوگنگارههای فاطمی، بدرالسماء معمولاً از پشت در خانه، شهادت حضرت زهرا (س) را به تصویر کشیده است. گویی نقاش پشت در میماند و خیلی وارد حریم حضرت نمیشود و بهنوعی روضه را بیش از این باز نمیکند. نگارگر حیا میکند و زاویهدید را از این پیشتر نمیبرد و نزدیکتر نمیشود. با وجود آنکه در بیشتر این نگارهها، «در» به تصویر کشیده شده، هرکدام از آثار، معنای متفاوتی دارند. مثلاً نگارهٔ «شکوه ایثار» به داستان اطعام مساکین از زندگی حضرت زهرا (س) اشاره دارد. درحالیکه نگارهٔ «اسوهٔ مقاومت» به منشأ واقعهٔ عاشورا اشاره میکند و هممضمون با این بیت مهدی جهاندار است:
«خود کیستی ای سوره کوثر که حسینت
تا کربوبلا رفت که تفسیر تو باشد».
در گوشهای از این تابلو نیز، انگشتری از سردار دلها قرار گرفته که نشاندهنده امتداد فریاد حضرت زهرای اطهر تا انقلاب اسلامی است. تابلوی «آتش به خانهٔ وحی» نیز اشاره به عظمت این مصیبت دارد که دل اهل زمین و آسمان را سوزانده است.
همچنین نگارههٔ «عروج» تفسیری عرفانی از غربت تشییع پیکر حضرت فاطمه (س) دارد. این تابلو، رنگهای ملکوتی، روحبخش و شگفتانگیز دارد. تشییعی که غرق رحمت آسمانی است.
در این فرسته، به.مناسبت ایام فاطمیه، فقط سراغ سوگنگارههای فاطمی جناب بدرالسماء رفتهایم و آثار او با موضوعات دیگر در مجالهای دیگر، باید بررسی شوند.
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
و خدّام کعبه خدا میفروشند
غزلی از حسن بیاتانی در نقد «دینفروشی»
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بافتار
غزل «از این پیرهنها...» سرودهٔ حسن بیاتانی در سال 1393، یک شعر عاشورایی است و مسئلهای مهم در سر دارد: «ظاهرگرایی در دین و طعنه به این نوع دینداری». این شعر در پی برملاکردن معرکهٔ مدعیان مسلمان است که با اصول ذبح شرعی، دین را سَر میبرند. فعل «میفروشند» ردیف شعر است و به همین نکته اشاره میکند که این بهظاهر مسلمانان، همهچیز را فدای تجارت و دنیا میکنند حتی دین را. بیت دوم شعر البته ما را یادِ سوءاستفادهٔ سیاسی از مناجات «ربنا»ی شجریان در سال ۸۸ نیز میاندازد. سراسر این غزل، علیه اسلام منفعتطلب ظاهرگرای عافیتطلب بازاری است. او موقعیتی را توصیف میکند که مفاهیم مهم دینی مانند جهاد و نماز و حج به گوششان رسیده و اتفاقا همینها دستمایهٔ دنیاطلبی آنهاست و بیتوجه به حقیقت و اساس دین که به مقتل برده شده است. شعر بیاتانی، محور عمودی دارد و هر بیت آن با بیت بعدی ارتباط دارد. او پس از اشاره به مفاهیم مختلف دینی که بازیچه عدهای اِسماًمسلمان شده، در بیت آخر، معنا و جوهرهٔ اصلی دین را رو میکند و خطاب به امام حسین (ع) میگوید: «تو ای زخم کهنه که در بوریایی، از این پیرهنها کجا میفروشند؟».
میزانسن شعر، دقیقاً ما را یاد اسلام آمریکایی میاندازد. همین اسلامی که نماینده تام و تمام آن، برخی کشورهای مسلمان مثل عربستان است و اتفاقاً این روزها، نمودش را در جشنواره «موسم ریاض» میبینیم. عربستانی که به دنبال تصویری مدرن و شیک از اسلام است، دیگر هیچکدام از مفاهیم اصلی اسلام مانند وحدت و جهاد برایش مهم نیست و حاضر است برای جلب مشتری و گردشگر و نرمال شدن، همهٔ داروندارش را فدای شکمبارگی و شهوترانی و پول و... کند. کسانی که کلیددار مهمترین اماکن اسلامی از جمله کعبه و مسجد النبی و گنبدالخضرا هستند. هممضمون این شعر در میان ادبیات جهان عرب، شعری از «نِزار قبانی» است. او در قصیدهٔ «الحب و البترول»، چفیه خلیجی را نماد تنپروری، بیغیرتی و اشرافیت میداند.
هنر، نحوهای از اندیشیدن است و از جهتی نیز آدمی را به اندیشیدن وادار میکند. به همین جهت، حتی یک اثر هنری برای ساعتها تأمل و تفکر کافیست و نیازی به ردیف شدن دهها اثر هنری نیست. به همین جهت، هرازچندگاهی در بافتار، این فرصت پیش میآید که تنها به یک اثر هنری توجه کنیم و آن را با حوصله بخوانیم. پیشتر نیز فرستههایی با محوریت یک شعر داشتهایم و بر آن بودیم تا به اندازهٔ یک شعر، تجربه هنری داشته باشم. پس نام اینگونه فرستهها را «یک غزل(اثر)تجربه» گذاشتیم.
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نغمهسازی برای تاریخ
۸ موسیقی فیلمهای تاریخی از «فرهاد فخرالدینی»
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بافتار
«همیشه معتقد بودهام که اگر ما درک درستی از تاریخ خودمان نداشته باشیم، نمیتوانیم به خودمان متکی باشیم. یعنی باید یک ریشهای وجود داشته باشد تا این تنه بتواند خود را حفظ کند. ... طالب فرهنگی هستم که از پیشینیانم یاد گرفتهام که چقدر بیریا و راحت آنچه را که میدانستند به ما یاد میدادند. ... ولی چه کسی میداند چقدر طول کشید تا به اینجا رسیدم که بفهمم ماجرا چه بوده است؟» (گفتوگو با سعید یعقوبیان؛ ماهنامۀ «شهرکتاب»، شمارۀ 4: آبان 1394) از این بابت، فرهاد فخرالدینی، آهنگسازی مؤلف است که از زبان ناشنیدۀ تاریخ، روایت موسیقایی میکند.
بخشی برجسته از آثار فخرالدینی، موسیقی متن فیلمهایی سینمایی یا مجموعههایی تلویزیونیست که پیرامون یک رخداد یا زندگانی یک شخصیت در تاریخ ایران و جهان اسلام، تولید شدهاند. او برای پردازش درونمایۀ (تِم) یادآور شخصیتها یا رویدادها تنها بر صحنههای اثر، تمرکز نمیکند؛ بلکه با جستوجو در میراث بهجامانده از موسیقی کهن ایران و بازآفرینیشان گویا به تاریخ، دوباره و البته سنجیده برمیگردد. همچنین از بازسازی آهنگین یک مفهوم یا پدیده در ذهن، سازهای متناسب با فضای داستان و صدای انسان، بهره میگیرد.
اهمیت و حساسیت کارنامۀ فخرالدینی، زمانی دوچندان میشود که برخی از این آثار در وصف نامآورانی ستودهشده در دین، علم و هنر است. وی از همان عنوانبندی (تیتراژ) آغازین که دریچۀ دیدار با فیلم یا سریال است تا عنوانبندی پایانی، مخاطب را البته با «وفاداری به حس»، بهسوی اثر فرامیخواند. این گوشهای از تجربههای گرانسنگ آهنگسازی هشتادوششساله است که نغمههای خاطرهانگیزش در حافظۀ شنیداریمان جای گرفته و آرزویمان برای وجود و آفرینشهای او نیز پایندگی و جاودانگیست.
همزمان با بازگشت دوبارۀ فرهاد فخرالدینی به صحنه پساز شش سال برای نواختن منظومۀ «سیمرغ»، در این فرسته تعدادی از موسیقیهای وی برای متن آثار نمایشی تاریخی را مرور کردهایم. همچنین لینکهای دسترسی به آلبوم برخی از آنها در کانالهای بافتار در ایتا و تلگرام، منتشر شدهاند.
پینوشت: محسن حاجیبابایی (خبرگزاری مهر)، عکس درجشده در طرح جلد را ثبت کرده است.
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بافتار
«همیشه معتقد بودهام که اگر ما درک درستی از تاریخ خودمان نداشته باشیم، نمیتوانیم به خودمان متکی باش
امامعلی (ع) | ایرانصدا / YouTube Music / Spotify
بوعلیسینا | ایرانصدا
سربهداران | ایرانصدا / بیپتونز / YouTube Music / Spotify
کمالالملک | ایرانصدا
کیف انگلیسی | ایرانصدا / YouTube Music / Spotify
مسافر ری | ایرانصدا / YouTube Music / Spotify
🔺رسانه بافتار
🆔https://t.me/+SPxBtQn-r8IzNThk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه دیدهها، شنیدهها که نغمه شد
منتخب قصهٔ موسیقیهای «فرهاد فخرالدینی»
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35